✔️[ادامه...]
🔘 بخش 2 از 3
🔸این تحرک ارهابیون (که در پیوند میان یهودیان صهیونیست و اسلامگرایان مرتجع شکل گرفت)، دقیقا روی سیاست جدید ایران متمرکز شده بود که مبنایش این روایت بود: «اَلعِلمُ سُلطان»؛ علم، قدرت است!
🔹ایران برای تحقق این سیاست، سامانههای متعددی بهوجود آورد و یکی از باثباتترین برنامهها در این حوزه به اجرا درآمد. اموری که تغییر و تحول دولتها هم نمیتوانست آن را تکان دهد و علاوهبر پیشران مهم هستهای که ماهیتی هویتی برای کشور یافته بود (مرز میان مستقلبودن یا نبودن)، سه پیشران علومزیستی، نانوتکنولوژی و علومشناختی هم در سرلوحه توجه قرار گرفت؛ آرام و آهسته ولی پیوسته و مداوم.
🔸اینبار دعوی پیشرفت پایدار کشور، ایجاد تمدن نوین اسلامی و ایران افق 1450 در میان بود که البته زیربنایش در چشمانداز 20ساله رقم خورد. این سیاستگذاری حتما با آسیبها و دشواریهایی نیز مواجه بود که بخش اصلیاش به سیاسیکردن آن در غرب و سوءاستفادهگری برخی در داخل از اوایل دهه 90 برمیگشت.
🔹با این همه، دستورکار روشن بود: به پیش بروید. همپای آنچه به علمتجربی در اینجا بها داده شد، توجهات بهسمت علومانسانی نیز رفت؛ چون زیربنای توانایی، دانایی است و رفتهرفته بهنظر میرسید ظرفیت دانایی امکان پاسخگویی به سوالات نوپدید علمتجربی را ندارد.
🔸شهید تازه از دست رفتهمان از پیشگامان همگرایی این دو سرفصل بود و جایی نوشته است: «آیا فلسفه اسلامی در دوران حاضر با محیط پیرامون خود تعامل دارد؟ در حل کدام مساله علمی تلاش کرده است؟ هر علمی اعم از علومانسانی و علومتجربی؟ اساسا فیلسوفان این عصر تن به رویارویی جدی با مسائل سنگین علمی میدهند؟» و خود برای پاسخ دادن، مانند همه موقعهای دیگر، پیشقدم شد تا این عقبماندگی را هم جبران کند. این امتیاز منحصربهفرد دکتر محسنی (نام مستعار دانشمند شهیدمان بود) نسبت به همه شهدای پیش از خود بود و از این جهت، برای نظم غربی، بالاترین تهدید.
⚜️ @Taammolat74
✔️[ادامه...]
🔘 بخش 3 از 3
🔸سال میلادی گذشته برای ما با تلخکامی ترور فرمانده شهیر و استراتژیست بینظیرمان همزمان شد و امسال با ترور مغز متفکر و طراح همگرایی پیشرانهای نوین در ایران (و گویا ترورهای پیشین و خرابکاری در مجموعههای هستهای نیز، دارای چنین تقارنی است)؛ و اساسا آنها به وجود نمادین اقداماتشان متوجهند، چون برایشان جدال وجه نمایشی و مجازی دارد و از آن رو است که عملیات آبسرد در سالگرد ترور دکتر مجید شهریاری صورت گرفته و برخی موارد پیشین هم اینچنین بودهاند.
🔹اینگونه گزارهها دال بر این است که ما درگیر یک نزاع تمدنی بیسابقهایم؛ کرامت انسانی، عدالتگستری و دستیابی به علم و معرفت از مولفههای بنیادین تمدن نوین اسلامی است و آنهایی که میخواهند چرخ ایران نچرخد، درحال حمله به این مواضعند، با همه ابزارهای جنگهای غیرنظامی. آنچیزی که تبلیغات سیاسی در نهاد خود آموزش میدهد: طیفی از اقدامات روانی و رسانهای، انجام پروژههای ترور و ناامنی و ایجاد محدودیتهای اقتصادی.
