تبیین منظومۀ فکری رهبری
دوره آموزشی_مهارتی #چراغ #جلسه_هشتم 🔸موضوع: چگونه باید تبیین کرد؟ 🔹مدرّس: دکتر مهدی جمشیدی 🔸چهارشن
بسم الله الرحمن الرحیم
#گزارش_مشروح | #جهاد_تبیین
💡هشتمین جلسه دوره آموزشی چراغ
• تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
• مدرس: دکتر مهدی جمشیدی
• موضوع: چگونه باید تبیین کرد؟
____________
📔 گزیدهای از اصول و قواعد مطرح شده در جلسه
◇ در جهاد تبیین بایستی صریح وشفاف، گویا و واضح، آشکار و روشن نوشت وسخن گفت، لازمه انقلابی بودن صریح و روشن صحبت کردن است.
• تبیین باید به هنگام و در لحظه باشد نه دیر هنگام. از زمانش که گذشت، یا نتیجه ندارد و یا نتیجه اندک دارد.
◇ تدوام، تکرار و استمرار که نقطهی مقابل گسستگی و فرسودگی است. خالی نکردن میدان، تحکیم، وابسته به استمرار و استمرار وابسته اراده است.
• شما یا تودهاید و یا خواصید، از خودتان نخبه بسازید. برجسته و سرآمد شوید. پیشآهنگ کار فرهنگی بشوید چون خواص بسیار مؤثرند. زیرا اثر گذاری خواص بسیار بیشتر از دیگران است.
در منطق رهبر، ما نیازمند نیروهای اجتماعیِ پیشران هستیم. زیرا نیروی پیشران همّت بلند دارند و میتوانند روایتهای جدّی و اثرگذار بسازند.
• سه مرحلۀ عنوان شده در بیانیه گام دوم
۱.خودسازی
۲.جامعه سازی
۳.تمدن سازی
خودسازیِ انقلابی باید طوری باشد که از فرد، نیروی اجتماعی پیشران بسازد که هم مهم و هم ممکن است.
◇ محتوایی که تولید میشود یا سطحی و قشری وکممایه است یا اقناعی، عمیق و عالمانه است، جهاد تبیین وقتی اثرگذار است که ما قدرت آوردن استدلال وحجت داشته باشیم.
همانند شهید آوینی که کار عمیق و اثرگذار داشت. کار پخش و پراکنده، کار فاخر و عمیق نمیشود. از حالت شعاری و سطحی عبور کنید.
• دو عامل در شعار زدگی در جهاد تبیین:
۱.نداشتن بار علمی وعمق معرفتی
۲.داشتن بار علمی ولی اسیر تعصب بودن
@t_manzome_f_r
مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
تولید عمل صالح با اتکاء به ایمان
▫️• در همان ابتدای سخنرانی، آیةالله خامنهای زاویۀ نگاه خود به موضوع «امامت» را روشن میسازد. ایشان به دنبال ایجاد جریان است. به دنبال ایجاد یک حرکت عمومی در کشور است. به دنبال تحقق قیام و انقلاب است، بنابراین موضوع خود را در مبحث امامت، «نقش و کارکرد ائمه(علیهمالسلام) در انقلابِ اسلامیِ پیامبر» قرار میدهد. آیةالله خامنهای قصد دارد از ایمان مردم، عمل صالح تولید کند و چه عملِ صالحی بزرگتر و مهمتر از «جهاد» و «قیام»؟ ایشان قصد دارد با تبیینی صحیح و جامع از نقش امامان شیعه در طول دوران امامت، از حقیقتی به نام «زندگیِ سراسر جهاد و مبارزۀ حادِّ سیاسیِ خستگیناپذیر و تشکیلاتیِ» ائمه پردهبرداری کند که نتیجۀ آن، این شود که مردمِ مؤمنِ به اهلبیت در همان مسیرِ پُرحماسهای که آنها رفتند، قدم بردارند.
▫️گزیدهای از سلسله جلسات استاد فخریان
#همرزمان_حسین_علیهاسلام
پ.ن: زمان زیادی تا فرارسیدن ایام محرم و صفر که ظهورِ اوج دلدادگی مردم به اهلبیت (علیهمالسلام) است، نمانده است، سخنرانان، مداحان و برگزار کنندگان مراسمات دینی چه برنامهای برای تولید عمل صالح با اتکاء به ایمان مردم دارند؟
@t_manzome_f_r
مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
🔹سیویکمین جلسۀ دورۀ آموزشی سطح۲
▫️با موضوع: فرهنگ در اندیشۀ آیتالله خامنهای
🔸توسط استاد: دکتر مهدی جمشیدی
▫️زمان: سهشنبه ۲۴ خرداد، ساعت ١۶
🔹این جلسات ویژۀ فراگیران سطح۲ میباشد.
