eitaa logo
تاملات
771 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
348 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
تاملات
🔰 کلاب هاوس و گفتگو، ارتباط، سیاست و حکمرانی فضای سایبر ✍️ حسین حسنی 📍در «عصر تصویر جهان» که «زندگ
✔️ ادامه... 🔘 بخش 1 از 2 🔸برخی در بحث از این پلتفرم از «ایرانیان عاشق گفتگو» سخن گفته‌اند و اینکه کلاب‌هاوس یک بستر برخط همگانی برای تبادل دیدگاه و گفت و شنود فراهم کرده است، اما با اینهمه همانطور که در خط مشی بنیانگذاران این پلتفرم دیده می‌شود، 🔹آنها بیش از آنکه به دنبال هجوم توده‌ای کاربران عادی به رسانه اجتماعی‌شان باشند، پیش از هر چیز تلاش کرده‌اند تا نظر نخبگان دنیای فناوری-ایلان ماسک، مارک زاکربرگ و استیو بالمر- و سیاست-ولادیمیر پوتین- را به خود جلب کنند. سازوکار داشتن دعوتنامه برای ورود و ایجاد «روم» های مختلف در کلاب‌هاوس دلیل دیگری بر این مدعا است. 🔸ما اکنون در «عصر اینستاگرام» زندگی می‌کنیم که میل افراطی به حضور در پلتفرم‌های تصویری و نمایش خود، بدن، سبک زندگی، حریم خصوصی و تکثیر ایماژهای فردی به مدد شیوه‌ها و حیله‌های گوناگون-وحتی رسواگرانه-با اهداف گوناگون روان‌شناختی، تجاری و سیاسی و غیره، به یک هنجار و ارزش حاکم بر اکوسیستم رسانه‌های اجتماعی تبدیل شده است، بنابراین کوته‌فکری است که تصور کنیم حس شنوایی بتواند به مدد کلاب‌هاوس بر میل فزاینده کاربران برای چشم‌رانی بینایی-محور استیلاء پیدا کند. 🔹حتی ادعای ایجاد بستری برای «گفت» و «گو» از این هم خام‌اندیشانه‌تر است. همانطور که گفته شد، فضای نخبگانی کلاب‌هاوس ابزاری برای تثبیت و تصریح مجدد روابط نابرابر و سلسله‌مراتبی ارتباطی در رسانه‌های پیشاعصررسانه‌های اجتماعی است. 🔸 اساساً کلاب‌هاوس بازسازی رابطه یک «گوینده» بسیاربزرگ مبتنی بر منابع قدرت فناورانه و سیاسی و بی‌شمار «شنونده» -نه در معنای رسانه‌های توده‌ای، بلکه خاص‌تر همچون روزنامه‌نگاران و کنشگران اجتماعی-است. ⚜️ @Taammolat74
✔️ ادامه... 🔘 بخش 2 از 2 🔸کلاب‌هاوس هیچ نویدی برای شهروندان / کاربران عادی رسانه‌های اجتماعی ندارد. حتی اگر اتاق گفتگویی هم شکل دهند، در نهایت چیزی خواهد شد همانند جمع‌های موقتی و محدد مسافران تاکسی در دنیای واقعی، با مباحثه‌های غیرعقلانی، همراه پیش‌داوری، هرزگونه و... 🔹درنهایت، به دلیل همین وضعیت نخبگانی، محدود، انزواجویانه و دور از دسترس اتاقهای پلتفرم کلاب‌هاوس است که صفحه‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی، روزنامه‌های کاغذی و وب‌سایت‌های خبری وظیفه بازانتشار محتوای مبادله شده در کلاب‌هاوس را متقبل می‌شوند. 🔸بالاخره اینکه به‌ویژه در یک برهه زمانی که به انتخابات بااهمیت ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ منتهی خواهد شد، امید می‌رود صداوسیما فضای بازتری را برای مباحثه و گفتگوهای آزاد فراهم کند تا طرفین گفت و شنود مجبور نباشند به پلتفرم‌های نوظهور خارجی متوسل شوند؛ 🔹همچنین نباید وضعیت به گونه‌ای باشد که افرادی که متولی حکمرانی و مدیریت فضای سایبر و پلتفرم‎ها در ایران هستند، با حضور در یک پلتفرم نوظهور خارجی، به آن رسمیت و مشروعیت ببخشند. ⚜️ @Taammolat74
🔉 نشست علمی 🔶 موضوع |سکولاریسم نقابدار نقد و بررسی پروژه فکری و ابعاد شخصیتی عبدالکریم سروش 🎙با حضور اساتید: استاد خسروپناه استاد قاسمیان استاد زرشناس استاد معاف کتابخانه مجلس شورای اسلامی ⏰ ۱۳بهمن ۱۳۹۹ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
سکولاریسم نقابدار خسروپناه.mp3
31.67M
🔉 نشست علمی 🔶 موضوع | نقابدار نقد و بررسی پروژه فکری و ابعاد شخصیتی بخش اول نشست 🎙استاد خسروپناه . . . ⚜️ @Taammolat74
سکولاریسم نقابدار قاسمیان .mp3
5.26M
🔉 نشست علمی 🔶 موضوع | نقابدار نقد و بررسی پروژه فکری و ابعاد شخصیتی بخش دوم نشست 🎙استاد قاسمیان . . . ⚜️ @Taammolat74
سکولاریسم نقابدار زرشناس.mp3
16.38M
🔉 نشست علمی 🔶 موضوع | نقابدار نقد و بررسی پروژه فکری و ابعاد شخصیتی بخش سوم نشست 🎙استاد زرشناس . . . ⚜️ @Taammolat74
سکولاریسم نقابدار معاف.mp3
13.37M
🔉 نشست علمی 🔶 موضوع | نقابدار نقد و بررسی پروژه فکری و ابعاد شخصیتی بخش چهارم نشست 🎙استاد معاف . . . ⚜️ @Taammolat74
سکولاریسم نقابدار جمعبندی.mp3
13.59M
🔉 نشست علمی 🔶 موضوع | نقابدار نقد و بررسی پروژه فکری و ابعاد شخصیتی بخش جمع‌بندی نهایی جلسه 🎙استاد خسروپناه . . . ⚜️ @Taammolat74
📎 ✅ اینکه مسائل امروزین به همه موضوعات، مقولات و اندیشه‌ها نگریسته و هیچ منظر دیگری را نپذیریم یا به هیچ چشم انداز دیگری اجازه ظهور و بروز ندهیم، مفروض بسیار سترگ و نادرستی است. همه سخن این است که حیات سیاسی و اجتماعی و عرصه سیاست، از یک سو به مسائل امروزین محدود نمیشود و مسائل امروزین را باید در افق فردا و فرداها نیز دید. از سوی دیگر، ریشه‌های مسائل اینجایی و اکنونی خود را نه صرفاً در سطح بلکه در لایه های بسیار عمیق‌تر اجتماعی، فرهنگی و تاریخی نیز باید جست‌وجو کرد. مسائل سیاست و حیات سیاسی را نه صرفاً در چارچوب مناسبات قدرت سیاسی، بلکه در چارچوب گستره وسیع‌تر حیات تاریخی و تمدنی نیز باید فهم و تفسیر کرد. ✍️ بیژن عبدالکریمی 📚تفکر به منزله کنش سیاسی، ص 12-13 🏷 ⚜️ @Taammolat74
🌸«هم عشق و هم نترسيدن از مرگ، انسان را از خودبنيادی و لوازم آن كه عجب و كبر است می‌رهاند. در نترسيدن از مرگ، انسان «خود» را انكار می‌كند و در عشق، پيله‌ی «خود» را می‌درد و روی به عالم بيرون از «موضوعيت نفسانی و خودبنيادی» می‌آورد. و اين هر دو در «ايمان» جمع می‌آيند.» ✍️ شهید مرتضی آوینی ⚜️ @Taammolat74
26.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 چرا پس از سه دهه، هنوز دوره مجله «سوره» به سردبیری شهید آوینی نایاب است و تجدید چاپ نمی‌شود؟ 🔹مروری سریع بر گفتگوی فصلی‌نژاد با شبکه سه: 🔻آوینی بود که برای اولین بار مقالات درباره رمان نوشته «هاینریش بل» برنده نوبل ادبی و مبانی نقد هنر از «فرانسوا تروفو» را در سوره چاپ کرد. 🔻چه کسی برای «دیوید لین» کارگردان بزرگ انگلیسی پرونده درآورد؟ چه کسی «آلفرد هیچکاک» فیلمساز شهیر آمریکایی را استاد مطلق سینما نامید؟ چه کسی جز آوینی پس از انقلاب اولین تاریخ شفاهی موسیقی ایران را در مجله‌ سوره منتشر کرد؟ 🔻آوينی به یک اشراق فرهنگی رسیده بود: هم به «تهاجم فرهنگی» باور داشت، هم معتقد به «تعامل فرهنگی» و تضارب آرا بود. هم «شارلاتانیسم» را در مطبوعات نفی میکرد، هم به «آزادی قلم» باور داشت. 🔻آوینی هم از «سنت‌های اصیل» دفاع می‌کرد، هم در ستایش «نوگرایی دینی» سخن میگفت. هم «مدرنیزاسیون» و مدرنیته را نقد جدی می‌کرد، اما از دادوستد با غرب نمی‌ترسید. 📺 برنامه «سوره هنر» ▫️آگاهی و آزادی در هنر متعهد، فروردین ۱۳۹۸ ⚜️ @Taammolat74
🔰 آوینی، متفکر دوران‌گذار ✍️دکتر حسین کچویان 🔸افرادی که همیشه در هر تمدنی برای نخستین‌بار آن بنای نظری و مرحلۀ جدیدی را که آن تمدن در حال ورود به آن است درک می‌نمایند، هنرمندان هستند؛ برای مثال در تاریخ تمدن غرب، افرادی مثل فلوبر بودند که فکری را فهمیدند و بعدها، دیگرانی مانند آدرنو آمدند و در قالب بیانی تئوریک به آن فکر شکل دادند؛ یعنی نخستین ساحتی که ورود یا تحوّل هر تمدن، در آن تجربه می‌شود. 🔹هر تحول تمدنی‌ای، حتی در درون یک تمدن، نخست در ساحت هنر حس مي‌شود و بعد در ساحت نظر؛ یعنی نخست یک چیزی حس می‌شود و بعد آن حس در قالب تئوریک بیان می‌گردد؛ برای مثال مي‌دانید که ریشۀ ‌پست‌مدرنیسم، در معماری و نقاشی و حوزه‌هایی از این نوع است؛ یعنی نخستین بار کسانی کارهایی کرده‌اند، بدون اینکه آگاهی ‌مشخصی داشته باشند؛ درواقع نوعی دل‌زدگی و شوق، اساس این تحول را شکل داده است. 🔸به سخن دیگر ، هنرمندان نسبت به بعضی از فرم‌ها و قالب‌های هنری نوعی دل‌زدگی داشته‌اند و این دل‌زدگی نيز عاطفی و احساسی بوده است. افزون بر این، آنها نوعی شوق به چیزی متفاوت را در کارشان آورده‌اند و بعدها این، در قالب نظریات پست‌مدرن عرضه شده است. 🔹به نظر مي‌رسد شهید آوینی چنین فردی بود؛ یعنی هنرمندی بود که به نوعی دل‌‌زدگی نسبت به فضای موجود ــ که او آن را فضای تجدّد می‌نامید ــ رسیده بود و شوق دنیایی متفاوت داشت. 🔸او توانسته بود این دل‌‌زدگی و شوق را با توجه به اینکه توانایی‌‌های خوبی هم در عرصۀ بیان و کلام داشت، در قالبی مفهومی مطرح کند؛ بنابراین می‌توان گفت که آوینی مظهر عصری است که در حال آمدن است یا بشر به آن شوق دارد. ⚜️ @Taammolat74