چند نکته درباره مدعیات میلاد دخانچی.pdf
172.9K
📘دانلود pdf |چند نکته درباره مدعیات #میلاد_دخانچی
✍️ محمد خندان
🔹آنچه در اینجا به اختصار بیان میکنم بیشتر ناظر به تناسب «هدف» ادعایی دخانچی و «ابزار»ی است که برای رسیدن به آن برگزیده است.
آنچه از نوشته دخانچی مستفاد میشود این است که هدف از نگارش یادداشت اخیرش«ایجاد بستری برای گفتگو» بوده است. او از آنها که «غالیان متعصب» مینامدشان شکوه کرده که «هیچ علاقهای به گفتگو ندارند.» و «موقعیت روانشناختی»شان امکان گفتگو را از آنان سلب کرده است.
🔹قبل از هر چیز باید بگویم که دخانچی برخلاف ادعایش صرفا به نقد «غالیان متعصب» نپرداخته است. بلکه در مواضعی کلیت تشیع «روانپریشانه» میداند و تصریح میکند که میخواهد از نیروی انقلابی این روانپریشی استفاده کند و آنرا از کنج خانقاه به کف خیابان بیاورد.
🔹 دخانچی درد عقلانیت ندارد؛ دردش تبدیل عقلانیت نهان روشانه تشیغ سنتی به خشونت خیابانی تشیع مارکسیستی است. او میخواهد روانکاوی تشیع را به ابزاری برای انقلاب چپگرایانه تبدیل کند.
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔉 مناظره 🔶 موضوع |شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و توییتهای اخیر ▪️ حسین دهباشی ▪️حامد کاشانی ی
🔰جنگ روانی تاریخی و توقعات اضافی
✍️ محمدصادق کوشکی
1️⃣ حسين دهباشی از نیروهای قدیمی «آشنا» و سازنده اولین فیلم تبلیغاتی روحانی در انتخابات سال ٩٢، در ادامه پروژههای جنگ روانی دولت روحانی، با طرح برخی شبهات تاریخی درباره شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تلاش کرده تا حواس و ذهن نیروهای انقلاب را به سمت و سوی این شبهات و پاسخگویی به آنها منحرف نموده و برای مدتی فشار رسانهای را از روی دولت روحانی کم کند.
🔹 این قبیل حرکات بارها از جانب روحانی، آشنا و سایر اعضای حلقه روحانی انجام شده و متاسفانه هربار به نتیجه رسیده و برای مدتی حواس نیروهای انقلابی را از موضوعات اساسی منحرف کرده است. انشاءالله این بار هوشمندانه با این حقه تکراری برخورد کنیم.
2️⃣ این روزها و پس از نقش آفرینی مکرون در مرحله جدید اسلام ستیزی، برخی نیروهای انقلاب این توقع را مطرح کردند که روحانی، ظریف و ... باید به واسطه جایگاهشان، مواضع جدی و قاطعانهای اتخاذ کنند و پاسخ گستاخی و شرارت مکرون را به گونهای بدهند که شایسته نظام و انقلاب اسلامی و ادعاهای آن باشد.
🔸 از این دوستان عزیز عذر خواهی میکنیم اما ظاهرا پس از ٧ سال هنوز روحانی و اطرافیانش را نشناختهاند! این توقع شبیه توقع میوه دادن درخت چنار است! اگر روحانی یا ظریف بلافاصله پس از گستاخیهای مکرون، پاسخی در خور به آن میدادند دیگر «دیپلمات» نبودند، بلکه «انقلابیونی» بودند که به وجودشان افتخار میکردیم و از ثمرات جهادشان بهرهمند بودیم!
3️⃣ طرح دولت برای انتقال معاملات دام زنده به بورس کالا، حرکت دیگری است برای جارو کردن ته مانده جیب مردم و سرازیر کردن درآمد ناشی از افزایش قیمت گوشت به جیب حامیان روحانی. همان طور که طرح گشایش اقتصادی دولت، پولهای مردم را از بورس جمع کرد و روانه حسابهای حامیان روحانی نمود!
⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |شرح اصول کافی
🎙 آیت الله میرباقری
کتاب الحجة
جلسه سوم
⏰7 آبان 1399
⚜️ @mirbaqeri_ir
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
0003Hadith13990807.mp3
12.01M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |#شرح_اصول_کافی
🎙 آیت الله #میرباقری
جلسه سوم
🔹 اضطرار به حجت سطوح و دامنه و استمرار آن
🔹نیاز به حجت الهی در جمیع لحظات
🔹نسبت بین اضطرار به خدا در فطرت و اختیار انسان
🔹بررسی دلالت ابتدایی روایت هشام بن حکم
.
.
