eitaa logo
تاملات
765 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
347 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 انتخابات و مساله کثرت‌ طلبان قدرت ✍️ حسین کچوئیان 📍ثبت‌نام برای انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران همیشه مساله‌ساز بوده است. ازجمله ثبت‌نام کثیری از افراد ناشناخته با ویژگی‌ها و ظواهر غریب موضوع جالب‌توجهی برای رسانه‌ها بوده است. حقیقتا این وضعیت که بدون تغییری بی‌وقفه از آغاز برگزاری انتخابات در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی تکرار شده، شایسته تحقیق جدی است. اما با این حال، در این دوره شناخته‌شده‌ها یا معروفان نیز کمتر از ناشناخته‌ها مساله‌ساز و نیازمند تحقیق و بررسی نیستند. احتمالا بیش از هر امری نظیر گروه اول کثرت این نامزدها پرسش‌برانگیز است خصوصا اینکه بسیاری خود را برای ثبت‌نام گرم کرده بودند که به‌دلایلی از اقدام نهایی خودداری کردند. اما این موضوع تنها مساله در این مقوله نیست گرچه شاید بیش از همه سوال‌برانگیز باشد. 🏷 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 انتخابات و مساله کثرت‌ طلبان قدرت ✍️ حسین کچوئیان 📍ثبت‌نام برای انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران
✔️ ادامه... 🔘 بخش 1 از 2 🔸یک خطای جدی در کشور این است که اصولا حتی نخبگان نیز درکی از ماهیت کار سیاسی ندارند و عموما آن را با تخصص در سطوح بالای دانشگاهی اشتباه می‌گیرند. این بدترین خطای ممکن در این زمینه است چون معمولا متخصصان دانشگاهی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه سیاست بدترین نامزدهای مسئولیت‌های سیاسی هستند. 🔹سیاستمداری و سیاست‌ورزی اساسا یا اولا و بالذات به حوزه عمل یا عقل عملی مربوط است که از عقل نظری و دانش نظری کاملا متمایز و جداست. درحقیقت، همان‌گونه که وبر نیز متذکر می‌شود سیاست‌ورزی نوعی فن یا هنر است که از اساس نیازمند دانش نظری و مدرک تخصصی نیست. به همین دلیل است که میان سیاستمداران افراد زیادی مثل جان میجر پیدا می‌شوند که تا دیپلم به‌سختی پیش رفته بودند. 🔸درحقیقت، از نظر فایرابند عرضه سیاست به‌عنوان تخصص یکی از مغالطات یا فریب‌هایی است که برای فروش تصمیمات سیاسی در پوشش تخصص و محروم‌سازی عموم از مداخله در سیاست انجام می‌گیرد. با اینکه در ایران قطعا سیاست به چنین سطحی از مباحث نرسیده اما خطای مشابهی در آن کاملا مسلط و شایع است. 🔹سیاست به‌مثابه فعالیت در میدان سیاسی حوزه‌ای عملی است که ماهیتا ربطی به سیاست به‌عنوان علم یا علم سیاست ندارد که به حوزه نظر تعلق دارد. سیاست ورزی نتیجه عقل عملی است که سازنده قلمرویی است که دانش سیاسی به کمک عقل نظری وظیفه شناخت آن را برعهده دارد. سیاست‌ورزی نوعی فن یا هنر است که در ریشه ماهیتی ذاتی و اکتسابی دارد که از طریق درس و آموزش سیاست یا هر دانش دیگری در دانشگاه و مدرسه به‌دست نمی‌آید. 🔸 مغالطه شایعی وجود دارد که براساس آن کارشناسی به‌جای عمل سیاسی نشانده می‌شود. با اینکه مباحث مربوط به این مغالطه بخشی از تاریخ سیاست قرن میلادی گذشته بوده و با مناقشات مربوط به نظریه پایان ایدئولوژی پایان یافته، اما هنوز به‌کارگیری این مغالطه وجهی از منازعات سیاسی در بسیاری از جوامع است. برای اینکه نیاز به بحث تفصیلی در این زمینه نباشد کافی است به موارد برجسته یا نمونه‌های کاملا جدی یا صورت حاد مساله توجه شود. ⚜️ @Taammolat74
