eitaa logo
تاملات
729 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
339 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 تقابل فردید با عبدالکریم سروش 🔸 بعد از بازگشت به ايران، مشغول تدريس فلسفه شد و كم‌كم بحث‌هاي او جمعي را به دور خود جمع كرد. حلقه‌اي كه بعدها هر كدام جزو اشخاص شاخص و برجسته‌اي شدند از جمله: رضا ، ، ، محمدرضا و... 🔹فرديد در دوران قبل از انقلاب اسلامي و در سال 1356 در سخنراني‌هاي دانشكده ادبيات دانشگاه تهران، تئوري را با مباني حكمي خود تئوريزه كرد. لذا ابتداي انقلاب در دفاع از مواضع انقلاب اسلامي و امام سخنراني‌هاي فراواني انجام داد و در مخالفت با تفكرات سكولار و ملي‌گرا دست به افشاگري زد. مهم‌ترين تضاد فكري فرديد در دوران انقلاب اسلامي، حملات لفظي او عليه جريان پوپري به رهبري است. 🔸فرديد با لحني گزنده و تند، و پوپريان را زير ضرب مي‌گيرد و مي‌گويد: «اينها مارهايي هستند كه در تورات آمده است. اينها لوياتان آخرالزمان‌اند، اينها مظهر نفس اماره‌اند و ملاصدرا را وسيله قرار مي‌دهند؛ اينها ابرمردند. يعني اينكه انسان تا آخرين مرحله نفس اماره جلو برود.» 🔹فرديد در جاي ديگري در باب عبدالكريم سروش كه نماينده جريان پوپري در ايران است، مي‌گويد:‌«آدمي مانند آن پوپر زده را كه سر تا پايش يهوديت و ماسونيت بين‌الملل زده است، عده‌اي جوان را دنبال خود انداخته و چهار جمله درست كرده است. با بايد و نبايد و با اين جمله‌هاي بي‌ربط براي من عجيب است با اين كتاب‌ها، بعد برود در قم منطق درس بدهد و در دانشگاه الهيات ملاصدرا را درس بدهد.» 🔸فرديد در خصوص توهين سروش به قرآن كريم هشدار مي‌دهد و مي‌گويد: «همين طور فلسفه علم يهودي زده به كشور ما مي‌آيد و آن منطق و روش پوپر است كه توهين به قرآن است با نفس اماره.» اين سخنان فرديد عليه سروش و جريان پوپري كه لحني گزنده و شداد و غلاظ دارد، در سخنراني‌هاي او عليه غربزدگي و مدرنيته نمود ويژه‌اي پيدا مي‌كند. ⚜️ @taammolat74
📮 فردید در پیامی که به امام خمینی(ره) نوشت، در خصوص آینده سروش می‌گوید: «می‌خواهم پیامی به امام خمینی بدهم و درد دلی با ایشان بکنم؛ سید احمد فردید آدمی است که برای خودش کار کرده است. اگر کتاب ننوشته نخواسته تشبه به کثافات دیگران بکند. من پیام کوچکی به امام دارم. این انقلاب را عبدالکریم سروش خراب می‌کند، فضلای قدیم ما خوب‌اند، ولی یک جهتشان ضعیف است که من آن را می‌دانم، من پوپر را می‌شناسم و به ریش او می‌خندم» 📚 فردید، احمد (1381)؛ دیدار فرهی و فتوحات آخرالزمانی، به کوشش محمد مدد پور، تهران: موسسه فرهنگی و پژوهشی چاپ و نشر نظر، ص 166 ⚜️ @taammolat74
🔰گفت‌و‌گو با محمد رجبی دوانی به بهانه 25 مردادماه، سالروز درگذشت «سید احمد فردید» ✍️محمد رجبی دوانی 📍سید احمد فردید به اعتقاد برخی از اهالی اندیشه، چهره‌ای رازآلود در عرصه فلسفه، فرهنگ و سیاست ایران است. عده‌ای او را تئوریسین پشت پرده انقلاب اسلامی ایران می‌دانند و درمقابل شاگردان او هستند که فردید را متفکری می‌دانند که به خاطر حدت ذهن و گستردگی دانش‌هایی که داشت، جذابیتی پیدا کرده بود که بسیاری از چهره‌های فرهنگی، علمی و سیاسی پیش و پس از انقلاب به او و شخصیت علمی‌اش کشش و علاقه پیدا کرده بودند و شاید نوعی رابطه مرید و مرادی میان آن‌ها شکل گرفته بود... به بهانه سالمرگ سیداحمد فردید، گفت‌و‌گوی تفصیلی با محمد رجبی دوانی شاگرد با سابقه «فردید» و رئیس سابق کتابخانه مجلس شورای اسلامی انجام داده‌ایم. 