eitaa logo
تبیین منظومۀ فکری رهبری
37.5هزار دنبال‌کننده
8.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
400 فایل
کانال رسمی مجموعۀ مستقل و مردمی تبیین (ارائه دهنده و مجری اولین سیر مطالعاتی آشنایی با منظومۀ فکری رهبر انقلاب) پایگاه اطلاع‌رسانی: http://tabyinmanzome.ir پشتیبانی فنی: @support_tabyin روابط عمومی: ۰۹۱۰۲۵۸۸۸۱۸ @ertebat_tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
#پیام_صبحگاهی 🔹در #عدالت، هم #عقلانیت بایستی مورد توجه باشد، هم #معنویت. اگرمعنویت با عدالت همراه نباشد، عدالت می‌شود یک شعار توخالی. خیلی‌ها حرف عدالت را می‌زنند، اما چون معنویت و آن نگاه معنوی نیست، بیشتر جنبه‌‌‌‌‌‌ی سیاسی و شکلی پیدا می‌کند.  ۱۳۸۸/۶/۱۶ @t_manzome_f_r تبیین منظومه فکری رهبری
این پیام رو با دقت بیشتری ملاحظه بفرمایید. و باید همراه با و باشد و الّا و خواهد بود و بی‌نتیجه.
#کتاب_عدالت اصل عدالت اجتماعی، اجرای عدالت، در نظر گرفتن حقّ توده‌های وسیع و پر کردن فاصله‌ی طبقانی، یکی از اصول اصلی نظام اسلامی است. مبارزه با فساد اداری و فساد اقتصادی، یکی از اصول اصلی نظام اسلامی است. مبارزه با فساد اداری و فساد اقتصادی و سوء استفاده‌ از امکاناتی که قدرت در اختیار افراد میگذارد - چه سوء استفاده‌ی مالی و چه سوء استفاده‌ی سیاسی - از اصول انقلاب است و باید رعایت شود. گفتار دوم: برای تحقق عدالت چه باید کرد؟ #استاد_سید_علی_خامنه‌ای #تبیین @ketab_adalat @t_manzome_f_r
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: •◈• همه‌ی ارزش‌های معنوی را می‌توان از درون کانون گرم‌  - که محور آن،  خانواده است؛ ، آن مجسمه‌ی عاطفه است - بیرون کشید و معنویات را در سطح جامعه گستراند. امیدواریم دختران جوان و زنان جامعه‌ی ما در الگوی زینب کبری دقت کنند و هویت و شخصیت خود را در آن ببینند؛ بقیه‌ی چیزها فرعی است. جوهر ذات یک انسان اگر تعالی و روشنایی و شفافیت پیدا کند، همه چیز در مقابل او کوچک می‌شود و قدرت او بر همه‌ی کارهای دیگر، برای او تأمین می‌گردد. •◈• ۱۳۸۴/۳/۲۵ @t_manzome_f_r تبیین منظومه‌ فکری‌ رهبری
این متن را چند بار بخوانید👇 در سال ۱۹۶۸ اگر از کسی پرسیده می‌شد که در سال ۱۹۹۰ کدام کشور، صنعت ساعت‌سازی را تحت سلطه‌ی خود خواهد داشت؟ همواره انتظار شنیدن نام سوئیس را داشتیم زیرا طی ۶۰سال گذشته صنعت ساعت‌سازی سوئیس برترین بود. هرکس می‌خواست یک ساعت خوب و دقیق بخرد، ساعت ساخت سوئیس تنها انتخاب بود. سوئیسی‌ها همواره در حال بهبود صنعت ساعت‌سازی خود بودند و برای این منظور ابتدا عقربه‌ی دقیقه‌شمار و سپس عقربه‌ی ثانیه شمار را ابداع کردند. آنها همواره به منظور یافتن راه‌های بهتر برای تولید فنرهای ساعت‌های مدرن در حال تحقیق بودند. تحقیقات آنها منجرّ به تولید ساعت‌های ضدّ آب شد. سپس ساعت‌هایی را که به صورت خودکار کوک می‌شدند، عرضه کردند. آنها همواره تلاش داشتند تا ساعت‌های بهتری را عرضه کنند. در سال ۱۹۶۸ این کشور موفق شد که بیش از ۶۵درصد فروش جهانی ساعت و بیش از ۸۰درصد سود آن را در اختیار بگیرد. اما... سال ۱۹۸۰ سهم بازار جهانی صنعت ساعت‌سازی سوئیس از ۶۵درصد