eitaa logo
تَأَمُّلات
286 دنبال‌کننده
103 عکس
89 ویدیو
2 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 📍تَأَمُّلات 🗒 گاه نوشته‌های 🖊 حسین انجدانی ▫️سربازی از خیل عاشقان حضرت خامنه‌ای کبیر در حوزه علمیه ▫️عضو تحریریه مدادالفضلاء و کانون نویسندگان حوزوی ✔️ روحانیت ناچار به نوشتن است... 📥ارتباط با ما: @A_taammolat
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 🟢حضرت علی اکبر؛ جوان نمونه اسلام 🖊حسین انجدانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ هر چند اطلاعات تاریخی اندکی از زندگی علی‌اکبر علیه السلام داریم، اما همین اطلاعات اندک کافی است که او را به عنوان الگویی جاودانه برای جوانان جویای حقیقت و سعادت بدانیم: او به گواهی امام حسین علیه السلام شبیه‌ترین افراد به پیامبراکرم (ص) بود. این شباهت نه فقط از حیث شمایل و گفتار، بلکه از حیث اخلاق و رفتار نیز بود. وجود مقدس سیدالشهدا در روز عاشورا در وصف علی اکبر چنین فرمود: اللَّهُمَّ اشْهَدْ فَقَدْ بَرَزَ إِلَيْهِمْ غُلَامٌ أَشْبَهُ النَّاسِ خَلْقاً وَ خُلُقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِكَ ص وَ كُنَّا إِذَا اشْتَقْنَا إِلَى نَبِيِّكَ نَظَرْنَا إِلَيْه‏ (نفس المهموم، ص۱۱۳) او از شجاع‌ترین جوانان اسلام بود. وقتی در مسیر حرکت کاروان امام حسین از مکه به سوی کربلا (بعد از حرکت از منزل قصر ابی‌مقاتل) آن حضرت جمله استرجاع (انا لله و انا الیه راجعون) را گفت و در پاسخِ علی اکبر که علت گفتن چنین جمله‌ای را جویا شد، فرمود: هاتفی غیبی را شنیدم که می‌گفت: «الْقَوْمُ يَسِيرُونَ وَ الْمَنَايَا تَصِيرُ إِلَيْهِمْ؛ این قوم در حال حرکت‌اند و مرگ هم به استقبال آنان می‌آید» فهمیدم که ما به سوی مرگ حرکت می‌کنیم، آن جوان بی‌نظیر اسلام در پاسخ گفت: «يَا أَبَتِ لَا أَرَاكَ اللَّهُ سُوءاً أَ لَسْنَا عَلَى الْحَقِّ» مگر ما بر حق نیستیم؟ مگر راه ما راه حق نیست؟ امام در پاسخ فرمود بله به خدایی که بازگشت بندگان به سوی اوست راه ما حق است. علی اکبر عرض کرد: «فَإِنَّنَا إِذاً لَا نُبَالِي أَنْ نَمُوتَ مُحِقِّينَ» بنابراین مشکلی نیست. مهم این است که جان خود را فدای حق کنیم و در راه حق بمیریم.(ارشاد، ج۲، ص۸۲) طبق همه نقل‌های تاریخی کسی که در روز عاشورا بعد از امام حسین علیه السلام بیشترین تعداد را از سپاهیان عمر سعد به هلاکت رساند، علی اکبر بود. از ۵۴ چهار تا ۲۰۰ نفر گفته شده است. جایگاه والای علی اکبر را می‌توان در این جمله ابی عبدالله دید که بعد از شهادت او فرمود: عَلَى الدُّنْيَا بَعْدَكَ الْعَفَاء؛ بعد از تو خاک بر سر دنیا» (ارشاد، ج۲، ص۱۰۶) افزون بر این، علی اکبر، بعد از امام حسین علیه السلام، تنها شهیدی است که در زیارت عاشورا به طور اختصاصی مخاطب سلام قرار گرفته است: «السَّلَامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلَى أَصْحَابِ الْحُسَيْنِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِين‏» (کامل الزیارات، ص۱۷۸) همچنین در زیارت ناحیه مقدسه، بعد از زیارت امام حسین علیه السلام، نخستین شهیدی که امام زمان علیه السلام به او سلام می‌فرستد، علی اکبر است: السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَوَّلَ قَتِيلٍ مِنْ نَسْلِ خَيْرِ سَلِيلٍ‏ ، مِنْ سُلَالَةِ إِبْرَاهِيمَ الْخَلِيلِ، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ وَ عَلَى أَبِيكَ ... وَ أَنَّكَ ابْنُ حُجَّتِهِ وَ أَمِينُهُ، ... وَ جَعَلَنَا اللَّهُ مِنْ مُلَاقِيكَ وَ مُرَافِقِيكَ، وَ مُرَافِقِي جَدِّكَ وَ أَبِيكَ، وَ عَمِّكَ وَ أَخِيكَ، وَ أُمِّكَ الْمَظْلُومَةِ ، وَ أَبْرَأُ إِلَى اللَّهِ مِنْ قَاتِلِيكَ، وَ أَسْأَلُ اللَّهَ مُرَافَقَتَكَ فِي دَارِ الْخُلُودِ، وَ أَبْرَأُ إِلَى اللَّهِ مِنْ أَعْدَائِكَ أُولِي الْجُحُودِ، وَ السَّلَامُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ. (المزار الکبیر، ص۴۸۶) سالروز ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام و روز جوان تهنیت باد. 