🔗 برای شنیدن جلسه قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🔰وقت خداحافظی با مدرکهای دانشگاهی است
🔸 گودهارت دغدغهاش این است که شکاف تحصیلکرده/تحصیلنکرده در لیبرالدموکراسیها چگونه به بنیان اساسیِ نابرابری تبدیل شده است، و عرصۀ سیاست هم به بازیچهای بدل شده که درخدمت و به چنگ نخبگانِ علمی درآمده است. از سوی دیگر، گودهارت، مثل دیوید گریبر، دلمشغول این است که اتکای بیشازحد بر مدارک دانشگاهی و بوروکراسی جوامع را دچار «کار غیرضروری» کرده است.
🔹گودهارت معتقد است معضل جوامعی همچون بریتانیا این است که اسیر و بردۀ معیاری ساده برای موفقیت شدهاند: امتحانات دانشگاهی. موفقیت اقتصادی، عزتنفس، ظهور و بروز سیاسی، و خوشبختی همه و همه گره خورده است به اینکه یک نفر، در فضای بسیطِ بهدور از فرآیندهای علم و استدلالورزی، چه عملکردی در این امتحانات داشته باشد.
🔸دیگر تواناییهای انسانی (که میتوان عنوان «دست» و «قلب» را برایشان به کار برد) تبدیل شدهاند به چارههای بعدیِ افراد: یا به کسانی واگذار میشوند که در تحصیلات دانشگاه شکست خوردهاند، یا اینکه در حاشیۀ کارهای علمی جا میگیرند... این همان معضلی است که از زمان پیدایش استخدامهای شایستگیمحور و ظهور دانشگاههای مدرن در قرن نوزدهم سراغ ما آمده است.
🔹مدرکها روزگاری «نشانهای» بودند از تواناییهای خارقالعادۀ شناختی یا دستکم خبر از امتیازی فرهنگی میدادند. اما حالا که به چیزی عادی تبدیل شدهاند، کارکرد تمایزبخش خود را از دست دادهاند.
💢دورۀ رفاه فزاینده و شکوفایی همهجانبه ازطریق آموزش عالی بود، دیگر به سر رسیده است.
📚 کتاب (سر، دست، قلب)
⚜️ @taammolat74
تاملات
📮 دروغ مي گويند. #كنكور اينده تو نيست ! اين عدد و رقم رتبه ، نشانه شخصيت تو نيست ! اين رشته و شهر نو
🔰به مناسبت اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری
✍️ پوریا آبیار
🔸کنکور کارشناسی سال 99 به دلیل فراگیری کرونا و به هم ریختگی اوضاع، سرانجام پس از فراز و نشیب های فراوان برگزار گردید. البته با تاخیر چند ماهه و تغییر چندباره ی زمان برگزاری، و سرگردانی و آشفتگی داوطلبان. نتایج نهایی آن نیز دیرتر از سال های گذشته، بالاخره جمعه،9آبان 99 اعلام شد.
🔹سعدی، این پدرِ پیرِ اندیشمندِ سرد و گرم چشیده ی آفاق گشته ی همه ی ما، حدود 787 سال قبل، در پایان یکی از حکایت های بوستان، توصیه های جالبی به پدران همیشه ی تاریخ دارد که وقتی امروز «حال و احوال غم انگیزِ» کنکور داده های نتیجه نگرفته را می بینی، متوجه می شوی که برای «مشکل امروزت»، پاسخی 800 ساله داری. اما خب، کو گوش شنوا؟!
🔸منظورم از مشکل امروز و حال و احوال غم انگیز، وضعیت آن دسته از جوانانی است که در 12 سال گذشته، فقط دانش آموز بوده اند و هیچ «پیشه» ای نیاموخته اند. حالا که کنکور برایشان نان و آب نشده، تازه خودشان و خانوادشان یاد این مسئله افتاده اند که ای کاش در این سالها، فرزندشان فقط دانش آموز نبود و «پیشه وری» هم می آموخت.
🔹البته گروه دیگری هم که به امید درآمد و «پیشه» به دانشگاه می روند، این وضعیت را 4 سال به تعلیق می اندازند و اوضاع برایشان وخیم تر می شود چرا که در این سن و وضعیت، راحت تر تن به یادگیری و شاگردی می دهند تا زمانی که 25 ساله اند و برای کاغذ لیسانس و فوق لیسانس شان دنبال درب کوزه می گردند.
🔖خوب است بدانیم که از جمله معانی کلمه ی «پیشه»، «صنعت، هنر و حرفه» است. بالتبع کلمه ی «پیشه ور» نیز به معنای «صنعتگر، صاحب هنر و اهل حرفه» در ادبیات ما به کار رفته است.
