📮 اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنینانداز شد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید و الّا هر لحظه باید منتظر حادثه ماند.
✍️ امام خمینی (ره)
به مناسبت #هفته_بسیج
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | جامعهشناسی سیاسی دولت تدبیر و امید
🎙 دکتر سیدحسین شهرستانی
بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی
⏰ ۲۴ آبان ۹۹
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
زوال تدبیر.mp3
20.9M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | #جامعهشناسی_سیاسی دولت تدبیر و امید
🎙 دکتر سید #حسین_شهرستانی
🔹دولت روحانی براساس مناظرهای سیاسی بین جناحهای سیاسی پدید آمد. اعتدال در برابر رادیکالیسم گفتار اصلی و موهوم این دولت و شعار اصلی آن مذاکره بود. دولت اهرمی به نام وزارت خارجه داشت درحالی که دیگر اجزای دولت کاری پیش نمیبرند، به آن دلیل که کاری تعریف نشده دارند. دولت حتی تزی هم برای مذاکره نداشت و هدف آن صرفا مذاکره بود، به تعبیر خویش پس از مذاکره به سرانجام کار رسید.
🔹 این دولت نخبگان سیاسی فرسوده دارد. بدنه کارشناسی و مدیریتی دولت که از اول انقلاب تا سالهای بسیاری متصدی وزارتها بودهاند، نخبگانی هستند که ظاهرا در دولت نهم و دهم کنار رفته و باز به همان شکل به میدان برگشتهاند که باعث شده این دولت از لحاظ ساختاری توان اداره سیاسی را نداشته باشد.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | #جامعهشناسی_سیاسی دولت تدبیر و امید 🎙 دکتر سید #حسین_شهرستانی 🔹دولت روحانی ب
📑 خلاصه سخنان دکتر سیدحسین شهرستانی در برنامه زوال تدبیر
🔘 بخش 1 از 2
🔸 هیچ طرحی در سیاست داخلی دولت وجود ندارد؛ در داخل بدنه مردم هم نیروی پیشروی وجود ندارد. در سیاست خارجی هم ارادهای موهوم وجود دارد به مذاکره بیهدف. اینها در کنار هم وضعیت نامناسبی را برای ما رقم زده است. اتفاقاتی در این دولت فعال شد که رابطه دولت و ملت را با فاصله طبقاتی بیشتر کرد و موجب فاصله گرفتن دهکهای پایین از حکومت شد.
🔹هیچ یک از نهاد های حکومتی، پاسخ و یا دلگرمی به این قشر ندادند، تصمیم دولت آقای روحانی کاملا تایید شد. این هزینه هم نه فقط به پای دولت، بلکه به پای همه حاکمیت نوشته شد. زین پس ما با فقدان حاکمیت مواجهیم و باز چشم امید به دموکراتهای امریکا داریم. گفتار رهبری در تأیید تصمیم سران قوا برای گران شدن بنزین دو وجه داشت: اول حمایت از بدنه کارشناسی کشور و دولت؛ و دوم حفظ امنیت و استقلال کشور در پاسخ به توطئههای خارجی.
🔸کلیت حاکمیت در خوب و بد حوادث رخ داده مسئول است. اما خود امر"مسئولیت پذیری" بسیار مهم است. یکی از بحرانهای سیاسی موجود این است که دولت وظایف خود را گردن رهبری میاندازد و مردم با گفتارهای گستردهای به این وضع دامن میزنند. رهبر انقلاب حقیقتا مسئولیتپذیر است اما رئیس جمهور خود را در امری که خود انجام دادهاست مسئول نمیداند. در سیاست، هم گفتارها مهم است و هم شخصیتها.
💢سیاستمدار بزرگ کسی است که مسئولیت کاری که نکردهاست را نیز میپذیرد و سیاستمدار سخیف کسی است که مسئولیت کار خود را نیز برعهده نمیگیرد.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | جامعهشناسی سیاسی دولت تدبیر و امید 🎙 دکتر سیدحسین شهرستانی بسیج دانشجویی دان
📑 خلاصه سخنان دکتر سیدحسین شهرستانی در برنامه زوال تدبیر
🔘 بخش 2 از 2
🔹مسئولیت ناپذیری عموم مردم و مسئولان سیاسی دلایل زیادی دارد. یکی از این دلایل همین کلیگویی های سیاسی است، وقتی ما دولتی را عمیقا مطالعه نکنیم و به نقاط ضعف و قوت آن پینبریم نمیتوانیم تصمیمگیری درستی در انداختن تقصیر به دیگران داشته باشیم. نخبگان سیاسی باید از گفتار های کلیگویانه فاصله بگیرند.
🔸ملت رویکردی منفعل دارد و در صورت میل به کنشگری بجز شرکت در انتخاباتها، تنها راه اعتراض آنها شورش کردن است. نخبگان سیاسی هم بهجای کمک به بهبود این فضا در بسیاری موارد از این اختلاف کسب و کاری برای خود ایجاد کردهاند. جامعهشناسان ما در تحلیل وضعیت جز بیانیه سیاسی صادر نکردند و هیچ وجهه اجتماعی ندارند و حتی سیاست مدنظرشان نیز روزمرگی است و نه تحلیل عمیق سیاسی. در قضایای آبان نمیتوان مردم را مقصر دانست که چرا در انتخابات به این شخص رأی دادند، چون این انتخاب در فضایی رخ دادهاست که هیچ جایگزینی وجود نداشته است و انتخاب مردم منطقی بوده است.
🔹 یکی دیگر از دلایل این مسئولیت ناپذیری در سطح دولت و ملت «مصرفگرایی» و نگاه مصرفی و کالایی و کوتاهمدت به تمامی امور است. جامعه ما در کلیت خود از مولد بودن و مسئولیتپذیری به سمت عدم مسئولیتپذیری و مصرفیشدن حرکت کرده است، هرچند دولت نقش بیشتری در این امر داشته است اما مردم نیز در اندازه خود مسئول این مشکل هستند. دین و رسانه و صدا و سیمای ما مصرفی شدهاند و هیچ چیزی تولید نمیشود. تبلیغات مصرفی در تلویزیون بهجای هنر نمونهای است از این مصرفکنندگی و این غلبه مصرفکنندگی همواره منجر به بیمسئولیتی میشود.
🔸 مردم در ایران هیچ بستر و جایی برای اعتراض ندارند، مکانیسمهای عادیسازی اعتراض اجتماعی را باید راه انداخت و به این بسترسازی فکر کرد. تحولات زیادی به سرعت رخ میدهد و واکنش و تدبیر ما به شدت تأخیری است. حاکمیت باید با فراخوان نخبگان دست به چارهاندیشی بزند و خود نخبگان هم باید پیشقدم شوند و پیشنهاداتی بدهند.
⚜️ @Taammolat74
🔰 صنعت دانش
🔸ایده صنعت فرهنگ به آن هستیهایی در جامعه اشاره میکند که به تولید دانش و اشاعه آن مشغولند، به ویژه موسسات پژوهشی و دانشگاهها. این فضاها درجه بالایی از استقلال در جامعه کسب می کنند، که به آنها امکان میدهد ا خود را بازتعریف کنند.
🔹آنها به جای خدمت به منافع جامعه به مثابه کل، در نهایت بر منافع خودشان متمرکز میشوند؛ بدین معنا که سخت مشغول بسط نفوذ خود بر جامعه هستند. مهمتر از همه دانشگاهها به پرورش تفکر تکنوکراتیک مدد میرسانند و در این راه به سرکوب عقل میپردازند.
🔸دانشگاهها به وسیله مدیران تکنوکراتیک اداره میشوند که دانشگاه را بسیار شبیه به بروکراسی دیگری میگردانند و قواعدی را بر استادان و دانشجویان تحمیل میکنند.
💢 علاوه بر اینها دانشگاهها به جای آنکه دانشجویان را دعوت به تفکر کنند، بیشتر شبیه کارخانههایی برای تولید انبوه دانشجویان میشوند. نقطة تمرکز بر معقول ساختن آدمیان نیست، دانشگاه دانشجو بیرون میدهند تقریبا درست به همان نحو که کارخانهها اتوموبیل یا سوسیس و کالباس بیرون میدهند.
📚 مبانی نظریههای جامعهشناسی معاصر، ص 206
⚜️ @Taammolat74
🔰 لزوم تألیف و تولید کتب سواد رسانه ای به دست اندیشمندان داخلی
✍️ دکتر محمدحسین فرج نژاد
🔸به نظر میرسد که جامعه، رسانه را کمتر جدی گرفته و تأثیرات رسانهای را یک مقدار دیر متوجه شده است. متأسفانه به دلیل سکولاریسمی که از عصر مشروطه به بعد به صورت جدی با تلاش روشنفکران بیمار ایجاد شد، بحثهای رسانه جدی گرفته نشد. مدل دروس دانشگاهی و چینش آنها و مدل نگاه جامعه به رسانهها و ساختارهای رسانهای طوری توسط استعمارگران تعبیه شد که در ایران اکثر قریب به اتفاق رسانهها به دست طیفهای لیبرال و غرب زده و بعد هم نومارکسیستها افتاد و عناصر انقلابی خیلی کم، رسانه داشتند.
🔹در گذشته اینطور نبود. در گذشته رسانههای سنتی و تأثیرگذار مانند منبر در جامعه بوده است که پروفسور مولانا هنوز آن را تأثیرگذارترین رسانه میدانند که حرف به حقی هم هست. دنیا هم در بحث ارتباطات الآن به همین رسیده است که ارتباط چهره به چهره خیلی تأثیرگذار است. نه فقط منبر بلکه رسانههای جمعیتر مثل کتاب که جهان اسلام در آن حداقل ۵۰۰ سال از جهان غرب جلوتر بود و رسانه سفرای فرهنگی که در جهان اسلام خیلی جدی گرفته میشوند، از نمونه های دیگر این رسانه ها بودند. میدانید که خیلی از جاهای هند یا کشمیر یا فیلیپین توسط تجار ایرانی مسلمان شدهاند.
🔸باید رویکردهای جدی تری به سواد رسانه داشت و رویکردهای فعلی کافی نیست. گرچه این رویکردهای فعلی هم در ایران خیلی کم کار شده است. یکی از موانع این است که نیروی انسانی تربیت شده کم است. چه اشکالی دارد که دانشگاه فرهنگیان رشته رسانه را به صورت جدی و با رویکردهای دینی و نه رویکردهای نومارکسیستی یا لیبرال آموزش دهد.
💢چه اشکالی دارد که دانشگاه وزارت اطلاعات و سپاه به صورت جدی به رشته رسانه ورود پیدا کنند؟ دانشگاهها کمتر به این موضوع ورود پیدا کردهاند یا اصلاً ورود پیدا نکردند. باید دانشگاه عالی دفاع ملی مدیر رسانهای درست تربیت کند و رشته مدیریت رسانه به صورت جدی و استراتژیک در آن وجود داشته باشد.
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @fekrat_net
تاملات
📮 اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنینانداز شد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گرد
🔰 بسیج و مقدسمآبی!
درباره سالها #بایکوت مهمترین بخشِ پیام امام خمینی درباره #بسیج
✍️ وحید جلیلی
📍در طول سالهایی که از آخرین پیام امام درباره بسیج گذشته است و در میان هزاران پوستر و پلاکاردی که در این یازده سال به در و دیوار خیابانها و ادارهها و... چسبیده است، ندیدهام که این جمله از امام پوستر شده باشد، یا بر دیوار پایگاه بسیج مسجد یا دانشگاه یا اداره یا کارخانه ای نقش بسته باشد که: «مملکتی که با استکبار و #پولپرستی و #تحجرگرایی و #مقدسمآبی مخالف است، همه افرادش باید بسیجی باشند.»
درحالی که جمله دیگری از همان پیام آذر ۱۳۶۷ را صدها بار از دهان فرماندهان و مسئولان و سخنرانان و بر صفحه مجلات و روزنامه ها و پوسترها شنیدهایم و خواندهایم که: «بسیج لشکر #مخلص خداست.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 بسیج و مقدسمآبی! درباره سالها #بایکوت مهمترین بخشِ پیام امام خمینی درباره #بسیج ✍️ وحید جلیلی 📍
✔️ [ادامه...]
