eitaa logo
تاملات
762 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
346 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
تاملات
🔰 استفاده از لباس روحانیت، در اینستاگرام چرا؟ ✍صادق بابایی 🔹مرزبندی‌های هویتی انکار شده! نشانه‌های
🔸 سلبریتیزه‌ترین اَپ اجتماعی، مکانی که از اصل و اساسش به کار قِر و فِر مانکن و مدل جماعت می‌آید و حضور جدی دیگران در آنجا، مثل یک شوخی کوچک بیشتر نیست. تنها همین پدیده‌ی منفرد کافیست تا نشان‌مان دهد که مرزهای هویتی و ارزشی پیشین رنگ باخته. استعفا از لباس!در اینستاگرام! 🔹از این که بگذریم، به چرایی می‌رسیم!؟ اساساً چرا شخصی با هجده سال سابقه‌ی طلبگی، که طبیعتاً تازه اول بازدهی و باروری علمی و مالی و… اوست، به قول خودش، فصل جدیدی از زندگی را شروع می‌کند و از رخت آخوندی به در می‌آید!؟ کاری به شخص حقیقی این فرد ندارم، این سوالی است که مصادیق فراوانش، در ذهن مخاطبِ آشنا، خودنمایی می‌کند. چرا لباس‌گریزی و بی‌میلی نسبت به لباس آخوندی، در میان کثیری از طلاب شایع شده است؟ 🔹بعقیده‌ی من، اینجا هم می‌توان سراغی از همان کلیدواژه‌ی پیشین گرفت: انکار مرزها! لباس آخوندی در قدیم معنایی داشت و اکنون نیز معنایی دارد؛ اما تا حد زیادی متفاوت با معنای پیشین. لباس آخوندی تاکنون معنایش نمایندگی دین بود، شعبه‌ای سیّار از ورثة‌الأنبیا که دوّار بطبه بود و بین مردم می‌زیست تا هدایت‌شان کند. اخیراً اما، معنای این چند تکه پارچه عوض شده و یا به تعبیری وسعت یافته است؛ امروزه این لباس، علاوه بر نمایندگی دین، نمایندگی حاکمیت سیاسی را هم به گُرده می‌کشد. تجمیع این دو رسالت سترگ، آنهم در عصر خدایی کردن تکنولوژی، نسبیت ارزش‌ها، تبادل فرهنگ‌ها و انفجار اطلاعات، بالعیان بسی سنگین خواهد نمود. 🔹هرچند! آنکه این رخت از تن می‌کَنَد، از ناتوانی در ایفای نقش اجتماعی دم می‌زند اما، پیام مخفی این کنش و حتی توجیه و توضیح صریحی که به دنبالش می‌آید، آنست که افرادی در این صنف و لباس، دیگر حاضر نمی‌شوند که بار کمرشکن دفاع از دین سنتی و حاکمیت پر‌چالش مبتنی بر آن را به گُرده‌ی خویش بکشند؛ آنها ترجیح می‌دهند که حتی در فصل شکوفایی طلبگی‌شان هم که شده، عشق و علاقه‌شان به دین و حکومت دینی را نزد خود و در پستوی دل‌شان انباشت نمایند و حیات اجتماعی‌شان را از نو و با هویتی نوین بسازند. 🔻پانوشت: گویا آن شخص طلبه، پس از اعلام عمومی، از تصمیم خودش در ترک لباس پشیمان شده که در جای خود محل تامل است؛ آنچه پابرجاست، وجود پدیده‌ی لباس‌گریزی در میان بخشی از بدنه‌ی طلاب است. ⚜ @lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نقش #عربستان و #امارات در اتفاقات این روزهای #عراق دستگیری یک تیم اطلاعاتی-امنیتی وابسته به امارات در عراق 🔸در زمانی که #اعتراضات مردمی در عراق به اوج خود رسیده است. 🔹این قسمتی از برنامه عربستان و امارات برای #سرنگونی و نابودی عراق است. 🔸برنامه هایی از قبیل: 1. تشکیل تیم #سایبری برای به #آشوب کشاندن تظاهرات مسالمت آمیز و مردمی در عراق 2. ترند سازی هشتگ #العراق_تنتفض 3. کشته سازی در #فضای_مجازی از مردم عراق برای تهییج افکار عمومی 4. تربیت نیروهای عراقی در #سفارت عربستان برای روزهای بحرانی 5. استفاده از شبکه های اجتماعی برای به حداکثر رساندن تهییج #افکار عمومی 6. همکاری با #سلبریتی های عراقی و #اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی عراق هدف عربستان و امارات #تجزیه عراق است #ایران_والعراق_لایمکن_الفراق #العراق_لن_یحترق ⚜ @lotfi74
