بسم الله الرحمن الرحیم
🟣نگاه ابزاری فتنهگران به زنان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸زنان، علیرغم شایستگیهای فراوانی که داشتهاند، مع الاسف در طول تاریخ به عنوان ابزار دست سیاستبازان و قدرتطلبان هم واقع شدهاند. فیالمثل در تاریخ اسلام، از #جنگ_جمل گرفته تا مسموم و شهید کردن برخی از ائمه اطهار سلام الله علیکم تا کنشهای اجتماعی و سیاسی دیگر، همگی شاهد بودهایم که سیاستبازانی منفعتطلب با جلو انداختن زنان و به بهانه حمایت از زنان اهداف شوم و پلید خود را پیش ببرند.
🔹ابنابی الحدید در شرح نهج البلاغه، ج۶، ص۳۲۲ گفتگویی که بین عمروعاص و عایشه بعد از جنگ جمل رخ داده است را اینچنین نقل میکند:
عمروعاص خطاب به عایشه، همسر پیامبر اکرم(ص):
«آرزو داشتم كه تو در این جنگ کشته میشدی!» (لوددت أنك قتلت يوم الجمل)
عائشه:
«اى بىپدر! براى چه اینگونه سخن میگویی؟!» (و لم لا أبا لك)
عمروعاص:
«چون تو با فرا رسیدن اجلت میمردی و به بهشت میرفتى! و ما مرگ تو را بزرگترين دلیل برای رسوائى و سرزنش على ابن ابیطالب قرار میدادم!» (كنت تموتين بأجلك و تدخلين الجنة و نجعلك أكبر التشنيع على علي بن أبي طالب)
🔸در دنیای جدید نیز سرمایهداران و صهیونیسم بینالملل با شعار آزادی زنان و با ادعای دفاع از حقوق زنان، عدهای از زنان و دختران سادهلوح را فریب داده و حرمت و کرامت و قداست آنان را از بین برده و آنان را به نیرویی ارزان برای تولید بیشتر و حتی به کالایی برای تجارت و ابزاری برای فاسد کردن سایر زنان و دختران تبدیل کردند. و کار به جایی رسیده است که درحال حاضر در همان دنیای غرب، یکی از کثیفترین و البته پرسودترین تجارتها، تجارت سکس و تجارت بردههای جنسی است!
در دهههای اخیر نیز مخالفان ولایت و نظام مردمسالاری دینی و به طور کلی مخالفان اسلام، با تمسک به همان شیوه عمروعاصی همه تلاش خود را برای استفاده از زنان و دختران به عنوان ابزاری برای براندازی و تقابل با جمهوری اسلامی استفاده کردهاند.
♦️در جمهوری اسلامی شاهدیم که علیرغم جایگاه بسیار متعالی زنان و علیرغم پیشرفتهای بینظیر زنان در عرصههای مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی، هنری، اقتصادی و مدیریتی، با شعار دفاع از حقوق و آزادیهای زنان تلاش کردهاند آنان را در مقابل ارزشهای اسلامی و ایرانی قرار دهند و با برهنهسازی آنان، نیروی قدرتمند زن مسلمان را به مادهای مخدر برای حرکت رو به رشد جامعه اسلامی تبدیل کنند.
#زن
#فتنه
#امیرمؤمنان
🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم
◻️تقويت دين، با افراد بىبهره از آن!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸برخی از مؤمنان با تغییر مسؤولان و رویکار آمدن مدیران و افرادی که چندان مبالاتی به ارزشهای دینی ندارند، نگران دین و دینداری مردم و بعضاً ناامید و مأیوس از اصلاح امور میشوند! درحالی که نباید خیلی نگران دین خدا بود! خداوند خودش حافظ و ناصر دین خودش است؛
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ ...(مائده، ۵۴)
♦️آنچه که باید مایه نگرانی و دلهره باشد این است که آیا خود ما به وظیفه دینی خود عمل میکنیم یا خیر. ما باید از دینداری خود حفاظت کنیم؛ و مواظب باشیم که در زمره مرتدان فرهنگی و اخلاقی و اجتماعی به شمار نیاییم. و در چارچوب اختیارات و تواناییهایمان در توسعه دینداری مجاهدت کنیم.
🔹بر اساس برخی از آموزههای دینی، خداوند حتی به وسیله فاجران و فاسقان و بیبهرهگان از دین نیز دین خود را تقویت میکند!
