📸 #دیوید_بروکس :
در جامعهای که روز به روز بیشتر به سمت سکولار شدن پیش میرود، باید بیشتر از تعصب سیاسی بترسیم تا تعصب دینی. باید از کسانی بترسیم که اجازه میدهند عقاید سیاسیشان شکلدهنده باورها و اعمال دینیشان باشد و گروههای مذهبی خود را تبدیل به ارتش سیاسی میکنند. باید از کسانی بترسیم که سیاست را جایگزینی برای دین میدانند. و در نتیجه ما باید از جامعهای بترسیم که باورهای معنوی در آن روز به روز کمرنگ میشود و جوانان در فضایی بزرگ میشوند که در آن زیستبوم اخلاقی منسجمی شکل نگرفته است.
🔻پ.ن:
دیوید بروکس، نویسنده و روزنامهنگار آمریکایی است.
#دینگرایی
#سکولاریزم
⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار
#اختصاصی
🔶 موضوع |مبانی نظری غرب مدرن
🎙 محسن بهرامی
جلسه هفتم
کانال تلگرامی اشراق
⏰ 25 اردیبهشت 1399
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
مبانی نظری غرب مدرن 7.mp3
16.99M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |مبانی نظری #غرب_مدرن
🎙 #محسن_بهرامی
جلسه هفتم
⬅️مبانی نظری غرب مدرن
3- اندیشه ترقی(سیرخطی تاریخ)
💢قبل از عصر مدرن، انسانها قائل به سیر ادواری تاریخ بودند.این تاریخ از وضعیت مطلوب و طلایی شروع شده وهرچه قدر پیش میرود روال انحطاطی بشر شدت یافته وبه اوج انحطاط میرسد، سپس باظهور موعود یا رخ دادن حادثه ای، تاریخ بشر به دوره طلایی اولیه بازمیگردد.
🔗 برای شنیدن جلسه نخست، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
♨️ اهمیت فرهنگ در سخنان دیروز مقام معظم رهبری:
در باب #فرهنگ هم همین جور؛ مسئولین فرهنگی باید تلاشهای هوشمندانهای بکنند. گاهی حجم کار فرهنگی ما زیاد است، لکن بایستی فعّالیّت هوشمند باشد؛ یعنی بدانیم کجا نیاز به چه چیزی است، به کدام کار فرهنگی [نیاز] است، برویم سراغ آن کار؛ که اگر این کار انجام بگیرد، به نظر من این سه مقوله، یعنی مقولهی اقتصاد، امنیّت، فرهنگ، سه مقولهی اساسی است که میتوان اینها را با تدبیر، با هماهنگی، با پیگیری [پیش برد].
⚜️ @taammolat74
🔰در جستجوی زمین سفت
🔸این را آدم توی آب دریا خوب متوجه میشود؛ اینکه چقدر مهم است زمینِ سفتی زیر پایش باشد. بدون دلگرمی به زمینِ زیرِ پا، دریای به آن زیبایی و شکوه، میشود مایه هراس و عامل مرگ. شنا کردن هم برای رسیدن دوباره به زمین سفت و جای پای محکم است. وگرنه هرقدر هم شناگر ماهری باشی، تا ابد که نمیتوانی شنا کنی. آنکه شناکردن بلد نیست و زمین زیرپایش را از دست میدهد، از همان لحظه به تقلّا میافتد و آنکه شناکردن بلد است، زمان میخَرد و جستجو میکند. اما او هم اگر پایش به زمین سفتی نرسد از پا میافتد.
🔹قصه زمین سفتِ زیرپا، قصه جستجوی حقیقت و معنا در زندگی هم هست. در دل این جهان، مدام زیر پای آدم خالی میشود: از یقینهای پیشین گرفته تا دلبستگیهای پیشتر مطمئن و امن. مدام بیخانمان میشویم و زمینِ زیر پایمان را از دست میدهیم. هرگوشه و هر جزئش را که نگاه کنی همین است. لااقل برای آنکه در پی حقیقت و دلبستگیهای عمیق است، چنین اتفاقی میافتد.
🔸کم نیستند کسانی که زمین سفت باورهای جزمیشان را رها نمیکنند و روابط عاطفیشان را هرقدر پرهزینه و بیمعنا میچسبند. شاید هم خوش به حالشان. اما فکر میکنم مرگِ دیگران و اگاهی از مرگ خود، دیر یا زود زمین سفت زیر پای آنان را هم میگیرد.
