نقد_کتاب_لهوف_محمدرضا_سنگری_4_شهریور_99.mp3
39.11M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |نقد کتاب #لهوف
🎙#محمدرضا_سنگری
#شبهای_خیمه
🔹نویسنده و پژوهشگر، عاشورا پژوه و شاعر ایرانی، فارغالتحصیل دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است.
⚜️ @taammolat74
📮تمامی دستگاه آموزش عالی در آلمان اساسیترین چیز را از دست داده است، یعنی هدف، و نیز وسایل رسیدن به هدف را. فراموش کردهاند که هدف همانا آموزش و پرورش است و فرهیختن – نه رایش – که برای این هدف به فرهیختار نیاز هست – نه دبیر دبیرستان و دانشور دانشگاهی.
نیاز به فرهیختارانی که خود را فرهیخته باشند، به جانهایی سرامد و والا که با هر لب گشودن و لب فروبستنشان مزهی شیرین فرهنگی پخته را بچشانند – نه این بیسر و پاهای درس خواندهای که آموزشگاههای عالی و دانشگاهها به عنوان دایهی دوره دیده امروزه جلو جوانان میکارند.
✍️ فردریش نیچه
📚 غروب بتها ، ص 92
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی»
🎙آیت الله جوادی آملی
سلسله بیانات ویژه ماه محرم
مجلس یازدهم
⏰روز یازدهم ماه محرم ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74
⚜️ @EsraTvEitaa👇👇👇
k-11 Eshgh khoonin.mp3
3.5M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی»
🎙آیت الله #جوادی_آملی
جلسه یازدهم
.
.
🔗 جلسه قبل را در اینجا بنشوید.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | سقوط انسان و نابودی جامعه
🎙حجت الاسلام علیرضا پناهیان
مجلس یازدهم
هیئت میثاق با شهدا
⏰ ۰۹ شهریور ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74
⚜️ @Panahian_ir 👇👇👇
AUD-20200831-WA0002.
9.51M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | سقوط انسان و نابودی جامعه
🎙حجت الاسلام #علیرضا_پناهیان
مجلس یازدهم
.
.
🔗 لینک جلسه قبل را در اینجا بشنوید.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |آسیب شناسی تاثیر عزای حسینی بر تدین و اخلاق عزاداران
🎙حجت الاسلام محمدعلی اسدی نسب
حسینیه مجازی اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
مجلس هفتم
⏰ شب یازدهم ماه محرم ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74
⚜️ @iictchannel👇👇👇
MohamadaliAsadinasab.mp3
6.79M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | آسیب شناسی تاثیر #عزای_حسینی بر تدین و #اخلاق_عزاداران
🎙حجت الاسلام سید #محمدعلی_اسدی نسب
مجلس هفتم
🏴 #حسینیه_مجازی_اندیشه
🔗 جلسه گذشته را در اینجا بشنوید.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | انتظار؛ عجله یا صبر؟!
🎙حجت الاسلام حسین سوزنچی
مجلس یازدهم
مساله انتظار
⏰ ۰۹ شهریور ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74
⚜️ @souzanchi👇👇👇
سخنرانی شب یازدهم محرم 99.mp3
50.85M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | #انتظار ؛ عجله یا صبر؟!
🎙حجت الاسلام #حسین_سوزنچی
مجلس یازدهم
🔹آیا امام حسن و امام حسین ع یکی اصل است و دیگری استثناء؛ یا هردو «اماممان قاما او قعدا»
🔹نقطه ضعف اصلی شریعتی: تز اسلام انقلابی
🔹در اهمیت روحیه جهاد و شهادتطلبی تردیدی نیست. «کسی که اهل جهاد نیست مات علی شعبة من النّفاق» اما تنها ملاک ارزشگذاری نیست؛
برتری مداد علماء از دماء شهداء (أمالي صدوق168) و امام سجاد ع قطعا از اصحاب شهید امام حسین ع بالاتر است و سکوت سی ساله ایشان ذرهای از عظمت ایشان نمیکاهد (تذکر امام صادق ع: أدع علمی الی جهلهم؟!کافی۵/19)
🔹توجه به مراتب ایمان: مقایسه اهل تقیه و شهید: فَقِيهٌ فِي دِينِهِ وَ تَعَجَّلَ إِلَى الْجَنَّةِ (كافي2/221)
🔹شهید در اوج عرفان است؛ اما بشدت محتاط است و از فتنههای پیش رو میترسد که آرزوی شهادت میکند: جملات شهید باکری درباره مشکلات آنان که میمانند و شهید نمیشوند (حاج قاسم)؛
🔗 صوت جلسه قبل را در اینجا بشنوید.