در منابع روایی اهل سنت و برخی از منابع روایی شیعی حدیثی به این مضمون از وجود مقدس #پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است که خداوند اسلام را به وسیله فاجران و به وسیله کسانی که خود بیبهره از دیناند، یاری میرساند.
إنَّ اللّه َ لَيُؤَيِّدُ هذا الدِّينَ بالرَّجُلِ الفاجِرِ (کنز العمال، ۱۱۵)
خداوند اين دين را به وسيله مرد بدكار تقويت میكند.
إنّ اللّه َ تَبارَكَ وَ تَعالى يُؤَيِّدُ هذا الدِّينَ بِأقوامٍ لا خَلاَقَ لَهُم (کنز العمال، ۲۸۹۵۶)
خداوند تبارك و تعالى اين دين را به وسيله مردمانى که خود بهرهای از دین ندارند، تقويت میكند.
إنّ اللّهَ تَبارَكَ وَ تَعالى لَيُؤَيِّدُ الإسلامَ بِرجالٍ ما هُم مِن أهلِهِ (کنز العمال، ۲۸۹۵۷)
خداوند تبارك و تعالى اسلام را به وسيله مردمانی که خود مسلمان نیستند، تأييد میكند.
#دین
🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم
🟠غیرت و حسادت
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از خطاها یا خیانتهای بزرگ برخی از روانشناسان و فیلسوفان غربی این بود که فضیلت غیرت به ویژه غیرت جنسی و ناموسی را از مقوله حسادت پنداشتند! به عنوان مثال، زیگموند فروید و برتراند راسل بر این پندار بودند که ریشه غیرت جنسی تلقی مالکانه مردان نسبت به زنان است!
این تلقی اشتباه و انحرافی، برای بسیاری از سادهلوحان و سطحینگران که هر نظریهای در روانشناسی و علوم تربیتی را علمی میدانند و مخالفت با آن را با چماق غیرعلمی و شبهعلم و ایدئولوژیاندیشی و... میرمانند، توجیهی علمی و روانشناختی برای بسیاری از انحرافات خانمانبرانداز در دنیای غرب شد.
حقیقت این است که تفاوت غیرت و حسادت روشنتر از آن بود که بر چنین اندیشمندانی پنهان باشد. غيرت به معنای دفاع از امور ارزشمندی است که به شرف و آبروي انسان تعلق داشته باشد.
ولي #حسادت مربوط به آرزوي زوال نعمت از ديگران است. حسادت ناشی از یک حسرت درونی نسبت به نعمتهای دیگران است؛ حسادت زمانی است که یک فرد میبیند که دیگری یا دیگران از نعمتی برخوردارند اما او نمیخواهد که آنان از چنان نعمتی برخوردار باشند.
اما #غیرت مربوط به زمانی است که انسان میخواهد از یک امر ارزشمند و ذیقیمت محافظت کند و اجازه تعدی و تجاوز سودجویان و تمامیتخواهان را به آن ندهد.
این کجا و آن کجا!
🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
♦️بسیاری از رسانههای خبری و تحلیلی از صبح امروز این جمله حکیمانه و دوراندیشی الهی رهبر فرزانه انقلاب، حضرت امام خامنهای، در تاریخ ۱۰ خرداد امسال (۱۴۰۳) خطاب به بشار اسد را منعکس کردهاند که «غربیها و دنبالههای آنها در منطقه قصد داشتند با جنگی که علیه سوریه به راه انداختند، نظام سیاسی این کشور را ساقط و سوریه را از معادلات منطقه حذف کنند اما موفق نشدند و اینک نیز قصد دارند با شیوههای دیگر و از جمله وعدههایی که هیچگاه به آنها عمل نخواهند کرد، سوریه را از معادلات منطقه خارج کنند.»
🔸حقیقتاً باید همواره خدا را برای وجود چنین رهبر حکیم و دوراندیشی شاکر باشیم و همواره گوش به زنگ راهنماییهای ایشان در همه عرصههای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، نظامی، علمی و اجتماعی باشیم. اینجاست که حکمت آن سخن ملکوتی #حضرت_زهرا سلام الله علیها را در خطبه فدکیه درباره فلسفه ولایت و امامت بهتر درک میکنیم. آنجا که دو کارویژه اجتماعی و سیاسی ولایت و امامت را به زیباترین وجه، در دو جمله حکیمانه بیان کردند:
فَفَرَضَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ ... طَاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ، وَ إِمَامَتَنَا لَمّاً [اماناً] لِلْفُرْقَةِ؛ خدای متعال پیروی از اهل بیت را به هدف ایجاد نظم و انسجام جامعه اسلامی، بر امت اسلامی واجب کرد؛ و پذیرش رهبری و امامت آنان را به هدف جلوگیری از تفرقه و تشتت و انشقاق اجتماعی واجب کرد.
