🔰 توجه به عرصه روشنفکری عمومی
✍️ عماد افروغ
🔸شخصاً معتقدم صرفاً نبایستی اندیشه و اندیشهورزان را در قالب نهادهای رسمی تعریف کرد. ما باید توجه به عرصه عمومی هم داشته باشیم، یعنی عرصه نخبگی ما در دانشگاهها، وقتی شکل میگیرد که ما شاهد یک روشنفکری عمومی پر رنگ در ساحت عمومی باشیم. ازعرصه عمومی روشن فکری غافل نشویم و نگاه منفی به آن نداشته باشیم.
🔹متاسفانه واقعیت تاریخی روشنفکری ما در واقع چون کارنامه خوبی از خودش بروز نداده. همه نسبت به روشنفکری عمومی حساس میشوند اما در عرصه روشنفکری عمومی است که سوال ها مطرح میشود و انگیزهای میشود برای عرصه رسمی اندیشهای ما که پاسخ بدهد. این یک واقعیت است.
🔸به تعبیر استاد مطهری بیشترین تجلیات اسلامی ما در طول تاریخ مربوط به زمانی بوده که آزادی و فرصت طرح آزادانه پرسش ها مطرح بوده است. وقتی این بسته میشود و فضای مصلحتی حاکم میشود با هر جهت و نیتی، دیگر ما نباید توقع داشته باشیم این قابلیتها بروز کند.
💢به هر حال اگر قرار است که عدالتخواهی ما یک سمت و سوی الهی اسلامی داشته باشد؛ برداشت من این است که اسلام یک قابلیت است و با سوال و چالش به فعلیت میرسد.کسی نمیتواند بگوید یکبار و برای همیشه من مینشینم تمام قابلیتهای اسلام را به فعلیت میرسانم. این امکان ندارد. یک قابلیت گرانسنگ با سوال به فعلیت میرسد. و هرچه سوال دقیقتر و قوی تر این فعلیتها شکوفاتر است.
⚜️ @Taammolat74
🔰 لحظههای مولد، لحظههای مصرفی
✍️نعمت الله فاضلی
📍چه چیزی زندگی آدمی را شگفت انگیز می کند؟ هرکس پاسخی برای این پرسش دارد. برخی سفر و ماجراجویی؛ برخی دیگر داشتن چیزها، برخی کشف تازه، و حتی برخی نیز لذت بردن و هیجان را شگفتی زندگی می دانند. همه اینها «چیزهای جالب» هستند، اما شگفتی زندگی نیستند. شگفتی که همه با آن درگیر باشند و همه زندگی را هم دربر بگیرد.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 لحظههای مولد، لحظههای مصرفی ✍️نعمت الله فاضلی 📍چه چیزی زندگی آدمی را شگفت انگیز می کند؟ هرکس پ
✔️ [ادامه...]
🔸برای من شگفتناکی زندگی در«تناقض میان رنج و خوشبختی» است. بودن و شدن آدمی از درون تجربه های سخت و دردناک بیرون می آید. وقتی به زندگی ام نگاه می کنم، می بینم تقریبا همه بودن ها و شدن هایم حاصل درگیری ها و لحظه های دشوار زندگی هستند و لحظه های هیجانی و لذت بخش، اگرچه لازمه زندگی اند اما «لحظه های مصرفی » اند. چیزی شبیه کالای مصرفی. این لحظه های مصرفی، پاسخ به نیازهای زندگی اند اما فقط زیستن و بقا را ممکن می سازند.
🔹جورج زیمل، جامعه شناسی که بیش از همه کلاسیک ها دوستش دارم، «زندگی» (life) و «بیش تر از زندگی» (more than life) را از هم جدا می کند. نوشیدن، خوردن، بهداشت، سکس، تنفس کردن، امنیت و سکونت، همه و همه، «زندگی» هستند. اما انسان ها برای بودن و شدن انسانی شان به «بیش تر از زندگی» نیاز دارند.
🔸کیفیت زندگی، تقلا و جستجوی چیزی «بیش تر از زندگی» است. عشق، صلح، زیباشناسی، دگردوستی، اندیشیدن، خلاقیت، بزرگ منشی و خودتحقق بخشی، اینها و بسیاری دیگر از کیفیت ها، «بیش تر از زندگی» هستند. این کیفیت ها، بودن و شدن ما را می سازند. اما قسمت سخت ماجرا در این است که این کیفیت ها، خریدنی و جعل کردنی نیستند و در نتیجه رنج کشیدن و ملالت ها ساخته و پرداخته می شوند. از این رو، هر کس به اندازه رنج هایش، «بیش تر از زندگی» را تجربه می کند.
🔹 رنج ها و مرارت ها، «لحظه های مولد» زندگی اند. در این لحظه ها، کیفیت ها ساخته و پرداخته می شوند. در لحظه های رنج، ما ناگزیر می شویم از اندیشیدن، آفریدن، و درک کردن و لمسیدن هستی و زندگی. لحظه های رنج ما را عارف می کند و آگاه و هشیار می سازد. لحظه های رنج، تنها می شویم و لایه ها پنهان و سطوح ناخودآگاه تر خویش را کمی آگاه تر لمس می کنیم. لحظه های رنج ما را از نو می آفرینند.
