eitaa logo
تاملات
723 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
340 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 عقلانیت اسلامی و کلان‌نظریه تمدنی 🔸در یک برداشت کلی از اسلام این دیدگاه قابل تحلیل است که هم دین ما اندیشه‌ای است و هم اندیشه ما دینی است، لذا ما معتقدیم که انقلاب ما که برپایه معارف عمیق اسلام شکل گرفت یک انقلاب گفتمانی، فکری، فرهنگی و عقلانی است. این معنا در مقابل مفهوم متداول انقلاب ـ که دلالت بر تحول دگرش‌پذیرانه‌ مادی و احساسی و معطوف به کسب قدرت است ـ می‌باشد. 🔹هسته نامی انقلاب ما «اسلام» است؛ با این نگاه «استمرار» و «استحکام» و «تکامل» انقلاب ما منوط به «استمرار» و «استحکام» و «تکامل»ِ «اندیشه اسلام ناب» است. این در شرایطی است که خلأ اساسی ما اتفاقاً در همین موضوع است. چراکه عده‌ای دین را با ویژگی‌هایی چون «مناسکی»، «سیاسی»، «سنتی»، «حاشیه‌ای»، «عادت‌شده»، «سکولار» و «ایدئولوژیک» معرفی می‌کنند و به دنبال معرفی یک دین «مسخ شده»، «تحریف‌شده» و «استحاله شده» و «حد اقلی» هستند. این مشکله‌ای است مبتلا به، که باید خیلی زلال و خیلی شفاف مورد بررسی قرار گیرد. 🔸اسلام در ذات خود یک دین اندیشه‌ای و برخاسته از «عقلانیت» است؛ «دین» اگر «اندیشه‌ای» و «عقلانی» شد سیاسی هم هست، مناسک هم دارد؛ در ذات خود نظامی از نظریه‌های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و تربیتی و در یک کلام «کلان‌نظریه تمدنی» هم خواهد داشت. این همه، شاخ و برگ و میوه‌ای است که در همان «عقلانیت اسلامی»، ریشه مستحکم ساخته است. 🔹تنها با چنین دریافتی از اسلام است که می‌توان انتظار داشت منظومه‌ای‌ از تفکر «تمدن‌ساز»، «متعادل» و «کارآمد» محقق شود وگرنه جامعه‌ای نامتوازن و مجموعه‌ای کاریکاتوری در انتظار ما خواهد بود. نگاهی که امام راحل عظیم الشأن به اسلام داشت همان اندیشه دینی امام است که یک نظام فکری «مستحکم»، «جامع»، «فراگیر»، «کارآمد»، «پویا»، «زنده»، «قابل اثبات» و «تحول‌ساز» است و این همان «دین تمدن‌ساز حد اکثری» است و در همین نقطه است که منظومه تفکر آفرین امام راحل عظیم الشأن با منظومه فکری رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی گره‌ای ناگشودنی می‌خورد. ⚜️ @taammolat74
🔰امتناع و تناقض نظریه انقلاب لیبرالیستی پسا انقلاب اسلامی ✍️ موسی نجفی 🔸یک پرسش مهمی که می تواند هر پژوهشگر و یا دانشجوی علوم سیاسی و یا محقق دانش اجتماعی را کنجکاو و حساس نماید این است که علیرغم بحرانی جلوه دادن شرایط جامعه امروز ایران و بی ثبات وانمود کردن اساس نظام اسلامی ، چرا لیبرالیسم - سکولاریسم ظاهرا ایرانی علیرغم ژست اپوزوسیون ، بسیار تلاش می کند در نهادهای سیاسی و فرهنگی نظام جمهوری اسلامی حضور و نفود داشته باشد ؟ 🔹جواب اصلی این پرسش به ناتوانی و امتناع انقلاب پسا انقلاب اسلامی با ماهیتی لیبرال باز گشت می کند ۰ این تفکرات و جریانها چون فاقد قدرت برانگیختگی مردمی و برپایی انقلاب واقعی از پایین به بالا هستند ، لذا ژست تحول خواهی انان نیز بیشتر کاریکاتوری به نظر می رسد تا واقعی !! بنابراین اساس و معین کار آنان در این تحول خواهی عبارت از: الف : دلخوش،کردن به ناکارآمدی دولت ( دولتی که تاکنون در یک بده بستان با آن بوده و به نوعی مثل گاو شیرده در این هفت سال برای این جریانها عمل نموده است۰ ) و البته برجسته کردن نقاط ضعف قوای دیگر و سوء استفاده کردن از برخی ابراز نظرات سخیف برخی مسئولین در این زمینه قابل توجه است ۰ ب : ماهی سیاسی و فرهنگی گرفتن از آب گل آلود نارضایتی و شرایط فشار اقتصادی مردم ج : استفاده از انحطاط اخلاق اجتماعی و تحریک احساسات جوانانه و شبهات فضای مجازی ۰ این عوامل و چند مسئله دیگر مثل تحریم و فشار خارجی و ۰۰۰ مجموع سرمایه های جریان و یا گروههایی هست که میخواهند نوعی شعار براندازی و تحول در آینده انقلاب اسلامی را رقم بزنند۰ 🔸اما این جبهه فکری و سیاسی دو نکته کلیدی را فراموش کرده اند : 1️⃣ با تمسک به فلسفه سیاسی لیبرالیسم نمیتوان یک نظریه انقلاب اجتماعی و تحول سیاسی بنیادین تولید نمود ؛ و حداکثر کاری که اینها میتوانند انجام دهند نوعی نسخه برداری از انقلابهای رنگین است ؛ شبه انقلابهای فرمایشی که البته بیشتر در جوامع کمونیستی و بسته جواب داده و تعمیم ان در یک جامعه مذهبی برخوردار از یک انقلاب حقیقی ناممکن است. 