بنیاسرائیل با بیصبری حضرت موسی را اذیت میکردند
دچار شتابزدگی و بهانهگیری نباید بشویم. یکی از چیزهایی که واقعاً ماها همه - من، شما آقایان - در شهرها، در خُطَب نماز جمعه، در بین طلاب، فضلا، حوزههای علمیه باید به آن توجّه بدهیم، این است که یکی از عیوب کار، این بیصبری و شتابزدگی است؛ مرتّب آدم پا به زمین بزند که «آقا چرا نشد؟ چرا نشد؟» خب هر چیزی قدری دارد، هر چیزی اَجَل و اَمَدی دارد، همه چیز باسرعت انجام نمیگیرد. یک وقتی یک نفری آمد خدمت امام و به ایشان از وضع دولت شکایت کرد - آن وقت بنده رئیسجمهور بودم - یک چیزی گفت؛ امام به او یک جملهای گفتند که من یادم نمیرود، گفتند «آقا! ادارهی کشور سخت است»؛ بنده که خودم رئیسجمهور بودم، وقتی امام این را گفتند واقعاً از ته دل این را تصدیق کردم. خیلی از کارها حتماً باید بشود و باید برای آن آماده شد و باید کمر همّت بست، منتها تا رسیدن به آنجا یک مقداری فرصت لازم است. این شتابزدگی و پا به زمین کوبیدن و احساس اینکه دیر شد، احساس خوبی نیست.
بنده اینجا این آیهی شریفه را یادداشت کردهام که قضیّهی حضرت موسیٰ است وقتی که برگشت و الواح را آورد و دید که آن قضایای گوساله اتّفاق افتاده: قالَ یقَومِ اَلَم یَعِدکُم رَبّکُم وَعدًا حَسَنًا؛ خب خدا که به شما وعده داده که زندگی شما را درست خواهد کرد؛ اَفَطالَ عَلَیکُمُ العَهد، آیا طول کشیده؟ مگر از زمانی که بایستی وعدهی الهی انجام بگیرد گذشته که شما این جور بیصبری میکنید؟ خب صبر کنید، خدای متعال وعدهی خودش را عملی خواهد کرد. حُسن ظن به خدای متعال، یک چیز لازمی است.۱۳۹۷/۱۲/۲۳
@t_manzome_f_r
کاسبِ طراز
پیامبر(صلّیاللهعلیهوآله) درستکردار بود. در دوران جاهلیت تجارت میکرد؛ به شام و یمن میرفت؛ در کاروانهای تجارتی سهیم میشد و شرکایی داشت. یکی از شرکای دوران جاهلیتِ او بعدها میگفت که او بهترین شریکان بود؛ نه #لجاجت میکرد، نه #جدال میکرد، نه بار خود را بر دوش شریک میگذاشت، نه با مشتری بدرفتاری میکرد، نه به او زیادی میفروخت، نه به او #دروغ میگفت؛ درستکردار بود. همین درستکرداری حضرت بود که جناب خدیجه را شیفته او کرد. خود خدیجه هم بانوی اوّل مکه و از لحاظ حسب و نسب و ثروت، شخصیت برجستهای بود.
بیانات در خطبههای نمازجمعه تهران ۱۳۷۹/۰۲/۲۳
پ.ن: زندگی پیغمبر را میلی متری باید مطالعه کرد. هر لحظهی این زندگی یک حادثه، درس و جلوهی عظیم انسانی است.
۱۳۸۷/۰۵/۰۹
سالروز ازدواج پیامبر اکرم و حضرت خدیجه
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
با عرض سلام
از امروز طی چند پُست، به موضوع چیستی، چرایی و چگونگی #گفتمان میپردازیم🔻
#چیستی_گفتمان
گفتمان یعنی...
🔸گفتمان یعنی باور عمومی؛ یعنی آنچیزی که به صورت یک سخنِ مورد قبول عموم تلقی بشود، مردم به آن توجه داشته باشند؛ این با گفتن حاصل میشود؛ با تبیینِ لازم - تبیین منطقی، تبیین عالمانه و دور از زیادهرویهای گوناگون - حاصل میشود؛ با زبان صحیح، با زبان علمی و منطقی و با زبان خوش، بایستی این مطالب را منتقل کرد. ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
🔹گفتمان یعنی آن فکر رایج بین مردم، مطالبهی عمومی مردم. وقتی یک چیزی مطالبهی عمومی شد و گفتمان شد، بهطور طبیعی به عمل نزدیک خواهد شد. ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
🔸گفتمان یعنی آن فکری، آن اندیشهی عملیای که رواج پیدا میکند در بین مردم و میشود سکّهی رایج؛ این گفتمان است. در هر برههای از زمان لازم است که یک سکّهی رایجی دست همهی مردم باشد. ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
@t_manzome_f_r
💢مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
#آزمون_کتاب_آزادی
ویژه فراگیران معارف۱ و ۲
🔹تاریخ ۲۹ و۳۰مهرماه (پنجشنبه و جمعه)
🔹سایت مجموعه از ساعت ۲۴ چهارشنبه آماده مراجعه اندیشهجویان محترم میباشد.
🔹مدت زمان پاسخگویی ۴۸ ساعت میباشد.
🔹لینک ورود به آزمون
https://www.tabyinmanzome.ir/courses/maaref-enghelab/exam-azadi
[واحد آموزش مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری]
@t_manzome_f_r
تبیین منظومۀ فکری رهبری
#چیستی_گفتمان گفتمان یعنی... 🔸گفتمان یعنی باور عمومی؛ یعنی آنچیزی که به صورت یک سخنِ مورد قبول عمو
#چرایی_گفتمان
🔸وقتی #گفتمانسازی شد، آنوقت همه به فکر خواهند افتاد، یعنی در همه یک انگیزهای به وجود میآید؛ کأنّه یک جادّهی وسیع و یک بزرگراهی به وجود میآید که همه میل میکنند از این بزرگراه حرکت کنند؛ بنابراین گفتمانسازی خیلی مهم است.
۱۳۹۵/۰۶/۰۳
🔹اگر چنانچه ایستادگی کردید، #گفتمانسازی کردید، ذهنها را آماده کردید، آنوقت در هنگام لازم به دردتان میخورد. یعنی میتوانید ذهن مردم را بسیج کنید به سمت یک حقیقتی تا آن را مطالبه کنند. وقتی مطالبه کردند، مسئولین ناچارند انجام بدهند. پس ایستادگی لازم است.
۱۳۹۵/۰۴/۱۲
🔸وقتی #گفتمانسازی شد، جلب اقبال عمومی به مجموعههای جوان و پیشرو حاصل خواهد شد؛ یعنی اقبال عمومی به وجود میآید، آن وقت اثر خودش را در انتخاب مدیریّتها و امثال اینها به جا میگذارد.
۱۳۹۹/۰۲/۲۸
@t_manzome_f_r
💢مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
آقای مهدی نصیری در کانال خود متنی با عنوان "اندر فواید دشمن و دشمنسازی" منتشر کرده و انقلاب اسلامی و رهبران آن را متهم به دشمن سازی کرده است. در ادامه متن ایشان و جوابیههایی که بر متن ایشان نوشته شده، منتشر میشود🔻
تبیین منظومۀ فکری رهبری
آقای مهدی نصیری در کانال خود متنی با عنوان "اندر فواید دشمن و دشمنسازی" منتشر کرده و انقلاب اسلامی
◀️ اندر فواید دشمن و دشمن سازی!
📝وجود دشمن برای نظامهای سیاسی و ملتها غالبا امری طبیعی است. حکومتها باید نسبت به خطرات و تحرکات و مطامع دشمنان خود هوشيار و آماده واکنش مناسب باشند.
🔻راه مقابله با دشمن و خنثی کردن طرحهای او، در وهله اول جنگ نیست بلکه راههای گوناگونی برای بی اثر کردن دشمن از جمله داشتن ساختار سیاسی دموکراتیک، اقتصادی نیرومند، بنیه قوی دفاعی بازدارنده و نیز مذاکره و دیپلماسی وجود دارد و آخرین چاره جنگ و دفاع است و عموما نباید آغازگر جنگ بود، چه آن که آغاز کننده جنگ در عرف عمومی و جهانی محکوم است.