🔹«اگر کسی بخواهد بداند که شخصیت و اندیشه فردید پیش و پس از پیروزی انقلاب تفاوت داشته یا نه - بر خلاف نکاتی که دکتر عبدالکریم سروش و دکتر نصرالله پورجوادی می‌گویند یا آن چه که آن شخص بی‌سوادی که در آمریکا جامعه‌شناسی خوانده مطرح می‌کند که فردید بعد از انقلاب کسی بود که به کلی خودش را منطبق با شرایط انقلاب کرد، کسانی که این‌طور فکر می‌کنند خوب است به سایت بنیاد دکتر فردید مراجعه کنند و مصاحبه‌های قبل از انقلاب فردید با روزنامه رستاخیز آن زمان را مطالعه کنند، در این صورت متوجه می‌شوند آنچه که در آن دوران گفته با آنچه که بعد از انقلاب گفته است هیچ تفاوتی ندارد...» 🔗 مشروح مصاحبه امروز خبرگزاری کتاب(ایکنا) که جنجالی و جذاب است را در اینجا بخوانید. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | شرایط امکانی ظهور فردید 🎙 دکتر حسین کچوئیان طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی پرونده ویژه «ما و سید احمد فردید» ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | شرایط امکانی ظهور 🎙 دکتر پرونده ویژه « » 🔹صورتبندی جریانات فکری در قالب نزاع سیاست معرفت‌شناسانه 🔹 هدف جریان تجدد مصادره مواریث تاریخی بوده است! 🔹لزوم اضطرار تاریخی در امکان پذیرش و مقبولیت عمومی جامعه از یک اندیشه 🔹تلقی من این است که از نظر اجتماعی ـ تاریخی، جریانی با عنوان فردید قبل از انقلاب وجود نداشته است و در بعد از انقلاب نیز وجود ندارد به دلیل اینکه هیچ کس حاضر نیست خود را فردیدی بداند. آلان خیلی ها هستند خود را شریعتیسم می‌دانند ولی کسی قائل نیست که خود را فردیدی بداند. 🔹چیزی که در اندیشه فردید کلیدی است و نسبت به مرحوم شریعتی نیست، گسست رادیکالی که بواسطه فردید در شرایط فکری جامعه امکان پیدا می‌کند! 🔹شرایط امکانی ظهور پدیده فردید: 1️⃣فهم ظهور چهره استعارگر مدرنیته برای جامعه و امکان فهم عمیقتر آن. 2️⃣تطورات خود مدرنیته در موطن اصلی خود ⚜️ @taammolat74
🔉 گفتگو 🔶 موضوع | سینما کمدی دهه ۹۰ ◾️امیررضا مافی ◾️آرش خشخو برنامه نقد سینما (قسمت 64) ⏰ ۳ مرداد ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 گفتگو 🔶 موضوع | دهه ۹۰ ◾️ ◾️ 🔹یکی از مهمترین گذاره در مورد درباره رفتارشناسی مخاطبان سینما ایران در طول دهه‌های مختلف اقبال به فیلم‌های مفرح و سرگرم کننده برای ساعتی دوری از مشکلات و مشغله های روزمره بوده است. در این معنا سینما چیزی شبیه تفرجگاه و یا حتی پناهگاه برای انسان هایی تصور می شود که از فرط خستگی و از سر فراغت به سالنی تاریک پناه آورده اند تا دمی بیاسایند و خوش باشند. در چنین تعریفی طبیعتا اصلی‌ترین و معتبرترین محصول قابل ارائه به این مخاطبان خسته، فیلم هایی مملو از سرخوشی و بزن و بکوب و به طور عام خنده دار است. آثاری که ورود به دنیای آنها کاری سهل وبیزحمت است و گویی قرار نیست مخاطب برای لذت بردن از آن زحمتی متحمل شود. 