✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 3 از 3
۶.برداشت رهبر انقلاب از جمهوری اسلامی
نکته دیگری که از مستند برمی آمد زاویه دید رهبر انقلاب به وضعیت جمهوری اسلامی است. برخلاف آن چه به نظر می رسید رهبری وضعیت را در نه تنها ایده آل نمی بینند بلکه ایرادهای زیادی را نیز وارد می دانند. به صراحت می گویند که من فکر نمیکنم ما در جمهوری اسلامی در آن بهشتی که متصور بودیم، هستیم... اشکالاتی وجود دارد و تردیدی نیست، اما آن چه برایشان موضوعیت دارد حرکت کلی انقلاب اسلامی است. این که این اشکالات «به کلیت نظام صدمهای نمیزند.» و تاکید بر این که «این نظام، نظام معترض به ساخت قدرت در دنیاست. به بیعدالتی، ظلم، فقر و گرسنگی معترض است.» رهبر انقلاب به همان اندازه که آرمان گرا هستند، واقع بین هم هستند نه چنان آرمان گرایند که به واقعیت و کاستی توجه نکنند و نه چنان واقع بین که آرمان ها را فراموش کنند. قابل تامل بود که رهبری تاکید داشتند در عین دیدن ضعف ها دیدن قوت ها هم موضوعیت دارد.
۷.مستندی برای مسئولان که عمل کنند
مستند غیررسمی اما بیشتر از آن که برای مردم باشد به نظر می آید برای مسئولان است؛ مسئولانی که گوش شنوا داشته باشند، اهل نشستن با نخبگان باشند، اهل انتقاد پذیری باشند، اهل پاسخ گویی باشند، اهل پذیرش نقاط ضعف باشند، اهل این باشند که فضایی را ایجاد کنند تا مردم بدون ترس و لکنت بتوانند حرف شان را بزنند، مردم را تکه تکه نکنند و مخالف من و موافق من نداشته باشند.
۸.مستندی برای مردم که بدانند
و البته مستند دیروز مستندی برای مردم بود که بدانند اگر رأس حکومت چنین است از همه مسئولان ذیل رهبر انقلاب چنین مشی و مرامی را مطالبه کنند و نه تنها مطالبه کنند که حق خود بدانند اگر میشود با رهبر انقلاب بی لکنت حرف زد و انتقاد کرد چرا با دیگر مسئولان نشود؟
۹.امید به آینده
امید به آینده از دیگر نکات مهم جلسه بود. این که رویش های انقلاب بیش از ریزش های آن است این که ما میتوانیم مشکلات را با همه اشکالات و انحراف ها و کاستی ها و خطاها پشت سر بگذاریم و این که همه باید برای سربلندی ایران در هرجایی که هستند، تلاش کنند. به نظر می رسد رهبری از آن چه نگرانند، غلبه ناامیدی به خاطر دیدن و مواجهه با مشکلات بود.
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |عقلانیت در اندیشه آیتالله خامنهای
🎙رسول لطفی
جلسه پنجم
بحث و گفتگو کانال گام دوم
⏰ 5 دی 1399
⚜️ @gamedovomenghelab
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
عقلانیت در اندیشه آیت الله خامنه ای.mp3
4.68M
🔸 خلاصه ای از جلسه گذشته
🔹 طرح بحث جدید: رابطه دینداری با عقلانیت
⚜️ @Taammolat74
عقلانیت در اندیشه آیت الله خامنه ای2.mp3
13.66M
🔸 رابطه عقلانیت اصیل با دینداری از منظر آیت الله خامنهای
🔹 پیام رهبر معظم انقلاب به کنگرهی جهانی هزارهی شیخ مفید (آفرینش شیوهی جمع منطقی میان عقل و نقل در فقه و کلام)
🔹کاربرد عقل در فهم دین
انسانها به برکت خِرَد است که میتوانند پیام پیامبران را درک کنند؛ از مشکلات و دشوارىهاى راه نورانى پیغمبران نهراسند و آنها را بتوانند پشت سر بگذارند. به برکت عقل و اندیشه و خِرَد است که بشریت میتواند از مفاهیم قرآن بدرستى استفاده کند.