2️⃣ سرمایه گذاری کردن بر روی انحطاط اخلاقی و شبهات فکری و هیجانات جوانان و خلاء های اجتماعی و ناکارآمدیهای اقتصادی و سیاه نمایی و شبهه میتواند جامعه را مدتی مشغول و در مواقعی به تلاطم بیندازد ، ولی از دل همه این عوامل و شرایط ، انقلابی زائیده نخواهد شد. در حقیقت از نظر فلسفه سیاسی و به لحاظ شرایط تاریخی ما نمی توانیم انقلاب لیبرالیستی پسا انقلاب اسلامی داشته باشیم. از نظر تجربه تاریخی هم تحولات دو دهه پس از شکست نهضت مشروطیت نه تنها منجر به آزادی و آزادیخواهی در جامعه ایرانی نشد بلکه دستاوردهای نهضت بزرگ مشروطه نیز قربانی کودتای یک قزاق مستبد و وابسته به استعمار خارجی گردید. بعدها نظریه پردازان "حلقه برلین" و دوستان همفکرشان از این استحاله و شکست با عنوان "استبداد منور " استقبال نمودند۰! و در حقیقت با این کار پاداش خود را از کودتا و دوران پس از آن تمام و کمال دریافت نمودند. ⚜️ @taammolat74
🔰دست و پازدن در جهان مک دونالدی ✍️ امین مجد 🔸 روند یا برنامه‌ای است برای رسیدن به همان دهکده جهانی مک لوهان. جهانی که در آن حدومرز کشورها، اختلاف فرهنگ‌ها، سلیقه‌ها، بینش‌ها، ارزشیابی‌های متنوع و متفاوت و مراکز تصمیم‌گیری جداگانه و مستقل وجود نداشته باشد. جهانی‌سازی یک ایدئولوژی سهمناک برای تصرف بر عالم توسط گروهی کوچک، اما قدرتمند و ثروتمند است. با این ایدئولوژی، عدالت و آزادی از بین خواهد رفت و دهکده ترسناک، شکل خواهد گرفت. 🔹استقرار نظم نوین جهانی از فضای مذاکره و تبلیغات عبور کرده و در مرحله گذر از گام‌های اجرایی در سطح جهان است. امروزه جهان در زمینه فرهنگی صحنه تبادل و تهاجم می‌باشد و در زمینه فعالیت‌های فکری، عملی، اطلاعاتی و حتی عرصه هنر، حضور ما را می‌طلبد. 🔸کوشش آمریکاییان برای مسلط نمودن یک مدل زندگی بر کشورهای جهان، به تدریج به چرخ مهیب و غول آسایی مبدل گشت که همه چیز غیرخودش را در حال زیرگرفتن و در هم کوبیدن است. آمریکایی شدن یا مک دونالتی شدن، از سراب‌های اصلی به حساب می‌آید که بر توجه به اقشار فرهنگ مردمی، مصرف‌گرایی و مقابله با الگوها و هنجارهای فرهنگ سنتی سایه می‌اندازد. در دنیای امروز مفهوم کرامت انسانی به منزله مرغوبیت کالاست که به عنوان خصوصیت فرعی پس از معرفی کالا مطرح می‌شود. ⚜️ @taammolat74
🔰 تیغ انقلاب زدگی بر گردن انقلاب ✍️ محسن ردادی 🔘 بخش 1 از 2 🔸معمولاً به‌عنوان مهم‌ترین دشمن انقلاب در نظر گرفته می‌شود. محافظه‌کاران همیشه در برابر انقلاب ایستاده‌اند و به قول معروف محافظه‌کاری است. اما محافظه‌کاران تنها دشمنان انقلاب نیستند. انقلاب، با دشمنی دیگر به نام «» ها نیز مواجه است. در این افراد که شور انقلابی آنها با شعور و تفکر درنیامیخته، نفرت از محافظه‌کاری و اشتیاق به بر هم زدن روابط ظالمانه باعث می‌شود که با تندی و افراط با هر نوع خطا و اشتباه مواجه شوند. 🔹از نظر این افراد دنیا سفید و سیاه است. هر نوع خطا و اشتباهی را باعث انحراف و فساد کلی می‌دانند. در قاموس این افراد انصاف و دیدن خوبی در کنار بدی‌ها بی‌معنی است. اینها همان‌هایی هستند که همه‌ دولت‌های جمهوری اسلامی را بر خطا و انحراف می‌دانند. همه‌ی مسئولین را یکسره غیرانقلابی و عامل دشمن می‌بینند. به هر خبر ضعیفی اعتماد می‌کنند و به بهانه دفاع از انقلاب سخنان دشمنان انقلاب را تکرار می‌کنند. 🔸همین تفکر است که بدون استثنا همه‌ دولت‌های بعد از انقلاب را مردود و غیرقابل قبول می‌داند و با برچسب‌هایی همچون ، ، و… همه‌ دولت‌ها را دشمن انقلاب اسلامی و تلقی می‌کند. در حالی که همه‌ دولت‌های جمهوری اسلامی بدون استثنا قوت و ضعف داشته‌اند و حتماً ضعیف‌ترین و غرب گراترین دولت جمهوری اسلامی برتر از قوی‌ترین دولت‌های طاغوتی در زمان شاه بوده است. اما این نگاه کمال‌گرایانه با زخمی کردن تمام دولت‌های پس از انقلاب، غیرمستقیم دستاوردهای انقلاب را زیر سوال می‌برد. 🔹طبیعی است که جوان امروزی سوال کند اگر تمام رؤسای دولت جمهوری اسلامی بد و ناسالم و فاسد بودند، چطور می‌توان از جمهوری اسلامی دفاع کرد؟به همین دلیل است که و بیش از همه به انقلاب ضربه می‌زند. فرزندان انقلاب و حزب‌اللهی‌ها باید مراقب باشند همانطور که با محافظه‌کاری سر جنگ دارند، از انقلابی‌زده‌ها غافل نشوند. 🔸یک آسیب که از ناحیه انقلاب‌زده‌ها به انقلاب وارد می‌شود دامن زدن به بی‌صبری جامعه است. این افراد با ساده کردن مسائل به این توهم دامن می‌زنند که با چند راهکار ساده و سطحی مسائل قابل حل هستند. مثلاً راهکار مبارزه با فساد این است که چهار نفر مفسد را در میدان‌های شهر دار زده شوند تا فساد جمع شود! در حالی که افراد عالم و متخصص می‌دانند مسائلی همچون فساد چندوجهی و پیچیده هستند و به این راحتی قابل حل نیستند. باید ریشه‌ای، دقیق و البته با قاطعیت انقلابی پیش برده شود. ✔️ [ادامه دارد...] ⚜️ @taammolat74
