تاملات
🔰علوم انسانی و مهندسی اجتماعی (2) ✍️رضا داوری اردکانی 📍طرحهای توسعه یا بازسازی هم طرح تحقق بخشید
✔️ [ادامه...]
💠 بخش دوم
🔸نظام سرمایهداری خود به خود به وجود آمد و کسی آن را طراحی نکرد در باب سوسیالیسم چه باید گفت؟ آیا سوسیالیسم را که طرحی متفاوت با نظام مستقر سرمایه داری در اروپا بود و صورتهای کم و بیش متفاوت آن در آثار و طرحهای صاحبنظران پدیدار شد نمیتوان نوعی مهندسی اجتماعی دانست؟
🔹در مقابل لیبرالها که هرگز با دخالت در بازار و مخصوصاً با مهندسی اجتماعی موافق نبودهاند کمونیستها و سوسیالیستها و سوسیال دموکراتها بر آن بودند که با انقلاب و مهندسی اجتماعی نظام مورد نظر خود را برقرار کنند و در نتیجه باعث حوادث زشت و زیبایی شدند در پایان قرن نوزدهم مارکسیسم و سوسیالیسم برنامه انقلاب بود ولی توجه باید کرد که هیچیک از انقلاب هایی که در روسیه و چین و کوبا صورت گرفت به جایی نرسید نظامهای سوسیال دموکراسی هم با برنامهریزی به وجود آمد.
🔸اگر مراد از مهندسی اجتماعی تدوین و اجرای برنامههای اقتصادی – اجتماعی باشد انکارش وجهی ندارد بخصوص که در زمان کنونی تدوین برنامه پیشرفت اقتصادی- اجتماعی در سیاست امر عادی و گاهی ضروری شده است. در جهان جدید هر کشوری باید برنامه آموزش و پرورش داشته باشد و مدیریت سازمانهایش را با شرایط وفق دهد و مخصوصا از سیاست اقتصادی اجتماعی و فرهنگی معین پیروی کند و مگر میشود برنامه آموزشی را بیتوجه به شرایط کشور و امکانهای آن تغییر داد و اصلاح کرد.
🔹ولی اگر تدوین و اجرای برنامه توسعه موکول به درک وضع کلی کشور و امکانهای تغییر است. برنامه ریزان نیز ناچار باید طرح کلی تحول را در نظر داشته باشند و آن را در شرایط و اوضاع خاص تعدیل و اصلاح کنند و در جهان توسعه نیافته شاید بدون داشتن برنامه جامع توسعه کاری از پیش نرود. پس دوباره بپرسیم که آیا با قبول این معنی نمیتوان گفت تاریخ با مهندسی اجتماعی ساخته میشود؟
🔗 برای مطالعه قسمت نخست، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammloat74
تاملات
📣 اطلاعیه سلسله نشست های هم اندیشی پیرامون مبانی و منطق تولید علم دینی 📚با محوریت نقد و بررسی مجم
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |نقد و بررسی مجموعه «علم دینی؛ از چیستی تا چگونگی»
نشست اول
با حضور:
▪️حجة الاسلام و المسلمین اسدپور (استاد دروس عالی حوزه علمیه قم)
▪️حجة الاسلام و المسلمین وکیلی (استاد دروس خارج حوزه علمیه مشهد)
سلسله نشست های هم اندیشی پیرامون مبانی و منطق تولید علم دینی
⏰ 2 بهمن 1399
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
جلسه اول نشست هم اندیشی علم دینی.mp3
39.47M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |نقد و بررسی مجموعه «#علم_دینی؛ از چیستی تا چگونگی»
نشست اول
با حضور:
▪️حجة الاسلام و المسلمین #اسدپور
▪️حجة الاسلام و المسلمین #وکیلی
عبور از دوران اثبات ضرورت و امکان تولید علم دینی در سالهای اخیر
▫️ لزوم طرح گفتگوهای انتقادی نسبت به نظریات مدافع علم دینی و پیگیری چالشهای درون گفتمانی
▪️ مقصود از اعتباری بودن مفهوم «دین» در ترکیب «علم دینی»