💢ما ساخته دست رنج ها هستیم، همان طور که رنج ها هم ساخته دست ما هستند. خوشبختی را اگر حس پایدار و ماندگار رضایت از زندگی معنا کنیم، و نه هیجان ها و لذت های گذرا، رنج ها ما را خوشبخت می کنند.
⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |مردمشناسی شناختی
🎙دکتر ابراهیم فیاض
درس کارشناسی ارشد
جلسه سوم
⏰ 19 فروردین 98
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
شناختی۳.mp3
28.01M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |#مردمشناسی_شناختی
🎙دکتر #ابراهیم_فیاض
🔹 جلسه سوم
.
.
.
🔗 لینک جلسه قبل را در اینجا بشنوید.
⚜️ @Taammolat74
🔰لزوم آچارکشی فکری، فقهی و تئوریک نظام اداری کشور
✍️ محمدکاظم انبارلویی
🔘 بخش 1 از 2
🔸 انتخابات ۱۴۰۰ برای ملت ایران، یک انتخابات سرنوشتساز و برای دشمنان انقلاب نیز فوقالعاده مهم است. انتخابات ریاستجمهوری ۱۴۰۰ از این باب اهمیت دارد که آیا ملت ایران پس از ۴۰ سال موفق به تشکیل «دولت اسلامی» خواهند شد. ما طی ۴۰ سال گذشته در دولتسازی براساس مبانی اسلام و قرآن، کم آوردیم. همگان معتقدندکلید حل مشکلات در دست یک «دولت انقلابی»، «حزباللهی» و «جوان» است.
🔹مردم سؤال میکنند؛ آیا احزاب و گروههای سیاسی و نیز رجال سیاسی – مذهبی که خود را برای ورود به صحنه رقابتهای سیاسی آماده میکنند، مسئله شکلگیری «دولت اسلامی» با کارگزارانی که باید در تراز دولت اسلامی باشند، در دستورکار خود دارند؟ مردم سؤال میکنند؛ تئوری و مصداق مطرح در شکلگیری دولت اسلامی آینده چیست؟ آیا احزاب و رجال سیاسی و مذهبی حاضرند به این سؤال پاسخی شفاف بدهند؟
🔸مردم سؤال میکنند؛ آیا در انتخابات آینده با یک دوقطبی یا چندقطبی روبهرو هستیم که سرویسهای امنیتی آمریکا، اسرائیل و انگلیس نان ناامنی در داخل و بیثبات سازی خود را در شکافهای این رقابت پخت و پز کنند؟ یا با یک اجماع ملی برای رسیدن به «دولت اسلامی»؟! آیا احزاب و گروهها حاضرند مردم را در رسیدن به این اجماع ملی که متضمن امنیت ملی باشند، کمک کنند؟
🔹پرسش دیگری که در ذهن مردم شکل گرفته، این است که دشمنان اسلام و انقلاب که طی ۴۰ سال گذشته همواره در مسیر شکلگیری «دولت اسلامی» مشغول دسیسه و توطئه بودهاند، چه برنامهای دارند؟ آیا با حمایت تلویحی و تصریحی از یک قطب رقابت میخواهند در تاریخ انتخابات اثرگذار باشند یا با ناامیدی از همه اضلاع رقابت، همچنان در مسیر براندازی نظام تاخت و تاز میکنند؟!
⚜️ @Taammolat74
🔰لزوم آچارکشی فکری، فقهی و تئوریک نظام اداری کشور
✍️ محمدکاظم انبارلویی
🔘 بخش 2 از 2
🔸پاسخ این پرسش از جهاتی برای مردم روشن است؛ در هر دو صورت آنها همه توان خود را برای جلوگیری از شکلگیری «دولت اسلامی» به کار خواهند بست. مردم میدانند دشمن ۴۰ سال است در راه شکلگیری «ایجاد یک نظام اداری صحیح و اسلامی» از طریق نفوذیها در داخل و فشار از بیرون اخلال میکند.
🔹دشمن در جنگ اقتصادی وجب به وجب سفره مردم را هدف قرار داده است. آنها نیک میدانند کارآمدی نظام و شکلگیری دولت اسلامی، تیر خلاص به توطئههای آنهاست. آیا بازیگران اصلی و فرعی انتخابات آینده به همین میزان حساسیت و هوشمندی دارند؟ همه اضلاع رقابت در انتخابات ۱۴۰۰ باید با این هوشمندی و نیز هدفگذاری وارد معرکه رقابتها شوند که نتایج انتخابات حتما منجر به تضمین استقلال، امنیت، حفظ منافع و مصالح ملی و کارآمدی نظام اجرایی کشور و شکلگیری «دولت اسلامی» باشد.
🔸انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ قرار است در قاب اصول و معیارهای بیانیه گام دوم برگزار شود. اصول و مؤلفههایی در بیانیه گام دوم برای «نظامسازی» ارائه شده است. این «نظامسازی» حتما براساس ارزشهایی چون آزادی، عدالت، استکبارستیزی، معنویت، عقلانیت و مردمسالاری باید باشد و اگر غیر از این مفاهیم به چیز دیگری فکر شود، نه اسلامی است و نه مردمی!