🔹فارغ از این زاویه نگاه اما، دارای ساحت‌های متفاوتی است که یکی از کلیدی‌ترین آنها سرگرمی است. حتی در ساحت صنعتی نیز یکی از پایه های اصلی صنعت سینما مخاطب است. اما این تضمین برای گردش چرخش صنعت سینما و جذب مخاطب چه نسبتی با آن نگاه مبتنی بر تفرج مخاطب دارد. فیلم‌هایی که پروه اول خنده دار توصیف می‌کنند، آیا همان محصولی است که در تعاریف و استانداردهای برآمده از ساحت هنری سینما در ژانر و گونه کمدی تقسیم بندی میشود؟! در یک بررسی مصداقی در ویترین سینما ایران در دهه 90 سهم خنده دار بیشتر بوده است یا کمدی؟! در هر یک از چهاردهه گذشته بر سینما ایران کفه کدام دیدگاه و رویکرد سنگین تر بوده است؟! آیا لازمه پذیرش یکی از زاویه نگاهها مستلزم رد دیگری است؟! ⚜️ @taammolat74
🔉 مجموعه برنامه‌های صوتی هفتگی کانال تاملات 🔶 شنبه و یکشنبه‌ها: نقدسینما 🔶 دوشنبه‌ها: برنامه سختانه 🔶 سه‌شنبه‌ها: درسگفتار استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر آقای عبدی 🔷 چهارشنبه‌ها: درسگفتار اقتصاد اسلامی آقای میثمی تهرانی 🔶 پنج‌شنبه‌ها: نشست‌های علمی 🔷 جمعه‌ها: جمعه‌های اندیشه(بازخوانی حدیث پیمانه) ⚜ @taammolat74
🌸ابر بارنده به دریا می‌گفت : گر نبارم تو کجا دریایی ؟ در دلَش خنده کنان دریا گفت : ابر بارنده تو هم از مایی ! 👤 حمید مصدق ⚜️ @taammolat74
🔰 تاریخ ائمه از منظر شهید صدر ✍️سيد عباس رضوى 🔸شهيدصدر در مقام مرزبانى انديشه اسلامى از ارزشهاى تاريخ با خبر بود و ضرورت آن را احساس می‌کرد و با پيروى از راه بزرگانى چون: محمد جواد مغنيه سيد محسن امين کاشف الغطاء علامه امينى و… براى احياى تاريخ کوشش کرد. وی با انبوه کارهاى علمى در روزهاى وفات معصومان(ع) براى مردم تاريخ امامت می‌گفت. براى شاگردان علاقه مند به مسائل تاريخى درس ويژه تاريخ داشت و تاريخ تحليلى صدر اسلام را برايشان باز می‌گفت. 🔹شهيد صدر در بحث از سيره ائمه با نقد روشهاى پيشين سيره نويسى در زندگى ائمه که به نحو بررسی تجزيه‌ای بود یعنی به گونه فردى و جزيى در زندگى فرد فرد ايشان به تحقيق دست بزنيم ؛ معتقد است سیره ائمه را باید به شکل کلى مجموعه زندگى امامان را به عنوان يک واحد بررسى کنيم. 🔸شهيد صدر پس از نقد اين ديدگاه می‌نويسد: 📍زندگى همه ائمه يک حرکت واحد بوده و يک کل جارى در تاريخ و در حرکت مشترک ايشان هيچ گونه ناسازگارى و اختلافى وجود نداشته است و اختلافى که در زندگى فرد فرد ائمه(ع) ديده می‌شود مربوط است به اختلاف زمان و حالتهاى اجتماعى گوناگون و دشواريهايى که هر امام با آن رو به رو بوده است؛ و همه کارهاى آنان نقشه‌ای حساب شده و منظم ومربوط به هم است که هر يک ديگرى را کامل می‌کند و هدف اين پيوند هشدار به نسلهاى مختلف است و اين رسالت مشترک ابهامى ندارد تا در پى شناخت اسباب و علل آن برآييم بلکه نفس عقيده به امامت ايشان چنين نقشه وحرکتى را ايجاب می‌کند؛ چه امامت ماهيت يکسانى است که در همه ايشان به گونه مساوى تحقق يافته و مسئوليت و شرايط آن يکى است. ⚜️ @taammolat74
🔰مروری بر کتاب «برگ‌های گمشده» ✍️ سعید مستغاثی 💠
 تمدنی که با تکیه بر خرد و اندیشه رشد کرد!