🔹هنر شناور شدن همیشگی چاره کار است یا مهارت شناگری برای یافتن زمینهای سفتِ تازه یا شاید هم چسبندگی مدام و رها نکردن به هر قیمتی؟ نمیدانم. یک چیز را اما خوب میدانم. اینکه خیلی از ما مدّتهاست که زمین سفت زیرپایمان را از دست دادهایم. از چشمهای خیره و نگران بسیاری از ما میتوان فهمید.
⚜️ @taammolat74
تاملات
📘دانلود pdf |غالیان و مقوله فاطمیه ✍️ میلاد دخانچی 🔸در امتداد اظهارات حسین دهباشی در خصوص شهادت حض
🔉 مناظره
#اختصاصی
🔶 موضوع |تشیع در کشاکش دیروز و امروز
▪️ میلاد دخانچی
▪️حسین شهرستانی
روششناسی مطالعات تشیع
بخش نخست
⏰ پنجشنبه 11 آبان 1399
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تشیع_در_کشاکش_دیروز_و_امروز_دخانچی_و_شهرستانی.mp3
34.8M
🔉 مناظره
🔶 موضوع |#تشیع در کشاکش دیروز و امروز
▪️ #میلاد_دخانچی
▪️#حسین_شهرستانی
بخش نخست
🔹 امکانهای علوم انسانی برای شناخت مذهب
🔹 نسبت روانکاوی با دین
🔹بازخوانی فاطمیه در دوران معاصر
🔹 ما و مسأله تقریب
و....
⚜️ @taammolat74
🔰ستاد انتخابات یا ستاد جنگ در آمریکا
⚜️ احمد بنافی
اکنون که این وجیزه در حال نگارش است بایدن در یک قدمی کاخ سفید قرار دارد. همه چیز به نوادا تنها ایالت تعیین کننده در انتخابات بستگی دارد که در حال حاضر با ۷۵ درصد شمارش آرا، بایدن تنها با اختلاف هشت هزار رای پیشتاز است.
این به هیچ عنوان مهم نیست که ۶ رای الکترال نوادا کافیست تا بایدن بتواند به اتاق بیضی کاخ سفید راه یافته و پشت میز رزولوت بنشیند. مهم این است که صحنه پسا انتخابات آمریکا چگونه به نمایش در خواهد آمد.
اگر ساختارها با فرض پیروزی بایدن نتواند ترامپ را مهار کند همه چیز گواهی میدهد که ستاد انتخاباتی ترامپ تبدیل به ستاد جنگ خواهد شد. اکنون آمریکا به مثابه آتشفشانی است که اگر فوران کند یقینا دامنه شرارههای آن ایالتهای گرفتار در نژادپرستی را خواهد گرفت.
برای رژیمی که عادت داشته از طریق دخالت در انتخاباتها نسخههای مخملی و رنگین برای کودتا در کشورها تجویز کند، اکنون خود گرفتار همان نسخههای بنیانافکن شده است. به گمانم تیر کمانه کرده و در حال برخورد به خودشان است.
شیفتگان در غرب اکنون به این صحنهها خوب بنگرند و به سیمای عریان اما واقعی رژیمی که در پس لیبرال دموکراسی میخواست پایان تاریخ را رقم بزند نگاه کنند. این همان کعبه آمالی است که سالها به واسطه آن اقتصاد و فرهنگ ما به گروگان در آمده است.
⚜️ @taammolat74
📮 حالا بیشتر از هر زمانی صدای فرو ریختن نظام سرمایهداری از سمت آمریکا به گوش میرسد؛ نظیر صدای فرو ریختن کمونیسم که سال ۱۹۹۱ از سمت شوروی بلند شد!
یکی را خمینی کبیر پیشبینی کرد و دیگری را خامنهای عزیز...
✍️ علیرضا گرائی
⚜️ @taammolat74
🔰 ایرانیان حافظه تاریخی ندارند؟
✍️منوچهر ذاكر
📍 خاطرات اعم از شخصی و به ویژه اجتماعی که حقیقتی را در خود نهان دارند، نباید فراموش شوند حتی اگر سالیانی سپری شده و شرایط جامعه در ظاهر عوض شود. مرور خاطرات جامعه یعنی یادآوری و احترام به اهداف و آرمانهایی که در مقطعی از تاریخ عدهای بر دوش کشیدند ولی ناتمام مانده و چشم انتظار اهتمام نسلهای آتی ماندند.