⚜ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | ابتلائات مومن
🎙استاد علی فرحانی
مجموعه جلسات دهه اول محرم
مجلس یازدهم
⏰ ۱۰ شهریور ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
11-ebtelaate-moamen-99.6.9.mp3
11.21M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | ابتلائات مومن
🎙استاد #علی_فرحانی
مجلس یازدهم
🔹فلسفه ابتلائات الهی
.
.
🔗 لینک جلسه قبل را در اینجا بشنوید.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | تربیت جوان گام دوم انقلاب اسلامی
🎙حجت الاسلام محمدحسن وکیلی
سلسله سخنرانی در مراسم عزاداری حضرت سیدالشهداء
مجلس نهم
⏰شب نهم محرم ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74
⚜️ @heyatehazratezahraa👇👇👇
جلسه نهم تربیت جوان گام دوم.mp3
32.29M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | تربیت #جوان #گام_دوم انقلاب اسلامی
🎙حجت الاسلام #محمدحسن_وکیلی
مجلس نهم
🔹 تمدن اسلامی و گام دوم
🔗 بخش قبلی این سخنرانی را در اینجا بشنوید.
⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع | بازخوانی کتاب حدیث پیمانه
🎙رسول لطفی
سلسله نشست مجازی جمعههای اندیشه
جلسه سوم
⏰ ۴ مهر ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
بازخوانی کتاب حدیث پیمانه3.mp3
22M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع | بازخوانی کتاب #حدیث_پیمانه
🎙رسول لطفی
سلسله نشست مجازی #جمعههای_اندیشه
جلسه سوم
🔹 دوگانه استبداد و مذهب در تحلیل تاریخ معاصر ایران
🔹 مولفه سنت در مذهب و عصبیت در استبداد
🔹 استبداد و مذهب در صدر اسلام
🔗 لینک جلسه قبل را در اینجا بشنوید.
⚜️ @taammolat74
🔸سالها «سرگردان» بودم. سال هایی آن قدر طولانی که فراموش کردم یک روح دارم. این همه وقت کجا بودی؟ کدامین ایمن گاه تو را پنهان ساخت و تو را پناه داد؟
🔹 راه امروزین را ادامه دادم، و نامرئی همراه من راهی شدی، قطعات را معنادار کنار هم چیدی و اجازه دادی تا کل را، هر قسمت از آن را ببینم. از همان جا کنار رفتی که گمان می کردم زمام را در دست گرفته ام، و آنجا که انتظار هیچ را نداشتم زمان و همه چیز را به من دادی و باز سرنوشت را از جاهایی نو و غیرمنتظره پدیدار ساختی.
🔸آنجا که بذر پاشیدم، محصول را از من ربودی، آنجا که بذری نپاشیده بودم، صدها بار بیشتر به من بار دادی. مکرر مسیر را گم کردم و دوباره آن را جایی یافتم که هرگز پیش بینی نکرده بودم. ایمانِ مرا حفظ کردی، آنگاه که تنها بودم و نزدیک به یاس و نومیدی. در هر لحظه ی سرنوشت ساز به من مجال دادی تا به خود باور داشته باشم.