🔰 تیغ انقلاب زدگی بر گردن انقلاب ✍️ محسن ردادی 🔘 بخش 2 از 2 🔸 فقط منحصر به انقلاب اسلامی ایران نیست و ردپای این عده تندرو را می‌توان در گستره‌ی تاریخ دنبال کرد. بهترین نمونه‌ی انقلاب‌زده‌ها خوارج در زمان امیرالمؤمنین بودند. اندیشه‌ی سطحی و کوته‌فکرانه‌ی این جماعت زاهدنمای مغرور شاید ضربه‌ای به مراتب سهمگین‌تر از معاویه به انقلاب امیرالمؤمنین زد و در آخر نیز همین افراد تندرو و رادیکال بودند که امیرالمؤمنین را به شهادت رساندند و امام حسن علیه‌السلام را ترور نافرجام کردند. 🔹ویژگی‌های که در انقلاب‌زده‌های معاصر نیز قابل مشابهت سازی است عبارتند از: ناآشنایی به سنت پیامبر و احکام دین، فهم نادرست از قرآن کریم و تطبیق نادرست آیات بر مقاصد خویش، سطحی‌نگری، غرور و خودبرتربینی و کافر و گمراه دانستن عموم مسلمانان جز خویش، تمایل به جدل و مناظره (علیرغم ضعیف بودن در استدلال)، ستیزه‌جویی و لجاجت و تعصب و تندروی در آرا و عقاید، عدالت‌خواهی و امر به‌معروف و نهی از منکر و جهاد با حاکمان جور به مثابه والاترین آرمان‌های اجتماعی، فضیلت شمردن جنگ با مسلمانانی که از نظر آنها کافر بودند و در عین حال نرمش با مشرکان، نظم‌ناپذیری و انشعابات پیاپی، دشمنی با امام علی و کینه به وی، جنگاوری و دلیری و شکیبایی بر سختی‌ها و انضباط نظامی. 🔸همین تندروهای انقلاب‌زده که بدون فکر و تأمل تصمیم می‌گرفتند در جریان انقلاب اسلامی ارزشمندترین نیروهای انقلاب مانند ، شهید عراقی، و شهید قرنی را از مردم گرفتند. اکنون نیز در قالب‌های مختلف مشغول پراکندن نفرت و ناامیدی بین مردم اند و به راحتی مسئولان کشور را به تیغ تهمت و ناسزا می‌زنند. 🔹ایده امام خمینی (ره) اتحاد میان همه مستضعفان علیه مستکبران است. در این چارچوب حتی می‌توان با غیرمسلمان دست دوستی داد. در حالی که انقلابی‌زدگان حتی حاضر نیستند با مسلمانان انقلابی ایرانی اتحاد برقرار کنند. 🔸راهبرد درست برای مقابله با اینان، همان روشی است که امام علی علیه السلام بر علیه خوارج به کار گرفت. تا زمانی که دست به اسلحه نبردند باید با آنها مدارا کرد و تا حد امکان آنها را با زبانی خوش و استدلال‌های انقلابی و مذهبی قانع کرد. گروه‌های انقلابی در مواجهه با این افراد باید تلاش کنند تبلیغات مسموم آنها علیه مسئولان نظام و روندهای جاری در جمهوری اسلامی را خنثی کنند و مانع از اثرگذاری آنها بر افکار عمومی شوند. ⚜️ @taammolat74
🔰 آیا موانع توسعه در کشور از جنس "سیاسی" هستند یا نسبت وثیقی با "نظام دانایی" دارند؟ 📍روایتی از اولیاء دین نقل شده است که در آن در باب نسبت "" و "" تذکری بنیادین داده شده است. اجازه دهید نخست روایت را برای شما نقل کنم و سپس تاملات خویش را با شما در میان بگذارم. روایت به شرح ذیل است: (اذا فسد العالِم فسد العَالَم) معنای ساده این عبارت این است که اگر عالِم فاسد گردد عالَم به فساد کشیده خواهد شد. اما واقعاً بحث بنیادین در این عبارت حِکمی از منظر چیست؟ متن کامل یادداشت ذیل را در ادامه بخوانید👇👇👇 ⚜️ @taammolat74
🔰 آیا موانع توسعه در کشور از جنس "سیاسی" هستند یا نسبت وثیقی با "نظام دانایی" دارند؟ ✍️ سیدجواد میری 🔹ما می دانیم که یکی از ابعاد در بینش حکمی مقوله "کّون و فساد" است که خود به معنای "پدید آمدن و نابودی" می باشد. به عبارت دیگر، قاعده تحول و دگرگونی در هستی بر پایه پدیدار شدن موجودات و نابودی آنها استوار است و هر پدیده ای ذیل این دو رکن قابل تحدید است. اما در این گفتار بحث از هستی اجتماعی است و در باب عالّم انسانی بحث تمرکز یافته است و بهمین خاطر است که حدیث به مسئله "نابودی" جهان در نسبت با مولفه انسانی "عالِم" اشارت دارد. 🔸 به زبان دیگر، توازن در زمانی ممکن خواهد بود که اهل دانش دچار زوال و انحطاط نشده باشند والا واقع بودگی جمعی انسان ها دچار فساد و زوال خواهد گشت. این سخن بدین معناست که نظم زاییده قدرت نیست بل قدرت زاییده نظم است ولی نظم یکی از ابعاد دانش است که عالِم آن را صورتبندی می کند و به صورت مفهومی آن را در "بیان" ظاهر می کند. 