به کمتر از ۱۰درصد کاهش یافت! چرا؟! به راستی چرا؟! سوئیسی‌ها با یک الگوی جدید در ساعت روبرو شده بودند و آن یعنی دگرگون شدن اصول اولیه ساعت سازی. حالا دیگر سیستم چرخ‌دنده‌ای جای خود را به سیستم الکترونیکی داده بود و به همین دلیل تمامی آنچه که سوئیسی‌ها در آن سرآمد بودند دیگر قابل استفاده نبود. به همین دلیل ساعت‌سازی سوئیس در حالت فروپاشی قرار گرفت و طی سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۱ از ۶۲هزار ساعت‌ساز سوئیسی، حدود ۵۰هزار نفر کار خود را از دست دادند و چنین عددی برای کشور کوچکی مثل سوئیس یک فاجعه بود. اما همین مساله برای کشور ژاپن بزرگ‌ترین موفقیت شد. ژاپن در سال ۱۹۶۸ کمتر از یک درصد یازار صنعت ساعتورا د اختیار داشت، اما پس از بروز الگوی ساعت‌های الکترونیکی، حدود ۳۳درصد بازار را در اختیار گرفت. نکته‌ی بسلر جالب و البته تاسف‌انگیز اینجاست که ابتدا این خودِ سوئیسی‌ها بودند که بنای اولیه‌ی ساعت‌های الکترونیکی را در انستیتو تحقیقاتی در سوئیس بنا نهادند، اما وقتی این ایده و الگو را در سال ۱۹۶۷ با تولیدکنندگان ساعت درمیان گذاشتند، هیج‌کس ان را جدی نگرفت و تشکر ساعتی که نه فنر و نه بنده بخواهد برای آنها معنا نداشت... (رونوشت از کتاب نگرش سیستمی به دین اثر استاد واسطی) خب این متن خیلی جای تامل، درس و عبرت دارد. کل متن را باید در فضای موضوع آینده‌پژوهشی و ترسیم آینده که خود یک علم و فن مستقل و بسیار ضروری است، دید. اگر از تغییرات و تحول‌های آینده غفلت کنیم، محکوم به فنا خواهیم بود. مردم و ملت و کشور و حزب و گروه و آدم‌هایی ماندگار خواهند بود که آینده را با همه‌ی تغییرات و تحول‌هایش برای خودشان ترسیم کرده و بر اساس آنها برای خود برنامه، نقشه، راهبرد و در یک کلام استراتژی داشته باشند. حالا به این موارد دقت کنید: ۱. لزوم فرزندآوری ۲. استفاده‌ی حداکثری از نیروی جوان کشور تا ۲۰سال آینده ۳. اقتصاد مقاومتی ۴. بی‌نیازی کشور از نفت ۵. تاکید زیاد بر غنی‌سازی اورانیوم و دستیابی به انرژی هسته‌ای ۶. تاکید فوق‌العاده بر نهضت نرم‌افزاری و جهش علمی ۸. تاکید بر فناوری‌های نظامی در عرصه‌های مختلف ۹. محور قرار دادن سبک زندگی اسلامی ۱۰ تحول در نظام آموزش و تربیت بر اساس الگوی اسلامی_ایرانی ۱۱. لزوم تدوین و اجرای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ۱۲. برجسته کردن آرمان ‌های انقلاب و حرکت به سمت آنها و... همه‌ی این موارد و ده‌ها موردی که گفته نشد، همه تاکیدات، دستورات و فرامین رهبر انقلاب بوده که متاسفانه خیلی جدی هم گرفته نشد. اینها همه از آینده‌نگری رهبر انقلاب و ترسیم برنامه‌ی کشور بر اساس تغییرات و تحول‌های آینده ایران و جهان، خبر می‌دهد. اسماعیل فخریان ۹۸/۹/۹ @tabyin_tahlil_ejtehad
رهبر انقلاب اسلامی: این ‌جور به نظر من میرسد تحلیلی که جناب آقای سلامی، فرمانده‌ محترم سپاه کردند نوشته بشود و در اختیار جوانها قرار بگیرد؛ بسیار خوب بود، بیان خیلی خوبی بود.» ۹۸/۹/۶ @t_manzome_f_r
نسخه قابل چاپ - نقش‌آفرینی بسیج در قلب جنگ نرم.pdf
206.1K
متن بیانات سردار سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در در دیدار جمعی از بسیجیان با رهبر انقلاب @t_manzome_f_r