📌جلسۀ تدریس، در سامانۀ آموزشِ الکترونیکی مجموعۀ تبیین (lms) انجام میشود.
@t_manzome_f_r
[واحد آموزش مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری]
تبیین منظومۀ فکری رهبری
▫️هیئت اصحابالحسین(علیهالسلام) برگزار میکند سلسله جلساتِ تبیینِ «هویّتزایی و هویّتزدایی» 🔹با
تبیینِ هویتزایی و هویتزدایی
[1]. سرنوشت انسان در گرو عمل اوست. «لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى» (تنها سرمایه انسان سعی اوست) (نجم/۳۹) انسان در دنیا، برزخ و قیامت مهمانِ سفرۀ علم و عمل (سعی) خویش است. عمل یک حقیقت «زنده» و «ممتدّ» است؛ چون حقیقت عمل، در جان انسان جمع میشود و جان انسان زنده است. محل تجلّی/ تجسّم اعمال، جان انسان است که در قیامت با کنار رفتن حجاب، در باطن انسان تجلّی میکند.
[2]. مجموعه رفتارهای ما، سبک زندگیمان را میسازد. سبک زندگی ما از شاکله/هویّتِ ما نشأت میگیرد. «كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَى شَاكِلَتِهِ» (اسراء/۸۴)
آیتالله خامنهای فرمودند: از سرمایۀ ایمان مردم برای تولید عمل صالح بهره بگیرید(۱۴ خرداد۱۴۰۱). با «شاکله» که همان هویّت و «خطِّ تولید» عملِ خوب یا بد است میتوان ایمان را به عمل صالح تبدیل کرد. شاکله قابل تغییر و ساختن است.
[3]. ملّتها هم مانند انسانها شاکله دارند، شاکلۀ جمهوری اسلامی است که مردم را اهل «مقاومت» کرده است. شاکله است که حاج قاسم میسازد. شاکله است که یک ملت را «قهرمان و مقاوم» میکند.
جوانان ما با شخصیّت و مکتب امام که «هویّتساز» است هنوز آشنایی کامل ندارند. وظیفۀ ما معرفی امام و مکتب ایشان به عنوان یک مکتب «هویّتساز» است.
[4]. ایدئولوژی، هویّت/شاکله میسازد و این ایدئولوژی از جهانبینی نشأت میگیرد. با ایدئولوژی میتوان هویّتزایی و هویّتزدایی کرد. انقلاب اسلامی «هویّتزایی» کرد، مراقب باشید دشمن با «ایدئولوژیزدایی» از آن، هویّتزدایی نکند.
✍ گزیدهای از اولین جلسۀ تبیینِ «هویّتزایی و هویّتزدایی»
حجةالاسلاموالمسلمین فخریان ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
@t_manzome_f_r
مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
اهمیت صحیفۀ سجادیه در ردیف قرآن و نهجالبلاغه است.
#صحیفۀ_سجادیه
@t_manzome_f_r
مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
#اطلاعیه
#فراخوان_نشریه
▫️با توجه به ضرورت و اهمیّت تولید رسانههای فراگیر در مسیر تحقق جهاد تبیین، مجموعۀ تبیین درصدد تولید یک نشریۀ اثرگذار میباشد. از افرادی که در بخشهای مختلفِ نشریه از قبیل:
هیئت تحریریه، ویراستار، ماشیننویسی(تایپیست)، صفحهآرایی، مصاحبهگری، گزارشگری و خبرنگاری، طنز و کاریکاتور، داستان و شعر و عکاسی، بهصورت حرفهای فعالیت داشته و علاقهمند به همکاری با مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری میباشند، طبق شرایط زیر دعوت به عمل میآورد🔻
۱. اهل فکر
۲. توانمندی در هریک از بخشهای نشریه
۳. داشتن فرصت کافی
۴. آشنایی با بیانات رهبری و روشهای جستجوی مطالب در سایت
توجه: اولویت با افرادی است که در بخشهای دیگرِ مجموعۀ تبیین مسئولیت نداشته باشند.
💢علاقهمندانی که دارای شرایط فوق میباشند، جهت همکاری، نام و نامخانوادگی و رزومۀ خود را به همراه شماره تماس به شناسه(آیدی) زیر ارسال فرمایید🔻
@EngelabiZ
------------------------
[واحد رسانۀ مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری]
@t_manzome_f_r
#اطلاعیه_مهم
#جلسات_جمعبندی
♦️سلسله جلسات جمعبندی و پاسخ به سوالات کتاب «زن و خانواده» ویژۀ فراگیران پنجمین دورۀ آموزشی منظومۀ فکری رهبری
🔹جلسه اول
🔸مدرس: سرکار خانم دکتر فاطمه شجاعی
🔹زمان: پنچشنبه ۲۶ خرداد، ساعت ۱۹
🔸لینک ورود به جلسه در گروههای مطالعاتی ارسال شده است.
@t_manzome_f_r
[واحد آموزش مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری]
#آزمون
آزمون کتاب «تمدن اسلامی» در سایت مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری برگزار میگردد.
🔹مدت زمان پاسخگویی به سؤالات از ساعت۲۱ روز چهارشنبه ۲۵ خرداد، تا ساعت ۲۱ روز جمعه ۲۷خرداد میباشد.
@t_manzome_f_r
[واحد آموزش مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری]
اگر این شهادتها نبود، نظام باقی نمیماند!
▫️ما برای شهدا همان ارزشهایی را باید قائل باشیم که خدای متعال برای اینها قائل است که [فرمود]: یُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللهِ فَیَقتُلونَ وَ یُقتَلونَ وَعداً عَلَیهِ حَقًّا فِی التّوریٰةِ وَ الاِنجیل وَالقُرآن؛ این کسانی که در راه خدا مجاهدت میکنند و جان خودشان را در کف دست میگیرند، هم دشمن کشتنشان، هم کشتهشدنشان ارزش دارد؛ پیش خدای متعال وعدهی الهی بر رحمت به اینها است. حالا آن که جانش را در این راه از دست میدهد، در روایات داریم که هنوز از این نَشئه خارج نشده، علائم رحمت الهی را مشاهده میکند؛ یعنی در روایات دارد بمجرّد اینکه شهید از اسب میافتد -آنوقت با اسب میجنگیدند- هنوز به زمین نرسیده، وعدهی الهی را دریافت میکند؛ یعنی حتّی در این نشئه چشمش باز میشود و حقیقت را میبیند و رحمت الهی را، فضل الهی را بهطور ملموس درک میکند و دریافت میکند؛ این ارزش شهدا است. اگر این شهادتها نبود، اگر این فداکاریها نبود، این نظام باقی نمیماند؛ این نهال، مورد تهاجم طوفانهای سخت بود. علّت اینکه این نظام باقی ماند و این نهال از بین نرفت و بحمدالله به این درخت تناور تبدیل شد، فداکاریها و ایثارگریها و شهادتطلبیها و واردمیدانشدنها بود؛ این را باید نگه داشت. دشمن را باید شناخت، کید دشمن را باید شناخت.
۱۳۹۵/۹/۱۵
#ارزش_شهدا
@t_manzome_f_r
مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
#اطلاعیه #جلسات_تدریس #ششمین_دوره_آموزشی_منظومه_فکری_رهبری اولین جلسه تدریس کتاب «ولایت و انسا
بسم الله الرحمن الرحیم
#گزارش_مشروح | #جهاد_تبیین
اولین جلسۀ تدریس کتاب «ولایت وانسانسازی»
(ویژۀ فراگیران ششمین دوره آموزشی منظومۀ فکری رهبری)
• مدرس: حجةالاسلام فخریان
• موضوع: جایگاه ولایت در انسانسازی و سعادتِ انسان
____________
🔖 اگر در نظر دارید که افرادی را با منظومه معرفتی دین و یا اسلام آشنا کنید، کتاب ولایت و انسان سازی را به آنها معرفی کنید.
• دین یعنی صراط زندگی و برنامهای برای جهت دادن به زندگی مردم که بیشترین بهره برداری از دنیا را برای آباد کردن آخرت فراهم میکند.
•• دین برنامه سعادت بشر در دنیا و آخرت است که آخرت انسانها در دنیا رقم میخورد، پس تمام برنامههای دین، ناظر به زندگی دنیوی است برای کسب حیاتِ خوب اُخروی.
••• کسانی که دین گریزند؛ یا غافلند و یا غیرعاقلند.
ناگفته نماند بخشی از دینگریزیها، دلیلش کوتاهی کردن در معرفی درست دین است.
◇• اقتصاد، سیاست، فرهنگ، آموزش، وتمام مسائل کلانِ زندگی انسان، در درجۀ اول اهمیّت برای دین قرار دارد و دین یعنی مدیریت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، آموزشی، تربیتی، قضایی، حقوقی، دفاعی.
در دنیای خراب، آخرت آباد نمیشود. میبایست دنیا را آباد کنیم برای کسب زندگی برتر در آخرت.