🌱اما پیشنهاد و توصیه سعدی:
بسا روزگارا که سختی بَرَد
پسر، چون پدر نازُکش پَروَرَد*
بیاموز فرزند را «دسترنج»
وگر دست داری چو قارون به گنج*
مکن تکیه بر دستگاهی که هست
که باشد که نعمت نمانَد به دست*
به پایان رسد کیسه ی سیم و زر
نگردد تهی کیسه ی «پیشه ور»*
چو بر «پیشه»ای باشدش دسترس
کجا دست حاجت بَرَد پیش کس؟*
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔉 مناظره 🔶 موضوع |شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و توییتهای اخیر ▪️ حسین دهباشی ▪️حامد کاشانی ی
🔰حواشیِ مهمتر از متنِ گفتگوی آقایان کاشانی و دهباشی
✍️ محمدمهدی سلامی
🔹گفتگوی آقایان حامد کاشانی و حسین دهباشی پیرامون توئیت اخیر آقای دهباشی و ادعای حاشیهساز وی در باب مباحث تاریخ اسلام و تشیع تجربهای شیرین از یک گفتگوی آرام، سازنده، چالشی و در عین حال به دور از جنجال و توهین بود و نشان داد که چنین تجربیاتی، حکایت از آن دارد که هنوز هم در این وانفسای رسانهای پرتنش، باب چنین گفتگوهای شیرینی بسته نیست.
🔸میتوان پاسخ ادعاهایی از جنس حسین دهباشی را نه با فحش و ناسزا و عقدهگشایی، که در قالبی معقول، مخاطبپسند و اقناعکننده داد. مطمئناً آنقدری که پاسخهای حجتالاسلام کاشانی، مخاطب دوستدار اهلبیت را قانع کرد، فحاشیهای عدهای در کامنتهای توئیتر، حظ و بهرهای به دست نداد.
✅ این گفتگو نشان داد که بهتر است اگر کسی در حوزهای تخصصی، سررشته ندارد، به هنگام انجام مناظره با یک متخصص، لااقل از مبانی نظریِ اولیه و نیز الفبای روششناختیِ آن حوزه مطلع باشد، وگرنه تا حد امکان اقدام به مناظره نکند.
🔹 یکی از الزامات مهم چنین مناظراتی، سعه صدر طرفین است که موجب پرهیز از کشانده شدن مسیر مناظره به سمت رادیکالیسم میشود. به عنوان نمونه و به نظر نگارنده، صبوریِ کمنظیر جناب آقای کاشانی در پاسخ به شبهات آقای دهباشی، ستودنی بود
🔸 این ماجرا نشان داد که نخبگان جامعه، حتی برای بیان برخی ادعاها و طرح شبهات، میبایست از قالبهای رسانهایِ متناسب با چارچوب بحث استفاده کنند. برگزاری چنین گفتگوهایی، زنگ هشداری برای بچههای انقلابی و حزباللهی است تا بدانند که جایگاه برخی مباحث اندیشهای، بسیار والاتر از مباحث سیاسیِ مرسوم است.
💢 چه بسیارند جوانان متعهد انقلابی که اهتمام جدی به مباحث سیاسی و بصیرتافزایی سیاسی دارند، غافل از آنکه مباحث بنیادین اندیشهای، قطعاً پیشینیتر از مباحث سیاسی است.
⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار
#اختصاصی
🔶 موضوع |مبانی نظری غرب مدرن
🎙 محسن بهرامی
جلسه پنجم
کانال تلگرامی اشراق
⏰ 10 اردیبهشت 1399
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
درسگفتار مبانی نظری غرب مدرن 5.mp3
21.54M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |مبانی نظری #غرب_مدرن
🎙 #محسن_بهرامی
جلسه پنجم
⏪ویژگیهای عالم مدرن
1- اومانیسم
🔹فرق بنیادینی بین مفاهیم انسانی در معنای مدرن با معنای غیرمدرن وجود دارد. الحاد ودینداری مدرن متفاوت با الحاد ودینداری غیرمدرن است!
🔹اومانیسم بیانگر نسبت مابین آدم وعالم برپایه این تصور است که بشر شان مخلوقیت خود را آگاهانه یاناآگاهانه کمتر مورد توجه قرار داده وخود را مالک الرقاب عالم وفرامانروای طبیعت ودائرمدار فرض نماید
🔹اومانیسم یابشرانگاری به معنای در مرکز قرار گرفتن بشر است
💢حقیقت تاریخ، پارادایم آن دوره است!
🔗 برای شنیدن جلسه نخست، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
📑 فصلنامه مجازی #فرهنگ_شهرت
✴️ شماره سوم
مدیر مسئول و سردبیر: علی مومنی
🔸همه از فرهنگ شهرت آگاهند اما هیچکس نمیداند چهوقت،کجا و چرا این فرهنگ پدید آمده و حفظ این تناقض بزرگترین پیروزی فرهنگ شهرت است.🔸
🖇 این شماره فصلنامه را در پست ذیل دانلود کنید👇👇👇
⚜️ @taammolat74
CelebrityCulture_3.pdf
2.29M
📑 فصلنامه مجازی فرهنگ شهرت
✴️ شماره سوم:
🔻🔻شکاف اینستاگرام؛ ضامن بقای سلبریتیها
✍🏻علی مؤمنی
🔻کژکارکردهای سلبریتیسازی(۱)
✍🏻دکتر عبدالله بیچرانلو
🔻چگونه یک هوادار شدم؟
چرا اغلب هواداران سلبریتیها نوجوان هستند؟
✍🏻 سجاد سامانی
🔻مرجعیت سلبریتیها در ایران
✍🏻دکتر سیداحسان شاهقاسمی
🔻بر بام مرجعیت، در دام شهرت
✍🏻معصومه شمس
🔻دفتر مرجع عالیقدر نیکی میناژ:
علیه مرجعیت فکری سلبریتیها در اینستاگرام
✍🏻 داوود طالقانی
و...
🔗 شماره قبلی این نشریه رو در اینجا بخوانید.
⚜️ @taammolat74
🔰 دعوت به فلسفه
📚 (عشق به حکمت و جستجوی راه های نو در فلسفه) اثر ویل دورانت
🔸ویل دورانت در «دعوت به فلسفه» میگوید: «جسم پیر میشود اما با ایدههای نو میتوان جوان ماند.» حالا با گذشت چند دهه از مرگ ویل دورانت، با انتشار چاپ اول یا بازچاپ برخی دیگر از آثار چاپنشده یا تجدیدچاپنشدهٔ او، بیشتر معلوم میشود که این محقق و نویسندهٔ بزرگ چقدر سرشار از نیروی زندگی و شور جوانی بود.
🔹 دورانت در «دعوت به فلسفه» توضیح میدهد که چرا انسان به فلسفه نیازمند است و اگر فلسفه به حاشیه رفته به این علت است که روح ماجراجوییاش را از دست داده و خیرخواه علوم دیگر شده است. او در این کتاب میگوید ماجرای فلسفه مهمتر از دانستن مشتی معما و چیستان ذهنی است.
🔸«فلسفه، معمایی کماهمیت و غوطهور در میان ابرها نیست که ربطی به زندگی بشر یا تأثیری در آن نداشته باشد. بلکه مسئلهای عظیم و مهم است. فلسفه در پی فهم این مسئلهٔ مهم و اساسی است که زندگی انسان چه معنی و ارزشی دارد و امکانات بشر در این عالم بیانتها چیست.». او شرح میدهد که فلسفه نگرشی کلی است که میتواند همهچیز را دربر گیرد. اما فلسفه با این قلمرو وسیع، چرا به این روز افتاده است؟
🔹دورانت به وضع فلسفه در زمان خود نظر میکند و جواب را ازدستدادن «روح ماجراجویی» میداند. او کنارهگیری فلسفه از امور انسانی و سرگرمشدن به مباحث صرف معرفتشناسی را خطرناک میداند و مینویسد فلسفه بدون علم ناتوان است. و علم هم بدون فلسفه نهتنها عاجز و تنهاست بلکه مخرّب و ویرانگر هم میشود...
⚜️ @taammolat74
تاملات
📮جوانان فرانسه ! از رئیس جمهور خود بپرسید: چرا از #اهانت_به_پیامبر خدا حمایت میکند و آن را آزادی بی
🔰پروژهای به نام شارلی ابدو
✍️ صبح نو
🔸رسانهها اولین و مهمترین فتنهانگیزان در تصویرسازی غلط از اسلام و پیامبر (ص) هستند. همان اتفاقی که این روزها باز با فتنهانگیزی نشریه موهن «شارلی ابدو» خشم مسلمانان و آزادگان جهان را برانگیخته است. اگر یک روز اشعار فارسی بهعنوان هنر و رسانه اسلام در جهان کار میکردند حالا رسانههای قویتری هستند که قادرند شاعران همان اشعار را بزرگ و نحلههای جدید صوفیه را در ترکیه و نقاط دیگر جهان تبلیغ و معرفی کنند بدون آن که از مغز این معارف و آموزههای اسلام و شان پیامبر آن حرفی به میان آورند.
🔹غرب با رسانههای میراث فرهنگ اسلامی را میبلعد و از آن تفاله جویدهشدهای به دلخواه خود بیرون میریزد و در عین حال مغز معارف آن را بایکوت میکند و با ارائه قرائتهای انحرافی مردم منطقه را درگیر جنگ میکند و مردم خودش را نیز با شعارهای دموکراسی و آزادی سرگرم دروغ میکند. مکرون از آزادی شارلی ابدو دفاع نمیکند در واقع این آزادی پروژهای به نام شارلی ابدو است که بقای مکرون و همپیمانانش را تضمین میکند.
