تاملات
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | #جامعهشناسی_سیاسی دولت تدبیر و امید 🎙 دکتر سید #حسین_شهرستانی 🔹دولت روحانی ب
📑 خلاصه سخنان دکتر سیدحسین شهرستانی در برنامه زوال تدبیر
🔘 بخش 1 از 2
🔸 هیچ طرحی در سیاست داخلی دولت وجود ندارد؛ در داخل بدنه مردم هم نیروی پیشروی وجود ندارد. در سیاست خارجی هم ارادهای موهوم وجود دارد به مذاکره بیهدف. اینها در کنار هم وضعیت نامناسبی را برای ما رقم زده است. اتفاقاتی در این دولت فعال شد که رابطه دولت و ملت را با فاصله طبقاتی بیشتر کرد و موجب فاصله گرفتن دهکهای پایین از حکومت شد.
🔹هیچ یک از نهاد های حکومتی، پاسخ و یا دلگرمی به این قشر ندادند، تصمیم دولت آقای روحانی کاملا تایید شد. این هزینه هم نه فقط به پای دولت، بلکه به پای همه حاکمیت نوشته شد. زین پس ما با فقدان حاکمیت مواجهیم و باز چشم امید به دموکراتهای امریکا داریم. گفتار رهبری در تأیید تصمیم سران قوا برای گران شدن بنزین دو وجه داشت: اول حمایت از بدنه کارشناسی کشور و دولت؛ و دوم حفظ امنیت و استقلال کشور در پاسخ به توطئههای خارجی.
🔸کلیت حاکمیت در خوب و بد حوادث رخ داده مسئول است. اما خود امر"مسئولیت پذیری" بسیار مهم است. یکی از بحرانهای سیاسی موجود این است که دولت وظایف خود را گردن رهبری میاندازد و مردم با گفتارهای گستردهای به این وضع دامن میزنند. رهبر انقلاب حقیقتا مسئولیتپذیر است اما رئیس جمهور خود را در امری که خود انجام دادهاست مسئول نمیداند. در سیاست، هم گفتارها مهم است و هم شخصیتها.
💢سیاستمدار بزرگ کسی است که مسئولیت کاری که نکردهاست را نیز میپذیرد و سیاستمدار سخیف کسی است که مسئولیت کار خود را نیز برعهده نمیگیرد.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | جامعهشناسی سیاسی دولت تدبیر و امید 🎙 دکتر سیدحسین شهرستانی بسیج دانشجویی دان
📑 خلاصه سخنان دکتر سیدحسین شهرستانی در برنامه زوال تدبیر
🔘 بخش 2 از 2
🔹مسئولیت ناپذیری عموم مردم و مسئولان سیاسی دلایل زیادی دارد. یکی از این دلایل همین کلیگویی های سیاسی است، وقتی ما دولتی را عمیقا مطالعه نکنیم و به نقاط ضعف و قوت آن پینبریم نمیتوانیم تصمیمگیری درستی در انداختن تقصیر به دیگران داشته باشیم. نخبگان سیاسی باید از گفتار های کلیگویانه فاصله بگیرند.
🔸ملت رویکردی منفعل دارد و در صورت میل به کنشگری بجز شرکت در انتخاباتها، تنها راه اعتراض آنها شورش کردن است. نخبگان سیاسی هم بهجای کمک به بهبود این فضا در بسیاری موارد از این اختلاف کسب و کاری برای خود ایجاد کردهاند. جامعهشناسان ما در تحلیل وضعیت جز بیانیه سیاسی صادر نکردند و هیچ وجهه اجتماعی ندارند و حتی سیاست مدنظرشان نیز روزمرگی است و نه تحلیل عمیق سیاسی. در قضایای آبان نمیتوان مردم را مقصر دانست که چرا در انتخابات به این شخص رأی دادند، چون این انتخاب در فضایی رخ دادهاست که هیچ جایگزینی وجود نداشته است و انتخاب مردم منطقی بوده است.
