eitaa logo
تاملات
764 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
346 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
30.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❁﷽❁ 🎥 🌷 شعرخوانی ▶️ (سهل تر ساده تر از قافیه ای باختی اش ننگ بادا به تو ای دهر که نشناختی اش چه برایش به جز اندوه و ملال آوردی جان او را به لبش شصت و سه سال آوردی) 🔸کلیپ شعرخوانی با عنوان | ناگوارتر از کتاب تحیر ☑️ شهادت شفیع شیعیان و مولای متقیان، علی علیه السلام تسلیت باد ⚜️ @taammolat74
🔰نصیحت پدرانه علی(ع) 🔸این تنها و تنها علی(ع) است که این‌گونه از مرگ می‌گوید، گویی مرگ در برابر او به تعظیم افتاده و با چشم حقیقت بین خود و زبان لبریز از حکمت خود، پیام خود را به تمام بشریت می‌رساند. وقتی کلمات او را می خوانی بند بند بدنت به لرزه خواهد افتاد، اما خواندن کی بود مانند شنیدن از صدای شیوای او؟! 🔹این خطبه را امشب در نهج البلاغه(خطبه ۱۳۲) دیدم و مرا دقایقی تکان داد. در شبی که باید به حساب‌ها برسیم و خود را نکانی دهیم و با خود رو راست شویم کخ از این دنیای دنی دل باید کند، این نصحیت پدرانه علی(ع) بسی راه گشاست: 🌙فإِنَّهُ وَ اللَّهِ الْجِدُّ لَا اللَّعِبُ وَ الْحَقُّ لَا الْكَذِبُ، وَ مَا هُوَ إِلَّا الْمَوْتُ أَسْمَعَ دَاعِيهِ وَ أَعْجَلَ حَادِيهِ؛ فَلَا يَغُرَّنَّكَ سَوَادُ النَّاسِ مِنْ نَفْسِكَ وَ قَدْ رَأَيْتَ مَنْ كَانَ قَبْلَكَ مِمَّنْ جَمَعَ الْمَالَ وَ حَذِرَ الْإِقْلَالَ وَ أَمِنَ الْعَوَاقِبَ طُولَ أَمَلٍ وَ اسْتِبْعَادَ أَجَلٍ، كَيْفَ نَزَلَ بِهِ الْمَوْتُ فَأَزْعَجَهُ عَنْ وَطَنِهِ وَ أَخَذَهُ مِنْ مَأْمَنِهِ، مَحْمُولًا عَلَى أَعْوَادِ الْمَنَايَا، يَتَعَاطَى بِهِ الرِّجَالُ الرِّجَالَ حَمْلًا عَلَى الْمَنَاكِبِ وَ إِمْسَاكاً بِالْأَنَامِلِ. أَمَا رَأَيْتُمُ الَّذِينَ يَأْمُلُونَ بَعِيداً وَ يَبْنُونَ مَشِيداً وَ يَجْمَعُونَ كَثِيراً، كَيْفَ أَصْبَحَتْ بُيُوتُهُمْ قُبُوراً وَ مَا جَمَعُوا بُوراً وَ صَارَتْ أَمْوَالُهُمْ لِلْوَارِثِينَ وَ أَزْوَاجُهُمْ لِقَوْمٍ آخَرِينَ، لَا فِي حَسَنَةٍ يَزِيدُونَ وَ لَا مِنْ سَيِّئَةٍ يَسْتَعْتِبُونَ [يُسْتَعْتَبُونَ]؟! ✍️به خدا سوگند، اين كه مى گويم بازى نيست، جدّى و حقيقت است، دروغ نيست، و آن چيزى جز مرگ نيست، كه بانگ دعوت كننده اش رسا، و به سرعت همه را ميراند. پس انبوه زندگان، و طرفداران، تو را فريب ندهند، همانا گذشتگان را ديدى كه ثروت ها اندوختند و از فقر و بيچارگى وحشت داشتند و با آرزوهاى طولانى فكر مى كردند در امانند، و مرگ را دور مى پنداشتند، ديدى كه چگونه مرگ بر سرشان فرود آمد و آنان را از وطنشان بيرون راند و از خانه أمن كوچشان داد كه بر چوبه تابوت نشستند، و مردم آن را دست به دست مى كردند و بر دوش گرفته و با سر انگشت خويش نگاه مى داشتند. آيا نديديد آنان را كه آرزوهاى دور و دراز داشتند، و كاخ هاى استوار مى ساختند، و مال هاى فراوان مى اندوختند، چگونه خانه هايشان گورستان شد و اموال جمع آورى شده شان تباه و پراكنده و از آن وارثان گرديد و زنان آنها با ديگران ازدواج كردند نه مى توانند چيزى به حسنات بيفزايند و نه از گناه توبه كنند. ⚜️ @taammolat74
🔰 فرصت تنهایی و رخصت ایمان ✍️ عظیم محمودآبادی 🔘 بخش سوم | بخش دوم 💠
 نیهیلیسم و خود خداپنداری انسان!

