بسم الله الرحمن الرحیم
#گزارش_مشروح | #جهاد_تبیین
💡اولین جلسه دوره آموزشی_مهارتی چراغ
📆چهارشنبه ۲۱اردیبهشت
👤استاد حجةالاسلام دکتر محمدعلی رنجبر
▫️موضوع چالشهای تبیینی انقلابیها چه هستند؟
📝عناوین مهم جلسه⬇️
آسیبهای جهاد تبیین و راهکار برون رفت از این آسیبها
🔻خلاصه بیانات استاد⬇️
✅گام اصلی در تفکر راهبردی عینی دیدن مسائل
✅تفکر راهبردی یعنی ماهوارهای و کلینگری به پیرامون منطقه یعنی وضعیت شناسی و بعد مطلوبنگاری و بعد نقشه نویسی و آسیبشناسی و راه برون رفت از وضعیت موجود.
⚠️آسیبهای جهاد تبیین:
❌فقدان تفکر راهبردی ⬅️درگیر مسائل فرعی شدن و غفلت از مسائل اصلی و دچار سطحی نگریشدن و ماهوارهای ندیدن.
✴️دو نوع راوی برای انتقال مشکلات:
ناقل ⬅️راوی وضعیت میدانی نقطه خودش است.
ماهوارهای ⬅️از بالا واقعیات جهانی را میبیند و جمعبندی و گزارشیکلی در مورد کل مناطق جهان دارد واین روایتگر خوبی خواهد بود.
🔸غیر منصفانه انتقاد کردن ⬅️ نسبت به یک نفر و علت تمام مشکلات را یک نفر دیدن.
🔸جناحی دیدن که دولت گذشته مسائل ملی را به مسائل جناحی کشاندن.
🔸دچار بیاخلاقی شدن ⬅️از موضع عقلانیت و منطق و احساسات وارد نشدن.
🇮🇷مهم بودن ایران به خاطر موقعیت ژئواستراتژیک وژئوپلتیکی و نقطه اتصال جزیره جهانی و نقطه اتصال سه قاره و از طرف دیگر کشوری مستقل بخاطر پیروزی انقلاب بر ابرقدرتهای جهان.
🧗🏻♂در مسیر این حرکت از انقلاب به نظام اسلامی و بعد دولت اسلامی و بعد جامعه اسلامی و بعد تمدن اسلامی، دو مرحله اول از مسیر رسیدن به قله طی شده و در این مسیر تهدیدهای زیادی نظام اسلامی را تهدید میکند:
🏷تهدید مالی
🏷تهدید جانی
🏷تهدید اخلاقی، فرهنگی
❇️در میان این تزاحمها ولی فقیه باید بهترین تدبیرها را ارائه دهد. و اولویتبندی کند، و اهم را از مهم تشخیص دهد. و به اهم بپردازد و مهم را رها کند.
❇️میتوانیم در مسئلهی اقتصاد و مقاومسازی اقتصادی پیروز بشویم، در صورتی که صبر و تقوا داشته باشیم.
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
▫️عدالت صرفاً در اقتصاد نیست؛ در همهی امور بایستی انسان از خدای متعال بخواهد که عادلانه عمل کند؛ با خودش هم انسان با عدالت رفتار کند؛ با نزدیکانتان با عدالت رفتار کنید؛ با زن و فرزندتان با عدالت رفتار کنید. گاهی بعضی از مسئولین دیدیم آنچنان غرق در کار میشوند که یادشان میرود از وجود همسرانشان و فرزندانشان؛ و این ضایعاتی را درست میکند. این یک تکلیفی است که انسان بایستی همسرش، فرزندانش، خانوادهاش و کانون خانوادگی را حفظ بکند.