🔸این آموزه همه دورههای نظامیان آمریکایی است از دههها قبل که حتما برای سگهای دستآموز منطقهایشان هم برنامه راهبردی بوده است و بهوضوح شاهد اجرای آن علیه خودمان هستیم. آنهایی که در این مدت از ما زدهاند و میزنند، کارگزاران این تمدن هستند که میخواهند بهجای فروختن کشور، آن را برپا دارند.
🔹مبنایشان ما میتوانیم است و برای استحکام ساخت درون، مجاهدانه و شبانهروز میکوشند و در عمل نشان میدهند روی زمین میتوانند کشور را بسازند و نیاز نیست به وعدههای پوچ و آرزوهای دراز در آینده، دل سپرد. این دوقطبی حقیقی است که رمز پیروزی امروز ما در آن نهفته است. نخبه کمنظیر و فرهیختهمان مینویسد: «مبنای ایدئولوژی، جهانبینی است و مبنای جهانبینی، شناخت است.
💢مهمترین ابزار شناخت، حس است که اینجانب تعبیر تعمیمیافته مشاهده را برای آن جعل کردهام؛ حال نقش فیزیک در به وجود آوردن شناخت مشخص است و فیزیک یکی از بهترین دریچهها برای مشاهده است»؛ جهان را با چشمان تمامباز باید دید تا حقیقتش برایمان شکوفا شود و مانند او، مرز دانش را درنوردیم.
⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |مردمشناسی شناختی
🎙دکتر ابراهیم فیاض
درس کارشناسی ارشد
جلسه هشتم
⏰ 23 اردیبهشت 98
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
شناختی۸.mp3
15.79M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |#مردمشناسی_شناختی
🎙دکتر #ابراهیم_فیاض
🔹 جلسه هشتم
.
.
.
🔗 لینک جلسه قبل را در اینجا بشنوید.
⚜️ @Taammolat74
📮من پس از آگاهی از شواهد بسیاری از جنگ های فاجعه بار در همه قاره ها متقاعد شدم که عامل تحریک ویا هدایت کننده تقریبا همه آنها منافع اقتصادی و ژئوپولوتیک غرب بوده است.
📗 درباره تروریسم غرب، آندره ولچک و نوام چامسکی، ص14
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
#اختصاصی
🔶 موضوع |اقتصاد؛ دانش توزیع بهره مندیها
دکتر مهدی موحدی بکنظر
دوره «علیه وضعیت» /
بخش سومخانه فرهنگی عدالت ⏰ ۲۹ آبان 1399 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
موحدی 03.mp3
19.22M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |#اقتصاد؛ دانش توزیع بهره مندیها
دکتر #مهدی_موحدی بکنظر
بخش سوم
🔹اقدام #علیه_وضعیت به معنای شناخت قواعد ناعادلانه بازی و تعبیه قواعد عادلانه در ساختار حکمرانی است والا این بهرهمندان خواهند بود که به تدریج مسلح به ابزار زر و زور و تزویر، به تحکیم و تقویت هر چه بیشتر قواعد بازی به نفع خود دست خواهند زد.
.
🔹لازمهاش تجهیز به دانش اقتصاد سیاسی است؛ دانشی که بیشتر از هر چیز مستلزم درک عدالت و پیچیدگی فهم آن است!
🔗 برای شنیدن بخش نخست اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🔰 جایگاه دانش کلام در تمدن اسلامی
✍️ علیرضا شفاه
🔸بر خلاف رأی شایعی که فلسفه را بنیاد هر تمدنی از جمله بنیاد عالم اسلامی تصور نموده و گمان میدارد در تحلیل و تبیین عالم اسلامی و نیز در گشایش راه تمدن اسلامی میبایست اولا به فلسفهی اسلامی رجوع نمود، #رهدار بر این باور است که این مقام بهویژه در حیطه علوم در تمدن اسلامی، میبایست از آنِ علم کلام باشد.
🔹من با رهدار موافقم که راهگشایی در عالم اسلامی منحصرا و حتی احتمالا با رجوع به فلسفهی اسلامی صورت نمیپذیرد و آن را قاعده و پادشاه علوم دیگر نمیشمرم. اما نه به این جهت که بخواهم علمی را از مقام سلطنت عزل کنم تا دیگری را به پادشاهی برسانم. اصلا گمان نمیکنم که رابطهی علوم با تمدن در وهلهی نخست رابطهای هنجاری باشد، بلکه نقش علوم در یک تمدن بیشتر به وجه ثبوتی آن مربوط است تا وجه اثباتی.
