...
یابن الشبیب گریه فقط در غم حسین
یابن الشبیب گریه فقط بهر ڪربلا...
⚜ @taammolat74
🔰 امام حسینیها و فرارَوی از انسداد کرونا!
✍ پرویز امینی
📍 با حیوحاضر بودن پدیده مهلک کرونا، بسیاری محرم امسال را یک محرم متفاوت پیشبینی میکردند که یا به خاطر کرونا و رعایت الزامات بهداشتی، شور و حرارت عزاداریها کاسته و مراسمات این دهه کمرونق خواهد شد و مردم از توفیق برپایی عزاداری و زندهنگهداشتن نام و یاد و مکتب امام حسین (ع)، محروم خواهند شد و در یک کلام ناگزیر به تعطیلی عزاداریها و سوگواریهای محرم هستند.
📍 یا با برگزاری سوگواریها به شکل ماقبل از کرونا که مستلزم بیتوجهی و کنار گذاشتن دستورالعملهای بهداشتی درباره کروناست، محرم ۱۴۴۲ به محرمی تلخ تبدیل خواهد شد که در آن، جان بسیاری از هموطنان و عزاداران از دست خواهد رفت.
⚜ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 امام حسینیها و فرارَوی از انسداد کرونا! ✍ پرویز امینی 📍 با حیوحاضر بودن پدیده مهلک کرونا، بسیا
✔️ ادامه...
🔸هر دوی این گزارهها و انتخابها، از انسداد حکایت میکرد. این وضعیت انسداد در حدی بود که برخی با اولویت برگزاری عزاداریها، فتوا به برگزاری ولو اینکه منجر به مرگ افراد بشود، میدادند و از جانباختگان آن، تعبیر به مدافعان حرم میکردند و از طرف دیگر برخی نیز با اولویت سلامت مردم، حکم به تعطیلی محرم میکردند.
🔹 اما امام حسینیها با انجام برخی "انعطافها" و برخی "ابتکارات" در شیوه برگزاری مراسم محرم، موفق به فرا روی از این انسداد شدند. رهبر انقلاب به عنوان یک مرجع دینی و یک رهبر سیاسی، پیشتاز این انعطاف و ابتکار بودند و مراسم هر ساله محرم را به شکلی خاص و متفاوت برگزار کردند که نماد توامانی عقلانیت و به رسمیت شناختن مرجعیت علم با دیانت و ارادت به آل الله و حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) شد.
🔸امام حسینی ها با برگزاری مراسمات در محیط باز ( به عنوان نمونه برگزاری هیات ریحانه الحسین با محوریت آقای مجید بنی فاطمه در محوطه پارک ارم که به مراسمی پورشورتر از پیش بدل شد)، رعایت نسبتا سفت و سخت فاصلهگذاریهای اجتماعی در هنگام مراسم، استفاده عمومی از ماسک و نیز انجام برخی "ابتکارات" مثل هر خانه یک حسینیه تا حد سیاهپوش کردن درون و بیرون منزل، برگزاری روضههای کوچک و جمعوجور خانگی در سطح اعضای خانواده، استفاده از فضای مجازی و تلویزیون برای مخاطبانی که به هر دلیل امکان حضور مستقیم در برنامههای عزاداری را نداشتند و جالبترین و در قلهترین ابتکار که تکیه سیار آقای محمود کریمی بود که سادگی و شکوه را در کنار هم نشانده بود و بعدا به شکل مختلفی در محلههای زیادی تکثیر شد، هر دو انسداد را رد و رفع کردند. در واقع نه محرم فدای سلامت مردم شد و نه سلامت مردم، فدای عزاداریها شد.
🔹 اینک بعد از پایان دهه اول محرم، شواهد فراوان و اجماعی وجود دارد که نشان میدهد که دهه اول محرم امسال علاوه بر اینکه پررونق بوده است، از نظر نظم و انظباط هیأتها و از نظر مراعات دستورالعملهای بهداشتی در آنها، از یک استاندارد بالایی برخوردار بوده است که زبان تحسین همگان حتی تصمیم گیران و سیاست گذاران بهداشت و درمان در مسئله کرونا را در پی داشته است.
💢 این پدیده یعنی توانایی فرارَوی از یک انسداد اجتماعی، واجد یک واقعیت جامعهشناختی درباره جامعه ایران است. این واقعیت، ظرفیت و پتانسیل جمعی ایرانیان در مواجهه با بحرانهاست در هنگامی که ابتکار عمل به خود آنها سپرده میشود و مجموعه آگاهیها، تجربهها، خلاقیتها و ارادههای آنها فعال مایشاءست و بخش اعظم ساختار سیاسی یا خواسته یا ناخواسته مانند همین پدیده کرونا ناتوان از تصمیمگیری و اداره امور در این وضعیت است و در بهترین شکل چون ناظری بیطرف، از خود له یا علیه وضعیت بحرانی، سلب مسئولیت میکند. به شکلی که می توان در کلیت گفت بر خلاف تلقی رایج، مردم ایران در بحران ها نسبت به شرایط عادی ، موثرتر و تواناتر و موفق تر نقش ایفا می کنند و این مسئله با بهم خوردن سازوکار های جاری اداره امور و رفع مرجعیت و الگوی سلسله مراتبی و بوروکراتیک ساختار سیاسی در بحران ها و به ناگزیر سپرده شدن مسایل به خود مردم واجد نسبتی است که بررسی کم و کیف آن واجد اهمیت جامعه شناختی و تنظیم بهتر الگوی حکمرانی در ایران است.