#کتاب_عدالت اگر با فساد اقتصادی مبارزه نشود، هر سرمایه‌داری وسوسه و تشویق می‌شود که به جای وارد شدن به کار پُر دردسر تولید و مقدّمات آن و راههای طولانی دیگر، برود مشغول بند و بست و کارهای فسادانگیز شود. یک فاسد، دیگران را هم به فساد می‌کشاند و تشویق می‌کند. بنابراین ضرر دوم [فساد اقتصادی] این است که کشور از فعالیت اقتصادی باز خواهد ماند. گفتار دوم: برای تحقق عدالت چه باید کرد؟ #استاد_سید_علی_خامنه‌ای #تبیین @ketab_adalat @t_manzome_f_r
یک نماینده‌ی خوب #مرد_نفوذ_ناپذیر #مدرّسم_آرزوست به مناسبت روز مجلس و سالروز شهادت شهید آیت ‌الله مدرس @t_manzome_f_r
✔️ ۴۰نکته از فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از بسیجیان ۱۳۹۸/۹/۶ ۱. بسیج در جمهوری اسلامی در روزی که متولد شد، هیچ نظیری در دنیا نداشت. ۲. هیچ چیزِ بسیج وارداتی نیست. ۳. بسیج بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی، فرهنگی، نظامی در دنیاست. ۴. هنر امام خمینی این بود که بسیج یعنی این پدیده بی‌نظیر را از کوچه پس کوچه‌های شهرهای کشور بوجود آورد. ۵. تشکیل بسیج مصداق تامّ و تمام تبدیل تهدید به فرصت بود. ۶. بعد از تسخیر لانه جاسوسی که در ۱۳ آبان ۵۸ صورت گرفت، آمریکا با تمام وجود به جنگ با ایران آمد و امام در فاصله‌ی کمتر از یک ماه یعنی ۵آذر ۵۸ دستور تشکیل بسیج را صادر کردند و این یعنی تبدیل تهدید به فرصت. ۷. منطق اصلی بسیج رفع تهدیدها و تبدیل تهدیدها به فرصت است. ۸. تهدیدها باید با ابتکار بسیجی تبدیل به فرصت شوند. ۹. نظام سلطه (یعنی نظام جبّاران که دنیا را تقسیم به سلطه‌گر و سلطه پذیر می‌کند) مخالف با آزادی و عدالت است. ۱۰. استقلال یعنی آزادی یک ملت و نظام سلطه با این هم مخالف است. ۱۱. اسلام پرچم‌دار عدالت است و آزادی، آن‌هم پرچمدار صریح و بدون رودربایستی ۱۲. تقابل با نظام سلطه قطعی است. اسلام در هر قالبی بروز بکند، نظام سلطه با آن مخالفت می‌کند. ۱۳. نظام سلطه درصدد است با تمام توان و قدرت با نظام اسلامی مقابله کند. ۱۴. مقاومت یعنی یک حقیقتی به نام اسلام سربلند کرده است در دوران معاصر و گریبان نظام سلطه را گرفته است و برای آزادی و عدالت اقدام می‌کند، نظام سلطه تمام توان خود را به کار گرفته که این حقیقت را به عقب براند و ما باید در مقابل آنها مقاومت کنیم. ۱۵. مقاومت یعنی دعوت به حق و استقامت در مسیر. ۱۶. عده‌ای مستضعفین را بد معنا می‌کنند، مستضعفین را به افراد فرو دست و یا آسیب پذیر معنا می‌کنند، اما طبق بیان قرآن مستضعفین یعنی ائمه و پیشوایان بالقوه‌ی عالم بشریت. ۱۷. مستضعف یعنی کسی که بالقوه صاحب وراثت عالم است، بالقوه خلیفه‌الله در زمین است. بالقوه امام و پیشوای عالم بشریت است. ۱۸. برای مقاومت بنیه‌ی معنوی لازم است و بنیه‌ی معنوی مهم‌تر از بنیه‌ی مادی و نظامی است. ۱۹. بنیه‌ی معنوی حقایقی در دل و وجود انسان است که در ماهیت حرکت انسان تاثیرگذار است. ۲۰. من دلبسته‌ی به جوانان و امیدوار به آنها هستم ۲۱. جوانی می‌تواند پیشران حرکت عظیم کشور به سوی تمدن نوین اسلامی باشد که: با انگیزه، با ایمان، باخرد، قدردان