این ملال، چیزی نیست جز نتیجه رشد نیهیلیسم و خود خدا پنداریِ انسان در دنیای ما؛ همین جهان مدرن و عصر جدید! نخستین استفاده مهم از مفهوم «نیهیلیسم» در فلسفه را در «نامه به فیشته» به قلمِ اچ. یاکوبی در اوج عصر روشنگری (۱۷۹۹) می‌یابیم. یکی از نکات اصلی که یاکوبی در این نامه سرگشاده مطرح کرد این است که انسان بین خدا و هیچی، یکی را انتخاب کرده و با انتخابِ هیچی، خود را به خدا تبدیل کرد. اما به قول لارس اسونسن انسان نتوانست نقش خدا را خوب ایفا کند؛ «در غیابِ خدا، انسان نقشِ مرکزِ ثقلِ معنا را ایفا کرد، ولی نتوانست به خوبی از عهده آن برآید.» 💠
 راهِ درمانِ ملال

این همان عارضه نحس و ابتلای شومی بود که بلِز پاسکال یک قرن قبل از یاکوبی – یعنی در نیمه‌های قرن هفدهم – توانسته بود تشخیص دهد و علاجش تجویز کند: «ایجاد رابطه با خداوند، راهی برای درمان ملال است.» حال این ملالِ شوم دامان همه ما ساکنان این خراب آباد را گرفته است. همین ما «امت مرحومه» نیز از نحوست این بلای خانمان برانداز در امان نبوده و نیستیم و به طرفه العینی غفلت، به قول پروین اعتصامی آب، خاکمان را دهد ناگه به باد. چراکه آدمِ بدون ایمان به تعبیر مولانا همان کشتیِ بی لنگری است که «کژ می‌شد و مژ می‌شد». ✔️[ادامه دارد...] ⚜️ @taammolat74
📘دانلود pdf | کیفیت عمل در شب قدر ✍️ استاد علیپور 💠عناوین اصلی: 🔻اهمیت جوهرۀ عمل در شب‌های قدر 🔻از عوامل رسیدن به جوهرۀ عمل؛ توجه به ذلت خود در برابر خداوند 🔻از عوامل رسیدن به جوهرۀ عمل؛ یاد مرگ 🔻علم؛ یکی از فضیلت های شب قدر 📆تاریخ سخنرانی: 1395/4/5 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
853-13950405.pdf
404.6K
📘دانلود pdf | کیفیت عمل در ✍️ استاد 💠عناوین اصلی: 🔻اهمیت جوهرۀ عمل در شب‌های قدر 🔻از عوامل رسیدن به جوهرۀ عمل؛ توجه به ذلت خود در برابر خداوند 🔻از عوامل رسیدن به جوهرۀ عمل؛ یاد مرگ 🔻علم؛ یکی از فضیلت های شب قدر ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @nedayepakefetrat
🔰زندگي؛ ليـلة القدري است تا مطلع ‌الفجرِ قيامت ✍ علی اصغر طاهرزاده 🔘 بخش سوم | بخش دوم 🔸 به ما خبرداده‌اند امام پشت ابرِ غیبت هم كه باشند نورشان به ما مي‌رسد، ایشان بيشتر از آنچه ما آن حضرت را بخواهیم ما را مي‌خواهند، ما هم كه رسيده‌ايم به اين‌كه روزه‌ی بي‌امام، روزه نيست. زیرا قلب امام همه‌ی توحيد است و هر قلبی به اندازه‌ای که از شرک فاصله دارد و به توحید نزدیک است، عباداتش مورد قبول است. 🔹پس فقط روزه امام اصل و امامِ روزه‌ها است، هر «جزئی» اگر به «كل» نرسد، نابود می‌شود، همان‌طور که رطوبت‌ها و نم‌ها به آب برمي‌گردند، روزه‌ی ما به اندازه‌ی نظرکردن به قلب امام زمان«عجل الله فرجه»روزه است؛ پس باید از امام بخواهیم که كمك‌ كنند و قلم مبارک خود را بر لوح دل ما بنگارند. 🔸امام صاحب قلب‌اند و هرکس به اندازه‌ای که در اعمال خود حضور قلب داشت به قلب امام رجوع کرده است زیرا قلب، آینه‌ی اسم جامع الهی است، کافی است فعّال شود به گفته‌ی امام خمینی«رضوان‌الله‌تعالی‌عليه» «وقتی قلب الهی شد، همه چیز انسان الهی می‌شود» 🔹نگهباني قلب به كمك نظر امام زمان«عجل الله فرجه»ممكن است، به کمک امامی که در مقام فعلیتِ همه‌ی ابعاد دین هستند، و نظر به چنین مقامی عقاید و اعمال ما را متعادل می‌کند و جهت می‌دهد. 