اللهم احفظ قائدنا الخامنئی الی ظهور الحجة
#امنیت
#ولایت
🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم
◻️تروریستهای سوری و باز هم ظهور سفیانی!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸چند روزی است که عدهای از افراد موجه مجدداً با تطبیق ناشیانه و نادرست روایات #مهدویت بر حوادث لبنان و سوریه مدعی ظهور #سفیانی شدهاند! و حتی یکی از سیاسیون مدعی شده است که یکی از عالمان دینی درباره این حوادث به قرآن تفأل زده است و به او گفته است حوادث اخیر سوریه بین ۱ تا ۱۰ سال طول میکشد و بعد امام زمان ظهور میکند!
♦️اجمالاً میگویم که این نوع تطبیقها
اولاً، قطعاً غلط و نادرست و بیمبنا است؛
ثانیاً، باور جدی و عملی به آنها موجب سستی و کاهلی و جبرگرایی در مواجهه با توطئههای صهیونیسم بینالمللی خواهد شد؛
ثالثاً، در نهایت ممکن است موجب بیاعتقادی مردم نسبت به مهدویت هم بشود.
🔹امرور دراین باره بیشتر توضیح خواهم داد.
🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم
🟡بحثی در نشانههای ظهور
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
همانطور که وعده داده بودم درباره تطبیق ناشیانه و نادرست روایات نشانههای ظهور بر حوادثی مثل حوادث لبنان و سوریه، لازم است قدری بیشتر توضیح دهم.
تقريباً در همة اديان و مکاتبي که معتقد به منجي هستند، علائم و نشانههايي براي زمان #ظهور او بيان شده است. و باز هم تقريباً ميتوان گفت که همة آنها در مقاطع مختلفي از تاريخ خود، گمان کردهاند که آن نشانهها تحقق يافته است و شرايط و ويژگيهاي آخر الزمان کاملاً نمايان شده است.
به عنوان مثال، بسياري از مسيحيان نخستين، از جملة يهودياني بودند که ميپنداشتند، عيسيبن مريم، همان موعود منتظر و منجي يهوديان است. اما پس از مدتي که ديدند، مسيح نيز نتوانست آن انتظارات را محقق سازد، و به پندار آنان به صليب آويخته شد، برخی از آنان از ایمان خود به او پشیمان شدند و برخی دیگر چنين معتقد شدند که پس از سه روز که از مرگ او گذشت، مجدداً از قبر خود برخاسته و به آسمانها رفته است و منتظر موقعيتي ديگر است. و از آن زمان تاکنون دههاو بلکه صدها تاریخ را برای ظهور مجدد مسیح تعیین کردهاند! اما باز هم ....
شبيه به همين روند را ميتوان به گونهاي ديگر در جهان اسلام نيز مشاهده کرد. در مقاطع مختلف تاريخي حتي در زمان حضور ائمه اطهار علیهم السلام نيز عدهاي از مسلمانان دست به تطبيق شرايط و تعيين وقت ميزدند و حتي قيامهايي را به نام مهدي موعود شکل دادند که از آن جمله ميتوان به قيام مختار براي انتقامگيري از قاتلان امام حسين عليه السلام اشاره کرد. مختار زماني که ديد، مردم حاضر به همکاري با او در اين قيام نيستند. از اعتقاد به مهدويت که پيامبر اکرم (ص) و ساير ائمه از آن خبر داده بودند استفاده کرد و رهبري قيام را بر عهدة محمد بن حنفيه، فرزند اميرمؤمنان و برادر امام حسين گذاشت و از هم نامي محمد بن حنفيه با مهدي موعود، نهايت استفاده را کرد. و خودش را به عنوان نائب و جانشين او معرفي نمود. و بدين ترتيب حمايت عدة زيادي را جلب نمود. در قيام نفس زکيه نيز از اين اعتقاد نهايت بهرهبرداري را کردند. در اواخر دوران بني اميه که سادات حسني دست به قيامهاي متعدد و پراکندهاي زدند، نفس زکيه نيز قيام کرد. قيام او تا آنجا اهميت پيدا کرد که حتي عدهاي از عباسيان نيز با او بيعت کردند و حتي برخي از ياران امام صادق از وي خواستند تا با نفس زکيه به عنوان مهدي منتظر بيعت نمايد. امام صادق در پاسخ فرمودند که اگر هدف محمد از قيام، امر به معروف و نهي از منکر است، کار او را تأييد کرده و از او حمايت ميکنم اما اگر واقعاً معتقد است که مهدي موعود است، اشتباه ميکند؛ او مهدي موعود نيست.