✔️ ادامه... 🔘 بخش 2 از 2 🔹توان و قابلیت‌های کارشناسانه نه مبنای تصمیمات و اقدامات سیاسی است و نه اینکه به افراد شایستگی‌هایی می‌دهد که به‌اعتبار آن جواز ورود در سیاست برای خود صادر کنند یا آن را مبنای برتری سیاسی خود بر رقبای سیاسی بپندارند؛ گرچه متاسفانه در ایران اغلب موجب چنین اشتباهات مهلکی می‌شود و بسیاری از نامزدها یا انتخاب‌کنندگان در همین انتخابات جاری به آن مبتلایند. 🔸باید توجه داشت که تفکیک ماهوی کارشناسی و تخصص یا دانش علمی با سیاست و عمل ولایی یا حکمرانی به‌معنای بی‌ارتباطی مطلق این دو حوزه نیست. در بسیاری موارد علم و دانش تخصصی در امر سیاسی مداخله و اثر دارد؛ آنچه خطاست الزام به تصمیم سیاسی براساس نظر کارشناسانه است. با این حال، انتخاب سیاسی ممکن است حکم به عمل براساس الزامات کارشناسانه بکند 🔹 با وجود این، تشخیص مغالطه تخصص و سیاست همیشه به‌سادگی ممکن نیست. آنکه در بیانیه انتخاباتی خود می‌گوید حل مشکلات اقتصادی کشور نیازمند علم و تخصص است و با داغ و درفش نمی‌شود و با این اظهارات می‌خواهد نامزدهای دارای سابقه نظامی را از دور خارج کند درحقیقت از این مغالطه استفاده می‌کند زیرا فردی با سابقه نظامی به‌دنبال آن نیست که این سابقه نظامی را برای حل مشکلات کشور به‌کار گیرد کمااینکه تخصص‌های مدعی بر فرض وجود مبنای تعیین تصمیمات سیاسی برای حل مشکلات کشور نیست. 🔸 آنجایی که نامزدی می‌گوید «تحقق پیشرفت اقتصادی شتابان و مردمی، به هم‌بستگی ملی در داخل، تعامل هوشمندانه با غرب، همکاری سازنده و پویا با شرق و هماهنگی برادرانه با همسایگان نیاز دارد و این امر احتیاج به علم و دانش و تجربه دارد»، عینا درحال انجام مغالطه‌ای مشابه است. این سخنان با هدف ایجاد این توهم است که گویی راه‌حل‌های پیشنهادی وی برای ارتباط با غرب و ادغام در نظام جهانی سلطه اقتصادی از گزاره‌های علمی و از احکام تخصصی است درحالی که صرف‌نظر از اینکه گوینده این سخنان تخصصی در اقتصاد ندارد، ارتباط با غرب و یا شرق نیز از تصمیمات سیاسی است که ارتباطی با علم اقتصاد ندارد. 💢اینکه یک ملت پیشرفت اقتصادی یا فرهنگی را هدف بگیرد از تصمیمات سیاسی است که از درون هیچ علم و تخصصی استنتاج نمی‌شود کمااینکه راه‌حل‌های پیشرفت اقتصادی یا فرهنگی نیز تنوعی دارد که انتخاب میان آنها و ازجمله نگرش به غرب و ادغام در نظام جهانی اقتصاد به‌عنوان راه‌حل غربگرایانه تصمیمی سیاسی و ایدئولوژیکی است و نتیجه هیچ دانش و علمی ازجمله علم اقتصاد نیست. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 انتقام مقاومت 🔸تحولات روزهای اخیر ثابت کرد که موضوع بیت المقدس و مسجد الاقصی و قضیه فلسطین نه تن
🔰نظر به درد دیگران 🔸نشسته‌ام لبِ پنجره، به درختان حاشیه خیابان نگاه می‌کنم و از خنکیِ نسیمِ بهاری لذّت می‌برم. نشسته‌ام و در سکوت به جهانی فکر می‌کنم که همه چیزش هرآن ممکن است ازهم بپاشد. به کابلِ چند روزِ پیش فکر می‌کنم و به فلسطین این روزها. به جنگ فکر می‌کنم؛ به تجربه‌ای ناخواسته برای مردمان عادی و بیهوده برای همه. به جنگ فکر می‌کنم؛ به ویرانیِ بی‌خبری که همین نسیم و نگاه را هم از ما آدم‌های گرفتارِ زمین دریغ می‌کند. 