#کتاب_اخلاق_و_تربیت
#سیر_مطالعاتی
#منظومه_فکری
#جهاد_تبیین
@t_manzome_f_r
مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
زیرساخت اصلی هر تمدّن
ما مکرّراً صحبتِ «تمدّن نوین اسلامی» را کردهایم، یا این جوری تعبیر کنیم «تمدّن شکوفایی اسلامی»؛ تمدّن اسلامیای که استعدادهایش متناسب با زمان شکوفا بشود و خودش را نشان بدهد؛ مکرّر این را گفتهایم. زیرساخت اصلی هر تمدّنی، منابع انسانی است دیگر؛ یعنی آن که میتواند یک تمدّن را محتمل کند و ممکن کند و تحقّق ببخشد، عبارت است از نیروی انسانی؛ این نیروی انسانی در کشور ما چه کسانی هستند؟ چه کسی میتواند در آینده یک چنین کار بزرگی را انجام بدهد؟ یک نسلی که با یک امتیازاتی همراه باشد؛ این نسل را شما میخواهید امروز بسازید. نسلی که خودساخته است، دارای هویّت است؛ هویّت ایرانی_اسلامی محکم و عمیقی دارد، دلباخته و فریفتهی این و آن و بازماندههای تمدّن منسوخشدهی شرق و غرب نیست؛ نسلی است دانا، دانشمند، کارآمد، ماهر، آشنا با سبک زندگی اسلامی و سنّتهای ایرانی؛ یک چنین نسلی لازم است تا بتواند آن تمدّن را بسازد. ما از اوّل انقلاب در صدد بودیم این نسل به وجود بیاید؛ البتّه نمیشود گفت بکلّی ناموفّق هم بودیم؛ نه، الحمدلله موفّقیّتهایی هم داشتهایم؛ در عرصههای مختلف، عناصر تربیتشدهی این جوری به برکت همین معلّمین تحقّق پیدا کردند، بُروز پیدا کردند، خودشان را نشان دادند؛ در بخشهای مختلف در اقتصاد، در مسائل نظامی، در سیاست، در غیره؛ امّا این کافی نیست. اگر بخواهیم آن تمدّن با آن فراگیری به وجود بیاید، ما بایستی این نسل را توسعه بدهیم، این تربیت گسترش پیدا بکند، فراگیر بشود. پس بنابراین اگر بخواهیم این کار را بکنیم، برای جمهوری اسلامی هیچ فرصتی بالاتر و بهتر از این دوازده سال نیست. این دوازده سال بزرگترین فرصت است برای جمهوری اسلامی که بتواند ارزشها را، آرمانهای انقلاب را بدرستی به این نسل منتقل کند و هویّت اسلامی و ایرانی را در او نهادینه کند؛ این دوازده سال بهترین فرصت است.
بیانات در دیدار رهبر انقلاب با معلمین
۱۴۰۱/۰۲/۲۱
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#شبهای_جمعه_روضه
السلام علیک یا اباعبدالله
• ای کاش میشد توی گریهها بمیرم
• ای کاش میشد با نگات بها بگیرم
@t_manzome_f_r
مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
هدایت شده از چهارده معصوم "علیهمالسّلام"
#مهدویت
آحاد مردم مسلمان و معتقدین و شیعه باید در قلب و در عمل خود سعی کنند رابطهی معنوی و فکری با حضرت مهدی (عجلالله تعالیفرجهالشریف) را حفظ کنند. یعنی خود را طوری تربیت کنند و بار بیاورند که امام بزرگوار و معصوم از آنها راضی باشند.
۱۳۷۷/۹/۱۴
#سبک_زندگی
#عکسنوشته
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
#تبیینگر
مهمترین مسائل مطرح شده در دیدار رهبر انقلاب اسلامی با معلمان ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
▫️فرماندهی باید جوهری از رهبری در خودش داشته باشد و بدون آن فرماندهی نیست. فرماندهی، فقط فرمان دادن نیست که بکن یا نکن. فرماندهی، یک امر معنوی، یک نوع رهبری، یک نوع ادارهی همه جانبه و یک چیز متّکی به ذهن و احساس و عمل و جسم و روح است.
#کتاب_اصول_و_قواعد_تشکیلات_اسلامی
#سیر_مطالعاتی
#منظومه_فکری
#جهاد_تبیین
@t_manzome_f_r
مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
هدایت شده از نوشتههای انقلابی
#یادداشت
🔖 طرح صیانت، طرح توحیدی کردنِ زندگی انسانها
[۱]. وقتی انسان با مایههای غنی و سرشاری از نیکی و فضیلت، آفریده شدهاست؛ قرار گرفتن در «کانالِ تربیتِ» صحیح است که میتواند این مایهها را به ظهور و بروز شایستهی خود برساند و او را به تکاملی هرچه بیشتر نایل سازد. هدف از فرستادن پیامبران در نهایت، انجام همینِ تربیت و سازندگی است تا انسان با تربیت صحیح انبیاء به پیراستگی و آراستگی رسد و مقصود نهایی از آفرینش تأمین گردد؛ اما باید دید درجایی که نظام جاهلی، بر روح و اندام انسانها حاکم شدهاست؛ چگونه میتوان انسانها را بر طبق الگوهای صحیح، الهی ساخت؟
[۲]. بیشک، برای ساختن انسان، باید محیط متناسب و سالم، محیطی که بتواند او را در خود بپروراند، تربیت کرد. برای این کار، جامعه و نظامی عاری از شرک و جهالت لازم است. وقتی چنین جامعهی الهی شکل گرفت؛ «اذا جاءنصرالله و الفتح و رأیت الناس یدخلون فی دین الله افواجا»؛(سوره نصر، آیات۱و۲)؛ چون به یاری خدا برسد و فتح بیابد، مردم به دین خدا فوجفوج داخل میشوند. بنابراین تشکیل محیط و فضای توحیدی، هدفِ همهی انبیاست. محیطی که در آن خدای حاضر و ناظر، حکمرانی میکند، و قانون خدا اجرا میشود.
