تَأَمُّلات
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴تفأل (فال نیک) و تطیّر (فال بد)؛ خرافه یا واقعیت؟ 🔷بخش اول ـــــــــــــــــ
بسم الله الرحمن الرحیم
🔴تفأل (فال نیک) و تطیّر (فال بد)؛ خرافه یا واقعیت؟
🔷بخش دوم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶علامه طباطبائی در تحلیل نهی از طیره و تشویق به تفأل در روایات اسلامی میفرماید: تأثیر #تفأل و #تطیر، تأثیری نفسانی و روانشناختی است. طیره، نوعی منفیبافی و نگاه منفی داشتن به امور یا پارهای از امور است؛ در حالی که تفأل، مثبتنگری و نگاه ایجابی داشتن به امور و اشیاء است. و اسلام همواره بر داشتن نگاه مثبت و درسآموز و نیروبخش و حرکتآفرین در همه امور، تأکید دارد. به همین دلیل نه تنها با تفأل مخالفتی ندارد بلکه به آن هم دعوت میکند و در مقابل نه تنها با طیره مخالف است بلکه تأکید میکند اگر به هر دلیلی به چیزی فال بد زدی، اعتنا نکن و از آن عبور کن و کار خودت را انجام بده. نهی اسلام از فال بد زدن، تا آنجا است که گفته شده است «الطّيرة شِرْكٌ؛ فال بد زدن نوعی شرک است». این دو گرچه اثر طبیعی ندارند، ولی بدون تردید اثر روانی میتوانند داشته باشند، فال نیک غالباً مایه امیدواری و حرکت است ولی فال بد موجب یأس و نومیدی و سستی و ناتوانی است.
🔶در روایتی از امام صادق علیه السلام، به نقش روانشناختی فال بد زدن به خوبی اشاره شده است. آن حضرت میفرماید: «الطِّيَرَةُ عَلَى مَا تَجْعَلُهَا إِنْ هَوَّنْتَهَا تَهَوَّنَتْ وَ إِنْ شَدَّدْتَهَا تَشَدَّدَتْ وَ إِنْ لَمْ تَجْعَلْهَا شَيْئاً لَمْ تَكُنْ شَيْئاً؛ فال بد اثرش به همان اندازه است كه آن را مىپذيرى، اگر آن را سبك بگيرى كماثر خواهد بود و اگر آن را محكم بگيرى پر اثر، و اگر به آن اعتنا نكنى، هيچ اثرى نخواهد داشت.» این حدیث به خوبی نشان میدهد که اگر انسان به فال بد توجه نکند، هیچ تأثیری در زندگی او نخواهد داشت اما اگر توجه کند، یعنی توقع آسیب و درد و رنجی به دلیل آن فال بد داشته باشد، ممکن است دچار آن شود، اگر هم دچار نشود همین نگرانی و دلهره نسبت به امکان دچار رنج شدن، خودش نوعی رنج است. به نظر این بنده، این حدیث بهترین تبیین را از تأثیرگذاری فال بد ارائه میدهد.
✔️ ادامه دارد...
حسین انجدانی
۱۲ ربیع الثانی ۱۴۴۵ ه.ق مصادف با ۶ آبان ۱۴۰۲ ه.ش
مازندران، آمل
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم
🔻قابل توجه مؤمنین بزرگوار
🔷 امشب، ماه گرفتگی جزئی در ایران است و خواندن نماز آیات واجب است
📌از ساعت ۲۳:۵ دقیقه تا ساعت ۰۰:۲۲ دقیقه بامداد
💠روش خواندن نماز آیات
🔰نماز آيات دو ركعت است و هر ركعت پنج ركوع دارد و مىتوان آن را دو گونه به جا آورد: 1- بعد از نيّت، تكبير بگويد و يك حمد و سوره تمام بخواند و به ركوع رود و سر از ركوع بردارد، دوباره يك حمد و يك سوره تمام بخواند، باز به ركوع رود، تا پنج بار اين كار را انجام دهد، بعد از بلند شدن از ركوع پنجم دو سجده نمايد و برخيزد و ركعت دوم را مانند ركعت اوّل به جا آورد و تشهد بخواند و سلامدهد.