⚜️ @Taammolat74
87.2K
🔸آیا جامعه ما عقلانی است یا خیر؟
🔹چه مولفه هایی و راهکارهایی برای عقلانی سازی جامعه وجود دارد؟؟
💢لطفا در بحث مشازکت کنید...
⚜️ @Taammolat74
🔰 این وضعِ فوقِ دموکراتیک!
✍️ داود مهدویزادگان
🔸گرچه گفتمان انقلاب اسلامی از ناحیه بسیاری از مراکز پژوهشی با بیمهری روبهرو بوده، لکن این امر موجب نشده است که فرآیند عادیسازی را سپری کند و به راه خود ادامه ندهد، بلکه انقلاب اسلامی علیرغم اینگونه بیمهریها همچنان بهعنوان گفتمان برتر مردمی نهادینه شده است و با صلابت کار خود را پیش میبرد. خود این هم از معماهای ماندگاری گفتمان انقلاب اسلامی یا اسلام سیاسی است که چگونه با وجود عدم همراهی جدی مراکز پژوهشی دولتی که وظیفه تثبیت و استمرار گفتمان رسمی را برعهده دارند، همچنان پابرجاست و به کنشگریهای خود ادامه میدهد.
🔹شاید یکی از دلایل این امر، همین مقاومت درونسازمانی باشد. عدم پذیرش گفتمان رسمی انقلاب اسلامی در اینگونه مراکز پژوهشی مانع دولتی شدن گفتمان انقلاب اسلامی شده است. در جامعهشناسی سیاسی این امر اثبات شده که جدیترین عامل عادیسازی انقلابها، سپری شدن فرآیند دولتی شدن اندیشه انقلابی است.
🔸اما درحالحاضر اندیشه انقلاب اسلامی توسط موسسات پژوهشی خودجوش غیردولتی پشتیبانی معنوی میشود. حمایت مالی دولت از اینگونه موسسات انقلابی غیردولتی در قالب ردیفهای بودجه عمومی است که موارد مصرف آن، اختصاص به اینگونه موسسات انقلابی ندارد. شاید به همین خاطر است که حاکمیت در تثبیت گفتمان رسمی انقلاب اسلامی بر مراکز آموزشی و پژوهشی اهتمام جدی بهعمل نمیآورد.
⚜️ @Taammolat74
🔰 شناسایی عوامل شکوفایی فضایل اخلاقی حکمران مبتنی بر مکتب شهید سلیمانی
✍️ محمود گنجبخش
📍یکی از اساسیترین اصول حکمرانی صالح؛ تربیت اشخاصی در تراز حکومت اسلامی است. فراهم نمودن زمینه رشد و شکوفایی فضایل اخلاقی، بستر مناسب ظهور حکمران شایسته را آماده مینماید. بهاین منظور و با بهرهگیری از گفتمان ولایت فقیه، مکتب اخلاقی شهید سلیمانی الگوی مناسبی بهنظر میرسد. این پژوهش از نوع توسعهای و کاربردی است و هدف آن دستیابی به عوامل مؤثر بر رشد و شکوفایی فضایل اخلاقی حکمران اسلامی با تأسی به این مکتب میباشد. روش تحقیق مورد استفاده توصیفی–تحلیلی و تجزیه تحلیل اطلاعات با روش تحلیل محتوای کیفی با جمعآوری اطلاعات بهصورت کتابخانهای میباشد. این نوشتار پس از تبیین فضایل اخلاقی حکمران بر اساس نظریهپردازی امام راحل(ره) و رهبر انقلاب؛ به تطبیق آن با رویه شهید سلیمانی پرداخته و در تشریح عوامل مؤثر بر رشد و شکوفایی آن به عوامل خانوادگی و محیطی و همچنین تأثیر اراده اشاره نموده و در خصوص ویژگیهای اخلاقی این شهید و چگونگی ترویج مکتب ایشان بحث مینماید.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
HM_Volume 1_Issue 1_Pages 11-32.pdf
1.15M
📘دانلود pdf |شناسایی عوامل شکوفایی #فضایل_اخلاقی حکمران مبتنی بر #مکتب_شهید_سلیمانی
✍️ محمود گنجبخش
فصلنامه #حکمرانی_متعالی نشریه تخصصیِ مدرسه حکمرانی شهید بهشتی
🔸تبیین مکتب اخلاقی شهید سلیمانی : فقط پیامبر(ص) و امام(ع) و یا رهبر جامعه برای مردم الگو نیستند، بلکه در ردههای پایینتر هم کسانی در میان مردم الگو میباشند. وظیفه ما در برابر حاج قاسم سلیمانی، تئوریزه نمودن شخصیت، منش و عملکرد ایشان بهعنوان یک مکتب است.
