⭕️ جواد طباطبایی تئوریسین پروژه ایرانشهری درگذشت
🔹 از آثار او میتوان به ابن خلدون و علوم اجتماعی، تاریخ اندیشه سیاسی در ایران، زوال اندیشه سیاسی در ایران، خواجه نظامالملک طوسی، تاریخ فلسفه اسلامی، فلسفه ایرانی و فلسفه تطبیقی، تاملی دربارهی ایران، ملاحظات درباره دانشگاه و … اشاره کرد.
#جواد_طباطبایی با خوانشی خاص از ایران در اندیشههای سیاسی خود به دنبال بازگشت سلطنت بود!
به زودی نقد و بررسی اندیشههای طباطبایی در کانال تاملات بررسی خواهد شد.
⚜️ @Taammolat74
🔰جواد طباطبایی ضدروشنگر است!
✍️ یدالله موقن
🔹 #دکتر_طباطبایی مدعی میشود که اسلام سکولار است. اما ایشان باید بهتر از بنده بداند که نه دین بلکه #دولت_سکولار میشود. یعنی در دولتهای مدرن غربی به قول نیچه انسان جای خدا را گرفته است و اکنون این انسان است که قانونگذاری میکند.
🔹 اندیشۀ آقای طباطبایی یکدست و منسجم نیست. او به #آلاحمد و #شریعتی و #احسان_نراقی و #داریوش_شایگان ایراد میگیرد که چرا میگفتند: «آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد.»؛ ولی خودش هماکنون همین حرفها را میزند و حتی بلندتر و گوشخراشتر. ایدئولوگ ناسیونالیسم ایرانی شدن سبب میشود که ایدئولوگ دست به سفسطه و مغلطه بزند و ادعاهای عجیب و غریبی برای گذشتۀ ایران بکند.
🔹 ایشان میگویند محافظهکار و هگلی هستند. هگل میخواست «عدل خدا» یا تئودیسه را توجیه کند. از این رو مدعی بود که «آنچه هست عقلانی است.» او به #روشنگری ایراد میگرفت که در برابر «آنچه هست» یک «باید باشد» گذاشته است و وضع موجود را که عقلانی است، میخواهد به هم بریزد. به نظر میرسد که آقای دکتر طباطبایی هم چنین عقیدهای داشته باشند. یعنی ضد روشنگری و سنت پرست باشند.
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | ایرانشهری، اندیشهای محافظهكارانه
🎙 یوسف اباذری
سخنرانی در جلسه پایان نامه «نقدی بر اندیشه محافظه كاری در ایران، با تاكید بر اندیشه جواد طباطبایی»
دانشكده علوم اجتماعی تهران
⏰ مهرماه 1397
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
@SocioMedia_نقد_بر_اندیشه_های_طباطبایی.mp3
7.04M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | #ایرانشهری، اندیشهای محافظهكارانه
🎙 #یوسف_اباذری
🔹 او با ترسیم خط پیوندی كه جریان اعتدال را به اندیشه ایرانشهری وصل میكند به نقد اجتماعی اندیشه طباطبایی پرداخت و بیان داشت كه اساس پیوند این دو اندیشه در منطق مواجهه یكسان آنها با نظم سیاسی اجتماعی نهفته است.
🔹 #اباذری نیز به نقش #محمد_قوچانی و نشریات او در هژمونیك كردن ایده #بازار_آزاد در ایران اشاره كرد و گسترش ایده #ایرانشهری در سطح جامعه را نیز مرهون تریبونی دانست كه نشریات قوچانی در اختیار #جواد_طباطبایی قرار دادهاند.
🔹 او با تاكید بر تعارض بنیادین بازار آزاد و ایدئولوژیهای شوونیستی از جمله ایده ایرانشهری، تبلیغ این دست ایدئولوژیها در نشریات قوچانی را ناشی از ضعف نظری و تناقضات فكری این دو نحله در ایران دانست.
🔹اباذری همچنین ایرانشهری و #باستانگرایی رایج را تفكراتی اقتدارگرا و تداوم جریان ایرانپرستی بعد از مشروطیت دانست كه نمود سیاسی آن احزاب سومكا و پانایرانیست بوده و تجلی آن در دوران شاه سابق تابلوی مشهور شاه-خدا-میهنی بود كه سركار استوارها بالای سر خود آویزان میكردند.
⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ تصویری | «ملیت» یا «دیانت»؟
👈 سال ۹۲ فصلنامه روایت میزبان گفتوگویی بود با موضوع: «خاستگاه #ناسیونالیسم_ایرانی»، بین سید #جواد_طباطبایی و #حسین_کچویان که حواشی زیادی را حول آن گفتگو ایجاد کرد.
پس از انتشار گفتوگو طباطبایی گفت؛ در این گفتگو که به وقت تلف کردنش نمیارزید کچویان او را به محورقرادادن مفهوم ملیت سوق می دهد.
کچویان نیز در گفتوگویی که مدتی بعد در برنامه دریچه سیمافکر داشت، طباطبایی را به نپذیرفتن نتیجه منطقی بحث به دلیل تبعات سیاسی متهم میکند.
🔹 این گفتگو شاید یکی از جدیترین بحثهایی بود که علاوه بر پرداختن به مسئله مهم «هویت ایرانی» ، افکار طباطبایی به چالش کشیده میشد. در این گفتگو دکتر طباطبایی چهار عنصر هویت ایرانی؛ یعنی اسلام، ایرانیبودن، سنت عقلی یونانی و نیز تجدد را برمیشمرد و میگوید تعادل این چهار عنصر قوام هویت ایرانی ما را ساخته است و یکی را نمیتوان به نفع دیگری مصادره کرد. کچویان اما معتقد است عنصر «دین» تمام حرکتهای ایرانیان را جهت داده و هرجا این عنصر از آنها جدا شده، فروریختهاند.
🔹🔹بخش اول این گفتگو را میتوانید در اینجا ببینید.
⚜️ @Taammolat74
🔉 مناظره
🔶 موضوع | خواستگاه ناسیونالیسم ایرانی
🎙گفتگوی حسین کچوئیان و جواد طباطبایی درباره هویت ایرانی و پروژه ایرانشهری
بخش اول
مجله تصویری سیمافکر
⏰ اسفندماه 1392
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
خاستگاه_ناسیونالیسم_ایرانی1.mp3
13.15M
🔉 مناظره
🔶 موضوع | خواستگاه #ناسیونالیسم_ایرانی
🎙گفتگوی #حسین_کچوئیان و #جواد_طباطبایی درباره #هویت_ایرانی و پروژه #ایرانشهری
بخش اول
👈 ما باید به اکنونیت و لحظه اثرگذاری ایران در مواجهه با دوستان و دشمنانش، موفقیتها و شکستهایش، و موقعیتی که در جهان پیرامونش دارد توجه اساسی کنیم و با این توجه به فهمی از ایران برسیم. چه بسا ما با تقسیمبندیهای هویتیِ رایج که ایران را به مثابه تکههایی از مکتبهای گوناگون صورتبندی میکند، از ایرانی که حقیقتا صاحب اثر است و خود را در موقعیت امروزینش میشناساند غافل شویم.
🔹 #ناسیونالیسم مسئلهای نه برخاسته از فرهنگ و تاریخ ایرانی، بلکه حاصل مواجهه متجددانه با تاریخ ایران است. از نظر دکتر کچویان، در تاریخ معاصر ایران و از زمان مواجهه ما با غرب، همه کسانی که بهنوعی دل در گرو تجدد داشته و لذا برای خود جایی در سامان فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران پیدا نمیکردند، به ناسیونالیسم پناه بردند. بنابراین، ناسیونالیسم ایدئولوژی مدرنی است که با نگرشی تجددی به تاریخ ایران، نقش محوری در هویتیابی #تجددگرایان_ایرانی داشته است.
⚜️ @Taammolat74
👆👆👆
⭕️ اگر چه برای اولین بار بود که حسین کچویان و سید جواد طباطبایی رو در روی هم به مناظره می نشستند اما سابقه مواجه قلمی این دو به نقد کوتاه کجویان به پروژه «زوال اندیشه سیاسی ایران» طباطبایی در کتاب «تطورات گفتمان های هویتی در ایران» بر می گردد.
کچویان البته بعدتر در کتاب «تجدد شناسی و غرب شناسی» خود به طور مفصل تر به طباطبایی پرداخت و اخیرا نیز در مقاله ای در شماره دوم نشریه « نظریه های اجتماعی متفکران مسلمان» به مقایسه و نقد و بررسی آرای طباطبایی درباره ابن خلدون پرداخته است. مقالهای که البته واکنش طباطبایی را بر انگیخت و طباطبایی از تغییر و اصلاح دیدگاه های سابق خود که در کتاب «ابنخلدون و علوم اجتماعی» مطرح شده بود سخن به میان آورده است.
⚜️ @Taammolat74
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
📸 #گزارش_تصویری| کلاس «نقش آفرینی ژورنالیسم اندیشه» با حضور استاد رسول لطفی در دوره تکمیلی ژورنالیسم
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 rubika.ir/faraj_nejad
🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
استاد رسول لطفی.mp3
1.13M
🎙گفتگو با استاد رسول لطفی
📝دوره #ژورنالیسم_تکمیلی
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 rubika.ir/faraj_nejad
🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
👆👆👆
🔹 «تاملات ابزاری» خوانشی انتقادی از مجموعه کتاب «تاملی درباره ایران» نوشته ی سید جواد طباطبایی و مشخصا دو کتاب جلد دوم آن - «مکتب تبریز» و «نظریه ی حکومت قانون در ایران»- است. چنین خوانشی از این رو ضرورت می یابد که به نظر می رسد وی در این مجموعه به تدوین «پروژه»ای اقدام کرده است.
🔹قاضی مرادی، در این کتاب، در حوزه اندیشه و تحولات سیاسی برخی از اجزای این «پروژه» را به نقد میکشد. از نظر او طباطبایی در پرداختن به عاملان سیاسی در عصر مشروطیت به ادعانامهنویسی علیه روشنفکران تجددخواه و نیز ادعانامهنویسی به نفع دولتمردان و رجال سیاسی مصلح و روحانیت مشروطهطلب اقدام میکند. او برخی از جلوههای این ادعانامهنویسیها را در تحلیل آرا و فعالیتهای چند تن از این عاملان - ملکمخان، قائم مقام فراهانی، امیرکبیر، مجدالملک، نائینی و ... - بررسی میکند و در پی آن، دو جنبه از ساختار نظری «پروژه» طباطبایی را - نخبهگرایی و دولتمحوری - شرح میدهد.
🔹دو محور اصلی اندیشه ایرانشهری، «شاه آرمانی» و بههم برآمدگی یا وحدت دین و دولتاند. از نظر طباطبایی «نظریه توأمان بودن دین و سیاست» «بنیادیترین مفردات اندیشه سیاسی ایرانشهری» بود. همین اندیشه بود که به سیاستنامههای دورهی اسلامی - یعنی دورهای که در واقعیت تاریخی «سلطنت تامه» در قدرت بود - راه یافت.
⚜️ @Taammolat74
🔰 اندیشه ایرانشهری مرده است!
🔹 #داود_فیرحی از چهره های #نواندیشی_دینی بود که پروژه فکری مشخصی را بر اساس قرائتی دموکراتیک از دین و جایگاه #نظریه_دولت در فقه اسلامی دنبال میکرد. او در سخنرانی مهمی که در اواخر عمر خود داشت با عنوان «به کجا ایستادهایم؟» نیم نگاهی به پروژه فکری #جواد_طباطبایی داشت.
