eitaa logo
تاملات
762 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
347 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
Arbaeen_jahanidigar2_kachouyan_01-1.mp3
10.68M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |تحلیل در چارچوب مفهومی اجتماعی 🎙 دکتر _کچوئیان 🔹بر این اساس، تصور بنده این است که اربعین یک صحنه و یک زمان و مکان غیر این‏دنیایی و امکانی برای تجربه آن معنای متعالی است، یعنی یک نیروی غیرسکولارزدایی‏کننده‏ای پیدا کرده‌ایم. می‏دانید که در عصر موجود که دائماً جهان دنیایی می‏شود و قلمروهای دینی از بین می‏رود و خورده می‏شود و رنگ و بوی قدسی از بین می‏رود، وجود این منابع قدسی‏کننده برای مواجهه با موجی که در آن هستیم خیلی اساسی است. 🔹با آن چیزی که در اربعین می‏بینیم، تصور بنده این است که راهپیمایی اربعین در کربلا یکی از همین زمان‏ها و مکان‏های قدسی‏کننده و فتح باب‏های خدایی است تا انسان‏ها این تجربه متعالی را مجدداً داشته باشند. اربعین جایی است که یک نیروی قدسی‌شونده و قدسی‏‌کننده و غیرسکولار در آن ظاهر می‏شود و در هر سال به تناوب ظهور پیدا می‏کند. 🔹 این را می‏فهمیم که تجربه‏ای که اتفاق می‏افتد از جنس تجربه‏‌‌هایی است که گویی پای خدا را در تاریخ باز می‏کند، یعنی بعد از مدت‏هایی که خداوند از این عالم رخت بربسته و امکان ظهور خدا در این عالم به امکنه و ازمنه خاصی محدود شده، ما با موج مجددی از این ظهور و بروز مواجه هستیم و آنچه در اعمال و افعال انسان‏ها می‏بینیم، نشانه‌‏ای از چنین بروز و ظهوری است. 🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
🔰تکنولوژی وسیله نیست! ✍️ رضا داوری اردکانی 🔸تکنولوژی را معمولاً شبکه ای از ابزارها و ماشین‌ها و ابزار فنی می‌دانند که آدمیان به مدد علم و مهندسی آنها را به عنوان وسیله ای برای آسان کردن کارها و رسیدن به مقصودهای خود می‌سازند. گاهی نیز تکنولوژی به شیوه‌های فنی ساختن و پرداختن ابزارها و وسایل اطلاق می شود. این وصف از آن جهت که ما وسایل تکنیک را به کار می بریم درست است اما عیبش اینست که ما را به این توهم دچار می کند که این وسایل و روش‌ها را با اختیار یا بر اثر پیشرفت قهری ساخته و ابداع کرده‌ایم و با آنها هر چه بخواهیم می‌کنیم و هر وقت بخواهیم از آنها رو می گردانیم یا از میان آنها صرفاً مفیدها را برمی‌‌گزیده و مضرها را وا می‌گذاریم. 🔹تا نیمه دوم قرن بیستم درک این قضیه که علم جدید، تکنولوژیک است و تکنولوژی صرفاً وسیله‌ای نیست که ما آن را مصرف کنیم، بسیار دشوار بود؛ اما در زمان کنونی با پدید آمدن وسایل ارتباطی و تکنولوژی ‌های اطلاعاتی آدمیان در وضعی قرار گرفته‌اند که گاهی برنامه زندگی و فکر و عمل هرروزی‌شان را نیز فضای مجازی معین می کند. آنها به این عالم عادت کرده اند. 🔸در چنین شرایطی طبیعی است که وقتی در خود نظر می کنند قدرت فضای مجازی را در آیینه وجود خود ببینند و خود را همه توان و منشأ این قدرت بیابند. مع ذلک در سی چهل سال اخیر نه فقط همبستگی و یگانگی میان علم و تکنولوژی کم و بیش نمایان شده است،بلکه بر وسیله انگاشتن تکنولوژی هم کمتر اصرار می شود و چگونه می‌توان فضای مجازی را – که تا پیش از آن خبر نداشته ایم و هرگز تقاضای وجودش نکرده بودیم – وسیله انگاشت؟ ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |کنگره اربعین و الگوی اسلامی پیشرفت 🎙 حجت الاسلام علیرضا پیروزمند اربعین جهانی دیگر موسسه آفاق حکمت ⏰ سال 1398 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
Arbaeen_jahanidigar2_piroozmand_1_01-1.mp3
