eitaa logo
تَأَمُّلات
276 دنبال‌کننده
163 عکس
114 ویدیو
2 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 📍تَأَمُّلات 🗒 گاه نوشته‌های 🖊 حسین انجدانی ▫️سربازی از خیل عاشقان حضرت خامنه‌ای کبیر در حوزه علمیه ▫️عضو تحریریه مدادالفضلاء و جامعه نویسندگان حوزوی کشور ✔️ روحانیت ناچار به نوشتن است... 📥ارتباط با ما: @A_taammolat
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم ⚫️عاشوراي حسيني؛ عاشوراي حماسه 🖊حسین انجدانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ نگاه حماسي به عاشورا و قيام حسيني، در تاريخ تشيع، نگاهي تقريباً نو، اصيل، عميق و واقع‌بينانه به حادثة عاشورا است. نگاه حماسي و سياسي به نهضت حسيني توانست بزرگ‌ترين انقلاب قرن، ايران، و يک نهضت بي‌نظير و الگوساز را پديد بياورد. اين نگاه نخستين بار توسط مرحوم آيت‌لله کاشاني مطرح شد اما نتوانست نهادينه بشود و در ميان مردم رواج يابد: در سال ۱۳۲۶ (۷۷ سال قبل؛ مصادف با تأسيس رژيم جعلي اسرائيل) كه هيأت‌هاي عزاداري به منزل ايشان رفتند وي در جمع آنان خطابه‌اي عاشورايي ايراد كرد: «آقاياني كه براي عزاداري گرد هم آمده‌ايد آيا مي‌دانيد چرا حسين‌بن‌علي تن به شهادت داد. اينكه گفته مي‌شود كه فقط براي شفاعت امت خود بوده، بي‌جاست. آن بزرگوار دشمن كساني است كه پشت پا به مقصد مقدسش مي‌زنند و از هتك نواميس اسلام خودداري ندارند. آيا بر روضه‌خواني فواحش شهر اثري مترتب است؟ حسين مي‌خواست بازار ظلم و تعدي را، كه رواج يافته بود، از بين ببرد و مردم را درس شهامت و فداكاري بدهد. حسين مي‌خواست به مردم بفهماند كه نبايد زير بار ظلم و جور رفت و در راه احقاق حق بايد دريغ نداشت. حسين براي جلوگيري از اوضاع و احوالي نظير آنچه امروز ما داريم، تن به شهادت داد. اگر ما درس فداكاري را از حسين فرا گرفته بوديم، گرفتار اوضاع غيرقابل تحمل امروزي نمي‌شديم... آقايان اگر شما در كربلا بوديد و نالة حسين را مي‌شنيديد آيا آمادة همراهي با آمال و هدف مي‌شديد يا خير؟ اگر واقعا آمادة كمك به حسين بوده‌ايد، پس چرا حالا، حاضر به متابعت از دين و روش مقدس او نيستيد؟... وضع مسلمانان در زمان يزيد بهتر از حالا بود: كفار به مسلمين باج و خراج مي‌دادند ولي حالا بر سر ما مي‌كوبند. اسلام رو به توسعه مي‌رفت و حالا رو به زوال است. وضع اجتماعي ما امروز به مراتب بدتر از زمان يزيد شده است...» در ادامة اين حرکت امام راحل عظیم الشأن امت با همکاري برخي از شاگردان روشن‌انديش خود همچون شهيد مطهري کوشیدند این نگاه اصیل و درست به عاسورا را در جامعه شیعه رواج دهند و عاشورا را آنگونه که بوده است به مردم معرفي نمایند. و بدین وسیله توانستند بزرگترین "انقلاب اسلامی" همه دوران‌ها را پدید آورند. يکي از انقلابي‌ترين، انقلاب‌سازترين و افشاگرانه‌ترين سخنراني‌هاي ، عليه رژيم ستم‌شاهي در عصر عاشوراي ۱۳۸۳ قمري مصادف با ۱۳ خرداد ۱۳۴۲ در مدرسة علمیه فيضية قم انجام گرفت. (صحيفة نور، جلد ۱، صفحه ۵۵ و ۵۶) 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🟢جنگ نرم کوفیان علیه علی اکبر سلام الله علیه تا واپسین لحظات 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از بزرگترین و باعظمت‌ترین شهدای کربلا علی اکبر فرزند ارشد ابی‌عبدالله الحسین بود. او در معرفت به درجه‌ای بود که امام حسین به وجود او افتخار می‌کرد. در اخلاق و سبک زندگی و روش زیست فردی و اجتماعی، شبیه‌ترین افراد به رسول الله بود. این سخن امام حسین علیه السلام درباره اوست آنگاه که روانه میدان شد: اللَّهُمَّ اشْهَدْ فَقَدْ بَرَزَ إِلَيْهِمْ غُلَامٌ أَشْبَهُ النَّاسِ خَلْقاً وَ خُلُقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِكَ ص وَ كُنَّا إِذَا اشْتَقْنَا إِلَى نَبِيِّكَ نَظَرْنَا إِلَيْه‏ عظمت او به درجه‌ای است که در زیارت عاشورا بعد از سلام بر امام حسین تنها شهیدی که به صورت اختصاصی به او سلام می‌دهیم، علی اکبر است: «السَّلَامُ‏ عَلَى‏ الْحُسَيْنِ‏ وَ عَلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْن‏» در روز عاشورا، بعد از اصحاب و یاران امام حسین، اولین فرد از اهل بیت است که به میدان مبارزه رفت و رشادتی بی‌نظیر از خود نشان داد. تا جایی که مورخان گفته‌اند کسی که بیشترین تعداد از لشکر دشمن را به درک واصل کرد، علی اکبر بود. حتی بعضاً آمار کشته شدگان به دست علی اکبر را بیشتر از آمار کشته شدگان به دست امام حسین و ابوالفضل عباس بیان کرده‌اند. خوارزمی در مقتل الحسین می‌گوید در نبرد اول، صد و بیست نفر از دشمنان را به قتل رساند. سپاه دشمن با اینکه بیشترین ضربه را از علی اکبر دیده است، و گفته‌اند یک تنه بسیاری از خانواده‌های کوفیان را عزادار کرد، اما دشمن حتی در آن معرکه خون و عطش، در کنار تلاش برای کشتن علی اکبر می‌کوشید اگر بتواند ابتدا او را از نظر روحی و معنوی بکشد. مقاومت او را بشکند؛ ذهن و ضمیر او را تسخیر کند! و او را از سپاه حسین جدا کند! به همین دلیل، آنگونه که ابن سعد در «ترجمة الحسین و مقتله» نوشته است: در همان بحبوحه نبرد و تاخت و تاز علی اکبر کسی از لشکر عمر بن سعد صدا زد: «تو [از جانب مادر] با اميرالمؤمنين [يزيد] قرابت و خويشاوندی داری، اگر بخواهی به تو امان می‌دهيم تا به هر کجا که دوست داری بروی.» [مقصود از خويشاوندی علي‌اکبر با دودمان يزيد از طرف مادر، اين است که مادر ليلا، ميمونه دختر ابوسفيان بود. بنابراين او، از طرف مادر، نتيجة دختری ابوسفيان بود.] ♦️تفرقه افکنی، جنگ نرم، تهاجم فرهنگی، تضعیف اراده‌ها و تسخیر ذهن و ضمیر مدافعان حق، از شگردهای همیشگی دستگاه کفر و نفاق و دشمنان اسلام در مواجهه با اهل حق بوده است. و اکنون نیز چنین است. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🔵 روش مواجهه منافقان و دشمنان با جبهه حق و حقیقت 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹گفتگوهای عمربن سعد با ابی‌عبدالله الحسین در روزهای منتهی به عاشورا، امان‌نامه شمر در شب عاشورا برای عباس بن علی و برادرانش و امان‌نامه شامیان برای علی‌اکبر حسین در عصر عاشورا، همگی نشان می‌دهد که اولاً، دشمن از انسجام و وحدت و یکپارچگی جبهه حق می‌هراسد. حتی اگر تعداد افراد جبهه حق ۷۲ نفر باشد در مقابل لشکر ۳۰ هزار نفره جبهه کفر و نفاق؛ و ثانیاً، هرگز از تلاش در جهت ایجاد انشقاق در جبهه حق، دست برنمی‌دارد. حتی از طمع در عباس و علی‌اکبر هم فروگذار نمی‌کند! 🔸ایجاد تزلزل و تذبذب و تفرقه‌انگیزی در میان مدافعان جبهه حق، روش همه منافقان و فاسقان و تزویرگران در طول تاریخ بوده و هست. و این مهمترین ابزار حیات جبهه باطل و حاکمیت فاسقان است. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
🔹دلنوشته‌ای که هنگام زیارت مزار ، شهید حواله و قلم خورد. بسم الله الرحمن الرحیم به روی دفتر دلم نوشته بود یک شهید برای خاطر خدا شما هم ادامه دهید... شهادت فنا شدن انسان برای نیل به سرچشمه نور و نزدیک شدن به هستی مطلق است. شهادت عشق به وصال محبوب و معشوق در زیباترین شکل است. شهادت نوعی از مرگ نیست بلکه صفتی از حیات معقول است. زیرا حیات معمولی که متاسفانه اکثریت انسان‌ها را اداره می‌کند، همواره خود و ادامه بی‌پایان خود را می‌خواهد، لئکن در حیات معقول فرد آن زندگی پاک از آلودگی‌ها که خود را در یک مجموعه بزرگی به نام جهان هستی در مسیر تکاملی می‌بیند که پایانش منطقه جاذبه الهی است. لذا شهید همواره زنده است و حیات و ممات او همواره صفتی است برای حیات طیبه. بارالها ما را شهید قرار ده تا شهید شویم. حسین انجدانی سحرگاه ۱۰ محرم الحرام ۱۴۴۶ ه.ق مصادف با ۲۶ تیر ۱۴۰۳ ه.ش کربلای ایران و قبله‌ی تهران، حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام پ.ن: در حرم مطهر سیدالکریم علیه السلام دعاگو و نائب الزیاره مؤمنان و مخاطبان محترم می‌باشم. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴عاشورا و گام دوم انقلاب اسلامی 🖊حسین انجدانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ انقلاب اسلامی یک انقلاب به تمام معنا و همه‌جانبه بود؛ انقلابی در همه ابعاد زیست فردی و اجتماعی و تمدنی. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در بیانیه گام دوم، گام دوم انقلاب اسلامی را به عنوان گام دوم فردسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی نامیدند. برخلاف پندار برخی از روشنفکران که گمان می‌کنند با فرهنگ حسینی نمی‌توان جامعه را مدیریت کرد، بدون تردید عاشورا و مکتب و فرهنگ حسینی، ظرفیت‌های بی‌نظیری برای تحقق اهداف و آرمان‌های گام دوم انقلاب اسلامی دارد. البته اصطیاد و استخراج این ظرفیت‌ها نیازمند نگاه فردسازانه، جامعه‌پردازانه و تمدن‌سازانه به قیام حسینی است. اگر از این منظر به مطالعه رسالت حسینی و پیام‌ها و خطبه‌ها و نامه‌های آن حضرت بپردازیم خواهیم دید که چه ظرفیت عظیم و احیاناشده‌ای در مکتب حسینی و قیام عاشورا برای فرد‌سازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی وجود دارد. به عنوان نمونه، به یکی از سخنان آن حضرت که در مکه مکرمه و در جمع گروهی از علمای بلاد اسلامی ایراد شده است، اشاره می‌کنم. (تحف العقول، ص۱۷۰) آن حضرت در این سخنان بسیار مهم‌، خط‌مشی کلی جریان عاشورا و عاشوراییان را در سراسر تاریخ بیان کردند: اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنْ مَا كَانَ مِنَّا تَنَافُساً فِي سُلْطَانٍ‏ وَ لَا الْتِمَاساً مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ؛ خدایا! تو می‌دانى که آنچه از ما صورت گرفت، رقابت در حکومت یا دستیابی به ثروت نبود؛ وَ لَكِنْ (بلکه هدف ما آن است که) ۱. لِنُرِيَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ؛ نشانه‌های دین تو را آشکار کنیم؛ ۲. وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ؛ اصلاح و درستی را در همه سرزمین‌ها نمایان کنیم؛ ۳. وَ يَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ؛ بندگان مظلوم تو آسودگی یابند؛ ۴. وَ يُعْمَلَ بِفَرَائِضِكَ وَ سُنَنِكَ وَ أَحْكَامِكَ. و به فرایض و سنت‌ها و احکام تو عمل شود. همانطور که ملاحظه می‌کنید امام حسین علیه السلام در این سخنان، درست همچون پدرشان امام علی علیه السلام [نهج‌البلاغه، خطبه ۱۳۱] به صراحت فلسفه قیام خود را بیان می‌کند. در اینجا اساساً هیچ سخنی درباره حکومت یزید بن معاویه، مردم مدینه، مردم شام یا مردم کوفه و بصره و امثال آن نیست. نگاه یک نگاه جهانی و تمدنی است. سخن از نمایاندن پرچم‌ها و نشانه‌های دین در سراسر گیتی است. سخن از اصلاح همه بلاد و سرزمین‌ها است. سخن درباره دفاع از مظلومان و پابرهنگان عالم است؛ سخن از عملی کردن آموزه‌های دینی و الهی است. در گام دوم انقلاب اسلامی نیازمند تقویت این نوع نگاه به عاشورا و فرهنگ حسینی و نیازمند استخراج و استنباط آموزه‌های فردسازانه، جامعه‌پردازانه و تمدن‌سازانه از معارف حسینی هستیم. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