✍️ کارل گوستاو یونگ
📚«کتاب سرخ»
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
#اختصاصی
🔶 موضوع |تکامل الهیات صغارت به الهیات بلوغ
🎙 محمدحسین بادامچی
پویش هر خانه یک حسینیه
⏰ شب تاسوعا محرم ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | فتنه اعتقادی؛ مشروطه اقتصادی
🎙حجت الاسلام محمدصادق حیدری
مجلس دهم
حسینیه اندیشه
⏰ ۱۰ شهریور ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74
⚜️ @hoseiniyehandisheh👇👇👇
13990609Moh1442-R10-01Menbar_Heydari_0.mp3
16.15M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | فتنه اعتقادی؛ مشروطه اقتصادی
🎙حجت الاسلام #محمدصادق_حیدری
مجلس دهم
🔹تحلیل «دنیاطلبی قاتلان امام حسین(ع)» به عنوان یک وصف و خلق اجتماعی و تطبیق آن بر «محور قرار گرفتن رفاه» در اهداف برنامه های توسعه
🔹ضرورت برخورد علمی روحانیت و متدینین با دنیاطلبی به عنوان مصداق انتقام از قاتلان امام
🔹امروزه ساز و کارهای اجتماعیِ اخلاقِ (مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا) در جهان، از طریق «برنامه توسعه پایدار و همهجانبه» جاری استو وقتی وارد کشور ما میشود، در تمام برنامههای پنجساله و سالانه و همه وزارتخانهها و... جریان پیدا میکند.
🔹معنای رفاه در نظام اسلامی، تسهیل شرایط برای همه استعدادها در فاصله گرفتن از اخلاق رذیله و درگیر شدن با مراکز تولید اخلاقِ یزیدها و ابن زیادهای امروزین است و اکثریت ملت ایران هم عملا بدنبال رفاهی هستند که متناسب با مکتب امام حسین(ع) باشد.
🔗 جلسه قبل را در اینجا بشنوید.
⚜️ @taammolat74
🔰اثباتگرایان اسلامی و اصالتگرایی در مطالعه دین
✍️سیدمحمدهادی گرامی
امکان مطالعه دین دستکم در سه سطح متصور است:
1) سطح اصالت الهی
2) سطح فرهنگی ـ اجتماعی
3) سطح کارکردی
در سطح اول، گزارههای دینی بررسی میشود تا اَصالت آنها از طریق «اثبات» اتصال آنها به منبع الهی یا شرع، سنجیده شود. این نوع مطالعه، کاملا الهیاتی و دروندینی است و در محافل علوم اسلامی کلاسیک مورد توجه است. در سطح دوم مطالعه، داشتن اصالت الهی یا فقدان آن، برای پژوهشگر هیچ اهمیتی ندارد؛ برای پژوهشگر این حوزه هیچ تفاوتی نمیکند که در حال بررسی اسلام، یهودیت، بوداییسم، بهائیت، وهابیت و ... است ...
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰اثباتگرایان اسلامی و اصالتگرایی در مطالعه دین ✍️سیدمحمدهادی گرامی امکان مطالعه دین دستکم در س
🔰اثباتگرایان اسلامی و اصالتگرایی در مطالعه دین
✍️سیدمحمدهادی گرامی
🔸سطح سوم نیز به مطالعه دین در سطح کارکردها و تأثیرات آن در جامعه با استمداد از مباحث جامعهشناسی، روانشناسی، حقوق و ... میپردازد. در این نوع مطالعه نه اصالت الهی دین و نه توصیف پدیدارشناختی بروز اجتماعی آن، مسأله پژوهشگر است. بلکه پژوهشگر در پی شناسایی کارکردهای دین در سطح اجتماع و بهینهسازی آنهاست؛ لذا این نوع مطالعه با هدفی عمدتا تجویزی ـ و نه توصیفی ـ صورت میگیرد. به عنوان نمونه مسأله نصف بودن میراث زن نسبت به مرد در فقه، فارغ از اینکه آیا این حکم اصالت الهی دارد یا اینکه این اندیشه فقهی در مقام بروز اجتماعی ـ فرهنگی چگونه بوده است، میتواند از این منظر که چگونه میتوان کارکرد این حکم فقهی را در نظام اجتماعی امروز بهینه کرد، بررسی شود.
