🔉 میزگرد علمی
#اختصاصی
🔶 موضوع |میزگرد علمی داغ انتقادی در موضوع معرفت شناسی
🎙اساتید:
آیتالله مصباح یزدی | غلامرضا فیاضی | محمد لگنهاوزن | مصطفی ملکیان
جلسه پنجم ـ بخش نخست
🔻 پ.ن:
آنچه از منظر مخاطبان فرهیخته میگذرد، بخشی از سلسله نشستهای پژوهشی -آموزشی است که در مؤسسه امام خمینی قم به منظور تبیین تاریخی و تطبیقی مباحث معرفتشناسی در دهه 70 برای طلاب حوزه علمیه قم تشکیل یافته است. این جلسات به صورت روزانه در کانال تأملات بارگزاری میشود.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
05-1 - میزگرد معرفت شناسی.mp3
15.05M
🔉 میزگرد علمی
🔶 موضوع |میزگرد علمی داغ انتقادی در موضوع #معرفت_شناسی
🎙اساتید:
آیتالله #مصباح_یزدی | #غلامرضا_فیاضی | محمد لگنهاوزن | مصطفی ملکیان
جلسه پنجم ـ بخش اول
🔹مبحث معرفت از دیدگاه تاریخی
یونان باستان و عصر جدید
ارائه مصطفی ملکیان و دکتر لگنهوزن
🔗 برای شنیدن جلسه قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🔰علوم انسانی و مهندسی اجتماعی (2)
✍️رضا داوری اردکانی
📍طرحهای توسعه یا بازسازی هم طرح تحقق بخشیدن به امکانهای اصلاح و بهبود و تدارک و جبران آسیبهاست. پس کسی در جایی طرح آمادهای را اجرا نکرد بلکه بشر جدید در خود این مأموریت را یافت که در همه زمینهها طرحهایی را که در چشم انداز آینده مییابد در وقت خود بیابد و اجرا کند ولی این مأموریت و طراحی تغییر را که همراهی با زمان است برنامه مهندسی اجتماعی نباید خواند زیرا معمولاً مراد از مهندسی اجتماعی ساختن جهان به دلخواه و بنابر میل اشخاص و گروهها بی اعتنا به زمان و بر وفق ایدئولوژیهاست.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰علوم انسانی و مهندسی اجتماعی (2) ✍️رضا داوری اردکانی 📍طرحهای توسعه یا بازسازی هم طرح تحقق بخشید
✔️ [ادامه...]
💠 بخش دوم
🔸نظام سرمایهداری خود به خود به وجود آمد و کسی آن را طراحی نکرد در باب سوسیالیسم چه باید گفت؟ آیا سوسیالیسم را که طرحی متفاوت با نظام مستقر سرمایه داری در اروپا بود و صورتهای کم و بیش متفاوت آن در آثار و طرحهای صاحبنظران پدیدار شد نمیتوان نوعی مهندسی اجتماعی دانست؟
🔹در مقابل لیبرالها که هرگز با دخالت در بازار و مخصوصاً با مهندسی اجتماعی موافق نبودهاند کمونیستها و سوسیالیستها و سوسیال دموکراتها بر آن بودند که با انقلاب و مهندسی اجتماعی نظام مورد نظر خود را برقرار کنند و در نتیجه باعث حوادث زشت و زیبایی شدند در پایان قرن نوزدهم مارکسیسم و سوسیالیسم برنامه انقلاب بود ولی توجه باید کرد که هیچیک از انقلاب هایی که در روسیه و چین و کوبا صورت گرفت به جایی نرسید نظامهای سوسیال دموکراسی هم با برنامهریزی به وجود آمد.
🔸اگر مراد از مهندسی اجتماعی تدوین و اجرای برنامههای اقتصادی – اجتماعی باشد انکارش وجهی ندارد بخصوص که در زمان کنونی تدوین برنامه پیشرفت اقتصادی- اجتماعی در سیاست امر عادی و گاهی ضروری شده است. در جهان جدید هر کشوری باید برنامه آموزش و پرورش داشته باشد و مدیریت سازمانهایش را با شرایط وفق دهد و مخصوصا از سیاست اقتصادی اجتماعی و فرهنگی معین پیروی کند و مگر میشود برنامه آموزشی را بیتوجه به شرایط کشور و امکانهای آن تغییر داد و اصلاح کرد.
🔹ولی اگر تدوین و اجرای برنامه توسعه موکول به درک وضع کلی کشور و امکانهای تغییر است. برنامه ریزان نیز ناچار باید طرح کلی تحول را در نظر داشته باشند و آن را در شرایط و اوضاع خاص تعدیل و اصلاح کنند و در جهان توسعه نیافته شاید بدون داشتن برنامه جامع توسعه کاری از پیش نرود. پس دوباره بپرسیم که آیا با قبول این معنی نمیتوان گفت تاریخ با مهندسی اجتماعی ساخته میشود؟
🔗 برای مطالعه قسمت نخست، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammloat74
تاملات
📣 اطلاعیه سلسله نشست های هم اندیشی پیرامون مبانی و منطق تولید علم دینی 📚با محوریت نقد و بررسی مجم
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |نقد و بررسی مجموعه «علم دینی؛ از چیستی تا چگونگی»
نشست اول
با حضور:
▪️حجة الاسلام و المسلمین اسدپور (استاد دروس عالی حوزه علمیه قم)
▪️حجة الاسلام و المسلمین وکیلی (استاد دروس خارج حوزه علمیه مشهد)
سلسله نشست های هم اندیشی پیرامون مبانی و منطق تولید علم دینی
⏰ 2 بهمن 1399
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
جلسه اول نشست هم اندیشی علم دینی.mp3
39.47M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |نقد و بررسی مجموعه «#علم_دینی؛ از چیستی تا چگونگی»
نشست اول
با حضور:
▪️حجة الاسلام و المسلمین #اسدپور
▪️حجة الاسلام و المسلمین #وکیلی
عبور از دوران اثبات ضرورت و امکان تولید علم دینی در سالهای اخیر
▫️ لزوم طرح گفتگوهای انتقادی نسبت به نظریات مدافع علم دینی و پیگیری چالشهای درون گفتمانی
▪️ مقصود از اعتباری بودن مفهوم «دین» در ترکیب «علم دینی»
▫️ تبعیت روند جعل اصطلاح در باب مفهوم «دین» از فرایند «فاعل بالقصد»
▪️ وجه ضرورت جعل اصطلاح برای «دین» در مقوله «علم دینی»
▫️معنای «دین نفس الامری» و وجه حقیقی و اعتباری آن
▪️ بررسی امکان استفاده از ظرفیت لایه های «دین مستنبط» و «دین نهادی» در تولید علم دینی با توجه به هویت جمعی و تاریخی علوم
▫️ ضرورت خالص سازی «علم دینی» با محوریت استنباط از متون دینی یا «دین واصل»
▪️ بررسی رابطه اسلامی سازی و بومی سازی علوم از حیث تقدم و تأخر
▫️ بررسی اجمالی دو دیدگاه نسبت به ظرفیتهای حکمت و فلسفه اسلامی در تولید علم دینی
▪️ جایگاه دانشجویان و اساتید دانشگاه در فرایند تولید علم دینی
🔗 برای مطالعه متن کامل نشست اول ، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @mhva_ir
🔉 مناظره
🔶 موضوع |عدالت اجتماعی
🎙احمد رهدار
🎙میلاد دخانچی
تفسیر عدالت اجتماعی و شاخصههای حکومت عادل
بخش نخست
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
⏰ ۲۹ بهمن ۹۹
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
مناظره عدالت اجتماعی.mp3
37.05M
🔉 مناظره
🔶 موضوع |#عدالت_اجتماعی
🎙#احمد_رهدار
استاد دانشگاه و رئیس موسسه فتوح اندیشه
🎙#میلاد_دخانچی
منتقد فرهنگی و نویسنده کتاب پسااسلامیسم
تفسیر عدالت اجتماعی و شاخصههای #حکومت_عادل
بخش نخست
🔹 انقلاب اسلامی ناشی از ارزشهایی بود که ازجمله آن ارزشها عدالت بود و با مراجعه به بیانات امام رحمتالله علیه نیز به این نتیجه میرسیم که از ابتدا دو مسئله عدالت و اقتصاد از مسائل موردتوجه ایشان بوده و تکرر کلمه «مستضعفان» از جانب شهید بهشتی، طالقانی و دیگران نشاندهنده اهمیت و موضوعیت این مسئله دارد.