🔹حال اگر از این منظر به وضع کشور نگاه کنیم درخواهیم یافت که جنس مشکلات کشور به خلاف "حس اولیه" از جنس سیاسی نیست بل ریشه در ساحت علم دارد که ما از آن به نظام دانایی یاد کردیم. به تعبیر دیگر، برای صورتبندی "وضعیت فسادینه" باید به بنیان های نظام دانایی در کشور و نسبت آن با تحولات عصری نظر بیفکنیم و ببینیم آیا با چینش کنونی قادر به برهم زدن "وضع زوالین" خویش هستیم یا اصلا چینش کنونی خود بخشی از موقعیت فسادینه در کشور است؟‌ عالِم در نظام دانایی کنونی چگونه دچار "انتروپی" و "فساد" می شود؟‌ 🔸ما می دانیم که عالِم در ساختار معرفت کنونی فردیتش مماس با ساختارها تحدید و تهدید می گردد و هنگامیکه از فساد عالِم در بستر کنونی دانش که سازمانمند و نهادمند است سخن می گوییم به نوعی از در کشور صحبت می کنیم و همزمان به نسبت مدیریت و چینش ساختاری در چارچوب کنترل سیستم ها اشاره داریم. 🔹اگر این سخن بهره ای از حقیقت داشته باشد آنگاه می توان گفت که فساد در نظام دانایی ریشه در نوع فهم از "" دارد و این سخن بدین معناست که دانش در دیدگاه سیاستگذاران و مدیران نظام دانایی در ایران از چه جنس تلقی می گردد؟‌ آیا دانش "کالا" است و از نوع "خدمات" یا دانش "آتش" است و از نوع "روشنایی"؟ 🔸 اگر کالا تلقی گردد و از نوع خدمات پس می توان آنرا با توجه به ساختارهای اقتصادی کشور که مبتنی بر "دلالی" است خرید و فروش کرد و بهترین نحوه مدیریت بر چنین بازاری "زد و بند" و "دمِ او را ببین تا دمِ تو را ببیند" خواهد بود ولی اگر دانش آتش باشد آنگاه جان باید کوره ای گردد که تحمل آتش را در طول زمان مدید پیدا کند که شاید با تدبیر به انواری در جامعه مبدل گردد. 🔹برای فهم نوع دوم از دانش ما ساز و کار دیگری لازم داریم که اکنون در ساحات گوناگون نظام دانایی ایران وجود ندارد و این فقدان فقط "درون-مخرب" نیست بل کل سیستم را دچار ناکارکردی کرده است و چون عالمان تبدیل به کارمندان حقوق بگیر شده اند حتی حریت فردی را نیز از دست داده اند و اغلب وارد چرخه معیوب "زد و بند" می شوند تا لقمه نانی به کف آرند و به غفلت بخورند. البته این بحث دامنه درازی دارد و حتی می توان تاکتیک ها و تکنیک های به سکوت درآوردن اهل علم را مفهومسازی کرد و نشان داد که ۹۰% آن از جنس سیاست نیست بل ریشه در ساخت نظم دانایی دارد که ما خود در تولید و نهادینه کردن و بازتولید آن و جامعه پذیر کردن یکدیگر برای فسادینه کردن چرخه دانش سهیم و سهامدار هستیم. حال چه باید کرد؟ 🌐 https://vrgl.ir/LuNfD ⚜️ @taammolat74
📘افق‌گشائی‌های علمی و شکافتن مرزهای دانش همواره در پاسخ به یک نیاز و ضرورت واقع می‌شود. یک فکر و اندیشه آنگاه میتواند مفید و سازنده باشد که بتواند به صورتی صحیح خلأ و نیازموجود در صحنه جامعه را پاسخ داده و آنرا مرتفع سازد. دغدغه‌ای است که از سوی مقام معظم رهبری سالهاست مطرح می‌شود و به عنوان رسالت حوزه علمیه برای پاسخگویی به نیازهای انقلاب اسلامی معرفی شده است. تبیین و تفسیر و تحلیل این گفتمان و سپس ترویج و کاربست آن یکی از مسائل مهم حوزه علمیه در حال حاضر است. چندی پیش در کانال یادداشتی از آقای با عنوان قرار داده شد، اما به دلیل اهمیت و غنی بودن این یادداشت و از سویی درخواست دوستان و همراهان کانال، تصمیم گرفتم اصل مقاله را در کانال قرار بدهم و امیدوارم برای دوستان مفید باشد. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
SMT_Volume 13_Issue 2_Pages 49-71_2.pdf
1.3M
📘دانلود pdf | فقه حکومتی؛ (مبتنی بر نظریه اجتهاد سیستمی) چیستی، چرایی و چگونگی فقه حکومتی ✍️ عبدالحمید واسطی، محمد حسین گلگار 🔸مسئله اصلی در مقاله چیستی فقه حکومتی و بررسی «ابزارهای اصلی برای فهم گزاره‌های دینی در فقه حکومتی» است. بر اساس نظریه نگرش سیستمی به دین در این دستگاهِ معرفتی، داعیه تمدن‌سازیِ اسلام سبب شده است تا تلاش برای استخراج دیدگاه اسلام در مقیاس جمعی و با رویکرد استخراج «فرآیندها»، مورد توجه جدی قرار بگیرد. 🖌 مجله اندیشه مدیریت راهبردی، دوره13، شماره2، پاییز و زمستان 1398 ⚜️ @taammolat74
📮 فنجان را برگرداند و نقش و نگارهای جادویی ته آن را نشانم داد. گفت خبر خوبی در راه است... صبور باش! روشنی آن‌گاه می‌درخشد که تاریکی یکسره بر آسمان چیره شده باشد. ✍️ "ارنست یونگر" ⚜️ @taammolat74