🔹 یکی دیگر از دلایل این مسئولیت ناپذیری در سطح دولت و ملت «مصرفگرایی» و نگاه مصرفی و کالایی و کوتاهمدت به تمامی امور است. جامعه ما در کلیت خود از مولد بودن و مسئولیتپذیری به سمت عدم مسئولیتپذیری و مصرفیشدن حرکت کرده است، هرچند دولت نقش بیشتری در این امر داشته است اما مردم نیز در اندازه خود مسئول این مشکل هستند. دین و رسانه و صدا و سیمای ما مصرفی شدهاند و هیچ چیزی تولید نمیشود. تبلیغات مصرفی در تلویزیون بهجای هنر نمونهای است از این مصرفکنندگی و این غلبه مصرفکنندگی همواره منجر به بیمسئولیتی میشود.
🔸 مردم در ایران هیچ بستر و جایی برای اعتراض ندارند، مکانیسمهای عادیسازی اعتراض اجتماعی را باید راه انداخت و به این بسترسازی فکر کرد. تحولات زیادی به سرعت رخ میدهد و واکنش و تدبیر ما به شدت تأخیری است. حاکمیت باید با فراخوان نخبگان دست به چارهاندیشی بزند و خود نخبگان هم باید پیشقدم شوند و پیشنهاداتی بدهند.
⚜️ @Taammolat74
🔰 صنعت دانش
🔸ایده صنعت فرهنگ به آن هستیهایی در جامعه اشاره میکند که به تولید دانش و اشاعه آن مشغولند، به ویژه موسسات پژوهشی و دانشگاهها. این فضاها درجه بالایی از استقلال در جامعه کسب می کنند، که به آنها امکان میدهد ا خود را بازتعریف کنند.
🔹آنها به جای خدمت به منافع جامعه به مثابه کل، در نهایت بر منافع خودشان متمرکز میشوند؛ بدین معنا که سخت مشغول بسط نفوذ خود بر جامعه هستند. مهمتر از همه دانشگاهها به پرورش تفکر تکنوکراتیک مدد میرسانند و در این راه به سرکوب عقل میپردازند.
🔸دانشگاهها به وسیله مدیران تکنوکراتیک اداره میشوند که دانشگاه را بسیار شبیه به بروکراسی دیگری میگردانند و قواعدی را بر استادان و دانشجویان تحمیل میکنند.
💢 علاوه بر اینها دانشگاهها به جای آنکه دانشجویان را دعوت به تفکر کنند، بیشتر شبیه کارخانههایی برای تولید انبوه دانشجویان میشوند. نقطة تمرکز بر معقول ساختن آدمیان نیست، دانشگاه دانشجو بیرون میدهند تقریبا درست به همان نحو که کارخانهها اتوموبیل یا سوسیس و کالباس بیرون میدهند.
📚 مبانی نظریههای جامعهشناسی معاصر، ص 206
⚜️ @Taammolat74
🔰 لزوم تألیف و تولید کتب سواد رسانه ای به دست اندیشمندان داخلی
✍️ دکتر محمدحسین فرج نژاد
🔸به نظر میرسد که جامعه، رسانه را کمتر جدی گرفته و تأثیرات رسانهای را یک مقدار دیر متوجه شده است. متأسفانه به دلیل سکولاریسمی که از عصر مشروطه به بعد به صورت جدی با تلاش روشنفکران بیمار ایجاد شد، بحثهای رسانه جدی گرفته نشد. مدل دروس دانشگاهی و چینش آنها و مدل نگاه جامعه به رسانهها و ساختارهای رسانهای طوری توسط استعمارگران تعبیه شد که در ایران اکثر قریب به اتفاق رسانهها به دست طیفهای لیبرال و غرب زده و بعد هم نومارکسیستها افتاد و عناصر انقلابی خیلی کم، رسانه داشتند.
🔹در گذشته اینطور نبود. در گذشته رسانههای سنتی و تأثیرگذار مانند منبر در جامعه بوده است که پروفسور مولانا هنوز آن را تأثیرگذارترین رسانه میدانند که حرف به حقی هم هست. دنیا هم در بحث ارتباطات الآن به همین رسیده است که ارتباط چهره به چهره خیلی تأثیرگذار است. نه فقط منبر بلکه رسانههای جمعیتر مثل کتاب که جهان اسلام در آن حداقل ۵۰۰ سال از جهان غرب جلوتر بود و رسانه سفرای فرهنگی که در جهان اسلام خیلی جدی گرفته میشوند، از نمونه های دیگر این رسانه ها بودند. میدانید که خیلی از جاهای هند یا کشمیر یا فیلیپین توسط تجار ایرانی مسلمان شدهاند.
🔸باید رویکردهای جدی تری به سواد رسانه داشت و رویکردهای فعلی کافی نیست. گرچه این رویکردهای فعلی هم در ایران خیلی کم کار شده است. یکی از موانع این است که نیروی انسانی تربیت شده کم است. چه اشکالی دارد که دانشگاه فرهنگیان رشته رسانه را به صورت جدی و با رویکردهای دینی و نه رویکردهای نومارکسیستی یا لیبرال آموزش دهد.
💢چه اشکالی دارد که دانشگاه وزارت اطلاعات و سپاه به صورت جدی به رشته رسانه ورود پیدا کنند؟ دانشگاهها کمتر به این موضوع ورود پیدا کردهاند یا اصلاً ورود پیدا نکردند. باید دانشگاه عالی دفاع ملی مدیر رسانهای درست تربیت کند و رشته مدیریت رسانه به صورت جدی و استراتژیک در آن وجود داشته باشد.
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @fekrat_net
تاملات
📮 اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنینانداز شد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گرد
🔰 بسیج و مقدسمآبی!
درباره سالها #بایکوت مهمترین بخشِ پیام امام خمینی درباره #بسیج
✍️ وحید جلیلی
📍در طول سالهایی که از آخرین پیام امام درباره بسیج گذشته است و در میان هزاران پوستر و پلاکاردی که در این یازده سال به در و دیوار خیابانها و ادارهها و... چسبیده است، ندیدهام که این جمله از امام پوستر شده باشد، یا بر دیوار پایگاه بسیج مسجد یا دانشگاه یا اداره یا کارخانه ای نقش بسته باشد که: «مملکتی که با استکبار و #پولپرستی و #تحجرگرایی و #مقدسمآبی مخالف است، همه افرادش باید بسیجی باشند.»
درحالی که جمله دیگری از همان پیام آذر ۱۳۶۷ را صدها بار از دهان فرماندهان و مسئولان و سخنرانان و بر صفحه مجلات و روزنامه ها و پوسترها شنیدهایم و خواندهایم که: «بسیج لشکر #مخلص خداست.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 بسیج و مقدسمآبی! درباره سالها #بایکوت مهمترین بخشِ پیام امام خمینی درباره #بسیج ✍️ وحید جلیلی 📍
✔️ [ادامه...]
🔸تأکید بر انگیزه های درونی بسیج، همچون اخلاص و صداقت و... آنچنان ضریبی یافته است که ویژگیها و آرمانهای اجتماعی به عنصری دسته چندم و حتی کم اهمیت در تعریف ماهیت بسیج تبدیل شده است. در تعریف حضرت امام از بسیج و بسیجی، این دو در تقابل با استکبار، پول پرستی و تحجرگرایی و مقدسمآبي معنا می شود.