«کارلتون فیورینا» (بازرگان و مورخ)، مدیر کل شرکت معروف «هیولت پاکارد» Hewlett-Packard یا همان hp مشهور، دو هفته پس از 11 سپتامبر، در 26 سپتامبر 2001 (4 مهرماه 1380) در جلسه‌ای با حضور همه مدیران شرکت یاد شده گفت: 🔸«... زمانی تنها یک تمدن، بزرگترین تمدن جهان دانسته می‌شد. این تمدن قادر بود یک ابر کشور قاره‌ای خلق کند که از اقیانوس تا اقیانوس و از کوهستان‌های شمالی تا نواحی استوایی و صحراها گسترده بود. در دل این قلمرو، صدها میلیون انسان با کیش‌ها و آیین‌های مختلف و ریشه‌های قومی متفاوت زندگی می‌کردند. یکی از زبان‌های این تمدن، زبان رایج در بیشتر نقاط جهان و پلی بین مردم صدها سرزمین بود. 🔹ارتش این تمدن از مردمی با ملیت‌های مختلف تشکیل شده بود و با ایجاد یک امنیت نظامی درخور توجه، صلح و رفاهی را که پیش از آن هیچ گاه وجود نداشت، حاکم کرده بود. قلمرو بازرگانی این تمدن از آمریکای لاتین تا چین و هرجا میان این دو سرزمین گسترده شده بود. 🔸آنچه بیش از هرعامل دیگری این تمدن را به پیش می‌برد، اختراعات و نوآوری‌ها بود. معماران، ساختمان‌هایی را طراحی می‌کردند که نیروی گرانش را زیر پا می‌گذاشتند. ریاضی دانان، جبر و الگوریتم را خلق کردند که ساخت رایانه و رمز گذاری پیام‌ها را ممکن می‌ساخت. پزشکان، بدن انسان را مطالعه و بررسی کردند و درمان‌هایی تازه برای بیماری‌های او یافتند. 🔹ستاره شناسان به آسمان‌ها نگریستند، بر ستارگان نام‌هایی نهادند و مسیر سفر به فضا و کشف‌های فضایی را هموار کردند. نویسندگان هزاران قصه خلق کردند، قصه‌هایی از شجاعت، احساسات عاشقانه و سحر و جادو. شاعران ازعشق نوشتند،در حالی که مردم پیش از آنها حتی از اندیشیدن درباره چنین چیزهایی به شدت وحشت می‌کردند. 🔸زمانی که سایر ملت‌ها از اندیشه و اندیشیدن می‌ترسیدند، این تمدن با تکیه بر اندیشه و خرد بالید و رشد و نمو کرد و اندیشیدن را زنده نگه داشت. زمانی که سانسورچی‌ها تهدید می‌کردند که دانش را از صحنه تمدن‌های گذشته پاک می‌کنند، این تمدن، دانش را زنده نگه داشت و آن را به تمدن‌های دیگر نیز منتقل کرد. 🔹امروزه تمدن غرب بسیاری از این ویژگی‌ها را دارد اما تمدنی که من درباره آن حرف می‌زنم، تمدن جهان اسلام (از سال 800 تا 1600 میلادی ، 184 تا 1008 هجری قمری) است که امپراتوری عثمانی و دربار بغداد، دمشق و قاهره و ری و اصفهان و... حاکمان مصر و روشن بینی چون سلیمان بزرگ را شامل می‌شده است. 💢اگرچه ما اغلب از دینی که این تمدن بزرگ برگردن ما دارد، ناآگاهیم، هدایای آن به جامعه بشری بخشی از میراث ماست. صنعت فناوری بدون همکاری و مشارکت ریاضی دانان مسلمان، هیچگاه شکل نمی‌گرفت و به وجود نمی‌آمد...» بعدا کارلتون فیورینا به خاطر این سخنرانی به شدت تحت فشار قرار گرفت و از سوی محافل مختلف سیاسی نکوهش شد. 🔗 بخش قبل |علماء مسلمان معیار و ملاک تمدن بوده‌اند! ⚜️ @taammolat74
💠کارلتون فیورینا (مدیر کل شرکت معروف «هیولت پاکارد» Hewlett-Packard): «زمانی که سایر ملت‌ها از اندیشه و اندیشیدن می‌ترسیدند، این تمدن با تکیه بر اندیشه و خرد بالید و رشد و نمو کرد و اندیشیدن را زنده نگه داشت. زمانی که سانسورچی‌ها تهدید می‌کردند که دانش را از صحنه تمدن‌های گذشته پاک می‌کنند، این تمدن، دانش را زنده نگه داشت و آن را به تمدن‌های دیگر نیز منتقل کرد....اگرچه ما اغلب از دینی که این تمدن بزرگ برگردن ما دارد، ناآگاهیم، هدایای آن به جامعه بشری بخشی از میراث ماست!»💯 ⚜️ @taammolat74