[۳]. نکتهی قابلِ توجه این است که نقطهی شروع کار انبیاء از کجا بودهاست؟
برای ارزیابیِ کارِ انبیاء ایجاب میکند که ما، نقطهی شروعِ انبیاء را بدانیم تا یک معرفت کاملی در زمینه کار انبیاء برای ما بدست بیاید. انبیاء نقطه شروعشان، بیانِ لُبّ و مغز و اساس و روح مکتبشان بود. از ابتدا با «صدق» و «اخلاص»، آن هدفِ واقعی و نهایی خود را بیان کردند. آن، چه بود؟ آن، عبارت بود از «توحید»؛
«قولوا لا اله الا الله تفلحوا»؛ یعنی اطاعت انحصاری از آن خداست. «توحید»، همهچیزِ مکتبِ انبیاء(علیهم السلام) بود. «طرح توحید»، هم مایهی تکامل روح متعالیِ انسان است -که این هدف عالی و نهایی انبیاء است-، و هم به معنای ایجاد یک محیط الهی، یک جامعه و نظام الهی، عادلانه و بیطبقه، یک نظام بدون استثمار و بدون ظلم، به معنای تشکیل چنین نظامی است و این، همان محیط متناسب برای پرورشِ موجودِ انسانی، در هر فضایی؛ چه حقیقی و چه مجازی است.
[۴]. اهمیت مساله اینجاست که حساسیت و درک مردم هر زمان، نسبت به این «توحیدی» کردن فضاها، معلولِ چیست؟ پیغمبرها وقتی خواستند «قطعنامه توحیدی» را ابلاغ، تبیین و اجرا کنند، دوستان و دشمنانشان مشخص شدند. پیغمبرِ عظیم الشأن ما، از روز اوّلی که از کوه نور و غار حرا فرود آمد و در سرزمین بیحاصلِ آن «گورستانِ فضیلتها»، بنا به رفتن و نغمه توحید سردادن کردند، از اول، مخالفتها شروع شد و دشمنهایشان مشخص شدند، از اول، آن کسانیکه باید پیغمبر و «طرح توحید»ش را باید بکوبند، فهمیدند که باید بکوبند و برای چه باید بکوبند، برکسی پوشیده نماند. همچنانیکه هرکسی از آن طبقه که باید بپذیرند، درک و شعور و فهم، و توفیقش بیشتر بود. او هم از اول، و هرچه زودتر فهمید که پیغمبر چه میگوید و به چه فرامیخواند.
[۵]. حضرت آیتالله خامنهای در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن در خصوص این مطلب اینچنین بیان میکنند: «بنابراین از اولی که پیغمبر ما مبعوث شد، هم دوستانش، طرفدارانش، آن کسانی که او از آنها حمایت میکرد و برای آنها بود، هم اینها؛ و هم دشمنها، آن کسانیکه پیغمبر بنا بود سرِ آنها بزند، هر دو گروه فهمیدند که پیغمبر در این دنیا حرفش چیست، چه میخواند بگوید. حرفی که بنده و جنابعالی هنوز درست نفهمیدیم. ما باید «بنشینیم»، بنده اینجا جان بکَنَم، داد بکشم، از «واضحاتِ اسلامی» برای شما بیان کنم... امروز ما باید با شما صحبت کنیم، بگوییم که، روح توحید عبارت است از نفیِ هرگونه قدرتی جز قدرت پروردگار. ابولهب همچین مطلب را همان اولِ اولِ فهمید. ولیدبن مغیره مخزومی، آقای قریش، و ابوجهل، آقای دیگرِ قریش و همچنین امیةبنفلان و دیگران و دیگران، آقایانِ قریش، اول، این مطلب را فهمیدند.»
[۶]. حضرت آیتالله خامنهای در همان کتاب در ادامه تصریح میکنند: «شما خیال میکنید که علت مخالفتِ کفار قریش، سردمدارانِ فکر و ضلالت با پیغمبر، جز همین مطلب که مقام خود و موقعیت اجتماعی خود را در خطر میدیدند، چیزِ دیگری بوده؟ آیا برای بتها دلشان میسوخت؟». پرواضح است که اگر در فضا و محیطی اجتماعی، محیط به معنای عام، محیط حقیقی یا مجازی، «روحِ توحید» بخواهد حکمفرما باشد، اولین اشخاصی که در مقابل «طرحِ صیانتِ» انسانیت، «طرح توحید»ی کردنِ زندگی انسانها، شروع به صفآرایی میکنند و خواسته یا ناخواسته، تعمدی یا سهوی، برای مخالفت و ضدیت و نابود کردنِ آن طرح، با دشمن همنوا و همجبهه میشوند، افرادِ سودجو و موقعیتطلباند که منافع خویش را با منافع عمومی در تعارض میبینند.