🔹به جنگ فکر می‌کنم که اگر فقط رفتن و مُردنِ همه بود، مشکلی با آن نداشتم. امّا جنگ می‌آید، ویرانی، جدایی و سوگ می‌آفریند و وقتی ابتذال و بیهودگی‌اش با قرارداد صلحی یا آتش‌بسی آشکار شد، آدم‌هایی را به جا می‌گذارد که رنجورتر، غمگین‌تر و درمانده‌تر از همیشه اند. جنگ می‌آید و بی‌عدالتی جهان و بی‌پناهی و آسیب‌پذیریِ تقریباً همه ما را بیش از پیش آشکار می‌کند. جنگ می‌آید و ته‌ماندۀ رمقِ زندگی را هم از آن می‌گیرد و بی‌جان رهایش می‌کند میان کوچه پس کوچه‌های پر از خون و دود. 💢نشسته‌ام لب پنجره، خنکی نسیم با سوزش چشمانم در هم می‌آمیزد. بی‌اختیار گریه‌ام می‌گیرد. چه تنهایند مردان و زنان و کودکانِ روزهای جنگ در هر کجای زمین. چه تنهاییم ما همه، و چه ناتوانیم ما آدم‌های معمولی در هرگوشه جهان که تنها ناظرِ رنج دیگرانیم و در سکوت، روزها و شب‌هایمان را می‌شماریم تا از این گردونۀ پُر هراس و غم خارج شویم. ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اولین کلیپ انتخاباتی لاریجانی 🔹با انتشار کلیپ ثبت نام لاریجانی و رئیسی، کاربران شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های زیادی به نحوه ساخت آنها داشته‌اند و دست به مقایسه زده‌اند... ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🎥 اولین کلیپ انتخاباتی لاریجانی 🔹با انتشار کلیپ ثبت نام لاریجانی و رئیسی، کاربران شبکه‌های اجتماعی
🔰نشانه‌شناسی فیلم تبلیغاتی علی لاریجانی ✍️ جعفر حسن خانی 🔸نشانه چیزی است که به غیر خود دلالت دارد. محمد‌رضا تاجیک درباره نشانه‌شناسی می‌گوید:« يک نشانه‌شناس سياسي با تمرکز بر کارکرد نشانه‌ها، به بحث در مورد توليد معنا و چگونگي معنادار شدن زيست جهان سياسي آدميان توسط نظام آنان (نشانه ها) مي‌پردازد.» 🔹با این مقدمه می‌خواهم نشانه‌شناسانه درباره اولین فیلم تبلیغاتی علی لاریجانی با عنوان «دو هیچ» نکاتی را بیان کنم. 1️⃣ در ابتدای فیلم و صحنه آغازین میان دوربین که مخاطبین و افکار عمومی را نمایندگی می‌کند و سوژه که علی لاریجانی است یک شی وجود دارد : «بی‌سیم». در انتهای فیلم هم همین تکرار می‌شود و در صحنه پایانی همچنان میان سوژه و مردم (دوربین) آنچه قرار دارد «بی‌سیم» است. گارد میان مردم و لاریجانی بی‌سیم است. این گارد در طول جریان فیلم همواره سوژه را مشایعت می‌کند. بی‌سیم ابزار کنترل است و دلالت بر اولویت‌دار بودن امنیت برای سوژه را دارد. نشانه‌ی حریم‌داری است و حتی دوربین اگر چه برای انتخابات، باید حریم سوژه را حفظ کند. 2️⃣ فیلم با یک نزول اجلال از بالا به پایین آغاز می‌شود و در واپسین ثانیه‌ها هم با بالا بردن شناسنامه از پایین به بالا صعود می‌کند. در میانه این نزول و صعود مردم از دریچه دوربین همواره از پایین به بالا به سوژه می‌نگرند. فقط زمانی نگاه مردم از دریچه دوربین با او رخ به رخ می‌شود که او بر روی صندلی منتظر ثبت نام انتخاباتی است. گویی فیلم به ما می‌گوید در هنگامه انتخابات است که می‌توانیم با سوژه رخ به رخ شویم وگرنه در باقی مواقع نسبت مخاطب با سوژه نسبت پایین به بالا و حضیض به عزیز است. 3️⃣سرتاسر فیلم و بیشتر حجم صحنه ها را بادیگاردها در بر گرفته‌اند و همه جا به شکل پر‌رنگ، آشکار و عامدانه‌ای حضور دارند. با آنکه علی لاریجانی امروز هیچ سمت جدی و مهمی در کشور ندارد اما تقریبا در هیچ صحنه‌ای نیست که بادیگاردها نباشند. حضور پر‌حجم بادیگاردها بازنمایی حضور حاجب، پرده‌دار، میرغضب و... است و همه دلالت بر شوکت‌خواهی سوژه دارد. به نظر سوژه، شوکت را بر احترام، بر مردم‌داری، بر مهربانی و عطوفت، بر صمیمیت و... ترجیح می‌دهد. 4️⃣ موسیقی فیلم تبلیغاتی لاریجانی برای فیلم پادشاهThe King 2019 است. نام تِرَک به کار رفته «تاج‌گذاری» است. موسیقی هم دلالت بر میل سوژه به شوکت و اشرافیت دارد. 🏷 ⚜️ @Taammolat74