🔻امام علی ع در فرمان نامه حکومتی خود به مالک اشتر می گوید: "هرگز صلحی را که دشمنت پیشنهاد می کند، رد نکن. و البته پس از پذیرش صلح نباید از دشمن غافل شوی."
🔻اما امری که کاملا غیر طبیعی و غیر عقلانی است، خلق دشمن و افزودن به دشمنان و اظهارات و تحرکات دشمن ساز از سوی یک نظام سیاسی است. این ضرب المثلی حکیمانه است که هزار دوست کم است و یک دشمن بسیار. و نیز این بیت خردمندانه حافظ که:
آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است/ با دوستان مروت با دشمنان مدارا
🔻با مروری به کارنامه چهل و دو ساله جمهوری اسلامی در سیاست خارجی اش به وضوح با پدیده دشمن سازی از سوی رهبران و نهادهای بالادستی مواجه بوده ایم تا جایی که کمتر می توان سخنرانی ای را از رهبران یافت که از دشمن و دشمنان سخن نرفته باشد.
🔻گاه احساس می شود سخن از دشمن گفتن برای عده ای به سان باده ای سرمست کننده و نشئه آور است که به اعتیادی عمیق منجر شده و دست کشیدن از نوشیدن آن امری بسیار سخت و دشوار است..
🔻روحیه دشمن سازی در جمهوری اسلامی منحصر به سیاست خارجی نبوده بلکه در سیاستهای داخلی نیز یک اصل دائمی بوده و با پدیده انواع دوقطبی سازی جامعه و خلق مخالف و اپوزیسیون، بی وقفه کار کرده است که یک قلم از نتایج آن، تبدیل نخست وزیران و روسای جمهور نظام به مخالفان یا منتقدان جدی بوده است.
🔻دشمن سازی و تولید عناوینی چون نفوذی، سرسپرده، وابسته، غیر خودی و.... برای عده ای صنعتی سود آور است که حکمرانی را آسان کرده و قادر است همه ضعفها و ناکارآمدیها و فسادها را لاپوشانی کند و شمشیر نهادهای نظامی و امنیتی را پیوسته بر سر اکثریت و نخبگان منتقد و معترض آخته نگهدارد.
🔻دشمن سازی و مرتب سخن از جنگ و دفاع و مقاومت گفتن، بیش از هر کس برای نظامیان یک حکومت و دولت پنهان پشت آن، سودمند است که می تواند قدرت آنان را تحکیم کرده و زمینه دست اندازی آنها را به همه شئون کشور بویژه اقتصاد که منافع مادی خود و فرزندان و هفت پشتشان را تامین می کند، فراهم سازد.
🔻اما آنچه بر سر یک ملت و کشور از ناحیه نظام سیاسی دشمن ساز می رود، فرسودگی و تباهی در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و در نهایت اضمحلال و فروپاشی بر اثر شورش و انقلاب داخلی و یا حمله خارجی است.
✍مهدی نصیری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
◀️ اندر فواید دشمن و دشمن سازی! 📝وجود دشمن برای نظامهای سیاسی و ملتها غالبا امری طبیعی است. حکومت
🔴#جوابیه۱🔴
✅آیات قرآن این را به ما می گوید:
«وَٱَعِدُّواْ لَهُم مَاٱسْتَطَعْتُمْ مِن قُوَة»
(وشما ای مؤمنان در مقام مبارزه با آن کافران خود را مهیا کنید).
بله در ابتدا نباید شروع کننده ی جنگ باشیم، ولی یک ملت وقتی زنده است و با او دشمنی کردهاند، طبیعی است عکس العمل نشان دهد.
وقتی دشمن حمله میکند، وظیفه ی فوری وفوتی مواجهه ی با اوست..