@t_manzome_f_r
مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
هدایت شده از نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#هویت
🔖 هویّتی در امتدادِ تاریخ
[۱]. برخی انسانها، چه خوب میتوانند با فهم دقیق از هدف آفرینششان، از ظرفیت وجودی خود، برای ایجاد ظرفیتهای بزرگ استفاده کنند. گویی ظرف وجودشان از انعکاس صفات الهی پراست برای آفرینش جهانی که همگان به لطف نفسهای گرمِ او پای کارِ انقلابی شوند تا بنایی عظیم و استوار بیافرینند که تا به حال نظیرش را کسی ندیدهاست. کسیکه توانسته مردم را با پیوند دادنِ دلهایشان به اسلام به حرکتدرآورد تا اینچنین بخروشند و پایههای نظام شاهنشاهی را با سرپنجهٔ ایمانشان به لرزه درآورند، خواب استعمارگران را برآشوبند، و «مردمسالاری اسلامی» را تحقق بخشد. گویی این دریای آرام و راکد که مدّتها بود طعم غُرّیدن امواجش را نچشیده، نیازمندِ یک نهیبِ پرمعناست تا جزرهایِ به دریا کشیده را با ارادهای مصمم به مدّی بلند و خروشان برای مدفونکردنِ ویرانههای استکبار در اعماقِ بیامواجشان تبدیلکند. چنین خروشِ بااقتداری تنها از دل و جان کسی برمیخیزد که خود را در «محضر خدا» میبیند و متصل است به منبع قدرت الهی. او کسی نیست جز «امامخمینی».
[۲]. ایشان با توکل و اعتماد برخدا، اعتقاد به راه و هدف و اعتماد به مردم، نقشه راه خود را که برگرفته از «اسلامِ نابِ محمّدی» و تعالیم انبیا (علیهمالسلام) است با کمک «حلقات میانی» انقلاب، برای مردم «تبیین» کردند و با تشخیص «میدانِ مبارزه»، حضورِ دائمی در آن برای سرنگونی باطل و «هویّت دادن» به انقلاب و مردم، «ذوالفقارِ قاطعی» شدند برای حاکمیتِ حق و انقلابی اسلامی تا کشورِ ایران و جهانیان ذیلِ «فرهنگِ منحطِّ غربی» اداره نشود. او که از «خمین» است و در مدرسهٔ اراده، کارنامه تلاش و مجاهدتش به مُهر «قیام لِللّه» مزیّن است، هدفش در این راه به زبان گویای آیتاللهخامنهای (حفظهالله)، «اقامهٔ حق»، «قسط و عدل» و «ترویجِ معنویت» بودهاست.(۱۴خرداد۱۴۰۱)
[۳]. امام خمینی اقیانوس آرامی بود که با شعارِ «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» ، خروشی در جهان ایجادکردند که صدای امواجِ انقلابش سالهای سال بعد از رحلت جانسوزشان پایههای استکبار را که در لجنزارِ جاهلیتِ مدرن غوطهور است به لرزه درآورد و نام و یادش را در دلهای مردمِ جهان که مقاومت را با نام ایشان، مشق میکنند زنده نگهداشت. او با «انقلاب اسلامی» زلزلهای در نظامهای دنیا به وجود آورد و عصر جدیدی را اعلام نمود که با مطرح شدن ِدین و دنیا در کنار هم، نقشه سیاسی دنیا را عوض کرد، اسلام را دوباره به ذهن انسانها، به عملِ آنها و به صحنه جهان برگرداند؛ اسلام را بار دیگر زنده کرد. با ریشهکنکردنِ نظام فاسدِ وابستهٔ دیکتاتور، کار را به دست مردمی سپرد که مشتاق و عاشق حکومتی اسلامی بودند؛ چرا که راه امام قابل تحقق در میدان عمل بود.
[۴]. با ارتحال امام، نه تنها مردم ایران احساس یتیمی کردند، بلکه مسلمانهای دیگر کشورها که امام خمینی با «عظمتِ شخصیتِ خود» توانسته بود به آنها «هویت» و امید بدهد در این احساس شریک بودند. «امام با سخنان خود، با رفتارِ خود یک هدایت مستمری را برای امت خود به جای گذاشته است. یعنی دستِ امام، انگشت اشارهٔ امام در همهٔ پیچ و خمهای زندگی ما را راهنمایی میکند و یکی از قویترین و بهترین موارث معنوی امام همین وصیتنامهٔ اوست» .(آیةاللهخامنهای، ۱۴خرداد۱۳۸۷).
[۵]. امام خمینی مانند پیغمبران هویتش در امتداد تاریخ است که وجودشان بعد از رحلتشان در تعلیم و دین و راهشان ادامه پیدا میکند. شخصیت بزرگی مثل امام به فرمودهٔ آیةاللهخامنهای، نباید مثل اشیاء پُربها در «ویترین تاریخ» گذاشته شود که ما و دیگران آن را تماشا، تعریف و تمجید کنیم. بلکه «خطِّ امام»، پرچم هدایتگری است برای کسانی که به دنبال حفظِ هویت و استقلال خود هستند تا با تمسک به تفکرات و شیوهٔ او در مجرای زندگی، عمل و فکر، راه سعادت را بپیماید.
✍ فاطمه مباشرامینی
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی