🔰علی(ع) مصلحت ميداند که ابوذر به صراحت فریاد کشد!
🔸گاهی اوقات این سوال مطرح ميشود که چرا برخی موضع گیریها و افشاگریهاي آیت الله مصباح در زمینههایی است که رهبرانقلاب در آن موضع نميگیرند و یا موضع با شدت به نسبت کمتری میگیرند؟ به اعتقاد من پاسخ این پرسش در پرسشهاي دیگری نهفته است که؛ چرا امام خمینی در مورد بنی صدر مثل شهید بهشتی موضع نميگرفت؟ چرا امام خمینی در مورد شریعتی مثل شهید مطهری موضع نميگرفت؟ و چرا حضرت علی(ع) در مورد عثمان مثل ابوذر موضع نميگرفت؟
🔹بازخوانی تاریخ مواجهه جریان حق و جریان باطل ما را با شخصیتهايی آشنا ميکند که از علم و دانش خود در راه هدف مقدس شبهه زدایی و روشنگری جریان حق استفاده کرده و چه بسا تمام هستی و آبرو و جان خود را در این راه فدا کردهاند. در تاریخ معاصر ایران، روشنگریهاي شهید مطهری علیه مارکسیست ها، سکولارها، فرقانیها و طرفداران اسلام التقاطی و اسلام منهای روحانیت، بزرگترین مصداق از عالمانی است که در برابر انحرافات، سرمایه علمی خود را همچون سراجی روشنگر، در طبق اخلاص گذاشتند و ميگذارند.
🔸شاید به این دلیل ميتوان به این سبک از روشنگری عنوان «شهاب ثاقب» را اطلاق نمود که هم روشنگر است و سوزاننده و نافذ و هم رسوخ کننده. رسوخ افکار شهید مطهری چنان بود که در فتنه هجوم شبهات بهترین دستگاه معرفتی را برای طیف وسیعی از اقشار مردم ـ از دبستان تا اساتید دانشگاه ـ فراهم مینمود. و در سوزندگی مکتب شهید مطهری همین نکته بس که ملتقطان تحمل ننموده و ایشان را ترور کردند.
🔹تحلیل گران تاریخ صدر اسلام به نکته ای اشاره میکنند که معیاری کلیدی در درک نحوه مدیریتی ولی الهی است. در دوران غصب حکومت الهی و دورانی که انحرافات یکی پس از دیگری به اسلام ناب محمدی حمله ور شده بود،گرچه حضرت امیر المومنین به صرافت و تدبیر در صدد حفاظت از شالوده آموزههای دینی بودند اما بنا بر مصلحت جایگاه حساس و ویژه ایشان در میان مسلمانان و دلایل دیگری که به ذهن ميرسد و بسیاری دیگر که از دسترس افکار ما کوتاه است، وظیفه صراحت انتقاد از کجروی ها به جناب ابوذر واگذار شده بود.
💢هنگامی که ابوذر استخوان بر سر کعب الاحبارها ميکوبید و برسر خلیفه سوم فریاد میزد و در کاخ معاویه او را رسوا ميکرد، علی (ع) با تمجید و تکریمهاي صریح از ابوذر به طور ضمنی انتقادات و روشنگریهاي ایشان را تایید مينمود و خطاب به ابوذر ميفرمود: "انک غضبت لله فارج من غضبت له آن القوم خافوک علی دنیاهم و خفتهم علی دینک" (نهج البلاغه، خطبه 130)
📚 هفته نامه 9دی اسفند 89
⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |گستره دین
🎙آیت الله مصباح یزدی
جلسه نخست
⏰ 3 مهر 1380
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
001_80-07-03.mp3
11.8M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |#گستره_دین
🎙آیت الله #مصباح_یزدی
جلسه نخست
🔹زندگی اخروی انسان، دقیقاً محصول و نتیجه رفتار و اعمال دنیوی او است. انسان حقیقتی پویا و در حال شدن است که ساختار وجودی و شیوه زندگی آن جهاتیاش را خود و با اعمال و رفتار خویش رقم میزند و در مقام گزینش شیوههای رفتار، باید احکام الزامی دین را رعایت کند. این نگرش که همان تفکر اسلامی ناب است، نه دیدگاه افراطی «اکثری» را بر میتابد و نه نگرش تفریطی «اقلی» را میپذیرد. تمام اموری که اصل و یا کیفیّت انجام آنها مورد الزام دین نیست، در دایره برنامهریزی و تحقیق و مطالعهی انسان قرار میگیرد.