🔸رهدار تفاوت ترتیب مبانی طبقهبندی علوم در عالم اسلامی در مقایسه با عالم غربی را دلیل این امر میداند: «در تفکر غرب طبقهبندی علوم بر مبنای بینش، روش، دانش، ارزش و کنش است و در تاریخ اسلام طبقهبندی علوم بر مبنای بینش، روش، ارزش، دانش و کنش است. نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که در تاریخ اسلام، علوم هنجاری بر علوم دانشی مقدم میشود.»
🔹او علم کلام را از آن رو که جهت بسط قیاسات علم را تعیین میکند و شکل هندسهی علم را معین مینماید، رأس علوم دیگر تلقی میکند. یعنی تقدم ارزش بر دانش موجب آن است که در عالَم دینی برخلاف عالَم غربی، علم نه بر اساس دانش بنیادین بلکه براساس ارزش بنیادین برساخته شود.
⚜️ @Taammolat74
♨️ شنیدهها حاکی است حال عمومی آیتالله مصباح یزدی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و عضو مجلس خبرگان رهبری مساعد نیست. بنابه گفته پایگاه اطلاعرسانی ایشان، مشکلشان ضعف مفرط جسمانی به دلیل ادامه و تشدید بیماری گوارشی است و در منزل تحت مراقبت پزشکی هستند.
▪️توصیه آیت الله جاودان:
تا می توانید برای سلامتی حاج آقا (آیت الله مصباح) قربانی کنید.
▪️توصیه استاد اخلاق شیخ جعفر ناصری:
برای سلامتی حاج آقا سوره نجم را تلاوت کنید.
🤲 باتوجه به شدت یافتن بیماری این یاور راستین انقلاب و رهبری، از جمیع علما، فضلا، شاگردان، دوستان و عموم ولایتمداران و علاقمندان به ایشان تقاضا داریم با توسل به ذیل عنایت ائمه اطهار علیهم السلام برای شفای عاجل و کامل ایشان دعا کنند.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ شنیدهها حاکی است حال عمومی آیتالله مصباح یزدی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و عضو م
📸 مصباح انقلاب در کلام رهبر انقلاب
💠 فقیه متفکر و صاحبنظر در مسائل اساسی اسلام
بنده نزدیک به چهل سال است که جناب آقای مصباح را میشناسم و به ایشان به عنوان یک فقیه، فیلسوف، متفکر و صاحب نظر در مسائل اساسی اسلام ارادت دارم.
✍️ مقام معظم رهبری
⚜️ @Taammolat74
🔰 «بوميسازي علم» به چه معناست؟
❓ آيا به معناي منطبقسازي نظريهها و پارادايمهاي همه علوم، اعم از تجربي و انساني و الهي با شرايط عيني جامعه است؟ آيا لحاظ ابعاد اسلامي و ملي در مسأله بوميسازي، درست است؟
✍️ پاسخ آیتالله مصباح یزدی
🔸منظور از بوميسازي و اسلامي كردن علوم، صرف تعويض اصطلاحات نيست، بلكه تغيير جهانبينيها و استفاده از منبع وحي در توليد علم است. گزارههايي كه به نام علوم انساني شناخته ميشود و در اطرافش كتابها نوشته شده، خاستگاهش مغرب زمين است و خواه ناخواه تأثير فرهنگ و ادبيات غرب در آنها تعبيه شده است.
🔹اصطلاحاتش با همان اصطلاحاتي كه موافق فرهنگ غربي است شكل گرفته است و سردمداران و صاحبان نظريههاي معروف آن، عمدتاً اهل مغرب زمين هستند. كتابهاي دانشگاهي ما نيز با اندكي تغيير، ترجمهاي است از كتابهايي كه در اروپا و آمريكا نوشته شده است. يك يا چند مثال اروپايي را برداشتهاند، مثال ايراني گذاشتهاند و به اصطلاح بوميسازي شده است.