🔹ترکیب عوامل مؤثر بر رشد و شکوفایی فضایل اخلاقی حکمران صالح
🔸ویژگیهای مؤثر بر نفوذ شخصیت و ظهور مکتب شهید سلیمانی
🔹 ویژگیهای اخلاقی ممتاز مکتب شهید سلیمانی (اخلاص، دشمن شناسی، مطالبهگری اخلاقی، اخلاقمداری در مدیریت بحران، اخلاقمداری در جهاد، ولایتمداری و عقلانیت «شجاعت تؤام با تدبیر» )
#مکتب_قاسم_سلیمانی
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🗨#نقد_و_نظر بررسی تحلیلها و حواشی پیرامون مستند #غیر_رسمی ▪️همه چیز از یک زمان آزاد کوتاه در روز
🔰 نیمه پنهان ماه
✍️ روزنامه وطنامروز
📍 ویروس منحوس ماههاست ماه را پشت ابر برده و از انظار عمومی دور کرده اما نیمه پنهان ماه را میتوان پنجشنبهها در یک اتاق کوچک خودمانی در بیت رهبری رؤیت کرد. ستاد استهلال تلسکوپ نمیخواهد؛ ماه را باید به چشم غیرمسلح و بدون تشریفات دید. جعبه جادو اگر چشم بصیرت داشته باشد و دوربین را سمت غیررسمیهای حضرت ماه بچرخاند و از دیالوگ مردم عادی با او پردهبرداری کند، باید به شکرانهاش نماز عید خواند!
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 نیمه پنهان ماه ✍️ روزنامه وطنامروز 📍 ویروس منحوس ماههاست ماه را پشت ابر برده و از انظار عموم
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 1 از 2
🔸 #غیر_رسمی یعنی امام جامعه که روی سجاده سپید سادهاش، پشت به قبله رو به خلق مینشیند و نافله بعد از فریضهاش، چاقسلامتی با میهمانان و خوشامدگویی به اهل مجلس میشود. غیررسمی یعنی آن آقای سینی به دستی که وسط صحبتهای آقا، بیتوجه به کائنات، چای بین میهمانان تقسیم میکند. یعنی همان حبه قندی که بین انگشت شست و اشاره، مدتی جا خوش میکند و با حرکت دست میرود و میآید تا حرفهای مهم و جدی آقا تمام شود و قند در دل قند آب شود.
🔹 غیررسمی یعنی همان مستندساز سبیل نعلاسبی که رودرروی رهبر محاسن سفید به علمای اعلام تیکه میاندازد و همه جمع به اتفاق فخر علمای زمانشناس، میخندند. غیررسمی یعنی رهبر روشنفکری که برخلاف نظر آقایان کفنپوش و سجاده بهدوش، فیلم مارمولک تبریزی را شایسته استقبال میداند، نه اعتراض و اینگونه مجوز شوخی با همه اصناف را به کارگردانان سینما و تلویزیون میدهد، تا اهل کسوت جنبه خود را بالا ببرند. غیررسمی یعنی صدای ماچهای رگباری رهبری بر گونه پیشکسوت هنرمند که چکچک فلش دوربینها را همزمان با ضربان قلب بینندگان، به شماره میاندازد.
🔸 غیررسمی یعنی آن آقایی که ساکن وادی محبت ناب است، با شعبده بوسهای، یکتیر و سهنشان میزند؛ هم آرزوی بچگی جوان المپیادی منتقد و جسور را برآورده میکند، هم معمای پیچیده نارضایتی او را حل میکند و هم موتور انگیزه و امیدش را روشن میکند. غیررسمی یعنی یاد ایام کردن حضرت آقا با آن پیرمرد مأخوذ به حیا و زنده کردن خاطره مشترک سالهای دور وقتی که موقع مصافحه و بغل کردن، نزدیک بود با هم بیفتند! غیررسمی یعنی نگین انگشتری امت اسلامی که خودش انگشترهای پیشکش را بر انگشت پیشکسوت صداپیشه، عوض به در میکند تا بگیرد و یکی از آنها فیت انگشت او شود. غیررسمی یعنی دست محبت حضرت آقا که روی شانه هنرمند رادیو مینشیند و عکس دستهجمعی خانمها و آقایان با آقای دوستداشتنی، پنجشنبههای بیت را کارتپستالی میکند.
⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 2 از 2
🔸 صد مُلک دل به نیمنظر میتوان خرید و خوبِ خوبان در معاملهای که بخوبی جوش نخورده، بیتقصیر است. بالای سردر بیت رهبری باید برای رسانههای اندرونی و بیرونی بنویسند: «لطفا در معامله محبت آقا با مردم دخالت نکنید». سالهاست که کانالهای خبری و بیخبری، شناخت آقای زمانهشناس را از اوضاع و احوال جامعه، کانالیزه و گلوبلبلی نشان میدهند، تا همیشه این سوال برای مردم کوچه و بازار بیپاسخ بماند که آیا میتوان با رهبری درددل و از او انتقاد کرد.
🔹 بله، غیررسمی میتوان چشم در چشمان پرمحبت آقا دوخت و او را بیمحبت خطاب کرد و صورت ماه از این کملطفی نهتنها مکدر نشود، بلکه از شدت محبت به گوینده منتقد، گل بیندازد. بعضی رجال سیاسی بلندپایه که موقع شنیدن انتقاد، وجناتشان داد میزند عصبیاند و نمیتوان آنها را با یک من عسل هم خورد، بروند سعه صدر یاد بگیرند. یک جوان جهادی میتواند رهبر جامعه را نقد کند که چرا با توصیه و دستور به صاحبمنصبان برای جوانگرایی در انتصابات فشار نمیآورید و پاسخ بشنود که کلید جوانگرایی در انتصابات، جوانگرایی در انتخابات است.
🔸 پنجشنبههای غیررسمی باید به زیارت آقای شهدا رفت تا معلوم شود سلیمانیها چگونه به آب حیات زنده شدند و بر ما اهل قبور، چرا باید فاتحه خواند. نیمه پنهان ماه را هرکه به چشم دل ببیند، از جزر و مد عشق گریزی ندارد.
#غیر_رسمی
⚜️ @Taammolat74
🔉 لایو مجازی
🔶 موضوع | موانع جهش تولید
▪️حجت الاسلام والمسلمین روح الله صدوق
(ریاست محترم حسینیه اندیشه)
▪️دکتر حجت الله عبدالملکی
(عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق ع)
حسینیه اندیشه انقلاب اسلامی
⏰ ۴دی ۱۳۹۹
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
گفتگوی علمی استاد صدوق و دکتر عبدالملکی.mp3
40.68M
🔉 لایو مجازی
🔶 موضوع | موانع #جهش_تولید
▪️حجت الاسلام والمسلمین #روح الله_صدوق
(ریاست محترم حسینیه اندیشه)
▪️دکتر #حجت_الله_عبدالملکی
(عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق ع)
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @hoseiniyehandisheh
📮مهمترین درس رو در دانشگاه از استاد بزرگم پرفسور #مسعود_درخشان گرفتم: «زیاد مطالعه کنید، اما بیشتر از اون فکر کنید. تا زمانی که نوشتههای دیگران رو میخونید عقبتر از اونها هستید. زمانی ازشون جلو میافتید که فکر کنید!»