🔹پرورشیافتگان گفتمان اثباتگرایی در عمل رویکردشان در مطالعه دین به سطح اصالت فروکاسته میشود و سطح مطالعه فرهنگی ـ اجتماعی و کارکردهای دینی را وا مینهند؛ حتی فراتر از آن، گاهی درکی از اینکه مطالعه دین در سطوح دیگری به جز «اصالتگرایی اثباتگرایانه» نیز قابل انجام است، ندارند. گاهی نیز به دلیل درگیری ناخودآگاه در معرفتشناسی جزماندیشانه اثباتگرا نتایج مطالعه فرهنگی ـ اجتماعی را به دلیل اینکه «قطعی و قابل اثبات» نیست، بیمایه و بیفایده تلقی کرده و آن را به ریشخند میگیرند؛ در حالی که کسی که اندک دستی بر علوم انسانی داشته باشد، به راحتی میداند جزماندیشی و اثباتگرایی به این معنا، در علوم انسانی کاملا بیمعناست و اهل دانشهای انسانی تفسیری عدم امکان دستیابی به چنین قطعیت یقینی و برهانی را به عنوان پیشفرض در نظر دارند.
🔸البته طبیعی است که اگر از زاویه تقسیم وظایف رشتهای به این سه سطح نگاه شود، یک متکلم، یا فیلسوف یا فقیه به اقتضای وظیفه رشتهای خود به سطح اجتماعی و کارکردی نپردازد. اما میان نپرداختن به دو سطح دیگر به خاطر تفکیک رشتهای و براساس خودآگاهی، با نپرداختن به دو سطح دیگر به دلیل نداشتن تصوری از آن و جدی نگرفتن و یا معرفتزا و مفید ندانستن آن، تفاوت زیادی وجود دارد.
💢سخن در اینجا درباره پیامدهای ناخودآگاه و تا حد زیادی روانشناختی ـ اجتماعی سیطره پارادایم اثباتگرایی بر اذهان سنتگرایان اسلامی است، وگرنه از لحاظ منطقی بسیاری از کنشهای «اثباتگرایان اسلامی» ـ از جمله تفکیک حوزهای رشتهها ـ قابل دفاع و به تعبیر آنان «قابل اثبات» است.
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰اثباتگرایان اسلامی و اصالتگرایی در مطالعه دین ✍️سیدمحمدهادی گرامی امکان مطالعه دین دستکم در س
🗨#نقد_و_نظر
🔰 نقدی بر اندیشه و نوشتار اخیر سید محمدهادی گرامی
✍️ رسول لطفی
🔸سیدهادی گرامی نویسنده، مدرس و هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. او در فضای مجازی در کانال شخصی خود با عنوان «خوانشها» فعالیت دارد. چندی پیش مسالهای را در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با عنوان «اثباتگرایی اسلامی» طرح کرد. ایشان در یادداشتهای مختصری به بیان این مساله پرداختند و یادداشت فوق آخرین یادداشت ایشان در این باب بود.
🔹گرامی معتقد است اندیشمندان و متفکران حوزوی و دینی، گرفتار نوعی پارادایم پوزیتیویسم منطقی شدهاند که بر بستر اندیشه فلسفی ـ قیاسی ارسطویی یونانی شکل گرفته است و اساسا فهم فراپارادایمی غیر از این ندارند و آنرا معرفتزا نمیدانند. او این معضل را بر این اساس طرح مینماید. یکی از پیامدهای این تفکر را جزم اندیشی فرازمانی، فرامکانی میداند حال آنکه در دانشهای انسانی مانند تاریخ، مردمشناسی، جامعهشناسی، روانشناسی و ... اصلا امکان اقامه دلیل قطعآور به معنای منطقی آن وجود ندارد و در بهترین حالت اطمینان و ظن نوعی حاصل میشود.