🔹 در نظر او #ایرانشهری شدنی نیست . «آن چه از خواجه به عنوان ایرانشهری درست کرده ایم تخیل ایرانی است و چنین خواجه ای وجود ندارد.» وی معتقد است فقه سیاسی مهم ترین دانش سیاسی در ایران ، در طول تاریخ بوده است و اندیشه ایرانشهری فاقد هر گونه اهمیتی است : « در منازعه بین #سلطنت و #شریعت از مشروطه به این سو شریعت برنده بوده است. من می گویم سرنوشتی که ما پیدا کرده ایم خوب یا بد بوده اما سلطنت ایرانشهری قبل از قاجار مرده است .»
🔹فیرحی در ادامه به نظریه #مشروعیت در حکومت قاجار اشاره می کند و با توجه به #باستان_گرایی حکومت پهلوی می گوید: « کسانی چون میرزا آقا خان کرمانی ، پیرنیا و فروغی پیش و پس از مشروطه به باستان گرایی بازگشتند . این باستانگرایی بعدها تبدیل به ایدئولوژی دولت پهلوی شد که این ایدئولوژی آن باستانگرایی نیست. این یک باستان گرایی ایدئولوژیک مدرن و متفاوت است. خیلی وقت است که سلطنت در ایران مرده است. نه تنها نهاد سلطنت مرده بلکه مدت هاست که فکرآن نیز از بین رفته است...»
⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ تصویری | «ملیت» یا «دیانت»؟
👈 حول مفهوم «ایران» مناقشات زیادی در سده اخیر درگرفته که البته بحثهای گرمی را برپا کرده است. مناقشاتی که از پسِ بحران تمدنی «ایران» در دو قرن اخیر شکل گرفته است. برخی فهم «ایران» را صرفاً در تاریخ آن و در یک پیوستگی تاریخی جستجو میکنند. بر این اساس، در فهم «ایران»، بر عناصر تاریخیِ برسازنده آن تأکید میشود: ایرانیت، اسلامیت، تجدد و… . در این میان، بسته به تلقی از نسبت میان این عناصر یا محوریت برخی از آنها، تفاسیر مختلفی شکل میگیرد. اما بهراستی این تفاسیر تا چه میزان میتوانند به تعریفی اساسی از «ایران» دست یابند؟ تعریفی که با وضع امروزین ما نسبتی داشته باشد و به ما چیزی از خودِ «ایران» بگوید؛ ایرانی که همه ما به آن تعلق داریم و این تعلق را فارغ از دلبستگیهای ایدئولوژیک مختلفی که داریم، در خود و اطرافیانمان حس میکنیم.
🔹🔹بخش دوم این گفتگو را میتوانید در اینجا ببینید.
⚜️ @Taammolat74
👆👆👆
🔹🔹روزنامه #صبح_نو امروز در بخش ویژه خود در گفتگو با #بیژن_عبدالکریمی به نقد پروژه فکری #جواد_طباطبایی پرداخت.
🔹طباطبایی در عین حال که به #مشروطه و #باستان گرایی ارادت داشت، از منتقدین #روشنفکران_دینی نیز بود. او در سال ۱۳۹۵، با توصیف #روشنفکران_لیبرال به «عاملان داخلی دشمنان» که «میدان پیکار را به درون مرزهای ایران انتقال دادند» نوشت: «این دشمن که خود سادهلوحانه گمان کنند دوستاناند، اما با ظاهری که… عقلانیت از آن میبارد، چنان ضربههایی بر ریشههای این کشور میزنند، که عرب و ترک و مغول نزده بود.»
🔹نسبت طباطبایی با اسلام بهعنوان یکی از جلوههای اصلی سنت ایرانی، تقابلی بود. طباطبایی که در سال ۱۳۹۶ و طی نهمین جشنواره فارابی، توسط رئیسجمهوری وقت قدردانی شد، نه تنها اسلامگرایی را بیفایده و ابتر میدانست، بلکه اسلام بهمثابه یک زیست جهان و نظام معنایی را از اساس غیر ممکن میپنداشت
🔹 سازمان نظریه #ایرانشهر نیز بر اساس درک سطحی طباطبایی از #امر_دینی مطرح شد و به تعبیری او طی این نظریه کوشید ایران را از درون اسلام بیرون بکشد. البته نظریه ایرانشهری طباطبایی مورد انتقاد بسیاری از جمله برخی شاگردان او نظیر مرحوم داوود #فیرحی نیز قرار گرفته است. فیرحی، نظریه ایرانشهری که بیارتباط با نسبت موثق دین و سیاست در سراسر حکمرانی قدمایی ایرانی است را نوعی «ملیگرایی پرخاشگر» و مغایر واقعیتهای تاریخی ایران میدانست. در کل میتوان رویکرد او به سنت و ارزشهای سنتی را پیروی از مظاهر تجدد، ارزیابی کرد.
⚜️ @Taammolat74
🔰 طباطبایی و ایرانشهری
✍️ بیژن عبدالکریمی
🔹یک تعبیر غلطی در جامعه ما وجود دارد که نسبتها را یکسویه میبیند. گویی ایدههای یک اندیشمند یا به تمامی همسو با قدرت سیاسی یا به تمامی مخالف قدرت سیاسی است. آقای طباطبایی بهدرستی بر امر ملی تاکید داشت. ایشان معتقد بود که ما باید ایران را در کانون مسائل خودمان قرار بدهیم. ایشان از این منظر به دانشگاههای ما نقد داشت، چون دانشگاهها را بیارتباط با ایرانیت میدانست. اینها وجوه مثبت اندیشه دکتر طباطبایی بود، منتهی خطای ایشان این بود که امر دینی را در مقابل امر ملی قرار میداد. این در حالیست که حافظ و پاسدار امر ملی در کشور ما، همان جریانی است که داعیهدار امر دینی است.
🔹ما نمیتوانیم میان امر ملی و دینی، شکاف و تقابل ببینیم. رابطه میان این دو امر، از نوع تعارض نیست. چنین نیست که گفتمان انقلاب و قدرت سیاسی در ایران، در برابر امر ایرانی باشند. اینکه گفتمان انقلاب، امتمحور است و به امر ایرانی نمیاندیشد، بیشتر گزاره رسانهای است و چندان با واقعیت جامعه ما، منطبق نیست.
🔹اینکه گفتمان انقلاب کوشیده از مناسبات شیعی خود برای دفاع از مرزهای کشور بهره ببرد، این به هیچوجه مربوط به بسط اندیشههای فرقهگرایانه شیعی نیست، بلکه نوعی استراتژی سیاسی برای حفظ منافع ملی است. البته ما میتوانیم با این استراتژی موافق یا مخالف باشیم اما نمیتوانیم بگوییم گفتمان انقلاب ما، خواهان تشکیل امت شیعی است. این صحبت که گفتمان انقلاب ما به دنبال تشکیل امت شیعی است، در واقع یک «برساخت اپوزیسیونی» است.
🔹آن چیزی که هسته مرکزی انقلاب ما را میسازد، دفاع از مرزهای ملی و حفظ منافع ملی است. حتی اگر معتقد باشیم جریانات مدافع اندیشه دینی راه نادرست را میروند اما چنین نیست که امر دینی، در مقابل امر ملی باشد. از اکنون تا دهههای آینده، نیروهایی که در جبهه امر دینی قرار دارند، حافظ مرزهای کشور خواهند بود، نه آنهایی که از ناتو میخواهند، ایران را تحریم کند یا آنهایی که میخواهند سپاه را جزو گروههای تروریستی قرار بدهند. اینها مواضع کاملا ضدملی هستند.
✅ آقای دکتر طباطبایی میان دو امر دینی و ملی تقابل میدید و این اواخر و تحتتأثیر فضای مجازی، اعتراضات را «انقلاب ملی» تعبیر کرد که به نظر من، عجولانه بود. به بیانی، ایشان نیز مانند بسیاری از روشنفکران، تحتتأثیر فضای مجازی بود.
⚜️ @Taammolat74
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع | فروکاست "ایران" به "ایرانشهری"
نشست نقد و بررسی اندیشههای سید جواد طباطبایی
🎙گفتگوی دکتر قاسم پورحسن، دکتر سید جواد میری و دکتر احمد بستانی
مجله عصر اندیشه
شماره ۱۸
⏰ آبان ۱۳۹۷
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
بررسی اندیشههای جواد طباطبایی ۱.m4a
28.04M
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع | فروکاست "#ایران" به "#ایرانشهری"
نشست نقد و بررسی اندیشههای سید #جواد_طباطبایی
🎙گفتگوی دکتر #قاسم_پورحسن، دکتر سید #جواد_میری و دکتر #احمد_بستانی
بخش اول
🔹 در عرصۀ عمومی، ایدۀ ایرانشهری که طباطبایی مطرح میکند، از چه منظری است؟ آیا واقعاً وقتی آقای طباطبایی دربارۀ تاریخ تحولات ایران سخن میگوید، انصاف و عدالت را رعایت میکند؟ اگر کسی با تاریخ ایران یا نگاههایی که در روایتهای تاریخی وجود دارد، آشنایی نداشته باشد، اینگونه میپندارد که این اتفاقات و روایاتی که آقای طباطبایی در سیر تحولات تاریخ ایران بیان میکند، درست است و غیر از این نیست؛ درحالیکه منظور و هدف من این است که روایتهای موازیِ روایتی که ایشان از تاریخ ایران میکند، وجود دارد که ممکن است با روایت طباطبایی مخالف باشد.
🔹 برخلاف آنچه گفته میشود که طباطبایی اولین پایهگذار بحث ایرانشناسی و ایرانشهری به معنای مدرن کلمه است، ایشان در بستری که عبدالحسین #زرینکوب مطرح کرده بود، کار میکند. محورهایی مانند اینکه ایران تافتۀ جدابافتهای در میان کشورهای اسلامی است و مسائل مختلف دیگری که در کتاب دو قرن سکوت مطرح میشود، بستر حرفها و کارهای دکتر طباطبایی است.
⚜️ @Taammolat74
بررسی اندیشههای جواد طباطبایی ۲.m4a
30.77M
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع | فروکاست "#ایران" به "#ایرانشهری"
نشست نقد و بررسی اندیشههای سید #جواد_طباطبایی
🎙گفتگوی دکتر #قاسم_پورحسن، دکتر سید #جواد_میری و دکتر #احمد_بستانی
بخش دوم
🔹 طباطبایی در پاسخ به دکتر ملکیان میگوید باید از ناسیونالیسم دفاع کنیم؛ ولی باز میدانم تعبیرشان از ناسیونالیسم، فکری است نه ناسیونالیسم به معنای نژاد؛ چون پروژۀ ما، شما و آقای طباطبایی تفکر و خرد ایرانی است و ما حتی با سنخ سلطنت هخامنشی و ساسانی در ایران کاری نداریم.
🔹 طباطبایی در جایی میگوید من هگلی هستم و تاریخ از مبدأ خاصی به نام یونان شروع میشود و مسیر مشخصی دارد. سؤال من این است که چرا طباطبایی باید اینطور فکر کند که باید تاریخ را اینگونه بفهمیم و زبان را که مربوط به دورۀ اخیر است، به دورههای دیگری اطلاق کنیم که بگوییم اینها دچار زوال هستند؟
⚜️ @Taammolat74
هدایت شده از فکرت
دومین محفل گفتوگومحور فکرت با عنوان:
✅ پرسش و پاسخ
💠 مهمان ویژه:
حجتالاسلام استاد حمید پارسانیا
📌و با حضور فرهیختگان و کارشناسان حوزوی و دانشگاهی
⏰ یکشنبه ۱۴ اسفند، ساعت ۱۰:۳۰صبح
مکان: قم، خیابان هنرستان، مؤسسه شناخت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net