eitaa logo
تاملات
771 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
348 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰موسسه علامه مصباح باید سکولار باشد! نقدی بر امتداد خط اعتدال در ژورنالیسم حوزوی ✍️ مدرسه انقلاب 📍سایت طی یادداشتی تحت عنوان «چه کسی رئیس موسسه امام خمینی(ره) خواهد شد؟» روایتی تحریف‌آمیز از روند تحولات موسسه امام خمینی(ره) بیان کرده و نهایتا اتخاذ رویه سکولار را به این موسسه توصیه کرده است. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰موسسه علامه مصباح باید سکولار باشد! نقدی بر امتداد خط اعتدال در ژورنالیسم حوزوی ✍️ مدرسه انقلاب
✔️ [ادامه...] 🔸 مباحثات، ضمن تقسیم اساتید موسسه به دو گروه «علمی» و «سیاسی»، ورود موسسه به مسائل سیاسی را آفت اصلی این موسسه و عامل سقوط این مرکز علمی تفسیر می‌کند و می‌نویسد: «به نظر می رسد آنچه که در سالهای گذشته بیش از هرچیز منجر به تضعیف این مؤسسه گردیده تبدیل شدن جریان سیاسی این مرکز به ویترین مؤسسه و غفلت از معرفی و تقویت بخش‌ها و شخصیت‌های علمی این مرکز شده است.» 🔹پیش‌فرض سایت مباحثات آنست که ورود طلاب و اساتید به عرصه سیاسی، مخالف شان علمی ایشان است؛ چنین مفروضی دقیقا همان جمله پاکروان، رئیس است که به امام خمینی(ره) گفت سیاست یعنی پدرسوختگی و بهتر است شما در آن دخالت نکنید❗️ 🔸مباحثات پس از روایت تحریف‌آمیز و سکولار از گذشته موسسه، توصیه‌‌ای برای آینده این موسسه ارائه کرده و می‌نویسد: «باید دید ریاست بعدی این موسسه چه اولویت‌هایی برای خود تعریف خواهد کرد. قطعا بازگشت به اهداف اصلی موسسه یعنی تربیت طلاب متخصص در علوم انسانی باهدف پاسخگوئی به شبهات و عقائد انحرافی اولویت نخست این موسسه باشد. هدفی که در ۱۵ سال اخیر بخاطر ورود برخی از اعضای آن به تشکیل جناح‌های سیاسی کمتر مورد توجه قرار گرفته‌است» 🔹مباحثات در بخش پایانی این یادداشت بدون اشاره به منبع خاصی و صرفا بر اساس خیال و گمانه از آیت‌ﷲ عباس کعبی و سیداحمد رهنمائی به عنوان گزینه‌های ریاست موسسه سخن گفته است هرچند وزن آیت الله رجبی را بالاتر از این دو بزرگوار تحلیل کرده است. در بررسی این یادداشت سه نکته قابل طرح است. 1️⃣ آیا علامه مصباح تنها از سال 88 وارد مسائل سیاسی شد؟ مبارزات سال 42استاد با رژیم پهلوی، مقابله با جریان التقاط و چپ‌گرا، نقد رویکرد دولت خاتمی و..، هیچکدام مساله سیاسی نیستند؟ چرا مباحثات، را در دستور کار قرارداده است؟ 2️⃣ دوگانه علمی-سیاسی، حکایت از نگرش سکولار این سایت به عرصه و دارد. در این نگرش اگر شخص دانشمندی مانند دکتر نبویان یا آقاتهرانی وارد مسائل سیاسی شود، مرتکب امر اشتباهی شده‌اند! بنابراین اساتید موسسه باید درکنج عزلت نشسته و تحصیل علم کنند و سیاست را به ما به سیاست بسپارند! 3️⃣ سایت مباحثات فاقد شانیت ورود به فضاسازی رسانه‌ای جهت تعیین ریاست موسسه است و ضروری است تا از تلاش برای تفرقه_افکنی میان بزرگان موسسه دست بردارد. تلاش‌های این سایت در تضعیف جایگاه آیت الله رجبی که سالها قائم مقام آیت الله مصباح بوده است، ره به جایی نخواهد برد. 🔍 سوال جدی اینست که طرح مطالب که منشا واقعی ندارد، چه سنخیتی با ماموریت حرفه‌ای یک رسانه دارد؟ منبع این گمانه سازی ها کجاست؟ چه کسی از آقایان کعبی و رهنمایی به عنوان گزینه‌های ریاست بر موسسه نام برده است؟ 🔹 مباحثات اگر بنای ورود به پرونده‌های مهم و جنجالی دارد، می‌تواند به افشای خط فتنه گران ۸۸ بپردازد که برخی از اعضای تحریریه این سایت در جرگه آن قماش بوده‌اند و هنوز هم سایت شخصی شان فیلتر است! بررسی پرونده باند مخوف مهدی هاشمی قاتل نیز برای مصون ماندن از انحراف فکری و برای فاصله‌گذاری با کانون های فتنه‌گری مانند بیت منتظری مفید است. ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @darseenghelab