مثل همین جنگ هشت سالهی دفاع مقدس، که ملت ایران با مقابله در برابر دشمن و استقلال وایستادگی در برابر او، به عزت وهویت خود دست پیدا کرد.
پس وقتی آرایش دشمن، آرایش جنگی است، در مقابل این آرایش جنگی، ملت هم باید آرایش جنگی بگیرد.
✅بله امام علی(علیه السلام) میفرماید: اگر دشمنت تو را به صلح فراخواند، از آن روى برمتاب، که خشنودى خداى در آن نهفته است.
ولی در ادامه هم فرمودند:
زنهار! زنهار! از دشمن خود پس از آشتی کردن، زیرا دشمن، چه بسا به نزدیکی میگراید و نمایش صلح میدهد، تا طرف را غافلگیر کند، پس جانب احتیاط را بگیر (دور اندیش باش) و خوش گمانی خود را درباره حیلهگریهای دشمن متهم بساز.
«فَإنَّ ٱلعَدُوَّ رُبَّمَا قَارَبَ لِیَتَغَفَّلَ فَخُذْ بِالْحَزْمِ وَأتَّهِم فِی ذَلکَ حُسنَ الظَّن»
✅اگر دشمن فرد یا جناحی از مومنان باشد که دشمنیِ پیش آمده، دشمنی شخصی و جناحی و... است، اسلام به شدت به مدارا با چنین دشمنی، توصیه میکند. «إِنّمَا ٱلمُؤمِنُونَ إخْوَة»
و اگر دشمن، دشمنیاش بر سر دین و آیین است و در واقع با اسلام و جامعه اسلامی دشمنی دارد، به هیچ عنوان کمترین مدارایی با وی شایسته نیست. «وَلَن تَرضَی عَنکَ ٱلیَهُودَ وَلَاٱنَّصارَی حَتّی تَتَّبِعَ مِلَتَهُم»
✅جمهوری اسلامی، هیچ جنگی را شروع نکرده، بلکه نفسِ وجودِ جمهوری اسلامی یعنی آرمانها و اهداف و شعارهایی که در جمهوری اسلامی مطرح است، دشمن درست کن است، دشمن تراش است، جنگ راه بینداز است. این همان جنگ معروف حق و باطل است.
ما در جمهوری اسلامی شعارمون توحید، ولایتالله و ولایت أولیاءالله و عدالت اجتماعی و تکریم انسان است و ما به دنبال این شعارها هستیم و این ها دشمن دارند ما با ظلم مخالفیم.
« کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَلِلْمَظُلومِ عَونَا»
ما خصم ظالمیم، عون مظلومیم... واین موضع دشمن ودشمنی به وجود می آورد.
✅آن کسانی که از ذکر عنوان دشمن ناراحت میشوند، که چرا این قدر میگوید دشمن دشمن، غافل از این مسئله هستند، غافل از اینکه، اگر چنانچه دشمن مجال پیدا کند در وارد آوردن ضربه، هیچ تعاملی نخواهد کرد و ما نباید این مجال را به دشمن بدهیم. این یک اصل عُقلایی است.
✅وظایفی که ما در مقابل دشمن داریم این است، که باید دشمن را شناخت وشناساند... بعد باید نقشه او را دانست، چون دشمنان بیرونی ما برای ملت ایران نقشه کشیده اند. پس همیشه در برابر دشمن باید قوی بود و خود را آماده کرد.
✍ ظفری
#تبیین
#جهاد_تبیین
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
◀️ اندر فواید دشمن و دشمن سازی! 📝وجود دشمن برای نظامهای سیاسی و ملتها غالبا امری طبیعی است. حکومت
13920231_5628_192k (1).mp3
5.77M
#جوابیه۲
▫️ عدهای میگویند دشمنتراشی نکنید. اصل وجود و هویت جمهوری اسلامی دشمنتراشی میکند؛ اصلِ اینکه پرچمی به نام اسلام بلند شود و ملتی با شعار معنویت در دنیا اعلام موجودیت کند، جلب دشمنی میکند.
@t_manzome_f_r
💢مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری