📣 اطلاعیه
🔶 آیینه سکندر...
نسبت غربشناسی با دولت اسلامی در بستر تمدنی
🎙حجتالاسلام دکتر علیرضا پیروزمند
🔹بررسی سیر تطورات ایده غربشناسی در انسان ایرانی ناظر به تحولات سیاسی و اجتماعی
🔹بازشناسی ایده غربشناسی و غربپژوهی در نسبت با شرایط کنونی
صورتبندی انواع تلاشها برای فهم غربشناسی (انتقادی، تاریخی، توصیفی، تجربی، اجتماعی و ...) ناظر به آثار مکتوب (پژوهشها، تالیفات و ترجمههای صورت گرفته از غرب) و اثار غیر مکتوب (شکلگیری ساختارها و محتواهای شفاهی)
🔹فهم نسب غربشناسی و نوع مواجهه با غرب در کنشهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اصحاب علم، دین، سیاست و فرهنگ
🔹نسبت غربشناسی با انقلاب اسلامی و جهان اسلام
⏰ یکشنبه، ده اسفند ماه، ساعت ۱۰
✔️ امکان شرکت آنلاین در جلسه از طریق لینک زیر مقدور است؛
🌐 Live.whc.ir/farhangi
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @roozegareno_ac
🎥 الزامات تحقق گام دوم انقلاب در مسیر پیشرفت و عدالت
🎙 با حضور استاد #شهریار_زرشناس و حجت الاسلام #محسن_قنبریان
🔸کدام مسیر، تحقق #پیشرفت و #عدالت را تضمین می کند؟!
🔹چرا در تحقق #عدالت عقب ماندهایم؟
🔸#انقلاب_اسلامی، از دستاوردهای خیره کننده تا فاصله زیاد با برخی آرمانها
🔹آیا با الگوهای لیبرالی و وابسته می توان #گام_دوم را محقق کرد؟
🔸نیاز به تحول در رویکردها، ساختار و بدنه مدیریت کشور برای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی
🔹دولت جوان حزب اللهی به چه معناست؟!
⏰یکشنبه ۲۶ بهمن
🔗 برای تماشا این برنامه، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |انقلابات و تأسیس نظم اجتماعی
🎙دکتر حسین کچوئیان
جستاری درباب فهم تمدنی انقلاب اسلامی
سلسله نشست های شناخت تمدن
⏰ ۲۸ بهمن ۹۹
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
5f44e50154f99b9bf61cb901_5565236557014102835.mp3
47.31M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |انقلابات و تأسیس #نظم_اجتماعی
🎙دکتر #حسین_کچوئیان
جستاری درباب فهم تمدنی #انقلاب_اسلامی
🔹 از نظر کچویان انقلابات ماهیتی دینی و مذهبی دارند؛ بدین معنا که دریچههای آسمان در لحظه انقلابات گشوده میشود و معنایی جدید در جهان خلق میشود.
🔹 ما در انقلاب اسلامی نیز شاهد حرکتهای حماسی هستیم مانند خود حاج قاسم یا وقایع جنگ و بسیاری موارد دیگر در انقلاب اسلامی ما شاهد میل متفاوت زیستن هستیم.
🔹 به نظر تنها انقلابی که قابل مقایسه با انقلاب اسلامی است انقلاب فرانسه است. البته انقلاب فرانسه هم فقط انقلابی در حومه پاریس بود نه همچون انقلابی همه طبقاتی در ایران.
⚜️ @Taammolat74
🔰بازخوانی #منشور_روحانیت
قسمت اول
⏰ 22 بهمن 1399
1. جایگاه و ضرورت اهتمام به منشور روحانیت.
2. امام خمینی تداوم کدام روش استنباطی در فقاهت را لازم می دانند؟
3. چگونگی شکل گیری #جریان_شیرازی_ها در "لندن".
4. چه کسی در سال 67 تحلیل های غلطی را نسبت به انقلاب ارائه نمود؟
5. چه جریان هایی به دنبال حذف معارف منشور روحانیت بوده و هستند؟
6. حسینیه ای که با اهتمام ملکه ساخته شد!