🔹تصمیمگیری درباره اصل و چگونگی انجام آنها، به عقل و نیروی فکر و اندیشهی انسانها وانهاده شده است، تا با کاوشهای خود و بهرهگیری از دستآوردهای علمی و تحقیقی دیگران، زمینه را برای هر چه بیشتر و بهتر به کمال رسیدن و تأمین مصالح خویش فراهم آورند.
🔻 پ.ن:
یکی از مهمترین و فوقالعادهترین درسگفتار استاد مصباح هست که انشالله به مرور به صورت روزانه بارگذاری میشود.
⚜️ @Taammolat74
📚 نظریه حضرت آیتالله مصباح یزدی در قلمرو ماهیت علم دینی
🔹 فصلنامه انتقادی ـ نظری کتاب نقد شماره ۷۶
این مجموعه ۲۶۲ صفحهای شامل شش مقاله با عناوین زیر میباشد:
ـ رابطه علم و دین از دیدگاه حضرت آیتالله محمدتقی مصباح یزدی/ علی مصباح یزدی
ـ سکولار نبودن گزارههای علوم توصیفی/ حسین عشاقی
ـ جایگاه نظریه علم دینی آیتالله مصبـاح یزدی در میان طبقه بندی جدید نظریه هـای علم دینی/ سیدمحمدتقی موحد ابطحی
ـ علوم انسانی اسلامی و علم دینی از دید آیتالله مصباح یزدی/ مهدی عبداللهی
ـ نقد و بررسی هویت علم دینی از دیدگاه آیتالله مصباح یزدی/ خسرو باقری
ـ تحلیل و ارزیابی مدل شناختی دیدگاه آیتالله مصباح یزدی در تولید علوم انسانی اسلامی/ مرضیه عبدلی
🔗 برای سفارش آنلاین این کتاب اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰مسأله ففط انتقام نیست! ✍️ مهدی محمدی ۱- مسئله پاسخدهی به ترور شهید فخری زاده فقط انتقام نیست.
🔰 مجاهد حقیقی و فخر علمی ایران
✍️ مهدی مولایی آرایی
🔘 بخش 1 از 2
مهمترین ویژگیهای ایشان به عنوان یک «مجاهد حقیقی و فخر علمی ایران» عبارت است از:
۱️ . هدفداری: زندگی ایشان «هدفمند» بود و «علم» را برای هدف والایی میخواست. گرچه علم فینفسه امری ارزشمند است اما هنگامی که با هدفی مقدس که برخاسته از «ایمان» است، پیوند بخورد، ارزش آن دوچندان میشود. «هدفِ» فخریزاده، کسب علم برای عزتمندی جهان اسلام و این هدف است که خار چشم دشمنان میشود. به واقع باید گفت وجه تمایز دانش هستهای و دفاعی از بسیاری از علوم دیگر در کشورمان این است که این دانشها با هدفی والا گره خوردهاند و به همین دلیل دشمنان وطن، تاب و تحمل پیشرفت این علوم را ندارند. در اینجا سوال جدی آن است که علوم انسانی که وظیفه ارتقای ایمان و باور و جهتمندی را بر عهده دارند، تا چه میزان در این مسیر نقش مؤثری داشتهاند؟
۲️ . استقامت: گرچه انسانهای بسیاری در زندگی و علم خود دارای هدف هستند اما اندکند افرادی که در مسیر تحقق هدف، استقامت میکنند. هر قدر مسیر سختتر و سنگلاخیتر و هدف، «تمدنیتر» باشد، پایداری و استقامت در آن مسیر سختتر است. فخریزاده در مسیر «تمدنسازی نوین اسلامی»، طریق «العلم سلطان» را انتخاب کرد و برای یادگیری دانشهای روز دنیا، استقامت و پایداری نشان داد و خود را به مرز دانش دنیا رساند.
۳️ . پیوند علم با زندگی: اثرگذاری دانش و علمِ فخریزاده در «زندگی عمومی مردم و پیشرفت واقعی کشور» وجه تمایز او با بسیاری از اندیشمندان و دانشمندان است. فخریزاده در کنار وجوه و ابعاد نظری دانش و معرفت، به وجه تکنیکی و ابزاری علم که ساخت ابزار و ملموس کردن آن در زندگی مردم است توجه داشت. این توجه ناشی از دو امر است: ۱) ارزشمند بودن شناخت دقیق مسالههای واقعی کشور و مردم و تلاش برای حل آنها ۲) باور به اینکه علم و دانش زمانی ارزش واقعی خود را پیدا میکند که در یک چارچوب معرفتی و شناختی والا به ابزار و تکنیک تبدیل شود و تأثیر آن برای عموم مردم قابل درک و یا مشاهده باشد.
⚜️ @Taammolat74
🔰 مجاهد حقیقی و فخر علمی ایران
✍️ مهدی مولایی آرایی
🔘 بخش 2 از 2
۳️ . پیوند علم با زندگی: اثرگذاری دانش و علمِ فخریزاده در «زندگی عمومی مردم و پیشرفت واقعی کشور» وجه تمایز او با بسیاری از اندیشمندان و دانشمندان است. فخریزاده در کنار وجوه و ابعاد نظری دانش و معرفت، به وجه تکنیکی و ابزاری علم که ساخت ابزار و ملموس کردن آن در زندگی مردم است توجه داشت. این توجه ناشی از دو امر است: ۱) ارزشمند بودن شناخت دقیق مسالههای واقعی کشور و مردم و تلاش برای حل آنها ۲) باور به اینکه علم و دانش زمانی ارزش واقعی خود را پیدا میکند که در یک چارچوب معرفتی و شناختی والا به ابزار و تکنیک تبدیل شود و تأثیر آن برای عموم مردم قابل درک و یا مشاهده باشد.
۴️ . گمنامی یا فخرفروشی: دانشمندبودن خصوصاً در عرصههای علمی حساس و مهم، به سرعت زمینه شهرت و حتی فخرفروشی را برای یک فرد ایجاد میکند. «فخریزاده» اگر میخواست «مشهور» شود یا «فخر بفروشد»، به سادگی و به آسانی امکانپذیر بود و هزاران نفر برای تبلیغ او هزینه میکردند. اما او به عنوان یک «مجاهد علمی»، گمنامی را انتخاب کرد و شهرت و فخرفروشی را دون شأن خود دانست. این معاملهای است که انسان مجاهد با خدای تبارک و تعالی میکند تا «شهادت» را نصیب او کند و عنوان «فخر ایران» به او تعلق میگیرد.
۵ . فخریزادهها؛ میزانی برای شناخت فطرت انسانی و تحقق تمدن نوین اسلامی: نتیجهی دیگر این معامله آن میشود که در غم فقدان او، «آزادیخواهان حقیقی» ناراحت شده و خونخواه او میشوند. به عبارت دیگر میتوان گفت «فخریزادهها» میزانی برای شناخت فطرت پاک انسانها هستند. به هر میزان یک انسان در غم او نگران باشد و به او نزدیک شود، متعلق به فرهنگ «فخریزاده» خواهد بود و به هر میزان یک انسان نسبت به آن بیتوجه بوده و یا در جهت عکس حرکت کند، از فطرت انسانی خود فاصله گرفته است. به نظر میرسد شکلگیری «تمدن نوین اسلامی» از مسیر تکثیر و تجمیع فرهنگ فخریزادهها در حوزههای مختلف که نتیجهی فرهنگ «فطره الله التی فطر الناس علیها» میباشد، تحقق پیدا خواهد کرد.
۶. از سراب تا مسیر واقعی پیشرفت: آن چیزی که جامعه امروز ایران از آن خسته شده است، «حرف بدون عمل» است و آن چیزی که فخریزاده انجام داد «عملِ بدون شوی تبلیغاتی و رسانهای» بود. امروزه میبینیم که برخی انسانها و سازمانها برای کوچکترین کار خود یا برای اثبات ولایتمداربودن خود به تکرار سخنان «ولی» روی آوردهاند یا به دنبال انتشار «عکس با ولی» هستند. اما فخریزاده مسیر دیگری را انتخاب کرد، او سخن «ولی» را شنید و برای تحقق آن شب و روز عمل کرد. ایران امروز برای پیشرفت، نیازمند حضور این روحیهی جهادی در بخشهای مختلف بهویژه در حوزه اقتصاد و فرهنگ است و هر راهی جز این، «سرابی» بیش نخواهد بود.
⚜️ @Taammolat74
📮«اگر ما ترتيبي اصولي در دانشگاه ها داشتيم، هرگز طبقه #روشنفكر دانشگاهي نداشتيم كه در بحراني ترين اوضاع ايران در نزاع و چند دستگي با خودشان باشند و از مردم بريده باشند و از آنچه كه بر مردم مي گذرد چنان آسان گذرند كه گويي در ايران نيستند! تمام عقب ماندگي هاي ما به خاطر عدم شناخت صحيح اكثر روشنفكران دانشگاهي از #جامعه_اسلامي_ايران بود و متأسفانه هم اكنون هم هست!»
✍️ امام خمینی (ره)
📚(صحيفه نور، جلد12، ص 207)
⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار
#اختصاصی
🔶 موضوع |روشنفکری انقلاب، آری یا خیر؟!