2- بعد از نيّت و تكبير و خواندن حمد، آيه هاى يك سوره را پنج قسمت كند و يك قسمت از آن را بخواند و به ركوع رود، بعد سر بردارد و قسمت دوم از همان سوره را (بدون حمد) بخواند و به ركوع رود و همين طور تا پيش از ركوع پنجم سوره را تمام نمايد و بعد به ركوع رود و ركعت دوم را هم به همين صورت به جا آورد، مثلًا سوره «قُلْ هُوَ اللَّهُ احَدٌ» را به ترتيب زير تقسيم كند: قبل از ركوع اوّل: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» بگويد و به ركوع رود بعد بايستد و بگويد: «قُلْ هُوَ اللَّهُ احَدٌ» باز به ركوع رود و سربردارد و بگويد: «اللَّهُ الصَّمَدُ»، باز به ركوع رود و سر بردارد و بگويد: «لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ» و به ركوع رود و سر بردارد و بگويد: «وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوَاً احَدٌ»، بعد به ركوع رود و بعد از سر برداشتن دو سجده كند و ركعت دوم را نيز مانند ركعت اوّل به جا آورد و در آخر تشهد بخواند و سلام گويد.
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
تَأَمُّلات
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴تفأل (فال نیک) و تطیّر (فال بد)؛ خرافه یا واقعیت؟ 🔷بخش دوم ـــــــــــــــــ
بسم الله الرحمن الرحیم
🔴تفأل (فال نیک) و تطیّر (فال بد)؛ خرافه یا واقعیت؟
🔷بخش سوم: دعوت به بیاعتنایی به تطیر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶از مجموع روایات اسلامی استفاده میشود که بهترین راه برخورد با بیماری روانشناختی «فال بد زدن» و #تطیر بیاعتنایی است. از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که فرموده باشند: «سه چیز است که هیچکس از آن در امان نمیماند (یعنی هر کسی در هر سطحی به گونهای دغدغه آنها را دارد): فال بد، حسد و گمان بد.» یکی از اصحاب به آن حضرت عرض کرد: «پس راه چاره چیست؟» آن حضرت فرمود: «وقتی فال بد زدید، اعتنا نکنید و کار خود را انجام دهید؛ هنگامی که (نسبت به کسی) حسادت ورزیدید، (آن را در دل نگه دارید و) عملاً اقدامی انجام ندهید؛ و هنگامی که (نسبت به کسی یا چیزی) سوء ظن پیدا کردید، به آن ترتیب اثر ندهید.»
امیرمؤمنان علیه السلام نیز فرمودند: «فَإِذَا تَطَيَّرَ أَحَدُكُمْ فَلْيَمْضِ عَلَى طِيَرَتِهِ وَ لْيَذْكُرِ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ ؛ وقتی کسی از شما به کسی یا چیزی فال بد زد، اعتنا نکند و کار خود را انجام دهد و خدا را یاد کند.»
عدهای از مردم بغداد به امام رضا علیه السلام نامهای نوشتند و از شومی مسافرت در روز چهارشنبه آخر ماه پرسیدند. آن حضرت در پاسخ نوشتند: «هر کس به قصد مخالفت با این سخنِ شوماندیشان (اهل طیره) روز چهارشنبه آخر ماه را به مسافرت برود، از هر آفتی در امان خواهد بود و از هر بیماریای در عافیت خواهد بود و خدای متعال حوائج او را برآورده میکند»
🔶در عین حال، چون بیاعتنایی به این حالت روانی برای همگان، به ویژه کسانی که تأثیرپذیری بیشتری از خرافات دارند، ساده نیست، در برخی دیگر از احادیث خواندن دعاهایی توصیه شده است. به عنوان مثال، امام صادق علیهالسلام به یکی از یاران خود به نام معاویه بن عمار آداب اسلامی مسافرت را آموزش دادند و از جمله فرمودند هنگام خروج از خانه این دعا را بخوان: «اللَّهُمَّ لَا طَيْرَ إِلَّا طَيْرُكَ وَ لَا خَيْرَ إِلَّا خَيْرُكَ وَ لَا حَافِظَ غَيْرُكَ؛ خدایا هیچ فال بدی اثر نمیگذارد مگر آنچه را تو بخواهی و هیچ خیری به کسی نمیرسد مگر آنچه را تو بخواهی و غیر تو هیچ نگهدارندهای نیست.»
امام کاظم علیهالسلام میفرماید کسی که به چنین اموری فال بد میزند و در دل خود احساس ترس و دلهرهای از انجام کار داشت، بگوید خدایا «اعْتَصَمْتُ بِكَ يَا رَبِّ مِنْ شَرِّ مَا أَجِدُ فِي نَفْسِي فَاعْصِمْنِي مِنْ ذَلِكَ؛ پروردگارا از شر این حالت روانی خود به تو پناه میآورم، پس مرا از آسیبهای آن در امان دار.»
حسین انجدانی
۱۳ ربیع الثانی ۱۴۴۵ ه.ق مصادف با ۷ آبان ۱۴۰۲ ه.ش
مازندران، نور
#جهاد_روایت
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
▪️برای عرض تسلیت به خانوادهی فهیم گراوند
بسم الله الرحمن الرحیم
«بنیآدم اعضای یکدیگرند
که در آفرینش، ز یک گوهرند»
استماع خبر مصدوم شدن عزیز دل شما، که دختری از دختران عزیز ایران اسلامی بود، قلب همهی ایرانیان را به درد آورد. بیست و نه روز گذشته، ما نیز چون شما برای بازگشت هوشیاری و سلامتی مجدد فرزندتان دعا کردیم، اما تقدیر الهی امر دیگری را برای او و شما رقم زد.
ما خانوادهی بزرگ ایران اسلامی شاهد بودیم که در تمامی روز و شبهایی که شما، اعضای خانواده و دوستان آرمیتا؛ نگران سلامتی عزیز دلتان بودید و حادثهی بیهوشی و کُما بر اثر اُفتِ فشار خون آرمیتا، در ورودیِ مترو را تآیید کردید؛ عدهای از لاشخوران داخلی و خارجی به دنبال زنده کردنِ مُردارِ فتنهی مهسا و دمیدن در خاکسترِ آن بودند و میخواستند به واسطهی حادثهی فوق، از شما و دختر مصدومتان استفادهی ابزاری نمایند.
ما هم چون شما متعجبیم از این همه نامردمی و این اندازه ناجوانمردی! از آنها که در چهرهی دوست؛ اما از سرِ کین، به دنبال پیوندِ دروغِ این اتفاق تلخ، به فتنهی «زن، زندگی، آزادی» و ضربه به نظام عزیز اسلامی بودند که با هوشیاری شما ناکام ماندند.
اینک که بعد از پیگیری معالجات، متاسفانه دختر عزیزتان به دیار باقی پیوسته، بدانید که ما نیز همدرد شماییم و به نمایندگی از یک ایران؛ ضمن عرض تسلیت، از شما خانوادهی فهیم و نجیب به خاطر هوشیاری، درایت و عدم همکاری و همراهی با فتنهانگیزان، دشمنان و مخالفان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، سپاسگزاریم.
از بارگاه باری برای آن مرحومه حشر با مؤمنات و برای بازماندگان، صبر و سلامت مسئلت مینمایم.
حسین انجدانی
۱۵ ربیع الثانی ۱۴۴۵ ه.ق مصادف با ۹ آبان ۱۴۰۲ ه.ش
حوزه علمیه تهران
#پیام
#آرمیتا_گراوند
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
هدایت شده از بهشت بینش
47.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 🌸 راه بهشت 🌸 🌺
🦋ڪانال رسمے دکتر احمد لقمانے
🆔 @beheshtbinesh
تَأَمُّلات
🌺 🌸 راه بهشت 🌸 🌺 🦋ڪانال رسمے دکتر احمد لقمانے 🆔 @beheshtbinesh
🔹کانال بهشت بینش بستر نشر آثار استاد معظم و بزرگوار ما، جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد لقمانی حفظهالله را دنبال بفرمایید.
نشر مطالب معظم له مصداق صدقه جاریه خواهد بود ان شاءالله
🆔https://eitaa.com/beheshtbinesh
13.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
✍ حسین انجدانی
🔻امکان و صلاحیت صحتسنجی سخنان پدر بزرگوار شهید مظلوم روحالله #عجمیان را ندارم، اما این توقع را از ریاست محترم قوه قضائیه دارم و داریم که یک «گروه بررسی» برای این موضوع تعیین کنند تا با سرعت و دقت این ادعا و تظلمخواهی را پیگیری کنند و اگر مداخلهای رخ داده است اعلام کنند و مداخلهگران را با صراحت به مردم معرفی کنند و اگر مداخلهای نبوده است، خانواده مظلوم و بصیر و ولایی شهید روحالله عجمیان و افکار عمومی را قانع کنند.
🔸خدایا میاور روزی که چنین درد و رنجی را در چهره و گفتار «ولینعمتان» و «چشم و چراغهای» انقلاب ببینیم.
🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم
🔴نگراني از داوريهاي مردم!
🖊حسین انجدانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸چه در مقام نظر و چه در مقام عمل، نبايد به داوريهاي مردم دربارة خودمان «اصالت» بدهيم. هرگز نبايد دنبال تأمين خوشايند و بدآيندهاي مردم باشيم. بلکه بايد دغدغة حقيقت را داشت و نه دغدغة داوريهاي ديگران دربارة آراء و رفتارهايمان را.
🔸کسي که بخواهد داوريهاي مردم را معيار و ملاک درستي افکار و رفتارش قرار دهد و به آنها اصالت بدهد،
اولاً، هرگز نميتواند يک زندگي حقطلبانه، استوار و رضايتبخشي داشته باشد.
و ثانياً، بايد دانست هيچ کس نميتواند کاري کند که همه مردم از دست او راضي باشند حتي نميتوان طوري رفتار کرد يا طوري انديشيد که همة همصنفان و هممسلکانت از تو راضي باشند.
🔸جعفر بن عيسي از ياران و شاگردان #امام_رضا علیهالسلام ميگويد نزد امام رضا بوديم که #يونس_بن_عبدالرحمن، از بزرگترين و فهيمترين شاگردان امام کاظم و امام رضا علیهما السلام، هم آنجا بود. همزمان عدهاي از مردم بصره درخواست ملاقات با حضرت را داشتند. امام به يونس اشاره کرد و اتاقي را که پردهاي جلوي آن افتاده بود نشان داد و فرمود شما آنجا برو. و تا به تو اجازه ندادهام از آن اتاق خارج نشو و هيچ عکسالعملي هم نشان نده. شيعياني که از بصره آمده بودند سخنان ناروايي عليه يونس در محضر امام رضا گفتند. و امام علیهالسلام سر خود را پايين انداخته بود و گوش ميکرد. وقتي آنها خداحافظي کردند و خارج شدند، حضرت رضا علیهالسلام اذن خروج به يونس داد. وي در حالي که گريه ميکرد و اشک از چشمانش جاري بود، از آن اتاق بيرون آمد، و عرض کرد: آقا جان من با اينکه اين همه در راه نشر معارف شيعي تلاش ميکنم و اين همه به اين مردم خدمت ميکنم، چنين داوري و قضاوتي نسبت به من دارند؟!