💢به نظر ما، تا آنجا كه مربوط به اصطلاحات و ادبيات باشد، مشكلي ايجاد نميشود؛ ولي بحثهاي ديگري هست كه برميگردد به بينشها و جهانبينيها، به يك نظريات زيربنايي كه در مباني عمدتاً با فرهنگ غرب سازگاري دارد و بر آن اساس پايهريزي شده است. مسأله اينجاست كه يك اصطلاحي بار فرهنگي دارد.
📚 بازخواني سخنان آيت الله مصباح يزدي در مورد پالايش علوم انساني، خبرگزاري فارس، حوزه آئين و انديشه
⚜️ @Taammolat74
🔰تخریب آیت الله مصباح؛ نهایت هُنر ظلمت طلبان!
🔸وقتی کسی که به تعبیر زیبای مقام معظم رهبری، در زمانه پرهیاهوی ما، جای خالی بزرگانی چون علامه طباطبایی و شهید مطهری را پُر کرده و با بصیرت بالای دینی و انقلابی خود پرده از تغییر ماهیت انقلابیون سابق برمی دارد و از رفوزه شدن برخی بستگان امام(ره) در دوره کنونی به صراحت سخن می گوید، باید هم آماج شدیدترین توهینها از سوی رسانههای وابسته به آنان قرار گیرد.
🔹البته تخریب آیت الله مصباح یزدی مربوط به امروز و دیروز نیست چه آن که دست کم تاریخچه ای بیست ساله دارد. واقعیت امر را که جویا شویم باید گفت؛ ایشان از آن جا که تکلیف مداری حقطلبانه را محور فعالیت و گفتار خود قرار داده و میدهد، در هر دورهای به نوعی مورد تخریب اشخاص و گروههای سیاسی قرار می گیرد.
🔸زمان به اصطلاح اصلاحات که زحمت تخریب این استاد فرزانه بر دوش روزنامههای زنجیره ای آن ایام بود . در دوران دولت بعد که جریان انحرافی به انواع روشها ایشان را مینواخت و اینک نیز در دوران تدبیر و اعتدال به هر بهانهای – حالا چه اظهار نگرانی آیت الله مصباح در خصوص تحریف خط امام(ره) و چه حضور ایشان در سخنرانی یک نشست سیاسی و یا دینی- این یار دیرین امام و رهبری مورد هجمه شدیدی قرار میگیرد.
🔹ای کاش تخریب کنندگان که در بین آنها افراد به ظاهر ولایتمدار و مدعی کم هم نیست این جمله مقام معظم رهبری را همواره مد نظر قرار میدادند که فرمود: «یک نفر مثل آقای مصباح یزدی مورد هجوم تبلیغاتی قرار می گیرد.حرف رسا و منطق قوی و مستحکم هرجایی باشد آنجا را دشمن زود تشخیص می دهد.با مرحوم شهید مطهری هم همین جور برخورد کردند».
#فقیه_فرهیخته
#مصباح_انقلاب
⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |مردمشناسی شناختی
🎙دکتر ابراهیم فیاض
درس کارشناسی ارشد
جلسه نهم(نهایی)
⏰ 30 اردیبهشت 98
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
شناختی9.mp3
26.01M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |#مردمشناسی_شناختی
🎙دکتر #ابراهیم_فیاض
🔹 جلسه نهم
.
.
.
🔗 لینک جلسه قبل را در اینجا بشنوید.
⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 یک مناظره چالشی و فراموش نشدنی
🔹گفتگوی آیت الله مصباح "عافاه الله" با دو مارکسیست حرفهای:
#حسان_طبری و #فرخ_نگهدار
سال ۱۳۶۰ / بحث تضاد دیالکتیک
🔹معروف است که فرخ نگهدار، نماینده چریکهای فدایی خلق ایران، در بخشی از برنامه، در برابر انتقادات علمی آیت الله مصباح، تاب نیاورده و همانجا غش کرده بود.
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @monzer_ir
🔉 سخنرانی
#اختصاصی
🔶 موضوع |اقتصاد؛ دانش توزیع بهره مندیها
دکتر مهدی موحدی بکنظر
دوره «علیه وضعیت» /
بخش چهارمخانه فرهنگی عدالت ⏰ ۲۹ آبان 1399 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
موحدی 04.mp3
21.52M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |#اقتصاد؛ دانش توزیع بهره مندیها
دکتر #مهدی_موحدی بکنظر
بخش چهارم
🔹اقدام #علیه_وضعیت به معنای شناخت قواعد ناعادلانه بازی و تعبیه قواعد عادلانه در ساختار حکمرانی است والا این بهرهمندان خواهند بود که به تدریج مسلح به ابزار زر و زور و تزویر، به تحکیم و تقویت هر چه بیشتر قواعد بازی به نفع خود دست خواهند زد.
.
🔹لازمهاش تجهیز به دانش اقتصاد سیاسی است؛ دانشی که بیشتر از هر چیز مستلزم درک عدالت و پیچیدگی فهم آن است!
🔗 برای شنیدن بخش نخست اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🔰 نشانهشناسی یک سقوط
✍️ ثمانه اکوان
🔸اصلاً بحث احتضار یا فروپاشی آمریکا بحث کاملاً آمریکایی است. یعنی خود آنها در کشور خود دارند درباره این موضوع بحث میکنند. آمریکاییها از لحاظ تئوریک و تاریخی خود را با امپراطوری روم مقایسه میکنند و روم هم در اوج قرار داشت. آمریکاییها با توسل به همین نظریه که «روم یکشبه نابود نشد» میگویند اکنون قرن آمریکایی تمام شده که هیچ، قرن ضدآمریکایی هم در جهان بوجود آمده است و همینطور که روم یکشبه نابود نشد آمریکا هم در همین پروسه قرار گرفته است.
🔹 مساله افول چند تا مؤلفه دارد و آنها در کنار هم است که نشانههای اضمحلال را نشان میدهند. روم هم صرفاً مشکل بیرونی نداشت. روم از داخل فاسد بود. سیستم و ساختارش و سیاستمدارهایش فاسد بودند. از طرف دیگر مردمش را به چیزهایی سرگرم میکرد که خاستگاه فرهنگی و اجتماعیشان نبود. اکنون وضعیت آمریکا هم همینطور است. شکافهای اجتماعی آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری اخیر خود را به عینه نشان داد و باعث چند دستگی مردم شد.
🔸به باور فرانسیس رابرت شور، مساله مقاومت مردم دنیا مقابل امپراتوری آمریکا به دلیل این است که امپراتوری در قرن جدید دیگر معنا پیدا نمیکند. نه تنها امپراتوری که استعمارگری هم دیگر جواب نمیدهد. اکنون شبکههای اجتماعی باعث میشوند که آمریکا دیگر نتواند کارهایی را که پیشتر با توسل به قدرت خود انجام میداد، صورت دهد.
💢میتوان اینگونه هم گفت که مردم آمریکا دیگر نمیتوانند صدایشان را از طریق رسانهها به گوش اهالی سیاست برسانند و سعی دارند با حضور در خیابان حرفشان را بیان کنند.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ شنیدهها حاکی است حال عمومی آیتالله مصباح یزدی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و عضو م
🔰تئوریسین عقلانیت انقلابی
✍️ رسول لطفی
📍آیت الله مصباح یزدی(حفظهالله) از چهرههای طراز علمی، اندیشمند متعهد و مبتکری که نقش بینظیری در تولید، تبیین و ترویج اندیشههای اسلامی دارد. جامعیت شخصیت ایشان موجب شده تا منزلت کمنظیری پیدا کند. تلاشهای عالمانه و اندیشمندانه ایشان، تداعیگر راه و رسم شهید مطهری(ره)، وجهه تشکیلاتی و کار جمعی ایشان یادآور منش شهید بهشتی(ره)، وارستگری اخلاقی و تهذیب رفتاری ایشان تجلیگر استاد فرزانه ایشان علامه طباطبایی(ره) و شاخصه عرفان اجتماعی سیاسی و فعالیتهای سیاسی و انقلابی ایشان نیز نشانگر تأثیرپذیری ایشان از تعالیم امام خمینی(ره) است.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰تئوریسین عقلانیت انقلابی ✍️ رسول لطفی 📍آیت الله مصباح یزدی(حفظهالله) از چهرههای طراز علمی، اندی
✔️[ادامه...]
🔸ایشان از همان سالهای ابتدای انقلاب در نقد اندیشههای التقالی#مارکسیستی و بعدها در نقد اندیشههای #لیبرالیستی نقش مهم و قابل توجهی را ایفا کردند. بر همین اساس جناحهای فکری التقاطی به پشتوانه قدرت سیاسی، ایشان را مورد هجمههای بسیاری قرار دادند. همچنین آیت الله مصباح یزدی از جمله افراد پیشرو در #اسلامیسازی_علوم_انسانی بوده و در موضوعات مختلف صاحبنظر بوده است.
🔹اما مهمتر از این کادرسازی و ساختارمند کردن پروژه اسلامیسازی علوم انسانی در موسسه در راه حق و بعدها #موسسه_امام_خمینی(ره) بوده است. تشکیلاتی بسیار مهم که علاوه بر تئوریپردازی در ساحت علوم انسانی، به تربیت شاگردان بسیاری پرداخته و از سویی تأثیرگذاری اجتماعی و سیاسی خوبی در جامعه ایجاد کرده است.
🔸تربیت کارشناسان متخصص در بخشهای مختلف علوم انسانی از جامعهشناسی، روانشناسی، تاریخ و حقوق و... تا فلسفه و کلام از دستاوردهای بسیار خوب این جریان مؤثر در بدنه فکری و علمی جامعه بوده است. بیش از دهها نشریه تخصصی علمی ـ پژوهشی و شش نشریه علمی ـ ترویجی به همراه پنج نشریه عمومی از دستاوردهای این موسسه علمی بوده است.
🔹نشریه «#فرهنگ_پویا» از جمله نشریات عمومی با سردبیری حجتالاسلام و المسلمين دکتر# سيداحمد_رهنمايى است که سعی کرده در حوزه #ژورنالیسم_اندیشه نیز پویا باشد. یکی دیگر از امتیازات پربرکت این ساختار، ایجاد یک سازه قوی فرهنگی، در حوزه پشتیبانی و ترویج عقبه تئوریک انقلاب اسلامی میباشد که همان #طرح_بزرگ_ولایت است که خود آن داستان مفصلی دارد. این هوشمندی ایشان امتیاز بالایی است که بسیاری از علماء و اندیشمندان اسلامی از آن غافل شدند و همین شد که #شهیدمطهری(ره) با همه بزرگیاش قائم به شخص او بود و مسیر او امتداد نیافت.
💢به راستی میتوان آیتالله #مصباح_یزدی را از جمله شخصیتهای نمونهای دانست که با بازخوانی زندگی و فعالیتهای اجتماعی ایشان به درستی میتوان عنوان کرد که علاوه بر اینکه ایشان طراح و تئوریسن #عقلانیت_انقلابی هستند، در زیست عملی خود نیز آنرا پیاده کردند؛ هرچند به دلایل متعددی که در این یادداشت مجالش نیست، متأسفانه روایتها و تصویرهای ناصحیحی از این شخصیت بزرگ در رسانهها ترویج شده است. همین بس که متأسفانه چهره علمی ایشان در لابه لای بازیهای سیاسی زمانه به خفا رفته است و درک درستی از ایشان ارائه نمیشود.
#عمار_انقلاب
#فقیه_فرهیخته
#تئوریسین_عقلانیت_انقلابی
⚜️ @Taammolat74
🔰علی(ع) مصلحت ميداند که ابوذر به صراحت فریاد کشد!
🔸گاهی اوقات این سوال مطرح ميشود که چرا برخی موضع گیریها و افشاگریهاي آیت الله مصباح در زمینههایی است که رهبرانقلاب در آن موضع نميگیرند و یا موضع با شدت به نسبت کمتری میگیرند؟ به اعتقاد من پاسخ این پرسش در پرسشهاي دیگری نهفته است که؛ چرا امام خمینی در مورد بنی صدر مثل شهید بهشتی موضع نميگرفت؟ چرا امام خمینی در مورد شریعتی مثل شهید مطهری موضع نميگرفت؟ و چرا حضرت علی(ع) در مورد عثمان مثل ابوذر موضع نميگرفت؟
🔹بازخوانی تاریخ مواجهه جریان حق و جریان باطل ما را با شخصیتهايی آشنا ميکند که از علم و دانش خود در راه هدف مقدس شبهه زدایی و روشنگری جریان حق استفاده کرده و چه بسا تمام هستی و آبرو و جان خود را در این راه فدا کردهاند. در تاریخ معاصر ایران، روشنگریهاي شهید مطهری علیه مارکسیست ها، سکولارها، فرقانیها و طرفداران اسلام التقاطی و اسلام منهای روحانیت، بزرگترین مصداق از عالمانی است که در برابر انحرافات، سرمایه علمی خود را همچون سراجی روشنگر، در طبق اخلاص گذاشتند و ميگذارند.
🔸شاید به این دلیل ميتوان به این سبک از روشنگری عنوان «شهاب ثاقب» را اطلاق نمود که هم روشنگر است و سوزاننده و نافذ و هم رسوخ کننده. رسوخ افکار شهید مطهری چنان بود که در فتنه هجوم شبهات بهترین دستگاه معرفتی را برای طیف وسیعی از اقشار مردم ـ از دبستان تا اساتید دانشگاه ـ فراهم مینمود. و در سوزندگی مکتب شهید مطهری همین نکته بس که ملتقطان تحمل ننموده و ایشان را ترور کردند.
🔹تحلیل گران تاریخ صدر اسلام به نکته ای اشاره میکنند که معیاری کلیدی در درک نحوه مدیریتی ولی الهی است. در دوران غصب حکومت الهی و دورانی که انحرافات یکی پس از دیگری به اسلام ناب محمدی حمله ور شده بود،گرچه حضرت امیر المومنین به صرافت و تدبیر در صدد حفاظت از شالوده آموزههای دینی بودند اما بنا بر مصلحت جایگاه حساس و ویژه ایشان در میان مسلمانان و دلایل دیگری که به ذهن ميرسد و بسیاری دیگر که از دسترس افکار ما کوتاه است، وظیفه صراحت انتقاد از کجروی ها به جناب ابوذر واگذار شده بود.
💢هنگامی که ابوذر استخوان بر سر کعب الاحبارها ميکوبید و برسر خلیفه سوم فریاد میزد و در کاخ معاویه او را رسوا ميکرد، علی (ع) با تمجید و تکریمهاي صریح از ابوذر به طور ضمنی انتقادات و روشنگریهاي ایشان را تایید مينمود و خطاب به ابوذر ميفرمود: "انک غضبت لله فارج من غضبت له آن القوم خافوک علی دنیاهم و خفتهم علی دینک" (نهج البلاغه، خطبه 130)
📚 هفته نامه 9دی اسفند 89
⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |گستره دین
🎙آیت الله مصباح یزدی
جلسه نخست
⏰ 3 مهر 1380
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
001_80-07-03.mp3
11.8M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |#گستره_دین
🎙آیت الله #مصباح_یزدی
جلسه نخست
🔹زندگی اخروی انسان، دقیقاً محصول و نتیجه رفتار و اعمال دنیوی او است. انسان حقیقتی پویا و در حال شدن است که ساختار وجودی و شیوه زندگی آن جهاتیاش را خود و با اعمال و رفتار خویش رقم میزند و در مقام گزینش شیوههای رفتار، باید احکام الزامی دین را رعایت کند. این نگرش که همان تفکر اسلامی ناب است، نه دیدگاه افراطی «اکثری» را بر میتابد و نه نگرش تفریطی «اقلی» را میپذیرد. تمام اموری که اصل و یا کیفیّت انجام آنها مورد الزام دین نیست، در دایره برنامهریزی و تحقیق و مطالعهی انسان قرار میگیرد.
🔹تصمیمگیری درباره اصل و چگونگی انجام آنها، به عقل و نیروی فکر و اندیشهی انسانها وانهاده شده است، تا با کاوشهای خود و بهرهگیری از دستآوردهای علمی و تحقیقی دیگران، زمینه را برای هر چه بیشتر و بهتر به کمال رسیدن و تأمین مصالح خویش فراهم آورند.
🔻 پ.ن:
یکی از مهمترین و فوقالعادهترین درسگفتار استاد مصباح هست که انشالله به مرور به صورت روزانه بارگذاری میشود.