📝 ادامه دارد...
✍ زهرا پاکنفس
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
هدایت شده از نوشتههای انقلابی
#یادداشت
📝 در ادامه...
[۷]. یک مسالهای که باید بیان کرد و فریاد زد این است که، مسلک اجتماعیِ دین و هرآنچه وابسته به آن است یعنی درک و شعور و تبیین و بصیرت و آگاهی. عجیب است که آدمِ متدیّن و آدمِ ضددین، در بعضی از مسایل دینی به نتیجه واحدی میرسند؛ هر دو کأنّه باورشان آمدهاست که دین یعنی نفهمیدن، چشم و گوش را بستن و فکر نکردن. درحالیکه باید خاطر نشان کرد که، روش تفکر اسلامی و روش پیغمبر اسلام، «تبیین» است. اولین نغمه دعوت انبیاء و نقطه شروع کارشان هم، «اعلام توحید» بود که حرف آخر را اول میزدند؛ «رسول الله اسوة حسنه»؛ اینجاست که، باید «رسولانِ» فضای مجازی، با سرلوحه قرار دادنِ «رسول وحی» و قبولِ ولایتِ قرآنیِ ایشان هشیار باشند که هر برنامه زندگی و طرحی، قبل از اینکه وارد زندگی مردم بشود، و انتظار برود مردم با آن طرح همراه بشوند؛ در وهلهی اول، میبایست «روحِ توحید»ی طرحها، از طرف خودِ مصوبین و مجریان طرح و البته با «نظارتِ مردم»، بررسی و در «نیازِ لحظه» تبیین شود؛ آن هم، در مسایلِ مربوط به «پیشرفتِ» ملت و کشور، که «مقاومت»ی باید تبیین کرد؛ چراکه: «تبیین اساس کار ما است. ما با ذهنها مواجهیم، با دلها مواجهیم؛ باید دلها قانع بشود. اگر دلها قانع نشد، بدنها به راه نمیافتد، جسمها بهکار نمیافتد؛ این فرقِ بین تفکّر اسلامی و تفکّرات غیراسلامی است.»(۱۳۹۵/۰۴/۱۲)
[۸]. تاریخ نشان داده که، مکاتب و احزاب سیاسی در دنیا، آنهایی که با خدا و دین ارتباطی ندارند؛ حرفی ندارند که مدتها مردم را دنبال نخودسیاه بگردانند؛ مدتها سرشان را با شعارهای پوچ و توخالی گرم کنند؛ برای «اعلامیه حقوق بشرِ» دروغینِ خود، چه «طنّازی»های سیاسیِ توخالی که نمیکنند. بنابراین در جهاد عظیم تبیین، رسولانِ مجازی و افرادی که در نظامِ الهی بر سرِ کار آمده و به برکتِ «روحِ توحید»یِ انقلاب اسلامی، مایههای درونیاش بالا آمده و شکوفا شدهاست؛ براساسِ تعهد و تکلیفگراییِ خود، باید «قطعنامه» و «اعلامیهی توحید»ی جامعهی مجازی را بیرودربایستی و منفعتطلبیِ شخصی و ترس فریاد بزنند و از ابتدا به مردمِ -که صاحبان این انقلاب هستند- اعلام کنند که منظورِ ما از «طرح صیانت از فضای مجازی»، «توحیدی کردنِ زندگیِ مجازیِ» انسانها است.
📌 اینچنین است که اگر «شفافیتِ» طرح، شفاف تبیین نشود، این طرح با شکست مواجه میشود، یا منحل میشود و یا در مرحله اقدام و عمل، ناقص به اجرا درمیآید، و یا با وجودِ موانعِ بسیار با حرکت معمولی و بهکندی پیش میرود.
✍ زهرا پاکنفس
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
▫️ پیش از انقلاب اسلامی، در مورد مسألهی زن دو عیب اساسی در برنامههای صدا و سیما وجود داشت: یکی اینکه ارزش حجاب از بین رفته بود. از این بزرگتر، آن بود که نقشهای پست کننده به زن داده میشد. در عیب اول، یك ارزش – حجاب- زیر سؤال میرفت؛ اما در عیب دوم، گاهی همهی ارزشهای بشری که برای زن مورد نظر میباشد، زیر سؤال میرفته است.
#کتاب_زن_و_خانواده
#سیر_مطالعاتی
#منظومه_فکری
#جهاد_تبیین
@t_manzome_f_r
مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری