eitaa logo
تاملات
743 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
341 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
موحدی 04.mp3
21.52M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |؛ دانش توزیع بهره مندی‌ها دکتر بکنظر بخش چهارم 🔹اقدام به معنای شناخت قواعد ناعادلانه بازی و تعبیه قواعد عادلانه در ساختار حکمرانی است والا این بهره‌مندان خواهند بود که به تدریج مسلح به ابزار زر و زور و تزویر، به تحکیم و تقویت هر چه بیشتر قواعد بازی به نفع خود دست خواهند زد. . 🔹لازمه‌اش تجهیز به دانش اقتصاد سیاسی است؛ دانشی که بیشتر از هر چیز مستلزم درک عدالت و پیچیدگی فهم آن است! 🔗 برای شنیدن بخش نخست اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔰 نشانه‌شناسی یک سقوط ✍️ ثمانه اکوان 🔸اصلاً بحث احتضار یا فروپاشی آمریکا بحث کاملاً آمریکایی است. یعنی خود آنها در کشور خود دارند درباره این موضوع بحث می‌کنند. آمریکایی‌ها از لحاظ تئوریک و تاریخی خود را با امپراطوری روم مقایسه می‌کنند و روم هم در اوج قرار داشت. آمریکایی‌ها با توسل به همین نظریه که «روم یک‌شبه نابود نشد» می‌گویند اکنون قرن آمریکایی تمام شده که هیچ، قرن ضدآمریکایی هم در جهان بوجود آمده است و همینطور که روم یک‌شبه نابود نشد آمریکا هم در همین پروسه قرار گرفته است. 🔹 مساله افول چند تا مؤلفه دارد و آنها در کنار هم است که نشانه‌های اضمحلال را نشان می‌دهند. روم هم صرفاً مشکل بیرونی نداشت. روم از داخل فاسد بود. سیستم و ساختارش و سیاستمدارهایش فاسد بودند. از طرف دیگر مردمش را به چیزهایی سرگرم می‌کرد که خاستگاه فرهنگی و اجتماعی‌شان نبود. اکنون وضعیت آمریکا هم همینطور است. شکاف‌های اجتماعی آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری اخیر خود را به عینه نشان داد و باعث چند دستگی مردم شد. 🔸به باور فرانسیس رابرت شور، مساله مقاومت مردم دنیا مقابل امپراتوری آمریکا به دلیل این است که امپراتوری در قرن جدید دیگر معنا پیدا نمی‌کند. نه تنها امپراتوری که استعمارگری هم دیگر جواب نمی‌دهد. اکنون شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شوند که آمریکا دیگر نتواند کارهایی را که پیشتر با توسل به قدرت خود انجام می‌داد، صورت دهد. 💢می‌توان این‌گونه هم گفت که مردم آمریکا دیگر نمی‌توانند صدایشان را از طریق رسانه‌ها به گوش اهالی سیاست برسانند و سعی دارند با حضور در خیابان حرف‌شان را بیان کنند. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ شنیده‌ها حاکی است حال عمومی آیت‌الله مصباح یزدی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و عضو م
🔰تئوریسین عقلانیت انقلابی ✍️ رسول لطفی 📍آیت الله مصباح یزدی(حفظه‌الله) از چهره‌های طراز علمی، اندیشمند متعهد و مبتکری که نقش بی‌نظیری در تولید، تبیین و ترویج اندیشه‌های اسلامی دارد. جامعیت شخصیت ایشان موجب شده تا منزلت کم‌نظیری پیدا کند. تلاش‌های عالمانه و اندیشمندانه ایشان، تداعی‌گر راه و رسم شهید مطهری(ره)، وجهه تشکیلاتی و کار جمعی ایشان یادآور منش شهید بهشتی(ره)، وارستگری اخلاقی و تهذیب رفتاری ایشان تجلی‌گر استاد فرزانه ایشان علامه طباطبایی(ره) و شاخصه عرفان اجتماعی سیاسی و فعالیت‌های سیاسی و انقلابی ایشان نیز نشانگر تأثیرپذیری ایشان از تعالیم امام خمینی(ره) است. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰تئوریسین عقلانیت انقلابی ✍️ رسول لطفی 📍آیت الله مصباح یزدی(حفظه‌الله) از چهره‌های طراز علمی، اندی
