eitaa logo
تاملات
771 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
346 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |تحلیل طبقاتی و نئولیبرالیسم امیر خراسانی دوره «علیه وضعیت» خانه فرهنگی عدالت ⏰۱۵ آبان 1399 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
amir khorasani.mp3
37.15M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |تحلیل طبقاتی و دوره « » . . ⚜️ @taammolat74
🌷«من هر وقت طراوت پوست درخت چنار را زیر دستم احساس می‌کنم همان اندازه سربلندم که ملت‌ها به داشتن شاهکارهای هنری... گاوی که در یونجه‌زار می‌چرید، چنان در گردش هستی رها بود که با رهایی خود بستگی‌های خانوادگی مرا سست می‌کرد... گیاهی دیدم که سراپا آبی بود و چون چندتای آن را از دور می‌دیدی، می‌پنداشتی تکه‌ای از صبح را روی زمین انداخته‌اند. به هنگام بامداد، گل‌های کاسنی چنان جلوه‌ای داشتند که نهانی‌ترین آینه‌های احساس را پر می‌کردند. گاه زیبایی چنان به ما نزدیک می‌شود که از تار و پود هستی نیز می‌گذرد و در ما سرازیر می‌شود. باید همیشه چنین باشد. سال‌ها پیش در بیابان‌های شهر خودمان زیر درختی ایستاده بودم، ناگهان خدا چنان نزدیک آمد که من قدری به عقب رفتم. مردمان پیوسته چنین‌اند تماشای بی‌واسطه و رو در رو را تاب نمی‌آورند، تنها به نیم رخ اشیاء چشم دارند.» 📚 هنوز در سفرم، به کوشش سهراب سپهری، ص ۹۳، نشر فرزان روز ⚜️ @taammolat74
🔰چگونه تغییر سران مستکبر می تواند مهم باشد؟ ✍️ موسی نجفی 🔸در زندگی امامان معصوم و دشمن شناسی آنان یک نکته قابل توجه است و آن این است که در زمان امامت یک امام ، گاهی چندین خلیفه در اثر قتل و یا مرگ و یا توطئه جا به جا شده ولی اصل خلافت و جریان باطل سر جایش می ماند. نکته اینجاست که هر چند ظلم و فشار با تعویض یک خلیفه همچنان باقی می ماند، اما نفس این تغییر اشخاص ، خودش می توانست تا مدتی ولو کوتاه فضای مناسبی برای جبهه حق ایجاد نماید و ائمه علیهم السلام و شیعیان در این مواقع می توانستند برخی انسدادهای فرهنگی و سیاسی و اجتماعی را کم و یا بی اثر نمایند؛ 🔹شاهد مثال این سخن مرگ هارون و اختلاف امین و مامون عباسی است که یک دوره کوتاه و موثری برای بسط ید شیعیان ایجاد نمود ۰ نمونه تاریخی دیگر تغییر نظام اموی به دولت عباسی است که حضرت امام جعفر صادق علیه السلام از خلاء قدرت و تغییر مردان سیاست، بهره و استفاده زیادی به نفع اسلام و تشیع بردند . 🔸 این صورت مسئله در تاریخ معاصر هم دیده می شود ؛ چنانکه در رفتن رضاخان و آمدن پسرش،محمدرضا هر چند اساس پادشاهی فاسد پهلوی تغییر ننمود ولی تا مدتها جریان مذهبی و حتی مخالفین سیاسی پهلوی ها توانستند از این تغییر اشخاص غالبا ناصالح استفاده و به بازسازی خود بپردازند. شاید رمز این فضاسازی و اثر بخشی تغییر اشخاص (ولو کوتاه و موقت) این باشد که گاهی در بزنگاه تغییر سران ، افراد و سلیقه ها ، منافع شان تعارض و تداخل و تلاقی پیدا می کند و این مسئله تا مدتها آنها را به خودشان مشغول نموده و برنامه های فشار و آزار تا مدتی به تاخیر می افتد 💢 این صورت مسئله و قاعده حکومتی می تواند در تغییراتی از جنس تغییر روسای جمهوری در امریکا و هر جای دیگری قابل بررسی باشد و چنانچه برنامه ریزان استرتژیک و اجرایی کشور افرادی مستقل و عمیق و بصیر باشند ، می توانند از این رهگذر ، رخنه ( و نه وابستگی و دلخوش نمودن ) در سیاست های شیطانی دشمن ایجاد نمایند. ⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |مبانی نظری غرب مدرن 🎙 محسن بهرامی جلسه هشتم کانال تلگرامی اشراق ⏰ 6 خرداد 1399 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
مبانی نظری غرب مدرن 8.mp3