🔹ما بر مظلوم واقع شدن و به حاشیه رفتن مسئله عدالت در حاکمیت سلامی به نسبت دیگر ارزشها ما را بر آن داشت که به کلیت و مبانی این مسئله بیشتر بپردازیم. در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر برگزاری کرسیهای آزاداندیشی ما نیازمند پیشفرضی به نام آزادی بیان هستیم.
⚜️ @Taammolat74
🧠 #فلسفیدن
🔸گشودن جبههي توحيد در ظلمات دوران آخرالزمان كار انسانهايي است كه از جايگاه نگاهِ به آسمانِ غيب، زمين را و حوادث زمين را مينگرند و تحليل ميكنند!
⚜️ @Taammolat74
🔰بازخوانی #منشور_روحانیت
قسمت دوم
⏰ 23 بهمن 1399
1. خطرناکترین اندیشه انحرافی در روحانیت چیست؟
2. مسئولیت مدیران حوزه علمیه در مسیر تربیت طلاب چیست؟
3.آیا همه مطالب مورد نیاز روحانیت اصیل در کتب حوزه علمیه موجود است؟
4. هدف اساسی که منشور مطرح می کند چیست؟
5. کدام اجتهاد می تواند جامعه را مدیریت کند؟
6. کدام طلاب باید مورد مشورت بزرگان قرار بگیریند؟
7. چرا هنوز بعد از 32سال راهبردهای منشور روحانیت در حوزه علمیه جریان پیدا نکرده است؟
8. رابطه نفی عقلانیت یا ضعف اهتمام به عقلانیت و اسلام آمریکایی چیست؟
9. سکولاریزم در تاریخ اسلام از کجا شروع شد؟
📖پای صحبتهای حجج اسلام سید حبیب الله موسوی و مهدی فوقی
💡آدرس اینترنتی سایت آپارات برای دیدن و شنیدن برنامه دوم👇:
🌐 https://aparat.com/v/tQ85r
🔗 قسمت گذشته را در اینجا ببینید.
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @redaaa
🔉 گفتگو
🔶 موضوع |روحانیت و جریان چپ در ایران معاصر
◾️ گفتگو کورش علیانی با محمد صدرا
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه زنجان
برنامه چراغ مطالعه ـ فصل انقلاب اسلامی
قسمت دوم
⏰ 12 بهمن ۱۳۹۹
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
02. Mohammad Sadra.mp3
25.96M
🔉 گفتگو
🔶 موضوع |#روحانیت و #جریان_چپ در ایران معاصر
◾️ گفتگو کورش علیانی با #محمد_صدرا
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه زنجان
برنامه #چراغ_مطالعه ـ فصل #انقلاب_اسلامی
قسمت دوم
🔹 کتاب روحانیت و اندیشههای چپ در ایران معاصر به بررسی تعامل دو سنت رقیب، مهم و تاثیرگذار اسلامی به نمایندگی روحانیان و چپ مارکسیستی با استفاده از الگو و مفاهیم اساسی کسانی چون مک اینتایر و تیلور که تحت عنوان «جماعت گرایان» از آنان یاد میشود، میپردازد.
🔗 برای شنیدن قسمت قبلی، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74