🔹آیا عجیب نیست که امروز در برخی موارد، گاه بسیجیگری و مقدسمآبی متشبه میشود؟ و آیا این همان تنگه احدی نیست که امام چند ماه پس از پایان جنگ، بسیجیان را نسبت به آن هُشیار میکند؟ مقدسمآبي از یک دیدگاه، تقید شدید به آداب و احکام ظاهری و فردی است. اما این آن تقدسی نیست که امام بر آن شمشیر کشیده باشد و شاید بی دقتی ای که در فهم معنای مقدس مآبی روی داده و آن را مساوی تعبد و تشرع قرار داده، موجب شده است که «تضاد» تفکر بسیجی با مقدس مآبی، یا اصلا فهم نشود، یا از ترس تضعیف تعبد، تلاشی برای تبیین و تشدید آن صورت نگیرد.
🔸مقدسمآبي در نگاه امام بسیجیان، نه صرف توجه به احکام فردی و ظاهری دینی، بلکه غفلت از آرمانها و مسئولیتهای اجتماعی دین است. آرمان #عدالتخواهی و ظلمستیزی (در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی) از ارکان اصلی بسیج مستضعفین» است که جا دارد این «آرمان» به شکل جدی تر و کاربردیتری در «سازمان بسیج متجلی شود؛ وگرنه این تشکل عظیم و وسیع مردمی به تدریج از تعریف خود فاصله خواهد گرفت و دچار آفاتی خواهد شد که پیش از این نیز، دامن بسیاری از حرکت های دینی در طول تاریخ را گرفته است.
💢اسلام انقلابی (که مبنای انقلاب اسلامی است) و تفاوت و تقابل آن با اسلام غیرانقلابی مرفهین بیدرد، باید بیشترین، صریحترین و کاملترین ظهور خود را در بزرگترین و مردمیترین نهاد انقلاب داشته باشد و وای بر روزی که در بسیج، اسلام فردی و مناسکی محض، اهمیت و جایگاه برجستهتری از اسلام انقلابی و اجتماعی مؤسس بسیج و احیاگر اسلام ناب پیدا کند.
⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |مردمشناسی شناختی
🎙دکتر ابراهیم فیاض
درس کارشناسی ارشد
جلسه چهارم
⏰ 26 فروردین 98
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
شناختی۴.mp3
30.48M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |#مردمشناسی_شناختی
🎙دکتر #ابراهیم_فیاض
🔹 جلسه چهارم
.
.
.
🔗 لینک جلسه قبل را در اینجا بشنوید.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 صنعت دانش 🔸ایده صنعت فرهنگ به آن هستیهایی در جامعه اشاره میکند که به تولید دانش و اشاعه آن مشغو
🔰 سیدجواد میری و نقد آموزش عالی
📍سیدجواد میری تحصیلکرده رشته جامعهشناسی در دانشگاه بریستول انگلیس و ادبیات عرب در دانشگاه گوتنبرگ سوئد و هماکنون عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. او یکی از پژوهشهای جدی خود را در حوزه انتقادی آموزش عالی و پژوهشگاه مطالعات فرهنگی قرار داده است. به نظر میری، آموزش عالی در ایران تهی از ایدههای کانونی شده است! بر همین اساس او در 15 تیر امسال کنفرانس خبری با عنوان «نگاهی انتقادی به آموزش عالی: مطالعه موردی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» برگزار کرد. مصاحبه ایشان که با محمدصادق عبداللهی دبیر اندیشه روزنامه جوان شکل گرفت، به صورت لایو نیز از اینستاگرام پخش شد.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 سیدجواد میری و نقد آموزش عالی 📍سیدجواد میری تحصیلکرده رشته جامعهشناسی در دانشگاه بریستول انگلی
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 1 از 3
🔸او در این مصاحبه، انتقادات تندی را به آموزش عالی در ایران داشت. میری تلاش کرد به صورت روشمند یک صورتبندی نظری از آموزش عالی در ایران ارائه بدهد. او معتقد است برای تحلیل وضعیت آموزش عالی باید آنرا به مثابه یک پدیده در نظر گرفت و به صورت سیستماتیک مورد نقد و بررسی قرار دهیم.
🔹او بعد از تحلیل کل در مقام سیستم به سمت جزء رفته و سعی داشت پژوهشگاه مطالعات فرهنگی را به عنوان یک «واحد کوچک» را مورد ارزیابی قرار دهد. او برای تحلیل پژوهشگاه مطالعات فرهنگی نیز از روش خود-مردمنگاری که برآمده از تجربه زیسته است، بهره گرفت تا بتواند منطق مدیریت پژوهشگاه را قابل فهم نماید.
🔸همانگونه که گذشت، ایشان معتقد است نهاد آموزش عالی باید تصویری از آینده داشته باشد و در غیر این صورت در مقتضیات دوران پساجدید هضم خواهد شد. و به تعبیر ایشان اساسا در دوران پساجدید نیازمند تحول هستیم. او نیز تأکید داشت که فقدان دادههای صحیح و منجسم یکی دیگر از مشکلات اصلی و اساسی در نهاد آموزش عالی است.
🔹او با استناد به کلام خانم سیدهتوران میرهادی ساختار هرمی پژوهشگاه را به چالش میکشد و بیان میدارد وزارت علوم به جای نقش آفرینی در وسط میدان، بایستی در پشت میدان نقشآفرینی داشته باشد. او همچنین به نقش فضای مجازی در ساحت آینده دانشگاهی توجه داشته و بیان کرد که در عصر پساجدید باید امپراطوری مجازی را بسط داد و آدمها را از این طریق به سطح جهان رساند و به همین دلیل از وبسایت پژوهشگاه گلهمند است!
💢او بعد از طرح مشکلات پژوهشگاه؛ شفافیت، نظارت و پاسخگویی را راهحل مؤثر و اصولی را برای حل این مشکلات میداند. او در آخر نیز سیستم ISI را یکی از بزرگترین باندهای فساد معرفی کرده که در پشت صحنه یک اقتصاد پنهان شکل داده است و لازم میداند قوه قضاییه به آن ورود کند.
⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 2 از 3
🔸پس از این اظهارات و مصاحبه جنجالی ایشان از سوی مسئولین پژوهشگاه مورد اعتراض و انتقاد واقع شد و فشارها به حدی بود که از انتشار عمومی این مصاحبه در روزنامه جوان جلوگیری شد. بعد از این کنفرانس خبری بود که روابط عمومی پژوهشگاه در خصوص اظهارات ایشان اطلاعیهای را صادر کرد و به نقد سخنان ایشان پرداخت.
🔸در ابتدا این اطلاعیه آمده:«در روزهای اخیر، یکی از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه به نام دکتر سیدجواد میری، در فیلمی که در صفحة شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام منتشر کرده و اظهار میدارد که حاصل مصاحبهی وی با روزنامه جوان است، به طرح مباحثی پرداخته است که مشحون از دروغ و افترا بود و باعث شد که بسیاری از دلسوزان از پژوهشگاه بخواهند با شکستن سکوت، پاسخی درخور به این قبیل ادعای بیپایه ارائه کند. بر این اساس و بهمنظور تنویر افکار عمومی، نکات ذیل به صورت مختصر منتشر میشود.»
🔹میری که شاید انتظار این برخورد را نداشت، بعد از این واکنشها، در نامهای سرگشاده به دکتر غلامی وزیر علوم نوشت:« من با رسانههای کشور دربارهی وضع نامساعد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به گفتگوی نقادانه پرداختهام ولی متوجه شدم که نمایندگانی که شما منصوب کردهاید با توسل به تهدید و ارعاب سعی در خاموش کردن صدای ناقد دارند و عجب این است که این رفتارها به اسم دانشگاه و در دانشگاه و آموزش عالی رخ میدهد. اگر جامعهشناسان و فیلسوفان و اساتید حوزه علوم انسانی به نقد رویه های نادرست در کشور نپردازند پس معایب را چگونه اصلاح کنیم؟ شما اگر ناقد را پاداش نمیدهید چرا مجازات با توسل و سواستفاده از صندلی ریاست؟!...»