4.98M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |کنگره و 🎙 حجت الاسلام 🔹 از زاویه فرهنگی، اربعین نماد جمع گرایی در مقابل فرد گرایی است. علاوه بر این در اربعین دیگر خواهی در مقابل خود خواهی اتفاق می افتد؛ یعنی اینکه همه دوست دارند برای دیگری کاری بکنند و هرکسی دلش می خواهد به بقیه خیر برسانند. ضمناً در کنگره عظیم اربعین تفاهم وجود دارد به این معنا که در آنجا کسی با کسی دعوا ندارد چون تفاهم حداکثری است و همه همدیگر را قبول دارند. به عبارت دیگر تفاهم بر محور ارزش های حسینی است. 🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
🔉 گفتگو 🔶 موضوع | ردپای عقل و عشق در عاشورا 🎙استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی جلسه سوم | تجلی ذات در صفات؛ فیض اقدس و فیض مقدس برنامه معرفت ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
005-11-Day-1387.mp3
18.59M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | ردپای در 🎙استاد غلامحسین جلسه سوم 🔹 یعنی ظهور و تجلی ذات در صفات. این یک نوع ظهور در مقام اسماء و صفات است، که به آن فیض اقدس می‌گویند. از طرفی هم هر یک از اسماء، اقتضائی دارند و فعال هستند و بنابراین تجلی هر اسم نیز اثر خود را در جهان دارد. در اینجا تجلی به آفرینش و خلق هم هست که منشأ ظهور است. 🔗 برای شنیدن جلسه قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
تاملات
👥 #گفتگو 🔰 نظر شما درباره مرحوم شجریان چیست؟! در این روزگار مصرف -که همه چیز و همه‌کس را
🔰 دیدم هم تسلیت گفته است!!! پس می نویسم! ✍️ علیرضا زادبر 🔸درگذشت استاد آواز موسیقی اصیل، یکی از مُبلغان و پاسداران را تسلیت می گویم. به حرمت خدمات ایشان به فرهنگِ ایران و را بدرقه راهش کنیم.بهره برداری جناحی، حزبی، سیاسی و تبلیغاتی از جایگاه یک و کشاندن او به این گروه یا آن دیگری نشان دادن، جفا به هنر و هنرمند است بخصوص اگر این کار مبتنی بر تاریخ سازی متوهمانه باشد! 🔹اما برای من که اندکی تاریخ سیاسی خوانده ام و رشته تخصصی ام تحقیق در تاریخ سیاسی معاصر ایران است جای ناراحتی و تعجب دارد که از خلا اطلاعات یا شاید همین دعواهای سیاسی سواستفاده می کنند تا را مصادره به مطلوب کنند و آنچه بوده است مخفی می دارند تا با کتمان واقعیت به تحریف تاریخ بپردازند. 🔸سوال من این است: چگونه است که ایشان را به سمت خود می کشانند اما از مخالفت صریح و استعفای اعتراضی شجریان در شهریور پنجاه و هفت نسبت به کشتار هفدهم شهریور میدان ژاله چیزی به زبان نمی آورند؟! همان روز تاریخی که مردم تهران را به گلوله بستند و دولت شریف امامی برسرکار بود؟ 🔹پیشتر مفصلا به آن روز مهم تاریخی پرداخته ام اما شاید یادآوری آن خارج از لطف نباشد. شجریان، و لطفی در سال ۵۷ از همکاری با رادیو پهلوی استعفا دادند. این سه شخصیت معروف پس از کشتار وسیع میدان "ژاله" در ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ در اعتراض به رگبار بستن مردم توسط ارتش شاهنشاهی استعفا دادند‌. روایت مفصل این واقعه را سایه (هوشنگ ابتهاج) نقل کرده است. آقایان تاریخ ساز مجازی، به این نگاه ملی داشته باشد و او را بهانه اغراض سیاسی خودتان قرار ندهید. ⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 دیدم #رضا_پهلوی هم تسلیت گفته است!!! پس می نویسم! ✍️ علیرضا زادبر 🔸درگذشت استاد آواز موسیقی اصیل
⭕️ اما در باب سال هشتاد و هشت سال ۸۸ پس از مشارکت مردم صدا و سیما پرتکرار سرود "ای ایران ای سرای امید" را مدام‌پخش می کرد. محمدرضا شجریان در نامه رسمی به رئیس صدا و سیما خواست صدا و آثار او پخش نشوند. بخشی از نامه شجریان در سال ۸۸: "به صراحت اعلام مي کنم که مايل نيستم صداي من از صدا و سيمايي پخش شود که بي اعتنا به حقوق هنرمندان است. قاطعانه از جنابعالي مي خواهم دستور دهيد هيچ اثري از من مطلقاً از راديو و تلويزيون پخش نشود. چون در ماه مبارک رمضان هستيم، تنها به احترام اين ماه مبارک و اداي دين به نيک سرشتي مردمي که در دامان آنها پرورش پيدا کرده ام، پخش «مناجات» و «ربنا» را اجازه مي دهم." پیشتر سال ۱۳۷۴ شجریان نامه ای به علی لاریجانی نوشته بود و نبست به حفظ حقوق مادی و آثارش اعتراض داشت. ⚜️ @taammolat74