▫️ تبعیت روند جعل اصطلاح در باب مفهوم «دین» از فرایند «فاعل بالقصد»
▪️ وجه ضرورت جعل اصطلاح برای «دین» در مقوله «علم دینی»
▫️معنای «دین نفس الامری» و وجه حقیقی و اعتباری آن
▪️ بررسی امکان استفاده از ظرفیت لایه های «دین مستنبط» و «دین نهادی» در تولید علم دینی با توجه به هویت جمعی و تاریخی علوم
▫️ ضرورت خالص سازی «علم دینی» با محوریت استنباط از متون دینی یا «دین واصل»
▪️ بررسی رابطه اسلامی سازی و بومی سازی علوم از حیث تقدم و تأخر
▫️ بررسی اجمالی دو دیدگاه نسبت به ظرفیتهای حکمت و فلسفه اسلامی در تولید علم دینی
▪️ جایگاه دانشجویان و اساتید دانشگاه در فرایند تولید علم دینی
🔗 برای مطالعه متن کامل نشست اول ، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @mhva_ir
🔉 مناظره
🔶 موضوع |عدالت اجتماعی
🎙احمد رهدار
🎙میلاد دخانچی
تفسیر عدالت اجتماعی و شاخصههای حکومت عادل
بخش نخست
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
⏰ ۲۹ بهمن ۹۹
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
مناظره عدالت اجتماعی.mp3
37.05M
🔉 مناظره
🔶 موضوع |#عدالت_اجتماعی
🎙#احمد_رهدار
استاد دانشگاه و رئیس موسسه فتوح اندیشه
🎙#میلاد_دخانچی
منتقد فرهنگی و نویسنده کتاب پسااسلامیسم
تفسیر عدالت اجتماعی و شاخصههای #حکومت_عادل
بخش نخست
🔹 انقلاب اسلامی ناشی از ارزشهایی بود که ازجمله آن ارزشها عدالت بود و با مراجعه به بیانات امام رحمتالله علیه نیز به این نتیجه میرسیم که از ابتدا دو مسئله عدالت و اقتصاد از مسائل موردتوجه ایشان بوده و تکرر کلمه «مستضعفان» از جانب شهید بهشتی، طالقانی و دیگران نشاندهنده اهمیت و موضوعیت این مسئله دارد.
🔹ما بر مظلوم واقع شدن و به حاشیه رفتن مسئله عدالت در حاکمیت سلامی به نسبت دیگر ارزشها ما را بر آن داشت که به کلیت و مبانی این مسئله بیشتر بپردازیم. در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر برگزاری کرسیهای آزاداندیشی ما نیازمند پیشفرضی به نام آزادی بیان هستیم.
⚜️ @Taammolat74
🧠 #فلسفیدن
🔸گشودن جبههي توحيد در ظلمات دوران آخرالزمان كار انسانهايي است كه از جايگاه نگاهِ به آسمانِ غيب، زمين را و حوادث زمين را مينگرند و تحليل ميكنند!
⚜️ @Taammolat74
🔰بازخوانی #منشور_روحانیت
قسمت دوم
⏰ 23 بهمن 1399
1. خطرناکترین اندیشه انحرافی در روحانیت چیست؟
2. مسئولیت مدیران حوزه علمیه در مسیر تربیت طلاب چیست؟
3.آیا همه مطالب مورد نیاز روحانیت اصیل در کتب حوزه علمیه موجود است؟
4. هدف اساسی که منشور مطرح می کند چیست؟
5. کدام اجتهاد می تواند جامعه را مدیریت کند؟
6. کدام طلاب باید مورد مشورت بزرگان قرار بگیریند؟
7. چرا هنوز بعد از 32سال راهبردهای منشور روحانیت در حوزه علمیه جریان پیدا نکرده است؟
8. رابطه نفی عقلانیت یا ضعف اهتمام به عقلانیت و اسلام آمریکایی چیست؟
9. سکولاریزم در تاریخ اسلام از کجا شروع شد؟
📖پای صحبتهای حجج اسلام سید حبیب الله موسوی و مهدی فوقی
💡آدرس اینترنتی سایت آپارات برای دیدن و شنیدن برنامه دوم👇:
🌐 https://aparat.com/v/tQ85r
🔗 قسمت گذشته را در اینجا ببینید.
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @redaaa
🔉 گفتگو
🔶 موضوع |روحانیت و جریان چپ در ایران معاصر
◾️ گفتگو کورش علیانی با محمد صدرا
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه زنجان
برنامه چراغ مطالعه ـ فصل انقلاب اسلامی
قسمت دوم
⏰ 12 بهمن ۱۳۹۹
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
02. Mohammad Sadra.mp3
25.96M
🔉 گفتگو
🔶 موضوع |#روحانیت و #جریان_چپ در ایران معاصر
◾️ گفتگو کورش علیانی با #محمد_صدرا
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه زنجان
برنامه #چراغ_مطالعه ـ فصل #انقلاب_اسلامی
قسمت دوم
🔹 کتاب روحانیت و اندیشههای چپ در ایران معاصر به بررسی تعامل دو سنت رقیب، مهم و تاثیرگذار اسلامی به نمایندگی روحانیان و چپ مارکسیستی با استفاده از الگو و مفاهیم اساسی کسانی چون مک اینتایر و تیلور که تحت عنوان «جماعت گرایان» از آنان یاد میشود، میپردازد.
🔗 برای شنیدن قسمت قبلی، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🔰 تکنولوژی و اقتصاد
✍️ مرتضی آوینی
🔸ابرقدرت ها در هیچ یک از مقاطع تاریخ حاکمیت خویش، انقلاب اسلامی ایران بر نخوردهاند. آنها همواره توانستهاند که نهضتهای اعتقادی را با فشارهای اقتصادی سرکوب کنند یا حداقل به انحراف بکشانند. تاریخ قرنهای اخیر مملو از شواهد و مصادیقی است که میتوانند این ادعا را تأیید کنند.
🔹ماهیت اقتصاد مبتنی بر تکنولوژی هم، همچون علتی مزید، به این فجایع کمک رسانده است. در تکنولوژی مدرن، کوچکترین درنگ معنای نابودی دارد و این واقعیت، ضرورتهای ناخواسته ای را بر تمام جوامع در سراسر کره زمین تحمیل کرده است. اقتصاد امروز در سراسر کره زمین مبتنی بر تکنولوژی است و از آنجا که اقتصاد نیز بر سایر وجوه حیات بشری غلبه یافته است، پر روشن است که کوچکترین وقفه در چرخهای بیرحم تکنولوژی چه معنایی دارد.
🔸امروزه بلا استثناء حكومتها همه ساختارها و سازمان بندی های اجتماعی را به گونه ای تنظیم کرده اند که از این وقفه اجتناب کنند. بشریت برای پرهیز از این وقفه ناچار شده است که همه چیز خود را بفروشد و فدا کند؛ فرهنگ، اخلاق، عشق، عاطفه... همه چیز فدای استمرار حرکت چرخهای تکنولوژی شده است، و البته همانطور که عرض شد، تکنولوژی فينفسه دارای این چنین قدرتی نیست؛ مادهگرایی بشر است که قدرتی این همه به تکنولوژی بخشیده است.
💢 لازمه دست یابی به توسعهیافتگی این است که ما همه ساختارها و سازمان بندی های اجتماع را در جهت رشد اقتصادی تنظیم کنیم و بدین ترتیب فرهنگ نیز تابعی از اقتصاد خواهد شد. آیا اسلام ما را در این راه مجاز می دارد یا خیر؟
📚 کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب
⚜️ @Taammolat74
🔰 مطالبۀ «امام خامنهای» از خبرگان و متفکّران حوزه برای «استنباط مفاهیم جدیدِ قرآنی و دینی، متناسب با وضعیتهای جدید و چالشهای جدید»
تقریر سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای خبرگان رهبری
📍منظومهی معرفتی و ارزشی اسلام یک مجموعهی مفاهیمی است که آوردن این مفاهیم به میان مردم و آنها را به مرحله و منصّهی عمل درآوردن، یک کار بسیار بزرگ و مهمّی است که ما هر جا این کار را انجام دادیم، برای ملّت و کشور و برای آبروی اسلام و جمهوری اسلامی ارزشمند بود؛ و هر جا غفلت کردیم، محروم ماندیم. در واقع عرض بنده این است که عناوین و مفاهیم معرفتی اسلام جنبهی عملیّاتی و ترجمهی عملیّاتی پیدا کند و عمل به آنها ممکن و رایج بشود که این به خودیِ خود نمیشود و احتیاج به تلاش دارد.
⏰ 4 اسفند 1399
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 مطالبۀ «امام خامنهای» از خبرگان و متفکّران حوزه برای «استنباط مفاهیم جدیدِ قرآنی و دینی، متناسب ب
🔰 مطالبۀ «امام خامنهای» از خبرگان و متفکّران حوزه
🔘 بخش سوم (نهایی)
💠
لزوم بهروز کردنِ تفکّر اسلامی به عنوان نرمافزار حکومت اسلامی🔸هر چه نظام اسلامی گسترش پیدا میکند و دامنهی فعّالیّت نظام اسلامی گستردهتر میشود و افزایش پیدا میکند و میدانهای تازهای در مقابل جمهوری اسلامی باز میشود و با چالشهای جدیدی مواجه میشود -چالشهایی که قبلاً وجود نداشته؛ چون هر چه میگذرد، چالشهای جدید، میدانهای جدید، کارهای جدید مطرح میشود برای نظام اسلامی- به همین تناسب احتیاج دارد که آن نرمافزار را، آن مجموعهی معنوی را نوبهنو تجدید حیات کند و بهروز کند. 🔹 عرض من این است. این، آن چیزی است که از فضلای صاحبنظر و متفکّر بِجِد باید مطالبه بشود و این کار باید انجام بگیرد. اینکه میگوییم بهروز کردنِ تفکّر اسلامی و آن را -یعنی منظومهی معرفتی اسلام را- نو کردن و بهروز کردن، معنایش به هیچ وجه دستکاری در آن منظومهی معنوی نیست؛ نه، معنایش این است که یک حقایقی در کتاب و سنّت هست که ما تا وقتی احتیاج به آنها پیدا نکنیم، متوجّه به آنها نیستیم، متنبّه نیستیم؛ وقتی احتیاج پیدا کردیم، تنبّه پیدا میکنیم. 🔸نمونههایی از دقّت نظر در مفاهیم و استخراج مضامین مورد نیاز: 1- مفهوم استقامت «فَاستَقِم کَماٰ اُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَک»: نظام اسلامی با فشارهای شرطی دشمن مواجه میشود؛ مراد ما از فشار شرطی این است که یک فشاری را وارد میکنند، مثلاً تحریم را، بعد میگویند این را برمیداریم به شرط اینکه فلان کار انجام بگیرد ...این خب خیلی چیز خطرناکی است، خیلی چیز مهمّی است؛ این شرطها ممکن است که شرطهای بشدّت گمراهکننده و هلاککنندهای باشد- در یک چنین وضعی انسان چه کار باید بکنند؟ اینجا انسان متوجّه میشود که علاج این استقامت به عنوان یک حرکت جمعیِ است. 2- مادامی که جبههی مرکّب دشمن -جبههی شیطان که مرکّب از شیاطین مختلف است- در مقابل انسان قرار نگرفته و انسان از همهطرف محاصره نشده، معنای این آیه را درست نمیفهمد که «وَلمّا رَءَا المُؤمِنونَ الاَحزابَ قالوا هٰذا ما وَعَدَنَا اللهُ وَ رَسولُه، وَ صَدَقَ اللهُ وَ رَسولُه وَ ما زادَهُم اِلّا ایمانًا وَ تَسلیمًا» 3- بنده غالباً وقتی که احساس بیعملی میکنم -چه در خودم، چه در دیگران، چه در مسئولین- به یاد این [آیه] میافتم که «فَظَنَّ اَن لَن نَقدِرَ عَلَیه»؛ خیال میکنیم که این بیتوجّهی، بیاهتمامی، بیعملی موجب واکنش تند از طرف حضرت باریتعالی (جلّ جلاله) نخواهد شد؛ چرا، خواهد شد؛ یعنی این معنا عملیّاتی میشود برای ما، عینی میشود و خودش را نشان میدهد. 🔗 برای مطالعه بخش قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74