⚜️ @taammolat74
🔰"امروز مردم دیگر سرکوب نمیشوند، سرگرم میشوند" (تئودور آدورنو)
✍️ فرهاد قنبری
📍افلاطون برای کار یدی(دستی) ارزش و احترام کمی قائل بود اما برای فراغتی که به وسیله شهروندان لایق به خوبی مورد استفاده قرار می گرفت اهمیت زیادی می داد. فراغت مد نظر افلاطون صرف اجرای موسیقی، نمایشنامه، ورزش و تعلیم دادن اصول می شد. از نظر او برای اندیشیدن، تامل و خودسازی و نیل به خوشبختی باید وقت آزاد داشت.
ارسطو فلسفه زندگی را چگونگی کسب سعادت و خوشبختی می دانست. او معتقد بود اعتدال اجتماع در راستای عدالت طبیعی است و خوشبختی امری همیشگی و فراغت مادام العمر است. به عقیده ارسطو کار به معنای کار یدی و فراهم کردن ضروریات زندگی و اوقات فراغت به معنای آن لحظات زندگی بود که در آن انسان درباره حقایق جاودانی تامل کرده و در موسیقی و تئاتر شرکت میکرد.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰"امروز مردم دیگر سرکوب نمیشوند، سرگرم میشوند" (تئودور آدورنو) ✍️ فرهاد قنبری 📍افلاطون برای کار
✔️ [ادامه...]
🔸ارسطو تجارت و جنگ را در یکسو و اوقات فراغت و صلح را در سوی دیگر قرار می داد. او وقت گذرانی را به عنوان فراغت به حساب نمی آورد. در نزد ارسطو فعالیتهای اوقات فراغت به شدت محدود بود. او تنها موسیقی و تفکر را با ارزش و و در زمره فراغت می شمرد. "انسان مدرن" را باید انسان بدون “فراغت” نامید. انسان مدرن برای هر کار و کنش و عملی وقت کافی دارد الا برای پرداختن به “فراغت” در مفهوم فلسفی آن.
🔹اوقات “فراغت” در جهان مدرن و امروزی در معنا و مفهومی کاملا متفاوت و متضاد از مفهوم “فراغت” در نزد فیلسوفان بزرگی مانند افلاطون و ارسطو، مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه اوقات فراغت به همان اوقاتی که قرار است با بطالت و سرگرمی پر شود، اطلاق می شود. در جهان امروز زندگی انسان به دو بخش کار و سرگرمی تقسیم شده است (دو بخشی که در اندیشه افلاطون و ارسطو ارزش و اعتبار چندانی ندارد) و اصولا زمان و فرصتی برای “فراغت” به مفهوم فلسفی آن وجود ندارد.
🔸سوژه جهان مدرن از صبح تا ساعات پایانی روز در کارخانه و کارگاه و اداره و فروشگاه و... مشغول فعالیت یدی و اداری است و شب با جسم و روحی فرسوده و خسته یا در مقابل تلویزیون لم داده و با برنامه های مزخرف و وراجی های شبکه های مختلف تلویزیونی اوقات خود را سپری می کند، مشغول بازیهای کامپیوتری است و یا اینکه در شبکه های مختلف اجتماعی مشغول تماشای کلیپ های بی معنی و مشمئزکننده شاخ و پلنگ های اینستاگرامی و.. است.
🔹اغلب این افراد در روزهای تعطیل هفته هم یا در مهمانی های خانوداگی و دوستانه مشغول بازی “مافیا” و امثالهم هستند و یا با تماشای سری چندم فلان سریال هالیودی اوقات خالی خود را پر می نمایند. در این میان آنچه حذف و فراموش می شود اوقات “فراغت” است که در نزد افلاطون به عنوان ارزشمندترین بخش حیات انسان محسوب می شود. اوقاتی که باید صرف تفکر، فهم و شناخت هنر و کسب فضیلت شود.
⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار
#اختصاصی
🔶 موضوع |مبانی نظری غرب مدرن
🎙 محسن بهرامی
جلسه ششم
کانال تلگرامی اشراق
⏰ 17 اردیبهشت 1399
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
درسگفتار مبانی نظری غرب مدرن 6.mp3
21.82M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |مبانی نظری #غرب_مدرن
🎙 #محسن_بهرامی
جلسه ششم
⬅️مبانی نظری غرب مدرن
2- راسیونالیسم
🔹اصالت عقل جزوی نفسانیت مداراستیلاجو
🔹عقل جزوی: نیاز به هدایت قدسی والهی ادیان ندارد..سمت وسوی آن تامین معاش انسان است
🔹عقل مدرن درپی شناخت حقیقت خارجی آنگونه که هست نمیباشد
🔹عقل مدرن بین انسان وعالم نسبت استیلاجویانه واستعماری برقرار میکند
💢تکنولوژی،بروکراسی همگی حاصل نگاه ابزاری انسان مدرن به عالم است
🔗 برای شنیدن جلسه نخست، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔰 همه چیز از اینجا شروع شد!