🔸از چنین امامی تقاضای کمک می‌کنیم تا بتوانیم شب قدر خود را درک کنیم و به مقام متقین برسیم و با حضور قلب در اعمال، زمینه‌ی رجوع به امام فراهم می‌شود و به مقام توحید می رسیم. ✔️[ادامه دارد...] ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 درس‌هایی از زندگی علی(ع) 🔸 استاد رحیم‌پور ازغدی 🔹🔹چند دقیقه برای تفکر 🔻پ.ن: ویژه شب‌های قدر، سخنرانی‌های رحیم‌پور ازغدی با موضوع امیرالمومنین(ع) در این کانال منتشر خواهد شد. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی شهادت امام علی علیه السلام.mp3
10.98M
🔉 سخنرانی 🔶 درس‌هایی از زندگی (ع) 🔸 استاد 🔹🔹به خاندان پیامبرتان بنگرید و به آن سو روید که آنان مى روند و پاى به جاى پاى آنان نهید، که هیچگاه شما را از طریق هدایت منحرف نکنند و به هلاکت نسپارند. اگر نشستند، بنشینید و اگر برخاستند، برخیزید. بر آنان پیشى مگیرید که گمراه شوید و از آنان واپس نمانید که هلاک گردید. من اصحاب محمد (صلى اللّه علیه و آله ) را دیده ام . در میان شما نمى بینم کسى را که همانند ایشان باشد. آنان روزها ژولیده موى و غبارآلود بودند و شبها یا در سجده بودند یا در قیام . گاه چهره بر زمین مى سودند و گاه پیشانى . چون سخن معادشان به گوش مى رسید، گویى پاى بر سر آتش ‍ دارند. میان دو چشمانشان در اثر سجده هاى طولانى چون زانوان بز پینه بسته بود. چون خدا را یاد مى کردند، سرشک دیدگانشان گریبانهایشان را تر مى کرد و از بیم عذاب و امید ثواب بر خود مى لرزیدند، آنسان که درخت در روز بادناک مى لرزد. نهج‌البلاغه/ خطبه ۹۶ ⚜️ @taammolat74
33.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❁﷽❁ 🎥 🌷 مداحی حاج ▶️ (خداحافظ ای تنهایی‌ها... سلام ای بانوی خوبی‌ها چه سخته دنیای بی زهرا) ☑️ شهادت یاور یتیمان حضرت علی‌«ع» تسلیت باد ⚜️ @taammolat74
❇️ (ایده یابی قرآنی برای زیست اخلاقی در فضای مجازی) 🔘 شماره ۸ 🌙 سوره تکاثر 🌅 ألْهَاکُمُ التَّکَاثُرُ. حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ. (تکاثر/1-2) 🔸 ۱. این آیات به نقد کسانی پرداخته که امور ظاهری و به قول معروف «چشم پرکن»، از قبیل ، را معیار ارزشداوری قرار داده اند؛ تا جایی که برای برتر دانستن خود یا قبیله شان به شمارش قبرها روی آورده اند. این در حالی است که از نظر قرآن، از قبیل تقوا است که معیار خوب یا بد بودن افراد محسوب می شود: «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ» (حجرات/13). از این آیات می توان برای شناخت یکی از آسیب های اخلاقی فضای مجازی استفاده کرد، که عبارت است از « به مثابه معیار ارزشگذاری اخلاقی». 🔸 ۲. فضای مجازی به عنوان یک فضای دیجیتال، نه تنها بنیادش بر است، که اعداد و ارقام نیز در بخش های مختلف آن نمود فراوان دارد. تعداد اعضای گروه ها و کانال ها، دانلودهای یک فایل، کسانی که یک مطلب را مشاهده کرده اند، و (اعضا)ی یک صفحه در شبکه های اجتماعی، بییندگان یک برنامه زنده (لایو)، ارسال یک مطلب برای دیگران و بازنشر آن (forward, retueet)، و تعداد کامنت های ذیل یک مطلب، نمونه هایی از کاربرد اعداد و آمار در فضای مجازی است. این آمارها از نظر اخلاقی هم