📮حتما دقایقی از ساعات رازآمیز روزهداری خود زا به برترین عبادت اختصاص دهید و آن هم چیزی نیست جز "تفکر"!
با خود و خدای خود خلوت کنید. خصوصا به نوع رابطه حضرت حق با خودتان بیندیشید، امید است ابوابی از معرفت به رویتان باز شود.
✍️ توصیه آیتالله کشمیری
⚜️ @taammolat74
🔰تحلیلی انتقادی بر کتاب عصرحیرت
✍️ رضا کریمی
🔸مهدی نصیری با کتاب تازه خود میگوید اثر غیبت، حیرت است و عصر غیبت نمیتواند ظرف تحقق دولت و جامعه و تمدن تراز اسلام باشد و مراجعه به فقها مانند تیمم بدل از وضو است. پس امکان تحقق تمدن اسلامی در حد مطلوب وجود ندارد. همچنین نظریه «مشروط بودن ظهور به تحقق تمدن و جامعه سازی اسلامی» را رد میکند. نصیری در این کتاب به موضوعاتی که میتواند نظریه او را نقد کند نیز پاسخ میدهد؛ روایاتی که برتری قم در ظهور را ثابت میکنند نقد میکند و تقریر مشهور از قاعده لطف در غیبت را نمیپذیرد.
🔹البته نصیری که در پایان این کتاب تکثر (که از مشهورات معرفت مدرن است) را توصیه و تجویز میکند که با دیدگاه انتقادی او به مدرنیته ناهماهنگ به نظر میرسد. همچنین تحلیل او درباره روایات «نهی از قیام قبل از قائم» قابل نقد است.
🔸در این کتاب نویسنده بارها تأکید میکند که این ادعا به هیچ وجه نافی وظیفه اصلاحگری نیست و انقلاب اسلامی را قیامی در دفاع از کیان دین و مذهب میداند و دیدگاه او با دیدگاه مشهور منسوب به انجمن حجتیه در باب قعود و عدم قیام تفاوت اساسی دارد. او حتی به ولایت مطلقه بیش از ولایت مقیده فقیه گرایش دارد.
🔹به طور کلی این کتاب دارای محتوایی بسیار چالش برانگیز و در عین حال مهم و حیاتی است و بحث و گفتگو و نقد درباره نظریه آن نهایتاً به حال شیعیان و ایرانیان و حکومت اسلامی مفید خواهد بود.
🔗 ادامه مطلب را در لینک ذیل بخوانید:
🌐 https://vrgl.ir/o2N1S
⚜️ @taammolat74
42.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #رضوان_رمضان
🌷 مناجاتخوانی #حاج_محمود_کریمی
▶️ (بهشت اینجا آرزو کردن حرومه...)
🔸مراسم مناجات شب اوّل ماه رمضان سال ١٣٩٩
🔹حرم مطهر امام رضا (عليهالسّلام)
⚜ @taammolat74
❇️#صبوحانه
(ایده یابی قرآنی برای زیست اخلاقی در فضای مجازی)
🔘 شماره ۳
🌙 سوره بقره
🌅ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فيهِ هُدىً لِلْمُتَّقين. الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُون. (بقره/2-3)
🔸1. از این آیات و دو آیه بعدی فهمیده می شود که برای هدایت دیگران، متقن بودن محتوای پیام (در اینجا، قرآن) و معتبر بودن حامل پیام (در اینجا، پیامبر) کافی نیست؛ بلکه در مخاطب هم باید شرایطی (چون ایمان به غیب و اهتمام به عبادات) وجود داشته باشد تا آمادگی جذب پیام را داشته باشد.
🔸2. بنابراین، کسانی که در صدد اصلاح رفتارهای کاربران فضای مجازی هستند (از شهروندان عادی جامعه، مانند پدر و مادر، گرفته تا مسوولان نهادهای حاکمیتی متصدی سیاستگذاری برای فضای مجازی، مانند مرکز ملی و شورای عالی فضای مجازی، یا حتی نهادهای غیرحاکمیتی متصدی تبلیغ و تربیت، از قبیل حوزه های علمیه) علاوه بر این که بسته های هدایتی شان برای کاربران این فضا باید معقول، منطقی، واقع بینانه و جذاب باشد، بایستی #زمینه پذیرش آن توسط کاربران را نیز فراهم کنند. به عنوان مثال، کاربری که، به هر دلیل، اعتقاد دینی نداشته باشد یا به مبلغان دین یا حتی مدیران جامعه اعتماد نداشته باشد، راهکارهای ارائه شده از سوی آنان درباره #فجازی را نیز نمی پذیرد؛ سهل است که حتی ممکن است از روی عمد، خلاف آن عمل کند.
🔸3. نقش «اقناع پذیری کاربران» و «اعتماد/بی اعتمادی» آنان به مدیران جامعه در اخلاقی شدن فضای مجازی موضوعی است که باید به طورجدی بررسی و از سوی مسوولان جامعه مورد تامل قرار گیرد. تجربه سال های اخیر موید این موضوع است. مثلا به رغم فیلتر کردن برخی پیام رسان های خارجی، و تبلیغات برای حضور در پیام رسان های داخلی، کاربران ازآن استقبال نکردند که یکی از دلائل آن، عدم #اقناع و #اعتماد کافی نسبت به این موضوع بود.
⚜️ @taammolat74
🔰نصیری چرا از «نمیشود» میگوید؟
(مهدی نصیری؛ از کیهان تا عصر حیرت)
✍️ سعید قبادی (دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات دانشگاه تهران)
🔘 بخش ۱ از ۲
🔸مهدی نصیری این روزها با انتشار کتاب «#عصر_حیرت» و طرح ابعاد مختلف عدم امکان تحقق تمدن تراز اسلامی در عصر غیبت، نقل محافل حوزوی و دانشگاهی شده است. آنچه موجب توجه بیشتر به نظریه عصر حیرت شده، سیر تطور افکار نصیری است که پس از دوره طولانی اندیشه و عمل در عرصه مشهورات، مشاهده تنگناها و بنبستها و فاصله بسیار بین آنچه وعده داده و محقق شده، حاصل شد.
🔹نصیری پیش از این #روزنامهنگار بود. فعالیت حرفهای را در کیهان شروع کرد و پس از چندی مدیر مسئول آن شد و در فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اوایل دهه ۷۰ که اوج تقابل جریان #روشنفکری و نیروهای انقلابی بود، در آن قلم میزد. در خاطراتش بارها از تمجید رهبر انقلاب از عملکردش در کیهان یاد کرده است. پس از مدتی از روزنامه جدا شد و هفتهنامهای تأسیس کرد تا بتواند با دقت و تأمل بیشتری به مسائل بپردازد و از شتاب کار روزنامهنگاری فاصله بگیرد. گزارشهای تحقیقی نصیری در نشریه «#صبح» و افشای مفاسد اقتصادی در اوایل دهه ۷۰ دوران جدیدی را برای او رقم زد. نصیری میگوید ما در نشریه، گزارش فساد فلان وزارتخانه را منتشر کردیم، بعد از ما شکایت کردند و دادگاه به نفع ما حکم داد، اما شاهد بودیم که هیچ برخوردی با آن وزیر صورت نگرفت.
🔸مواجهههای مکرر و از نزدیک با مسائل اصلی کشور، عدم حصول نتایج مورد نظر، ناکامی مطالبهگریها و ناکارآمدی ساختارها، او را رهسپار قم کرد تا بنیادیتر به ریشهیابی مسائل بپردازد که چرا آنچه که تصور و وعده داده میشد که با وقوع #انقلاب_اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی در عرصههای مختلف زندگی فردی و اجتماعی محقق خواهد شد، نشد!