سروده ماندگار مقبل کاشانی در ترسیم لحظات پایانی اباعبدالله الحسین علیه‌السلام: روایت است که چون تنگ شد بر او میدان  فتاده از حرکت، ذوالجناح وز جولان نه ذوالجناح دگر تابِ استقامت داشت نه سیدالشهداء بر جدال طاقت داشت کشید پــا ز رکـاب آن خلاصه ی ایجاد  به رنگ پرتو خورشید، بر زمین افتاد بلندمرتبه شاهی ز صدر ِ زین افتاد اگر غلط نکنم عرش بر زمین افتاد 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم ⚫️ غنای منبعی قیام عاشورا 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از مشکلات مطالعات تاریخی، به ویژه حوادث تاریخی دوردست، ضعف یا نامعتبر بودن مستندات است. اما خوشبختانه قیام عاشورا از این جهت بسیار غنی است. بسیاری از جزئیات قیام ابی‌عبدالله الحسین با دقت و امانت نقل شده و در اختیار ما قرار دارد. همانطور که شهید مطهری (ره) در کتاب ارزشمند حماسه حسینی گفته‌اند، امام حسین علیه السلام و بزرگان این قیام تا روز عاشورا و امام زین‌العابدین و زینب کبری سلام الله علیهما هم پس از عاشورا، بسیار هوشمندانه تلاش کردند که پیام اصلی قیام، بدون هیچ کم و کاستی در اختیار آیندگان قرار گرفته و تحت‌الشعاع شایعه‌پراکنی‌ها و تبلیغات مسموم دستگاه بنی‌امیه قرار نگیرد. ۱. خطبه‌خوانی: استفاده گسترده امام حسین و امام سجاد و زینب کبری از ابزار خطبه‌خوانی که در حکم انتشار بیانیه رسمی در دوران معاصر بود؛ که دقیق‌ترین و بی‌واسطه‌ترین آموزه‌ها را می‌توان دریافت کرد. ده‌ها خطبه کوتاه و بلند در طول قیام عاشورا از امام حسین و بازماندگان عاشورا در اختیار داریم؛ در این خطبه‌ها هم هدف قیام هم برنامه‌های قیام و هم چرایی قیام به خوبی بیان شده است. ۲. رجزخوانی: استفاده حساب‌شده و دقیق امام حسین و اصحاب و اهل بیت آن حضرت از ابزار رجز و رجزخوانی موجب شد که پیام اصلی قیام و بصیرت اصحاب و یاران ابی‌عبدالله به صورت دقیق و تحریف‌ناپذیر در تاریخ ثبت شود. ۳. نامه‌نگاری: بهره‌گیری از ابزار نامه‌نگاری از دیگر شگردهایی بود که امام حسین به منظور جلوگیری از تحریف حرکت الهی خود، به خوبی از آن بهره گرفت. نامه‌های فراوانی که میان امام حسین و مردم کوفه و بصره رد و بدل شد. یا نامه‌هایی که امام حسین برای برادرش محمدبن حنفیه و بعضی دیگر از بنی‌هاشم دارند، نامه‌هایی که امام حسین برای معاویه نوشتند و نامه‌هایی که میان دشمنان ابی‌عبدالله مثل یزید و ابن‌زیاد یا ابن‌زیاد و عمر بن سعد و امثال آنها رد و بدل شده است گویای بسیاری از حقایق عاشورایی است. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم ⚫️ آیا امام سجاد علیه السلام، بدن مطهر امام حسین علیه السلام را دفن کردند؟ 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در پاره‌ای از روایات داریم که تنها امام معصوم می‌تواند و می‌باید متکفل امور غسل و کفن و دفن امام معصوم شود: اِنَّ الْاِمَامَ لَا يَغْسِلُهُ اِلَّا الْاِمَامُ. بر همین اساس بسیاری از محدثان بر این باورند که امام سجاد علیه السلام به صورتی معجزه‌وار به صحرای کربلا برگشت و همراه بنی‌اسد متکفل امور کفن و دفن پدر بزرگوارشان حضرت سیدالشهداء علیه السلام شد. هر چند با توجه به برخی روایات دیگر مثل روایتی که می‌فرماید: أَنَّ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع أَوْصَى أَنْ تُغَسِّلَهُ أُمُّ وَلَدٍ لَهُ إِذَا مَاتَ فَغَسَّلَتْه‏ برخی دیگر از محدثان گفته‌اند که این روایات دال بر وجوب این کار نیست؛ به تعبیر دیگر، کفن و دفن امام پیشین را از نشانه‌های شناخت امام بعدی ندانسته‌اند. به هر حال، اینکه پیکر مطهر امام حسین علیه السلام توسط امام سجاد علیه السلام دفن شده باشد، مسأله‌ای اعتقادی است یعنی اعتقاد به آن به دلیل وجود روایات معتبری است که در این باب وارد شده است. اما از نظر تاریخی قابل اثبات نیست؛ اساساً بر اساس مستندات تاریخی، امام سجاد علیه‌السلام در آن ایام و حتی در مجلس ابن‌زیاد هم، از شدت بیماری، تاب و توان نشستن هم نداشت. شاید دلیل اختلاف علامه مجلسی و شیخ مفید رضوان الله تعالی علیهما در این مسأله را نیز بتوان چنین توجیه کرد که شیخ مفید بر اساس تحلیل تاریخی و با تکیه بر مستندات تاریخی است که می‌گوید قبیله بنی‌اسد متکفل کفن و دفن همه شهدای کربلا، از جمله امام حسین علیه السلام، شدند. اما علامه مجلسی بر اساس تحلیل روایات است که در نقد گزارش تاریخی شیخ مفید می‌گوید: به حسب ظاهر چنين بود، امّا در واقع، امام را به غير از امام دفن نمي‎كند. حضرت امام زين‌العابدين به اعجاز امامت آمد و جسد مطهّر آن حضرت و بلكه ساير شهدا را دفن كرد. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم ⚫️ هوش هیجانی؛ در حکایتی از امام سجاد علیه‌السلام 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از مهم‌ترین شاخص‌های هوش هیجانی بالا، این است که به هنگام بحث و گفتگو، اولاً، کنترل احساسات، عواطف و هیجانات خود را در دست داشته باشیم، و هرگز اجازه ندهیم که طرف مقابل، مدیریت احساسات و عواطف و هیجانات ما را به دست بگیرد؛ و ثانیاً، توانایی مدیریت و کنترل هیجانات طرف مقابل را هم داشته باشیم. با مراعات این دو قانون حتماً کنترل و مدیریت فضای گفتگو را نیز در دست خواهیم گرفت. و نتیجه مطلوب خود را خواهیم گرفت. شیخ مفید در ارشاد می‌نویسد: جوانی، نسبت به امام سجاد جسارت کرده و ناسزا می‌گفت و در پیش روی آن حضرت به ناشایست‌ترین حرف‌ها را به امام زد. اما امام سجاد هرگز لب به سخن باز نکرد و وی را به حال خود گذاشت. روز بعد امام سجاد به آنها که در حضورش بودند گفت: کلمات آن جوان را شنیدید. دوست دارم همراه من به ملاقاتش برویم و پاسخ مرا ببینید. آنها که مایل بودند آن جوان بدگو را به سزایش برسانند، همراه امام به راه افتادند. امام نیز در حالی که می‌فرمود: و الکاظمین الغیظ و العافین عن الناس و الله یحب المحسنین، به راه افتاد. آن جوان نیز به محض مشاهده‌ی امام، جای تردید برایش باقی نماند که وی برای تنبیه و جبران دشنام وی به ملاقاتش آمده است. امام سجاد علیه السلام پیش آن جوان آمد و رو کرد و گفت: عزیز من! تو با من خیلی حرف زدی. من نمی‌دانم چه می‌گفتی. اگر این نسبت‌ها که به من داده‌ای در من وجود دارد از درگاه خدا پوزش می‌خواهم و استغفار می‌کنم. اما اگر نسبت‌های تو دروغ بوده باز هم از درگاه خداوند می‌خواهم گناه تو را ببخشد. آن جوان که یک چنین عفو و گذشت و بزرگواری از امام سجاد مشاهده کرد جلو آمد و پیشانی آن حضرت را بوسید و با چشمانی لبریز از اشک گفت: یابن رسول الله! آنچه به تو گفته‌ام صحیح نبوده است. خود من به این دشنام‌ها و تهمت‌ها از تو هزاران بار سزاوارترم. پ.ن: سالروز شهادت جانسوز چهارمین امام همام، معتبرترین راوی و ناقل کربلاء، زین العابدین و سید الساجدین، تسلیت باد. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴فتح و فلاحی خارج از دستگاه حسینی وجود ندارد 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ امام حسین علیه السلام در نامه‌ای بسیار مختصر اما راهبردی خطاب به برادرش محمدبن حنفیه و سایر بنی‌هاشم چنین می‌نویسند: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ مِنَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ إِلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ وَ مَنْ قِبَلَهُ مِنْ بَنِی هَاشِمٍ أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ مَنْ لَحِقَ بِی اسْتُشْهِدَ وَ مَنْ لَمْ یَلْحَقْ بِی لَمْ یُدْرِکِ الْفَتْحَ وَ السَّلَامُ». (بحارالانوار، جلد ۴۵، صفحه ۸۷) به نام خداوند بخشنده مهربان از حسین بن علی به محمد بن‏علی(محمد حنفیه) و سایر بنی‌هاشم پس از حمد و ثنای الهی حق این است که سرنوشت همه کسانی که به من ملحق شوند،‌ شهادت در راه خدا است؛ و کسانی هم که به من نپیوندند، روی پیروزی را نخواهند دید. تمام شد.» 🔻این یک واقعیت تاریخی است که تاکنون چنین بوده است و تا همیشه تاریخ هم چنین است. سرنوشت همه حسینیان شهادت در راه خدا و رستگاری ابدی است و هر کس به قافله حسین نپیوندند هرگز روی پیروزی و رستگاری را نخواهد دید. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
ترکیب کاملی از حماقت و سفاهت و بلاهت را می‌توان به صورت یکجا در مدیران و طراحان این تیتر دید. این ابلهان فراموش کرده‌اند که ملت ایران، ملت امام حسین است و جمهوری اسلامی حرم است و ملت امام حسین حتی اجازه شکل‌گیری چنین توهمی را به حرامیان نمی‌دهد. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🟢مگه هنوز کرونا هست؟! 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸کاخ سفید اعلام کرد (۱۴۰۳/۰۴/۲۶): «رئیس جمهور بایدن مبتلا به ویروس کرونا شده است و خود را قرنطیه کرده و برنامه های کاری اش را تا اطلاع ثانوی لغو کرده است!» 🔹یادش به خیر چند سال قبل وقتی که واکسیناسیون کرونا در بسیاری از کشورها شروع شده بود و رئیس جمهور وقت ایران جناب حسن روحانی به بهانه امضا نشدن FATF و... می‌گفت کسی به ما واکسن نمی‌دهد و دست روی دست گذاشته بود و خود نیز از محل کارش بیرون نمی‌آمد، و روزانه نظاره‌گر مرگ حدود ۷۰۰ نفر از هموطنان عزیزمان بودیم و برخی از غربزدگان مفلوک و خودتحقیران بیچاره هم چنین طعنه می‌زدند که: «بالاخره یک روزی هم واکسیناسیون سراسری با سرعت تو ایران شروع میشه و همه دنیا با حیرت به ما نگاه می‌کنند و تو دلشون میگن مگه هنوز کرونا هست؟!» 🔻اما مردم با اقبال به آیت‌الله شهید، دکتر رئیسی، دولتی جهادی، کاردان، انقلابی، خستگی‌ناپذیر، باورمند به توانمندی‌های داخلی و معتقد به آرمان‌های انقلابی را بر سر کار آوردند و همگان دیدیم که با سرعت و دقتی وصف‌ناپذیر نه تنها این ویروس را از ایران ریشه‌کن کردند؛ بلکه کشور را هم به یکی از عمده‌ترین و مطمئن‌ترین صادر کنندگان واکسن کرونا تبدیل کردند! 🔸درود خدا بر روح پاک آن شهید مظلوم و مخلص باد. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🟢غیرتم آید که پیشت بیاستند/ بر تو می‌خندند و عاشق نیستند 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ بعد از انتخاب جناب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس دولت چهاردهم، گویا عده‌ای از مدعیان پرتوقع و حامیان ظاهری ایشان، در تلاش‌اند نه تنها رابطه مستقیم رئیس جمهور با مردم را قطع یا کم کنند، بلکه آرام آرام او را به یک رئیس جمهور مسلوب الاختیار تبدیل کنند. اینان تاکنون اجازه نداده‌اند که رئیس جمهور به صورت مستقیم با مردم سخن بگوید یا با رسانه‌ها مصاحبه کند و برنامه‌ها و اقدامات خود را در جهت تحقق وعده‌های انتخاباتی بیان کند. جز چند تصویر بسته از حضور رئیس جمهور محترم در هیئات مذهبی و خرید خورد و خوراک و نقل و نبات از سوپرمارکت محله برای نوه‌هایش، هیچ اقدام عملی‌ای در جهت آمادگی برای انجام وظایف خطیر ریاست قوه مجریه از او دیده نشده است! تاکنون هیچ خبری از نشست و برخاست رئیس جمهور محترم با کارشناسان و نخبگان و دلسوزان واقعی حکمرانی مردمی عرضه نشده است! 🔻در مقابل، عده‌ای از کسانی که رئیس جمهور محترم در تبلیغات انتخاباتی به صراحت خود را مبرای از آنها دانست و به مردم وعده داد که هیچ نسبت و تناسبی با آنان ندارد و صرفاً برای رأی آوردن به آنها اجازه حضور در ستادهای انتخاباتی‌اش را داده است، اکنون میدان‌دار انتخاب وزیران و تعیین مدیران دولت چهاردهم شده‌اند! و با اظهار نظرهای بسیار خطرناک و تفرقه‌افکنانه در راستی یکی از مهمترین راهبردهای دشمنان جمهوری اسلامی برای براندازی و ایجاد درگیری‌های داخلی، به دنبال ایجاد شکاف‌های قومیتی، تعصبات جنسیتی و فعال‌سازی گسل‌های مذهبی و دینی در کشور هستند! 🔸به عنوان طلبه‌ی کف حوزه و یکی از دلسوزان رئیس جمهور محترم، معتقدم ادامه این روند می‌تواند به اعتبار و حیثیت مدیریتی ریاست محترم جمهور در سطح ملی و بین‌المللی لطمات و صدمات جبران‌ناپذیر و بسیار خسارت‌باری وارد کند. بلکه کشور را وارد فاز جدیدی از ناکارآمدی اجرایی، عقب‌ماندگی اقتصادی، ناامیدی سیاسی، تهاجم فرهنگی و درگیری‌های بیهوده داخلی کند! 🔹امیدوارم رئیس جمهور محترم به چنین افرادی که نه اعتقادی به او و وعده‌هایش دارند و نه دلبستگی‌ای به آرمان‌های جمهوری اسلامی دارند و نه برنامه‌ای برای پیشرفت و عزت ملی دارند، بیش از این میدان ندهد و خود وی مدیریت انتخاب کابینه و استفاده از نخبگان و کارشناسان متعهد و مؤمن انقلابی را برعهده بگیرد و با صراحت و مستقیماً با مردم و رسانه‌ها درباره چگونگی عمل به وعده‌هایش سخن بگویید و مجدداً همانطور که در تبلیغات انتخاباتی گفتند از اینان برائت بجوید و آنها را از گرد خود دور کند. چرا که اینان جز بدنام کردن رئیس جمهور و ناکام گذاشتن او در تحقق برنامه‌ها و عمل به وعده‌هایش، هیچ هنر و عُرضه‌ی دیگری ندارند. اینان به شدت دوست دارند که رئیس جمهور را به یک مقام تشریفاتی صرف تبدیل کنند و عنان مدیریت کشور را از او بستانند! 🔻خلاصه آنکه به رئیس جمهور منتخب و محترم عرض می‌کنم: غیرتم آید که پیشت بیاستند بر تو می‌خندند و عاشق نیستند... 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
55.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️مدیریت چنین دسته‌جاتی در دست کیست؟! ✔️بزرگ اینان کیست؟! ✔️برداشت اینان از عزاداری برای سیدالشهداء چیست؟! ✔️چه معرفتی نسبت به عاشورا و قیام حسینی و فلسفه عزاداری دارند؟! ♦️به سهم خودم اعلام آمادگی می‌کنم که در جمع آنان حاضر شوم و درباره فهم و برداشت آنان از قیام حسینی و فلسفه عزاداری و پیام عزاداری حسین علیه السلام با آنان گفتگو کنم. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🟣 ظریف را دریابید! 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ خاضعانه و ملتمسانه از عقلای نظام و دلسوزان کشور خواهش می‌کنم گفتار و کردار جناب آقای ظریف را به طور جدی کنترل کنند. او در دوران جدید فعالیت سیاسی خود و با اختیارات تامی که از سوی رئیس جمهور منتخب گرفته است، به تنهایی این ظرفیت را دارد که نه تنها گسل‌های توهمی قومیتی و مذهبی را در کشور ایجاد کند، بلکه با فعال‌سازی گسل‌های توهمی، انشقاق و اغتشاشی عظیم در کشور ایجاد کند. او آگاهانه یا ناآگاهانه، با تمام توان، در مسیر تحقق برنامه‌های آمریکا و اسرائیل در ایران حرکت می‌کند. حضور عمدی او در نماز جمعه دیروز تهران، بعد از تحریک قومیت‌گرایی و شکاف‌های مذهبی و دینی در صدا و سیما، و شعارهای مردم علیه او، خبر از ایام پرالتهابی در آینده می‌دهد. 🔻از رئیس جمهور محترم نیز می‌خواهم خودش عنان امور را به دست گیرد و جناب ظریف را از گرد خود دور کند، چرا که او توانایی بی‌اعتبار کردن ریاست‌جمهوری را هم دارد. سر چشمه شاید گرفتن به بیل چو پر شد، نشاید گذشتن به پیل 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🔵 شاخصه‌‌های مشاوران در حکمرانی اسلامی 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در حکومت‌های غیر دیکتاتوری، مشاوران، کارشناسان و تصمیم‌سازان از مهم‌ترین ارکان حکمرانی‌اند. 🔻به همین دلیل در انتخاب آنان باید حساسیت و دقت ویژه‌ای داشت. از مهم‌ترین و ضروری‌ترین ویژگی‌های مشاوران در حکمرانی اسلامی در دوران حاضر می‌توان به سه ویژگی اشاره کرد: یک. اعتقاد قلبی و عملی به اسلام و ارزش‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی اسلام؛ (باور عمیق به حکمرانی اسلامی و مردم‌سالاری دینی و نظام ولایت فقیه) دو. شناخت عمیق فرهنگ‌های رقیب، به ویژه لیبرالیسم و کنفوسیوس و فهم بنیادین لیبرال دموکراسی و نظام سرمایه‌داری؛ سه. فهم واقع‌بینانه از عظمت انقلاب اسلامی، جایگاه جهانی جمهوری اسلامی و ظرفیت‌های بی‌نظیر جبهه جهانی مقاومت. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸ببینید که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، چگونه در کمتر از سه دقیقه همه معیارهای لازم در معرفی و انتخاب وزیران را برای رئیس جمهور و مجلس محترم تبیین می‌کند. 🔻مهمترین وظیفه واجب رئیس جمهور محترم و مجلس شورای اسلامی عمل به این توصیه‌های حکیمانه و پیش‌برنده است. هر گونه تخطی از آنها، یقیناً خسران دنیوی و عقاب اخروی را به دنبال خواهد داشت. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🚩اشک، زبان دل: چرا برای امام حسین علیه السلام گریه و عزاداری می‌کنیم؟ 🔹قسمت اول 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ داستان چیست؟ اگر انسان، عواطف انسانی خود را از دست نداده باشد، اشک و شادی، حالت روحی او را نشان می‌دهد. اشک، زبان دل است. گریه کردن، گاهی اعتراض به یک جنایت است. نوحه‌سرایی، گاهی زنده نگه داشتن یاد یک مظلومیت و افشای یک ظالم است. حادثه عاشورا که در سال ۶۱ هجری در کربلا اتفاق افتاد، یکی از بزرگ‌ترین جنایت‌های بشری درباره گروهی از پاک‌ترین و فداکارترین انسان‌ها بود؛ آن هم از سوی کسانی که خود را پاک و صالح می‌دانستند؛ اما برای حفظ قدرت خود، دست به یک قتل‌عام زدند و فرزند پیامبر خدا را، همراه برادران و فرزندان و یارانش کشتند؛ حتی از کشتن کودک شش‌ماهه هم که تشنه بود و بی‌تاب، چشم نپوشیدند. بعضی ظلم‌ها و مظلومیت‌ها، اگر یاد نشود، فراموش می‌شود. بعضی از جنایت‌کاران اگر افشا نشوند، به‌صورت یک قدّیس معرفی می‌شوند. اینجاست که وظیفه انسان‌های آگاه و وجدان‌های بیدار، دفاع و همدلی نسبت به مظلوم و مبارزه و جبهه‌گیری علیه ظالم است. این یاد و همراهی به‌شکل‌های مختلف است و اشک و گریه، یکی از این راه‌هاست.  واقعه عاشورا چیزی است که هر کس بخواند و بشنود و بفهمد، اگر وجدان انسانی او زنده باشد، حتماً متأثر می‌شود و اگر متعهد باشد، تأثّر و ناراحتی خود را به‌شکلی ابراز می‌کند، که گریه یکی از این شکل‌هاست. ▪️خط اهل بیت علیهم السلام به‌عنوان قدرشناسی از پیامبر، احترام، دوستی و پیوند با خاندان او وظیفه ما مسلمانان است؛ این چیزی است که خود حضرت محمد (ص) از ما خواسته و ما را به دوستی با اهل‌بیت سفارش کرده است. در فرهنگ دینی ما عزاداری بر مظلومیت اهل‌بیت یکی از نشانه‌های دوستی و پیوند با آنان است. شادی کردن در تولدهای آنان و اشک ریختن در شهادت‌های‌شان، پیوند قلبی ما را با آنان محکم‌تر و عمیق‌تر می‌کند. اشک ما، شاهد عشق ماست. برپا کردن مراسم عزاداری در عاشورا، نام و خاطره و یاد آنان را زنده نگه می‌دارد و این احیاگری نوعی تلاش برای خنثی کردن نقشه دشمنان آنان است که هم می‌خواستند، کسی سراغ این خاندان نرود و هم کسی از جنایت‌های دشمنان نسبت به این خاندان پاک، یاد نکند. پس عزاداری ما، نوعی دفاع از حق و مبارزه با باطل و وسیله‌ای برای اتحاد و تجمع ما بر محور اهل‌بیت و عاشورا است. ▪️پشتوانه دینی و عاطفی سوگواری در فقدان یک عزیز، هم یک امر طبیعی و عاطفی است که نشان‌دهنده فعالیت احساسات و عواطف انسانی است و هم نسبت به خاندان پیامبر اسلام، به‌خصوص نسبت به امام حسین و حادثه عاشورا، یک دستور دینی است. عمل پیامبر خدا و امامان شیعه و توصیه‌های مکرّر آنان نسبت به گریستن بر سیدالشهداء علیه السلام و یاد کردن مصائب خاندان پیامبر و مرثیه سرودن برای آنان و برپایی مجالس عزا، هیچ شبهه‌ای باقی نمی‌گذارد که این کار، ریشه در آموزه‌های دینی دارد و مستند به دستور پیشوایان دین است و کاری عقلانی و مدبّرانه است. گریه بر شهید و غم فقدان یک عزیز، کاری انسانی و مقدس و ارزشمند است. پیامبر (ص) دستور داده بود که بر جعفربن ابی‌طالب و زیدبن حارثه که در جنگ تمور شهید شدند، گریه کنند. حضرت زهرا (س) بر سر قبر حمزه سیدالشهدا (ع) حاضر می‌شد، زیارت می‌کرد، نماز می‌خواند، می‌گریست و یاد آن شهید را زنده نگه می‌داشت. سابقه عزاداری بر مظلومّیت خاندان پیامبر بسیار دیرینه است. پیامبر و امامان، از پیشگامان این مسأله بودند. حضرت صادق (ع) به کُمیت که شاعر اهل‌بیت بود، می‌فرمود تا برای امام حسین (ع) مرثیه بسراید و بخواند و دیگران را هم توصیه به شرکت در این مجالس می‌کرد. امام رضا (ع) به دعبِل شاعر شیعی دیگر می‌فرمود: ای دعبل! بر حسین (ع) مرثیه بسرای. تو با این کار ما خاندان را یاری می‌کنی. تا زنده هستی از یاری ما کوتاهی نکن. امیرمؤمنان (ع) می‌فرمود: خداوند برای ما پیروانی قرار داده که یاور مایند، در شادی ما شادند و در غم ما غمگین‌اند. این‌گونه نقل‌ها و روایت‌ها بسیار است و همه گواه آن است که خطّ عزاداری بر امام حسین و مظلومیت اهل‌بیت از سوی خود امامان ترسیم، تبلیغ و ترویج شده است. دلی که به حسین‌بن علی علیهما السلام و اهل‌بیت پیامبر عشق ورزد، بی‌شک در سوگ آنان هم می‌گرید و با این گریه، مهر و علاقه درونی خود را نشان می‌دهد و با کربلا و فرهنگ شهادت انس می‌گیرد و با سیدالشهداء که سرور همه شهیدان است، هم هدف و همراه می‌شود و با او بیعت می‌کند؛ به‌تعبیر شهید مطهری (ره): «گریه بر شهید، شرکت در حماسه او و هماهنگی با روح او و موافقت با نشاط و حرمت اوست.» ✔️ ادامه دارد... 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