🔸 خصوصا این که این استعداد و امکان اجتماعی ایرانیان در شرایط عادی و نرمال اجتماعی بازشناخته و در الگوی حکمرانی کشور به شکل قاعدهمندی در همه حوزهها به کار گرفته نمیشود. درواقع در شرایط عادی این توانایی اساسا نه از سوی ساختار سیاسی و نیز نه از سوی خود مردم و شهروندان به رسمیت شناخته نمیشود درحالیکه بسیاری از انسدادها را با این ظرفیت اجتماعی میتوان رفع کرد.
⚜ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |راههای کسبمعرفت به امام
🎙آیت الله مصباح یزدی
سلسله سخنرانی معرفت حسینی
مجلس پنجم
⏰ ۴ شهریور ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74
⚜️ @mesbahyazdi_ir👇👇👇
jalase 5.mp3
7.58M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | راههای کسب معرفت به امام
🎙آیت الله #مصباح_یزدی
مجلس پنجم
🔗 لینک جلسه قبل را در اینجا بشنوید.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |بهترین راه کسبمعرفت به امام
🎙آیت الله مصباح یزدی
سلسله سخنرانی معرفت حسینی
مجلس ششم
⏰ ۵ شهریور ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74
⚜️ @mesbahyazdi_ir👇👇👇
jalase 6 .mp3
6.53M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | بهترین راه کسب معرفت به امام
🎙آیت الله #مصباح_یزدی
مجلس ششم
🔗 لینک جلسه قبل را در اینجا بشنوید.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | جایگاه عاشورا در اصلاح امت پیامبر(ص)
🎙حجت الاسلام سید مهدی میرباقری
مجلس ششم
هیئت ثارالله
⏰شب ششم محرم ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74
⚜️ @mirbaqeri_ir👇👇👇
02) سخنرانی، حجة الاسلام استاد میرباقری.mp3
35.61M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | جایگاه #عاشورا در اصلاح امت پیامبر(ص)
🎙حجت الاسلام سید مهدی #میرباقری
مجلس ششم
🔗 جلسه قبل را در اینجا بشنوید!
⚜️ @taammolat74
🔰 مقاومت لبنان، امتداد فکر امامموسی
عاشوراشناسی امامموسی صدر
✍️ گفتوگو با شریف لک زایی
📍فکر میکنم مهمترین منظری که میتوانیم با آن از تقریر امامموسی حرف بزنیم، نگاه اصلاحگرایانه ایشان برای تغییر زندگی و جامعه است. ایشان خیلی از آموزهها و مفاهیم و بهخصوص واقعهای چون عاشورا را از این منظر بازخوانی میکند که بتواند تاثیر و تغییری در زندگی فردی و اجتماعی ما ایجاد کند. از این منظر بهنظرم مباحثی که ایشان در لبنان مطرح میکند، کاملا نگاه اجتماعی دارد و مبتنیبر نیازهای آن جامعه است.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 مقاومت لبنان، امتداد فکر امامموسی عاشوراشناسی امامموسی صدر ✍️ گفتوگو با شریف لک زایی 📍فکر می
🔰 مقاومت لبنان، امتداد فکر امامموسی
✍️ گفتوگو با شریف لک زایی
🔸اینکه گفته میشود ما حسینی باشیم یعنی چه؟ میفرمایند که حسینی باشیم یعنی انسانهای فداکاری باشیم. در بحث فداکاری و به تعبیر قرآنی امامموسی صدر، بحث انفاق نفس، بزرگترین انفاق است.
🔹واقعه عاشورا را نیز که ایشان ترسیم میکند بهخاطر تاثیرگذاری بر همین مساله است. صرف اینکه ما بنشینیم و در چنین مجالسی گریه کنیم و اندوه و غم داشته باشیم، کافی نیست. امامموسی صدر بهنظرم دین را کاملا اجتماعی میداند و بعد سیاسی. میگوید ما حسینی باشیم یعنی به همدیگر خدمت کنیم. یعنی غرور و خودخواهی نداشته باشیم و غرور و خودخواهی را فراموش کنیم - و به تعبیری که ما داریم- خاکی باشیم.
🔸خیلی عجیب است که هم توجه به امر اجتماعی و هم تاثیرگذاری بهصورت بسیار گسترده در حوزه اجتماعی مدنظر ایشان بوده است. این تغییر نیازمند تلاش وافری بود که توسط ایشان طی 20 سال انجام شد ولی بهتعبیر خود ایشان، این تغییر بسیار سخت است بهخصوص اگر چشمانداز شما تمدنی باشد. اصلا واقعه عاشورا را تمدنی نگاه کنید و فرمودهاند که اگر شما مجالس عزاداری برای اهلبیت میگیرید برای این است که شما همین امروز خودتان را در متن واقعه قرار میدهید و این واقعه دارد بهصورت تازه برای شما معنا پیدا میکند یا شما خودتان را با این واقعه دارید میسازید و جامعه خودتان را با این واقعه میسازید که این یعنی تغییر!
💢ما میتوانیم خوانش سکولار از هر متفکری داشته باشیم ولی در اینکه این خوانش صائب است باید تردید کنیم. من که با آثار اماممو=سی صدر آشنا هستم، معتقدم خوانش سکولاریستی از اندیشه و آرای امام موسی صدر نهایت کجسلیقگی است و بهنظرم از هیچکجای اندیشه امامموسی صدر نمیتوانیم یک نگاه سکولاریستی استنباط کنیم و کل اندیشه ایشان دور از این نگاه است.
🔗 ادامه این مصاحبه را در اینجا بخوانید.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |«تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی»
🎙آیت الله جوادی آملی
سلسله بیانات ویژه ماه محرم
مجلس چهارم
⏰روز چهارم ماه محرم ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74
⚜️ @EsraTvEitaa👇👇👇