♨️ پیام عالمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌مناسبت ایام حج 🔸حج، رزمایش قدرت در برابر مستکبرانی است که کانون فساد و ظلم و ضعیف‌کُشی و غارتگری‌اند و امروز جسم و جان امّت اسلامی از ستمگری و خباثت آنان آزرده و خون‌آلود است.... ، پدیده‌ی شکوهمند اسلام در برابر این است؛ دعوت به اسلام و نمایش نمادین زیست جامعه‌ی اسلامی است. 🔹 امروز مانند همیشه و بیش از همیشه، مصلحتِ الزامی ، در است؛ وحدتی که ید واحده در برابر تهدیدها و دشمنی‌ها پدید ‌آوَرَد و بر سر شیطان مجسّم، آمریکای متجاوز و غدّار و سگ زنجیری‌اش رژیم صهیونیستی، رعدآسا فریاد کشد و در برابر زورگویی‌ها، شجاعانه سینه سپر کند. 💢امروز بیداری اسلامی به معنی «توجّه نخبگان و جوانان مسلمان به دارایی‌های معرفتی و معنوی خود» یک حقیقت انکار نشدنی است. 🔸امروز و که در صد سال پیش و پنجاه سال پیش برجسته‌ترین ارمغانهای تمدّن غرب شمرده میشد، بکلّی از جلوه افتاده و عیوب درمان‌ناپذیر آنها آشکار شده است... امروز نه فقط الگوی فرهنگی غرب -که از آغاز هم با وقاحت و رسوایی پا به میدان گذاشت- بلکه حتّی الگوی سیاسی و اقتصادی آن یعنی و و تبعیض‌آمیز هم ناکارآمدی و فسادانگیزی خود را نشان داده است. 🔹 نگاهی به خیابانهای آمریکا، به رفتار دولتمردان آمریکا با مردم خود، به درّه‌ی عمیق در آن کشور، به حقارت و بلاهتِ کسانی که برای مدیریّت آن کشور انتخاب شده‌اند، به هولناک در آن، به قساوت مأمور موظّف آن که یک غیرمجرم را در خیابان با خونسردی و در برابر چشم رهگذران با شکنجه به قتل میرساند، عمق بحران اخلاقی و اجتماعی تمدّن غربی و اعوجاج و بطلان فلسفه‌ی سیاسی و اقتصادی آن را آشکار میکند. 🔸ما همه‌ی ملّتهای مسلمان را برادران خود میدانیم، و با غیر مسلمانانی که در جبهه‌ی معارض وارد نشده‌اند با نیکی و رفتار میکنیم. نصیحت به سران برخی کشورهای مسلمان را وظیفه میدانیم؛ دولتمردانی که به جای تکیه به برادر مسلمان خود، به آغوش دشمن پناه میبرند و برای سود شخصی چند روزه، تحقیر و زورگویی دشمن را تحمّل میکنند و چوب حراج به عزّت و استقلال ملّت خود میزنند! ⚜️ @taammolat74
امروز روز بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین (شیخ اشراق) «و لا یکون الانسان من الحکماء، ما لم یحصل له ملکة خلع البدن و الترقی، فلا یلتفت الی هؤلاء المشتبهة بالفلاسفة... فان الامر اعظم مما قالوا...». انسان از حکما به شمار نمی‌آید تا زمانی که ملکه‌ی خلع بدن و ترقی روحی برایش حاصل نشده نباشد، پس به این فیلسوف‌نماها التفات و توجه نکن؛ چراکه مساله بزرگ‌تر از آن است که می‌گویند ... ✍ شیخ اشراق 📚 التلویحات اللوحیه و العرشیه، بخش پایانی (مرصاد عرشی) ⚜ @taammolat74
🔉 مناظره علمی ♨️ 🔶 بررسی امکان امر دینی 🔸مناظره صوتی تلگرامی: ▪️حجت الاسلام محمدحسن وکیلی (استاد علوم دینی در حوزه‌های علمیه مشهد، معاون مؤسسه مطالعات راهبردی) ▪️دکتر بیژن عبدالکریمی (مدرس فلسفه، نظریه پرداز و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی) 🔹کانال تخصصی الاهیات اسلامی ⏰ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
Abdolkarimi_Vakili-2.mp3
42.59M
🔉 مناظره علمی | بررسی امکان امر دینی 🔸مناظره صوتی تلگرامی: ▪️حجت الاسلام ▪️دکتر 🔘 مناظره دوم 🔹پرسش از امکان امر دینی در جهان معاصر» تألیف بیژن عبدالکریمی دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است که در سال ۹۷ منتشر شد. واکنش محافل اندیشه به این اثر قابل توجه بود و از جمله این واکنش‌ها می‌توان به همایش دو روزه‌ای اشاره کرد که در اواخر مهرماه ۹۸ در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد و بسیاری از چهره‌های برجسته حوزه و دانشگاه به نقد تازه‌ترین اثر عبدالکریمی پرداختند و همچنان نیز نقدهایی پیرامون این کتاب مطرح می‌شود. 🔗 لینک قسمت نخست: 🌐 https://eitaa.com/taammolat74/1976@mahva_ir ⚜️ @taammolat74