✍️ جواد موگویی
🔸مهرماه سال ۶۷ وقتی کتاب آیات شیطانی علیه پیامبر منتشر شد امام فتوا به اعدام سلمان رشدی نویسنده کتاب داد. حتی با جایزه یک میلیون دلاری به اجرا کننده حکم هم موافقت کرد. در مقابل، جامعه اقتصادی اروپا سفرایش را از ایران فرا خواند و قطع روابط کرد. اما امام کوتاه نیامد. ولی چند ماه بعد در نامه منشور روحانیت هشدار داد:
📍«ترس من این است که تحلیلگران امروز، ده سال دیگر بر کرسی قضاوت بنشینند و بگویند که باید دید فتوای اسلامی و حکم اعدام سلمان رشدی مطابق اصول و قوانین دیپلماسی بوده است یا خیر؟! و نتیجهگیری کنند که چون بیان حکم خدا آثار و تبعاتی داشته است و بازار مشترک و کشورهای غربی علیه ما موضع گرفتند، پس باید خامی نکنیم و از کنار اهانتکنندگان به مقام مقدس پیامبر و اسلام و مکتب بگذاریم!»
🔹پیشبینی امام به ۱۰ سال نکشیده تحقق و خط قرمزها خیلی زود تقلیل یافت. تنها ۶ سال بعد، اعتراض به اهانت به پیامبر که هیچ، حمایت از دختران محجبه مسلمان فرانسوی هم مانع روابط با غرب قلمداد شد. هاشمی در خاطرات ۸ آبان ۷۳ از اعتراض وزرای دولت نسبت به راهپیمایی در همدردی با مسلمانان فرانسه مینویسد:
📍«عصر در جلسه هیأت دولت، از اقدامات تندي كه روابط با فرانسه را تضعيف مىكند، مثل راهپيمايى براى حمايت از دختران محجبه مسلمان فرانسه و نظایر آن انتقاد شد.»
🔸همهچیز از اینجا آغاز شد که روابط با غرب مقدم شد بر همهچیز و صیانت از اسلام و حتی استقلال کشور به محاق رفت. جماعت انقلابی خیلی خود را آزار ندهد! و اخراج کاردار فرانسه را پیگیری نکند! نسخه ۲۶ سال قبل در هیات دولت نوشته شده! همینکه اجازه راهپیمایی دارید را غنیمت شمارید!
منابع:
صحیفه امام، جلد ۲۱
خاطرات هاشمی سال ۷۳
خون دل؛ کنکاش تاریخی نامه منشور روحانیت امام
⚜️ @taammolat74
🔰چگونه باید با جنجال شارلی ابدو مواجه شد؟
📍سایت اصلاحطلب #انصافنیوز چندی پیش درباره مواضع و اهداف روزنامه شارلی ابدو درباره و نحوه صحیح مواجهه مسلمانان با این نوع رفتارها با برخی روشنفکران و روحانیون اصلاحطلب مصاحبه گرفته است. اما چیزی که مورد دقت نظر است پاسخهای عجیب و قابل تأمل #روشنفکران و اصلاحطلبانی میباشد!
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰چگونه باید با جنجال شارلی ابدو مواجه شد؟ 📍سایت اصلاحطلب #انصافنیوز چندی پیش درباره مواضع و اهداف
✔️ [ادامه...]
🔸#بیژن_عبدالکریمی -فیلسوف- دربارهی نحوه مواجهه با ماجرای شارلی ابدو ضمن اظهار بیاطلاعی از علت تکرار آن، میگوید باید سکوت کرد و بیتفاوت باشیم چراکه واکنش نشان دادن به این موضوعات باعث میشود این حرکتها دوباره تکرار شود. همچنین او درباره برخورد نکردن با این موضوع و تفاوت آن با فتوای امام خمینی درباره سلمان رشدی هم گفت ذهن امام سیاسی بود و فتوای ایشان از جایگاه #اسلام_سیاسی بود اما من به عنوان یک دانش آموخته فلسفه میگویم از لحاظ علم فلسفی این روش خیلی موثر نیست.
🔹#هادی_قابل روحانی اصلاح طلب درباره نحوه مواجهه با این رفتارها میگوید رمواجهه با آنها باید منطقی و استدلالی باشد. چون اسلام دین منطق و استدلال و دین #تعقل و تفکر است. سراسر آیات قرآن به تفکر و تدبر دعوت کرده است. بنابراین باید فقط روشنگری کرد. همه مسلمانان باید از طریق فضای مجازی که فراگیر شده است درباره دین اسلام روشنگری کنند و دست از برخورد تند بردارند. همچنین .