مقوله فراموشکاری، تحت عبارت «ایرانیان حافظه تاریخی ندارند» بارها توسط مورخان و ادیبان، البته بیشتر در قالب کنایات تکرار شده است.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 ایرانیان حافظه تاریخی ندارند؟ ✍️منوچهر ذاكر 📍 خاطرات اعم از شخصی و به ویژه اجتماعی که حقیقتی را
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 1 از 2
🔸موضوع فراموشکاری ایرانیان را باید در دو ساحت مختلف تحلیل کرد؛ در یک ساحت، نهادهای رسمی فرهنگی و تبلیغاتی کشور قرار دارد که درخصوص وقایع و خاطرات تاریخی، تبلیغ، آموزش و برنامهریزی میکنند. در این ساحت وابسته به محتوای عقیدتی و سیاسی نهفته در رویدادهای تاریخی و میزان همنوایی آنها با شرایط فعلی، هم نسیان و اغماض شدید و هم تذکار مکرر و مفرط خاطرات اتفاق افتاده است
🔹در ساحت دوم با روحیه فراموشی و خصلت بیاعتنایی افراد و فرهنگ عامه جامعه نسبت به وقایع و خاطرات تاریخی و نیز اهداف و آرمانهای مندرج در خواستهها و مجاهدات پیشین همان جامعه مواجه هستیم. در اینجا، فراموشکاری ایرانیان موضوعیت خاصی پیدا کرده و قابل تامل است.
🔸واقعیت این است که بر اثر تبعیت عامه مردم از «فرهنگ اینجا و اکنونی» و نیز شرایط نامطلوب اقتصادی، افراد جامعه حس و توانایی یادآوری وقایع تاریخی و توجه به اهداف و آرمانهای پیشین را از دست میدهند. در چنین حالتی شاهد یک نوع عارضه و ناتوانی روانشناختی افراد جامعه هستیم که آنها را تبدیل به افرادی فراموشکار و بیاعتنا به تاریخ کرده، به نحوی که هم و غم و رسالت زمان حال آنان در شگرد برای یافتن فرصتها، اکازیونها و کاستن ضرر و زیان اقتصادی خلاصه میشود.
🔹از طرفی نابسامانی در امنیت روانی و توزیع خواستههای اقتصادی و اجتماعی، باعث بیتابی و تشویش شهروندان و همچنین «اینجا» و «اکنونی» شدن افراد جامعه میشود. هر آینه شرایط فوقالذکر در ایران مستولی شود، جامعه به سادگی قابلیت آموختن از تاریخ و وفاداری به اهداف جمعی پیشین خود را از دست میدهد.
💢حال در چنین شرایطی که عوامل متعددی دست به دست هم داده تا خاطرات گویای حقایق، به اوراق مرده تاریخ بدل شوند، این وظیفه نویسندگان، مورخان و روزنامهنگاران حقیقتجو است که نگذارند وقایع و جنبشهای تاریخی به فراموشی سپرده شده و بلکه اهداف ناتمام این جنبشها را گوشزد و احیا کنند.
⚜️ @taammolat74
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 2 از 2
🔸مهمترین کارکرد «نویسنده» بیان و نقد وضعیت «انسانیت» در جامعه است. در هر جامعهای اخبار تخلفات اقتصادی، ستمهای اجتماعی و خانوادگی و ناهنجاریهای اخلاقی توسط رسانهها اطلاعرسانی میشود و مورد بحث قرار میگیرد، ولی فقط نویسندگان حساس به عواطف و ارزشهای انسانی قادر به شرح و نقد وضعیت انسانیت هستند.
🔹انسان چیزی جز خاطراتش نیست، زیرا هر انسانی با پیوند قلب، کبد، کلیه و سایر اعضا میتواند به حیات خود ادامه دهد ولی خاطره پیوند زدنی نیست، از اینرو «خاطره» هویت فردی را برمیسازد. احترام و وفاداری به خاطرات، به معنای پذیرفتن دربست وقایع و آرمانهای پیشینیان نیست، زیرا روند اجتماعی و سیاسی هر ملتی ممکن است آگاهانه دستخوش چرخشی رادیکال شود.
🔸وفاداری به خاطرات به معنای نوستالژیهای اتفاقات گذشته یا سوگواری برای آنها نیست، بلکه احیای اهدافی است که هنوز نیاز مبرم جامعه هستند. ممکن است گفته شود چه لزومی به مرور خاطرات و وفاداری به اهداف و آرمانهای پیشین داریم، چراکه زمانه هماره در تغییر است. اما در پاسخ باید گفت: ارزشهایی همچون آزادی بیان، مبارزه با استبداد، عدالت و مبارزه با نظام رانتی و سوداگری، توجه به اندیشه و کثرت اندیشهها، ابدی و درازمدت هستند.