✔️[ادامه...] 🔸ایشان از همان سال‌های ابتدای انقلاب در نقد اندیشه‌های التقالی و بعدها در نقد اندیشه‌های نقش مهم و قابل توجهی را ایفا کردند. بر همین اساس جناح‌های فکری التقاطی به پشتوانه قدرت سیاسی، ایشان را مورد هجمه‌های بسیاری قرار دادند. همچنین آیت الله مصباح یزدی از جمله افراد پیشرو در بوده و در موضوعات مختلف صاحب‌نظر بوده است. 🔹اما مهمتر از این کادرسازی و ساختارمند کردن پروژه اسلامی‌سازی علوم انسانی در موسسه در راه حق و بعدها (ره) بوده است. تشکیلاتی بسیار مهم که علاوه بر تئوری‌پردازی در ساحت علوم انسانی، به تربیت شاگردان بسیاری پرداخته و از سویی تأثیرگذاری اجتماعی و سیاسی خوبی در جامعه ایجاد کرده است. 🔸تربیت کارشناسان متخصص در بخش‌های مختلف علوم انسانی از جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، تاریخ و حقوق و... تا فلسفه و کلام از دستاوردهای بسیار خوب این جریان مؤثر در بدنه فکری و علمی جامعه بوده است. بیش از ده‌ها نشریه تخصصی علمی ـ پژوهشی و شش نشریه علمی ـ ترویجی به همراه پنج نشریه عمومی از دستاوردهای این موسسه علمی بوده است. 🔹نشریه «» از جمله نشریات عمومی با سردبیری حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر# سيداحمد‌_رهنمايى است که سعی کرده در حوزه نیز پویا باشد. یکی دیگر از امتیازات پربرکت این ساختار، ایجاد یک سازه قوی فرهنگی، در حوزه پشتیبانی و ترویج عقبه تئوریک انقلاب اسلامی می‌باشد که همان است که خود آن داستان مفصلی دارد. این هوشمندی ایشان امتیاز بالایی است که بسیاری از علماء و اندیشمندان اسلامی از آن غافل شدند و همین شد که (ره) با همه بزرگی‌اش قائم به شخص او بود و مسیر او امتداد نیافت. 💢به راستی می‌توان آیت‌الله را از جمله شخصیت‌های نمونه‌ای دانست که با بازخوانی زندگی و فعالیت‌های اجتماعی ایشان به درستی می‌توان عنوان کرد که علاوه بر اینکه ایشان طراح و تئوریسن هستند، در زیست عملی خود نیز آنرا پیاده کردند؛ هرچند به دلایل متعددی که در این یادداشت مجالش نیست، متأسفانه روایت‌ها و تصویر‌های ناصحیحی از این شخصیت بزرگ در رسانه‌ها ترویج شده است. همین بس که متأسفانه چهره علمی ایشان در لابه لای بازی‌های سیاسی زمانه به خفا رفته است و درک درستی از ایشان ارائه نمی‌شود. ⚜️ @Taammolat74
🔰علی(ع) مصلحت مي‌داند که ابوذر به صراحت فریاد کشد! 🔸گاهی اوقات این سوال مطرح مي‌شود که چرا برخی موضع گیری‌ها و افشاگری‌هاي آیت الله مصباح در زمینه‌هایی است که رهبرانقلاب در آن موضع نمي‌گیرند و یا موضع با شدت به نسبت کمتری می‌گیرند؟ به اعتقاد من پاسخ این پرسش در پرسش‌هاي دیگری نهفته است که؛ چرا امام خمینی در مورد بنی صدر مثل شهید بهشتی موضع نمي‌گرفت؟ چرا امام خمینی در مورد شریعتی مثل شهید مطهری موضع نمي‌گرفت؟ و چرا حضرت علی(ع) در مورد عثمان مثل ابوذر موضع نمي‌گرفت؟ 🔹بازخوانی تاریخ مواجهه جریان حق و جریان باطل ما را با شخصیت‌هايی آشنا مي‌کند که از علم و دانش خود در راه هدف مقدس شبهه زدایی و روشنگری جریان حق استفاده کرده و چه بسا تمام هستی و آبرو و جان خود را در این راه فدا کرده‌اند. در تاریخ معاصر ایران، روشنگری‌هاي شهید مطهری علیه مارکسیست ها، سکولارها، فرقانی‌ها و طرفداران اسلام التقاطی و اسلام منهای روحانیت، بزرگترین مصداق از عالمانی است که در برابر انحرافات، سرمایه علمی خود را همچون سراجی روشنگر، در طبق اخلاص گذاشتند و مي‌گذارند. 