🔹این شرح حال کوتاه از سرگذشت #نصیری، از این باب اهمیت دارد که نمیتوان به راحتی با زدن برچسبهای معمول او را به ضدیت با انقلاب و... متهم و به تبع آن، وی را طرد کرد. او در مقام نظر، و پس از سالها تحقیق و تدبر در علوم دینی به نتایجی رسیده است که با مشهورات فعلی که از آنها با عنوان گفتمان انقلاب اسلامی و اسلام ناب یاد میشود، تفاوت دارد.
⚜️ @taammolat74
🔰نصیری چرا از «نمیشود» میگوید؟
(مهدی نصیری؛ از کیهان تا عصر حیرت)
✍️ سعید قبادی (دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات دانشگاه تهران)
🔘 بخش ۲ از ۲
🔸دال مرکزی مدعای نصیری این است که در عصر غیبت به دلیل عدم دسترسی به امام معصوم و بهرهمندی از فیوضات ایشان، امکان رسیدن به تمدن تراز اسلامی وجود ندارد. این عدم دسترسی به امام در کنار سیطره مدرنیته اساسا فضایی را ایجاد کرده است که بسیاری از آنچه به عنوان احکام اسلامی از آن یاد میشود محل تردید است. یک مورد آن اختلاف فتاوایی است که مراجع تقلید در مسائل مختلف با هم دارند.
🔹او تأکید میکند که البته این بدین معنا نیست که نباید در عصر غیبت به سمت تشکیل حکومت اسلامی رفت یا به دلیل عدم دسترسی به امام، مردم در ضلالت و گمراهی کامل به سر میبرند، بلکه باید با نگاه روشن و دقیق به صورت مسئله نگاه کرد و با آگاهی با مسائل موجود مواجه شد، اینکه ما قرار نیست تمدان تراز اسلامی به وجود بیاوریم، بلکه با لوازم موجود نهایتا بتوانیم به حد محدودی از آن (زیر پنجاه درصد به تعبیری) برسیم. همین موجب میشود تا اولا اهداف واقعبینانهتری را برای جامعه ترسیم کنیم و ثانیا در صورت نرسیدن به آنچه که از اجرای احکام اسلامی وعده داده شده است، دچار سرخوردگی نشویم.
🔸نصیری نقطه آغاز دیدگاه خود را نقد این اندیشه بیان میکند که برای تحقق حکومت، جامعه و تمدن تراز دین، تفاوت چندانی بین وضعیت حضور انبیا و امام معصوم (علیهم السلام) و عدم حضور آنان وجود ندارد و در عصر غیبت در صورت قبضه قدرت سیاسی از سوی فقها، آنان از عهده این مطلب در حد قابل قبولی برمیآیند. سیطره تمدن مدرن بر جهان که بر مدار نفسانیت شکل گرفت، تغییرات بنیادی در انگارههای وحیانی و دینی ایجاد کرد و خود معلول فقدان حاکمیت معصوم در جهان است نیز، از نظر او از موانع اصلی تحقق تمدن تراز است.
🔹او در این کتاب با استناد به آیات، روایات، نظرات فقها و اندیشمندان بزرگ اسلامی در ادوار مختلف بیان میکند که حضور مبسوطالید امام معصوم، همراه با حاکمیت بدون مانع و همراه با اقبال مردمی شرط اساسی تحقق تمدن تراز اسلامی است. از واقعه سقیفه و پس از آن عاشورا به عنوان انحرافات بزرگی در جامعه اسلامی پس از پیامبر اکرم (ص) یاد میکند که امر هدایت را با مشکلات و نقصان جدی مواجه کرده است که جز با ظهور امام این مشکلات مرتفع نمیشود. به کارکرد فقه و فقها در عصر غیبت میپردازد و این مدعا را که در صورت اجماع فقها بر حکمی هر چند اگر نادرست باشد طبق قاعده لطف مورد تأیید شارع مقدس خواهد گرفت، رد و در جمعبندی نهایی نتایجی را که حاصل از نگاه کلامی عصر حیرت است در چهار محور سیاسی، اجتماعی، فقهی و معرفتی بیان می کند.
⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 اردشیر زاهدی و درسی که به غربگرایان میدهد
✍ مهدی محمدی
🔸این گفتوگوی #اردشیر_زاهدی با بیبیسی فارسی است. بیبیسی تلاش میکند او را وادار کند که بگوید بنای دفاع از جمهوری اسلامی ندارد.
🔹ظاهرا مواضع چند ماه گذشته او علیه آنچه تلویحا #خودفروشی_اپوزوسیون مینامد، بر حقوق بگیران ملکه سختگران آمده. در عوض زاهدی می گوید که به حاج قاسم افتخار میکند، میکرده و خواهد کرد.
🔹#جواد_طباطبایی که او هم چندان با جمهوری اسلامی بر سر مهر نیست تازگیها در مقالهای بلند تلویحا استدلال کرده بود روشنفکری به طور سیستماتیک علیه ایران عمل میکند و کار اگر دست روشنفکرها باشد، در مقابل کسی مثل ترامپ، ایران را هم به باد میدهند؛ جمهوری اسلامی که جای خود دارد.
🔸 حالا اردشیر زاهدی هم، پس از یک عمر خدمت به امریکا، پیرانه سر، ظاهرا فهمیده غربگرایی بویژه از نوع خارج نشینش علیه قلمروی به نام ایران عمل میکند و دستش اگر برسد خاک ایران را به رییس جمهور وایتکس خورها هبه خواهد کرد. پس از نود و سه سال، شاید حقش باشد که #جوجه_غربگرا های تازه به دوران رسیده اندکی در سخنش تامل کنند، شاید چیزی فهمیدند و زودتر از نود سالگی به دردشان خورد!
⚜ @taammolat74
🔉 فایل صوتی | واکاوی ابهامات "عصر حیرت"
🔶گفتوگوی انتقادی با مهدی نصیری
🔸انجمن #اندیشه_و_قلم در گفتوگویی انتقادی با #مهدی_نصیری، مشي فكري و سياسي او و نظرات تازهاش درباب مدرنیته، حکومت فقهی، عصر غیبت و.. را به نقد و بررسی میگذارد.
🔹مهدی نصیری مدیرمسوول روزنامه #کیهان و #هفته_نامه_صبح که کارنامه مطبوعاتی مشخصی دارد، این روزها حرفهای جدیدی میزند که بسیاری معتقدند با مواضع سابق او تفاوت کرده است؛ دیدگاههایی که او در کتابی با نام عصر حیرت آنها را گردآورده است.
🔸ادعای اساسی او که در کتابی با عنوان «#عصر_حیرت» این است که غیبت امام معصوم (ع) به ویژه وقتی که با تمدن فراگیر جدید همراه میشود، مانع تحقق دولت و جامعه و تمدن تراز دین است و حتی در صورت استقرار یک حکومت دینی با محوریت ولایت فقیه، امکان تحقق چنان تمدنی در حد مطلوب وجود ندارد و تنها نسبت محدودی از آن مقدور است.
🔹او بدون نفی وظیفه اصلاحگری و تلاش برای به دست گرفتن قدرت سیاسی در عصر غیبت، معتقد است امر اصلاح و تلاش برای تحقق احکام و آرمانهای دینی در روزگار عدم دسترسی به امام معصوم، به ویژه در شرایط سیطرۀ #تمدن_مدرن، با موانعی مواجه است که دایرۀ مقدور و ممکن آن را محدود میکند و عدم توجه به این محدودیت میتواند نتایج زیانباری، هم برای دین و هم نظام دینی، داشته باشد.