🔸#رشید_داودی روحانی حوزه علمیه قم هم میگوید بحث آزادی بیان طرح شده از سوی مکرون رئیس جمهور فرانسه پارادوکسیکال است و برخورد نشریه با مسلمانان به نوع لجاجت تبدیل شده است. در مواجهه با این برخورد باید حاکمان کشورها قوانین جدی در پیش بگیرند.تاریخ نشان داده موضع تند و شدید در برابر موضوعات و شبهات و حتی ناهنجاریهای جدیدی که پیش آمده نه تنها موجب حذف و سرکوب آنها نمیشود بلکه موجب زنده ماندن آن موضوع در سالهای بعد نیز شده است. من معتقدم اگر در همان سال ۲۰۰۵ که این اتفاق افتاد برخورد دوراندیشانهتر و معقولتری شکل میگرفت و حساسیتهای شدیدی نشان داده نمیشد، این مسئله شاید تا الان ادامه پیدا نمیکرد و یا حداقل به شکل امروزی بزرگ و فراگیر نبود!!
🔗 لینک گزارش کامل از سایت انصاف نیوز
🔻 پ.ن:
این در حالی است که یکی از اهداف مهم این دست از اقدامات اهانتآمیز سنجش میزان غیرت و جرات واکنش جهان اسلام نسبت به حرمت باورهای الهی است. اگر واکنشی صورت نگیرد و اگر واکنش در قد و قوارهای موثر و برخاسته از غیرت و بصیرت دینی روی ندهد؛ دشمنان در هتاکی جدیتر و جریتر میشوند و عمل منحوس و پلید خود را تا جایی ادامه میدهند که هتاکی به مقدسات، رنگ عادی گیرد. گمان میرود به این شکل؛ هم اهمیت ارزشها از دست میرود و هم تفکرات و آرمانهای اسلامی منزوی میشود و در سایه فراموشی قرار میگیرد.
⏪ نظر شما در این باره چیست!؟
⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سامی یوسف | یا رسول الله یا محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)
هو خیر خلق الله
رحمة للعالمین
علیه الصلاة والسلام🌸
💐خورشید عشق را، ره شام و زوال نیست
بر هر دلی که تافت، در آن دل ضلال نیست
در آسمان دلبری و آستان عشق
نور جمال دلبر ما را مثال نیست . . .💐
⚜️ @taammolat74
🔰ترکیب غلط «پیامبر اسلام» را به کار نبریم!
✍️ رسول جعفریان
📍سال ها پیش که مرتب تر از امروز خدمت استاد ارجمندم حضرت آیت الله حاج سید محمد علی روضاتی می رسیدم، از ایشان شنیدم که مرحوم امیری فیروزکوهی، شاعر و محقق برجسته کشورمان، مقاله ای در باره غلط بودن تعبیر «پیامبر اسلام» در مجله دانشکده الهیات مشهد نوشته است.
شنیدن این که این تعبیر، تعبیر نادرستی است ابتدا برایم نامأنوس بود، و اما به ویژه بعد از مطالعه آن مقاله، دریافتم که حق با آن شاعر فرهیخته و استاد ارجمند بنده بوده و هست. ایشان اصرار داشت که سخن مرحوم امیری درست است و ما نباید این تعبیر را که بسیار غلط و ساخته دست مستشرقان است در هیچ کجا بکار ببریم.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰ترکیب غلط «پیامبر اسلام» را به کار نبریم! ✍️ رسول جعفریان 📍سال ها پیش که مرتب تر از امروز خدمت اس
✔️ [ادامه...]
🔸در ضمن کار و مطالعه آثار اسلامی، دریافتم که آنچه همیشه و همیشه میان مسلمانان و در متون مقدس از قرآن و حدیث و غیره بکار رفته تعبیر «رسول الله» است نه رسول الاسلام که هیچ سابقه ای ندارد.
🔹حتی امروز هم در فرهنگ مسلمانان غیر فارسی زبان، به خصوص در زبان عربی، کسی تعبیر رسول الاسلام را به کار نمی برد. محتمل است که این تعبیر نادرست درآثار مارکسیست های عرب یا لائیک های ضد دین به کار برود و به وضوح یک خواننده عرب با دیدن تعبیر رسول الاسلام می فهمد که نویسنده اعتقادی به نبوت ندارد.
🔸اما در زبان فارسی به طور اعم یعنی توسط مسلمان و غیر مسلمان بکار رفته و این هم ناشی از بی دقتی ما در انتخاب ترکیب های وارداتی یا ترجمه معادل های انگلیسی به فارسی است.