🔸شاید به این دلیل مي‌توان به این سبک از روشنگری عنوان «شهاب ثاقب» را اطلاق نمود که هم روشنگر است و سوزاننده و نافذ و هم رسوخ کننده. رسوخ افکار شهید مطهری چنان بود که در فتنه هجوم شبهات بهترین دستگاه معرفتی را برای طیف وسیعی از اقشار مردم ـ از دبستان تا اساتید دانشگاه ـ فراهم می‌نمود. و در سوزندگی مکتب شهید مطهری همین نکته بس که ملتقطان تحمل ننموده و ایشان را ترور کردند. 🔹تحلیل گران تاریخ صدر اسلام به نکته ای اشاره میکنند که معیاری کلیدی در درک نحوه مدیریتی ولی الهی است. در دوران غصب حکومت الهی و دورانی که انحرافات یکی پس از دیگری به اسلام ناب محمدی حمله ور شده بود،گرچه حضرت امیر المومنین به صرافت و تدبیر در صدد حفاظت از شالوده آموزه‌های دینی بودند اما بنا بر مصلحت جایگاه حساس و ویژه ایشان در میان مسلمانان و دلایل دیگری که به ذهن مي‌رسد و بسیاری دیگر که از دسترس افکار ما کوتاه است، وظیفه صراحت انتقاد از کجروی ها به جناب ابوذر واگذار شده بود. 💢هنگامی که ابوذر استخوان بر سر کعب الاحبارها مي‌کوبید و برسر خلیفه سوم فریاد میزد و در کاخ معاویه او را رسوا مي‌کرد، علی (ع) با تمجید و تکریم‌هاي صریح از ابوذر به طور ضمنی انتقادات و روشنگری‌هاي ایشان را تایید مي‌نمود و خطاب به ابوذر مي‌فرمود: "انک غضبت لله فارج من غضبت له آن القوم خافوک علی دنیاهم و خفتهم علی دینک" (نهج البلاغه، خطبه 130) 📚 هفته نامه 9دی اسفند 89 ⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |گستره دین 🎙آیت الله مصباح یزدی جلسه نخست ⏰ 3 مهر 1380 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
001_80-07-03.mp3
11.8M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙آیت الله جلسه نخست 🔹زندگی اخروی انسان، دقیقاً محصول و نتیجه رفتار و اعمال دنیوی او است. انسان حقیقتی پویا و در حال شدن است که ساختار وجودی و شیوه زندگی آن جهاتی‌اش را خود و با اعمال و رفتار خویش رقم می‌زند و در مقام گزینش شیوه‌های رفتار، باید احکام الزامی دین را رعایت کند. این نگرش که همان تفکر اسلامی ناب است، نه دیدگاه افراطی «اکثری» را بر می‌تابد و نه نگرش تفریطی «اقلی» را می‌پذیرد. تمام اموری که اصل و یا کیفیّت انجام آن‌ها مورد الزام دین نیست، در دایره برنامه‌ریزی و تحقیق و مطالعه‌ی انسان قرار می‌گیرد. 🔹تصمیم‌گیری درباره اصل و چگونگی انجام آن‌ها، به عقل و نیروی فکر و اندیشه‌ی انسان‌ها وانهاده شده است، تا با کاوش‌های خود و بهره‌گیری از دست‌آوردهای علمی و تحقیقی دیگران، زمینه را برای هر چه بیش‌تر و بهتر به کمال رسیدن و تأمین مصالح خویش فراهم آورند. 🔻 پ.ن: یکی از مهمترین و فوق‌العاده‌ترین درسگفتار استاد مصباح هست که انشالله به مرور به صورت روزانه بارگذاری می‌شود. ⚜️ @Taammolat74
📚 نظریه حضرت آیت‌الله مصباح یزدی در قلمرو ماهیت علم دینی 🔹 فصلنامه انتقادی ـ‌ نظری کتاب نقد شماره ۷۶ این مجموعه ۲۶۲ صفحه‎‌ای شامل شش مقاله با عناوین زیر می‌باشد: ـ رابطه علم و دین از دیدگاه حضرت آیت‎‌الله محمدتقی مصباح یزدی/ علی مصباح یزدی ـ ‌سکولار نبودن گزاره‌های علوم توصیفی/ حسین عشاقی ـ جایگاه نظریه علم دینی آیت‌الله مصبـاح یزدی در میان طبقه بندی جدید نظریه هـای علم دینی/ سیدمحمدتقی موحد ابطحی ـ‌ علوم انسانی اسلامی و علم دینی از دید آیت‌الله مصباح یزدی/ مهدی عبداللهی ـ نقد و بررسی هویت علم دینی از دیدگاه آیت‌الله مصباح یزدی/ خسرو باقری ـ‌ تحلیل و ارزیابی مدل شناختی دیدگاه آیت‌الله مصباح یزدی در تولید علوم انسانی اسلامی/ مرضیه عبدلی 🔗 برای سفارش آنلاین این کتاب اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰مسأله ففط انتقام نیست! ✍️ مهدی محمدی ‏۱- مسئله پاسخ‌دهی به ترور شهید فخری زاده فقط انتقام نیست.