7. کتابی که ظاهری وزین دارد و باطنی شیطانی!
8. چرا اقتصاد ایران اسلامی مناسب نیست؟
📖پای صحبتهای اساتید محترم آقایان، #ربانی و #منتظر_القائم نشسته ایم.
💡آدرس اینترنتی سایت آپارات برای دیدن و شنیدن برنامه اول👇:
https://aparat.com/v/f5O2h
🖌متن کامل منشور روحانیت امام خمینی👇
https://farsi.khamenei.ir/special?id=3937
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @redaaa
🧠 #فلسفیدن
🔸عادت رد تفکر است و رد تفکر آغاز بلاهت است و ابتدای ددی زیستن. انسان هر چه دارد محصولِ تمامی هستی خویش را به اندیشه سپردن است؛ ومن پیوسته میاندیشم که کدام راه، کدام مکتب، کدام اقدام، در فروریختن این بنا میتواند تأثیر بیشتری داشته باشد.
✍️نادر ابراهیمی
📚یک عاشقانه آرام، ص 31
⚜️ @Taammolat74
🔉 گفتگو
🔶 موضوع |اصلاحات ارضی
◾️ گفتگو کورش عیاری با رسول مهربان
برنامه چراغ مطالعه ـ فصل انقلاب اسلامی
قسمت اول
⏰ ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
01. Rasool mehrbani.mp3
32.54M
🔉 گفتگو
🔶 موضوع |#اصلاحات_ارضی
◾️ گفتگو کورش عیاری با #رسول_مهربان
برنامه #چراغ_مطالعه ـ فصل #انقلاب_اسلامی
قسمت اول
🔹کتاب اصلاحات ارضی نوشته رسول مهربانی کتاب ششم از مجموعه کتابهای گوشههایی از تاریخ معاصر ایران است که در نشر افکار به چاپ رسیده است.
اصلاحات ارضی اعم از تصمیماتی بود که نظام ارباب- رعیتی حاکم بر روستاها و زمینداری ایران را با تغییر میزان و شیوه مالکیت راضی دگرگون کرد. شاه ادعا میکرد این کار را به منظور بهرهوری عمومی از زمین انجام می دهد. کشاورزان در آغاز امیدواربودند که اصلاحات وضعشان را بهتر کند، اما در عمل، این اصلاحات خصلت اصلی نظام کشاورزی قبلی، یعنی نظامی را که در آن اقلیت مالک با استثمار اکثریت روستانشین از کار کشاورزی سود میبرد، تغییر نداد چرا که غیر از عدهای مشخص و اندک، توانایی اداره زمینشان را نداشتند؛ به علاوه این قانون علیه زنان بود و از نتایج منفی آن سلب مالکیت از مالکان زن بود.
⚜️ @Taammolat74
🔰مشکل چیست؟ مساله کدام است؟
🔸ما در بسیاری مواقع کلماتی مثل «مساله»، «مشکل» و «موضوع» را در یک معنا به کار میبریم. اما هر کدام از آنها، تعریف مشخص و مجزایی دارند. مشکل به معنی دردسر و چالش با امر پروبلماتیک و مساله متفاوت است.
🔹مشکل عبارت است از موقعیت عینی و انضمامی که در زندگی فردی و جمعی یا نظام حکمرانی با آن روبهرو هستیم. مسالهشناسی نیز ناظر به مشکلات است اما خود مشکل نیست. میشل مهیر عقیده دارد که نباید مساله را به مشکل یا مانع تقلیل داد و توضیح میدهد که هر چیزی که کنش ما را بطلبد، مساله است.
🔸وقتی درگفتمان عمومی جامعه یا میان اندیشمندان و سیاستمداران، دیدگاههای متفاوت و گاه متضادی برای توضیح و تبیین مشکلات پیدا میشود یعنی مساله ظاهر شده است. این بحثها و گفتوگوها امور را از بدیهی بودن، طبیعی بودن و ناخودآگاهی بیرون میآورد و همین موقعیت مسالهمند پدیدههاست.