16.99M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |مبانی نظری 🎙 جلسه هشتم ⬅️مبانی نظری غرب مدرن 3- اندیشه ترقی(سیرخطی تاریخ) 💢قبل از عصر مدرن، انسانها قائل به سیر ادواری تاریخ بودند.این تاریخ از وضعیت مطلوب و طلایی شروع شده وهرچه قدر پیش میرود روال انحطاطی بشر شدت یافته وبه اوج انحطاط میرسد، سپس باظهور موعود یا رخ دادن حادثه ای، تاریخ بشر به دوره طلایی اولیه بازمیگردد. 🔗 برای شنیدن جلسه قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
🔰 انتخابات آمریکا، ظهور ذهن‌های استعمارزده و نیلوفریابی در لجن‌زار! ✍️ پرویز امینی 📍پدیده استعمار، پدیده ای مدرن است که در چند قرن اخیر، بسیاری از کشورها و ملت های جهان از آن رنج برده اند و نهایتا با انقلاب های استقلال طلبانه و بعضا خونبار قرن بیستم در آسیا و افریقا و امریکای لاتین عمدتا به ظاهر ور افتادند و این کشورها و ملت ها صاحب حاکمیت مستقل سیاسی شدند. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 انتخابات آمریکا، ظهور ذهن‌های استعمارزده و نیلوفریابی در لجن‌زار! ✍️ پرویز امینی 📍پدیده استعمار،
🔰 انتخابات آمریکا، ظهور ذهن‌های استعمارزده و نیلوفریابی در لجن‌زار! ✍️ پرویز امینی 🔘 بخش 1 از 2 🔸پدیده استعمار، پدیده ای مدرن است که در چند قرن اخیر، بسیاری از کشورها و ملت های جهان از آن رنج برده اند و نهایتا با انقلاب های استقلال طلبانه و بعضا خونبار قرن بیستم در آسیا و افریقا و امریکای لاتین عمدتا به ظاهر ور افتادند و این کشورها و ملت ها صاحب حاکمیت مستقل سیاسی شدند. اما درباره زدوده شدن میراث استعمار در بافت فرهنگی و ذهنی و سازمان عقلانیت این جوامع، می توان تردید کرد. در واقع و در ظاهر استعمار سیاسی و سرزمینی رفته است، اما استعمار فکری و فرهنگی همچنان راسخ است و نظرگاه بخش هایی از افراد این جوامع را تشکیل می دهد. 🔹از نظرگاه استعمار زده، آنچه خوبان همه دارند، او(غرب و آمریکا) یکجا دارد و آنچه خود داریم باید از او تمنا کنیم. ماییت ما در گرو این همانی با اوست و قضاوت از خود، با معیار ارزش های او و وابسته به داوری های اوست. ما در آیینه او شناخته و تعریف و ارزیابی می شویم. آنها در همه چیز جهان اولی و ما در همه چیز جهان سومی و چهارمی هستیم. "ما" بدون "آنها" چیزی نیستیم و اساسا نباید چیزی باشیم و آن روز که فکر کنیم که می خواهیم و می توانیم چیزی جز آنها باشیم، فاتحه خود را خوانده ایم. 🔸این فرهنگ و نظرگاه استعماری سابقه ای بیش از صد ساله در ایران دارد و انقلاب اسلامی که خیزشی علیه وابستگی دستگاه پهلوی بود، بیش از بعد سیاسی استعمار، دل نگران این ذهن ها و جان های استعمار زده بود. امام می فرمود آنهایی که خواب امریکا را می بینند، خدا بیدارشان کند مصداق این وضعیت بود. 🔹این ذهن های استعمار زده، در چالش ها و تهدیدهایی که غرب و خصوصا امریکا در این چهل سال بر سر ملت ما آوار کرده اند، همواره ما را متهم و آنها را حق به جانب می داند. انها جنگ هشت ساله را بر ما تحمیل کردند، ولی اینها ما را جنگ طلب می دانند. انها جنگ هشت ساله را بر ما تحمیل کردند، ولی اینها ما را جنگ طلب می دانند! ⚜️ @taammolat74
🔰 انتخابات آمریکا، ظهور ذهن‌های استعمارزده و نیلوفریابی در لجن‌زار! ✍️ پرویز امینی 🔘 بخش 2 از 2 🔸آنها در جنگ همه هنجارها و رویه های بین المللی را نقض کردند، اینها ما را بی مبالات و هنجار شکن در نظام بین الملل می دانند. آنها برخلاف تعهد بین المللی خود، از برجام خارج شده اند و تعهد خود را کان لم یکن کرده اند، اما این ماییم که مقصریم. آنها در حالیکه فعالیت های هسته ای ایران صلح امیز و انحراف نظامی نداشته است و بارها و بارها نظارت های حداکثری آژانس و دیگران این را اثبات کرده اند، بالاترین و غیرانسانی ترین تحریم ها را به ما تحمیل کرده اند، اما باز ما مقصریم که می خواهیم قوی شویم. 🔹 کشوری که در طول تاریخ در معرض تهدید نظامی از جمله دفاع مقدس هشت ساله بوده است، خود را از لحاظ توانایی دفاعی و نظامی قوی کرده است، مورد اعتراض اینهاست که چرا دشمن خود را حساس کرده اید؟ شهید سلیمانی به عنوان میهمان کشور همسایه مستقیما با دستور رییس جمهور آمریکا ترور می شود، حدود ۱۷ هزار شهید ترور در ایران از مقامات و مردم داریم، فرانسه پایگاه حمایت کننده گروه جهنمی منافقین است اما اینها فلش خشونت و ترور را به سمت داخل گرفته اند. این ذهن های استعمار زده با ادعای حقوق بشر، مخالفت با اپارتاید رژیم صهیونیستی و دفاع از حق طبیعی فلسطینی ها را نیز در زمره دشمن تراشی دانسته و مردود میداند. 🔸در نمونه اخیر یعنی در انتخابات اخیر امریکا و وسط لجن زار کرداری و گفتاری درآن که بایدن آن را بهم ریختگی و اختلال دموکراسی میداند، ترامپ رییس جمهور کنونی از فساد و تقلب گسترده در ان صحبت می کند و رسانه های بزرگ و مهم آمریکایی و غربی از عمل به ادعای آزادی بیان بازمانده اند و صریحا علیه گفتارها و مواضع یکی از کاندیداها موضع می گیرند و برنامه او را قطع می کنند و بر ادعاهای او برچسب می زنند، عده ای در ایران با منطق انچه ان "خسرو کند شیرین بود"، دنبال پیدا کردن نیلوفر در این لنجزارند. این ها البته مصادیق حاد ذهن های استعمار زده اند. 💢همین ها کاری کرده اند که انتخابات آمریکا در ینگه دنیا با آب و نان زندگی روزمره مردم مرتبط شده است و به این تحلیل دامن زده اند که کلید حل مسایل دیگر در ایران نیست. مادامی که این ذهن های استعمار زده هستند، استعمار تمام نشده است. ⚜️ @Taammolat74
🔰روشنفکری؛ پایی در حیرت و پایی در غیریت ✍️ داود مهدوی‌زادگان 📍 علی‌رضا شجاعی‌زند در برنامه زاویه به درستی دفاع مکرون از هتک مقدسات را نشانه پارادوکس مدرنیته می‌دانست ولی دکتر تقی آزاد ارمکی این نسبت را قبول نداشت و کار او را سیاسی می‌دانست. در این صورت، باید پذیرفت که دولت‌های غربی بدون پشتوانه عقلانیت فلسفی‌اند و مدرنیته در وضع بی‌دولتی قرار دارد. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰روشنفکری؛ پایی در حیرت و پایی در غیریت ✍️ داود مهدوی‌زادگان 📍 علی‌رضا شجاعی‌زند در برنامه زاویه
✔️ [ادامه...] 🔹‏مکرون، دلیل جواز هتک مقدسات را به اصول دموکراسی ارجاع می‌دهد. اما روشنفکر وطنی این نسبت را قبول ندارد؛ یعنی دولت‌های غربی نماد مدرنیته نیستند! و از مدرنیته استفاده ابزاری می‌کنند! پس، نزاع جمهوری اسلامی ایران با دولت‌های غربی به سود مدرنیته هم هست و نباید روشنفکری ایران و جهان با آن مخالفت کنند. 🔸‏وقتی نزاع جمهوری اسلامی ایران با دولت‌های غربی برای مدرنیته سودمند است، چون نجات‌بخش مدرنیته از استفاده ابزاری شدن است، نزاع و مخالفت روشنفکری با جمهوری اسلامی ایران چه معنایی دارد؟ مسئله اساسی ما با روشنفکری ایران در اینجا است. چرا اینان تعارض با دولت مدرن غربی را برنمی‌تابند و سریع به خود می‌گیرند؟! 🔹 یک پاسخ این است که باید بازسازی و احیای مدرنیته سیاسی، درونی باشد و جمهوری اسلامی ایران درونی نیست. اما این توجیه، فریبنده و غیرعقلانی است و تمام گفته‌های روشنفکری درباره "دیگری" و "دیگردوستی" و "گفت‌وگو با دیگری" را کنار می‌گذارد. یاسپرس برای حل مشکل، می‌پرسد ما چه چیز شرق را منتقل نکردیم؟ 🔸‏پاسخ دیگر آن است که اساساً روشنفکری موجود بیش از آنکه مدرن باشد، دولتی است. چون علی‌القاعده نباید در کنار دولت‌های غربی دیده شوند و دغدغه اینکه چه کسی رئیس‌جمهور می‌شود را داشته باشد. پس، ما با روشنفکری مدرن مواجه نیستیم بلکه با ماشین فرهنگی دولت‌های غربی درگیر هستیم. 🔹‏پاسخ دیگر آن است که بی‌تفاوتی روشنفکری برابر استفاده ابزاری دولت‌های غربی از مدرنیته نشانه ورود به حیرت است. در این صورت، نباید با جمهوری اسلامی ایران درگیر شود. این دوگانگی به معنای آن است که روشنفکری پایی در حیرت دارد و پایی در غیریت! این تناقض رنج‌آور و کشنده، گریزی از پوچی یا پرخاشگری ندارد. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |صف‌آرایی روشنفکران در باب امید اجتماعی 🎙 رسول لطفی بخشی از ارائه مقاله بنده ⏰ 18 آبان 1399 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