🔰 مجاهد حقیقی و فخر علمی ایران ✍️ مهدی مولایی آرایی 🔘 بخش 1 از 2 مهمترین ویژگی‌های ایشان به عنوان یک «مجاهد حقیقی و فخر علمی ایران» عبارت است از: ۱️ . هدف‌داری: زندگی ایشان «هدفمند» بود و «علم» را برای هدف والایی می‌خواست. گرچه علم فی‌نفسه امری ارزشمند است اما هنگامی که با هدفی مقدس که برخاسته از «ایمان» است، پیوند بخورد، ارزش آن دوچندان می‌شود. «هدفِ» فخری‌زاده، کسب علم برای عزتمندی جهان اسلام و این هدف است که خار چشم دشمنان می‌شود. به واقع باید گفت وجه تمایز دانش هسته‌ای و دفاعی از بسیاری از علوم دیگر در کشورمان این است که این دانش‌ها با هدفی والا گره خورده‌اند و به همین دلیل دشمنان وطن، تاب و تحمل پیشرفت این علوم را ندارند. در اینجا سوال جدی آن است که علوم انسانی که وظیفه ارتقای ایمان و باور و جهت‌مندی را بر عهده دارند، تا چه میزان در این مسیر نقش مؤثری داشته‌اند؟ ۲️ . استقامت: گرچه انسان‌های بسیاری در زندگی و علم خود دارای هدف هستند اما اندکند افرادی که در مسیر تحقق هدف، استقامت می‌کنند. هر قدر مسیر سخت‌تر و سنگلاخی‌تر و هدف، «تمدنی‌تر» باشد، پایداری و استقامت در آن مسیر سخت‌تر است. فخری‌زاده در مسیر «تمدن‌سازی نوین اسلامی»، طریق «العلم سلطان» را انتخاب کرد و برای یادگیری دانش‌های روز دنیا، استقامت و پایداری نشان داد و خود را به مرز دانش دنیا رساند. ۳️ . پیوند علم با زندگی: اثرگذاری دانش و علمِ فخری‌زاده در «زندگی عمومی مردم و پیشرفت واقعی کشور» وجه تمایز او با بسیاری از اندیشمندان و دانشمندان است. فخری‌زاده در کنار وجوه و ابعاد نظری دانش و معرفت، به وجه تکنیکی و ابزاری علم که ساخت ابزار و ملموس کردن آن در زندگی مردم است توجه داشت. این توجه ناشی از دو امر است: ۱) ارزش‌مند بودن شناخت دقیق مساله‌های واقعی کشور و مردم و تلاش برای حل آنها ۲) باور به اینکه علم و دانش زمانی ارزش واقعی خود را پیدا می‌کند که در یک چارچوب معرفتی و شناختی والا به ابزار و تکنیک تبدیل شود و تأثیر آن برای عموم مردم قابل درک و یا مشاهده باشد. ⚜️ @Taammolat74
🔰 مجاهد حقیقی و فخر علمی ایران ✍️ مهدی مولایی آرایی 🔘 بخش 2 از 2 ۳️ . پیوند علم با زندگی: اثرگذاری دانش و علمِ فخری‌زاده در «زندگی عمومی مردم و پیشرفت واقعی کشور» وجه تمایز او با بسیاری از اندیشمندان و دانشمندان است. فخری‌زاده در کنار وجوه و ابعاد نظری دانش و معرفت، به وجه تکنیکی و ابزاری علم که ساخت ابزار و ملموس کردن آن در زندگی مردم است توجه داشت. این توجه ناشی از دو امر است: ۱) ارزش‌مند بودن شناخت دقیق مساله‌های واقعی کشور و مردم و تلاش برای حل آنها ۲) باور به اینکه علم و دانش زمانی ارزش واقعی خود را پیدا می‌کند که در یک چارچوب معرفتی و شناختی والا به ابزار و تکنیک تبدیل شود و تأثیر آن برای عموم مردم قابل درک و یا مشاهده باشد. ۴️ . گمنامی یا فخرفروشی: دانشمندبودن خصوصاً در عرصه‌های علمی حساس و مهم، به سرعت زمینه شهرت و حتی فخرفروشی را برای یک فرد ایجاد می‌کند. «فخری‌زاده» اگر می‌خواست «مشهور» شود یا «فخر بفروشد»، به سادگی و به آسانی امکان‌پذیر بود و هزاران نفر برای تبلیغ او هزینه می‌کردند. اما او به عنوان یک «مجاهد علمی»، گمنامی را انتخاب کرد و شهرت و فخرفروشی را دون شأن خود دانست. این معامله‌ای است که انسان مجاهد با خدای تبارک و تعالی می‌کند تا «شهادت» را نصیب او کند و عنوان «فخر ایران» به او تعلق می‌گیرد. ۵ . فخری‌زاده‌ها؛ میزانی برای شناخت