🔰چرا اصلاح‌طلبان همچنان نقطه امید آمریکا در ایران هستند؟ 🔹اصلاح‌طلبان و جریان اعتدالی توانسته‌اند لایه‌های مختلفی را به پذیرش این ادعا که مقاومت هزینه‌زاست هدایت کنند؛ اینجاست که آمریکا به این جریان امید بسته است. 🔹اصلاح طلبانی که روزگاری با تابلوی مبارزه با استکبار در میدان بودند حال در یک دگردیسی هویتی از مبارزه با استکبار به ترجمانی محض از داده های و انباشت های تئوری های غربی می رسند. 🔹اخیرا اندیشکده آمریکایی رند (Rand) در نوشته ای ضمن تحلیل شاکله و ساختار تصمیم‌سازی در جمهوری اسلامی ایران خطاب به دولتمردان و تصمیم گیران ایالات متحده آمریکا آورده است: «مقامات و کارشناسان حوزه ایران در واشنگتن باید ماهیت واقعی سیاست‌گذاری در تهران را درک کنند. باید دو دیدگاه در ایران را مورد توجه قرار دهد، اردوگاه حامیان آرمان‌‌های جمهوری اسلامی که برای نیل به آن مبارزه می‌کنند و اردوگاه حامیان روابط ایران با آمریکا که برای آینده این روابط فعالیت می‌کنند؛ بر اساس این ادراک و توجه، واشنگتن برای مقابله با ایران تنها به راه‌هایی برای تقویت موقعیت میانه‌روها نیاز خواهد داشت.» ⚜ @lotfi74
🔰گفت‌وگوی ویژه #عصراندیشه با دکتر دینانی در شماره ۲۰ 📌ما به نفع عقاید خود از فلسفه سوء استفاده می‌کنیم. ما جرأت نداریم ملاصدرا را زیر سؤال ببریم و تفکری فوق آن ارائه دهیم. در حالی که در غرب به راحتی یکدیگر را زیر سؤال می‌برند و لذا مکاتب فلسفی گوناگون پدید می‌آید. غربی‌ها هنر انتقاد از یکدیگر را داشتند و ما نداریم. ⚜ @lotfi74👇👇👇
تاملات
🔰گفت‌وگوی ویژه #عصراندیشه با دکتر دینانی در شماره ۲۰ 📌ما به نفع عقاید خود از فلسفه سوء استفاده می‌ک
...🔹چه کسی می‌تواند برای فلسفه تعیین وظیفه کند؟ هیچ‌کس نمی‌تواند. فلسفه‌ای که موظف باشد به هیچ دردی نمی‌خورد. هیچ‌کس قادر نیست به فلسفه دستور دهد. اگر وظیفه را اجبار تلقی کنیم، فلسفه وظیفه‌ای ندارد. خاک بر سر فلسفه‌ای که مجبور باشد. کار فلسفه فقط فهمیدن است. 🔸فلسفه با کفر و ایمان بیگانه است. فلسفه فقط می‌فلسفد. فرقی نمی‌کند به کفر برسد یا به ایمان. اما شما می‌خواهید از ابتدا آن را مسلمان کنید. آیا می‌توان فلسفه را مسلمان کرد؟ فلسفه در طول تاریخ درازش گاهی مسلمان و گاهی کافر شده است اما هنوز مشخصی نیست چه است. 🔹فلسفه مطلق نیست بلکه است. مثل فلسفه اقتصاد که فقط در چارچوب اقتصاد سخن می‌گوید. این‌جا می‌گوییم غرب فلسفه را به عرصه اقتصاد کشانده و آن را نوکر خود کرده و از وجودش بهره‌ها برده ولی پدر فلسفه را درآورده است. اما فلسفه آزاد می‌گوید اصلاً غرب کیست؟! قرن‌ها درطول قرون وسطی کلیسا فلسفه را به خدمت ایدئولوژی خود درآورده بود و حالا نوبت علم است تا همین کار را با فلسفه بکند که هر دوی این‌ها اشتباه است. 🔸آیا در خصوص آشنا کردن مردم با حقیقت وظیفه‌ای دارد؟ خیر. فیلسوف فقط می‌گوید و حرفش را می‌زند و وظیفه هدایت مردم را ندارد. دین وظیفه دارد همه را دینی کند اما فیلسوف قرار نیست همه را فیلسوف کند. فیلسوف پیامبر نیست. هرکس حرفش را فهمید، فهمید؛ در غیر این صورت فیلسوف زحمتی به خود نمی‌دهد. فلسفه فقط راه است و راه را می‌نمایاند. @lotfi74