🔸تأکید بر انگیزه های درونی بسیج، همچون اخلاص و صداقت و... آنچنان ضریبی یافته است که ویژگیها و آرمانهای اجتماعی به عنصری دسته چندم و حتی کم اهمیت در تعریف ماهیت بسیج تبدیل شده است. در تعریف حضرت امام از بسیج و بسیجی، این دو در تقابل با استکبار، پول پرستی و تحجرگرایی و مقدسمآبي معنا می شود.
🔹آیا عجیب نیست که امروز در برخی موارد، گاه بسیجیگری و مقدسمآبی متشبه میشود؟ و آیا این همان تنگه احدی نیست که امام چند ماه پس از پایان جنگ، بسیجیان را نسبت به آن هُشیار میکند؟ مقدسمآبي از یک دیدگاه، تقید شدید به آداب و احکام ظاهری و فردی است. اما این آن تقدسی نیست که امام بر آن شمشیر کشیده باشد و شاید بی دقتی ای که در فهم معنای مقدس مآبی روی داده و آن را مساوی تعبد و تشرع قرار داده، موجب شده است که «تضاد» تفکر بسیجی با مقدس مآبی، یا اصلا فهم نشود، یا از ترس تضعیف تعبد، تلاشی برای تبیین و تشدید آن صورت نگیرد.
🔸مقدسمآبي در نگاه امام بسیجیان، نه صرف توجه به احکام فردی و ظاهری دینی، بلکه غفلت از آرمانها و مسئولیتهای اجتماعی دین است. آرمان #عدالتخواهی و ظلمستیزی (در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی) از ارکان اصلی بسیج مستضعفین» است که جا دارد این «آرمان» به شکل جدی تر و کاربردیتری در «سازمان بسیج متجلی شود؛ وگرنه این تشکل عظیم و وسیع مردمی به تدریج از تعریف خود فاصله خواهد گرفت و دچار آفاتی خواهد شد که پیش از این نیز، دامن بسیاری از حرکت های دینی در طول تاریخ را گرفته است.
💢اسلام انقلابی (که مبنای انقلاب اسلامی است) و تفاوت و تقابل آن با اسلام غیرانقلابی مرفهین بیدرد، باید بیشترین، صریحترین و کاملترین ظهور خود را در بزرگترین و مردمیترین نهاد انقلاب داشته باشد و وای بر روزی که در بسیج، اسلام فردی و مناسکی محض، اهمیت و جایگاه برجستهتری از اسلام انقلابی و اجتماعی مؤسس بسیج و احیاگر اسلام ناب پیدا کند.
⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |مردمشناسی شناختی
🎙دکتر ابراهیم فیاض
درس کارشناسی ارشد
جلسه چهارم
⏰ 26 فروردین 98
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
شناختی۴.mp3
30.48M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |#مردمشناسی_شناختی
🎙دکتر #ابراهیم_فیاض
🔹 جلسه چهارم
.
.
.
🔗 لینک جلسه قبل را در اینجا بشنوید.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 صنعت دانش 🔸ایده صنعت فرهنگ به آن هستیهایی در جامعه اشاره میکند که به تولید دانش و اشاعه آن مشغو
🔰 سیدجواد میری و نقد آموزش عالی
📍سیدجواد میری تحصیلکرده رشته جامعهشناسی در دانشگاه بریستول انگلیس و ادبیات عرب در دانشگاه گوتنبرگ سوئد و هماکنون عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. او یکی از پژوهشهای جدی خود را در حوزه انتقادی آموزش عالی و پژوهشگاه مطالعات فرهنگی قرار داده است. به نظر میری، آموزش عالی در ایران تهی از ایدههای کانونی شده است! بر همین اساس او در 15 تیر امسال کنفرانس خبری با عنوان «نگاهی انتقادی به آموزش عالی: مطالعه موردی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» برگزار کرد. مصاحبه ایشان که با محمدصادق عبداللهی دبیر اندیشه روزنامه جوان شکل گرفت، به صورت لایو نیز از اینستاگرام پخش شد.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