فطرت انسانی و تحقق تمدن نوین اسلامی: نتیجه‌ی دیگر این معامله آن می‌شود که در غم فقدان او، «آزادیخواهان حقیقی» ناراحت شده و خونخواه او می‌شوند. به عبارت دیگر می‌توان گفت «فخری‌زاده‌ها» میزانی برای شناخت فطرت پاک انسان‌ها هستند. به هر میزان یک انسان در غم او نگران باشد و به او نزدیک شود، متعلق به فرهنگ «فخری‌زاده» خواهد بود و به هر میزان یک انسان نسبت به آن بی‌توجه بوده و یا در جهت عکس حرکت کند، از فطرت انسانی خود فاصله گرفته است. به نظر می‌رسد شکل‌گیری «تمدن نوین اسلامی» از مسیر تکثیر و تجمیع فرهنگ فخری‌زاده‌ها در حوزه‌های مختلف که نتیجه‌ی فرهنگ «فطره الله التی فطر الناس علیها» می‌باشد، تحقق پیدا خواهد کرد. ۶. از سراب تا مسیر واقعی پیشرفت: آن چیزی که جامعه امروز ایران از آن خسته شده است، «حرف بدون عمل» است و آن چیزی که فخری‌زاده انجام داد «عملِ بدون شوی تبلیغاتی و رسانه‌ای» بود. امروزه می‌بینیم که برخی انسان‌ها و سازمان‌ها برای کوچک‌ترین کار خود یا برای اثبات ولایت‌مداربودن خود به تکرار سخنان «ولی» روی آورده‌اند یا به دنبال انتشار «عکس با ولی» هستند. اما فخری‌زاده مسیر دیگری را انتخاب کرد، او سخن «ولی» را شنید و برای تحقق آن شب و روز عمل کرد. ایران امروز برای پیشرفت، نیازمند حضور این روحیه‌ی جهادی در بخش‌های مختلف به‌ویژه در حوزه اقتصاد و فرهنگ است و هر راهی جز این، «سرابی» بیش نخواهد بود. ⚜️ @Taammolat74
📮«اگر ما ترتيبي اصولي در دانشگاه ها داشتيم، هرگز طبقه دانشگاهي نداشتيم كه در بحراني ترين اوضاع ايران در نزاع و چند دستگي با خودشان باشند و از مردم بريده باشند و از آنچه كه بر مردم مي گذرد چنان آسان گذرند كه گويي در ايران نيستند! تمام عقب ماندگي هاي ما به خاطر عدم شناخت صحيح اكثر روشنفكران دانشگاهي از بود و متأسفانه هم اكنون هم هست!» ✍️ امام خمینی (ره) 📚(صحيفه نور، جلد12، ص 207) ⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |روشنفکری انقلاب، آری یا خیر؟! 🎙استاد رحیم‌پور ازغدی بخش نخست همایش "روشنفکر مطهر، سه روز با روشنفکری انقلاب اسلامی" بسیج دانشجویی دانشکده الهیات دانشگاه تهران ⏰ 14 اردیبهشت 98 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
روشنفکری مطهر 1.mp3
35.18M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | ، آری یا خیر؟! 🎙استاد بخش نخست 🔹مدعیان نوعی روشنفکری دینی در عرصه فرهنگ سرهنگ وار عمل کردند و مطهری را آنگونه به شهادت رساندند. مطهری با انواع التقاط مبارزه کرد از تحجر و نفی اجتهاد تا روشنفکری‌های سکولار و هر کدام از این جریان‌ها اتهام‌هایی را به او وارد کردند. 🔹شهید مطهری با اصل ضرورت روشنفکری دینی کاملاً موافق است و تعریف می‌کند که قشری به وجود آمد که به طور حرفه‌ای درس حوزه نخوانده است اما علایق اسلامی و مطالعات اسلامی دارد، اطلاعات عمومی و خارجی به روزی دارد، با مکاتب رقیب آشناست اما از طرفی هم تحت تأثیر آنها قرار گرفته است، نگاه عمیق ندارد و افکارشان متناقض است ضمن آنکه زبانشان مؤثر است و بهتر می‌توانند با جامعه ارتباط برقرار کنند. ⚜️ @Taammolat74
🎉 را به تو تبریک نمی‌گویم تو را به این روز تبریک می‌گویم که این روز بی تو، و بی حس “آرمان خواهی” و “ایمانت به حق طلبی”، وجودی بی معناست... روز دانشجو مبارک🌸🌸🌸 ❇️امام صادق عليه‌السلام: لَستُ اُحِبُّ أن أرَى الشّابَّ مِنكُم إلاّ غادِيا في حالَينِ : إمّا عالِما أومُتَعَلِّما دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو. 📚 الأمالى، طوسى، ص ۳۰۴ 🔻پ.ن: پوستر (راه علم)، طراح: مهدی زارع-میبد ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @nasra_yazd