رمز جمود #جریان_لیبرال درس غربخوانده در ایران، همین فکر کردنه!
✍️ حجت عبدالملکی
⚜️ @Taammolat74
هدایت شده از تاملات
🔉 مناظره
🔶 موضوع |شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و توییتهای اخیر
▪️ حسین دهباشی
▪️حامد کاشانی
یادمان شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه
⏰ پنجشنبه ۸ آبان ۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
هدایت شده از تاملات
Kashani-Goftogoo-Dehbashi-13990808~1.mp3
30.06M
🔉 مناظره
🔶 موضوع |#شهادت_حضرت_زهرا سلام الله علیها و توییتهای اخیر
▪️ #حسین_دهباشی
▪️#حامد_کاشانی
🔹انتشار اظهار نظر حسین #دهباشی در خصوص شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، با واکنشهای انتقادی از سوی عدهای از کارشناسان مذهبی روبرو شد. چندی پیش حسین دهباشی طی توییتی با اشاره نحوه شهادت حضرت زهرا (س) نوشت: خانههای حجاز در صدر اسلام جز پارچهای حائل اساساً در نداشتند، چه رسد به درِ چوبی که آتش بگیرد و مسمار داشته باشد و شکسته شود و اینها. وی پس از اعتراض کاربران توییت خود را حذف کرد اما در توییتی دیگر نوشت نظرم همان بود که نوشتم.
🔹در این مناظره او در نهایت پذیرفت که اشتباه کرده است و گفت:«من میپذیرم به جهت محدودیت توییتر و کم سوادی؛ مقدمهام برای رسیدن به مقصود کامل و صحیح نبود و بسیاری را به اشتباه انداخت و شاید من هم اشتباه کرده باشم. اگر توئیت نوشتم به خاطر این بود که به صورت زیرپوستی محافلی داریم که حتی مقام معظم رهبری و مراجع نیز آن را نهی میکنند و در آن اعمالی صورت میگیرد کهخلاف سیره امیرالمومنین است. این توئیت نگرانی از این مباحث بود.»
⚜️ @taammolat74
🔰عهدی برای هدایت مردم
✍️ حجتالاسلام میرباقری
🔸اتفاقي كه افتاده از نظر قرآن اين است «وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشى» شب تاريك حجاب ظهور حقيقت ولايت اميرالمومنين در عالم شده است. بنابراين يك واقعه عادي و معمولي نيست واقعه اي در اين مقياس است، به تعبير ديگر درگيري تاريخي بين وجود مقدس نبي اكرم و ابليس و شياطين انسي بوده است.
🔹 درگيري يك درگيري كوچك در مدينه و سال يازدهم هجري نيست، يك درگيري عظيمي است بين حقيقت عقل و جهل و بين جريان نور و ظلمت که در عالم اتفاق افتاده و در نقطه اوج هم است. يك شبكه پيچيده اي كنار حضرت شكل گرفته كه با اصل دعوت حضرت مخالف است، با توحيد و رسالت حضرت مخالف است، دعوا سر چيز ديگري نيست، دعوا سر دين خداست. در مرحله بعد دعوا سر امكانات است اما امكانات موضوع جدي نيست.
💢وجود مقدس فاطمه زهرا براي اين كه نگذارند شيطان رابطه مردم را با وجود مقدس نبي اكرم و امير المومنين قطع كند، برای این که نگذارند اين مسير بسته شود و اين انسدادي كه در تاريخ ايجاد بشود بشكنند و اين قفل را باز كنند، عهدی را با خداي متعال از ازل بسته اند «يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ». یکی از عهدهاي حضرت همين جايي است كه خودشان به ميدان آمدند و مستقيم درگير شدند و تا پاي جان ايستادند و این خيلي حادثه عظيمي است. وجود مقدس فاطمه زهرا (س) در اين ميدان آمدند كه امر را به مدار خودش برگردانند و نگذارند مومنين لااقل در جهنم بسوزند، نگذارند آنهايي كه ميخواهند با امامشان باشند در اين حجاب تاريك قرار بگيرد.
