eitaa logo
تاملات
762 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
347 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
تاملات
🔰 ایرانشهری، اندیشه‌ای محافظه‌کارانه به بهانه سالگرد تولد جواد طباطبایی ✍️ یوسف اباذری 🔸 اباذری در
🔰 نقدی بر بازنگری طباطبایی درمورد ولایت فقیه ✍️ سیدجواد میری 🔸از مجموع سخنان و نوشته‌های مختلف مخصوصا کتاب ، این نکته به دست می‌آید که اگر هر حکومتی در تمدن ایرانی بخواهد خود را ذیل مفهوم خلافت تعریف کند و درصدد بقاء نیز باشد، محکوم به شکست است. تداوم نهاد در زمان پس از اسلام نیز به همین دلیل است که خود را ذیل مفهوم خلافت تعریف نکرده است و در بهترین حالت، در کنار نهاد سلطنت نهاد دیانت ایجاد می‌شود. طباطبایی مدعی است که اگر جمهوری اسلامی در قالب ولایت فقیه درصدد تداوم و بقاء است باید خود را از مدار خلافت خارج کند! بدین معنا که نباید ایران را ذیل امت اسلامی تعریف کند و بگوید ولایت فقیه رابط خدا و مردم است بلکه باید درمورد مفهوم بازنگری شود. 🔹یکی از مختصات این بازنگری این است که نباید امور حکومت را ذیل تعریف کند و به صورت فرضی اگر در جایی میان امر حکومتی و امر شرعی تضادی شد آنگاه امر شرعی باید خود را ذیل امر حاکمیتی بازتعریف کند. اساس حکومت و حاکمیت نباید إعمال و اجرای احکام شریعت باشد و اگر حکومتی به این سمت برود به دلیل وجود آرایش خاص و مستحکم فرهنگی در ، آن حکومت محکوم به شکست و نابودی است. 🔸از نظر او تداوم یک حکومت در تمدن ایرانی منوط به اتصال به سلطنت است. تداوم ایده ولایت فقیه هم نیازمند بازسازی آن، ذیل ایده سلطنت است نه ذیل ایده خلافت. در اندیشه طباطبایی، منافع ملیِ صرف اصالت پیدا می‌کند. این اندیشه به یک معنا شبیه همان گفت‌وگویی است که میان (ره) و بازرگان هم وجود داشت که بازرگان می گفت:« تفاوت من و آقای خمینی در این است که ایشان، ایران را برای اسلام می خواهد اما من اسلام را برای ایران می خواهم.» ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 بازاندیشی و آسیب‌شناسی درس خارج حوزه علمیه قم 🔸آقای احمد مبلغی از اساتید و پژوهشگران جدی حوزوی و
🔰بی‌توجهی به جنبه آموزشی ✍️ احمد مبلغی 🔸تعداد زیادی از دروس خارج رایج، بیشتر دارای جنبه آموزشی هستند و بعد پژوهشی در آن‌ها بسیار کمرنگ و ضعیف‌تر از میزان موردنیاز می‌باشد. گاهی اوقات، استاد و شاگرد در این امر شریکند و در بسیاری از موارد نیز بار انجام پژوهش‌ها تنها بر دوش استاد نهاده شده است و شاگردان، آنگونه که باید به انجام پژوهش‌های ضروری ویژه خود نمی‌پردازند. 🔹 در حاشیه قرار گرفتن پژوهش در درس خارج، سبب می شود که بسیاری از این دروس، نه تنها سبب پیشرفت علم نشده، بلکه گاهی چندگام با موقف و وضعیت مطلوب کنونی نیز فاصله داشته باشند. از اینرو با تأسف، مشاهده می شود که گاهی در برخی از عرصهها، علم مکتوب بسیار قوی تر و جلوتر از علم شفاهی است که در دروس خارج جریان دارد. 📚 درس خارج و گام‌های اجتهاد ، ص67 🔗 برای خواندن بخش قبل اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |از ترور شهید فخری‌زاده تا ترور روحانی؛ ابهام و هنر پیش‌بینی ناپذیری 🎙استاد دکتر حسن عباسی گفت‌و‌گو با خبر فوری ⏰ ۲۰ آذر ۹۹ ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @Hasanabbasi_ir 👇👇👇