🔰 ساختار آموزشی شکست خورده است! ✍️ محمدحسین بادامچی 🔸به نظر من ساختار آموزش عالی ما بی سر و صدا شکست خورده و این شکست را حدود سالهای 1390 عده2ای درک کرده بودند. مهمترین نماد این شکست، بی معنایی رشته‌های مهندسی است. ما بیشترین تعداد مهندس را در جهان داریم و این وحشتناک است. از طرفی به هیچ وجه کشوری صنعتی نیستیم. 🔹دانشجویان علوم انسانی عمدتا خیلی نظری و بیرون از مرکز به مسائل نگاه می‌کنند و در حاشیه هستند. هم در حاشیه قرار داده شده اند و هم خودشان به این عادت کرده اند و با امور انتزاعی بیشتر مشغولند. بچه‌های علوم انسانی از همان دوره مدارس، این حس بیرون از گود بودن و جدی گرفته نشدن، به آنها القا شده. 🔸به وضوح مشخص است که ساختار آموزش عالی (وقتی می‌گویم آموزش عالی منظورم کلا آموزش است) شکست خورده. در حالی که هنوز ساختار سابق ما در بخش عمده ای از آموزش عالی و آموزش و پرورش ما کارش را ادامه می‌دهد و مهمترین شاخصش، مفهوم «پیشرفت علم» است. پیشرفت علمی، یعنی تعداد مقالات، ثمره کل این نوع آموزش است. 💢الان مثل ما مثل یک کشتی است که در حال غرق است اما بالای آن هنوز عده ای مشغول کنکور و صرف انرژی هستند. این جریان خیلی آگاهانه به سمت فضای کسب و کار هم هدایت می‌شود. این هم حاصل توهم تکنوکرات‌هاست. الان شرکت‌ها وارد دانشگاه‌ها شده اند و حریم‌ها را رد کرده‌اند . استاد دانشگاه رسما در اتاقش شرکت‌داری می‌کند! 🔸 این نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی اوایل دهه 90 شکست خورد و این صدای شکستن را عده ای شنیدند و این شنیدن به مربوط است. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 سیدجواد میری و نقد آموزش عالی 📍سیدجواد میری تحصیل‌کرده رشته جامعه‌شناسی در دانشگاه بریستول انگلی
🔉 مصاحبه صوتی 🔶 موضوع |معضلات آموزش عالی 🎙دکتر سیدجواد میری گفتگو با "روزنامه رسالت" ⏰ ۵ تیر ۱۳۹۹ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
وضعیت آشفته مقالات علمی.m4a
12.04M
🔉 مصاحبه صوتی 🔶 موضوع |معضلات 🎙دکتر گفتگو با "روزنامه رسالت" 🔹مقصر اصلی در تولید پایان نامه و "رساله های کیلویی" و مقالات آی اس آی و مصوبات ارتقاء چه کسی هست؟ آیا قانون، دانشگاه، یا استاد و دانشجو مقصر هستند؟ چه رهیافتی برای صورتبندی این معضلات باید داشت؟ ⚜️ @Taammolat74
🔰در نقد چپ‌ستیزی نشریه اندیشه پویا ✍️محمد زارع شیرین کندی 🔸اگر کسانی در این گمان‌اند که چپ‌هایی نظیر و مانع توسعه و تجدد و پیشرفت و آزادی در ایران شده‌اند بزرگترین اهانت را به تاریخ و شعور ملت ایران می‌کنند. همچنانکه یکی از دشمنان خونی آل احمد و ، طرفداران آن دو را «ساده دل» پنداشته است. 🔹تاریخ پنجاه سال اخیر با خواست و آرزو و میل آل احمد و شریعتی و براهنی به پیش نیامده است. فرایندی بسیار پیچیده و غامض دارد و با تمنیات و مشتهیات و هوی و هوس‌ها حرکت نمی‌کند. 🔸 این هوس و آرزو که کاش آل احمد و براهنی و شریعتی و دیگر چپ‌ها نمی‌بودند تا ما زودتر متجدد (مدرن) می‌شدیم، هوس و خیالی است خام، و توهم و پنداری است تهی و عوامانه. 🔹باید تاریخ را درک کرد و فهمید. چرا آل احمد گل می‌کند و آن همه خواننده و طرفدار می‌یابد؟ چرا شخصی به اسم شریعتی پیدا می‌شود و آن همه مخاطب و شنونده و حامی و طرفدار دوآتشه بر گردش حلقه می‌زند؟ چرا براهنی با رمان‌ها، مقالات و اشعارش دل‌ها و ذهن‌های کثیری را فتح می‌کند؟ 🔸نخست باید اینها را فهمید و تبیین یا توصیف کرد و سپس از سیلی خوردنشان خوشحال و شادمان شد. مارکوزه در جایی گفته است که تاریخ شرکت بیمه نیست. تاریخ را هیچ گروهی نمی‌تواند بیمه کند و روند و حرکت آن را تضمین نماید. 🔹کاش تاریخ اخیر ما مطابق میل لیبرال‌های عزیز حرکت می‌کرد تا ما زودتر به سعادت دنیوی و خوشبختی و بهروزی و رفاه و آسایش و آزادی‌های مدرن فردی و اجتماعی می‌رسیدیم!! ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🎉 #روز_دانشجو را به تو تبریک نمی‌گویم تو را به این روز تبریک می‌گویم که این روز بی تو، و بی حس “آرما
📮جوانان عزیز دانشگاهى هر چه بیشتر در کسب علوم و فنون در اعتلاى کشور معظم خود کوشش نمایند و از نفوذ عناصر منحرف و وابسته به چپ و راست قاطعانه جلوگیرى کنند و نگذارند محیط مقدس ‍ دانشگاه آلوده به اغراض منحرفان و وابستگان به اجانب گردد. ✍️ امام خمینی (ره) 📚صحیفه نور جلد 18، ص 86 ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا رسانه های ما رسانه نیستند؟؟ 🎙نصراللهی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه‌آزاد 🔹پوشش خبری غیرحرفه‌ای و غیربازدارنده توسط رسانه‌های داخلی محدود به ترور نیست، بلکه در مسائل و بحران‌های امنیتی و غیرامنیتی نیز شاهد چنین پوشش‌های غیرجامع، غیرمسئولانه و با تأخیر هستیم، این وضعیت نتیجه عدم نظم در و عدم هماهنگی بین رسانه‌ها و است. 🔹خبر این حادثه در در ساعت ۱۸:۲۵ منتشر شد؛ آن هم بیانیه وزارت دفاع بود که باز دیرتر از دیگر رسانه‌ها منتشر کرد. 🔹 نیز ساعت ۱۷:۱۰ دقیقه این خبر را زیرنویس کرد؛ پوشش تصویری خبر نیز حدود ۸ ساعت پس از وقوع حادثه انجام گرفت؛ البته خبرنگار پیشتر از آن گزارشی منتشر کرد که دارای تناقضاتی بود. 🔻منبع: خبرگزاری تسنیم ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @savad_rasaneh
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |روشنفکری انقلاب، آری یا خیر؟! 🎙استاد رحیم‌پور ازغدی بخش دوم همایش "روشنفکر مطهر، سه روز با روشنفکری انقلاب اسلامی" بسیج دانشجویی دانشکده الهیات دانشگاه تهران ⏰ 14 اردیبهشت 98 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
روشنفکری مطهر 2.mp3
34.89M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | ، آری یا خیر؟! 🎙استاد بخش دوم 🔹شهید مطهری خطاب به روشنفکران می‌گفت نباید به دام التقاط و تفسیر به رای و منابع غلط بیفتید، اینکه می‌خواهید بگویید اسلام زبان روز دارد و دچار عقب‌ماندگی و ارتجاع نمی‌شوند این مسئله مقدس است اما مواظب باشید که دچار نو پرستی و حرف نو زدن به هر قیمتی نشوید. ایشان تاکید می‌کردند که معیار درست و غلط بودن است نه قدیم و جدید بودن. 🔹جریان اصیل دینی و اجتهادی است که به معنای واقعی و صحیح عقل گرا است و می‌تواند پرچم عقل را بالا ببرد، نه فلاسفه غرب که حجیت عقل را به هر نحوی زیر سوال بردند. جریان اصیل دینی حتی اگر نقل می‌خواند این نقل خواندنش هم عقلی است و مبنای عقلی دارد. ⚜️ @Taammolat74