⚜️ @Taammolat74
🔰 مروری بر کتاب «فدک در تاریخ»
📍این کتاب اگرچه در نوجوانی صدر (١٣سالگی) تألیف شده، یکی از عمیقترین و دقیقترین کتابهایی است که در تحلیل بخشی از زندگانی حضرت زهرا(س) به نگارش درآمده است. فدک در این کتاب نقش تنهای تنومند از پژوهشی پر شاخه را ایفا میکند؛ پژوهشی که در ۵ فصل سامان مییابد و با نظمی خاص افزون بر نقل و نقد دقیق ماجرای فدک، به موضوعاتی عمیقتر در اندیشه دینی نیز میپردازد. تاآنجاکه شاید بتوان گفت که اساساً صدر فدک را بهمثابه دستمایهای برای بررسی نوع برداشت مسلمانان صدر اسلام از معنای دین، برگزیده است و از اینرو همانقدر که این کتاب ماهیتی تحلیلی-تاریخی دارد، میتواند پژوهشی در حوزه فلسفه دین نیز قلمداد شود.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 مروری بر کتاب «فدک در تاریخ» 📍این کتاب اگرچه در نوجوانی صدر (١٣سالگی) تألیف شده، یکی از عمیقتری
✔️ [ادامه...]
🔸علامه شهید سید محمدباقر صدر در فصل اول کتاب با نگارشی خیالانگیز و تصویرپرداز، چکیدهوار اشارهای به شرححال حضرت فاطمه(س) پس از پیامبر(ص) میکند و حرکت او برای ستیز درباره فدک را به نمایش میکشد. در فصل دوم گزارشی دقیق و تفصیلی از آنچه بر فدک در طول تاریخ گذشته به دست میدهد و با دلایلی انکارناشدنی اهمیت و جایگاه مادی و معنوی فدک را تبیین میکند. پس در فصل سوم به گزارش ماجرای فدک پس از پیامبر(ص) میپردازد. او در این فصل از پی نقد بر نوشته استاد عباس محمود عقاد درباره ماجرای فدک، شیوه علمی شایسته و رویکرد خود در این پژوهش را مشخص میکند و بهشکل ضمنی مغفولنگهداشتن این بخش از تاریخ و بیاهمیت جلوه دادن آن را در نوشتههای شماری از پژوهشگران تاریخی، به پرسش و چالش میکشد. او در این فصل ریشههای تاریخی و زمینههای عاطفی مخالفت حضرت زهرا(س) با خلیفه اول را برمیشمرد. افزون بر این، به جنبههای سیاسی این حرکت که آن را انقلابی بر ضد قدرت حاکم میداند، میپردازد
🔹صدر در فصل چهارم، بخشهایی از سخنان حضرت زهرا(س) در خطبه مشهور فدکیه را گزینش میکند و آنها را به شرح میگذارد. این فصل که با وصف فاطمه(س) از رسول خدا(ص) آغاز میشود، سخنان آن حضرت را بهمثابه منشوری اعتقادی-فقهی و سپس درسنامهای سیاسی-اجتماعی تبیین میکند و بهرغم آنکه بخشی اندک از آن خطبه را نقل میکند، روح حاکم بر همۀ آن را بهخوبی روشن میسازد. صدر با فصل پنجم کتاب، دادگاهی برپا میکند و شکایت حضرت فاطمه(س) از خلیفه اول را طرح و پاسخها و ادعاهای خلیفه اول را در بوته نقد میگذارد. او در این فصل که مجموعهای از بحثهای فلسفی، زبانی، حدیثی، اصولی و فقهی را در خود دارد، قدرت علمیاش را بهرخ میکشد. مبانی مختلف علمای شیعه و سنی در موضوعات گوناگون را نقل و نقد میکند.