KhabareFori.mp3
30.86M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |از ترور تا ترور روحانی؛ ابهام و هنر پیش‌بینی ناپذیری 🎙استاد دکتر گفت‌و‌گو با خبر فوری 🔹تحلیل بسیار خوب از ترور شهیدفخری زاده و وضعیت جنگ اطلاعاتی و بازتولید جنگ سرد در قرن جدید 🔹در جنگ سخت شفافیت، تولید قدرت می‌کنه، مثل ماجرای عین الاسد یا حمله به مواضع داعش و... که ابهامی نداره، اما در ابهام در روایت‌ها دست ما رو برای پاسخ به دشمن باز می‌گذاره! تو این جنگ صبر نقش کلیدی داره! . . ⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |گستره دین 🎙آیت الله مصباح یزدی جلسه هفتم ⏰ 13 آبان 1380 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
گستره دین 7.mp3
10.82M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙آیت الله جلسه هفتم 🔹برای فهم دین باید به اهل عرف خودش مراجعه کرد. لذا برای فهم دین اسلام باید به سراغ قرآن و سنت برویم. 🔹بررسی معانی دین در قرآن کریم: 1- دین به معنای جزاء 2- دین به معنای قوانین و مقررات عملی (ارزش‌ها و باید ونبایدها) 3- دین به معنای اعتقادات و قوانین و مقررات (هست‌ها و نیست‌ها، ارزش‌ها و باید ها و نبایدها) 🔗 برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔰چهار دلیل برای توضیح اینکه چرا فضای مجازی خشم‌آلوده‌تر از فضای حقیقی است! ✍️ محمد معماریان 📍«به این فکر می‌کنم که حساب توییترم را پاک کنم. کسی که مرا بشناسد می‌داند که این حرف سنگینی است. چند سال قبل با شوق فراوان به توییتر آمدم. چیزهایی کشف کردم که هیچ‌وقت خوب به آنها فکر نکرده بودم و طنز سوررئال آنجا در ساعت‌های طولانی اتوبوس‌سواری سرم را گرم می‌کرد. با دوستان جدیدی آشنا شدم و کار پیدا کردم؛ اما الآن همین‌که به توییتر می‌روم احساس اضطراب، رنجش و ملالت را تجربه می‌کنم و فقط هم من نیستم. شماره دوستانی از دستم در رفته است که می‌گویند: هرچه بیشتر به توییتر سر نمی‌زنم، خوشحال‌ترم.» این حرف‌ها به گوش‌تان آشنا می‌آید و با آن حداقل قدری همدلی می‌کنید؟ این جملات را تانیا گلاید، رمان‌نویس و روزنامه‌نگار بریتانیایی، اکتبر ۲۰۱۴ در بخش روان‌پزشکی ژورنال لنست نوشته است. عنوان یادداشتش هم این است: «رسانه‌های اجتماعی: مسموم به خشم.» ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰چهار دلیل برای توضیح اینکه چرا فضای مجازی خشم‌آلوده‌تر از فضای حقیقی است! ✍️ محمد معماریان 📍«به
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش 1 از 2 🔸خشم جاری و ساری در فضای مجازی چنان پدیده آشکاری است که کمتر کاربری از تجربه آن در امان مانده است؛ خواه ابراز خشم خودش یا مواجهه با ابراز خشم دیگران. ولی تحقیقات تجربی متعددی نشان داده‌اند که جامعه پیرامونی‌مان، تقریباً هرجا که باشیم، به اندازه نسخه مجازی‌اش به صورت عریان خشم‌آلوده نیست. شاید گاهی وسوسه شویم که با یک خطای روش‌شناختی روشن، این دو نسخه را متناظر بدانیم و خشم مجازی را یک پارامتر پیش‌بینی‌کننده خشم واقعی در جامعه حساب کنیم؛ اما عوامل متعددی در کارند که فضای مجازی را برای خشم‌آلودگی مستعدتر از فضای واقعی می‌کنند. 1️⃣ یک دلیل پایه‌ای ماجرا، غیرفیزیکی بودن تعاملات مجازی است. این نکته «بی‌بدن بودن» را هربرت درایفوس با قدرت پیشگویی کم‌نظیرش در سال ۲۰۰۱ در کتاب «درباره اینترنت» هشدار داده بود و پس از او هم متفکران سرشناسی روی آن انگشت گذاشته‌اند. شری تورکل در سال ۲۰۱۱ در کتاب «تنها کنار هم» می‌نویسد: «این روزها در شبکه‌های اجتماعی شاهد مشاجره‌هایی هستیم که تنها دلیل اوج‌گیری‌شان، فقدان حضور فیزیکی برای تعدیل ماجراست.» وجود بدن در تعاملات فی‌نفسه محدودیت‌آفرین است و همین محدودیت می‌تواند خشم‌ها را کنترل کند. 2️⃣ یک عامل دیگر که در این راستا نقشی پارادوکس‌وار بازی می‌کند، سهولت ارتباط است. ارتباط‌گیری هرچه سهل‌تر شود، تأمل پیرامون هزینه-فایده انتقال پیام کمتر می‌شود. این تأملات هزینه‌فایده‌ای، این سبک‌سنگین کردن‌ها، در ارتباطات غیرسهل‌تر نقش پررنگ‌تری در کنترل تعامل‌های ناخوشایند و منفی بازی می‌کنند و حذف‌شان موجب افزایش بروز چنین تعامل‌هایی می‌شود. به‌علاوه، این تصور وجود دارد که آنچه در چنین فضاهای مجازی‌ای می‌گوییم هزینه‌ای برای خود یا جامعه‌مان به دنبال ندارد، بویژه اگر تحت نقاب و پوشش حرف‌هایمان را بزنیم. ⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش 2 از 2 🔸 این تصور البته مخدوش است چون تأثیر این فضا بر نگرش‌های مردم قطعاً تبعات ملموسی برای کل جامعه دارد که هیچ‌یک از ما را مصون نمی‌گذارد، ولی وجود این تصور موجب می‌شود بی‌پرواتر عمل کنیم. همین سهولت، چه سهولت ارتباط‌گیری و چه سهولت قطع ارتباط با کاربران مشخص، حتی می‌تواند انگیزه بیشتری برای فرافکنی خشم‌ها شود: وقتی از جای دیگری خشمگین هستیم، گاهی اوقات عصبانیت‌مان را به طریقی دیگر، به بهانه سوژه‌ای دیگر، بر سر فردی دیگر خالی می‌کنیم. فضای مجازی با امکانات خود می‌تواند تشدیدکننده این رفتار شود. 3️⃣ یک عامل ظریف دیگر، تحت‌نظارت دائمی بودن در فضای رسانه‌ای نوین است که استرس‌آفرین می‌شود تا زمینه‌ساز بروز خشم شود. منطق تجاری جلب‌توجه در اقتصاد توجه‌محور فضای مجازی هم عامل دیگری است که هم ابراز خشم را جذاب می‌کند و هم پوشش دادن اتفاقات ناخوشایند و منفی و خشم‌آلوده جامعه واقعی در فضای مجازی را جذاب‌تر از اتفاقات خوشایندش می‌کند؛ که این میل ذاتی رسانه به سیاه‌نمایی، خودش شایان یک بحث مجزا در تحلیل این فضاهای رسانه‌ای است. 4️⃣ عامل مهم دیگر هم آن است که فقدان زمینه غنی و مایه‌دار در ارتباطات میان‌فردی، چندین تأثیر مهم در حوزه خشم دارد: می‌تواند محرّک بروز خشم ناشی از سوءتفاهم شود، می‌تواند باعث شود آنچه را خشم نیست خشم بپنداریم و واکنشی نشان بدهیم که سلسله واکنش‌های خشم‌آلود هم معمولاً یک حلقه بازخورد مثبت شکل می‌دهد که حالت افزایشی دارد و می‌تواند چشم ما را بر جزییاتی ببندد که وجهه انسانی پدیده خشم را شکل می‌دهند یعنی خشم را مجزای از فرد خشمگین ببینیم که این هم فی‌نفسه تجربه حادتری از خشم را رقم می‌زند. با این اوصاف، که عموماً مختص یک فرهنگ و مکان و زمان خاص در تجربه فضای مجازی هم نیستند، بهتر می‌شود فهمید چرا آن کلمات تانیا گلاید برایمان آشناست. ⚜️ @Taammolat74