🔹حرف آخر مردم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ این است که نظام اداری کشور پس از ۴۰ سال نیاز به یک آچارکشی فکری، فقهی و تئوریک دارد. آنها این آچارکشی را در قاب و ساخت دولت حزباللهی، انقلابی، جوان و جهادی جستوجو میکنند. آیا احزاب، گروهها و رجال سیاسی و مذهبی کشور که اضلاع رقابت انتخابات آینده را شکل میدهند، به لحاظ علمی و تجربی، توان و صلاحیت این کار را دارند؟ این مهم باید در نطقها و تبلیغات به جای نفی رقیب، در اثبات صلاحیت نامزدها نمود داشته باشد.
⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نقد تشیع علوی، تشیع صفوی شریعتی
دکتر احمد رهدار
🔹«تشیع علوی و تشیع صفوی»، نظریهای است که بیش از چهل سال قبل توسط علی شریعتی طرح شد و مباحث، نقدها و حتی تنشهای قابل توجهی را برانگیخت.
⚜️ @Taammolat74
📮 اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنینانداز شد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید و الّا هر لحظه باید منتظر حادثه ماند.
✍️ امام خمینی (ره)
به مناسبت #هفته_بسیج
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | جامعهشناسی سیاسی دولت تدبیر و امید
🎙 دکتر سیدحسین شهرستانی
بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی
⏰ ۲۴ آبان ۹۹
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
زوال تدبیر.mp3
20.9M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | #جامعهشناسی_سیاسی دولت تدبیر و امید
🎙 دکتر سید #حسین_شهرستانی
🔹دولت روحانی براساس مناظرهای سیاسی بین جناحهای سیاسی پدید آمد. اعتدال در برابر رادیکالیسم گفتار اصلی و موهوم این دولت و شعار اصلی آن مذاکره بود. دولت اهرمی به نام وزارت خارجه داشت درحالی که دیگر اجزای دولت کاری پیش نمیبرند، به آن دلیل که کاری تعریف نشده دارند. دولت حتی تزی هم برای مذاکره نداشت و هدف آن صرفا مذاکره بود، به تعبیر خویش پس از مذاکره به سرانجام کار رسید.
🔹 این دولت نخبگان سیاسی فرسوده دارد. بدنه کارشناسی و مدیریتی دولت که از اول انقلاب تا سالهای بسیاری متصدی وزارتها بودهاند، نخبگانی هستند که ظاهرا در دولت نهم و دهم کنار رفته و باز به همان شکل به میدان برگشتهاند که باعث شده این دولت از لحاظ ساختاری توان اداره سیاسی را نداشته باشد.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | #جامعهشناسی_سیاسی دولت تدبیر و امید 🎙 دکتر سید #حسین_شهرستانی 🔹دولت روحانی ب
📑 خلاصه سخنان دکتر سیدحسین شهرستانی در برنامه زوال تدبیر
🔘 بخش 1 از 2
🔸 هیچ طرحی در سیاست داخلی دولت وجود ندارد؛ در داخل بدنه مردم هم نیروی پیشروی وجود ندارد. در سیاست خارجی هم ارادهای موهوم وجود دارد به مذاکره بیهدف. اینها در کنار هم وضعیت نامناسبی را برای ما رقم زده است. اتفاقاتی در این دولت فعال شد که رابطه دولت و ملت را با فاصله طبقاتی بیشتر کرد و موجب فاصله گرفتن دهکهای پایین از حکومت شد.
🔹هیچ یک از نهاد های حکومتی، پاسخ و یا دلگرمی به این قشر ندادند، تصمیم دولت آقای روحانی کاملا تایید شد. این هزینه هم نه فقط به پای دولت، بلکه به پای همه حاکمیت نوشته شد. زین پس ما با فقدان حاکمیت مواجهیم و باز چشم امید به دموکراتهای امریکا داریم. گفتار رهبری در تأیید تصمیم سران قوا برای گران شدن بنزین دو وجه داشت: اول حمایت از بدنه کارشناسی کشور و دولت؛ و دوم حفظ امنیت و استقلال کشور در پاسخ به توطئههای خارجی.
🔸کلیت حاکمیت در خوب و بد حوادث رخ داده مسئول است. اما خود امر"مسئولیت پذیری" بسیار مهم است. یکی از بحرانهای سیاسی موجود این است که دولت وظایف خود را گردن رهبری میاندازد و مردم با گفتارهای گستردهای به این وضع دامن میزنند. رهبر انقلاب حقیقتا مسئولیتپذیر است اما رئیس جمهور خود را در امری که خود انجام دادهاست مسئول نمیداند. در سیاست، هم گفتارها مهم است و هم شخصیتها.
💢سیاستمدار بزرگ کسی است که مسئولیت کاری که نکردهاست را نیز میپذیرد و سیاستمدار سخیف کسی است که مسئولیت کار خود را نیز برعهده نمیگیرد.
⚜️ @Taammolat74