ابوسعید ابوالخیر را گفتند: «خدا را کجا جوئیم؟» گفت: «کجا جُستید که نیافتید؟» أَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ(بقره، ۱۱۵) 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِين درپی تشدید بیماری و بستری شدن استاد متخلق‌مان در بیمارستان، از اعزه طلاب و غیرهم؛ عموم مؤمنان و مخاطبان محترم تقاضا دارم برای رفع بیماری و شفای کامل فقیه متضلع، فیلسوف و متکلم بزرگ، مفسر و قرآن‌پژوه سترگ، متفکر بصیر و بقیّة السلف؛ حضرت آیت الله شیخ عبدالحسین توده‌فلاح حفظه‌الله، ۷ مرتبه حمد شفا و آیه‌ی شریفه‌ی امن یجیب... را قرائت نمایند. اللَّهُمَ‏ اشْفِه‏ بِشِفَائِكَ‏ وَ دَاوِهِ بِدَوَائِكَ وَ عَافِهِ بِعَافِیَتِكَ فَإِنَّهُ عَبْدُكَ وَ ابْنُ عَبْدِك‏، بِحُرْمَةِ الإمامِ الکاظِم علیه‌السلام حسین انجدانی ۱۸ محرم الحرام ۱۴۴۶ ه.ق ۳ مرداد ماه ۱۴۰۳ ه.ش 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
«زندگی» و «زمان» توأم‌اند؛ ما نمی‌توانیم لحظه‌ای را برگردانیم. اما می‌توانیم لحظات بعدی را بهتر مدیریت کنیم. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🚩 اشک، زبان دل: چرا برای امام‌حسین علیه السلام گریه و عزاداری می‌کنیم؟ 🔹قسمت دوم 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▪️حفظ فرهنگ شیعی ما معتقدیم حفظ مکتب و دستاوردهای تعالیم پیامبر اسلام، در سایه زنده نگه داشتن فرهنگ اهل‌بیت معصومین بوده است. از آنجا که حاکمان جور، پیوسته تلاش برای محو این فرهنگ داشتند، عزاداری خود به خود رنگ سیاسی و مبارزاتی هم به خود گرفت. بُعد سیاسی در گریه و عزاداری، همان زنده نگه داشتن روحیه مبارزه با ستم و تشکّل انقلابیون شیعه با محوریت کربلا و شهدای عاشوراست. آن همه ثواب و پاداش که برای آن یاد شده است، علاوه بر جهات تربیتی و اخروی، به‌لحاظ آثار و برکات اجتماعی نیز می‌باشد، تا نقشه ظالمان برای کتمان آن فاجعه بزرگ، خنثی شود. امامان شیعه از اهرم گریه و سوگواری و برپایی مجالس عزا استفاده می‌کردند تا مظلومیت حق و راه عاشورا فراموش نشود. هر تجمعّی بهانه و محور می‌خواهد. هرچه محور گردهمایی مقدّس‌تر و ژرف‌تر و فراگیرتر باشد، آن تجمعّات هم دیرپاتر و پربارتر خواهد شد و عاشورا و کربلا این ویژگی‌ها را در حدّ اعلاء دارد. به‌همین خاطر کربلا محور انقلابیون ظلم‌ستیز شد و حاکمان ستمگر برای زائران و سوگواران حسینی و یادآوران آن حادثه و نوحه‌سرایان عاشورا محدودیّت و ممنوعیت ایجاد می‌کردند؛ چون این گریه‌ها و عزاداری‌ها روحیّه ضد ستمگر را تقویت می‌کرد. امروز اگر راه و فرهنگ و تعالیم اهل‌بیت عصمت و طهارت زنده و باقی است، در سایه همین برنامه‌های احیاگر است. در چنین مجالسی، کسانی با عنوان خطیب، واعظ، مداح، ذاکر و مرثیه‌خوان، با وعظ و مرثیه و نوحه، پیوند شیعیان را با ائمه طاهرین تقویت می‌کردند و تجمعات عاشورایی، همیشه منشأ بسیاری از تحول‌ها و اجتماعات و بیداری سیاسی اجتماعی و نهضت‌های رهایی‌بخش بوده است. ▪️سخنی از شهید مطهری در شرایط خشن یزیدی، در حزب حسینی‌ها شرکت کردن و تظاهر به گریه کردن بر شهدا، نوعی اعلام وابسته بودن به گروه اهل حق و اعلان جنگ با گروه باطل و در حقیقت، نوعی از خودگذشتگی است. اینجاست که عزاداری حسین‌بن علی علیهما السلام یک حرکت است، یک موج است، یک مبارزه اجتماعی است. روضه‌های خانگی و دسته‌های عزاداری و هیئت‌های مذهبی زنجیرزنی، پوشیدن لباس مشکی و پرچم به دست گرفتن و شربت و آب دادن و تلاش در برچایی مجالس عزا و نوحه‌خوانی و سینه‌زنی و... هریک به‌نوعی سربازگیری جبهه حسینی است و این حرکت و موج، در طول زمان ادامه داشته و دارد. آنچه در مجله‌های مختلف و شهدای کوچک و بزرگ، مساجد و تکیه‌ها و حسنیه‌ها به‌صورت هیئت پدید آمده و هنوز هم ادامه دارد؛ به‌نوعی همبستگی فکری و روحی و جناحی مردم وفادار را به شبکه عاشورایی امام حسین (ع) نشان می‌دهد که آثار و برکات فراوانی داشته است. شکوه دسته‌های عزاداری و جاذبه معنوی برمی‌انگیزد و نتیجه‌اش رسوخ بیشتر این معتقدات و عواطف دینی در ذهن‌ها و دل‌هاست. ▪️نقش عزاداری در عصر حاضر قیام کربلا درسی برای همیشه تاریخ و همه انسان‌ها بود و این درس‌ها هرگز کهنه نمی‌شود. بزرگداشت آن حماسه و همدلی و همراهی با آن نیز، تضمین‌کننده سعادت شیعه و مسلمانان متعهد در همه زمان‌هاست. امروز هم، برگزاری این مراسم و شعائر، تربیت‌کننده نسل با ایمان و شستشودهنده روح و جان و باورکننده ذهن و اندیشه‌ها نسبت به تعالیم مکتبی است. پیوند زدن دل و جان و عواطف و احساسات نسل امروز و کودکان و نوجوانان با اهل‌بیت پیامبر خاتم و شهدای کربلا، نقش بازدارنده آنان را نسبت به مفاسد دارد و چراغ یاد و مشعل عزا، آنان را در کوره‌راه‌های زندگی، به حسین علیه السلام و کربلا می‌رساند و ایمان‌شان را ریشه‌دارتر می‌کند. پیام عاشورا در مورد یاد و در بستر عزاداری برای عصر حاضر نیز همین است که حماسه‌های خونین و امیدبخش و انگیزه‌آفرین شهدا را زنده نگاه داریم و به هر شکل با برنامه‌ریزی‌های حساب‌شده، موضع شهادت، رزمندگان، جبهه‌های نبرد، تظاهرات و راهپیمایی‌ها، مبارزات حق‌طلبانه و فرهنگ شهادت‌طلبی، یاد شهدا را زنده بداریم و الهام از عاشورا را جزء فرهنگ عمومی مردم سازیم و درس‌های نهضت عاشورا و کربلا را مانند یک درس عمیق، فراگیر سازیم. عزاداری و گریه و همدلی با عاشورائیان، یکی از گام‌ها و اقدام‌ها برای جاودانه ساختن درس‌های قیام عاشوراست. نشود زمزمـه خون شهیــدان خامـوش سوز عرفانی این نغمه ز سازی دگر