توان خویش، اهل کار، اهل ابتکار، اهل توکل به خدا، دارای اعتماد به نفس باشد. ۲۲. دشمن می‌خواهد جوانان کشور ما بی‌انگیزه، بی‌ایمان، بی‌امید، اسیر شهوات، تنبل، بی‌کاره، نِق بزنند اما کار نکنند، دچار اعتیاد باشند و شکننده. ۲۳. بسیج بیش از دیگر مجموعه‌های کشور و یا حداقل در ردیف اولین مجموعه‌های کشور از لحاظ دشمنی نظام سلطه و جبهه‌ی استکبار قرار دارد. ۲۴. نه فقط در ایران بلکه در هر کجای دیگر که نمونه‌هایی از نوع بسیج سراغ داشته باشید، نظام سلطه با آن دشمنی دارد. ۲۵. در عراق با حشد‌الشعبی و در لبنان با حزب‌الله دشمنی دارند. ۲۶. پیروزی ملت ایران و پیروزی بسیج و این جریان عظیم انقلابی در ایران، تضمین شده است. ۲۷. خدای متعال در قرآن می‌فرماید: ان ینصرکم الله فلاغالب لکم، اگر خدا شما را یاری کند هیچ کس بر شما غلبه نخواهد کرد. خب یاری کردن خدا چطوری است؟ ان تنصرواالله ینصرکم، اگر شما دین خدا را یاری کردید، جهت گیری الهی را، منطق خدایی را، راه خدا را، خدا هم نصرت و یاری خواهد کرد شما را. ۲۸. جریان عظیم انقلابی در کشور دارند اهداف الهی را دنبال می‌کنند، ایجاد جامعه اسلامی را دارند دنبال می‌کنند، تحقق شریعت الهی در کشور را دارند طلب و دنبال می‌کنند. ۲۹. بسیج دو جلوه دارد. یک جلوه، مجاهدت در عرصه دفاع سخت است. یک جلوه هم عرصه جنگ نرم است. یعنی عرصه علم، عرصه خدمت‌رسانی، عرصه سازندگی، عرصه تبلیغ دینی، عرصه فرهنگی، در این عرصه‌ها هم بسیج حضور دارد. ۳۰. جوان در همه‌جای دنیا به الگو نیاز دارد. الگوهای بسیجی را زنده کنید و جلوی چشم نگه دارید. ۳۱. بهترین الگوها را میتوانید در بسیج پیدا کنید، این الگوها را بازآفرینی کنید. ۳۲. در همه‌ی زمینه‌های سخت و نیمه سخت و نرم، آماده به کار باشید. ۳۳. بسیج در همه محله‌های کشور، راهبرد و تاکتیک آماده داشته باشد. ۳۴. غافلگیر نشوید. ۳۵. در جنگ نرم، هیچ‌گاه عکس‌العملی عمل نکنید، بلکه حدس بزنید که دشمن چه کاری می‌خواهد انجام دهد، و شما قبل از وارد عمل شوید. ۳۶. ارتباط‌تان با مسجد ضعیف نشود، و در مساجد با اخلاق اسلامی برخورد کنید. ۳۷. با مجموعه های همسو که جزو بسیج نیستند، همکاری و هم‌افزایی کنید. ۳۸. خدمات بسیج را در معرض اطلاع مردم بگذارید. ۳۹. بسیج در عین گستردگی باید چابک باشد. ۴۰. بدانید بسیج به شدت در معرض توطئه و نفوذ دشمن است. دشمن به دنبال این است ‌که بسیج از درون دچار مشکل شود. @t_manzome_f_r
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از محضر حضرت‌ آقا ۵۹. نظر شما درباره ارتباط محدود علمی واقتصادی با امریکا - به‌غیر از تسلیم و زیر سلطه رفتن - چیست؟ : به نظر ما ارتباط علمی با هر جامعه‌ای از جوامع علمی دنیا خوب است؛ البته در صورتی که مستلزم حاشیه‌های مضرّی نباشد. تماس علمی، فی نفسه بسیار خوب است و ارتباط اقتصادی هم همین‌طور است. شرکتهای گوناگونی در مراکز نفتی ما و در جاهای دیگر می‌آمدند ومی‌رفتند؛ حتّی شرکتهای اقتصادی امریکایی هم تا چند سال قبل می‌آمدند نفت میخریدند و یا کار میکردند، تا این‌که خودشان این تحریمها را شش، هفت سال پیش گذاشتند. از نظر ما ارتباط با شرکتها و دستگاههای علمی ایرادی ندارد. آنچه