🔸در این یادداشت اخیر نیز به یکی دیگر از معضلات این تفکر پرداخته و معتقد است این تفکر موجب شده که مطالعات دین فقط به یک سطح فروکاست شود. حتی فراتر از آن، گاهی درکی از اینکه مطالعه دین در سطوح دیگری به جز «اصالتگرایی اثباتگرایانه» نیز قابل انجام است، ندارند.
⏪هرچند طرح بحث ایشان محل تأمل و دقت است و زمینه خوبی را برای بحث میگشاید اما با این حال، ملاحظات اساسی به نگاه ایشان وارد است.
1️⃣مساله نخست آنکه بزرگوار به گونهای سخن میگویند که گویا تمام علوم اسلامی به معنای خاص کلمه(مراد همین فقه و اصول و کلام وفلسفه و...) است، همه تحت تأثیر این پارادایم و این روش بنا شدهاند! حال آنکه این مساله صحیحی نیست. در فقه اساسا دستگاه استنباط بین فقهاء بسیار تنقیح شده و یک روشمندی منظم و خاص مبتنی بر نظام معرفتی دین را ایجاد کرده است.
2️⃣ثانیا ایشان معتقد است که فهم فراپارادایمی در بین این متفکرین وجود ندارد که البته این سخنی غیر قابل دفاع است. بسیاری از فلاسفه اسلامی معاصر با تحلیل انتقادی پارادایمهای معرفتشناسانه غربی اشکالات خوبی را به آنها وارد کردهاند. مساله دیگر آنکه اتفاقا همین اندیشمندان اسلامی، در مباحثی مانند دانش اصول فقه، مساله حجیت قطع را تبیین کردهاند. اساس مساله حجیت قطع و تفاوت آن با حجیت علم دقیقا در همینجاست که این دانشمندان، اطمینان را حجت معتبر میشمارند. بنابراین در دستگاه ذهنی متفکران اسلامی بین علوم حقیقی واعتباری تفاوت وجود دارد و لذا بین منطق فهم و روش آنها نیز تفاوت قائل شدند. در علومی که مبتنی بر اراده انسانی هست مانند جامعهشناسی و روانشناسی و تاریخ و... بر پایه حجیت اطمینانی(قطع اصولی) کار میکنند. شاید نویسنده اطلاع دقیقی از مبانی اصولی در اینباره نداشته است.
3️⃣مساله آخر نیز همین نکته است که بر پایه فقه حکومتی و نگاه جامع به دین، قائل هستیم که در تمام ساحات سهگانهای که شمرده شده است نیازمند بحث از دلیل برای حجیت آن هستیم و نگاه فرهنگی و اجتماعی یا سطح کارکردی نیز نیازمند بحث از حجیت و اثبات الاهی بودن طریق دارد و عدم نیاز به اثبات آن نوعی سکولاریسم را ترویج میکند.
📚 نشریه دیدهبان اندیشه، شماره 9
⚜️ @taammolat74
💠
نکاتی در باب #اندیشههای_سهروردیهرچند وزنی که او در آثار اشراقیاش همانند حکمت اشراق، به شهود و سلوک میدهد بیش از وزنی است که به برهان میدهد، اما شهود او را از برهان باز نمیدارد و شهودش او را بینیاز از برهان نمیکند بلکه شهود او سبب تقویت برهان او میشود. با این توضیح که سهروردی با طرح شهود و حکمت حقه، توانست بر دامنه منابع فکری خویش بیفزاید و از میراث عرفانی، آیات و روایات، حکمت یونانی، مصری، بابلی، هندی و حکمت ایران باستان هم استفاده کند و با گسترش منابع یک فیلسوف، تحلیل و تبیین دقیقتری از مسائل فلسفی ارائه کند. به همین دلیل، بهنظر میرسد تنوع منابع فکری سهروردی در پرتو شهود و سلوک، او را قادر ساخت تا بهتر از فیلسوفانی که به انکار شهود و تجربههای عرفانی پرداختند به تحلیل و برهانآوری و تدقیق در مسائل اهتمام داشته باشد. ✍️ عبدالله صلواتی ⚜️ @taammolat74