🔹محمدصادق عبداللهی دبیر اندیشه روزنامه جوان که برگزارکننده کنفرانس خبری بود، در یادداشتی در کانال تلگرامی خود «نگاشت» درباره حواشی این کنفرانس خبری پرداخت و بیان داشت:« نیت کردم در پی جستن موانع تحول علوم انسانی، در پروندهای به مدت چند هفته متوالی به نقد «پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» که ملقب به بزرگترین پژوهشگاه علوم انسانی غرب آسیاست، بپردازم. برای نخستین شماره از این پرونده مصاحبهای را با دکتر سید جواد میری هماهنگ کردم...
⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 3 از 3
🔹در مصاحبه دکتر میری با اتکا به روش خودمردمنگاری، حرفهای بسیار مفیدی در نقد رویکردهای کلان نهاد آموزش عالی و آغاز عصر پساجدید بیان کردند. همچنین در خلال بحث و در بررسی موانع ساختاری تحول علم در ایران و بهویژه پژوهشگاه علوم انسانی، انتقادات جسورانهای در باب مدیریت غیرشفاف، حذف و اضافه غیرعلمی گروههای پژوهشی، اتفاقات تلخ جذب هیئات علمی، توزیع شبهناک طرحهای پژوهشی، مشکلات طرح اعتلا و مافیای ISI بیان شد...
🔸 فشارها بر دفتر روزنامه از فردای مصاحبه آغاز گردید. هنوز هیچ متنی از مصاحبه منتشر نشده بود، رؤساء پژوهشگاه تقلا میکردند مصاحبه را در نطفه خفه کنند... فشارها تنها متوجه روزنامه نبود؛ دکتر میری نیز از سوی پژوهشگاه تحت فشار قرار گرفت و بلافاصله مقدمات ارجاع پروندهاش به کمیته تخلف چیده شد و با حکم مدیریت، یک میلیون و هشتاد هزارتومان نیز حق مدیریت از حقوقش کسر گردید!
🔹نکته جالبتر آنکه معترضش شده بودند که چرا در مصاحبه با یک رسانه «مرتجع» موجب تخریب یکی از مدیران پاکدست اصلاحطلب شده است! ... القصه این فشارها و حواشی، انتشار مصاحبه را متوقف ساخت! اما جالب آنجاست اساتید دیگری که برای هفتههای آتی پرونده مذکور با آنها هماهنگ شده بود نیز پس از این وقایع مصاحبه خود را لغو کردند و هیچ یک از جامعهشناسانی که خود را مصلحان اجتماعی میخوانند یک خط در باب این مناقشه ننگاشتند و این یعنی نهتنها حلقههای لانه کرده در ساختارها، کوچکترین نقدی را در نطفه خفه میکنند تا مبادا کرسیهای گرم و نرمشان متزلزل شود بلکه اساتید ما نیز که مسئولیت اجتماعی آنها آگاهی بخشی به جامعه است با کوچکترین عتابی در لاک خود فرو میروند و ترجیح میدهند به جای هر کنش اصلاحی به غرغرهای کلیشهای در تلگرام ادامه دهند!»
🔸در ادامه اما سیدجواد میری در نامهای دیگر در 13 مرداد 1399 به اطلاعیه دکتر قبادی رئیس پژوهشگاه در مورد کنفرانس خبری در باب آموزش عالی، واکنش نشان داده و بیان کرد:« ریاست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، آقای دکتر قبادی در پاسخ به بنده، علاوه بر اقدامات ایذایی، فشار بر رسانهها و فشارهای روحی دیگر (از جمله تماس با روزنامه جوان و دوتابعیتی و ضد نظام خواندن بنده و البته برادر شهید و مدافع نظام خواندن خویش) از طریق پیغامهای تهدیدآمیز، من جمله تهدید به اقدامات حقوقی و غیره، جوابیهای تهیه و از طریق روابط عمومی در سایت پژوهشگاه منتشر کردند...
⚜️ @Taammolat74