روی آن حسّاسیت داریم، دولت امریکاست، که این هم کاملاً یک منطق مستحکم و قوی دارد، که مایلم در زمان دیگری در جمعی مطرح شود؛ الان وقت آن نیست. بیانات در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی  ۱۳۸۲/۰۲/۲۲   و @t_manzome_f_r تبیین منظومه‌ فکری‌ رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#پیام_صبحگاهی وقتی می‌گوییم الگوی ایرانی_اسلامی، یعنی یک نقشه‌ی جامع. بدون نقشه‌ی جامع، دچار سردرگمی خواهیم شد؛ همچنان‌که در طول این سی سال، به حرکت‌های هفت و هشتی، بی‌هدف و زیگزاگ مبتلا بودیم و به این در و آن در زدیم. گاهی یک حرکتی را انجام دادیم، بعد گاهی ضدّ آن حرکت و متناقض با آن را انجام دادیم! این به‌خاطر این است که یک نقشه‌ی جامع وجود نداشته است. این الگو، نقشه‌ی جامع است؛ به ما می‌گوید که به کدام طرف، به کدام سمت، برای کدام هدف داریم حرکت می‌کنیم.  ۱۳۸۹/۹/۱۰ @t_manzome_f_r تبیین منظومه فکری رهبری
#کتاب_عدالت امروز کشور ما تشنه‌ی فعالیت اقتصادی سالم و ایجاد اشتغال برای جوانان و سرمایه‌گذاری مطمئن است؛ و این همه به فضایی نیازمند است که در آن، سرمایه‌گذار و صنعتگر و عنصر فعال در کشاورزی و مبتکر علمی و جوینده‌ی کار و همه‌ی قشرها، از صحت و سلامت ارتباطات حکومتی و امانت و صداقت متصدیان امور مالی و اقتصادی مطمئن بوده و احساس امنیت و آرامش کنند. گفتار دوم: برای تحقق عدالت چه باید کرد؟ #استاد_سید_علی_خامنه‌ای #تبیین @ketab_adalat @t_manzome_f_r
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی #مجلس به مناسبت روز مجلس ‌••※[🔹∷∷※∷∷🔹]※•• @khamenei_voice @t_manzome_f_r
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: •◈• در دفاع از حقوق زنان این است که زن تحت ستم نباشد و مرد خود را حاکم بر زن نداند. در خانواده، حدود و حقوقی هست. مرد حقوقی دارد، زن هم حقوقی دارد و این حقوق به‌شدّت عادلانه و متوازن ترتیب داده شده است. آنچه به نام اسلام است و غلط است، آنها را نمی‌گوییم و از آن‌ها دفاع نمی‌کنیم. آنچه متعلّق به اسلام است، و است. این‌ها چیزهایی است که میان حقوق زن و مرد در داخل خانواده توازن قائل است. •◈•  ۱۳۷۶/۷/۳۰ @t_manzome_f_r تبیین منظومه‌ فکری‌ رهبری
#اطلاعیه 🔹قال امیرالمومنین "علیه‌السلام": مَن عرَف نفسَه فقد عرَف کلَّ الاشیاء اگر می‌دانستیم "شناخت انسان" چه تاثیری در رفتار و سبک زندگی و تربیت فرزندان‌مان دارد، برای به دست آوردن این معرفت، لحظه‌ای درنگ نمی‌کردیم. ✔️برگزاری #سومین جلسه دوره‌ی آموزشی "انسان شناسی کاربردی"... ۱۳۹۸/۹/۱۱ ▪️ پذیرش از ساعت ۱۴ انجام می‌شود. ▪️کارت ورود به جلسه دوره را همراه خود داشته باشید. #تبیین #تهران @t_manzome_f_r ┄┅═══✼✼═══┅┄
#کتاب_عدالت وقتی پول و لقمه‌ی حرام در بین مردم و نخبگان و زبدگان رایج شد، گناه رایج می‌شود؛ «أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا». وارد شدن در میدان فساد مالی، مقدمه‌ی ورود به میدان فساد اخلاقی و فساد جنسی و فساد شهوانی و انواع و اقسام فسادهاست. گفتار دوم: برای تحقق عدالت چه باید کرد؟ #استاد_سید_علی_خامنه‌ای #تبیین @ketab_adalat @t_manzome_f_r