🔻واکاوی این دیدگاهها و بررسی ابهامات آن، موضوع گفتوگوی انتقادی صدرا صدوقی، روزنامه نگار حوزه اندیشه با مهدی نصیری است که در ادامه میتوانید دانلود کنید.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
4_5834703545378540006.mp3
20.95M
🔉 واکاوی ابهامات عصر حیرت
🔶گفتوگوی انتقادی با مهدی نصیری
🔸بررسی سیر تطور موسیقی سازی در فقه شیعه
🔹یک حکومت دینی مثل نظام جمهوری اسلامی تنها در حد ۳۰ درصد توان اصلاح دارد.
🔹اگر بار بزرگ تمدنسازی را به گردن نظام بیندازیم، چه بسا دچار شکست شود.
🔹میگویند من تغییر کردهام، بله تغییر کردهام. ما که معصوم نیستیم. مرحوم آیتالله بروجردی در برخی موارد در یک دوره دو دههای در یک موضوع سه نظر داشت.
🔹حق نداریم افراد را متهم به سوءنیت و انحراف کنیم، مثلا مرحوم بازرگان در موضوع علمزدگی از نگاه ما دچار برداشت اشتباه بوده، ولی چرا او را به سوء نیت و انحراف برانیم؟!
🔹بعضی مدعی شده اند من تمام مشکلات موجود در جمهوری اسلامی را میخواهم با اشاره به غیبت امام زمان(عج) و مدرنیته توجیه کنم، در حالی که این طور نیست.
🔹مدرنیته واقعا غول است. نه این که کاملا راه اصلاح را ببندد، ولی مثل یک زمین شوره زار است که بذر فقه و دین در آن بسیار سخت می روید... در حوزه حتی یک جزوه ۱۰۰ صفحه ای برای توضیح مدرنیته نیست و این را باید فاجعه نامید.
⏰ ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74
19.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #رضوان_رمضان
🌷 مناجاتخوانی #حاج_مهدی_رسولی
▶️ (اومدم تنهای تنها...)
🔹مناجات ماه مبارک رمضان با عنوان "تنهاترین"
⚜ @taammolat74
❇️#صبوحانه
(ایده یابی قرآنی برای زیست اخلاقی در فضای مجازی)
🔘 شماره ۴
🌙 سوره بقره
🌅 إنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ. خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ. (بقره/6-7)
🔸 1. «کفر» از نظر لغوی به معنای «پنهان کردن و پوشاندن» است. انسان های کافر به گونه ای دیده خود را نسبت به حقایق بسته اند که هیچگونه تذکری برای آنها فایده ندارد (نرود میخ آهنین در سنگ). به خاطر این رفتارشان است که خداوند توفیق فهم حقیقت را از آنها گرفته است. طبیعتا چنین انسان هایی نه تنها خود زیان می بینند که به دیگران نیز ضرر می زنند.
🔸 2. یکی از معضلات اخلاقی فضای مجازی کسانی هستند که گمان می کنند این فضا ارث پدری و ملک خصوصی آنان است و در آن هرکاری خواستند می تواننند انجام دهند؛ بدون این که به تبعات کارهای خود برای دیگران بیاندیشند. این خودبینی، حقیقت ستیزی و مسوولیت گریزی درمورد برخی چهره هایی که فاقد فضیلت خاصی هستند ولی به مدد همین فضای مجازی مشهور شده اند بیشتر نمود دارد. تذکرات و هشدارهای دیگران به رفتارهای غیراخلاقی این افراد نه تنها هیچ تاثیری بر آنان ندارد، بلکه به هراندازه فالوئر و ممبرهای شان افزایش می یابد در انجام رفتارهای غیراخلاقی جرات و وقاحت بیشتری پیدا می کنند.