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر 🎙حجت الاسلام محمدحسین عبدی درسگفتارهای مدرسه عالی روزگار نو جلسه هفتم ⏰ 29 مرداد ۱۳۹۹ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
F.m.7.mp3
13.72M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |جستاری در در حل مسائل معاصر 🎙حجت الاسلام جلسه هفتم 🔹بصیرت بر فقاهت و فقاهت بر حکمت مبتنی است. یکی از استعداد های فقه امامیه، استعداد ارتباط با سایر علوم است که هم با علوم بنیادین مانند حکمت الهی و هم با علوم رفتاری انسانی قابل ارتباط است. حکمت الهی در حوزه اخلاق، تدبیر منزل، سیاست مُدُن همانطور که مأخذ عقلی دارد مأخذ شرعی هم دارد. 🔹(گسستاری فقه) با دانش های پیشینی و پسینی خود، موجب کاهش کارآمدی فقه است و (پیوستاری فقه) با پنج حوزه اخلاقیات، طبیعیات، ریاضیات، انسانیات و الهیات افزایش کارآمدی آن را به همراه دارد. تفکیک و گسست طرق شناخت و همچنین رابطه علوم، معلولِ نقصان یا خطا در تولید علم است. 🔹(فقه مبهم) ناشی از معالجه نکردن شبهات صدقی موضوع و (فقه مهمل)ن ناشی از معالجه نکردن شبهات مصداقی موضوع است. جانشینی علوم انسانی به جای عرف دقیق در موضوع شناسی در (شبهات صدقی) که به شبهات حکمیه بر می گردد صحیح نیست و حضور دانش‌های انسانی در حل (شبهات مصداقی) قابل تصور است اگر خبرگی در آنها محرز باشد؛ هر چند که آن هم با توجه به تعارضات مبانی آنها قابل تردید می‌باشد. 🔹موضوعات مرکب و پیچیده‌ی امروزی که محتاج نظریه فقهی است را نباید با موضوعات بسیط که در قضیه فقهی است مقایسه کرد و استنباط حکم موضوعات پیچیده نیز تماما مبتنی بر اجتهاد در حوزه فقاهت است که با (همنشینی یا جانشینی موضوعی) نیز قابل بررسی است. 🔗 جلسه ششم را در اینجا بشنوید. 🔻 پ.ن: هر پنج‌شنبه به این درسگفتار خواهیم پرداخت. ⚜️ @Taammolat74
📣 اطلاعیه سلسله نشست های هم اندیشی پیرامون مبانی و منطق تولید علم دینی 📚با محوریت نقد و بررسی مجموعه «علم دینی؛ از چیستی تا چگونگی» اثر استاد_وکیلی 1️⃣ نشست اول ✅ با حضور: حجة الاسلام و المسلمین اسدپور (استاد دروس عالی حوزه علمیه قم) حجة الاسلام و المسلمین وکیلی (استاد دروس خارج حوزه علمیه مشهد) 🕧 زمان: پنج شنبه 7 جمادی الثانیه 1442 ( 2 بهمن 1399) ، ساعت 18 لینک شرکت در وبینار: 🌐 https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/religioussciencemeeting ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین شیخ محمدحسن‌وکیلی ⚜️ @mhva_ir ⚜️ @Taammolat74
🔰علوم انسانی و مهندسی اجتماعی ✍️رضا داوری اردکانی 📍مهندسی اجتماعی سودای ساختن پیکره‌ای است که اجزاء و اعضایش باهم تناسب ندارند و در جای خود نیستند و در آن پروای چه می‌توان و چه نمی‌توان کرد وجود ندارد به این جهت در آن به علوم اجتماعی هم اعتنا نمی‌شود. حزب بلشویک به هیچ یک از علوم اجتماعی جز علم زبان مجال نداد و علم زبان و نقد ادبی را هم از آن جهت آزاد گذاشت که در آن خطری برای انقلاب نمی‌دید و نمی‌دانست که زبان و ادبیات اگر نه در کوتاه مدت، در زمانی نه چندان دور نظم تصنعی و سست بنیان را از هم می‌پاشاند. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰علوم انسانی و مهندسی اجتماعی ✍️رضا داوری اردکانی 📍مهندسی اجتماعی سودای ساختن پیکره‌ای است که اجز