🔰آمیزشی از طلا و صلیب ‌ ‌🔹اين تصوّر كه کريستف كلمب تجسّم مجموعه‌ای از افكار و انديشه‌های علمی و عقلانی جديد است، مسلّماً تصوّری اشتباه است؛ زيرا سفرهای دريايی او (همچون واسكوداگاما) اساساً با يك ذهنيّت و طرز فكر صليبی مسيحی قرون وسطايی كه آغاز آن به قرن يازدهم باز می‌گردد، در پيوند بود. كلمب نيز، همچون داگاما و حكومت سلطنتی اسپانيا در فكر به راه اندازی يك جنگ صليبی عليه اسلام بود. ‌ ‌🔸هرچند كه او در واقع، در پی يافتن طلا بود، اين طلا برای تأمين هزينه‌های مالی، جهت فتح مجدّد سرزمين مقدس [فلسطين] ضروری بود. كلمب در دفترچه خاطرات روزانۀ خود به تاريخ ۲۶ دسـامبـر ۱۴۹۲ چنين نـوشته است كه: «آرزو دارم به قـدری طلا بيابم كه پادشاهان [اسپانيا] بتوانند، ظرف سه سال جهت حمله به سرزمين مقدس [فلسطين] آماده شوند و آن را تسخير نمايند». ‌ ‌♦️گويا او خودش را «فردی برگزيده و صاحب تكليف با رسالتي آسماني» می‌ديد. اين تصادفی نيست كه دقيقاً همـان سـالی كه کريستف كلمب به سفـر دريايی رفت، شاهد تأسيس رسمی دادگاه تفتيش عقايد در اسپانيا و همچنين بازپس‌گيری غرناطه از دست مسلمانان هستيم. ‌ ‌📚ماهنامه زمانه، شماره ۱۲۰و ۱۲۱ ، آبان و آذر ۹۲ ‌ ‌ @lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 تطهیر پهلوی همه ی حرف من همین است که #محسن_نامجو بعنوان یک مخالف سرسخت جمهوری اسلامی دارد بیان می‌کند. نامجو که موضع اش مشخص است از نقش و هدف شبکه #منو_تو در مورد تصویرسازی غلط از دوران پهلوی می‌گوید. ایرانِ پیش از انقلاب بهشت نبود. جوانان اهل تحقیق فریب دروغ های این شبکه را نخورند. ملت ایران، یکبار برای همیشه حکومت پهلوی را #استفراغ کرد و هیچ انسان عاقلی دوباره #استفراغ خود را نمی‌خورد‌. این پُست را برای دوستان و آنهایی که در این سالها فریب منوتو را خورده اند ارسال کنید. #پهلوی #نامجو #محسن_نامجو #تاریخ #منو_تو ⚜ @lotfi74
🔰قبول شکست و تغییر راهبرد ✍️ امید رامز 🔸دهه چهل مجاهدین با برداشت التقاطی از اسلام به دنبال "مارکسیسم اسلامی" بودند. این جریان فکری، دهه پنجاه و به طور ویژه در سال ۵۴ در یک نقطه عطف تاریخی صراحتا مارکسیسم را برگزیدند. ⚜️ @lotfi74👇👇👇
تاملات
🔰قبول شکست و تغییر راهبرد ✍️ امید رامز 🔸دهه چهل مجاهدین با برداشت التقاطی از اسلام به دنبال "مارکس
...دهه هفتاد، اصلاحات به دنبال برداشت التقاطی لیبرالی از اسلام می‌رود؛ به طوری که حسین مرعشی، کارگزاران را حزب "لیبرال دموکرات مسلمان" می‌نامد. 🔹کار تا جایی پیش می‌رود که خاتمی با دفاع از لیبرالیسم معترض می‌شود که: "بعضی‌ها امروز با لیبرالیسم مخالف‌اند" و سروش با مذمت روشنفکران، آنها را از ترس از اینکه دیگران لیبرال‌شان بنماند، برحذر می‌دارد و تصریح می‌کند: "ما نمی‌توانیم از کنار لیبرالیسم به راحتی بگذریم" تا اینجا دو اتفاق افتاده بود: ✔️فاز اول، محوریت اسلام و سعی در انطباق مفاهیم مارکسیستی و لیبرال با اسلام و انتساب برداشت‌ها به آن. ✔️فاز دوم، با استقلال فکری جریان‌های مارکسیستی و لیبرال، مارکسیسم و لیبرالیسم خود را هم‌وزن اسلام و قطب ایدئولوژیک تلقی کردند. 🔸اما با شکست تئوریک جریان اصلاحات در مناظرات شفاهی و مکتوب دهه هفتاد و هشتاد، در دهه نود شاهد فاز جدیدی از کنش جریان رفرم و اعتدال در حوزه اندیشه هستیم و آن اینکه این‌بار آنها نه در پی "انطباق لیبرالیسم با اسلام" با رویکرد تدافعی، بلکه در پی "انطباق اسلام با لیبرالیسم" با رویکردی تهاجمی هستند. 