🔰جریان‌شناسی فکری مرحوم فردید ✍️ عبدالحسین خسروپناه 📍دومین شخصیت تجددستیز و غرب ستیز در ایران معاصر، سید احمد فردید است که با رویکرد حداکثری به این مقوله پرداخته است. دکتر فردید متولد ۱۲۹۱ در یزد و متوفای ۱۳۷۳ و درس خوانده فلسفه در آلمان و فرانسه و فارغ التحصیل دانشکده الهیات و ادبیات دانشگاه تهران بود و به گفته برخی از محضر آیت الله تنکابنی و سید کاظم عصار و شریعت سنگلجی بهره برده است. وی با آگاهی گسترده از تاریخ غرب و جریان های فلسفی و سیاسی و هنری آن، جریان غرب ستیزی فلسفی را در ایران بنیاد نهاد. 📚جریانشناسی فکری ایران معاصر در چهار بخش ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
🔰 جریان‌شناسی فکری فردید ✍️ عبدالحسین خسروپناه 🔘 بخش 1 از 4 🔸فردید را می‌توان جزء دومین شخصیت تجددستیز و غرب ستیز در ایران معاصر دانست. او با آگاهی گسترده از تاریخ غرب و جریان های فلسفی و سیاسی و هنری آن، جریان غرب ستیزی فلسفی را در ایران بنیاد نهاد. فردید با رویکرد فلسفه به نقد غرب و مشکلات دیگر جامعه ایران پرداخت ولی به گفتار بیش از نگارش اهمیت میداد. فردید بر شخصیت های متعددی از جمله جلال آل احمد و شهید آوینی هم تأثیر گذاشت، به گونه ای که می توان جلال را منعکس کننده اندیشه های فلسفی فردید اما در قالب های ادبی و شهید آوینی را منعکس کننده اندیشه های فلسفی فردید در عرصه هنر دانست. 🔹دکتر فردید از میان جریان خلقی چپ و راست به نقد جریان راست به نمایندگی کارل پوپر که به دنبال حفظ وضع موجود و دفاع از گذشته بودند، می پردازد و از جریان چپ مارکسیستی و مدافع مبارزه و انقلاب حمایت می کند و آنها را به صراط مستقیم نزدیک تر می شمارد البته این قضاوت فردید نسبت به مارکسیسم را باید با حذف خود بنیادی و طاغوت زدگی از مارکسیسم مورد توجه قرار داد. 🔸فردید با راست های چپ نما که تنها جوانان را به اعتراض دعوت و نئومارکسیست های حوزه فرانکفورت که دست نشانده امپریالیسم و عامل تفرقه و شکاف میان مارکسیسم هستند، مخالفت می ورزد؛ زیرا وی هر جریان موافق با وضع موجود را طاغوت معرفی می کند. بر این اساس، به دفاع از امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی می پردازد. و آن را زمینه مساعدی برای انقلاب امام عصر (عج) می شمارد. 🔹فردید را به جهت اندیشه ضد مدرنیسم و تکنولوژی، باید ذوب در هایدگر، فیلسوف آلمانی دانست. این شیفتگی سبب شد تا در سال ۱۳۳۰ به عنوان مهم ترین شارح هایدگر در ایران معرفی شود. وی با این وجود بر این باور بود که هایدگر در مقام تفکر خویش از ادراک تام و تمام و اصیل نور محمدی و ظلمات عصر غیبت بقیه الله در آخرالزمان که در ساحت دینی می توان در کش کرد، محروم بود. ⚜️ @taammolat74
🔰 جریان‌شناسی فکری فردید ✍️ عبدالحسین خسروپناه 🔘 بخش 2 از 4 🔸فردید را می توان مخالف دین پژوهی فلسفی با رویکرد مشایی و حکمت متعالیه دانست؛ زیرا وی بر این باور است که فلسفه و انسان یونانی مظهر طاغوت است. او، غرب زدگی معاصر را تابع غرب زدگی یونان می داند و از آن به «غربزدگی مضاعف» تعبیر می کند او معتقد است که با پیدایش فلسفه یونانی ماه واقعیت طلوع و خورشید حقیقت غروب کرده، و از آن پس شرق که لب الباب کتب آسمانی و وحی الهی است، زیر پرده های اختفاء غرب قرار گرفته است. 🔹فردید را می توان مخالف دین پژوهی فلسفی با رویکرد مشایی و حکمت متعالیه دانست؛ زیرا وی بر این باور است که فلسفه و انسان یونانی مظهر طاغوت است. او، غرب زدگی معاصر را تابع غرب زدگی یونان می داند و از آن به «غربزدگی مضاعف» تعبیر می کند او معتقد است که با پیدایش فلسفه یونانی ماه واقعیت طلوع و خورشید حقیقت غروب کرده، و از آن پس شرق که لب الباب کتب آسمانی و وحی الهی است، زیر پرده های اختفاء غرب قرار گرفته است. 🔸به نظر می رسد فردید تلاش می کرد در برابر گفتمان کلامی مطهری و گفتمان سیاسی مصدق و گفتمان ایدئولوژیک شریعتی، گفتمان متافیزیکی را ارایه کند. گفتمان متافیزیکی فردید به تبعیت از هایدگر و سارتر، نوعی مواجهه و رویارویی با وجود في نفسه بود. وی، غرب و شرق را دو آنتولوژی و دو گونه فهم از وجود في نفسه می دانست که خودشان را در دو سنت، تاریخ، فرهنگ، تمدن و نظام اجتماعی گوناگون آشکار کرده اند. فردید با همین رویکرد با غرب مقابله می کرد، نه با رویکردی که جلال از غرب زدگی داشت و آن را تا سطح فکلی ها تنزل می داد. 🔹فردید بر این باور است که هر کس در فلسفه، تاریخ و حکمت تاریخ را طرح نی طاغوت زده است. غفلت از ادوار و اکوار تاریخی و غفلت از تذکر به اسماء و تحل اسماء الله در تاریخ و غلبه اسماء بر فکر و دل انسان، طاغوت زدگی است. مکتب ابن عربی از نظر هویت غیبیه و ظهور اسماء و تجلیات او دفاع می کند و میان اسم و صفت فرق می گذارد. ⚜️ @taammolat74
🔰 جریان‌شناسی فکری فردید ✍️ عبدالحسین خسروپناه 🔘 بخش 3 از 4 ▪️آسیب شناسی گفتمان فردید▪️ مجموعه گفتمان فردید گرچه از این جهت که به نقد غرب پرداخت، دارای امتیاز ویژه ای داشت ولی مشکلات اساسی بر این گفتمان وارد است و همانگونه که فردید بر آن رویه بود جا دارد ما نیز به نقد و تحلیل اندیشه او بپردازیم و پاره ای از ملاحظات خود را به اختصار بیان کنیم: 1️⃣ وی به تأليف نظام فکری خود نپرداخته و اصول و مبانی اندیشه خود را روش نساخته است و به تعبیر برخی، فیلسوف شفاهی و فیلسوف سایه بوده است. البته فرد مقاله ای در سال ۱۳۱۸ با نام اصلی یعنی احمد مهینی یزدی در مجله مهر و یکی دیگر در دهه بیست در مجله سخن به نام فردید و چند مورد دیگر منتشر کرد ولی هیچ یک از نگاشته های او با مجموع گفتارهایش، به نظام فکری نینجامید، علاوه بر اینکه آنقدر گفتار و نوشتارش سنگین و پیچیده است که به تعداد شاگردانش، تفسیر از اندیشه اش، وجود دارد. به هر حال، این مقدار مباحثی که شاگردان فردید در قلمرو عرفان نظری مطرح می کنند، آنقدر خام و ناپخته است که با مطالعه کتاب های عرفانی مانند: الفتوحات المكيه و فصوص الحکم، تمهيدالقواعد، شروح فصوص و غیره بی دقتی فردید در این مباحث آشکار می گردد. به نظر بنده، فردید با طرح واژگان عرفانی، گرفتار تفسیر تطبیقی شده و آراء خود را بر پارهای واژگان عرفانی بار کرده است؛ ➕برای نمونه: وی، بدون توضیح درباره چیستی اسمای الهی و طاغوت زدگی، مسأله اسماء را با طاغوت زدگی مرتبط می سازد. خلاصه اینکه فردید یک اندیشه، نامنظمی داشت که با وصله سازی بر قواره از هایدگر متأخر وابن عربی انجام گرفت و هیچ مکتب فکری ایجابی نظام وار و روشنی را به ارمغان نمی آورد. ⚜️ @taammolat74