✔️ [ادامه...] 💠 بخش نخست 🔸آیا مهندسی اجتماعی ممکن است؟ و اگر ممکن است چگونه صورت می‌گیرد. مهندسان اجتماعی کیانند و علوم انسانی و اجتماعی چه مدخلیتی در این کار دارد؟ 🔹مهندسی اجتماعی به این معنی که سیاست اقتصادی اجتماعی و اداری و علمی و فرهنگی را تعدیل و اصلاح کنند در زمان ما یک امر عادی است. برنامه ریزی پیشرفت هم از یکصدسال پیش پدید آمده و اکنون رسمی رایج شده است اما اینکه کسی یا کسانی بر حسب علایق گروهی و سیاسی خاص طرحی تازه دراندازند و حکومت‌ها آن طرح را تحقق بخشند هرگز صورت نگرفته است و بنظر نمی‌رسد که کاری شدنی باشد. 🔸آدمی بخصوص در قرون اخیر توانسته است جهان و زندگی خویش را دگرگون کند و گمان شایع اینست که این دگرگونی مطابق خواست او و کم و بیش به صلاحش بوده است. این دگرگونی ها هر چه بوده لااقل تا حدود یکصد سال پیش با طرح و نقشه قبلی صورت نگرفته و کارگزاران تغییر، مجریان طرحی نبوده‌اند که یک یا چند نفر آن را تهیه و امضا کرده باشند. 🔹دنیای جدید با برخورداری از علم تکنولوژیک، از آغاز، جهان تغییر و دگرگونی بوده است. در طی چهارصدسال اخیر ابتدا اروپای غربی و آمریکای شمالی و سپس ژاپن و بعضی کشورهای دیگر راه پیشرفت را گشودند و در آن وارد شدند. 🔸کشورهای دیگر هم با توجه به راهی که در غرب گشوده شده بود شیوه زندگی و عمل سابق را رها کردند و متوجه راه جدید شدند. اما همه چنانکه باید نتوانستند در این راه پیش بروند. شاید اراده پیشرفت نداشتند. برای پیشرفت، اراده باید با علم توام شود اگر اراده به علم نباشد علم به وجود نمی‌آید و اگر به وجود آید از آن چندان کاری ساخته نیست. 💢علم را می‌توان تحصیل کرد اما اراده را نمی‌دانیم از کجا باید آورد؟ با توجه به ادبیات دوران رنسانس شاید بگویند غرب با طراحی اجمالی اوتوپی‌نویسان و شاعران ‌ساخته شده است این تا حدی درست و پذیرفتنی است اما تا زمانی که اراده ساختن جهان مطلوب پدید نیامده بود جهان جدید ساخته نشد و مگر اراده بساختن، بدون داشتن یک طرح، بجایی می‌رسد. ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |جنگ ایدئولوژیک و ژورنالیسم علم 🎙رسول لطفی موسسه علمی رسانه‌ای شناخت ⏰ 20 دی 1399 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
لطفی.mp3
14.48M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | و 🎙 🔹 منازعه معرفتی در باب اندیشه اسلام انقلابی 🔹 صف آرایی لیبرالیستی‌ها برای انحراف انقلاب در دهه هفتاد 🔹 تهاجم فرهنگی در قالب ژورنالیسم علم . . ⚜️ @Taammolat74
🔵شماره ۳۴ فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا 📍با مدیر مسئولی حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی و سردبیری امیر سیاهپوش منتشر شد. 🔻فهرست مطالب این شماره از نشریه از این قرار است: 🔸پرونده مبانی و اصول حکمرانی اسلامی 🔸پرونده: الگوی مطلوب حکمرانی اسلامی در نظام علمی و تربیتی 🔸پرونده الگوی مطلوب حکمرانی اسلامی در نظام سیاسی 🔸پرونده الگوی مطلوب حکمرانی اسلامی در نظام فرهنگی و اجتماعی 🔸پرونده الگوی مطلوب حکمرانی اسلامی در نظام مدیریت و سیاست‌گذاری عمومی 🔸پرونده الگوی مطلوب حکمرانی اسلامی در نظام اقتصادی ✍️ مقالاتی از : آقایان رضا غلامی، عطاالله رفیعی آتانی، علیرضا باباخان، محمدمهدی اسماعیلی، فرزاد جهان‌بین، امیر سیاه پوش، مجتبی مصباح،عبدالحسین خسروپناه، محمد روشن، محمود حکمت‌نیا، شریف لک‌زایی، علیرضا پیروزمند، ابراهیم عباس‌پور ، مهدی حسین‌زاده، محسن سلگی ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |نسبت دین و مدرن‌شدن 🎙رسول لطفی تقریر نظریه استاد شجاعی‌زند ⏰ 5 بهمن 1399 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
دین و مدرنیته.mp3
20.2M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |نسبت و 🎙 تقریر نظریه استاد 🔹 نقد نظریه مدرنیته اسلامی 🔹 نسبت دین و عرفی شدن 🔹 نسبت عرفی شدن و مدرنیته 🔹 نسبت دین و مدرنیته با بررسی واکاوی تجربی شواهد مورد نظر متفکران متاخر حوزه جامعه شناسی دین 🔹 چگونه نرخ بالای دینداری در جوامع مدرن شاهد همزیستی دین و مدرنیته نیست؟! 🔹 نقد و بررسی کسانی که ایران اسلامی را مدرنیته ای تمام عیار معرفی می‌کنند که در کنارش دین و زندگی مومنانه نیز جاری است!! ⚜️ @Taammolat74