🔺کانال حجت‌الاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 📍تَأَمُّلات 🗒 گاه نوشته‌های 🖊 حسین انجدانی ▫️سربازی از خیل عاشقان حضرت خامنه‌ای کبیر در حوزه علمیه ▫️عضو تحریریه مدادالفضلاء و کانون نویسندگان حوزوی 🔸روحانیت ناچار به نوشتن است، چراکه در دنیای دیالوگ بسر می‌بریم نه مونولوگ... ارتباط با ادمین: @A_taammolat 🔺صفحه‌ی حجت‌الاسلام حسین انجدانی را در شبکه‌های مجازی دنبال بفرمایید و با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید: 🔸️ایتا 🆔https://eitaa.com/taammolat314 🔹ویراستی 🆔https://virasty.com/Talabeh314
بسم الله الرحمن الرحیم إنا لله وإنا الیه راجعون با تاسف و تاثر مطلع شدیم معلم اخلاق و عرفان، عارف بالله، آیت‌الله شیخ عبدالقائم شوشتری (رضوان الله علیه)، دار فانی را وداع گفته‌اند. محضر او، محفل درس و انس برای طلاب و طبقات طالب معنی و معرفت بود. فقدان او که از ذخائر معرفتی و معنوی استان‌های اصفهان و خراسان رضوی بشمار بودند، سبب خلأ معرفتی جبران‌ناپذیری در این کلانشهر‌ها خواهد شد. او از شاگردان برجسته‌ی فقهای بزرگی چون حضرات آیات بهاءالدینی، بهجت، علامه طباطبائی، حسن زاده آملی و... (رحمة الله علیهم اجمعین) بود و وجود ذی‌جود او نماد صفای باطن، ساده‌زیستي، فروتنی، مردم‌گرايی، و بي پیرایگی بود. وی از حامیان دیرپا و پایدار مقام معظم رهبری و پشتوانه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی قلمداد مي‌شد و بیان مشهور ایشان؛ "نزد هر استادی رفتید، اگر بر دریا راه می‌رفت، اگر پرواز می‌کرد و اگر غیب می‌گفت، اما با نایب امام زمان علیه السلام‌ یعنی رهبر معظم و‌ معزز انقلاب زاویه داشت، سریع برخیزید و بیرون بروید که او شیطانی مجسم است." نشان از ولایتمداری و بصیرت او داشت. این حادثه‌ی مولمه را به رهبر معظم انقلاب اسلامی (دام ظله) و حوزه‌های علمیه، شاگردان و ارادتمندان آن عالم انقلابی تسلیت عرض کرده و از بارگاه بلند باری برای آن مرحوم مغفرت و علو مرتبت مسألت می‌کنم. تغمده الله بواسع رحمته و انعم علیه بغفرانه و رضوانه حسین انجدانی سحرگاه ۱۱ شعبان المعظم ۱۴۴۵ ه.ق مصادف با ۲ اسفند ۱۴۰۲ ه.ش حوزه علمیه تهران 🔺کانال حجت‌الاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🔸خطر سکولاریسم حوزوی در امروز (۳ اسفند) مصادف با سالروز صدور منشور روحانیت از سوی رضوان الله علیه در سال ۱۳۶۷ هجری شمسی است. منشوری که معتقدم باید در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شد. و البته هنوز هم دیر نشده است. در بخشی از این منشور چنین می‌خوانیم: «در حوزه‏ های علمیه هستند افرادی که علیه انقلاب و اسلام ناب محمدی فعالیت دارند. امروز عده‌ای با ژست مآبی چنان تیشه به ریشه دین و انقلاب و نظام می ‏زنند که گویی وظیفه‌ای غیر از این ندارند. خطر تحجرگرایان و مقدس‌نمایان احمق در حوزه‏‌های علمیه کم نیست. طلاب عزیز لحظه‏‌ای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند، اینها مروّج اسلام امریکایی‌اند و دشمن رسول اللَّه. ... خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختی‌های دیگران نخورده است. وقتی شعار جدایی دین از سیاست جا افتاد و فقاهت در منطق ناآگاهان غرق شدن در احکام فردی و عبادی شد و قهراً فقیه هم مجاز نبود که از این دایره و حصار بیرون رود و در سیاست [و] حکومت دخالت نماید، حماقت روحانی در معاشرت با مردم فضیلت شد.» 🔺کانال حجت‌الاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
منشور روحانیت.pdf
2.84M
🌀 متن کامل منشور روحانیت 📝 نسخه مطالعه در گوشی همراه 🖋 امام خمینی قدس سره 👥 خدمت حضرات روحانیون سراسر کشور و طلاب عزیز حوزه‌های علمیه... 📅 انتشار به مناسبت سوم اسفند سالروز صدور منشور روحانیت 🔺کانال حجت‌الاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بدون نگاه امضا زد.... خیلی زیبا بود. حتما مشاهده بفرمایید و اگر دلتان شکست و منقلب شدید، خادمان خود در کانال تَأَمُّلات را دعا بفرمایید. 🔺کانال حجت‌الاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ خانواده محترم و داغدار حسینی (سلمهم الله الرحمن) سلام علیکم و رحمة الله خبر درگذشت ناگهانی و سوگوارانه همسر همشیره مرحومه در چهلمین روز درگذشت آن فقیده سعیده، پس از گذراندن دوره‌ی طولانی بیماری و در سوگ ژرف آن بانوی پرهیزکار نشستن، موجب تألم و تأثر عمیق گشت. با تأسف فراوان این ضایعه‌ی مولمه را محضر خاندان مکرم و فرزندان ماتم‌دار ایشان که در چهلمین روز درگذشت والده، در سوگ تلخ درگذشت والد گرامی نشستند، عمیقا تسلیت عرض نموده و از بارگاه بلند باری برای آن مرحوم و مرحومه مغفرت و علو مرتبت و برای بازماندگان و وابستگان صبر و اجر مسئلت می‌نمایم. قبلا از عدم حضور در مراسم تشییع و تدفین آن مرحوم، بعلت عدم حضور در استان و کسالت عارضه، عذرخواهی می‌کنم. رحمهما الله وغفر لهما واسكنهما فسيح جنانه حسین انجدانی ۱۲ شعبان المعظم ۱۴۴۵ ه.ق مصادف با ۳ اسفند ۱۴۰۲ ه.ش 🔺کانال حجت‌الاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴قوانين 🔹قسمت هشتم: چاره‌جويي يا چاره‌سازي؟ 🖊حسین انجدانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ انسان اخلاقي کسي است که: ۳۹. مي‌داند اگر در «چاره‌جويي» و جستجوي راه زندگي، کوتاهی کند، مشکلات و گره‌ها، او را وادار به «چاره‌سازی» خواهند کرد. به تعبير امام علي علیه السلام: «مَنْ قَعَدَ عَنْ حِيلَتِهِ أَقَامَتْهُ الشَّدَائِدُ؛ هر که از چاره‌سازي کار خويش فرونشيند؛ سختي‌ها او را برخيزاند». اما چاره‌جويي‌هاي انفعالي، تفاوتي با تسليم مشکلات شدن ندارد؛ برخورد انفعالی با مشکلات موجب تن دادن به پيشامدها و سختي‌هاي ناخواسته میشود. به همين دليل: اولاً، پیش از آنکه مشکلات زندگی او را وادار به پذيرش شکست و تسليم کنند، پیش‌دستی کرده و براي زندگي خود و حل مشکلات آن برنامه‌ریزی مي‌کند و ثانياً، به جاي آنکه خود را تسليم حوادث روزگار کند، زندگي و آينده خود را با اراده و خواست خود مي‌سازد. ✔️ادامه دارد... 🔺کانال حجت‌الاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
🌀 اعمال شب نیمه شعبان ♨️ امشب از شب‌هایی است که احیا و عبادت در آن بسیار سفارش شده است. 📿 برای آگاهی بیشتر از اعمال این شب پرنور به مفاتیح الجنان، اقبال الاعمال و ... رجوع کنید. 🔺کانال حجت‌الاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
34.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📺 🔺اولین زیارت پیاده روی از کوفه به کربلا در زمان امام صادق علیه السلام شب نیمه شعبان اتفاق افتاده 🎤 حجت ‌الاسلام ۱۴۰۱.۱۲.۱۴ 🔺کانال حجت‌الاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
🔹(اولین نگاشته‌ی حجت الاسلام حسین انجدانی منتشر شده در صفحه‌ی اینستاگرامی ایشان در تاریخ ۵ آبان ماه ۱۳۹۹ ه.ش مصادف با ۹ ربیع الاول ۱۴۴۲ ه.ق بمناسبت آغاز امامت حضرت ولیعصر عج با عنوان ، بمناسبت سالروز میلاد امام عصر علیه السلام و عجل الله تعالی فرجه) عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَیْراً فَقَّهَهُ فِی الدِّینِ. چه لقب سنگینی است «سربازی امام زمان (عج)». نمی‌دانم آخرین بار، کی بود که کمی درباره این لقب فکر کردم. اینکه چه سعادتی دارد، چه لیاقتی می‌خواهد و چه وظایفی دارد. آنقدر سرگرم روزمرگی شده‌ام که از عنوان و لقب خودم هم غافل شدم. آقاجان، چه سربازهایی داشته‌ای؛ صدوق‌ها، مفیدها، حلی‌ها، انصاری‌ها، امینی‌ها و خمینی‌ها. اما چه سربازی شده‌ام من! چه جان برکفانی داشته‌ای که در سخت‌ترین شرایط معیشتی و خفقان سیاسی، عالِم شدند و خدمت کردند. اما چه جان به لب‌رسانی شده‌ام من که به بهانه مشکلات معیشتی، در اوج اقتدار سیاسی شیعه، بر زمین چسبیده‌ام و بهانه می‌تراشم. هر کاری می‌کنم و هرچیزی می‌گویم تا دستاویزی برای کار نکردن داشته باشم. راستی دیگر حتی توجیهاتم خود مرا هم توجیه نمی‌کنند؛ منتظرم دیگران شرایط خوب را بسازند تا شاید من هم کاری کنم. آقاجان، طلبی از شما ندارم که بدهکار هم هستم. بدهکارم؛ چون بهترین راه‌ها را برایم گشودی و قدر ندانستم، چون نتوانستیم خوبی‌هایت را جبران کنیم. بدهکارم چون همیشه سرگرم شکوه و گلایه هستم. ای کاش دست از گلایه و شکایت برمی‌داشتم و فقط به وظیفه سربازی‌ام فکر می‌کردم، که با این شرایط و حتی بدتر از آن چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم که اسلام سربلند شود. با تمام کم‌کاریها و کسالتها، هنوز مرا به عنوان سرباز تو می‌شناسند. پس به حرمت همین توفیق و فضیلت، باز هم آمده‌ام به درگاهت، تا مرا بپذیری.بیعت دیگری با شما می‌بندم و امیدوارم که آن را حفظ کنم. دعاگوی این سربازت باش: اللَّهُمَّ أُجَدِّدُ لَهُ فِي هَذَا الْيَوْمِ وَ فِي كُلِّ يَوْمٍ عَهْداً وَ عَقْداً وَ بَيْعَةً لَهُ فِي رَقَبَتِي، اللَّهُمَّ فَكَمَا شَرَّفْتَنِي بِهَذَا التَّشْرِيفِ، وَ فَضَّلْتَنِي بِهَذِهِ الْفَضِيلَةِ، وَ خَصَصْتَنِي بِهَذِهِ النِّعْمَةِ. فَصَلِّ عَلَى مَوْلَايَ وَ سَيِّدِي صَاحِبِ الزَّمَانِ، وَ اجْعَلْنِي مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَشْيَاعِهِ وَ الذَّابِّينَ عَنْهُ، وَ اجْعَلْنِي مِنَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْهِ، طَائِعاً غَيْرَ مُكْرَهٍ، فِي الصَّفِّ الَّذِي نَعَتَّ أَهْلَهُ فِي كِتَابِكَ، فَقُلْتَ: صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيانٌ مَرْصُوصٌ‏، عَلَى طَاعَتِكَ وَ طَاعَةِ رَسُولِكَ وَ آلِهِ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ، اللَّهُمَّ هَذِهِ بَيْعَةٌ لَهُ فِي عُنُقِي‏ إِلَى‏ يَوْمِ‏ الْقِيَامَةِ 🔺کانال حجت‌الاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴بيعت‌نامه‌ی امام عصر(عج) با ۳۱۳ ياور اصلی خود 🖊حسین انجدانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔶مرحوم حائری یزدی در کتاب إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب(عج)، متن بیعت‌نامه امام زمان روحی له الفداء را با ۳۱۳ یاور اصلی خود نقل کرده است که ترجمه آن را عیناً تقدیم می‌کنم. به امید آنکه ما نیز خود را متعهد به اخلاقیات مهدی‌پسند بدانیم. 🔹این بیعت‌نامه گويای آن است که يک مدل عملی از سبک زندگی مهدوي به جهانيان عرضه می‌شود. مدلی که جذابيت فراوان دارد آن هم در جوامعي که پر از فساد و ظلم و بی‌عدالتی شده باشند و از ستم و ظلم به ستوه آمده باشند؛ وقتی چنان مدلی از رفتار را می‌بينند همگی جذب می‌شوند: «با او بيعت می‌کنند که هرگز از اين اصول عقب‌نشينی نکنند: ۱. هرگز دزدی نکنند؛ ۲. زنا نکنند؛ ۳. هيچ کار حرامی را مرتکب نشوند؛ ۴. هرگز دنبال فساد و فحشا نروند؛ ۵. به ناحق هيچ کس را نزنند؛ ۶. طلا و نقره، گندم و جو ذخيره نکنند مسلمانی را دشنام ندهند؛ ۷. خون به ناحق نريزند؛ ۸. به آبروی کسی لطمه نزنند؛ ۹. به خانه‌ی کسی هجوم نبرند؛ ۱۰. کسی را به ناحق نزنند؛ ۱۱. مسجدی را خراب نکنند؛ ۱۲. هرگز شهادت باطل ندهند؛ ۱۳. هرگز بدگويی مؤمنان را نکنند؛ ۱۴. هرگز ربا نخورند؛ ۱۵. در سختی‌ها صبور باشند و جزع نکنند؛ ۱۶. خداپرستی را لعن نکنند؛ ۱۷. شراب نخورند؛ ۱۸. لباس مطلا و حرير و ابريشمين نپوشند؛ ۲۰. دشمن شکست خورده‌ی در حال فرار را تعقيب نکنند؛ ۲۱. خونی را به ناحق نريزند؛ ۲۲. مسلمانی را فريب ندهند؛ ۲۳. حتی نسبت به کافران و منافقان نيز ستم روا ندارند؛ ۲۴. ساده‌زيست باشند؛ خاک را فرش خود قرار دهند؛ ۲۵. از فساد و فحشا بيزاری جويند؛ ۲۶. امر به معروف و نهی از منکر کنند. 🔹سپس او نيز می‌فرماید: اگر شما به اين عهد و پيمان متعهد بمانيد من نيز با شما عهد می‌بندم که: ۱. ياران خاص ديگری را برنگزينم و کسی را بر شما ترجيح ندهم؛ ۲. در خوراک و پوشاک و مرکب همچون شما رفتار کنم؛ و برای خودم برتری قائل نباشم؛ ۳. همواره با شما باشم و با شما حرکت کنم؛ ۴. به کم راضی باشم؛ ۵. جهان پوشيده از ظلم و جور را پر از عدل و قسط کنم؛ ۶. و خدا را آنگونه که سزاوارش است عبادت کنيم. 🔹سپس می‌فرمايند: من به عهدم با شما پايبندم؛ شما هم پايبند باشيد. 🔺کانال حجت‌الاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴مهدویت در روایات 🖊حسین انجدانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ صرف نظر از استدلال‌های عقلی برای اثبات ضرورت وجود حضرت مهدی علیه السلام و همچنین صرف نظر از آيات متعددی از قرآن کریم که دال بر ضرورت وجود حضرت موعود جهانی است؛ مجموعه‌ی بسيار وسيعی از روايات در جوامع معتبر روايی، اعم از منابع اهل سنت و منابع شيعی، وجود دارد كه به مسألة مهدويت و تبيين ابعاد و جوانب مختلف آن پرداخته‎اند. كثرت اين روايات به اندازه‎ای است كه برای هيچ كس جای ترديدی درباره‌ی آن وجود مقدس باقی نمی‌‎گذارد. حتی رواياتی كه اهل سنت از پيامبر اكرم (ص) درباره‌ی حضرت مهدی نقل كرده‎اند به تصديق عده‎ای از علمای خودشان به حد تواتر می‌‎رسد و گروهی از علماء اهل سنت اعتقاد به آن حضرت را مورد اتفاق همه‌ی فرقه‎های اسلامی دانسته‎اند. عده‎ای از انديشمندان اهل سنت نيز كتاب‎های مستقلی درباره‌ی آن حضرت و علائم ظهور و ویژگی‌های عصر حضور نوشته‎اند. شهيد صدر درباره‌‌ی كثرت روايات در موضوع مهدی موعود می‎گويد: با جستجوی ناقصی كه داشتم در جوامع حديثی اهل سنت چهارصد حديث از پيامبر(ص) درباره‌ی مهدی موعود يافتم و در مجموع بيش از شش هزار حديث در جوامع مختلف روايی، اعم از كتاب‎های اهل سنت و شيعه، درباره‌ی مهدی موعود يافتم.» (كلمة حول المهدي، ص63-64) 🔺کانال حجت‌الاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🟢روحانیت، انتخابات و امر قدسی 🖊حسین انجدانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ برخی از افراد نادان و بی‌خبر از اندیشه‌های ناب اسلامی و شیعی، و در عین حال «پر مدعا» و «پرگو»، را می‌بینیم که می‌گویند: «روحانیت، اعتقادی به رأی مردم و انتخابات ندارد و از سر ناچاری، نقش‌آفرینی مردم را در انتخابات پذیرفته‌اند!» برخی پا را فراتر نهاده و می‌گویند «اساساً اسلام و آموزه‌های اسلامی در امور سیاسی هیچ نقشی برای مردم قائل نیستند!» بنده به عنوان یک طلبه علوم دینی، واقعاً نمی‌دانم که اینان از چه روحانیتی و از کدام اسلام و آموزه‌های اسلامی سخن می‌گویند! اما این را می‌دانم که اینان هیچ فهمی از اسلام و معارف اهل بیت علیهم السلام ندارند؛ هیچ درک عمیقی از اندیشه‌های سیاسی اسلام هم ندارند. بعضاً حتی توانایی خواندن بی‌غلط ظاهر قرآن را هم ندارند در عین حال، خود را «روشنفکر دینی» می‌نامند و می‌دانند! افزون بر این، هیچ درکی از کنشگری روحانیت هم ندارند! نه تاریخ روحانیت شیعی را می‌دانند و نه حتی وضعیت فعلی آنها را درک می‌کنند! یک درک توهمی و تخیلی از اسلام و روحانیت برای خود ساخته‌اند و بر مدار آن به تحلیل و بررسی می‌پردازند! بر خیالی صلحشان و جنگشان وز خیالی فخرشان و ننگشان دوست دارم بدانم این مدعیان لاف‌زن چه حالی پیدا می‌کردند وقتی رفتار یکی از به اصطلاح سنتی‌ترین مراجع علمی شیعی در دوران معاصر یعنی حضرت‌ آیت‌الله صافی گلپایگانی رضوان‌الله‌علیه به هنگام رأی دادن را می‌دیدند! آیت‌الله در سن ۱۰۳ سالگی نه تنها در انتخابات شرکت می‌کردند؛ بلکه با آداب خاصی رأی خود را به صندوق رأی می‌انداختند: با نام خدا و توسل به حضرت ولیعصر و دعا برای اصلاح امور مسلمین. و سپس بر دست خود که رأی را به صندوق انداخته است بوسه می‌زدند. یعنی این کار را یک امر مقدس و یک وظیفه شرعی و یک عبادت الهی می‌دانستند! 🔺کانال حجت‌الاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ حسین انجدانی، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء و کانون نویسندگان حوزوی در ویراستی توئیتر ایرانی نوشت؛ از مصادیق وطن‌فروشی، تبلیغ نمودن برای کاندیدایی است که اصلح بودن آنها برای ما محرز نشده است. 🔺کانال حجت‌الاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🟢توصیه‌هایی به نامزدهای انتخابات مجلس 🖊حسین انجدانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✔️نیت خود را خالص کنید. ✔️صداقت داشته باشید. ✔️وعده دروغ ندهید. ✔️رقبا را تخریب نکنید. ✔️برنامه‌های رقیب را عالمانه و محققانه نقد کنید. ✔️سخن هیجانی نگویید حتی اگر با هیجان سخن می‌گویید. ✔️دغدغه نتیجه انتخابات را نداشته باشید. ✔️تلاش کنید در سخنرانی‌های تبیینی و تبلیغی، به سهم خودتان عقلانیت سیاسی و اجتماعی مردم را ارتقاء دهید. 🔺کانال حجت‌الاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون برادر ارجمند، جناب آقای حجت الاسلام ابراهیم حیدری (ابقاه الله) سلام علیکم و رحمة الله و برکاته بدینوسیله ارتحال والد بزرگوارتان را که دامان تربیتش فرزانه فرزندی همچون حضرت‌عالی را پرورد، تعزیت عرض می‌کنم. جناب‌عالی از باقیات صالحات آن راحل رستگار بوده و بی شک هر عمل خیری که در طول حیات انجام می‌دهید ایشان شریک اجر آن به‌ حساب می‌آید. از بارگاه باری برای آن جناب و سایر سوگواران، صبر و سلامت و برای آن فقید سعید، غفران الاهی و حشر با حضرت سیدالشهداء و الأحرار علیهم السلام مسئلت می‌دارم. حسین انجدانی ۱۷ شعبان المعظم ۱۴۴۵ ه.ق مصادف با ۸ اسفند ۱۴۰۲ ه.ش حوزه علمیه تهران 🔺کانال حجت‌الاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🟢انتخابات، امنیت و پیشرفت 🖊حسین انجدانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ برای فهم نقش بی‌بدیل انتخابات در تأمین امنیت، پیشرفت و تعالی کشور همین بس که دشمنان امنیت و پیشرفت ایران اسلامی، که در طول ۴۵ سال گذشته همه انواع تحریم‌ها و تهدیدها و جنگ‌های سخت و نیمه‌سخت و نرم را علیه ایران و اسلام و انقلاب اسلامی به کار گرفته‌اند، از هیچ کوششی برای مأیوس کردن مردم از انتخابات و به حداقل رساندن مشارکت مردمی دریغ نکرده و نمی‌کنند. نکته عجیب در این دوره این است که مراکز جاسوسی و امنیتی غرب، علاوه بر عده‌ای از روشنفکران غربزده، همه ذخیره‌ی «روحانی‌نمایان سکولار» را نیز برای مأیوس کردن مردم از انتخابات پای کار آورده‌ است! البته یقین داریم که مردم دشمن‌شناس و بصیر ایران اسلامی همچون ۴۵ سال گذشته، در این نبرد نیز سربلند و پیروز میدان خواهند بود و این بار نیز با مشارکت حداکثری خود پوزیه دشمنان اسلام و انقلاب و ایران را به خاک می‌مالند. 🔺کانال حجت‌الاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🟢انتخابات، اسلام و حکومت اسلامی 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ از افتخارات فکر اسلامی و فرهنگ سیاسی شیعی این است که «آزادی انتخاب» را نه تنها یک «حق فردی و اجتماعی» بلکه یک «تکلیف شرعی» هم می‌داند. به همین دلیل از نگاه اسلامی شرکت در انتخابات و مشارکت در «انتخاب اصلح»، هم حق تک‌تک شهروندان است و هم تکلیف آنان. به تعبیر دیگر، هم آثار فردی و اجتماعی در زیست دنیوی آحاد افراد جامعه دارد و هم به دلیل تأثیر اجتماعی و کلان آن، دارای پاداش‌های بزرگ در حیات اخروی است. همانطور که عدم شرکت در انتخابات نه تنها پیامدهای فردی و اجتماعی اینجهانی در پی دارد که باید منتظر کیفرهای اخروی سنگین آن هم بود. عدم شرکت در انتخابات به هر بهانه‌ای که باشد از عوامل تضعیف جمهوری اسلامی و از موجبات شادمانی دشمنان قسم‌خورده انقلاب اسلامی است؛ و هر اقدام یا عدم اقدامی که موجب تضعیف جمهوری اسلامی و تطمیع دشمنان امنیت و پیشرفت این ملت برای ضربه‌زدن به این کشور شود، از بزرگ‌ترین گناهان است. بنابراین عدم شرکت در انتخابات از گناهان کبیره است. و از طرفی، شرکت در انتخابات، واجبی «عینی» و «زمان‌دار» است؛ یعنی اولاً قائم به فرد است و قابل واگذاری به دیگران نیست؛ و ثانیاً اگر در وقت خودش انجام نگیرد، قابل قضا کردن هم نیست. 🔺کانال حجت‌الاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🟢حکم شرعی شرکت در انتخابات؟ 