به هر حال، يکي از آسيبهاي جدي و مخربي که ممکن است انديشة #مهدويت را به انحراف بکشاند، ايجاد عطش کاذب براي ظهور و بحث تعيين وقت براي ظهور امام زمان است. اين مسأله متأسفانه، امروزه در جامعة ما کم و بيش توسط عدهاي از سخنرانان و مداحان، آگاهانه يا ناآگاهانه، دامن زده ميشود. و بايد به شدت با آن مقابله کرد و اجازه نداد که اين باور و اعتقاد پاک و حيات بخش و نيروزا، ملعبة دست عدهاي از افراد قرار گيرد و با برانگيختن احساسات صرف و غيرواقعگرايانه، موجبات نااميدي و يأس و سرخوردگي اجتماعي را ايجاد کنند.
♦️بايد بدانيم که:
اولاً، خرد تاريخي ما حکم ميکند که از تاريخ عبرت گرفته و در باب زمان ظهور، تعيين وقت نکنيم.ثانياً، بسياري از روايات علائم ظهور، به دليل ابهامي که دارند نشانههاي قطعي و يقيني را به ما نميدهند و بر اساس آنها نميتوان وقت ظهور را تعيين کرد. في المثل اين سخن اميرمؤمنان را که ميفرمايد: العجب کل العجب بين الجمادي و رجب ...، هرگز نميتوان با قاطعيت تطبيق بر مصداق خاصي کرد. در همين سالهاي اخير دیدیم که برخي از سخنران در جنگ اول خليج فارس، (در سال ۱۳۶۹) اين خطبه را به آن حادثه تطبيق کردند. چند سال پيش، عدهاي آن را به خراب شدن برجهاي مرکز تجارت جهانی در آمريکا تطبيق کردند. يا مسألة دجال و خروج سفیانی، را نيز نبايد بر افراد و اشخاص خاصي تطبيق نمود. زيرا اصولاً براي بسياري از انديشمندان بزرگ و مهديپژوهان سترگ، هنوز حقيقت دجال و سفیانی چندان معلوم نيست. آيا اين عناوین به شخص و فرد خاصي اشاره دارد؟ يا آنکه بياني تمثيلي از يک جريان و پديده است؟ پس نبايد بدون تأمل به خود اجازه دهيم که آن را بر هر فرد يا جرياني تطبيق نماييم.
ثالثاً، روايات فراواني از ائمة اطهار داريم که به شدت از توقيت يا تعيين وقت نهي نمودهاند.
🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم
🟡نشانههای ظهور و زمان ظهور؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹بخش زيادی از روايات مربوط به #مهدويت، ناظر به نشانهها و علائم ظهور است. در اين دسته از روايات، علائم و نشانههای بسياری برای زمان ظهور ذکر شده است: علائمي از قبيل ندای آسمانی، شيوع و رواج گستردهی ظلم و ستم و هرج و مرج اجتماعی، قتل نفس زكيه، خروج دجال، خروج سفيانی، طلوع خورشيد از مغرب، گسترش جنگ و خونريزی در جهان (مرگ سرخ)، شيوع بيماريهای كشنده مانند طاعون (مرگ سفيد)، تخريب ديوار مسجد كوفه و امثال آن.
🔸همانطور که ملاحظه میشود، بسیاری از این علائم، ابهام دارند. واقعاً معلوم نیست منظور از ندای آسمانی چیست؟ واقعاً نمیدانیم که منظور از نفس زکیه کیست؟ بسیاری از مهدیپژوهان درباره اینکه آیا منظور از دجال و سفیانی، شخص یا اشخاص خاصی است یا کنایه از یک پدیده یا جریان خاصی، اختلاف دارند؟ نمیدانیم از طلوع خورشید از مغرب آیا معنای ظاهری و صریح آن مراد شده است یا معنای کنایی و استعاری آن؟ و هکذا سایر علائم نیز بسیار مبهماند و هرگز نمیتوان از آنها نشانههایی قطعی و یقینی و مشخص و آشکار برای تعیین زمان ظهور به دست آورد. به همین دلیل، نمیتوان هیچ حادثهای را با اطمینان مصداق آنها به شمار آورد.