💢قابل فهم بودن کتاب برای مخاطب عمومی، بهرغم وجود مباحث تخصصی مختلف در آن، تا حدی زیادی محقق شده است و بیشک همه علاقهمندان به مباحث تاریخ اسلام از این کتاب سود میبرند، اما کتاب بهگونهای عمیق نوشته شده است که هر کس بهاندازه بهرهای که از علوم اسلامی دارد، میتواند تا عمق بیشتری از این کتاب پیش رفته و بهرهبرداری کند. گذشته از محتوای کتاب، ادبیات و نوع استدلال آن نیز بخشی دیگر از اهمیت و نمونه نوآوری آن است. صدر درباره موضوعی که در قلمرو مسائل اختلافبرانگیز مذهبی قرار میگیرد، بهگونهای قلم زده است که درعین حفظ رویکردهای مذهبی، ادبیات آن ویژه شیعه نیست و میتوان آن را بهراحتی در اختیار اهلسنت قرارداد تا بدون تحریک حساسیتهای مذهبی، بهشکلی دقیق با نظر شیعیان درباره ماجرای فدک آشنا شوند.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
✔️ [ادامه...] 🔸علامه شهید سید محمدباقر صدر در فصل اول کتاب با نگارشی خیالانگیز و تصویرپرداز، چک
💠 بخشی از کتاب فدک در تاریخ #شهید_صدر:
«اگر کسی ماجرای #فدک و تحولات و گونههای مبارزاتی آن را به دقت بررسی کند، رویدادی از قبیل مطالبۀ یک زمین را در آن نمیبیند؛ بلکه مفهومی گستردهتر در ذهنش تجلی مییابد؛ مفهومی که خواستهای بلندهمتانه را در دل خود دارد که برانگیزانندۀ انقلاب است و در پی بازپس گرفتن قدرت غصبشده و حاکمیت از دست رفته و شکوه بزرگ و به راه آوردن امتی است که به قهقرا بازگشته بودند. بر این اساس، فدک مفهومی نمادین دارد که به معنایی بزرگ اشاره میکند و مقصود از آن، فقط همان قطعهزمین غصبشده در حجاز نیست. و همین معنای نمادین فدک بود که آن مبارزه را از یک دادخواهی عادی با افقی محدود و دایرهای تنگ، به انقلابی با قلمروی وسیع و آفاقی گسترده تبدیل نمود.»
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |شخصيت حضرت زهرا (س)
🎙دکتر ابراهیم فیاض
دانشگاه علم و فرهنگ تهران
به مناسبت شهادت صدیقه طاهره
⏰ 29 بهمن 98
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
سخنرانی دکتر فیاض.mp3
29.59M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |شخصيت #حضرت_زهرا (س)
🎙دکتر #ابراهیم_فیاض
دانشگاه علم و فرهنگ تهران
🔹 چرا حضرت صدیقه طاهره این چنین محجور هستند؟دو جریان اصلی در پس از پیامبر(ص) چه بودند؟
🔹 تحلیل اجتماعی بر وقایع پس از پیامبر(ص)
🔹 بررسی شخصیت حضرت زهرا (س)
⚜️ @Taammolat74
💠 در امام خمینی ذوب شوید
به مناسبت روز بصیرت و میثاق امت با ولایت🔻 شیخ محمدرضا نعمانی در شرحصدر مینویسد: 🔹 شهید صدر در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ایران با دستخط خود نامهای به شاگردانش در ایران نوشت و در آن علناً اعلام کرد که از مرجعیت خود کناره گرفته و در مرجعیت امام خمینی ذوب شده است. ایشان بهروشنی تأکید میکند که مرجعیت، وسیله است، نه هدف، و بر همین اساس هرگاه یکی از مرجعیتهای صالح بتواند به اهداف [مرجعیت صالح]، جامۀ عمل بپوشاند سایر مراجع میبایست در او ذوب شوند. شهید صدر در این نامه چنین آورده است: بر هریک از شما و هر كسی كه بخت با او یار شده و سعادت یافته تا در سایۀ این تجربۀ اسلامیِ پیشگام زندگی