است حماسه عاشوا که پشتوانه‌ای عقلانی دارد، وقتی با عواطف عمیق آمیخته شود، چنان در روح مردم و فرهنگ جامعه ریشه می‌دواند که به این راحتی از بین نمی‌رود و کمرنگ نمی‌شود. باشد که ما نیز، از احیاگران فرهنگ عاشورا و وفاداران به حماسه کربلا باشیم و در این راه ثابت و استوار بمانیم. ان شاءالله 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم ⚫️به یاد سعيد بن عبدالله حنفي 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از محبوب‌ترین شهدای کربلا برای بنده سعید بن عبدالله حنفی است؛ آرزویم آن است که دربهشت همنشین او باشم. این مرد از جمله کسانی بود که دعوت‌نامه کوفیان برای امام حسین علیه السلام را از کوفه به مکه برد (فاصله کوفه تا مکه حدود ۲۵۰ فرسخ است یعنی ۱۵۰۰ کیلومتر) سپس همراه مسلم بن عقیل از مکه به کوفه آمد (۱۵۰۰ کیلومتر دیگر) و در کوفه تلاش زیادی کرد که شیعیان را دور مسلم گرد آورد. بعد از شهادت مسلم بن عقیل، در آن جو خفقان و حکومت نظامی مخفیانه از کوفه به سوی مکه شتابان رفت تا خبر شهادت مسلم را به بدهد. در میانه راه به کاروان امام رسید و خبر را داد (حدود ۱۵۰۰ کیلومتر) و سپس همراه با امام مجددا به سوی کربلا آمد (حدود ۱۵۰۰ کیلومتر دیگر) یعنی این مرد بزرگ در چند ماه مانده به عاشورا، فقط ۶۰۰۰ هزار کیلومتر در خدمت امام حسین علیه السلام سواره و پیاده دویده است! معرفت او در شب عاشورا دیدنی بود. وقتی امام اصحاب خود را جمع کرد و فرمود: «من ياراني باوفاتر و بهتر از ياران خود سراغ ندارم، و خانداني نيكوتر و مهربانتر از خاندان خود نديده‏ام، خدايتان از جانب من پاداش نيكو بدهد. بدانيد كه من مي‏دانم فردا سرنوشت ما با اين دشمنان چه خواهد شد. اكنون به همه شما اجازه رفتن مي‏دهم، پس همه آزاديد كه برويد و بيعتي از من بر گردن شما نيست. شب همه جا را فراگرفته است پس [از تاريكي شب استفاده كنيد] و هر كدام از شما که قدرت دارد دست مردي از اهل‏بيت مرا بگيرد و در اين تاريکي متفرّق شويد [و به هر سو كه مي‏خواهيد برويد]. اين مردم مرا مي‏خواهند و اگر به من دست يابند، با بقيّه كاري نخواهند داشت.» هر کدام از اهل بیت و اصحاب بزرگ امام سخنانی گفتند. در این میان سعید بن عبدالله حنفی پیش از زهیر بن قین به پا خواست چنین عرضه داشت: «لا و اللَّهِ يا ابنَ رسول اللَّهِ لا نُخلِّيكَ أبداً حتّى يعلَم اللَّهُ أنَّا قد حفظنا فيك وصيّة رسوله محمّد صلى الله عليه و آله، و لو علمت أنِّي أُقتل فيك، ثمّ أُحيا ثمّ أُحرق حيّاً، ثمّ أُذرَّى، يفعل بي ذلك سبعين مرّة ما فارقتك حتّى ألقى‏ حمامي دونك، فكيف أفعل و إنّما هي قتلة واحدة، ثمّ أنال الكرامة الّتي لا انقضاء لها أبداً؛ نه، به خدا اي پسر پيغمبر، ما هرگز تو را رها نمي‏كنيم تا خداوند بداند كه ما در غياب پيامبرش از تو محافظت كرديم و اگر بدانم كه در راه تو كشته مي‏شوم و سپس زنده مي‏شوم و سوزانده مي‏شوم و سپس ذرّات وجودم را به باد مي‏دهند و هفتاد بار با من چنين مي‏شود، از تو جدا نمي‏شوم تا آنكه در ركاب تو كشته شوم. چرا چنين نكنم با اينكه يك كشته شدن بيش نيست و به دنبال آن عزّتي جاودانه خواهد بود.» ظهر عاشورا سعید بن عبدالله حنفی و زهیر بن قین و عده‌ای دیگر از یاران، سپر دفاعی نماز امام حسین شدند. هر تیری که به سوی امام روانه می‌کردند سعید بن عبدالله خود را جلوی آن می‌گرفت. برخی را با سپر برخی را با بازو و برخی را با سینه خود گرفت. همین که نماز امام پایان یافت، سعید بن عبدالله هم بر زمین افتاد در حالی که افزون بر همه جراحات و زخم‌هایی که برداشته بود، ۱۳ تیر در بدن مبارکش فرو رفته بود! شرط عقلست که مردم بگريزند از تير من گر از دست تو باشد مژه بر هم نزنم 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ضمن احترام فراوان به برادر عزیزم حاج حسین طاهری و تشکر بابت مداحی‌های حماسی و انقلابی و پرمغز ایشان و آرزوی موفقیت بیش از پیش برای این عزیز دلم، از ایشان هرگز انتظار چنین تفاسیر «سلیقه‌ای» و «من‌درآوردی» و «بی‌مبنایی» را برای شعائر حسینی نداشتم. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم ⚫️لباس شهرت در کلام امام حسین علیه السلام 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ لباس شهرت یا پوشش‌های نامتعارف، موجب انگشت‌نما شدن و جلب توجه دیگران می‌شود. مرد یا زنی که تلاش می‌کند توجهات دیگران را به ظاهر و پوشش خود جلب کند، آرام آرام حیا و عفت اجتماعی خود را از دست می‌دهد و کسی که حیا و عفت نداشته باشد، دین و ایمان خود را از دست می‌دهد و کسی که دین نداشته باشد، هیچ حد و مرزی برای سقوط او نمی‌توان تصویر کرد. 🔶نهي شديد پیامبر اکرم و معصومان علیهم السلام از پوشيدن «لباس شهرت» را نيز مي‌توان در همين مسئله ديد. علیه السلام در اين باره مي‌فرمايد: مَنْ لَبِسَ ثَوْباً يَشْهَرُهُ كَسَاهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثَوْباً مِنْ نَارٍ. کسي که لباسي بپوشد که او را انگشت‌نما کند، خداوند در روز قيامت لباسي از آتش بر او مي‌پوشاند. در حديثي ديگر از آن حضرت چنين نقل شده است که در اين باره فرموده‌اند: مَنْ لَبِسَ مَشهُوراً مِنَ الثِيابِ أعْرَضَ اللهُ عنه يومَ القِيامة؛ کسي که لباس انگشت‌نما بپوشد، خداوند در روز قيامت از او روي مي‌گرداند. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314