🔹با وجود اینکه عصیان علیه بیعدالتی و نظام رانتی همواره در تاریخ معاصر ایران وجود داشته، چنین به نظر میرسد این جنبش اکنون تبدیل به مطالبات جسته و گریخته و دستاویز برخی خطمشیهای سیاسی پوپولیستی شده و در مجموع تاریخ و هویت خود را گم کرده است. تاریخچه عدالتخواهی در ایران سرشار از خاطرات و تعلقات انرژیبخش است. مرور این خاطرات، انگیزه و انرژی مضاعفی برای احیای این مطالبه کلان مردمی در روح و روان پیروان آن به ارمغان میآورد.
⚜️ @taammolat74
📘دانلود pdf |ویژهنامه دوره معرفتی- گفتمانی قیام
نشریه دانشجویی سمر/ شماره (شماره ۲۲۵)
بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
✍️ مدیر مسئول: روحالله اکبری
🔸اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی، به منظور آشنایی با مبانی و آرمانهای اساسی انقلاب اسلامی دوره معرفتی قیام را برگزار کرد. دوره مذکور از دوم تا پنجم شهریور بهصورت مجازی و برخط برگزار شد.
⏰ 22 شهریور 1399
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
4_5971851149744015259.pdf
7.34M
📘دانلود pdf |ویژهنامه دوره معرفتی- گفتمانی #قیام
نشریه دانشجویی #سمر/ شماره (شماره ۲۲۵)
بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
🔸رابطه امت و امام / صادق شهبازی
🔹ولایتمداری در نظام مفاهیم اسلامی / مجتبی عرب
🔸اسلام و مستضعفان / مسعود شجره
🔹استعمار جهانی غرب / مسعود براتی
🔸ایران پس از انقلاب / پریسا رضایی
🔹رویکرد خیریهای / روح الله رشیدی
🔸 آزادی و چالشهای این مفهوم / هامون سلامتی
و....
⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |عقلانیت در اندیشه آیتالله خامنهای
رسول لطفی
بخش نخست
بحث و گفتگو کانال گام دوم
⏰ 16 آبان 1399
⚜️ @gamedovomenghelab
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
🔰اندیشه قدرت و انتخابات آمریکا
✍️ ابراهیم متقی
🔸سیاست قدرت، الگوی کنش انتخاباتی شهروندان آمریکایی بوده و در آینده نیز تکرار خواهد شد. اندیشه قدرت در سالهای بعد از جنگ سرد در تفکر آمریکایی گسترش قابل توجهی پیدا کرد. شهروندان آمریکایی از اندیشه هژمونی لیبرال در انتخابات ریاستجمهوری آمریکا حمایت بهعمل میآورند.
🔹براساس چنین انگارهای است که میتوان نشانههایی از رویای آمریکایی را در قالب اندیشه پایان ایدئولوژی، پایان تاریخ و پایان رقابتهای ژئوپلیتیکی نظام بینالملل مشاهده کرد. نظریه پایان تاریخ «فوکویوما» معطوف به عصر چیرگی دموکراسی بوده است که در سالهای بعد از جنگ سرد مورد توجه نظریهپردازان لیبرال قرار گرفت.
🔸در عصر موجود چالشهای جدید به این دلیل گسترش یافته است که مبانی اندیشه لیبرالیسم، رقابت آزاد و کنشگری دولت در فضای اجتماعی و بینالمللی دچار تغییرات و دگرگونیهای زیادی شده است. اندیشههای لیبرالیسم آدام اسمیت کارکرد خود را از دست داده و جهان غرب با شکل جدیدی از اندیشههای «نئوکینزی» روبهرو شده است. اندیشههای نئوکینزی معطوف به بازتولید معادله قدرت براساس الگوهای رقابت، نقشیابی دولت و سرمایهگذاری دولت در حوزههای تولیدکننده قدرت راهبردی خواهد بود.
💢بین اندیشههای نئوکینزی و رویکرد هژمونی لیبرال همبستگی همهجانبهای وجود دارد. نظریهپردازان «تاریخ دموکراسی» همانند «مایکل مک فال» و «لاری دایموند» معتقدند که دموکراسی در عرصه جهان با چالش جدی روبهرو شده است. ترامپ و کرونا را بهعنوان نمادی میدانند که چالش دموکراسی و سرمایهداری را گسترش داده است.
⚜️ @taammolat74