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از مشهورترین، مقبول‌ترین و محکم‌ترین قواعد فقهی در فقه اسلامی و شیعی، قاعده «وجوب حفظ نظام» و «حرمت اختلال در نظام» است. در اینکه منظور از «نظام» چیست، تفاسیر مختلفی ارائه شده است: «کیان جامعه مسلمین»، «حدود و ثغور کشورهای اسلامی»، «نظام عام یا نظام کلان اجتماع و معیشت» و «حکومت یا نظام سیاسی اسلام». بر اساس این قاعده که مستند به مبانی دین‌شناختی و منابع قرآنی و روایی است، رعایت و انجام هر کاری که موجب حفاظت از جامعه مسلمین، تأمین امنیت جامعه اسلامی، استحکام کیان اسلامی و یا موجب بقا و استمرار نظام سیاسی اسلامی باشد، شرعاً واجب است. و هر کاری که به هر گونه‌ای موجب پراکندگی یا از هم‌گسیختگی جامعه اسلامی، به خطر افتادن امنیت و استقلال جامعه اسلامی و تضعیف نظام سیاسی اسلامی شود، شرعاً‌ حرام است. بر همین اساس، فقهای بزرگی چون شیخ مفید، سیدمرتضی، ابوصلاح حلبی و شیخ طوسی در صورت وجود خطر برای اساس اسلام و مرزهای جامعه اسلامی «جهاد» و حتی «جنگیدن تحت فرمان حاکم جائر» را نیز واجب می‌دانستند. می‌دانیم که بسیاری از فقیهان شیعی، حضور امام معصوم علیه السلام یا نائب خاص وی را یکی از شرایط وجوب جهاد می‌دانستند. بنابراین چنین فتواهایی که ناظر به شرایط عصر غیبت است، نشان از اهمیت حفظ نظام اسلامی دارد. تشخیص مصادیق حفظ نظام و همچنین مصادیق اختلال در نظام اسلامی، کار پیچیده‌ای نیست. این مصادیق متناسب با شرایط اعصار و امصار مختلف می‌تواند متفاوت باشد. مصداق بارز آن که با «بصر» هم قابل فهم است، حمله و هجوم نظامی دشمنان اسلام علیه کشورهای اسلامی است. اما روشن است که در دنیای معاصر حفظ نظام فقط به آمادگی برای نبردهای سخت نیست. بلکه مهمترین عوامل اختلال در نظامات سیاسی در عصر حاضر نبردهای نرم و نبردهای شناختی و ترکیبی و سیاسی و اقتصادی و امثال آن است. که فهم آن نیازمند قدری «بصیرت» است. به عنوان مثال، شرکت در انتخابات از مصادیق بارز و آشکار حفظ نظام و عدم شرکت در آن از مصادیق تضعیف نظام سیاسی اسلام است. (ره) به عنوان یکی از بزرگترین و نواندیش‌ترین فقیهان معاصر معتقد بود که حفظ جمهوری اسلامی از اتمّ مصادیق این قاعده است. به همین دلیل، حفظ جمهوری اسلامی را «یک واجب عینی» و بلکه «اهمّ مسائل واجبات» می‌دانست؛ واجبی که حتی از نماز هم اهمیتش بیشتر است. به همین دلیل، می‌فرمود: «حتی آن مسلمی که در آفریقاست حفظ جمهوری اسلامی برایش واجب است» (صحیفه امام، ج۱۹، ص۴۸۷) بلکه در یک جمله بسیار کلیدی و مهم فرمودند: «حفظ جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر – و لو امام عصر باشد- اهمیتش بیشتر است» (صحیفه امام، ج۱۵، ص۳۶۳) خلاصه آنکه از مسلمات فقه اسلامی و شیعی این است که: ۱. حفظ اسلام واجب و بلکه از حفظ امام معصوم علیه السلام هم واجب‌تر است؛ ۲. نظام و حکومت اسلامی مهم‌ترین وسیله برای حفظ اسلام و تحقق آرمان‌ها و اهداف و ارزش‌های اسلامی است؛ در نتیجه، حفظ نظام اسلامی مهم‌ترین وسیله برای حفظ اسلام بوده و حفظ آن از حفظ امام معصوم علیه السلام هم مهم‌تر است. ۳. از مهم‌ترین ابزارهای حفظ نظام اسلامی و مأیوس کردن دشمنان اسلام از اختلال در نظام اسلامی، شرکت گسترده در انتخابات و انتخاب اصلح است (هزینه‌های هنگفت دشمنان برای مأیوس کردن مردم از انتخابات نشان می‌دهد که حضور گسترده مردم در انتخابات می‌تواند نقشه‌های دشمنان برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی و ایجاد ناامنی و انشقاق در جامعه اسلامی را نقش برآب کند.) ۴. شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح نیز به عنوان مقدمه واجب، واجب است. و امام خمینی(ره) چقدر زیبا و فقیهانه این حقیقت را بیان می‌کردند: «حفظ اسلام یک تکلیف شرعی است برای همه ما. حفظ مملکت توحیدی یک تکلیفی است برای همه قشرهای ملت و چنانچه همه با هم نباشند و در صحنه حاضر نباشند و رأی به وکلا ندهند و رأی به مجلس خبرگان ندهند و وکلایی که باید تعیین بشود و کسری دارند، رأی کم بیاورند، اینها برخلاف تکلیف عمل کرده‌اند. باید همه در صحنه باشند و همه وارد باشند» (صحیفه امام، ج۱۷، ص۱۰۲) 🔺کانال حجت‌الاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🟢انتخابات: جلوه‌ای از زیست اجتماعی و کنشگری سیاسی 🖊حسین انجدانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔶انسان موجودی اجتماعی است. علت زیست اجتماعی او را در ذات و سرشت و طبیعت او جستجو کنیم (مدنی بالطبع) یا آن را تحمیل و جبر زندگی اینجهانی او بدانیم (مدنی بالجبر) و یا اینکه آن را معلول طبیعت استخدام‌گری او بدانیم (مدنی بالاستخدام)، در اصل مسأله تفاوتی ایجاد نمی‌کند. انسان نمی‌تواند بدون اجتماع زندگی کند. نه تنها «اصل زندگی» بلکه «کیفیت زندگی» او نیز به فعالیت‌های اجتماعی او و دیگران گره خورده است. 