🔸 3. تجربه نشان داده یکی از مهم ترین عوامل تجری و تداوم اخلاق گریزی چهره های مشهور در فجازی، استقبال دیگران از آنها است. به همین دلیل، کسانی که صفحات این افراد را پیگیری می کنند یا مطالب مربوط به آنها را برای دیگران منتشر می کنند، یا بیننده پخش زنده (لایو) کارهای آنها هستند و در ذیل مطالب شان لایک و کامنت می گذارند نیز در پیامد بی اخلاقی های آنان شریک، و به خاطر تمایل (هرچند ناخواسته شان) به گسترش زشتی ها، در دنیا از نظر اخلاقی قابل سرزنش و در آخرت مستحق عذاب هستند: «إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ» (نور/19).
🔸 4. مسوولیت گریزی برخی کاربران و بی توجهی آنها به تذکرات دیگران، بی معنای بی تفاوتی و عدم امر به معروف و نهی از منکر در قبال رفتارهای آنها نیست. خوشبختانه امورزه علاوه بر امکان نظارت بر این افراد توسط پلیس فتا، و در مورادی دستگیری و اِعمال مجازات قانونی نسبت به آنها، راهکارهایی در خود فجازی برای ممانعت از کارهای غیراخلاقی این افراد وجود دارد؛ که از آن جمله است گزارش دادن (Report) به مسوولان شبکه های اجتماعی. در موارد گوناگون دیده شده که آنها به این گزارش ها توجه کرده اند و نه تنها صفحات این افراد را بسته اند که امکان راه اندازی صفحه یا کانال جدید را هم به آنها نداده اند.
⚜️ @taammolat74
🔰وارثان پروتستانتیسم و سلفی گرایان مدرن
✍️ سجاد اسلامی
🔸اهل ظاهر با تعمیق و باطنی گری میانه ای ندارند و می کوشند تا قرآن را به ظواهر آیات تقلیل دهند و به نام اهل بیت عصمت و طهارت که خود اندیشه تاویل را در میان شیعه به یادگار گذاشته اند با تاویل و تفلسف و کنکاش های عقلانی و عرفانی پیرامون آیات مبارزه کنند و سد راه فیلسوفان و عارفان راستین گردند.
🔹اخباریگری که به اوج خود رسید به جنگ با قرآن رفت و قرآن را محرف خواند و صحبت از دخل و تصرف های حکومتی در آن به میان آورد تا بدینگونه این کتاب مبین را در برابر اندیشه امامت بر زمین بزند و امامت را بر آن فائق و پیروز گرداند ۰ سلفی گری نیز که به اوج خود رسید بوسیله ی قرآن به جنگ با امامت رفت تا جائیکه امامت را در برابر قرآن قربانی و ذبح نمود.
🔸این دو قربانی در پروتستانتیسم با یکدیگر جمع می شوند و امامت و خاتمیت در اندیشه پروتستانی با یکدیگر به زیر کشیده می شوند، روشنفکران لیبرال که اندیشه پروتستانتیسم را به ایران می آورند سبب می شوند تا سلفی گرایان و نئو وهابیان ایرانی ، از پشت عینک پروتستانتیسم راه سلف صالح را در پیش بگیرند.
🔹آنانکه قرآن را کتاب خدا می دانند و برای آن منزلت "فرامکانی - فرازمانی " قائل می شوند نمی توانند برای پیامبر که بر او قرآن نازل گشته است و امامان که مفسر این کتاب الهی اند بعنوان قابل وحی ، سلوک فرازمانی و فرامکانی قائل نشوند ۰ البته این گفتار هم چنانکه بوسیله تقصیر و کوتاهی در مقامات پیشوایان دینی ، دامن خود را نیالوده است ؛ آب خود را نیز در جوی شیخی مسلکان جاری نمی سازد و به الوهیت و ربوبیت پیامبر و اهل بیت " ع " نیزقائل نمی گردد ۰ پیامبران و امامان ولایت دارند و ولایت آنان ، برای عاشقان و سالکان طریق الی الله هویدا و آشکار گشته است.
⚜️ @taammolat74