كند، واجب است كه هرچه توان و ظرفیت و استعداد دارد برای این تجربه هزینه نماید و در این راه از هیچچیز دریغ نکند؛ زیرا وقتی بنایی برای اسلام بهپا میشود، هزینه كردن برای آن پایانی ندارد و آنگاه كه نهضتی با قدرت اسلام، پرچم میافرازد، بذل و فداكاری حدواندازه نمیشناسد؛ زیرا عملیات ساخت بنای جدید به ظرفیتهای هرچند ناچیزِ همه نیاز دارد. همچنین لازم است روشن باشد كه همگی باید گِرد مرجعیت امام خمینی كه آرزوهای اسلام را امروز در ایران محقق كرده است، جمع شوید و برای آن، فداكاری و از مصالح آن دفاع كنید و به همان اندازه كه آن مرجعیت، خود، در هدف بزرگش ذوب شده است، شما نیز در آن ذوب شوید؛ كه مرجعیت صالح یک شخص نیست، بلكه یک هدف و راه است و هر مرجعیتی كه این هدف و راه را محقق كند، همان مرجعیت صالح است كه باید با اخلاص كامل، برای آن كار كرد…. 🔹 من بارها از شهید صدر شنیدم که در پاسخ عدهای که به او اعتراض میکردند چرا از امام خمینی و انقلاب اسلامی حمایت میکند، میگفت: اگر آقای خمینی به من بگوید که در یکی از روستاهای ایران ساکن شوم و در آنجا به اسلام خدمت کنم، لحظهای تردید نمیکنم. امروز آقای خمینی همان چیزی را محقق کرده است که من سعی داشتم محقق کنم… 📚 شرح صدر، ص٢٠۵-٢٠۶ ⚜️ @Taammolat74
📣 اطلاعیه
🔶 لایو مجازی |شهید تاریخ ساز!
🔸 دکتر حسن محمدی
👈پژوهشگر تاریخ معاصر
⏱سه شنبه 9 دی ماه ساعت 18
🌐 https://www.instagram.com/fekratnet/
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @fekrat_net
🔰برون رفتن از سلطه رسانهها
✍️ سیدرضا صائمی
🔸اینک با جهانی رسانهای روبه رو هستیم که صاحبان فناوری و دانش به وسیله قدرت عظیم رسانه ای، فرهنگ و ارزشهای خویش را به جهانی انسانی تسلط میدهند و هویتهای قوی و ملی کشورهای دیگر را به چالش میکشانند. این مساله بویژه برای کشوری مثل ما که صاحب تمدن و فرهنگ و اندیشه در تاریخ بوده، حیاتیتر و جدیتر است.
🔹روشن است واکنشهای قهرآمیز و اتخاذ راهکارهای سلبی و راهبرد نفی پاسخگو نخواهد بود. برای برونرفت و رهایی از سلطه رسانهها و این قفس آهنین هویت رسانهای:
اول این که هویت یک مفهوم ثابت نیست و شکلی قطعی و نهایی ندارد، لذا به عقیده نیچه انسان مدام باید کسی بشود که هنوز نیست یا به عقیده فوکو انسان امروزی باید علیه نیروی ویرانگری که می کوشد او را در همه جنبه های زندگی اندیشه و خلاقیتش با دیگران همسان و یکسان کند، مبارزه نماید.
دوم این که همین جهان ارتباطات فضایی را ایجاد کرده است تا آدمی با گزینش آزادانه شیوه های مختلف زندگی هویت خود را انتخاب کند و بسازد و این مهم در جهان مدرن آسانتر است. در نهایت این که در جهان جدید با تنوع زیستی اجتماعی جامعه آدمی حق انتخاب بیشتری دارد و می تواند با گزینش راه خود تا حدود زیادی استقلال فردی خود را حفظ کند و در جمع فراموش نشود.
💢حالاکه قرار است دنیا به سوی جهانی شدن حرکت کند، ما می توانیم با توانمند کردن فرهنگ و مبانی فکری خود و تبدیل هویت منفعل به هویت فعال سهم بیشتری در شکل گیری و تکوین هویت جدید داشته باشیم. هویت مجازی نباید حریت انسانی ما را بگیرد همین برای رهایی از این سلطه کافیست.
⚜️ @Taammolat74