🔰 نیاش عرفه ✍️ علامه محمدتقی جعفری 🔸آن حالت روحی که میان انسان و معبودش رابطه انس ایجاد کرده و او را در جاذبه ربوبی قرار می دهد، نامیده می شود. در آن هنگام که شما موقعیت واقعی خود را در جهان با عظمت هستی درک می کنید، در حال نیایش به سر می برید؛ زیرا فقط در این حال است که تمام خود را مانند تابلویی بی اختیار در زیر دست نقاش ازل و ابد نهاده اید. 🔹زندگی بی نیایش و حیات بیرون از جاذبیت کمال الهی همان جام خالی است که هنگام تولد به لب مان می چسبانیم و موقع مرگ آن را دور می اندازیم. 🔸در هیچ یک از فعالیت های روانی ما پدیده ای را نمی توان نشان داد که از فعالیت روح به هنگام نیایش عمیق تر و گسترده تر باشد. درک ما، مشاعر ما، تخیل ما، تفکر ما، وجدان با عظمت تر از جهان هستی ما، همگی و همگی در حال نیایش در هم می آمیزند و اقیانوس جان را می شورانند. 🔹آن کس که اشتیاق به دیدار تو در نهادش نیست از هستی خود بهره ای نخواهد برد و آن کس که میل کشش به بارگاه تو ندارد هیچ حقیقتی نتواند او را جذب کند....و اینک خداوند مهربان با عنایت بی چونش گام های ما را به رسانده است. ⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 عرفه / حجت الاسلام علی صفایی حائری 🔸کسی که عیبی را نمی‌داند، چه درمانی رو می‌خواهد؟ کسی که کسری‌هایش مجهول است، چه را می‌خواهد بفهمد؟! 🔹 روز دعاست. در روایت هست کسی که از شب قدر گذشت، امیدش فقط به روز عرفه باشد و اگر امروز نیز محروم شد، دیگر دستش خالی است. 🔸ماهایی که رو قدر ندونستیم، تقدیر نکردیم، نه سرمایه‌هامون رو فهمیدیم چقدرن، نه فهمیدیم اندازه‌هامون چه اندازه هستن. نه فهمیدیم اون سرمایه‌ها رو در راه نیازهامون سرمایه‌گذاری کنیم. ماهایی که قدر رو پشت سر گذاشتیم، لا اقل بگذار از عرفه بهره برداریم. ⚜ @taammolat74
🔰خودت را غرقه زندگی كن ✍️ حسین محمودی، پژوهشگر دین 🔸آیا زندگی معنایی دارد؟ اگر پاسخ منفی است، می‌توان معنایی برای آن ساخت؟ اگر پاسخ مثبت است، آیا این معنا برای همه وجود دارد؟ می‌توان آن را توصیه یا تجویز كرد؟ یك معنا برای همه وجوه زندگی ما كافی‌ است؟ می‌تواند در گذر زندگی تا همیشه دوام بیاورد؟ این پرسش‌ها ذهن بسیاری از انسان‌ها را به خود مشغول داشته‌اند. نشست هفتگی شهر كتاب با عنوان «زندگی، سفر خلق معناها» در روز سه‌شنبه هفدهم تیر ماه برگزار شد و در آن دكتر حسین محمودی به مرور اندیشه‌ها و پاسخ‌های برخی متفكران تاریخ فلسفه از افلاطون تا سارتر و كامو و نیچه و ویتگنشتاین به این پرسش‌ها پرداخت. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
🔰خودت را غرقه زندگی كن! ✍️ حسین محمودی، پژوهشگر دین 💠
 از پی آن معنای بی‌قرار

🔸پرسش از معنای زندگی مبنای روان‌شناختی دارد و از دیرباز مطرح بوده است. متفكران از زوایای مختلف همواره كوشیده‌اند، پاسخی به این پرسش بدهند و منحصر به فیلسوفان، روان‌شناسان یا ادیبان نبوده است. 🔹به‌ ویژه در دوره مدرن، این پرسش اهمیت و فوریت و ضرورت بیشتری یافته است. كما اینكه آلبر كامو می‌گوید این فوری‌ترین و ضروری‌ترین پرسش فلسفه است و اگر فلسفه نتواند به آن پاسخی بدهد دیگر به هیچ دردی نمی‌خورد. 🔸معمولا بخش عظیمی از جواب در فهم درست پرسش است، بنابراین ابتدا باید پرسش را به ‌درستی درك كنیم. ویتگنشتاین توضیح می‌دهد كه گاهی با مساله‌نما مواجهیم و نه خود مساله و اگر مساله را به ‌خوبی تحلیل كنیم به ‌جای آنكه مساله راه‌حلی پیدا كند، منحل می‌شود. 🔹همچنین دقت در پرسش از پاسخ هم ابهام‌زدایی می‌كند. چون برخی از پاسخ‌ها فقط به بخش‌هایی از پرسش‌ می‌پردازند. من با توجه به نامه ویل دورانت به هم‌عصران خود و «اعتراف» تولستوی 14 پرسش را درباره معنای زندگی استخراج كردم و برای اینكه به بحث انسجامی فلسفی بدهم، آنها را به 3 پرسش اساسی فرو كاستم: چرا باید زندگی كنم؟ چگونه باید زندگی كنم؟ همه اینها یعنی چه؟ ⚜️ @taammolat74
🌸شب و روز عرفه از ناب ترین لحظات تقویم ایمان و از زلال ترین قطرات چشمه توحید است.در دعای امشب یادمان دادند که به او پناه بریم از زوال نعمت و نزول بلا، از جهود و سرکشی بلا! هر باری که از مخلوقاتت بر دوش من است را بردار(حق الناس) و اجعل لی من امری فَرَجا و مخرجا و یُسرا.. و یقینت را بر جانم و امیدت را بر قلبم سرازیر گردان... کاش همه مضطربان و سرخوشان ، مست شراب عرفه باشند...آنگاه از لابلای غوغای عالمگیر کرونا راه نجات دیده می شد. در این لحظات نورانی ما را ازدعا فراموش نسازید. @taammolat74