🔹پرسش زمانی مساله است که از درون چشمانداز انتقادی معینی به دست آید. این فرآیند باعث میشود مسائل مجددا توسط اندیشمندان صورتبندی مفهومی و نظری پیدا کند و وارد علوم انسانی و اجتماعی شود. مثلا مشکلات و چالشهای مدیریت شهری در حوزه معماری و طراحی شهری، عینی و انضمامی است و مساله محسوب نمیشود. رواج طلاق در چند دهه اخیر نیز یک مشکل است.
💢اما توضیح چیستی این مشکل، نسبتاش با موقعیت تاریخی ما و رویکردهایی که نسبت به آن وجود دارد، یک تلاش مسالهشناسانه است. مسالهشناس تلاش میکند با فهم تاریخی و فرهنگی، افق تازهای برای توضیح مشکلات فراهم کند.
🔹 دلوز معتقد است که مسائل انسانی هرگز راهحل نهایی نخواهند داشت و هر راهحلی زمینه ظهورتازه و متفاوت مسائل قبلی را فراهم میکند. ما فقط میتوانیم همیشه پاسخگو باشیم و از طریق مسالهشناسی راهی برای فهمیدن موقعیت مساله تاریخ اکنون خودمان پیدا کنیم.
🔸او تفاوت راهحل و پاسخ را در 3 مرحله تشریح میکند: اول اینکه پاسخ امری است موقتی و نه نهایی. مسالهها هرگز حل نمیشوند و ممکن است در هر مقطع زمانی پاسخ متفاوتی داشته باشند. دوم اینکه راهحل برای مسائلی است که قبلا مطرح شدهاند اما مسالهشناسی معطوف به فهم مسالهها و شرایطی است که آنها را خلق کردهاند. سوم اینکه گرچه مسالهشناسی پاسخ محور راهحل یک مساله نیست اما به مساله صدایی میدهد تا ماهیت و وجودش شناخته و شنیده شود و عمق و اهمیت آن معلوم شود.
📚 مسئلهشناسی فرهنگی، نعمت الله فاضلی
⚜️ @Taammolat74
🔰احیای فرهنگ اسلامی، بهمعنای پسزدن تمدن جدید نیست!
✍️ محمدباقر صدر
🔸 وقتی از فرهنگ اسلامی و جایگزین کردن آن بهجای فرهنگ غربی و یا هر فرهنگ دیگری که قرآن نیاورده است - با هر شکل و از هر منبعی - سخن میگوییم، از امت نمیخواهیم که از تمدن جدید و علوم آن دست بردارد؛ چنانکه برخی ادعا میکنند که احیای فرهنگ اسلامی بهمعنای اعادۀ همان زندگی ابتدایی مسلمانان در مدینةالنبی و پس زدن دستاوردهای تمدن جدید در حوزۀ وسایل زندگی و ابزارهای رفاهی است.
🔹 این ادعا، تهمت به اسلام است؛ زیرا فرهنگ غیر از تمدن است؛ فرهنگ نگرش امت به زندگی، و تمدن روشهای زیستن است که با تحول علوم و اکتشافات تغییر میکند. فرهنگ اسلامی بر پایۀ پیوند دادن زندگی انسان به آفرینندۀ حکیمی استوار است که این زندگی را خلق و بهترین نظام را برای آن وضع کرده است و باور دارد که سعادت این زندگی جز با تطبیق نظام الهی بر آن، بهدست نمیآید و هدفی که باید برای این زندگی مدنظر قرار بگیرد، رضای خداوند متعال است که با برپایی جامعهای عادل بر طبق نظام الهی، محقق میشود.
📚 بارقهها، ص٣٠٧
⚜️ @Taammolat74
🔰 مطالبۀ «امام خامنهای» از خبرگان و متفکّران حوزه برای «استنباط مفاهیم جدیدِ قرآنی و دینی، متناسب با وضعیتهای جدید و چالشهای جدید»
تقریر سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای خبرگان رهبری
📍منظومهی معرفتی و ارزشی اسلام یک مجموعهی مفاهیمی است که آوردن این مفاهیم به میان مردم و آنها را به مرحله و منصّهی عمل درآوردن، یک کار بسیار بزرگ و مهمّی است که ما هر جا این کار را انجام دادیم، برای ملّت و کشور و برای آبروی اسلام و جمهوری اسلامی ارزشمند بود؛ و هر جا غفلت کردیم، محروم ماندیم. در واقع عرض بنده این است که عناوین و مفاهیم معرفتی اسلام جنبهی عملیّاتی و ترجمهی عملیّاتی پیدا کند و عمل به آنها ممکن و رایج بشود که این به خودیِ خود نمیشود و احتیاج به تلاش دارد.
⏰ 4 اسفند 1399
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 مطالبۀ «امام خامنهای» از خبرگان و متفکّران حوزه برای «استنباط مفاهیم جدیدِ قرآنی و دینی، متناسب ب
🔰 مطالبۀ «امام خامنهای» از خبرگان و متفکّران حوزه
🔘 بخش دوم
💠
نیاز حکومت اسلامی به ابزارهای مناسب از منظومهی معرفتی اسلام🔹نظاماسلامی که تشکیل شد، آرمانهایی را مطرح کرد که خود این آرمانها هم مربوط به اسلام بود و از قرآن گرفته شده بود. اینها قبل از تشکیل نظام اسلامی به صورت یک آرزو گفته میشد، یا ممکن بود به صورت آرزوی دستنیافتنی در ذهن کسی بیاید... خب برای رسیدن به این آرمانها ابزارهایی لازم است. 🔹 آن ابزارها هم که ما را به آن آرمانها برساند، باز در خود منظومهی معرفتیِ اسلام بلاشک وجود دارد؛ چون امکان ندارد که مقصد را به ما بگویند و ما را تحریض کنند به رسیدن به آن مقصد امّا راه را جلوی پای ما نگذارند؛ چنین چیزی امکان ندارد. بنابراین راهش هم در کتاب و سنّت هست. حالا نظام اسلامی میخواهد به این آرمانها برسد، [لذا] بایستی این وسایل و ابزارهای رسیدن را که جزو مفاهیم معنوی و منظومهی معرفتیِ اسلام است، جستجو کند، پیدا کند، اینها را عملیّاتی کند و راه بیفتد. 🔸 حکومت اسلامی را به عنوان سختافزار در نظر بگیرید، اگر نرمافزار مناسب خودش را نداشته باشد، به هیچ کار نمیخورد. نرمافزارش همین است که راههای رسیدن به آن آرمانها مشخّص بشود و حرکت در این جهت ادامه پیدا کند. 💠
لزوم گسترش عقبهی فکری نظام اسلامی توسط متفکّرین با پرهیز از التقاط و تحجّر🔹عرض کردم این مفاهیم جدید از بیرون نمیآید، از داخل خود مفاهیم اسلامی است، از متن قرآن و سنّت است که مطرح میشود. البتّه این کار -پیدا کردن مفاهیم جدید و بحث کردن دربارهی اینها- کار همه کس نیست؛ فضلا و متفکّرینی بایستی دنبال این کار بروند که با مبانی اسلامی کاملاً آشنا باشند، قرآن را با دقّت مطالعه کرده باشند و تلاوت کرده باشند، تدبّر کرده باشند و از جمود و تحجّر فکری دور باشند؛ چون از این طرف یک خطر این است که یک آدم بیصلاحیّت و نیمهسواد و التقاطی وارد استنباطهای جدید از آیات الهی بشود، از آن طرف هم این خطر وجود دارد که یک آدم متحجّر که هنوز مسئلهی دخالت دین در زندگی اجتماعی و سیاست و حکومت برای او حل نشده بخواهد وارد بشود؛ نه، باید انسانهای متفکّر، شخصیّتهای برجسته [وارد کار بشوند]. 🔗 برای مطالعه بخش قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74