🔰 جریان‌شناسی فکری فردید ✍️ عبدالحسین خسروپناه 🔘 بخش 4 از 4 2️⃣فردید نه تنها با نظام های فلسفی مخالفت می‌کند بلکه با فلسفه و تفکر عقلانی و علم حصولی هم به مخالفت می پردازد. علت مخالفت وی با نظام های فلسفی، کنار زدن و غفلت از وجود و بحث از موجود است ولی مخالفت با تفکر عقلانی و علم حصولی چه توجیهی دارد؟ 3️⃣ آیا فردید به تمام لوازم مکتب فلسفی و پدیدارشناختی و هر توجه داشت؟ آیا می دانست هرمنوتیک هایدگر و شاگردش گادامر به نسبی گرایی واقعیت و فهم متون دینی می انجامد؛ همانگونه که این مطلب در هرمنوتیک شاگردش، گادامرظهور بیشتری یافت و نسبی گرایی فهم به نسبیت معرفت دینی و نفسی معیار نفت می انجامد و در این صورت، باید بر اساس نسبی گرایی، شمشیر و تیغ نقاد خود را غلاف کرده و به سلب شخصیت ها و مکاتب دیگر نپردازد؛ زیرا با نفی معیار چگونه می تواند دیگران را به نقد بکشد. 4️⃣ فردید بیشتر شارح هایدگر متأخر است؛ یعنی وقتی که هایدگر، اندیشه فلسفی غرب را در کتاب درآمدی به مابعدالطبیعه، تاریخ متافیزیک و غروب حقیقت هستی معرفی می کرد. فردید پس از دوره شرح هایدگر متأخر، خود را هم سخن هایدگر در ایران معرفی می کرد به هر حال، فردید با احیای هایدگر متأخر و پست مدرنیسم در ایران گرچه به نقد غرب مدرنیسم پرداخت، اما به معنای دیگری بازگشت تازه ای به غرب پیدا کرد؛ زیرا هایدگر و پسامدرنیسم همانند مدرنیسم محصول غرب است. 5️⃣ وجود و موجود در واقع یک حقیقت غیر قابل تفکیک هستند؛ برای اینکه عدم، نقیض وجود است و موجود، عدم نیست، پس وجود است. بنابراین، وجود، معنای عامی داشته و مشترک معنوی است که شامل واجب الوجود و ممکن الوجود می گردد هر چند وجود در عرفان به معنای لا بشرط مقسمی است که در این صورت فقط بر واجب تعالی اطلاق می شود و ما سوى وجود، معدوم می باشند. پس وجود یک اطلاق خاص در عرفان و یک اطلاق عام در فلسفه دارد و نباید میان این دو خلط کرد. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | هندسه معرفتی فردید 🎙 حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی پرونده ویژه «ما و سید احمد فردید» ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | هندسه معرفتی 🎙حجت الاسلام عبدالحسین پرونده ویژه « » 🔹ترسیم اندیشه مرحوم فردید در 5 محور: 1️⃣ دیدگاه ایشان نسبت به فلسفه غرب 2️⃣ دیدگاه ایشان نسبت به فلسفه اسلامی 3️⃣ دیدگاه ایشان نسبت به عرفان اسلامی و سنت‌های شرقی و حکمت انسی 4️⃣دیدگاه ایشان نسبت به روشنفکری دینی 5️⃣دیدگاه‌های ایشان نسبت به تفکر و هنر 🔹بررسی اشکالاتی که بر اندیشه مرحوم فردید وارد است. 🔹 آیا این نگاه که غرب را باید یک کل یک پارچه در نظر بگیریم صحیح است؟! 📍«اگر عقلانیت صوفیانه و عارفانه بخواهد بر جامعه ما حکومت کند، بزرگترین مانع برای تولید علم و نهضت نرم‌افزاری است!» ⚜️ @taammolat74
🔉 گفتگو 🔶 موضوع | آسیب‌شناسی سریال‌سازی در شبکه خانگی ◾️امیررضا مافی ◾️غلامرضا موسوی (تهیه‌کننده سینما) ◾️سیرامیر پروین حسینی (تهیه‌کننده سینما و تلویزیون و شبکه خانگی) برنامه نقد سینما (قسمت ۶۵) ⏰ ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 گفتگو 🔶 موضوع | آسیب‌شناسی سریال‌سازی در ◾️ ◾️غلامرضا موسوی (تهیه‌کننده سینما) ◾️سیرامیر پروین حسینی (تهیه‌کننده سینما و تلویزیون و شبکه خانگی) 🔹ده سال از آن روزهایی که زمزمه تولید یک سریال برای عرضه در شبکه نمایش خانگی با دنیایی از تردید نقل محافل سینمایی و تلویزیونی شده بود گذشت... ⚜️ @taammolat74
