🔰مسئولیتِ روشنِ انسان مسلمان
✍️ سیدمحمدباقر صدر
🔸ایمان به غیب، انسان مسلمان را بهگونهای میپرورد که وی احساس کند در رقابتی ناپیدا قرار گرفته است. این احساس، گاه در شعور خودآگاه مسلمانِ پرهیزگار، خود را بهصورت یک مسئولیت روشن در برابر خداوند متعال نشان میدهد و گاه در ذهن یک مسلمان دیگر بهشکل وجدانی مشخص و جهتدار نمایان میگردد.
🔹بههرحال، ایمان به غیب، انسانِ جهانِ اسلامی را از احساس آزادی شخصی و آزادی اخلاقی بدانگونه که انسان اروپایی احساس میکند دور مینماید.
💢 احساس محدودیتی درونی و مبتنی بر یک پایۀ اخلاقی بهنفع جامعهای که فرد مسلمان عنصری از اوست، سبب میشود که انسان مسلمان، بهجای اندیشۀ مبارزه که بر تفکر انسان اروپایی جدید چیره است، احساس کند که پیوندی ژرف، او را با جامعهای که به آن وابسته است گره میزند و میان او و جامعهاش هماهنگی کامل وجود دارد.
📚 اقتصادنا، ج١، ص٢٩
⚜️ @Taammolat74
🔰 کلاب هاوس زیر ذرهبین منتقدان فرهنگی
🔸مدتی است فضای رسانهای کشور تحت تأثیر یک اپلیکیشن جدید به نام clubhouse قرار گرفته است. موج این شبکه – هرچند که تاکنون حدوداً ۱۰ میلیون کاربر را به خود جذب کرده – سرتاسر جهان را درنوردیده است و بسیاری از چهرههای شاخص چه در حوزههای علم و فناوری و چه در حوزههای سیاست و هنر به آن پیوستهاند.
🔹#کلاب_هاوس از چند جهت ابزار متفاوتی نسبت به سایر شبکههای اجتماعی است. این شبکه اجتماعی فضایی را فراهم کرده که در آن هیچ خبری از متن، عکس و ویدئو نیست و تنها میتوان در آن به صورت زنده گفتوگوی صوتی کرد.
🔸کاربران میتوانند یک اتاق مجازی به مثابه سالن کنفرانسی برای خود ایجاد کرده و در آن صحبت کنند یا به اتاقهای دیگران بپیوندند. البته در این اتاقها گویا تعداد مشخصی از افراد میتوانند صحبت کنند و بقیه باید گوش دهند و در مواقع لزوم میتوانند اجازه حرف زدن بگیرند. این اپلیکیشن مکالمات و گفتوگوها را ضبط نمیکند.
💢حال چندی است که کلاب هاوس مورد نقد و بررسی اهل اندیشه قرار گرفته است. برخی ظهور این اپلیکیشن در مقارنت با انتخابات را وجه مهم و سیاسی و امنیتی قلمداد میکنند تا تحولاتی را در این امر رقم بزند. آنچه مهم است تحلیل ابعاد فرهنگی این پلت فرم جدید در فضای رسانهای است که تأملات به برخی از این دیدگاهها خواهد پرداخت.
⚜️ @Taammolat74
🔰 کلاب هاوس و گفتگو، ارتباط، سیاست و حکمرانی فضای سایبر
✍️ حسین حسنی
📍در «عصر تصویر جهان» که «زندگی روی صفحه نمایش جریان دارد» و هویت صرفاً با حضور و نمایش خود (سلف) روی خردهصفحههای موبایلی معنا پیدا میکند، اقبال به یک پلتفرم رسانهای صوتی- کلابهاوس - با وجوه شبهتعاملی نه تنها «بازگشت» و «احیاء» عصر رسانههای صوتی نیست، بلکه صرفاً یک مد زودگذار شبهروشنفکرانه و نخبگانی است که با قاطعیت میتوان مدعی شد-دستکم در زمینه اجتماعی ایران-در همان سطح باقی خواهد ماند.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 کلاب هاوس و گفتگو، ارتباط، سیاست و حکمرانی فضای سایبر ✍️ حسین حسنی 📍در «عصر تصویر جهان» که «زندگ
✔️ ادامه...
🔘 بخش 1 از 2
🔸برخی در بحث از این پلتفرم از «ایرانیان عاشق گفتگو» سخن گفتهاند و اینکه کلابهاوس یک بستر برخط همگانی برای تبادل دیدگاه و گفت و شنود فراهم کرده است، اما با اینهمه همانطور که در خط مشی بنیانگذاران این پلتفرم دیده میشود،
🔹آنها بیش از آنکه به دنبال هجوم تودهای کاربران عادی به رسانه اجتماعیشان باشند، پیش از هر چیز تلاش کردهاند تا نظر نخبگان دنیای فناوری-ایلان ماسک، مارک زاکربرگ و استیو بالمر- و سیاست-ولادیمیر پوتین- را به خود جلب کنند. سازوکار داشتن دعوتنامه برای ورود و ایجاد «روم» های مختلف در کلابهاوس دلیل دیگری بر این مدعا است.
🔸ما اکنون در «عصر اینستاگرام» زندگی میکنیم که میل افراطی به حضور در پلتفرمهای تصویری و نمایش خود، بدن، سبک زندگی، حریم خصوصی و تکثیر ایماژهای فردی به مدد شیوهها و حیلههای گوناگون-وحتی رسواگرانه-با اهداف گوناگون روانشناختی، تجاری و سیاسی و غیره، به یک هنجار و ارزش حاکم بر اکوسیستم رسانههای اجتماعی تبدیل شده است، بنابراین کوتهفکری است که تصور کنیم حس شنوایی بتواند به مدد کلابهاوس بر میل فزاینده کاربران برای چشمرانی بینایی-محور استیلاء پیدا کند.
🔹حتی ادعای ایجاد بستری برای «گفت» و «گو» از این هم خاماندیشانهتر است. همانطور که گفته شد، فضای نخبگانی کلابهاوس ابزاری برای تثبیت و تصریح مجدد روابط نابرابر و سلسلهمراتبی ارتباطی در رسانههای پیشاعصررسانههای اجتماعی است.
🔸 اساساً کلابهاوس بازسازی رابطه یک «گوینده» بسیاربزرگ مبتنی بر منابع قدرت فناورانه و سیاسی و بیشمار «شنونده» -نه در معنای رسانههای تودهای، بلکه خاصتر همچون روزنامهنگاران و کنشگران اجتماعی-است.
⚜️ @Taammolat74
✔️ ادامه...
🔘 بخش 2 از 2
🔸کلابهاوس هیچ نویدی برای شهروندان / کاربران عادی رسانههای اجتماعی ندارد. حتی اگر اتاق گفتگویی هم شکل دهند، در نهایت چیزی خواهد شد همانند جمعهای موقتی و محدد مسافران تاکسی در دنیای واقعی، با مباحثههای غیرعقلانی، همراه پیشداوری، هرزگونه و...
🔹درنهایت، به دلیل همین وضعیت نخبگانی، محدود، انزواجویانه و دور از دسترس اتاقهای پلتفرم کلابهاوس است که صفحههای مختلف رسانههای اجتماعی، روزنامههای کاغذی و وبسایتهای خبری وظیفه بازانتشار محتوای مبادله شده در کلابهاوس را متقبل میشوند.
🔸بالاخره اینکه بهویژه در یک برهه زمانی که به انتخابات بااهمیت ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ منتهی خواهد شد، امید میرود صداوسیما فضای بازتری را برای مباحثه و گفتگوهای آزاد فراهم کند تا طرفین گفت و شنود مجبور نباشند به پلتفرمهای نوظهور خارجی متوسل شوند؛
🔹همچنین نباید وضعیت به گونهای باشد که افرادی که متولی حکمرانی و مدیریت فضای سایبر و پلتفرمها در ایران هستند، با حضور در یک پلتفرم نوظهور خارجی، به آن رسمیت و مشروعیت ببخشند.
⚜️ @Taammolat74
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع |سکولاریسم نقابدار
نقد و بررسی پروژه فکری و ابعاد شخصیتی عبدالکریم سروش
🎙با حضور اساتید:
استاد خسروپناه
استاد قاسمیان
استاد زرشناس
استاد معاف
کتابخانه مجلس شورای اسلامی
⏰ ۱۳بهمن ۱۳۹۹
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
سکولاریسم نقابدار خسروپناه.mp3
31.67M
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع |#سکولاریسم نقابدار
نقد و بررسی پروژه فکری و ابعاد شخصیتی #عبدالکریم_سروش
بخش اول نشست
🎙استاد خسروپناه
.
.
.
⚜️ @Taammolat74
سکولاریسم نقابدار قاسمیان .mp3
5.26M
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع |#سکولاریسم نقابدار
نقد و بررسی پروژه فکری و ابعاد شخصیتی #عبدالکریم_سروش
بخش دوم نشست
🎙استاد قاسمیان
.
.
.
⚜️ @Taammolat74
سکولاریسم نقابدار زرشناس.mp3
16.38M
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع |#سکولاریسم نقابدار
نقد و بررسی پروژه فکری و ابعاد شخصیتی #عبدالکریم_سروش
بخش سوم نشست
🎙استاد زرشناس
.
.
.
⚜️ @Taammolat74
سکولاریسم نقابدار معاف.mp3
13.37M
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع |#سکولاریسم نقابدار
نقد و بررسی پروژه فکری و ابعاد شخصیتی #عبدالکریم_سروش
بخش چهارم نشست
🎙استاد معاف
.
.
.
⚜️ @Taammolat74
سکولاریسم نقابدار جمعبندی.mp3
13.59M
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع |#سکولاریسم نقابدار
نقد و بررسی پروژه فکری و ابعاد شخصیتی #عبدالکریم_سروش
بخش جمعبندی نهایی جلسه
🎙استاد خسروپناه
.
.
.
⚜️ @Taammolat74
📎
✅ اینکه مسائل امروزین به همه موضوعات، مقولات و اندیشهها نگریسته و هیچ منظر دیگری را نپذیریم یا به هیچ چشم انداز دیگری اجازه ظهور و بروز ندهیم، مفروض بسیار سترگ و نادرستی است.
همه سخن این است که حیات سیاسی و اجتماعی و عرصه سیاست، از یک سو به مسائل امروزین محدود نمیشود و مسائل امروزین را باید در افق فردا و فرداها نیز دید.
از سوی دیگر، ریشههای مسائل اینجایی و اکنونی خود را نه صرفاً در سطح بلکه در لایه های بسیار عمیقتر اجتماعی، فرهنگی و تاریخی نیز باید جستوجو کرد.
مسائل سیاست و حیات سیاسی را نه صرفاً در چارچوب مناسبات قدرت سیاسی، بلکه در چارچوب گستره وسیعتر حیات تاریخی و تمدنی نیز باید فهم و تفسیر کرد.
✍️ بیژن عبدالکریمی
📚تفکر به منزله کنش سیاسی، ص 12-13
🏷 #انتخابات1400
⚜️ @Taammolat74