eitaa logo
تبیین منظومۀ فکری رهبری
37.9هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
1.6هزار ویدیو
384 فایل
کانال رسمی مجموعۀ مستقل و مردمی تبیین (ارائه دهنده و مجری اولین سیر مطالعاتی آشنایی با منظومۀ فکری رهبر انقلاب) پایگاه اطلاع‌رسانی: http://tabyinmanzome.ir پشتیبانی فنی: @support_tabyin روابط عمومی: ۰۹۱۰۲۵۸۸۸۱۸ @ertebat_tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
برگزار شد 🔰بیست و هشتمین جلسه‌ی دوره‌ی آموزشی سطح۲ ▫️با موضوع: درآمدی بر اندیشه‌ی فرهنگی آیت‌الله خامنه‌ای 👤استاد: مهدی جمشیدی ____ 🔴اشکال: فعالیت فرهنگی باید مردمی باشد یا حاکمیتی؟ دومغالطه🔻 1⃣ اگر بخواهیم فعالیت‌های فرهنگی خود‌جوش صورت بگیرد، پس نباید دولت در حوزه فرهنگ وارد شود. 2⃣ اگر دولت به تمام تکالیف فرهنگی‌اش عمل کند، نیاز به گروه‌های خودجوش فرهنگی نیست. ✔️نکته اول: مداخله دولت به معنای میدان دادن، حمایت کردن و محدود کردن است. ✔️ نکته دوم: این دو باید موازی همه عمل کنند. 📌نقش دستگاه‌های فرهنگی نظام، امر فرعی و مکمل است.( تسهیل‌گر، ساختارهایی رسمی باید کمک کننده باشند، و نه بازدارنده و مانع تراش) 📥حاکمیت موظف به حمایت است، و دولت وقتی می‌تواند نقش تسهیل‌گر داشته باشد که خودش قوه عاقله داشته باشد. اما در عین حال دستگاه های فرهنگی دولت نیز باید آغوش خود را بر روی جوان‌های مومن انقلابی و حزب‌اللّهی باز کنند. 🔴اشکال: مگر جمهوری اسلامی برای همه مردم نیست، پس باید از همه جریان‌های سیاسی یکسان حمایت کند؟ : از لحاظ حقوقی، حقوق همه یکسان است، ولی از لحاظ ارزشی نه و این تفاوتِ ارزشی، عادلانه است. ✴️ هرچند فرهنگ به خود مردم متکی است، اما نباید از این واقعیت غفلت که ممکن است، فعالیت‌های فرهنگی مردم دچار آسیب و انحراف شود. در این حال دولت باید احساس مسئولیت کند و با مداخلات خویش مسیر کار فرهنگی را به سوی صلاح هدایت کند. ✔️ فرهنگ به ذاته امر حکومتی نیست، ریشه در جامعه دارد، و در عین حال دولت باید حمایت کند. ✴️در منطق اسلام اداره امور مردم با هدایت احکام الهی است و در عین حال مردم هستند که انتخاب می‌کنند. 🌼انتخاب مردم متوقف بر چارچوب هدایت الهی است. 🏷چه کرده‌ایم که چتر و سایه هدایت الهی بر افکار عمومی نبوده، که مردم چنین انتخاب‌های بدی داشته‌اند؟ هدایت فقط تعیین چارچوب نیست، تربیت هم هست. اینجا انتخاب مردمی و چارچوب الهی وجود دارد، اما عنصر سوم یعنی هدایت و تربیت در پاره‌ای از موارد نبوده است. @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
▫️تحول در جوامع انسانی و برای بشر، سنت لایتغیر الهی است. هیچ‌کس نمی‌تواند در مقابل تحول بشری بایستد؛ امکان ندارد دیر یا زود یکی پس از دیگری تحولات بشری اتفاق می‌افتد. این راز ماندگاری و راز تعالی بشر است. اصلاً خدا بشر را اینطور قرار داده است که ایستایی در طبیعت انسان نیست... با تحول نبایستی مقابله کرد؛ تحول را نباید انکار کرد و باید به سوی تحول _ به همان معنایی که عرض خواهم کرد_ به شکل درست حرکت کرد... اساس تحول باید بر "ملاحظه عناصر اصلی هویت ملی" قرار داده شود، که آرمان‌های اساسی و اصولی مهم‌ترین آنهاست. @t_manzome_f_r مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
بسم الله الرحمن الرحیم | 💡چهارمین جلسه دوره آموزشی چراغ 📆تاریخ: یکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ 👤مدرس: حجةالاسلام اسماعیل فخریان 📜موضوع: شگرد‌های ضدتبیینیِ غیرانقلابی‌ها چگونه است؟ ☄انبیاء (علیهم‌السلام) مخصوصا انبیاء اولوالعزم زمانی در یک جامعه مبعوث شدند که آن جامعه نیاز به یک انقلاب عظیم و دگرگونی همه‌ جانبه داشت. 💫انبیاء اولوالعزم محور انقلاب‌های دینی در طول تاریخ بشریت بوده‌اند. دو کار اساسی انبیاء: 1⃣ارائه‌ی برنامه ایجاد انقلاب 2⃣اقامه‌ی انقلاب ⚡️نکته اول: انبیاء برای ایجاد انقلاب به ارائه اکتفا نمی‌کنند، بلکه سراغ پیاده‌کردن هم می‌روند. ⚡️نکته دوم: انبیاء برای پیاده‌کردن انقلاب در جامعه، نیاز به تربیت انسان‌هایی دارند که بتوانند بار انقلاب را به دوش بکشند، برای این کار شروع به می‌کنند. آیه‌ی قرآن می‌فرماید: کل یعمل علی شاکلته◀️ همه انسان‌ها بر اساس شاکله(هویت‌شان) عمل می‌کنند‌. 🏢ساختار اصلی یک انسان وجامعه هویت‌ و شاکله اوست. 🌀بعد از هویت‌سازی دینی باید هویت‌بانی صورت بگیرد؛ یعنی نگهداری از آن هویتی که ایجاد شده، چون دائما در معرض خطر و تحریف و تغییر و نابودی است. 🤔هویت‌ها چگونه بوجود می آیند؟ با کاشتن جهان‌بینی وایدئولوژی در قلب انسان و قلب جامعه. سه مسئله‌ای که کل قرآن به انسان می‌دهد 🔽 🌱منظومه معرفتی 🌱منظومه ارزشی 🌱منظومه کنشی ☑️عمل‌ها تابع جهان‌بینی وایدئولوژی‌ها است. ☑️منظومه کنشی مبتنی بر منظومه ارزشی و معرفتی است. ☑️علت تمام پیشرفت‌ها و پسرفت‌های یک ملت، هویت آن ملت است. ☑️هویت عمل می‌آورد و عمل پیشرفت. امام برای این ملت، هویت‌سازی کرد. 💎مهمترین عنصر در مسیر ایجاد انقلاب الهی: 1⃣ هویت‌سازی 2⃣ هویت‌بانی 🔍ادامه انقلاب متوقف بر هویت مردم است، که زیرساخت پایداری و مقاومت است. و دشمن با هویت می‌جنگد. چون مایه اصلی پیشرفت ملت‌ است. 🇮🇷وظیفه ما در جهاد تبیین است. 🔆هویت انقلابی، فرد را مسئول اصلاح نظام بار می‌آورد. 💥در جهاد تبیین ما می‌خواهیم هویت‌سازی و مهم‌تر از آن، هویت‌بانی کنیم. 💣هویت‌سازی حالت فعالانه است، نه منفعلانه. ❎از شگردهای دشمن برای ایجاد مانع در هویت‌سازی و هویت‌بانی: ⛔️ مهم‌ترین شگرد دشمن، مسئله‌سازی و بحران‌آفرینی فرهنگی اقتصادی و سیاسی است. ⛔️ناامید کردن از اثر مطالبه‌گری و از نتیجه کنشگری. ⛔️ندیدن دارائی‌ها وپیشرفت‌ها ⛔️دشمن با انواع دروغ و شایعه نمی‌گذارد، ایران برای مردم کشور، با افتخار باشد. ♨️رهبر انقلاب: خدا نمی‌بخشد کسانی را که چیزی را می‌نویسند و می‌گویند تا روحیه ملت ایران تضعیف شود. 📚برای ایجاد تغییر در مردم و در حقیقت برای هویت‌سازی و هویت‌بانی با بیانات امام و رهبر زیاد مأنوس شوید. @t_manzome_f_r مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خمینی: بکشید ما را، ملت ما بیدار تر می‌شود. این کار های شما بخاطر این است که منطق ندارید... ❣مراسم وداع با پیکر مطهر شهید مدافع " " روز دوشنبه ۲ خرداد، ساعت ۱۷ در خیابان بهشت، معراج شهدای تهران برگزار خواهد شد. @t_manzome_f_r مجموعه‌ تبیین منظومه فکری رهبری
رهبر انقلاب اسلامی: تلاش برای افزایش نسل، و جوان شدن نیروی انسانی کشور و حمایت از خانواده، یکی از ضروری‌ترین فرائض مسئولان و آحاد مردم است. 🔰سلسله جلسات " تبیین مباحث جمعیتی " 🎙توسط استاد: حجةالاسلام و المسلمین ندیمی 🔸دوشنبه ۲ خردادماه، ساعت ۱۷ 🔹این جلسات به‌صورت زنده و در اسکای‌روم برگزار می‌گردد و شرکت برای عموم آزاد است. ▫️لینک ورود🔻 https://www.skyroom.online/ch/tmfr/tahlil با گزینه وارد شوید🔺 @t_manzome_f_r [واحد روابط عمومی مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری]
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قدرتِ جمعیت @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
📚مختصات ایران در نظم نوین جهانی 🔹[۱]. دهکده جهانی چندی است تغییراتی جدی را به خود می‌بیند. آن کدخدا دیگر ابهت پیشین را ندارد و این را در معاشرت با موجود خیالی به همه نشان داد. چنان به خفت افتاده است که هم‌پیمانان او، تجربه نافرجام دوستی و هم‌پیالگی با او را مایه عبرت دیگران عنوان می‌کنند. از آن سو، اسرائیل، همان صهیونیست غاصب، دیگر به جایی رسیده است که احساس سرگشتگی و ناتوانی در «بازدارنگی» خود در سرزمین‌های اشغالی را جار می‌زند. دیگری، اکراین، همان یار غار یهود و دوست دیرین آمریکا، همان که مردمان چشم آبی و پوست سفید را در خود جای داده است، ناکام در جنگی شد که با وعده آمریکا پا به میدان آن نهاد و نارو خورد؛ اینک، به آینه‌ای در پیش روی شیفتگان اخلاق و منش آمریکایی تبدیل شده است تا آینده خود را در آن ببینند. همه اینها به کنار، مردم آزاده جهان همه گوش شدند و همه هوش، و نظاره می‌کنند آنچه را تاکنون با چشم بسته می‌نگریستند، حال هر روزنه آزادی‌بخش را دنبال می‌کنند و فریاد آزادی‌خواهی از حلقوم گردگرفته‌شان خاموش نمی‌شود. گویی دهکده جهانی چشم باز کرده و مترصد ترسیم نظم نوینی برای خویش است. اما ایران همان آغازکننده نقطه عطف انقلاب، در این نظم نوین مستحق و بلکه ملزم به تعیین جای نشیمن خود، پیش از اتمام نقشه‌کشی جهانی است. اما چه ساز و کاری لازم است تا ایران قلم‌به‌دست در این طراحی باشد؟ 🔹[۲]. از آنجایی که ما شهروندان مطیعی برای دهکده جهانی نیستیم(شهید آوینی)، حاضر نخواهیم بود دل به اصرار دشمن مبنی بر عادی شدن دولتی دهیم. ما هیچ برنامه‌ای نداریم که خود را با ساز و کار نظام سلطه منطبق کنیم و همچون دیگر کشورهای «سربه‌زیر» خود را در ساختار جهانی هضم کنیم. با این وجود، در نگاه ما وارد شدن در خانواده جهانی امر بدی نیست، آنچه را ما نمی‌پسندیم، تحمیل وابستگی است. ما قائل به قطع ارتباط با دنیا نیستیم اما می‌خواهیم «هویت و شخصیت»‌مان از بین نرود(بیانات در دانشگاه امام حسین(علیه‌السلام)؛ ۳خرداد ۱۳۹۵). بنابراین باید مرزبندی «صریح/به‌جا/به‌اندازه» با جبهه دشمن برای خود تعریف کنیم و با «منضبط» کردن ارتباطات خود با کشورهای جهان، ضمن حفظ «هویت» ایرانی-اسلامی خود، از ویژگی‌های برتر هویتی آن کشورها بهره ببریم. به این ترتیب، باید این امیدواری را در مردم زنده نگه‌داشت که هم می‌توان با جهان هم‌افزایی کرد، در حالی‌که مستقل، آزاد و مقتدر در «جایگاه اختصاصی» خود سربلند ایستاد. 🔹[۳]. تجربه چهل ساله انقلاب نشان می‌دهد که انقلاب ظرفیت مقابله با چالش‌ها را در هر سطحی دارد. از آن سو، ما تحقق وعده الهی را به چشم دیده‌ایم؛ و باور داریم حتی وعده الهی نیز با تلاش و خواست یک ملت رقم می‌خورد. بنابراین، ایران باید جایگاه خود را نظم نوین جهانی «خود» طراحی و تعیین کند، پیش از آنکه مختصاتی بر او تحمیل شود. در راستای رسیدن به این مهم، باید قوی شویم؛ اقتصاد خود را به سمت «درون‌زا» و «اقتصاد مقاومتی» سوق دهیم تا تحریم و تغییرات و برگ‌ریزان جهانی نتواند بر آن موثر افتد. در تحصیل اقتدار، باید چنان عمل کنیم که به قله «بازدارنگی» دست یابیم؛ در این صورت است که دشمن ما را به رسمیت می‌شناسد و مجبور خواهد شد در برابر مردم ما گردن احترام خم کند. در این نقطه است که فکر و هوس اقدام برای براندازی و ضربه از سرش می‌پَرد. ما از فرهنگ غنی و پرباری برخورداریم، بنابراین باید توانایی و قوام‌یافتگی فرهنگی را تقویت کنیم تا ضمن وادار کردن دشمن بر کُرنش، قابلیت و جرأت صدور فرهنگ خود به دیگر کشورها را نیز در خود پرورش دهیم. اگر بخواهیم موارد گفته شده را در یک جمله جمع‌بندی کنیم، نتیجه این خواهد شد که ما «امروز به استحکام ساخت درونی ملّت و نظام اسلامی احتیاج داریم(در دیدار نمایندگان مجلس؛ ۳۰خرداد ۱۳۹۷). بنابراین، ایران اسلامی با گام نهادن به راه سومی که نه منطبق بر نظریه‌های خاک گرفته گذشته است و نه پایبند بر نظم منحّط جهانی، می‌تواند در شکل‌گیری نظم نوین جهانی نقش موثری را بر عهده بگیرد و جوامع بشری را از نفوذ فرهنگ غرب نجات دهد. ✍ راضیه شعبان از فراگیران سطح۲ مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری @t_manzome_f_r
سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر به دست الهی رزمندگان اسلام، مبارک باد. @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
خرمشهرها در پیش است خرمشهر که در آبان ماه۱۳۵۹ خونین‌شهر شده بود، پس از ۱۹ ماه، در عملیات «بیت‌المقدس»، با رمز «یا علی بن ابی‌طالب»، پس از ۲۴روز رزم بی‌امان، در سوم خرداد ۱۳۶۱بطور کامل آزاد شد. فتح خرمشهر مانند یک «معجزه» بود. سال‌ها پس از این معجزه، رهبرمعظم انقلاب اسلامی در سوم خرداد ۱۳۹۵ در دانشگاه افسری امام حسین(علیه‌السلام) دربارۂ خرمشهرهایی که در آینده در پیش داریم گفتند: «جوان‌‌های عزیز! بچه‌های عزیز من! فردا مال شما است، آینده مال شما است، شما هستید که باید این تاریخ را با عزّتش محفوظ نگه‌ دارید، شما هستید که بار مسئولیّت را بر دوش دارید، خرمشهرها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی [بلکه] در یک میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است، البته ویرانی‌های جنگ نظامی را ندارد، بلعکس آبادانی به دنبال دارد، اما سختی‌اش بیشتر است». به راستی چه خرمشهرهایی در پیش است؟ ویژگی‌های عملیات آزادسازی خرمشهر و اهمیّت این فتح چه بوده که از آن بعنوان «نماد پیروزی حق بر باطل» و از «روزهای فراموش نشدنی» یاد شده است؟ از فتح خرمشهر چه درس‌هایی می‌توان آموخت؟ [۱]. دشمن کاملاً به منطقۀ عملیاتی ما برای آزاد سازی خرمشهر اِشراف اطلاعاتی داشت و این امر کار را بسیار سخت می‌کرد، امّا پیش‌بینی دشمن این بود که ما از سمت اهواز در طول جادۀ اهواز خرمشهر حرکت می‌کنیم در حالیکه خرمشهر از سمت ایران آزاد نشد و آزادسازی از نقطه‌ای صورت گرفت که عراق به ایران حمله کرده بود و این یکی از ویژگی‌های جالب این عملیات بود. رزمندگان با عبور از رودخانۀ کارون به قلب جادۀ اهواز خرمشهر یورش بردند و نیروهای بعثی عراق را در محاصره قرار دادند. [۲]. عمده‌ترین عامل پیروزی در عملیات بیت‌‌المقدس «اصل وحدت فرماندهی» بود. شرکت گستردۀ نیروهای ارتش، سپاه و بسیج مردمی و لزوم فرماندهی مشترک آنان در تاریخ جنگ سبب شد که چندگانگی ظاهری باعث اختلال در امر فرماندهی نشود و همه زیر سایۀ فرماندهی یکسان به این پیروزی شگرف دست یابند. ویژگی دیگر این عملیات این است که بیشترین مساحت از خاک کشور(۵۴۰۰کیلومتر مربع) نسبت به دیگر عملیات‌ها آزادسازی شده و تعداد ۱۹ هزار اسیر و تلفات بالایی از دشمن گرفته شد. این پیروزی در شرایطی حاصل گردید که دشمن از امکانات نظامی فراوان و حمایت‌ ابرقدرت‌ها برخوردار بود و رزمندگان اسلام در فشارِ تحریم با نیروی ایمان، مقاومت کرده و جنگیدند. [۳]. فتح خرمشهر از دو جهت حائز اهمیّت بود؛ نخست اینکه با این پیروزی بزرگ، جنگ وارد مرحلۀ نوینی شد و قوای اسلام با حملۀ کوبندۀ خود، مرحله به مرحله، پیروزی‌های تازه‌ای را به ارمغان آورد. دوم اینکه این فتح باعث شد که آمریکا و سایر قدرت‌های استعماری، حساب کار خود را بکنند و از موضع «تهاجم» به موضع «دفاع» بیفتند. فتح خرمشهر آن‌چنان سترگ بود که دستگاه تبلیغاتی غرب مجبور به «اعتراف به پیروزی» بزرگ ایران و وارد کردنِ ضربۀ استراتژیک و روانی شدید به ارتش بعثی شد. امام خمینی فتح خرمشهر را از «امدادهای غیبی» دانسته و فرمودند که این فتح یک مسالۀ عادی نیست.(صحیفه امام، ج۱۶، ص۲۷۰) [۴]. حال که اهمیّت و ویژگی‌های مختصری از فتح خرمشهرِ سال ۱۳۶۱ بیان شد، جا دارد به بخشی از خرمشهرهایی که اکنون در اشغال دشمن است اشاره نماییم که مهم‌ترین آن‌ها «فضای مجازی» ماست، که در اشغال دشمنِ «خبیث» و «سلطه‌طلب» قرار دارد. آری یکی از خرمشهرهای اشغالی ما همین فضای مجازی است، که آزادسازی آن به مراتب دشوارتر از خرمشهرِ سال ۱۳۶۱ است. آیا الان زمان رفع این اشغال فرانرسیده است؟ آیا دستوری از فرمانده برای شکستن این حصر صادر نشده است؟ آیا اهمیّت این اشغال و اثرات آن، بر تمام وجوه و اقشارِ جامعه و «سبک زندگی مردم»، بر مسئولین فرهنگی پوشیده است؟ آیا خاکریزهای اندیشه و افکار جوانان ما، در این خرمشهر مورد هجمه قرار نگرفته است؟ آیا دفاع از مرزها و حدود و ثغورِ سرمایه‌های معنوی ما، کم اهمیّت‌تر از سرمایه‌ها و مرزهای زمینی ماست؟ [۵]. رهبر انقلاب مدتهاست دربارۀ اشغال این فضا و خطرات آن هشدار می‌دهند از جمله، در جمع مسؤولان جبهۀ فرهنگی انقلاب فرمودند: «فضای مجازی حقیقتاً «قتلگاه» نوجوانان و جوانان شده است. منطقۀ عظیمی از این فضا اکنون در دست دشمن است. باید دشمن را از فضای مجازی برانید و بتارانید.» (۱۹ آبان ۱۳۹۵) ایشان ابزار رسانه‌ای که در دست دشمن باشد را به «سلاح شیمیایی» در جنگ نظامی تشبیه می‌نمایند. (۱۷ مهر ۱۳۹۷) مسئله مدیریت فضای مجازی جزو مسائل مهم ماست که این مسئلۀ بلندمدت هم نیست، مسئلۀ «کوتاه‌مدت» و «میان‌مدت» و جزو مسائل «نزدیک» ماست که باید [ به آن توجه بشود.] (۲۲ تیر ۱۳۹۹) فرمان شکستن حصرِ فضای مجازی مدت‌هاست که صادر شده است اما گویا «تعارضِ منافع» گوش شنوایی برای شنیدن باقی نگذاشته است. ✍ زهرا حاجی‌حسنی از فراگیران سطح۲ @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری