eitaa logo
T124.ir
7هزار دنبال‌کننده
7هزار عکس
3.6هزار ویدیو
122 فایل
اولین خبرگزاری طب و تمدن اسلامی کانال منبع در تلگرام : https://telegram.me/t124ir مطالب این کانال،از جریانات مختلف بارگزاری میشود، صحت و سقم و رد و قبول آن با شما فرهیختگان محترم هست. تبلیغات https://eitaa.com/joinchat/3458990347Cfc4971374f
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 نورالینک، شرکت دانش‌بنیان (استارت‌اپ) متعلق به ایلان ماسک، فراخوان جذب داوطلب برای کارگذاشتن تراشه کامپیوتری در مغز انسان را آغاز کرده تا نخستین فاز آزمایش انسانی پروژه خود برای کمک به معلولان چهاراندامی را کلید بزند. 💢 این شرکت می‌گوید امیدوار است با وصل کردن کامپیوتر به مغز انسان فناوری جدید خود را روی افرادی که با محدودیت‌های جسمی-حرکتی شدید روبرو هستند آزمایش کند. 💢 ایده این طرح چنین است که یک ربات تراشه کامپیوتری را در مغز داوطلبان کار می‌گذارد. این دستگاه که به «واسط مغز و رایانه (BCI)» شهرت دارد به افراد کمک خواهد کرد که تنها با فکر کردن بتوانند تایپ کنند یا روی صفحه کامپیوتر مکان‌نما (Cursor) را حرکت دهند. 💢 البته شرکت‌های رقیب قبلا تراشه‌های واسط مغز و رایانه را روی مغز انسان‌ها نصب کرده‌اند. 💢 با این حال، شرکت نورالینک موفق شد در ماه مه تاییدیه سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) را برای نخستین آزمایش انسانی خود کسب کند. مجوزی که موفقیتی بزرگ ارزیابی شده، به ویژه پس از مشکلات متعددی که بر سر کسب این مجوز میان نورالینک و اف‌دی‌ای روی داده بود. 💢 نورالینک در همان ماه مه امسال در واکنش به کسب مجوز از سازمان غذا و دارو گفته بود: «این یک گام اول بسیار مهم بود که در آینده به تکنولوژی ما اجازه خواهد داد به کمک افراد برویم». 📝 لازم به ذکر است که این تراشه، اکنون در مغز انسان ها کاشته شده است. ابعاد کامل این موضوع در گزارش راهبردی، روند شکل گیری نظم جدید در منطقه و جهان در پس یک جنگ نامرئی، در کانال قرار داده شده است. 🌐 مرکز مطالعات راهبردی نظم نوین جهانی(اندیشکده فرقان): @Andishkadeh_Forghan
فوائد اذان.pdf
534.9K
فوائدی از اذان در روایات @doroos_mahdavi 👌یک کار فرهنگی موثر و تمیز برای هدایت جامعه و جلوگیری از فساد
کلیپ جهت استوری یا پست بمناسبت شهادت امام حسن عسگری علیه السلام 💌کانال اعمال یداوی رحیق/استاد فرج قاسمی https://eitaa.com/joinchat/1759838228Cbcd844697c
. ⭕️ چرا گرامیداشت هفته دفاع مقدس مهم و تزریق واکسن ها اشتباه است؟ 🔹شاید بعضی بگویند: جنگ که تمام شده، چرا هفته دفاع مقدس برگزار می شود؟ چرا هر ساله آن ایام تلخ یادآوری می‌شود؟ برای پاسخ فقط به قسمتی از وسعت ایران عزیز که در دو سده گذشته به علت بی لیاقتی و بی عرضگی بعضی از شاهان حاکم بر ایران، اکثراً بدون جنگ و خونریزی از ایران جدا شده و متأسفانه تبدیل به پایگاه برای دشمنانمان گردیده، توجه فرمائید: 1️⃣ آذربایجان و گرجستان به موجب قرارداد ننگین گلستان در سال۱۸۱۳ میلادی در زمان فتحعلی‌شاه قاجار از ایران جدا شد.(حدود ٢٠۵ سال پیش) 2️⃣ منطقه نخجوان و ارمنستان به موجب قرارداد ننگین ترکمنچای در سال ۱۸۲۸ میلادی در زمان فتحعلی‌شاه از ایران جدا شد. (یعنی حدود ١٩٠ سال پیش) 3️⃣ افغانستان و هرات به موجب معاهده پاریس در سال ۱۸۵۷ میلادی در زمان محمدشاه قاجار از ایران جدا شد. (یعنی حدود ١۶١ سال پیش) 4️⃣ ترکمنستان، ازبکستان و قرقیزستان به موجب قرارداد سال۱۸۸۳ میلادی در زمان ناصرالدین شاه قاجار از ایران جدا شد. (یعنی حدود ١٣٧ سال پیش). 5️⃣ پاکستان و سیستان به موجب قرارداد ننگین حکمیت «ژنرال اسمیت» در زمان حکومت قاجار در دو مرحله که آخرین آن در سال ۱۹۰۵ میلادی بود از ایران جدا شد. (یعنی حدود ١١٣ سال پیش). 6️⃣ مجمع الجزایر بحرین با ۳۳ جزیره ارزشمند در سال ۱۳۵۰ شمسی در زمان محمدرضا شاه پهلوی از ایران جدا شد. (یعنی حدود ۴٧سال پیش). 7️⃣ شهر بندری و زیبای فیروزه در شرق دریای مازندران، قبل از انقلاب در زمان محمدرضا پهلوی از ایران جدا شد و به شوروی واگذار گردید. اضافه کنیم که در زمان رضا خان ملعون هم مناطق ارزشمندی در افغانستان فعلی و ترکیه واگذار شد. 😳اما با حماقت و خیانت برخی مسئولان واکسم های دشمن مانند دوره قاجار و پهلوی تزریق شد و بستر تجزیه مجدد ایران فراهم شد. 🔶کانال خبرگزاری طب و تمدن اسلامی https://eitaa.com/joinchat/3095134386C5a05e04158
هدایت شده از مدرسه در خانه
چقدر مایه ننگه خانواده ها و مسولان هست که بچه ها رو میفرستیم برن مدرسه که وقتی قبول شدند برن دانشگاه، تفکرات این انگل‌های اجتماعی رو بخونن 👌مدرسه قتلگاه نسل سرگشته به کانال "مدرسه در خانه" بپیوندید 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2598699257C09ea6a86c8
994_811_27.mp3
351.7K
🔸 صلوات بر حسن بن علي بن محمد (عليهم السّلام): 🔹 اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَرِّ التَّقِيِّ الصَّادِقِ الْوَفِيِّ النُّورِ الْمُضِي ءِ خَازِنِ عِلْمِكَ وَ الْمُذَكِّرِ بِتَوْحِيدِكَ وَ وَلِيِّ أَمْرِكَ وَ خَلَفِ أَئِمَّهِ الدِّينِ الْهُدَاهِ الرَّاشِدِينَ وَ الْحُجَّهِ عَلَي أَهْلِ الدُّنْيَا فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَي أَحَدٍ مِنْ أَصْفِيَائِكَ وَ حُجَجِكَ وَ أَوْلاَدِ رُسُلِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ @husainie_Hassan_Mojtaba @fanaus_ir
💎با همه خوش برخورد باشید💎 قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْکَری – علیه السلام –: قُولُوا لِلنّاسِ حُسْناً، مُؤْمِنُهُمْ وَ مُخالِفُهُمْ، أمَّا الْمُؤْمِنُونَ فَیَبْسِطُ لَهُمْ وَجْهَهُ، وَ أمَّا الْمُخالِفُونَ فَیُکَلِّمُهُمْ بِالْمُداراهِ لاِجْتِذابِهِمْ إلَی الاْیِمانِ. «مستدرک الوسائل، ج. ۱۲، ص. ۲۶۱، ح. ۱۴۰۶۱» 🔸امام حسن عسکری – علیه السلام – فرمود: با دوست و دشمن خوش گفتار و خوش برخورد باشید، امّا با دوستان مؤمن به عنوان یک وظیفه که باید همیشه نسبت به یکدیگر با چهره‌ای شاداب برخورد نمایند، امّا نسبت به مخالفین به جهت مدارا و جذب به اسلام و احکام آن. قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْکَری – علیه السلام –: إنَّ مُداراهَ أَعْداءِاللهِ مِنْ أفْضَلِ صَدَقَهِ الْمَرْءِ عَلی نَفْسِهِ و إخْوانِهِ. «مستدرک الوسائل، ج. ۱۲، ص. ۲۶۱» 🔸امام حسن عسکری – علیه السلام – فرمود: مدارا و سازش با دشمنان خدا ـ. و دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) در حال تقیّه بهتر است از هر نوع صدقه‌ای که انسان برای خود بپردازد. ✉️کانال خبرگزاری طب و تمدن اسلامی https://eitaa.com/t_124_ir http://telegram.me/t124ir
☀️ ☀️ 💎امام حسن عسکری صلوات الله علیه: 🔹کسی که بصیرت قوی و معرفت نیکو به ولایت اهل بیت علیهم السلام و برائت از دشمنان آنها داشته باشد، چنین کسی برادر دینی شماست و از پدران و مادرانتان به شما نزدیکتر است. 📚وسائل الشیعه ج9 ص229 ✉️کانال خبرگزاری طب و تمدن اسلامی https://eitaa.com/t_124_ir http://telegram.me/t124ir
🔹حاجتت را از ما بخواه 💢 وَ قَالَ أَبُو هَاشِمٍ كُنْتُ مُضَيَّقاً فَأَرَدْتُ أَنْ أَطْلُبَ مِنْهُ مَعُونَةً فَاسْتَحْيَيْتُ فَلَمَّا صِرْتُ إِلَى مَنْزِلٍ لِي وَجَّهَ إِلَيَّ بِمِائَةِ دِينَارٍ وَ كَتَبَ إِلَيَّ إِذَا كَانَتْ لَكَ حَاجَةٌ فَلَا تَسْتَحْيِ وَ لَا تَحْتَشِمْ وَ اطْلُبْهَا فَإِنَّكَ تَرَى مَا تُحِبُّ إِنْ شَاءَ اللَّهُ. ✨ ابوهاشم گفت وقتی در ضیق و تنگی در امر معاش بودم خواستم از حضرت امام حسن عسکری (صلوات الله علیه) معونه طلب کنم خجالت کشیدم، چون به منزل خود رفتم آن حضرت برای من صد اشرفی فرستاد و نوشته بود که هرگاه حاجتی داری خجالت مکش، شرم مکن، بلکه طلب کن آن را از ما که خواهی دید ان شاء اللّه. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 508‌؛ الإرشاد، ج‏2، ص: 330 ✉️کانال خبرگزاری طب و تمدن اسلامی https://eitaa.com/t_124_ir http://telegram.me/t124ir
🤍امام حسن عسکری علیه السّلام از قول رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمودند ؛ أَشَدُّ مِنْ يُتْمِ الْيَتِيمِ الَّذِی انْقَطَعَ عَنْ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ ، يُتْمُ يَتِيمٍ انْقَطَعَ عَنْ إِمَامِهِ وَ لَا يَقْدِرُ عَلَى الْوُصُولِ إِلَيْهِ ، وَ لَا يَدْرِی كَيْفَ حُكْمُهُ فِيمَا يَبْتَلی بِهِ مِنْ شَرَائِعِ دِينِهِ . أَلَا فَمَنْ كَانَ مِنْ شِيعَتِنَا عَالِماً بِعُلُومِنَا وَ هَذَا الْجَاهِلُ بِشَرِيعَتِنَا ، الْمُنْقَطِعُ عَنْ مُشَاهَدَتِنَا يَتِيمٌ فِي حَجْرِهِ ، أَلَا فَمَنْ هَدَاهُ وَ أَرْشَدَهُ وَ عَلَّمَهُ شَرِيعَتَنَا كَانَ مَعَنَا فِی الرَّفِيقِ الْأَعْلَى‏ . سخت تر از جدا شده از پدر و مادر ، یتیمی است که از جدا شده و توانایی دستیابی به وی را ندارد ، و حکم امامش درباره مسائل دینی مورد ابتلاءش را نمی‌داند . آگاه باشید هر فرد ناآگاه به شریعت ما که از دیدار ما محروم است یتیمی است که در دامن عالمان شیعه که به علوم ما آشنایند جای دارد . آگاه باشید ، عالِمی که وی را هدایت و راهنمایی کند و شریعت ما را به وی بیاموزد ، در مقام رفیق أعلی با ما خواهد بود . 📚بحارالأنوار ۲ / ۲ ، حدیث ۱ . ✉️کانال خبرگزاری طب و تمدن اسلامی https://eitaa.com/t_124_ir http://telegram.me/t124ir
💎تفاوت علوم و فنون طب اسلامی💎 آیا طب اسلامی جراحی دارد؟ آیا معصومین به اطباء مراجعه میکردند؟ 💠«علوم» نافع، جامع، کامل، حق، صحیح و... انحصارا از معصومین علیهم السلام است، ولی «فنون» مهارتی و ممارستی هستند و در صورتی که بر پایه ی «علوم صحیح» باشند، می توانند منسوب به معصومین علیهم السلام باشند، علوم و فنون طب هم چنین شرایطی دارد. مثلا «علم فصد عروق» از وحی است و معصومین علیهم السلام آموزش داده اند،در این مسئله مجوز، لزوم ،فواید،زمان،شرایط فصد، در احادیث معصومین علیهم السلام آمده است ، ولی مهارت تیغ بدست گرفتن، یک مسئله فنی هست نه علمی،لذا نیاز به ورود معصومین علیهم السلام نیست. یا مثلا جراحی ، ختنه کردن، داغ کردن، گوش سوراخ کردن، دندانسازی، شکسته بندی، ماساژ و قابلگی زایمان که «اصول علمی» آن توسط معصومین علیهم السلام گفته شده است ولی انجام «فنون عملی» آن ها با تجربه قابل آموزش است. لذا با حاکمیت اصول علمی طب اسلامی، میتوان در بخش فنون پزشکی، از پزشکان موجود و دیگر اشخاصی که مهارت لازم را بر اثر ممارست و تکرار بدست آورده‌اند، استفاده کرد. گزارش های تاریخی مبنی بر اجرای این فنون توسط معصومین علیهم السلام وجود ندارد ولی گزارش های وجود دارد که اشخاص گوناگونی در کنار ایشان به اجرای این فنون و تکنیک ها اشتغال داشته اند که نام آن ها در تاریخ ثبت شده است ولی پایه ی علمی این فنون و هنرها، از سوی معصومین علیهم السلام تبین شده است. همانگونه که در تاریخ نقل شده است که امام حسن عسکری علیه السلام به طبیب مسیحی که از شاگردان بختیشوع طبیب بنام آن زمان بود، امر میکنند که ایشان را فصد کنند ،حضرت مشخص میکنند که کدام رگ را، در چه زمان و چه روزهایی فصد کن، که فوایدش چنین و چنان است و طبیب مسیحی که در این فن، مهارت داشت، حضرت را بر اساس علم امام، فصد میکند که بخاطر نتیجه ی خاص آن و شباهت به فصد حضرت مسیح علیه السلام ،موجب مسلمان شدن یک راهب مسیحی هم میشود. برخی بدون توجه به این نکته می گویند معصومین علیهم السلام نیاز به طبیب داشته اند. این نکته درباره ی معماری اسلامی، دامداری و کشاورزی اسلامی و... هم صدق میکند. ✅لغت نامه :فُنُون : [ فنّ ]: جمع ( الفَنّ )=هنر=تکنیک=شیوه ✍م.م.ق ✉️کانال خبرگزاری طب و تمدن اسلامی https://eitaa.com/t_124_ir http://telegram.me/t124ir
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️آقای رئیس جمهور با سه اقدام تورم را مهار نماید... 👌تورم سه پایه اصلی دارد. ۱- تولید کم و محدود صنعتی، ۲- پولی که ارزش آن دائما کاسته می شود و ۳- افزایش هزینه های انتقال به بازار و هزینه های محل کسب. (برای تورم عوامل فرعی دیگری هم متصور است!) 👌برای افزایش تولید؛ تحقق ایده تولید غیر متمرکز و حذف تدریجی تولید متمرکز را راه حل می دانیم. تولید غیر متمرکز و همگانی به افزایش تولید و بالتبع تقویت طرف عرضه(بایع) و کاهش قیمت ها منتهی می شود. (افزایش تولید، سه تصمیم اصلی دارد!) 👌برای مقابله با کاهش دائمی ارزش پول، تغییر تعریف پول از پول اعتباری به پول دارای مالیَّت را پیشنهاد می کنیم. پول غیر اعتباری، به دلیل ثابت بودن ارزشش، به تثبیت قیمت ها مدد می رساند و البته به دلیل ارزش ذاتی خود، مانع نگاه سرمایه ای به بازارهایی مانند خودرو، زمین، مسکن و... خواهد گردید. (تغییر تعریف پول سه تصمیم اصلی دارد!) 👌برای کاهش هزینه های مرتبط با عرضه و بازار، پیشنهاد ساخت گسترده بازارهای موقت را داریم. بازار موقت مکانی ثابت با بهره برداری روزانه و به صورت رایگان دارد و با تأسیس آن هزینه محل کسب برای مردم صفر می شود و بالتبع قیمت ها کاهشی می شوند. (برای شرح بیشتر به نظریه بازار مدرسه هدایت رجوع کنید) 👌برای شروع برنامه ریزی برای کاهش قیمت ها، نقطه شروع، ساخت بازارهای موقت گسترده در شهر ها و محلات است. بازارهای موقت مُحرِّک تولید غیر متمرکز و بستر اصلی تغییر تعریف پول است. حجت‌الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - تبیین الگوی فقهی تحلیل و مهار تورم در جمع برخی از طلاب مدرسه هدایت - یک شنبه ۲ مهر ۱۴۰۲- قم https://eitaa.com/olgou4
استاندار سیستان و بلوچستان: سواحل مکران گلخانه طبیعی است و در این منطقه باغ‌های موز، انبه، پاپایا و نارگیل را توسعه خواهیم داد. @Farsna
T124.ir
😷 سرایت وجود ندارد... (1) 👈محَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْح
حضرت علی علیه‌السلام: العَدْوَى لَيْسَتْ بِحَقٍّ سرایت (بیماری) حقیقت ندارد. 📚 نهج البلاغه،حکمت 400 ✉️کانال خبرگزاری طب و تمدن اسلامی https://eitaa.com/t_124_ir http://telegram.me/t124ir
38.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥.... یک نفر مثل آقای خامنه ای پیدا نمیکنید... 🔶کانال خبرگزاری طب و تمدن اسلامی https://eitaa.com/joinchat/3095134386C5a05e04158
🌐«دولت سایه» تشکیل شده است! ▪️اول: در دوران غیبت حضرت ولیعصر علیه السلام، مَثل بهره از نور ولایت امام به مانند انتفاع مردم از خورشید پشت ابر است؛ جابر بن عبدالله انصاری ضمن بیان روایتی از رسول خدا ص می‌گوید «از آن حضرت پرسیدم یا رسول الله، آیا در غیبت او برای شیعیانش انتفاعی هست؟ فرمود: بله، قسم به خدایی که مرا به نبوّت مبعوث فرمود، با نور او روشنایی می‌گیرند، به ولایت او در دوران غیبتش منتفع می‌شوند، مانند انتفاع مردم از خورشیدی که در پشت ابر است؛ فَقَالَ (صلی الله علیه و آله) إِی وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالنُّبُوَّةِ إِنَّهُمْ یَسْتَضِیئُونَ بِنُورِهِ‌ وَ یَنْتَفِعُونَ‌ بِوَلَایَتِهِ فِی غَیْبَتِهِ کَانْتِفَاعِ النَّاسِ بِالشَّمْسِ وَ إِنْ تَجَلَّلَهَا سَحَاب»
 (کمال الدین و تمام النعمة، ج‌۱، ص۲۵۳) 
همچنین در روایتی از خود امام زمان (عج) آمده است که حضرت خطاب به یکی از نواب خویش فرمود «وَ أَمَّا وَجْهُ الِانْتِفَاعِ بِی فِی غَیْبَتِی فَکَالانْتِفَاعِ بِالشَّمْسِ إِذَا غَیَّبَتْهَا عَنِ‌ الْأَبْصَارِ السَّحَاب»؛ یعنی وجه انتفاع از من در غیبتم، مانند انتفاع از آفتاب است که ابر آن را از دیده‌ها نهان کرده‌ است.
‌(الغیبة (للطوسی)، ‌ص۲۹۲)
بر اساس این دو حدیث، امام مانند خورشیدی هستند که عالم را منور به نور ولایت خویش می‌کنند و همه چیز را به اذن الله تحت ولایتشان قرار می‌دهند. همچنین دوران غیبت نیز به ابری مثال زده شده که امام از پشت این ابرِ همانند خورشید به شیعیان خویش انتفاع می‌رسانند؛ ▪️دوم: آیا این انتفاع از حضرت فقط در حوزه ی نور علوم، عقاید، اخلاق، احکام فردی و مسایل معنوی و عبادی امام است؟ آیا شیعیان از مهمترین خاصیت دنیایی ولایت و امامت، یعنی حکومت مهدوی و مدیریت، فرماندهی، برنامه ریزی، سازماندهی، نظارت، سیاست، تشکیلات، اداره، جهاد کبیر و اصغر دفاعی(باستثنای جهاد مسلحانه ابتدایی)، امر به معروف و نهی از منکر، بسیج عمومی جامعه، اجرای قصاص و حدود، احیای موات و قنات و... منتفع نمیشوند؟ عده از شیعیان که تن به ولایت حضرت داده اند همین الان هم «دولت سایه حضرت» را پذیرفته اند از نور ولایت حضرت صاحب الزمان علیه السلام انتفاع میبرند هر چند این انتفاع پشت ابری و محدود باشد و علم دارند که کمال این انتفاع از ولی خدا درعصر ظهور و قطع دست تمام حکومت های غیرالهی اتفاق خواهد افتاد. امیر المؤمنین علی علیه السلام میفرمایند: « یا کمَیلُ مَا مِنْ عِلْمٍ إِلَّا وَ أَنَا أَفْتَحُهُ وَ مَا مِنَ سِرٍّ إِلَّا وَ الْقَائِمُ علیه السلام یخْتِمُه ». ای کمیل! هیچ علمی نیست جز آنکه من آن را آغاز کنم و هیچ سری نیست جز اینکه (امام) قائم آن را به پایان رساند.(بحارالانوار ج ۷۴ ص ۴۱۲) درباره علم و عمل به فقه الاداره و فقه الحکومه هم همین گونه است و حضرت خاتم الاوصیاء، پایان و انتهای دولت مورد انتظارِ همه ی انبیاء و اولیاء هستند. ▪️سوم: ویژگی حکومت معصومین علیهم السلام سپردن امورات امنیتی، اقتصادی، آموزشی، پرورشی، بهداشتی و... به آحاد مردم در قالب خانواده، عشیره و محله و... است، نه به شکل قدرت و ثروت متمرکز در دست بخش خصوصی سرمایه داری بنام ملت و نه بخش دولتی سوسیالیستی آنهم بنام ملت و ملی کردن، بلکه حکومتی که قدرت خود را در مردم منحل کرده است و مردم را اختیاردار همه ی امورات اساسی خودشان کرده است. بعنوان نمونه: جریانات مردمی «اربعین، عاشورا، اعتکاف و زیارت» «اردوهای جهادی و مواسات» «مسجد، هیئت و امامزاده» «سبک زندگی و طب اسلامی» «بسیج، حشد و جبهه مقاومت جهانی» «قرض الحسنه های خانگی»، «پولطلا» و «بازارچه‌های مردمی» «کار در خانه»،«تولیدات سنتی طبیعی» و «احیای قنات» «مکتب در خانه» و «مسجد محوری» و... این جریانات قدرتمند اجتماعی قابل استناد به وجود هیچ یک از نظامات مدرن دولتی و سرمایه داری مدرن نیستند. حتی پس از ظهور حضرت هم از دست مردم خارج نخواهد شد، بلکه مردمی تر هم خواهد شد. ▪️چهارم: با توجه به مقدمات مذکور، باید برای بسط عدل و قسط بیشتر، با حاکمیت حکومت جاری مهدوی، در عصر غیبت، تلاش کنیم و خارج از ساختارهای باطل سقیفه ای و امتداد آن یعنی دمکراسی، مدرنیته، تجدد و حکومت های مطلقه ی عامه، حیات طیبه ولایی را تجربه کنیم، و از سویی بستر ساز حکومت جهانی مردمی حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف، در عصر ظهور باشیم. «وَ نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ» یعنی من آمادۀ کمک به شما هستم!
(تهذیب‌الاحکام ج۶ ص۱۱۴)
این اعلام آمادگی برای نصرت، شاید عصارۀ زیارت اربعین و جامعه و نشان دهنده ی مهمترین وظیفه ی یک شیعه در عصر غیبت باشد که با همراهی در حکومت جاری حضرت امکان پذیرتراست «وقَلْبِي لَكُمْ مُسَلِّمٌ وَ رَأْيِي لَكُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتِي لَكُمْ مُعَدَّةٌ». ✍م. م. ق 🔶خبرگزاری طب و تمدن اسلامی https://eitaa.com/joinchat/3095134386C5a05e04158
🌸 حضرت مهدی عجل الله فرجه و دعا برای انتقام از دشمنان ➖ أَخْبَرَنِي جَمَاعَةٌ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ قَالَ أَخْبَرَنَا أَبِي وَ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ وَ مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى بْنِ الْمُتَوَكِّلِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ الْحِمْيَرِيِّ أَنَّهُ قَالَ: سَأَلْتُ مُحَمَّدَ بْنَ عُثْمَانَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ فَقُلْتُ لَهُ رَأَيْتَ صَاحِبَ هَذَا الْأَمْرِ فَقَالَ نَعَمْ وَ آخِرُ عَهْدِي بِهِ عِنْدَ بَيْتِ اللَّهِ الْحَرَامِ وَ هُوَ يَقُولُ اللَّهُمَّ أَنْجِزْ لِي مَا وَعَدْتَنِي قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ عُثْمَانَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ وَ رَأَيْتُهُ ص مُتَعَلِّقاً بِأَسْتَارِ الْكَعْبَةِ فِي الْمُسْتَجَارِ وَ هُوَ يَقُولُ اللَّهُمَّ انْتَقِمْ لِي مِنْ أَعْدَائِكَ‏. ✍🏻 عبداللّه بن جعفر حمیری گفته است: از محمّد بن عثمان (وکیل دوم) که خداوند از او راضی باشد در مورد امام زمان علیه السلام پرسیدم و به او گفتم: شما صاحب امر امامت را دیده‌اید؟ گفت: بله، و آخرین مرتبه‌ای که ایشان را زیارت کردم، در بیت اللّه الحرام بود، دعا می‌کرد و می‌فرمودند: خداوندا! وعده‌ای را که بمن دادی برایم محقق کن. و باز آن حضرت را دیدم که در برابر مستجار (یکی از دیوارهای کعبه) پرده کعبه را گرفته بود و می‌فرمودند: خداوندا! بوسیله من از دشمنانت انتقام بگیر. 📚 الغیبة، طوسی رحمه الله، ص ٢٥١ ➖ كتاب من لا یحضره الفقیه، ج ٢ ص ٥٢٠ ➖ کمال الدین، ج ٢ ص ٤٤٠ 🤲🏻 اللّٰهُمَّ أَظْهِرْ بِهِ دِينَكَ وَسُنَّةَ نَبِيِّكَ حَتَّىٰ لَايَسْتَخْفِىَ بِشَىْءٍ مِنَ الْحَقِّ مَخافَةَ أَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ. اللّٰهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِى دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ، وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَأَهْلَهُ، وَ تَجْعَلُنا فِيها مِنَ الدُّعاةِ إِلَىٰ طاعَتِكَ، وَالْقادَةِ إِلىٰ سَبِيلِكَ، وَ تَرْزُقُنا بِها كَرامَةَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ. (دعای افتتاح) اللهم عجل لولیک الفرج بحق سیدتی زینب سلام الله علیها ✉️کانال خبرگزاری طب و تمدن اسلامی https://eitaa.com/t_124_ir http://telegram.me/t124ir
هدایت شده از علی امیری
: 💠 تکنولوژیِ فقاهت‌سوز و استحسان‌ساز ▪️ تذکری پیرامون دستیابی به معیار تقصیر در نماز و روزۀ مسافر. 🆔 @ali_amiry_ir •┈┈┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈┈┈• ❁ـ﷽ـ❁ 🔸 تکنولوژی و تغییرات بنیادین در ساختارهای تمدن، خاکِ انبوهی از علل و مناطِ احکام را به توبره کشیده است، تا جایی که به زعم راقم این سطور، نرم‌افزار اسلام – به شکل تام و تمدنی – بر روی سخت‌افزار مدرنیته، نصب نشده و اجرا نخواهد شد. اینجاست که یا باید فقیهانه، خدای دین را بپذیریم یا روشنفکرانه، خرمای مدرنیته را بخوریم. اگر اما! خدا‌خواهی و خرما‌خوری کنیم، بی‌گمان خانه «استحسان» آباد نموده‌ و کبریت بر انبانِ کاهِ فقاهت‌ کشیده‌‌ایم. 🔹 از بارزترین نمونه‌ها، ملاک تقصیر در صلاه مسافر است. برخی از فقه‌پژوهان معاصر، با برداشتی به غایت ناصواب و غیر روشمند، دو ملاک «ثمانیه فراسخ» و «مسیره یوم» را، برای مسافت شرعی استنباط کرده‌‌ و با استناد به اینکه واژۀ «سفر» در فضای عُسر و حرج تعریف شده و تقصیر با عنوان هدیه الهی در برابر «مشقت» و «تعب» برای مسافر یاد شده است، اینگونه تنقیح کرده‌اند که چون پیمودن هشت فرسخ با عموم مرکب‌های کنونی، مصداق تعب و مشقت نیست، اکنون باید به ملاک «مسیره یوم» تشبث و از معیار «ثمانیه فراسخ» اعراض کرد. از آن رو که در این فرع فقهی به تفصیل فحص کرده و ادله موافقین و مخالفین را کاویده‌ام، پنج مهم را به استحضار می‌رسانم: 1. تصریح روایات 🔸 بدیهی است که منصوصات، ملاک و فصل الخطاب ما خواهند بود. با رجوع به همین منصوصات و تشکیل خانواده حدیث، شکی نمی‌ماند که سفر شرعى انحصاراً به حد «ثمانیه فراسخ» تحديد شده است. آن هم بدون کمترین حیثیت و مدخلیتی برای «مسیره یوم». مجموع احادیث چنین می‌نماید که سرعت مراکب در مقدار مسافتی که نماز در آن شکسته می‌شود مؤثر نبوده و از ابتدا طرح این مسئله که برای حد تقصیر دو ملاک نصب شده، یک صورت‌بندی ناصواب و خلاف صریح روایات است. 2. «عَیر» و «وُعَیر» 🔹 باب «حَدِّ الْمَسِير...» از شاهکارهای مرحوم کلینی در تبویب و چینش مرویات فقهی است. چندین روایت معتبره‌ای که میزان و معیار «تقصیر» را، بر یک موقعیت خاص جغرافیایی، یعنی فاصلۀ «دو کوه عَیر و وُعَیر» جعل کرده‌اند که الی یوم القیامه، و با تغییر سرعت مراکب، زوال ناپذیر بوده و هیچگونه تبدل و تحولی را در خود راه نمی‌دهد. (ر.ک: «جَعَلَ حَدَّ الْأَمْيَالِ مِنْ ظِلِّ عَيْرٍ إِلَى ظِلِّ وُعَيْرٍ...»). چگونه می‌شود رسول مکرم برای تبیین و تشریحِ موضوعِ حکم، از یک امر ماندگار و ثابتی چون دو کوه «عَیر» و «وُعَیر» کمک بگیرد و 14 قرن، کسانی که فاصلۀ این دو را طی می‌کردند نمازشان را شکسته می‌خواندند اما در قرن 14 گفته شود از این پس، کسی از کسانی که همان فاصله را می‌پیماید حق ندارد نمازش را قصر بخواند؟! (ر.ک: احمد قدسی، گفتگویی درباره حد سفر) 3. مُعرف... 🔸 مسیری که در یک روز، قافله‌ها و مرکب‌های عمومی (الغالب علی المسیر) طی می‌کردند صرفاً معرف و طریقی برای هشت فرسخ بیان شده است، نه اینکه «مسیره یوم» ملاک مستقلی در عرض «ثمانیه فراسخ» نصب شده باشد. از آن رو که «مسیره یوم یا بیاض یوم»، با قوافل و سیر شتران، قابل فهم‌ترین علامت برای «ثمانیه فراسخ» بوده است، از جانب آن حضرت به عنوان مجرا و معرف سنت، نصب شده است. («ر.ک: جَرَتِ السُّنَّةُ بِبَيَاضِ يَوْم‏...») 4. تحیر در تبدیل زمان به مسافت 🔹 «مسیره یوم» از حیث مبدء و منتهی شدیدا دچار ابهام است. طول روز در فصول مختلف و عرض‌های جغرافیایی، سرعت مرکب، کیفیت جاده و محدودیت‌ قانونی در مسیرها، توقف‌های بین مسیر و...، جملگی موجب یک ناهم‌سانی و تزلزل فاحشی در تبدیل زمان به مسافت می‌شود و ابدا یک ملاک منضبط و دقیق به مکلف نمی‌دهد. شاهد این مدعا، اختلاف شدید صاحبان این رای است: 700 کیلومتر (هادوی تهرانی)، 800 کیلومتر (کدیور)، 500 کیلومتر (شبیری زنجانی)، بیش از 1000 کیلومتر (سایرین). 5. الفاتحه... 🔸 اگر باب این گونه فقاهت‌ورزی‌ مفتوح گردد باید فاتحه شریعت محمدی را خواند. فی‌المثل اگر حکمت وجوب جهر در اوقات مُظلمه، «لِيَعْلَمَ الْمَارُّ أَنَّ هُنَاكَ جَمَاعَةً» بیان شده، چرا نشود به سبب تکنولوژی برق و لامپ، فتوا به اخفات صلاه در اوقات مظلمه داد؟! و یا اگر غرض از عده طلاق، «اختلاط نسب و میاه» بیان شده، چرا نتوان با کمک CBC و آزمایش ژنتیک، علیت این مناط را مرتفع و حکم عده طلاق را بلاوجه قلمداد کرد؟! 🔹 باری! این دست برداشت‌ها حاصل کم‌توجهی به روایات صریح و اصیل امامیه، و چرباندن پیش‌فرض‌‌های مدرنیته‌ساز، بر نگاه عرفی و روشمندِ فقاهی است. تکنولوژی، مشاطه فتانه‌ای است که دامانِ نامداران زیادی را ننگین کرده است. بیش از این مراقب باشیم! و آخر دعوانا أَن الحَمد للَّه رَب الْعالمین ✍️ علی امیری — 16 ذی القعده 1442 🆔 @ali_amiry_ir 🌐 http://ali-amiry.ir/186