کارکرد مثبت دارد هم منفی. اگر برای «تحلیل و آسیب شناسی وضع موجود»‌ برای «برنامه ریزی برای رسیدن به وضع مطلوب» باشد از نظر اخلاقی کاری لازم و پسندیده است (به عنوان مثال، با و ریشه یابی علل افزایش اعضای کانال های حاوی مطالب مستهجن، یا ازدیاد طرفداران یک بی اخلاق، برای اصلاح این وضعیت چاره اندیشی می شود) ولی اگر کثرت عددی مبنای تفاخر و تحقیر دیگران، یا معیارِ «صالح بودن»‌ یک فرد یا درست بودن سخنان او یا الگو بودنش برای دیگران قرار گیرد، طبیعتا کاری غیراخلاقی محسوب می شود. 🔸 ۳. یکی از شگردهای غیراخلاقی برخی سلبریتی ها و افراد مشهور در شبکه های اجتماعی، تمسک به خود برای اثبات و رفتار خویش است؛ آن هم گفتار و رفتارهایی که غیراخلاقی بودنش واضح و روشن است؛ مانند فحاشی و زشت گویی، یا تشویق طرفداران خود، که اغلب جوان و نوجوان هستند، به روابط غیراخلاقی. وقاحت رفتارهای این چهره ها گاه به اندازه ای است که حتی شبکه های اجتماعی از قبیل اینستاگرام که نوعا در مواجهه با آنچه در جامعه ای مثل ایران غیراخلاقی محسوب می شود، رفتار مداراجویانه ای دارند، اقدام به مسدود کردن صفحات این افراد می کنند. ⚜️ @taammolat74
🔰امام علی(ع)؛ اسوه ایمان و عدالت ✍ محمد باقر تاج الدین 🔸امام علی(ع) برکنار از صفات و ویژگی های فراوانی که به عنوان یک مسلمان تمام عیار و یار و همراه وفادار پیامبر اسلام(ص) داشتند دو ویژگی بسیار بارز و برجسته ایشان را می توان در "ایمان" و "عدالت" جستجو نمود. ایمان ایشان ایمانی عمیق، درونی، همه جانبه، آزادانه، خالص و در یک کلمه چون کوه استوار بود. او سرشار از عشق و محبت خداوند بود به گونه ای که خدا را در همه حال حاضر و ناظر بر اعمال و رفتار خویش می دید و تو گویی که لحظه ای بی یاد و نام خدا زندگی نمی کرد. سخنان آن حضرت، نیاتش، اعمالش، احساسش، آرزوهایش، باورهایش همگی تجلی عشق و محبت به خداوند از یک سو و دوستی و مدارا و ارادت به انسان ها از سوی دیگر بود. 🔹حضرت امیر(ع) راه رسیدن به خداوند را از میان خلق خدا جستجو می کرد و این گونه می پنداشت که خدمت به مردم که همگی بندگان خداوند هستند می تواند این راه را هر چه بهتر هموار و آسان کند. در واقع می توان گفت عدالتی که آن حضرت در پی اقامه کردنش بود همانا ایجاد مساوات و برابری در بین مردم جامعه بود که این همان مسیر ایمان و خداخواهی بود. علی ابن ابی طالب به خوبی می دانست که در جامعه ای پر از ظلم و ستم و بی عدالتی نمی توان خداوند و ایمان به او را جستجو کرد و اساساً هر کجا برابری و عدالت باشد ایمان نیز حضوری قوی و پر هیمنه و همه جانبه خواهد داشت. 🔸به عبارت دیگر می توان گفت ایمان و عدالت به تعبیری دو روی یک سکه محسوب می شوند که گویی یکی بدون دیگری چندان معنایی نخواهد داشت. ایمان بدون عدالت و برابری اگر هم به فرض بتواند وجود داشته باشد بسیار دور از ذهن است که در خدمت انسان ها و جامعه باشد و بتواند راه سعادت را برای همگان هموار سازد. امام علی(ع) به خوبی می دانستند که ایمان های قوی و استوار که از عمق وجود انسان بر می خیزند و قلب و روح آدمی را به تسخیر خویش در می آورند هرگز نمی توانند جامعه بدون عدالت و برابری را جامعه ای مطلوب و مناسب تصور کنند. 🔹این گونه بود که آن امام بزرگوار هرگز به چیزی کم تر از عدالت در جامعه و برابری میان انسان ها رضایت ندادند و همواره در سخنان خویش عدالت را فریاد می کردند و در رفتار خویش با تمام وجود در راه برقراری عدالت کوشش می کردند به گونه ای که مجاهدت هایی این چنین سرانجام موجب شهادت ایشان نیز شد. این که گفته می شود امام علی(ع) شهید راه عدالت است حقیقتا سخنی مطابق با واقع و عین حقیقت است. 🔸بر این اساس می توان گفت حضرت امیر(ع) اسوه بی نظیر ایمان و عدالت بودند و هستند و بشریت امروز نیز بی گمان در این دنیای سرشار از بی عدالتی و کم ایمانی بسیار نیازمند شخصیت ها و اسوه هایی چون ایشان است تا بتواند راه نجات خویش را از ورطه های گوناگونی که در آن ها گرفتار آمده است، بیاید. ⚜ @taammolat74
🔰 فرصت تنهایی و رخصت ایمان ✍️ عظیم محمودآبادی 💠
رمضان و اَحسنِ تقویم
🔘 بخش چهارم | بخش سوم 🔸ماهِ رمضان فرصتی است برای بازیابی آن لنگر؛ برای رهایی ولو موقت از ملالِ بی امانی که در این جهان هر روز بیش از قبل ما را در خود فرو می‌برد. همان ملالی که هایدگر آن را نتیجه ناگزیر و محتومِ راحتیِ بیش از حدِ زندگی می‌دانست!! 🔹با عنایت به گفته هایدگر شاید بتوان گفت روزه و رمضان از این جهت در دنیای ما اهمیتی مضاعف و ارزشی حیاتی‌تر یافته است. حیاتی که گویی در گروی رنجی است که از نخوردن، نیاشامیدن و فاصله گرفتن از روزمرگی می‌کشیم تا از چنگالِ ملالِ بی امانی که نفسمان را بریده و دلمان را رمیده و تنمان را فرسوده و جانمان را به لب رسانده – دست کم برای مدتی – أَیَّاماً مَعْدُوداتٍ (سوره بقر، آیه ۱۸۴) – رهایی یابیم. 💠
فرصتی برای خلوت با خود
🔸رمضان امکانی است برای خلوت کردن. خلوت کردن با چه کسی؟ با خود! خلوت نیز فرصتی است که در روزگار ما حکم گنجِ نایابی را یافته که نزد هر کسی یافت می نشود. 🔹آری رمضان فرصتی است برای تنهایی. همان تنهایی که به گفته اودو مارکارد، ما به تدریج در جهان مدرن داریم توانایی داشتنش را از دست می‌دهیم! 🔸آری ما امروز حتی فرصت خلوت با خویش را از دست داده‌ایم چه رسد به رخصت هم نشینی با خدا! همان مقامی که در اَزَل داشتیم و اکنون دیری است که آن را از یاد برده‌ایم. مقامی که ما را محسود ملائکه یا به تعبیر خواجوی کرمانی «ازرق پوشان خلوت خانه بالا» کرده بود. 🔹آری در رمضان می‌توان از این مقام «أَسْفَلَ سافِلینَ»، آن «أَحْسَنِ تَقْویم» را به یاد آریم. همان یادآوری که در بیان لطیف شیخ نجم الدین رازی در «مرصادالعباد» آمده است؛ «و عزّت ربوبیّت از [اوج] کبریا و عظمت با جان مستمند و دلِ دردمندِ آدم می‌گفت: من تو را از مشتی خاک ذلیل بیافرینم و به عزت از ملائکه مقرب برگزینم و تو را محسود و مسجود همه گردانم و حضرت کبریا را در معرض اعتراض آرم و عزازیل را از دوستیِ تو دشمن گیرم و پیش تخت خلافت تو بر دارِ لعنتش کشم و به ترکِ یک سجده تو سجده‌های هفتصد [هزار] ساله او را هباءِ منثور گردانم و از جوارِ رحمتِ خود دور کنم، [آنگاه] تو شکر این نعمت‌ها نگزاری و حقِ من نشناسی و قدرِ خود ندانی و دشمن را دوست گیری و دوست را دشمن دانی و مرا و خود را در زبان دوست و دشمن اندازی؟ لاجرم، چون سطوتِ قهّاری ما دستبرد بنماید، باید که در صدمتِ اول به صبر پایداری و چین در ابرو نیاری!» ⚜️ @taammolat74