🔹آنچه در این باره باید توجه داشته باشیم این است که وقتی ما کلمه «رسول» را به کار می بریم مقصودمان فرستاده و نماینده است. در این فرستاده مهم آن است که از طرف چه کسی آمده است نه آن که چه چیزی را آورده است. این اهمیت از آن بابت است که قداست رسول به آن است که از طرف خدای تعالی برای زمینیان فرستاده شده است. خداوند مرتب روی این جنبه تکیه دارد و به همین دلیل است که تعبیر رسول الله در متون مقدس استفاده می شود.
💢در قرآن به طور مؤکد تعبیر به رسول الله داریم و متأسفانه در فرهنگ ما به کاربردن این تعبیر قرآنی ترک شده و به جای آن، آن تعبیرنامأنوس آمده است.
⚜️ @taammolat74
🔰 جامعه نبوي فراتر از جامعه مدني
✍️ پیمان محمودی
🔸 آن چه كه در جامعه مدني به انسانها آموزش داده ميشود آزاد بودن انسان است. در حالي كه آزادي همواره آرزوي انسانها بوده است اما اين تنها دروغي بياساس است. انسانها در جامعه مدني هيچگاه به آزادي دست نيافتند و نمييابند بلكه آنان تنها قادرند در ميان الگوهاي طراحي شدهاي كه اساساً نظام سرمايهداري برايشان بهوجود آورده است دست به انتخاب بزنند.
🔹اما جامعه نبوي ركن اساسي در عبوديت و بندگي نهفته است. آزادي و آزادگي در جامعه نبوي ركن اساسي تلقي ميشود. درس بزرگي كه پيامبر اسلام(ص) به آدميان دادهاند اين بوده كه همواره عزيز باشند و عزت داشته باشند چراكه آزادي انسان در گرو عزت آن است و عزت انسانها در جامعه نبوي در بندگي خداوند نهفته است.
🔸در جامعه مدني غربي با نام آزادي مردم را تحت استثمار به اشكال مختلفي درميآورند چراكه مردم در نظام سرمايهداري توان انديشيدن را ندارند كه بخواهند آزادانه انديشه كنند آنها حتي در قالبهايي انديشه ميكنند كه خود نظام سرمايهداري برايشان بهوجود آورده است و هيچ گاه نميتوانند از آن رهايي يابند براي همين است كه از جامعهشناسان بزرگ خودشان كساني چون ماكس وبر جهان عقلاني شده غربي را مانند قفس آهنيني ميبينند كه راه رهايي از آن نيست...
🔹در جامعه نبوي هر چه انسانها تقواي بيشتري داشته باشند در نتيجه آزادتر و عزيزتر هستد نزد پرودگارشان. اين نوع آزادي از دل تفكر عقلاني متصل به وحي بيرون آمده است و در آن انسان خود را تنها نميبيند گر چه او مختار است و اختيار دارد و بر سرنوشت خويش مسئوليت دارد و حتي رسالت دارد وليكن همه اينها ذيل مقام بندگياش تعريف و تفسير ميشود.
🔗 مشروح این یادداشت را در اینجا بخوانید.
⚜️ @taammolat74
🔰 دو امتیاز فیلم محمد رسول الله مجیدی
✍️ سجاد اسلامی
🔸فیلم " محمد رسول الله " ساخته مجید مجیدی دو ویژگی بسیار ستودنی دارد۰ اول اینکه ساحت فراخ متافیزیک در آن به صورت بسیار عمیق و پررنگی دیده می شود و شما از ابتدا تا انتهای فیلم با حوادث خارق العاده و محیرالعقول ومعجزه آسایی مواجه میشوید که ذهنیت جامد طبیعی نگر انسان را در هم فرو می ریزد و البته مهم ترین رسالت سینمای دینی همین است که نردبانی شود تا حریم ذهن را به بام آسمان قدس برساند.
🔹دومین ویژگی ستودنی فیلم مجیدی ، به رویکرد تاریخی ایشان درباره ماجرای حیات پیامبر بر می گردد ؛ فیلم "محمد رسول الله " کینه ها و فتنه ها و نقشه های یهودیان را با جسارت تمام به نمایش می گذارد که از همان ابتدا با شناسایی پیامبر از طریق علومی که در اختیار داشته اند در صدد قتل پیامبر خاتم برآمده بودند .
🔸 شما اگر فیلمی را که "مصطفی عقاد "درباره حضرت رسول ساخته است تماشا کنید می بینید که عنصر " یهودیت " کاملا در این فیلم حذف شده است و به هیچ یک از جنگ های پیامبر با یهودیان اشاره ای نمی کند و تمام نزاع های پیامبر را صرفا با مشرکان عرب به نمایش می گذارد.
⚜️ @taammolat74