🔻اما آنچه که مسلم و قطعی است این است که
اولاً، هيچ كس، غير از خدا، به طور قطعی زمان ظهور امام زمان روحی و ارواح العالمین له الفداء را نمیداند؛
ثانیاً، توصیه اکید معصومان سلام الله علیهم به همه شیعیان و مهدیباوران این بوده است که از مدعيان تعيين وقت برای زمان ظهور تبری بجویید و آنها را تكذيب كنيد؛
ثالثاً، حتی بر فرض محال، اگر تحقق مصادیق قطعی نشانههای ظهور را هم بدانیم، باز هم نمیتوان از تحقق آنها، قطعیت ظهور را نتیجه گرفت. هیچ تلازمی میان تحقق علائم ظهور و خود ظهور وجود ندارد؛ یعني ممکن است بسياري از نشانههاي ظهور تحقق پيدا کنند، اما خود ظهور محقق نشود. همچنين ممکن است هيچ يک از علائم و نشانهها، يا بسياري از آنها، تحقق پيدا نکنند، اما ظهور محقق شود.
رابعاً، در روایات معتبر، چنین توصیه شده است که بايد همواره و در هر لحظهای اميد ظهور را داشت. زيرا امر ظهور مهدی موعود همچون مسألهی نبوت است که ممکن است ناگهان و بدون اطلاع قبلی رخ دهد. در حديث آمده است که همانطور که خداوند به صورت ناگهانی و بدون اطلاع قبلی حضرت موسی را به نبوت و رسالت برگزيد، ممکن است امر فرج را به صورت ناگهانی اصلاح کند.
#انتظار
🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم
◻️عاملان خوب و سازمانهای خوب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
معتقدم برای تعالی یک سازمان هم باید ساختارهای آن متعالی باشند و هم افراد و نیروی انسانی آن همواره در اندیشه تعالی. اما هیچکدام به تنهایی کفایت نمیکند.
در عین حال، شخصاً نقش نیروی انسانی و عاملان و کارگزاران سازمان را بیشتر از نقش ساختارها میدانم.
نیروی انسانی ناکارآمد، مساوی است با سازمان ناکارآمد و نیروی انسانی متعهد و متخلق، حتی ساختارهای فشل و دستوپاگیر را نیز در خدمت توسعه اخلاق و حفظ کرامت و تکثیر و تسریع خدمت به کار میگیرد.
بر این اساس، از مهمترین وظایف مدیران در هر بخشی، آن است که در کنار جذب نیروی انسانی متعهد و کاردان و کارآمد، نیروهای انسانی موجود را نیز به روزرسانی کنند.
#مدیریت
#ساختار
🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
امام خامنهای:
«در پیشرفتها و موفقیتها، «غرور» سم است. در ناکامیها و مشکلات، «انفعال» زهر است.» (۲۱/ ۹/ ۱۴۰۳)
#امید
@taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم
◻️انسان: جاندار ناطق یا حیوان ناطق؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸حیوان ناطق، یکی از دیدگاههای شایع و رایج فیلسوفان در تعریف انسان است. این دیدگاه از سوی برخی از معاصران و برخی از اخلاقیون و عرفانمسلکان مورد طعنه و بعضاً تمسخر نیز قرار گرفته است که آری فیلسوفان، آدمیان را در زمره حیوانات به شمار آورده و تنها تمایز او با گاو و الاغ و گوسفند و امثال آن را ناطقیت یا قدرت درک کلیات دانستهاند! درحالی که عارفان، انسان را از ملائکه نیز بالاتر دانسته و معتقدند؛ من ملک بودم و فردوس برین جایم بود!
🔹درحالی که اگر اندکی دقت میشد، میدانستیم که فیلسوفان به دنبال بیان تمایز #انسان با انعام و دوابّ و چارپایان و خزندگان و چرندگان و درندگان نبودهاند. اساساً فیلسوفان اولیه، یعنی اندیشمندانی مثل کِنْدی (م ۲۵۰ ق)، فارابی (م ۳۳۹ ق)، ابنحزم (م ۴۵۶ ق) و راغب اصفهانی (م ۵۰۲ ق)، به هنگام تعريف انسان، برای بیان جنس او از کلمه حيوان (که در ادبیات متأخرین به معنای چارپایان یا چرندگان و درندگان و خزندگان و ... است) استفاده نمیکردند؛ بلکه انسان را نوعی از انواع جنس «حیّ» (یعنی موجود زنده یا جاندار) میدانستند. [هر چند منظور کسانی که از کلمه حیوان هم استفاده کردهاند، هرگز حیوان به معنای چارپایان و چرندگان و... نبوده است؛ بلکه حیوان به معنای موجود دارای حیات بوده است. اما برخی از متأخرین بدون دقت کافی، گمان کردهاند که فیلسوفان، انسان را در زمره حیوانات و چارپایان و ... طبقهبندی کردهاند!]