📮بعضی‌ها اسم و عقل را می‌آورند اما منظورشان ترس، انفعال و فرار از مقابل دشمن است درحالی‌که فرار کردن و ترسیدن، عقلانیت نیست. حق ندارند اسم عقلانیت را بیاورند زیرا عقلانیت به‌معنای محاسبه‌ی درست است. البته دشمن تلاش دارد تا معنای غلط عقلانیت را تلقین کند و برخی هم نادانسته، در داخل همان حرف دشمن را تکرار می کنند❗️ ✍️ مقام معظم رهبری ⚜️ @taammolat74
تاملات
👥 #گفتگو 🔰 نظر شما درباره مرحوم شجریان چیست؟! در این روزگار مصرف -که همه چیز و همه‌کس را
🔰آواز خرد ایرانی در سوگ استاد محمدرضا شجریان ✍️مجید کمالی 🔸سخن، اینجا، بر سر مرگ است، مرگٍ انسانٍ بزرگی که هنر و ادب و موسیقی ایرانی را گشایش و آغازی دیگر داد. مرگ محمدرضا شجریان، فرهنگ ما را به نحوی بنیادی، به لکنت می‌اندازد. از این پس، معناها و احساساتی ژرف بیان نمی‌شوند و در گوشه‌ای از تاریخ، ساکت و پنهان می‌مانند؛ معناهایی که از شیوه بودن و توان آفرینش‌گریٍ بی‌بدیل او، خاستن می‌گرفت. 🔹این دریغ و فقدان، البته خسرانی جبران‌ناپذیر برای تاریخ و فرهنگ ماست. اما میراث شجریان، یعنی نگاه، انتخاب و روایتٍ موسیقیاییٍ او از برخی قطعات ادبی گرانقدر ٍ ایرانی، زنده و پویا خواهد ماند. 🔸هنر او، به یک معنا، به زبان آوردنٍ اصیلٍ گفته‌های شاعرانٍ حکیم و ترانه‌سرایان بود. با او، زبان فارسی و معانی ژرف شاعرانه آن، شنیدنی می‌شود؛ شنیدنی کردنٍ زبان برای قومی که توان شنیدن و از این‌رو، دیالوگ با گذشته‌اش را از دست داده، کار کمی نیست! 🔹هربار که اثری از او را می‌شنویم، از طریق لحنی که او به معانی و واژگان می‌دهد، از راهٍ حالٍ موسیقیایی و شور و عاطفه‌ای که برپا می‌کند، گشایشی تازه به تاریخ و فرهنگ مان می‌یابیم. 🔸صدای شجریان، گویی آوازٍ خردٍ پاکٍ ایرانی را به گوشمان می‌رساند، از همین روست که آثار او همه ایرانیان را فرا می‌خواند و آن‌ها را توانا به نیوشیدن حکمت ایرانی می‌کند؛ صدای رازآلود او ما را با وجود تلاطمٍ وراجی ها و هرزه‌گویی های دور و بر و نشنیدن ها و فراموشی های تاریخی مألوف، چیزهایی را از مسیرٍ فرادهشٍ اصیل - و نه خاطره بازی های کورٍ سنتی-، به یادٍ جمعی مان می‌آورد و در آناتی همسخن مان می‌کند. 💢این چنین است که نقش و جایگاه شجریان، فراتر از نقش یک هنرمند و استاد آواز به معنای متعارف کلمه است. او با هنر بی‌مانندٍ خود، مردمان را به دیدار معانیٍ اصیل ولی از دست رفته و یغما شده می‌برد؛ مردمان را سوگوار سرزمینی می‌کند که نیست آنچه باید باشد؛ اما راه امید را هم یکسره نمی‌بندد و «کویر» را جاودانه نمی‌پندارد. 🔸 هنر او بخردانه است و آرزومند زیستنی شرافتمند و امیدوار برای ایرانیان است. باز چنین است که آحاد مردم با آواز ، زبان باز می‌کنند؛ زبان‌ها و جان‌هایی که از این طریق گشوده می‌شوند، روشن است که دیگر روایت‌گر جعل ها و دروغ ها نخواهند بود و مجالٍ باور به ترفندهای ایدئولوژیک و سیاست‌زده نمی‌دهند. از این‌رو، محمدرضا شجریان، معلم روزگار ما و روزگاران آینده سرزمین مان هم است. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |نظریه حبّ در انسجام امّت 🎙 حجت الاسلام حبیب‌الله بابایی اربعین جهانی دیگر موسسه آفاق حکمت ⏰ سال 1398 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
Arbaeen_jahanidigar2_babaee_01-1.mp3
7.2M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |نظریه حبّ در انسجام 🎙 حجت الاسلام 🔹 رثا یا همان درد و اندوه، حماسه، عقلانیت و ایمان چهار عنصر نظریه حب هستند که هر چهارتای آنها در مورد اربعین وجود دارد. در مقوله ایمان لازم است بگویم که اساس اسلامیت تمدن اسلامی ایمان است و امت اسلامی بدون ایمان تحقق پیدا نمی کند. 🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74