↙️ طرح مساله: 🔸سال ۱۳۸۹ کارگردان خوش سابقه سریال‌های تلویزیونی بر اساس فیلمنامه ای از حامد عنقا «قلب یخی» را کلید زد. سریالی که با تکیه بر داستان پرتعلیق و ترکیب بازیگران تعداد قابل توجهی از مخاطبان را مجاب به خرید نسخه های دی وی دی هر قسمت کرد. 🔹این آغاز پر از اما و اگر با ورود یکی دیگر از چهره‌های شاخص سریال سازی در تلویزیون ادامه پیدا کرد و قهوه تلخ توانست نگاه ها را بیش از پیش جذب ظرفیت نوپا در عرضه تولیدات نمایشی کند. 🔸اما قلب یخی و قهوه تلخ در ادامه راه سرنوشت مشابهی پیدا کردند و هر دو ناتمام ماندند. و همین اتفاق بخشی از اعتماد به شبکه نمایش خانگی را با تهدید جدی مواجهه کرد. 🔹اتفاق اصلی اما فراتر از این حواشی، در حال رقم خوردن بود. چرخه تولید سریال های خانگی بی توجه به معدود ناکامی ها با تکیه بر تجربه های موفقی چون شهرزاد به حرکت خود ادامه داد و در کمتر از یک دهه شبکه نمایش خانگی با تجهیز شدن به پشتوانه عرضه مجازی قدرتی صدچندان پیدا کرد. 🔸حالا دیگر چندسالی می‌شود که سریال‌های خانگی جایگاهی تثبیت شده در سبد مصرف فرهنگی برخی خانواده‌های ایرانی پیدا کرده‌اند. جذابیت این حوزه جدید از نگاه صاحبان سرمایه نیز پنهان نماند و اینگونه بخشی از این زمین بازی به اشغال پول‌های بادآورده و حتی مشکوک درآمد. 💢آنچه سریال‌های خانگی تاکنون سپری کردند را چگونه میتوان تحلیل کرد؟! مهمترین آسیب‌هایی که آینده این عرصه را تهدید میکند، کدام است؟! ⚜ @taammolat74
🔉 مجموعه برنامه‌های صوتی هفتگی کانال تاملات 🔶 شنبه و یکشنبه‌ها: نقدسینما 🔶 دوشنبه‌ها: برنامه سختانه 🔶 سه‌شنبه‌ها: درسگفتار استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر آقای عبدی 🔷 چهارشنبه‌ها: درسگفتار اقتصاد اسلامی آقای میثمی تهرانی 🔶 پنج‌شنبه‌ها: نشست‌های علمی 🔷 جمعه‌ها: جمعه‌های اندیشه(بازخوانی حدیث پیمانه) ⚜ @taammolat74
عشق همدیگر را فهمیدن و حس کردن است نه یکی شدن ما نیمه ی مکمل میخواهیم نه سایه ی خود را وقتی انگیزه عشق باشد و هدف دوام بخشیدن محصول همیشه عمیق و زیبا است🌷 👤 نادر ابراهیمی ⚜️ @taammolat74
🔰 آزادی از همه اله‌ها ✍️ احمد فردید 🔸...با این همه در آن دوره، یونان و رم از این جهت که طاغوت را اله می‌دانستند، می‌شود نام همه آن‌ها را گذاشت غرب‌زده به غرب‌زدگی غیرمضاعف. نه مضاعف برخلاف غرب‌زدگیِ مضاعفِ جدید، غرب‌زدگیِ مضاعف، در تمام ادوار تاریخی، امری است مختص به تاریخِ جدید در این دوره تاریخی است که انسان می‌شود طاغوت انسان. 🔹اله است و خدایی هم که ثابت می‌کند ظاهراً خدا است اما باطن همان «انسان» و «خویشتنِ خویشِ انسان» و همین است معنی اومانیسم، بشر انگاری جدید در اومانیسم جديد، انسان با وهم و پندار و غرور شیطانی خود، حتی جای طاغوت یونان را می‌گیرد و چنان‌که بعضی‌ها گفته‌اند. از همه بیشتر به امپراتوری رم باز می‌گردد ولی باید دانست که هنوز حالت تاریخی آن طور نبود که امپراتوری رم رسماً دم از أنا الحق خودبنیاد فرعونی بزند. 🔸دوره جدید همه‌اش در أنا الحق خودبنیاد فرعونی است و به این معنی، می‌توان گفت که دوره جدید، غرب‌زده مضاعف و طاغوت‌زده مضاعف و مکر لیل و نهارزده مضاعف وقارعه‌زده مضاعف و نیست‌انگار مضاعف است. 🔹این حرف‌ها که غربی‌ها در باب آزادی می‌زنند، همه و همه رجوعش به یک چیز است: آزادی از همه اله‌ها. الهه سابق و بندگی یک اله که آن هم خود انسان است؛ اعم از این که این خود انسان خود فردی و انانی باشد یا خود جمعی و نحنانی 📚ماهنامه زمانه، مرداد 1384، شماره 35 ⚜️ @taammolat74