توضيح آنکه #کندی در تعریف انسان از عبارت حی ناطق ميت استفاده میکند. يعني با دو فصل ناطق و ميت نوع انسان را از ساير انواع حيّ متمايز ميکند. #فارابی نيز در تعريف انسان ميگفت: «الحي الناطق الميت»؛ يعني زندة ناطق ميرا. #ابن_حزم اندلسي هم به هنگام بحث دربارة فصل، همين تعريف از انسان را ذکر ميکند. البته توضيح ميدهد که منظور از نطق در اينجا کلام و سخن نيست؛ بلکه قدرت تمييز و تفکر در علوم و صناعات و تجارات و توانايی تدبير امور است. اين معنای از نطق اختصاص به انسان دارد و در ساير حيوانات نيست؛ جز ملائکه و جنيان.
در ادامه #راغب_اصفهانی نيز همين جنس و فصلها را براي انسان بيان ميکند با اين توضيح که ميگويد معناي اين جنس و فصلها آني نيست که بسياري از مردم تصور ميکنند. يعني منظور از حيً به عنوان جنس انسان حيات حيواني نيست و منظور از ميت هم موت حيواني نيست و منظور از نطق هم کلام و سخن نيست. بلکه منظور از حي آن حياتي است که در قرآن گفته ميشود «لينذر من کان حيا» و منظور از نطق هم آن بيان و سخني است که در قرآن گفته شده است «علمه البيان» و منظور از ميت هم يعني کسي که شهوت و غضب خود را مقهور مقتضاي شريعت و دين ميکند. يعني موت و مرگ ارادي منظور است و نه مرگ طبيعي و بدني.
#انسانشناسی
🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم
◻️مسؤولان جمهوری اسلامی و عبرتگیری از داستان سوریه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از نکات مهم سخنان امروز (۲۱ آذر ۱۴۰۳) رهبر حکیم انقلاب در تبیین حوادث سوریه، اشاره به عبرت و درسی است که مسؤولان جمهوری اسلامی باید از این حادثه بگیرند. و آن اینکه:
اولاً، «از دشمن نباید غافل شد؛ دشمن را حقیر هم نباید شمرد». دشمنان اسلام یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی، دائماً در اندیشه ضربه زدن به اسلام و مسلمین و جمهوری اسلامی هستند. به تعبیر حکیمانه امیرمؤمنان علیه السلام: مَن نامَ لَم یُنَم عَنه.
همه مسؤولان سیاسی و نظامی و اقتصادی و علمی و فرهنگی کشور باید دانند که لحظهای از دشمنان نباید غافل بمانند. بدانند که اگر آنان از دشمن غافل شوند، دشمن هرگز از آنها غافل نخواهد شد.
قرآن کریم به صراحت و مکرراً به توصیف رویکرد جبهه کفر در تقابل با اسلام پرداخته است:
وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىٰ يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا (بقره، ۲۱۷)
طبیعتاً در برابر چنین دشمنانی همواره باید هوشیاری و هوشمندی و آمادگی خود را در بالاترین سطح و در همه سطوح تقویت کرد.
ثانیاً، «به تبسّم دشمن هم نبایستی اعتماد کرد؛ گاهی دشمن با لحن خوش با انسان حرف میزند، با تبسّم حرف میزند، امّا خنجر را پشت سرش گرفته، منتظر فرصت است.» امید است که سیاستمداران و مسؤولان از همه احزاب و گروههای سیاسی کشور یک بار برای همیشه از سرنوشت بشار اسد عبرت بگیرند. او در یک سال اخیر، به لبخند آمریکاییان و به وعدههای دشمنان دیرین مردم سوریه دل خوش کرده بود! و توصیه رهبر معظم انقلاب را گوش نکرد که ابتدای همین سال جاری به او گفت آمریکاییها هرگز به وعدههای خود وفا نمیکنند. و گویا به این سخن صریح خدای متعال باور نداشت که اولیای کفر هرگز به وعدههای خود پایبند نیستند: «إنَّهُم لَآ أَيمَٰنَ لَهُمۡ» و شد آنچه میتوانست نشود.
#دشمنشناسی
#بیداری
🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314