🔹دغدغه‌مندی نسبت به سرنوشت و نوع مدیریت جامعه از مهم‌ترین جلوه‌های اجتماعی بودن انسان است. این مسأله تا آنجا مهم است که برخی از فیلسوفان، فصل ممیز انسان از سایر موجودات را «سیاسی بودن» دانسته و گفته‌اند انسان «حیوانی سیاسی» است. 🔻در روزگار حاضر و در نظام‌‌های مردم‌سالار، از مهم‌ترین کنش‌هایی که علیرغم کم‌هزینه‌بودن، ‌آثار و پیامدهایی طولانی‌مدت بر همه ابعاد زیست فردی و اجتماعی آدمیان دارد، مشارکت در انتخاب مسؤولان، حاکمان و مدیران کشور است. فی المثل، تصویب برنامه‌های پنج‌ساله کشور، تصویب و تأیید بودجه سالانه اداره کشور و بسیاری از قوانینی که حیات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و تربیتی ما را مدیریت می‌کنند، از کارهایی است که توسط نمایندگان مجلس صورت می‌گیرد. با حضور در انتخابات و تلاش در جهت انتخاب اصلح، می‌توان زمام چنین اموری را در اختیار افراد کاردان و کارآمد و متعهد قرار داد و با عدم حضور در انتخابات، نه تنها ممکن است افرادی غیراصلح به عنوان نماینده برگزیده شوند، بلکه ممکن است بسیاری از شئونات اجتماعی (اعم از مسائل اقتصادی و امنیتی و فرهنگی) ما مورد طمع و دست‌درازی دشمنان قرار گیرند. 🔶به همین دلیل است که معمار کبیر انقلاب اسلامی، (ره) می‌فرمود: «بدانید که انتخابات از اموری است که در سرنوشت شما و در سرنوشت ما نقش مهم دارد؛ و بالاترین نقش است؛ و این انتخابات است که همه امور کشور را چه در داخل و چه در خارج باید بگذراند.» (صحیفه امام، ج۱۸، ص403) 🔺کانال حجت‌الاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🟢حکم شرعی انتخابات و مجتهدان زنده و مرده! 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹برخی از مدعیان فقاهت که مع الاسف در حوزه‌ علمیه نیز صاحب کرسی درس هستند (هر چند کم رمق و صرفاً در حلقه مریدان) می‌گویند هیچ آیه یا روایتی درباره انتخابات نداریم! پس اینکه عده‌ای حکم شرعی شرکت در انتخابات را بیان می‌کنند، ربطی به فقه و شرع ندارد! 🔻سطح آگاهی و فهم فقهی چنین افرادی را در همین نوع اظهار نظرهایی می‌توان سنجید، و حقیقتاً چنین اظهاراتی ارزش پاسخگویی هم ندارد. زیرا اگر چنین باشد که اینان می‌گویند در آن صورت نه تنها باید فاتحه «اجتهاد» را خواند که فاتحه «خاتمیت» و «جاودانگی» اسلام را هم باید خواند. اگر اسلام دین جاودانه است و اگر هیچ کنشی از کنش‌های اختیاری بدون حکمی شرعی وجود ندارد، پس چطور می‌توان گفت شرکت در انتخابات (به عنوان یکی از مهم‌ترین و سرنوشت‌‌سازترین کنش‌های اجتماعی و حوزه‌های نمایش اقتدار حکومت اسلامی و ...) فاقد حکم شرعی است و هیچ ربطی به اسلام و امام زمان و ... ندارد؟! خدا رحمت کند را چه زیبا می‌فرمود: «بديهی است كه مشكلات جامعه بشری نو می‏شود و مشكلات نو راه حل نو می‌خواهد. «الحوادث الواقعه» چيزی جز پديده‌های نوظهور نيست كه حل آنها بر عهده حاملان معارف اسلامی است. سرّ ضرورت وجود مجتهد در هر دوره، و ضرورت تقليد و رجوع به مجتهد زنده همين است. و الا در يك سلسله مسائل استاندارد شده، ميان تقليد از زنده و مرده فرقی نيست. اگر مجتهدی به مسائل و مشكلات روز توجه نكند او را بايد در صف مردگان به شمار آورد.» 🔺کانال حجت‌الاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 هرکس ایران را دوست دارد بداند! 🔹️رهبر انقلاب، صبح امروز: اگر انتخابات ضعیف باشد، همه ضرر میکنند، نه اینکه یک عدّه‌ای ضرر کنند، یک عدّه‌ای از ضعیف بودن انتخابات سود ببرند؛ هیچ کس سود نمیبرد! هر کی ایران را دوست دارد، هر کی کشور خودش و ملّت خودش و امنیّت خودش را دوست دارد بداند که اگر انتخابات ضعیف برگزار بشود، هیچ کس سود نمیبرد، همه ضرر میکنند، همه ضربه میخورند، نه اینکه یک عدّه ضربه بخورند، یک عدّه سود کنند؛ نه. 👏، ، ✍ بسته‌ی 💻 Farsi.Khamenei.ir