🔰 استاد وقت کُشی هستیم! ✍️ محمدحسین صبوری 🔸6 ماه است پر تکرار ترین سؤال غالب بچه های فعال در سراسر کشور حول این می چرخید که چه کسی می آید؟ فلانی می آید؟ فلانی با بسانی می آید یا تنها می آید؟ از اون چه خبر؟ از این چه خبر؟ و ... 🔹چنانکه از دلایل لحظه شماری مان برای اتمام ساعت ثبت نام، پایان این سوالات و احتمالا بهانه های موجود برای کار نکردن و ادای بلاتکلیف ها را در آوردن بود 🔸کدام بلاتکلیفی؟ ساعت ها و روزهایی که می توانیم صدها کار تبلیغی، تبئینی، رسانه و غیره انجام دهیم، هدر می رود پای یکسری چالش های خودساخته ی دسته چندم! کدام بلاتکلیفی؟ مگر تکلیف مسئله ای موقتی یا مطقعی ست، که اصلا بتوان بازه ای را عاری از تکلیف تصور کرد؟ بالاخره در هر لحظه اگر وضعیت مطلوبی را در ذهن داریم، تکلیفی ست که برای محقق شدنش کاری کنیم؛ دقیقا . 🔹حالا آن بحران گذشت؛ از ساعت 6 عصر شنبه، که از این وقت کُشی های بی مورد عبور کردیم، وارد مرحله جدیدی از به بلاتکلیفی شدیم!!! تازه از دیروز به شخصه بیش از 60 تماس و پیام دریافت کردم که: + حالا کی قراره تا آخر بمونه؟ + حالا چرا فلانی اومد و بسانی هم اومد؟ + حالا چیکار کنیم؟! + برنامه شون چیه؟ 🔸دوست عزیز! برادرم! حاجی جان! بیخیال شوخی می کنید؟ اصلاً چه وقت این‌ بحث هاست؟! یک ماه مانده به ریاست جمهوری، آنوقت انتظار داریم در خانه دراز بکشیم و منتظر، تا ببینم در آخر کدام اسمِ آماده جلوی مان می گذارند، و ما نهایتا زحمت مُهر شناسنامه به خودمان بدهیم و پر کردن ورقه‌ی رأی؟ لابد انتظار اقناع جامعه و پیروزی هم داریم! عجب ادای تکلیفی. 🔹خودمان را با مسائل دست‌چندم و سرکاری معطل می‌کنیم و از گریزانیم. و بدون زحمت می‌خواهیم تمام قله ها را فتح کنیم. 🏷 ⚜️ @Taammolat74
🔰تجربه‌هایی از کار تبلیغی در انتخابات‌های گذشته... ✍️ حمید باقری (قسمت اول) ✅ حالا که دم انتخابات باز احساس تکلیف‌ها گل کرده، تجربیاتی هست از راهی که طی شده و خوب است باهم درمیان بگذاریم. 1️⃣ تجربه اول: از انتخابات ۸۸ که به صورت جدی وارد صحنه انتخابات شده بودیم، تا همین انتخابات ۹۶ همچنان شعارمان این بود، «ما می‌خواهیم کار گفتمانی کنیم»، «ما نگاه بلند مدت داریم» بارها می‌شد که با افراد از ارزش‌ها و گفتمان صحبت می‌کردیم و همه را تأیید می‌کردند ولی اگر احیانا به مصداق می‌رسیدیم او حرف خودش را می‌زد و ما حرف خودمان را. خلاصه که آخرش بعد از ۳ دوره کار گفتمانی کردن! به این نتیجه رسیدیم که دم انتخابات موقع این حرفها نیست، دم انتخابات دعوا همه‌اش سر مصداق است، حرف‌های گفتمانی که معمولا کلی هستند را هر کس بر مصداق خودش تطبیق می‌دهد، کلی متعلق اراده هم واقع نمی‌شود این حرف‌های کلی را بگذارید کنار و بیایید بر سر مصداق عینی و جزئی با مردم حرف بزنیم. 2️⃣ تجربه دوم: در صحبت‌های انتخاباتی خیلی به دنبال این نباشیم که افراد را هرجور شده است اقناع کنیم، آدم‌ها وقتی می‌بینند شما دست و پا می‌زنید تا آنها را قانع کنید، بدتر جبهه می‌گیرند، اگر شما استرس داشته باشید یا عصبی باشید این احساس خود را به مخاطب خود منتقل می‌کنید. سعی کنید مخاطب شما از صحبت با شما احساس خوبی داشته باشد، این احساس خوب موجب می‌شود قلب افراد به دست شما بیاید، اطلاعات مختلفی که شما به افراد می‌دهید، هرچقدر هم که مستند و دقیق باشد، در فضایی که جدلی باشد انکار می‌شوند، اما در فضای صمیمی ممکن است شما صرفا با یک شعر یا مثال هم به راحتی قلب فرد را که محل پذیرش است، تسخیر کنید. 3️⃣ تجربه سوم: وسع خودتان را بدانید و بیشتر از آن را بر خودتان تحمیل نکنید که کار خراب می‌شود، به کرات دوستان مذهبی خودم را در شب‌های انتخابات می‌دیدم که بدون پشتوانه اطلاعات مسبوق به سابقه طولانی، صرفا به واسطه احساس تکلیف دم انتخاباتی و شور و هیجان وارد مناظره‌های خیابانی یا مناظره با قوم و خویش شده بودند و در وسط صحبت‌ها کار از دستشان در می‌رفت و حرف‌هایی می‌زدند که یا بی پایه و اساس و فکر نشده بود و کار بدتر می‌شد یا از مدار تقوا خارج می‌شدند و اتهام‌هایی می‌زدند و خودشان را مقابل مخاطب و خدا رو سیاه می‌کردند یا عصبی می‌شدند و جلوه بدی پدید می‌آمد و تبلیغ آنها به ضد تبلیغ تبدیل می‌شد. مناظره کردن آن هم با جماعتی که به راحتی تهمت و حرف‌های بی‌پایه می‌زنند، تجربه زیادی می‌خواهد پس به راحتی وارد مناظره و جدل نشوید. ادامه دارد... 🏷 ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @sharhe_hal
🔉 گفتگو 🔶 موضوع | بررسی و تحلیل آخرین آرایش انتخابات ۱۴۰۰ 🎙گفتگو علیزاده با پرویز امینی گفتگوی زنده اینستاگرامی کانال جدال ⏰ 25 اردیبهشت 1400 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
4_5839460582436112599.mp3
48.69M
🔉 گفتگو 🔶 موضوع | بررسی و تحلیل آخرین آرایش ۱۴۰۰ 🎙گفتگو علیزاده با 🔹پرویز امینی استاد دانشگاه شاهد، نویسنده کتاب «جامعه‌شناسی بیست و دو خرداد» و مشاور انتخاباتی قالیباف و رییسی در انتخابات پیشین است. دراین گفتگو علیزاده درباره وضعیت لاریجانی، رییسی و نقشی که جهانگیری و جلیلی در مناظره‌ها میتوانند داشته باشند صحبت کرده است. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ حدود ۴۰ نفر از چهره‌های شاخص عرصه سیاسی کشور برای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کاندیداتوری کردند.
♨️ چند داوطلب انتخابات ریاست جمهوری تایید صلاحیت می‌شوند؟ 🔹براساس بررسی مرکز پژوهشی بتا بر روی داده‌های 40 سال گذشته انتخابات ریاست جمهوری ، بیشترین تعداد ثبت‌نام داوطلبین در سال 1396 با تعداد 1636 نفر و کمترین تعداد مربوط به سال 1360 با 46 نفر بوده است. 🔹در این میان بیشترین کاندید تایید صلاحیت شده در سال 1380 با تعداد 10 نامزد و کمترین آن‌ها مربوط به سال 1368 با تعداد 2 نامزد می‌باشد. 🔹 نکته قابل توجه اینکه در چند دوره گذشته انتخابات ایران، غالبا شش داوطلب مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفتند و می‌توان گفت عدد پرتکرار تایید صلاحیت‌ها چهار و شش بوده است. ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری 1400 با 592 داوطلب به پایان رسید و حال منتظریم ببینیم در این دوره چند نفر تایید صلاحیت خواهند شد. 🏷 ⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ زریبافان برای انتخابات ثبت‌نام کرد 🔹«مسعود زریبافان» رئیس اسبق بنیاد شهید با حضور در ستاد انتخاب
♨️ زریبافان به نفع رئیسی از کاندیداتوری انصراف داد 🔹«مسعود زریبافان» داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری با انتشار بیانیه‌ای به نفع آیت‌الله رئیسی انصراف داد. 🏷 ⚜️ @Taammolat74