⚜️ @Taammolat74
📚 نظریه حضرت آیتالله مصباح یزدی در قلمرو ماهیت علم دینی
🔹 فصلنامه انتقادی ـ نظری کتاب نقد شماره ۷۶
این مجموعه ۲۶۲ صفحهای شامل شش مقاله با عناوین زیر میباشد:
ـ رابطه علم و دین از دیدگاه حضرت آیتالله محمدتقی مصباح یزدی/ علی مصباح یزدی
ـ سکولار نبودن گزارههای علوم توصیفی/ حسین عشاقی
ـ جایگاه نظریه علم دینی آیتالله مصبـاح یزدی در میان طبقه بندی جدید نظریه هـای علم دینی/ سیدمحمدتقی موحد ابطحی
ـ علوم انسانی اسلامی و علم دینی از دید آیتالله مصباح یزدی/ مهدی عبداللهی
ـ نقد و بررسی هویت علم دینی از دیدگاه آیتالله مصباح یزدی/ خسرو باقری
ـ تحلیل و ارزیابی مدل شناختی دیدگاه آیتالله مصباح یزدی در تولید علوم انسانی اسلامی/ مرضیه عبدلی
🔗 برای سفارش آنلاین این کتاب اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰مسأله ففط انتقام نیست! ✍️ مهدی محمدی ۱- مسئله پاسخدهی به ترور شهید فخری زاده فقط انتقام نیست.
🔰 مجاهد حقیقی و فخر علمی ایران
✍️ مهدی مولایی آرایی
🔘 بخش 1 از 2
مهمترین ویژگیهای ایشان به عنوان یک «مجاهد حقیقی و فخر علمی ایران» عبارت است از:
۱️ . هدفداری: زندگی ایشان «هدفمند» بود و «علم» را برای هدف والایی میخواست. گرچه علم فینفسه امری ارزشمند است اما هنگامی که با هدفی مقدس که برخاسته از «ایمان» است، پیوند بخورد، ارزش آن دوچندان میشود. «هدفِ» فخریزاده، کسب علم برای عزتمندی جهان اسلام و این هدف است که خار چشم دشمنان میشود. به واقع باید گفت وجه تمایز دانش هستهای و دفاعی از بسیاری از علوم دیگر در کشورمان این است که این دانشها با هدفی والا گره خوردهاند و به همین دلیل دشمنان وطن، تاب و تحمل پیشرفت این علوم را ندارند. در اینجا سوال جدی آن است که علوم انسانی که وظیفه ارتقای ایمان و باور و جهتمندی را بر عهده دارند، تا چه میزان در این مسیر نقش مؤثری داشتهاند؟
۲️ . استقامت: گرچه انسانهای بسیاری در زندگی و علم خود دارای هدف هستند اما اندکند افرادی که در مسیر تحقق هدف، استقامت میکنند. هر قدر مسیر سختتر و سنگلاخیتر و هدف، «تمدنیتر» باشد، پایداری و استقامت در آن مسیر سختتر است. فخریزاده در مسیر «تمدنسازی نوین اسلامی»، طریق «العلم سلطان» را انتخاب کرد و برای یادگیری دانشهای روز دنیا، استقامت و پایداری نشان داد و خود را به مرز دانش دنیا رساند.
۳️ . پیوند علم با زندگی: اثرگذاری دانش و علمِ فخریزاده در «زندگی عمومی مردم و پیشرفت واقعی کشور» وجه تمایز او با بسیاری از اندیشمندان و دانشمندان است. فخریزاده در کنار وجوه و ابعاد نظری دانش و معرفت، به وجه تکنیکی و ابزاری علم که ساخت ابزار و ملموس کردن آن در زندگی مردم است توجه داشت. این توجه ناشی از دو امر است: ۱) ارزشمند بودن شناخت دقیق مسالههای واقعی کشور و مردم و تلاش برای حل آنها ۲) باور به اینکه علم و دانش زمانی ارزش واقعی خود را پیدا میکند که در یک چارچوب معرفتی و شناختی والا به ابزار و تکنیک تبدیل شود و تأثیر آن برای عموم مردم قابل درک و یا مشاهده باشد.
⚜️ @Taammolat74