📮این روزها خیلی صحبت از کلیدواژه "" می‌شود. اما در حقیقت سال‌ها است خود از مدار خارج شده، به این معنا که با فاصله گرفتن از نظر، سلیقه و دیدگاه‌های مردم و محدود شدن به یکسری دیدگاه‌های سلیقه‌ای مدیران، صداوسیما مسیری را در پیش گرفته که این مسیر نمی‌تواند در جهت فرهنگسازی جامعه نقش‌آفرین باشد. ⚜️ @Taammolat74
💠 کارکردهای بالقوه رسانه‌ها برای ها ▫️متعدد سازی سلبریتی؛ دیده شدن و شهرت بخشی به انواع سلبریتی ها در حوزه های مختلف. ▫️خلق سلبریتی؛ فرصت بخشی به عموم افراد عادی برای سلبریتی شدن. ▫️تداوم بخشی؛ پوشش رسانه ای مستمر زندگی و دستاوردهای یک سلبریتی. ▫️پرورش مورد توجه عموم؛ توجه به جنبه های خصوصی زندگی سلبریتی. ▫️تولید تصاویر سلبریتی و واردکردن آنها به زندگی روزمره مخاطبان ▫️ایجاد صمیمیت؛ آشناسازی چهره سلبریتی در عین دوری او از مخاطب. 💠 همچنین میتوان مواردی را به عنوان کارکردهای بالقوه سلبریتی‌ها برای ها عنوان کرد: ▫️سودآوری برای رسانه ها بخصوص از مسیر جذب آگهی های بازرگانی. ▫️افزایش مخاطبان ( با واسطه که این نیز موجب سودآوری میشود) ▫️اعتباربخشی؛ احساس افزایش اعتبار و محبوبیت رسانه نزد عموم. ▫️فراگیر شدن رسانه ها و حس عبور از مرزهای زبانی و ناحیه ای با کمک سلبریتی ها ⚜️ @Taammolat74
🔰 رسانه‌های نوین سطحی‌ترین درگیری ذهنی را با مخاطب دارد! ✍️ سید مهدی ناظمی 🔸رسانه‌های نوین می‌توانند معانی و مفاهیم را انتقال دهند. اما این امکان را ندارند که آن معانی و مفهوم شکل جمعی به خود بگیرند. شما در تلویزیون و رادیو این امکان را دارید که ایدئولوژی را بسط بدهید. شورش و بلوا ایجاد کنید. اما در رسانه‌های جدید به تنهایی امکان ایجاد یک حرکت ایدئولوژیک وجود ندارد. 🔹اگر در مقاطعی هم در کشور ما شاهد بوده‌ایم که شبکه‌های اجتماعی پشت این کار قرار می‌گیرند، برای زمانی ست که یک پشتوانه عینی دیگری ایجاد شده‌است که شبکه‌های اجتماعی در کنار آن قرار گرفته‌اند. در شبکه اجتماعی رویداد اتفاق می‌افتد اما این رویداد، معنازا نیست. به طور مثال شما در دنیای قدیم وقتی یک کتاب را می‌خواندید ممکن بود یک معنا در ذهن شما اتفاق می‌افتد. 💢 بعد که روزنامه‌ها وارد می‌شوند می بینید که معانی رقیق می‌شوند. تلویزیون که می‌آید می‌خواهد حالا مفاهیم را نمایش دهد. در رسانه‌های نوین حتی نمایش دادن آن معانی هم دشوار است. برای آنکه در رسانه‌های نوین شما فی الجمله سطحی‌ترین درگیری ذهنی را با مخاطب دارید. مثل علاقمندان جدول که می‌دانند ادیسون کی به دنیا آمده و کی فوت کرده‌ است. اما چیز علمی و معنایی از او نمی‌دانند. در واقع جهان معنایی از بین رفته است، هر چند بتوان چیزکی از معنا را به طور منفرد برداشت کرد. ⚜️ @Taammolat74