امام خطاب به يونس فرمودند:
وقتي امام تو از تو راضي است، داوري مردم اهميتي ندارد. و سپس فرمود: يونس، با مردم به اندازه درک و شعورشان سخن بگو؛ و اموري را که فراتر از درک و فهم آنهاست با آنها در ميان نگذار. يونس، چه اهميتي دارد که اگر در دست تو دُرّ باشد اما مردم بگويند «پشکل» است و يا اگر پشکلي در دست تو باشد اما مردم بگويند «درّ» است؟! آيا اين داوري و قضاوت مردم تأثيري در تغيير حقيقت و واقعيت آنچه که نزد تو است دارد؟! مهم اين است که تو بر راه صواب و حقيقت باشي، و امام معصوم از تو راضي باشد، داوري و قضاوت مردم هيچ اهميتي ندارد.
🔸البته اين سخنان هرگز به معناي مخالفت با مردم نيست؛ يعني تکروي و زيست ملامتيگونه هم هرگز نبايد در زندگي انسان اصالت پيدا کند؛ زيرا اين هم به نوبة خود نوعي خودمحوري و عجب و خودبرتربيني يا خودممتاز بيني است. که اين هم رذيلهاي اخلاقي و اجتماعي است. آنچه که بايد معيار قرار گيرد، حقيقت است. تنها درسايه حقانديشي و عمل به حقيقت است که دل انسان آرام ميگيرد و ميتواند مخالفتها و طعنهها و نامردميها را تحمل کند.
همچنين اين حديث بدان معنا نيست که داوري ديگران دربارة گفتار و رفتار و انديشه انسان هيچ ارزشي ندارد؛ چرا که انسان در سايه داوريهاي ديگران ميتواند بهتر خود را بشناسد؛ آنچه که مهم است اين است که اين داوريها «اصالت» ندارند. يعني نبايد زندگي خود را بر اساس آنها سامان دهيم. زندگي را بايد بر اساس تعهد به حقيقت سامان داد.
#اخلاق
#زيست_اخلاقي
#اخلاق_اجتماعي
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم
🔴تظاهر به صفات نيک؛ راهي براي زدودن بديها
🖊حسین انجدانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸يکي از راههاي اوليه اصلاح نفس، تظاهر به اصلاح و وادار کردن خود به انجام کارهاي خوب و الگوگيري هر چند بيرغبت، از #سبک_زندگي خوبان و اولياء الله است. في المثل، براي زدودن رذيلة حسادت، براي فردي که مورد حسادت ما است، دعا کنيم و در مجالس مختلف خوبيهاي او را بگوييم. يا براي زدودن رذيلة بخل، خود را وادار به صدقه و احسان و بخشش کنيم.
عادت دادن خود به انجام چنين کارهايي آرامآرام موجب تغيير گرايشهاي رذيلانه به گرايشهاي فضيلتگرا و تعالی جویانه خواهد شد.
امیرمؤمنان علیهالسّلام در جملهاي ميفرمايد:
إِنْ لَمْ تَكُنْ حَلِيماً فَتَحَلَّمْ فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلَّا أَوْشَكَ أَنْ يَكُونَ مِنْهُم؛ اگر انسان بردباري نيستي، خودت را به بردباري بزن [رفتار بردباران را از خود به نمايش بگذار] چرا که غالباً کسي که خودش را شبيه قومي کند، اميد است که از آنها بشود.
#اخلاق
#تربيت_اخلاقي
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم
🔴غفلت؛ درد بيدرمان
🖊حسین انجدانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸يکي از بدترين و شايد بتوان گفت بدترين رذيله اخلاقي، «#غفلت» است. ثمره غفلت چيزي جز فرو رفتن در نفسانيات و حالات حيواني نيست. قرآن ميفرمايد:
🔸و لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُون (اعراف، 179)به يقين، گروه بسيارى از جن و انس را براى دوزخ آفريديم؛ آنها دلهايى دارند كه با آن (انديشه نمىكنند، و) نمىفهمند؛ و چشمانى كه با آن نمىبينند؛ و گوشهايى كه با آن نمىشنوند؛ آنها همچون چهارپايانند؛ بلكه گمراهتر! اينان همان غافلانند (چرا كه با داشتن همهگونه امكانات هدايت، باز هم گمراهند)!