↙️ 🔰ناموَرسازها را دریابیم سلبریتی و فرهنگ شهرت در جامعه ایرانی ✍ احسان شاه‌قاسمی 🔸در خارج از ایران افراد کار و تلاش می­کنند و هوادار سلبریتی­ها هم هستند اما این­جا ما کار نمی‌­کنیم ولی دنبال­‌کننده افراد مشهور هستیم. مثلاً صفحه بچه­ پول­دارهای تهران چند صدهزار نفر دنبال­ کننده دارد. 🔹 یک مورد از نفوذ مخرب سلبریتی­ها، زلزله آبان­ماه سال ۹۶ کرمانشاه است که متأسفانه خیانت کردند. من نمی‌گویم همه خیانت کردند ولی باور کنید تعداد کسانی که خدمت کردند از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر بود. اکثر سلبریتی‌ها رفتند و فقط با زلزله‌زدگان عکس یادگاری گرفتند و یک روز هم آن­جا نماندند و برگشتند. 🔸همین فرهنگ شهرت، عشق پول­دار شدنِ یک­شبه، توهم زندگی و زیست ایده‌آل، ارزش قائل شدن روزافزون برای پول و این که پول را معادل خوشبختی می‌بینیم، تضادهای زیادی ایجاد کرده است. 🔹من واقعاً به‌عنوان کسی که در اینستاگرام هستم و صفحه دارم می‌گویم از بستن آن خوشحال خواهم شد. چون شما می‌بینید برخی از سلبریتی‌ها که در انتهای طیف سخیف بودن قرار دارند، توانایی ظهور در تلگرام و جمع کردن این میزان دنبال­کننده را نداشتند. این­ها محصول فضای اینستاگرام است. 🔸خودِ سلبریتی‌ها چیز زیادی نمی‌دانند و معمولاً افراد باسوادی نیستند اما تیم‌های نامورسازی که استخدام می‌کنند جزو بهترین‌ها هستند. کسانی که به افراد می‌گویند چگونه بنشینند، چگونه حرف بزنند و چگونه واکنش نشان دهند. همه آن چیزی که شما می‌بینید برنامه‌ریزی شده است. ⚜ @taammolat74
🔉 مناظره علمی ♨️ 🔶 بررسی امکان امر دینی 🔸مناظره صوتی تلگرامی: ▪️حجت الاسلام محمدحسن وکیلی (استاد علوم دینی در حوزه‌های علمیه مشهد، معاون مؤسسه مطالعات راهبردی) ▪️دکتر بیژن عبدالکریمی (مدرس فلسفه، نظریه پرداز و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی) 🔹کانال تخصصی الاهیات اسلامی ⏰ ۱۷ تیر ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
abdolkarimi. vakili3.mp3
47.68M
🔉 مناظره علمی | بررسی امکان امر دینی 🔸مناظره صوتی تلگرامی: ▪️حجت الاسلام ▪️دکتر 🔘 مناظره سوم 🔹پرسش از امکان امر دینی در جهان معاصر» تألیف بیژن عبدالکریمی دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است که در سال ۹۷ منتشر شد. واکنش محافل اندیشه به این اثر قابل توجه بود و از جمله این واکنش‌ها می‌توان به همایش دو روزه‌ای اشاره کرد که در اواخر مهرماه ۹۸ در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد و بسیاری از چهره‌های برجسته حوزه و دانشگاه به نقد تازه‌ترین اثر عبدالکریمی پرداختند و همچنان نیز نقدهایی پیرامون این کتاب مطرح می‌شود. 🔗 لینک قسمت دوم: 🌐 https://eitaa.com/taammolat74/2269@mahva_ir ⚜️ @taammolat74
🔰ابراهیم و آزمون بزرگ توحید ✍️ شهید مرتضی مطهری 🔸ابراهیم اعتمادش به امر خدا و تسلیمش در مقابل امر خدا تا آنجاست که یک امری که از نظر عقل و فکر او هیچ فلسفه‌ای نمی‌توانست داشته باشد، چون اعتماد داشت گفت من در مقابل امر خدا تسلیمم. 🔹موضوع، قربانی دادن است، از نظر اسماعیل جان خود را فدا کردن و از نظر ابراهیم فرزند را در راه خدا دادن، و از نظر مقام تعبّد و تسلیم یک موضوعی است که اصلًا برای ابراهیم هیچ توجیهی نداشت ولی با خود می‌گوید خدا گفته، چون خدا گفته من عمل می‌کنم. 🔸همین که ایندو اسلام خودشان را ظاهر کردند (اسلام یعنی تسلیم) یعنی پدر و پسر تا این اندازه نشان دادند که به دستور خدا اعتماد دارند، در مقابل موضوعی که از طرفی یقین دارند دستور خداست ولی از طرفی هیچ فلسفه‌ای و توجیهی برایش نمی‌فهمند تسلیم هستند، دستور رسید که کافی است. 🔹خدا هم که واقعاً نمی‌خواست پدری به دست خودش پسرش را بکشد و بلکه یک سنتی بود که قبلًا انسانها را میکشتند و ابراهیم باید این سنت را نسخ کند. اما چطور این سنت را نسخ کند؟ اگر ابراهیم قبل از این قضیه این سنت را نسخ می‌کرد، مردم حق داشتند بگویند ابراهیم خودش ترسید، برای اینکه بچه‌اش را قربانی نکند گفت: انسان را قربانی کردن، دیگر ملغی‏! 💢ما از بندگان این را می‌خواهیم، ما از بندگان فداکاری در راه حق را می‌خواهیم، ما از بندگان تسلیم در راه حق را می‌خواهیم، بنابراین یک رکن عید قربان که ما مسلمین باید آن را عید بگیریم برای این است که یک یادگار و خاطره بزرگی از توحید دارد که نه تنها توحید فکری است، بلکه توحید عملی است. ⚜️ @taammolat74