🔹کارگزاران، نماینده سرمایه‌داری لیبرال در ایران، با عطف به صرف سرمایه حضرت خدیجه(س) در پیشبرد اسلام، صراحتا پیامبر اکرم(ص) را مدافع "سرمایه‌داری مدرن" معرفی می‌کند؛ مصطفی ملکیان نیز شهید مطهری را دارای دیدگاه اقتصادی لیبرال می‌نامد؛ و حالا روحانی با تحلیلی اسکیزوفرنیک از سیاست‌ورزی پیامبر، سعی دارد ایشان را شخصیتی پراگماتیک و نتیجه‌گرا-آنطور که پدر معنوی‌اش مرحوم هاشمی بود-جلوه دهد که علیرغم خلف وعده کفار در پیمان اول، مایل به امضای پیمان دوم نیز بوده است. 🔸یک نتیجه‌گیری جامعه‌شناسانه مثبت از این تحلیل این است که به نظر می‌رسد بر خلاف تلقی برخی روشنفکران، هنوز دین‌مداری و اسلام‌گرایی در جامعه ایرانی زنده است که همان روشنفکران و سیاستمداران سعی دارند از شاخصه‌‌های آن برای نظریه‌های سیاسی شاذ خود تاییدیه بگیرند و کسب رای کنند. 🔹اما یک نتیجه‌گیری دین‌شناسانه منفی این است که خطر التقاط یا بدعت اسلام را تهدید می‌کند. در این حالت دین‌مدار آنقدر رفتارش دقیق نیست که در دایره شمول دین قرار بگیرد، بلکه دایره دین را آنقدر می‌گستراند که رفتار او را نیز شامل شود! 🔗 https://virgool.io/@rasoul_lotfi222/fhn9afvikyoy ⚜️ @lotfi74
📌فوری فوتی 💠 آیا ذوالقرنین همان کوروش است❓ ❄️ نظر علامه طباطبایی و آیت الله مکارم شیرازی درباره ذوالقرنین چیست❓ 🎙کنفرانس با موضوع: 🕖 امشب در گروه عالمانه: حقیقت باستان💯 💎 مفسر مادیگرایی که معتقد بود قرآن، ساخته پیامبر اسلام است، میگوید ذوالقرنین کوروش است❗️ 🕖 امشب، بحثی مستند خواهید شنید که هرگز آنرا نشیده اید. همه دوستان به این گروه دعوتند👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3442671628C6dcb6824fc ❌گروهی تحت نظر جمعی از اساتید و پژوهشگران عرصه تاریخ ⚜ @lotfi74
🔰تاریخ ما فراز و فرود داشته است. ✍ رضا داوری اردکانی 🔸این تاریخ، تاریخ پیروزی ها و شکست ها و دوران های رونق و رکود در حکمت و دانش و فرهنگ و سیاست بوده است. اصل را بر این نمی گذاریم که ایران یکسره خوبی و زیبایی و دانایی است بلکه می گوییم به کشور و مردمی که حکمت چند هزار ساله و زبان و شعری دارند که بزرگترین شاعران اروپا را به وجد آورده و به تحسین واداشته است و هم اکنون نیز در سراسر روی زمین دوستدارانی دارد با نظری که لایق آن است بنگرند. 🔹 من در این اواخر برای اینکه نه نارسایی ها و ضعف ها و نقص های موجود را منکر شوم و نه آن را به روح ایرانی نسبت دهم به وضع توسعه نیافتگی و اقتضاهای آن توجه کرده ام. ایران شناس ها هم اگر به این امر توجه کنند خدمتی بزرگ به فهم و درک رابطه میان شرق و غرب و جهان های توسعه نیافته و توسعه یافته می کنند. 🔸خوشبختانه امروز جمعی از ایرانیانی که در خارج اقامت دارند ایران‌شناس شده و آثار بالنسبه خوبی در باب ایران معاصر و در تاریخ و ادب و شعر ایران پدید آورده‌اند. آنها هم که در فلسفه و عرفان و حکمت ایران مطالعه کرده‌اند و می کنند از هر قوم و ملتی که باشند با تعلق خاطر به ایران فکر می کنند. 🔹امیدوارم همه این بزرگواران به وضع دویست ساله اخیر ایران و مخصوصا به شعر وفرهنگ و ادبش بیشتر توجه کنند. ⏰ افتتاحیه کنفرانس بین المللی مطالعات ایران معاصر، ۲۰ آبان ۹۸، دانشگاه تهران ⚜ @lotfi74
💠 مرگ تمدن ها زمانی فرا می رسد که بزرگان مردم به پرسش های جدید آنها پاسخ های کهنه می دهند. ✍ ویل دورانت ⚜ @lotfi74