🔸به همين دليل، همه عارفان نخستين گام سلوک معنوي را «بيداري» و «انتباه» و «يقظه» ميدانند. و معتقدند تا سالک از خواب غفلت بيرون نيايد و ضعف و نقص خود و دورافتادگي خود از حقيقت را متوجه نشود، هيچ نسخه و دارو و درماني فايده ندارد.
#بايزيد_بسطامي ميگفت: «خواستم تا سخترین عقوبتی بر تن خود بدانم که چیست؟ هیچ چیز بدتر از غفلت ندیدم، و آتش دوزخ با مردان آن نکند که یک ذره غفلت کند.»
#اخلاق
#تربيت_اخلاقي
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
تَأَمُّلات
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴نگراني از داوريهاي مردم! 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ انتشار و انعکاس نگاشته #نگرانی_از_داوریهای_مردم اثر حجت الاسلام حسین انجدانی، در مجلهی نویسندگان حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران، ۱۶ آبان ۱۴۰۲.
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم
🔴اشاعه فحشا
🖊حسین انجدانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸اشاعه فحشا (=شايع کردن زشتيها و بديها) يکي از بدترين رفتارهاي اجتماعي است؛ که متأسفانه با توجه به امکانات و ابزارهاي جديد، بسيار فراگير شده است!
اشاعة فحشا، از گناهان کبيرهاي است که وعدة عذاب دردناک دنيوي و اخروي به آن داده شده است. قرآن کريم ميفرمايد:
«إِنَّ الَّذينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ» (نور، 19)
مصاديق اشاعه فحشا:
۱. جعل اخبار دروغين دربارة عيوب ديگران و انتشار آن در ميان مردم؛ که هم مصداق دروغ و تهمت است و هم اشاعة فحشا.
۲. انتشار عيوب واقعي کسي در ميان مردم؛ از بارزترين مصاديق اشاعة فحشا است.
۳. هنجارشکنيهاي آشکار، از ديگر مصاديق اشاعة فحشا است؛ مثلاً کساني که با لباسهاي زننده يا آرايشهاي نامناسب در مجامع عمومي ظاهر ميشوند؛ يا با صداي بلند در وسايل نقليه خود موسيقيهاي مبتذل گوش ميدهند. اين کارها هم به خودي خود حراماند و هم مصداق اشاعة فحشا هستند. زيرا ترويج عملي گناه در سطح جامعه هستند.
۴. بازنشر دادن گناهان شنيده شده از ديگران. پيامبر اکرم(ص)، در آخرين خطبهاي که براي مردم مدينه ايراد کردند، فرمودند:
«مَنْ سَمِعَ فَاحِشَةً فَأَفْشَاهَا كَانَ كَمَنْ أَتَاهَا؛ کسي که گناهي را از ديگران بشنود و آن را منتشر کند، مثل کسي ميماند که خود مرتکب آن گناه شده است»
دو نکته:
اول، اشاعة فحشا، قبح فعلي دارد؛ به همين دليل دائر مدار نيت نيست؛ بنابراين، حتي اگر نيت اشاعة فحشا را نداشته باشد، اما عمل آن را انجام دهد، از مصاديق اشاعه فحشا خواهد بود.
دوم، اگر مصلحت اهمي بر انتشار گناه بار باشد، در آن صورت اشاعة فحشا معصيت نيست؛ هر چند تشخيص مصلحت اهمّ کار هر کسي نيست.
#اخلاق
#اشاعه_فحشا
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314