🔰در جست‌وجوی آرامش تقریری از داستان «ایمان ابراهیم» ✍️علی‌اشرف فتحی 🔸 «خدا هنوز نمرده است! آنچه قرار بود به مرگ دین ختم شود، به جای دین‌زدایی به جستجو برای یافتن اشکال جدیدی از حیات دینی منجر شده است. دین‌زدایی هرگز به پیروزی قریب‌الوقوع پادشاهی خِرَد منتهی نشد، زیرا انسان تنها با خِرد زنده نیست. اگر سنت دینی واقعا از بین برود تفاوت میان خیر و شر هم اعتبار خود را از دست می‌دهد. اگر فرهنگ حس دریافت را از دست بدهد، همه حس‌های خود را از دست خواهد داد». 🔹اینها سخنانی است که لِشِک (2009-1927)؛ فیلسوف نامدار لهستانی و نویسنده کتاب مهم «جریان‌های اصلی مارکسیسم» در مصاحبه‌های دهه پایانی عمر خود گفته است. او که در جوانی از فعالان کمونیست بود، به تدریج از از مرام مارکس سرخورده شد و اکنون او را به عنوان یک منتقد مهم می‌شناسیم. این گفتگوها را در کتاب «در جست‌وجوی معنای زندگی» گردآورده است. 🔸 نه تنها یک عید بزرگ اسلامی است، بلکه ریشه در همه ادیان ابراهیمی دارد و دست‌کم در خلق یکی از مهم‌ترین آثار فلسفی غرب نقش داشته است: ترس و لرز؛ نوشته سورن کی‌یرکگور. 🔹او در این کتاب با پررنگ کردن نقش «ایمان» در داستان ایمان ابراهیم(ع) می‌گوید: «آن کس که دارد، جاودانه جوان می‌ماند. پس ستایش بر این داستان باد!». به باور کی‌یرکگور، ایمان فقط به زندگی اخروی نبود، بلکه به زندگی دنیوی و خوشبختی و سعادت این‌جهانی نیز ایمان داشت. داستان باشکوه قربانی کردن ابراهیم، متألهان مسیحی را به واکاویدن مکرر داستان غریب و قریب «ایمان» برانگیخته است؛ ایمانی که اگرچه رابطه خصوصی فرد با خداست، اما زندگی او و جامعه‌اش را تحت تأثیر قرار می‌دهد. 🔸 داستان «ایمان ابراهیم» در ، ابعاد افزون‌تری هم دارد. علاوه بر داستان ذبح در سوره صافات، در آیه 260 سوره بقره نیز با پیامبری روبه‌رو هستیم که از خدا می‌خواهد زنده شدن مردگان را به او نشان دهد و در پاسخ به این پرسش که مگر ایمان نیاورده‌ای، می‌گوید: «بله ایمان دارم، ولی می‌خواهم قلبم آرامش یابد». گویا که اطمینان قلبی مرحله‌ای فراتر از ایمان است و ابراهیم به این مرحله نیز نائل می‌شود؛ اطمینانی که بی‌شک دستاورد ایمان است. 🔹 بشر امروز ناآرام‌تر از هر زمانی در جستجوی ایمانی است که به او اطمینان و دهد. اینجاست که ایمان ابراهیم‌وار دغدغه جدی‌تری برای انسان امروز شده است. 💢عید قربان؛ جشن تقرب و نزدیکی ایمانی ابراهیم و فرزندش به خداست و شاید حامل این معنا که نه ایمان و نه اطمینان قلبی بدون تقرب جستن به خدا دریافت نمی‎شود؛ تقربی که آغازش برای مسلمانان با و تلاش برای خلوت‌گزینی و شناخت خداست. ⚜️ @taammolat74
🔰عید قربان، عیدِ نفیِ آقازادگی ✍️ وحید جلیلی 🔸عید قربان، بر خلاف آنچه بعضی پنداشته‌اند، اتفاقاً یکی از سیاسی‌ترین اعیاد اسلام است و یکی از مهم‌ترین شاخص‌های جامعه دینی را به رخ می‌کشد. شاخصه‌ای که اتفاقاً در جامعه امروز ایران هم محل بحث است. 🔹ابراهیم پس از آن که از فرزندش می‌گذرد و عملاً ثابت می‌کند دستور خدا را بر رابطه پدر_فرزندی ترجیح می‌دهد، به مقام امامت می‌رسد، «وَ إِذِ ابْتَلی إِبراهیمَ ربّه بِکلماتٍ فأتمهنّ قالَ إِنّی جاعِلُک لِلنّاسِ إِماماً » جالب اینجاست که ابراهیم می‌پرسد حالا که به این مقام رسیدم این اعتبار و جایگاه از طریق ژن به خانواده و بازماندگانم هم می‌رسد؟ «قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي »؟ و پاسخ می‌رسد که «قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمينَ» یعنی: خیر، با آقازادگی نمی‌شود ادعای سروری کرد و اگر فرزند ابراهیم هم باشی و از موازین عدالت فاصله بگیری، حق نداری از اعتبار خانوادگی خرج کنی و در جایگاه تمشیت امور جامعه قرار بگیری. عید قربان، عید نفی آقازادگی و تاکید بر مناسبات عادلانه در سازماندهی جامعه دینی است. 🔸با این تفصیل، اتفاقاً نسبت عید غدیر و قربان هم آشکار می‌شود و نام گذاری «دهه ولایت» معنا و ‌منطق روشن‌تری پیدا می‌کند. حکومت و جایگاه سرپرستی و رهبری جامعه، مبتنی بر عهدی ملکوتی است و به علی علیه السلام که عادل‌ترین شخصیت امت است، «اختصاص» دارد که او هم ابراهیم دیگری است چرا که ده فرزندش یکی پس از دیگری به قربانگاه می‌روند و عملاً اثبات می‌کنند که در انجام رسالت الهی از مسموم و‌مقتول شدن ابایی ندارند. 🔹فرزندان رسول خدا از حضرت زهرا سلام الله علیها تا امام حسن عسکری علیه السلام به شهادت رسیدند تا خدا به فرشتگانش فخر کند که ببینید عهد مرا چه ظلم ستیزان فداکاری به دوش گرفتند. عید قربان عید امامت است و عید غدیر عید قربانی شدن و فداکاری برای اهداف مکتب. ⚜️ @taammolat74