🔰نقش تاکتیک‌ها و تکنیک‌های صنعت تبلیغات در جنگ فرهنگی 🔸فرانسیس ساندرز نویسنده کتاب «جنگ سرد فرهنگی» و تاریخدان CIA و MA6، معتقد است در جنگ فرهنگی ایده اصلی این است که افراد را بدون آنکه متوجه شوند طوری هدایت کنید که یک موقعیت روشنفکری و ایدئولژیک به دست آورند. 🔹ساندرز معتقد است این راهبرد غیر مستقیم در جنگ فرهنگی از صنعت تبلیغات گرفته شده است. بسیاری از مؤسسات بزرگ تبلیغاتی در آمریکا، در جریان جنگ سرد به دولت این کشور مشاوره می‌دادند و البته هنوز هم چنین کاری را ادامه می‌دهند. 🔸در صنعت تبلیغات برای خرید یک کالا توسط مردم برنامه‌ریزی می‌شود و یک فرکانس را لابه‌لای موسیقی خاص می‌فرستند و یا عکس‌هایی را در سکانس‌های قرار می‌دهند. در جنگ فرهنگی نیز برای تهی‌سازی هویت شخص یا جامعه از این راهبردها استفاده‌ می‌کنند. 🔹جالب است بدانیم همانطور که در صنعت تبلیغات بسیاری از سلبریتی‌ها برای بدست آوردن سود و پول بیشتر حاضر به انجام کارهای مختلف می‌شوند فرانسیس ساندرز می‌گوید «در بستر جنگ سرد فرهنگی حرف اول را می‌زند» ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @economy_and_media
تاملات
🎉 #روز_دانشجو را به تو تبریک نمی‌گویم تو را به این روز تبریک می‌گویم که این روز بی تو، و بی حس “آرما
🔰ایده دانش و دانشگاه توقفی کوتاه در معنا، جایگاه و نقش دانشگاه و دانشجو ✍️ علی ربیع زاده 📍از انتهای دهه هشتاد که دوران دانشجویی من شروع شد، تا مدت ها یک سؤال مهم ذهن من را درگیر خود کرده بود: نهاد دانشگاه و هویت دانشجویی چه نقش، کارکرد و کاربردی در نظام اجتماعی دارد؟! پاسخ های زیادی وجود دارد. مثلاً کارل یاسپرس فیلسوف اگزیستانسیالیست آلمانی ، پس از جنگ جهانی دوم در سال 1946، کتاب «ایده دانشگاه» را با همین هدف نوشته که با هم مورد بررسی قرار می دهیم... ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @tahekmat👇👇👇
تاملات
🔰ایده دانش و دانشگاه توقفی کوتاه در معنا، جایگاه و نقش دانشگاه و دانشجو ✍️ علی ربیع زاده 📍از انته
✔️ [ادامه...] 1️⃣ اول: دانشگاه اجتماعی گسترده از پژوهشگران و دانشجویان است که به کار جستجوی حقیقت می پردازند؛ اجتماعی که امور خود را باید مستقلاً اداره کند، فارغ از اینکه امکانات و منابع مالی خود را از اوقاف، اموال خصوصی یا بودجه های دولتی دریافت می کند. ایده استقلال دانشگاه بازتاب نیت بنیانگذاران آن برای دست یابی به حقیقت بدون هیچ گونه وابستگی فکری و اجتماعی و سیاسی است. 2️⃣دوم: پس دانشگاه همانند کلیسا خود آیینیِ خود را که حتی مورد احترام دولت است، از یک ایده جاودان جهانی و فراملی به دست می آورد: آزادی فکری آکادمیک! آزادی آکادمیک اولویتی است که مستلزم تعهد به آموزش و کشف حقیقت است؛ حتی اگر دیگران قصد داشته باشند داخل یا خارج از دانشگاه این امر را محدود نمایند. 3️⃣سوم: دانشگاه صرفاً مکانی برای آموزش نیست، بلکه دانشجو باید فعالانه در پژوهش و کشف حقیقت مشارکت فعال داشته باشد. به واسطه چنین تجربه ای، باید تربیت و انضباط فکری به دست آورد که طبیعتاً در تمام زندگی اش باقی خواهد ماند. مطلوب این است که دانشجو به طور مستقل بیاندیشد، نقادانه گوش دهد و در عین حال که در یادگیری آزاد است، در قبال آینده و اهداف خود مسئول باشد. 4️⃣چهارم: دانشگاه تحقق عزم بنیادین انسان برای دانستن است. از آن جا که کشف حقیقت از طریق پژوهش نظام مند میسر می شود، پژوهش نخستین دغدغه و مرکز توجه دانشگاه است. دغدغه دوم آموزش است، زیرا حقیقت باید به شیوه های گوناگون منتقل شود. پس دانشگاه نهادی است که افرادی را که به طور حرفه ای به جستجوی حقیقت و انتقال آن در چارچوب ضوابط علمی می پردازند، متحد می کند. 📚منبع برای مطالعه بیشتر: ایده دانشگاه، کارل یاسپرس، ترجمه مهدی پارسا، نشر ققنوس ⚜️ @Taammolat74