🎙استاد رحیمپور ازغدی
بخش نخست
همایش "روشنفکر مطهر، سه روز با روشنفکری انقلاب اسلامی"
بسیج دانشجویی دانشکده الهیات دانشگاه تهران
⏰ 14 اردیبهشت 98
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
روشنفکری مطهر 1.mp3
35.18M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |#روشنفکری_انقلاب ، آری یا خیر؟!
🎙استاد #رحیمپور_ازغدی
بخش نخست
🔹مدعیان نوعی روشنفکری دینی در عرصه فرهنگ سرهنگ وار عمل کردند و مطهری را آنگونه به شهادت رساندند. مطهری با انواع التقاط مبارزه کرد از تحجر و نفی اجتهاد تا روشنفکریهای سکولار و هر کدام از این جریانها اتهامهایی را به او وارد کردند.
🔹شهید مطهری با اصل ضرورت روشنفکری دینی کاملاً موافق است و تعریف میکند که قشری به وجود آمد که به طور حرفهای درس حوزه نخوانده است اما علایق اسلامی و مطالعات اسلامی دارد، اطلاعات عمومی و خارجی به روزی دارد، با مکاتب رقیب آشناست اما از طرفی هم تحت تأثیر آنها قرار گرفته است، نگاه عمیق ندارد و افکارشان متناقض است ضمن آنکه زبانشان مؤثر است و بهتر میتوانند با جامعه ارتباط برقرار کنند.
⚜️ @Taammolat74
🎉 #روز_دانشجو را به تو تبریک نمیگویم
تو را به این روز تبریک میگویم
که این روز بی تو، و بی حس “آرمان خواهی”
و “ایمانت به حق طلبی”، وجودی بی معناست...
روز دانشجو مبارک🌸🌸🌸
❇️امام صادق عليهالسلام:
لَستُ اُحِبُّ أن أرَى الشّابَّ مِنكُم إلاّ غادِيا في حالَينِ : إمّا عالِما أومُتَعَلِّما
دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم:
دانشمند يا دانشجو.
📚 الأمالى، طوسى، ص ۳۰۴
🔻پ.ن:
پوستر (راه علم)، طراح: مهدی زارع-میبد
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @nasra_yazd
🔰 ساختار آموزشی شکست خورده است!
✍️ محمدحسین بادامچی
🔸به نظر من ساختار آموزش عالی ما بی سر و صدا شکست خورده و این شکست را حدود سالهای 1390 عده2ای درک کرده بودند. مهمترین نماد این شکست، بی معنایی رشتههای مهندسی است. ما بیشترین تعداد مهندس را در جهان داریم و این وحشتناک است. از طرفی به هیچ وجه کشوری صنعتی نیستیم.
🔹دانشجویان علوم انسانی عمدتا خیلی نظری و بیرون از مرکز به مسائل نگاه میکنند و در حاشیه هستند. هم در حاشیه قرار داده شده اند و هم خودشان به این عادت کرده اند و با امور انتزاعی بیشتر مشغولند. بچههای علوم انسانی از همان دوره مدارس، این حس بیرون از گود بودن و جدی گرفته نشدن، به آنها القا شده.
🔸به وضوح مشخص است که ساختار آموزش عالی (وقتی میگویم آموزش عالی منظورم کلا آموزش است) شکست خورده. در حالی که هنوز ساختار سابق ما در بخش عمده ای از آموزش عالی و آموزش و پرورش ما کارش را ادامه میدهد و مهمترین شاخصش، مفهوم «پیشرفت علم» است. پیشرفت علمی، یعنی تعداد مقالات، ثمره کل این نوع آموزش است.
💢الان مثل ما مثل یک کشتی است که در حال غرق است اما بالای آن هنوز عده ای مشغول کنکور و صرف انرژی هستند. این جریان خیلی آگاهانه به سمت فضای کسب و کار هم هدایت میشود. این هم حاصل توهم تکنوکراتهاست. الان شرکتها وارد دانشگاهها شده اند و حریمها را رد کردهاند . استاد دانشگاه رسما در اتاقش شرکتداری میکند!
🔸 این نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی اوایل دهه 90 شکست خورد و این صدای شکستن را عده ای شنیدند و این شنیدن به #جنبش_ناراضیان مربوط است.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 سیدجواد میری و نقد آموزش عالی 📍سیدجواد میری تحصیلکرده رشته جامعهشناسی در دانشگاه بریستول انگلی
🔉 مصاحبه صوتی
🔶 موضوع |معضلات آموزش عالی
🎙دکتر سیدجواد میری
گفتگو با "روزنامه رسالت"
⏰ ۵ تیر ۱۳۹۹
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