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 بشنوید | بیانات حضرت آیت الله خامنه‌ای پیش از آغاز جلسه درس خارج فقه درباره ثبت‌نام افراد در
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از محضر حضرت آقا ۶۰. وظیفه‌ی جنبش دانشجوئی در کنار سایر اقشار جامعه برای رسیدن به جامعه اسلامی الگو چیست؟ : جنبش دانشجوئی؛ یعنی دانشجوی متحرک، دانشجوی فعال؛ دانشجوئی که از نیروی فکر و توان جسمی و روحی خودش میخواهد برای پیشرفت استفاده کند؛ آیا فقط اینها مخاطبند؟ بلاشک نه. سنگین‌ترین مسئولیت بر عهده‌ی مسئولان و انواع نخبگان جامعه است؛ نخبگان علمی و نخبگان فکری و نخبگان سیاسی، لیکن جریان دانشجوئىِ فعال هم مسئولیت سنگینی دارد. یکی از مسئولیتهای جریان دانشجوئی، تلاش برای فهمیدن است؛ یعنی تفکر. من به نظرم میرسد یکی از کارهای لازم، تشکیل جلسات فکری وسیعی است که مجموعه‌ی دانشجوئی، همراه با مجموعه‌ی حوزوی، با برنامه‌ریزی خوب، میتواند به وجود بیاورد تا بنشینند درباره‌ی مسائل گوناگون فکر کنند. گسترش فکر و پراکندن فکرِ درست و صحیح میتواند همان ثمراتی را ببخشد که ما در زمینه‌های مسائل علم و فناوری و پیشرفت علوم از دانشجو توقع داریم؛ یعنی شکوفائی، آوردن حرف نو به میدان اندیشه، با یک حرکت صحیح و جهت‌گیری درست. یکی از کارها این است. یکی از کارها، مشخص کردن اصول است. ما اصولی داریم که باید از این اصول تخطی نشود. یعنی به نام فکرپردازی واندیشه‌پردازی، از اصول انحراف پیدا نشود. اصول، شاخصهای راه صحیح و صراط مستقیم است. خطاست اگر اصول را به دیواره‌هائی تشبیه بکنیم که انسان از وسط این دیواره‌ها باید حرکت کند؛ نه، اصول شاخصند. یک راه مستقیمی وجود دارد، یک صراط مستقیمی هست که این، انسان را به هدف میرساند. این صراط مستقیم را باید شناخت، باید کشف کرد. هیچ کس در محدوده‌ی صراط مستقیم زندانی نشده. اجبار به پیمودن صراط مستقیم در هیچ کس نیست. این اصول کسی را اجبار نمیکند، الزام نمیکند، محدود نمیکند، بلکه این اصول انسان را هدایت میکند و به او میگوید که اگر چنانچه بر طبق این اصول حرکت کردی، به آن نتیجه‌ی مطلوب خواهی رسید؛ اگر از این اصول تخطی کردی، به هدف نخواهی رسید. آخر، اشکال بیراهه همین است. بیراهه، دواشکال دارد: یک اشکال این است که انسان به سرمنزل مقصود نمیرسد؛ اشکال دیگر این است که وقت انسان تلف میشود؛ فرصتها از دست میرود. این کسانی که در طول این صد سال، صد و پنجاه سال اخیر در کشور ما داعیه‌ی اصلاح و پیشرفت و ترقی سر دادندو ما را حقاً و انصافاً به بیراهه کشاندند، این گناه بزرگ را انجام دادند؛ هم ما در طول این صد و پنجاه سال به مقصد نرسیدیم و عقب ماندیم، هم وقتمان تلف شد. چند نسل پیدرپی باید بیایند، ضایع شوند، در این تیه سرگردانی بروند و به نتیجه نرسند، تا یک وقت یک نسل متوجه بشود که اشتباه کرده‌اند؛ راه را برگردد، شروع کند از نو حرکت کردن. گناه آن کسانی که جوامع بشری را به بیراهه میکشانند، این است که وقت آنها وعمر آنها و فرصتهای آنها را ضایع میکنند. دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب ۸۷/۷/۷ و @t_manzome_f_r تبیین منظومه‌ فکری‌ رهبری