eitaa logo
تاملات
725 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
340 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔉 مناظره 🔶 موضوع | خواستگاه ناسیونالیسم ایرانی 🎙گفتگوی حسین کچوئیان و جواد طباطبایی درباره هویت ایرانی و پروژه ایرانشهری بخش اول مجله تصویری سیمافکر ⏰ اسفندماه 1392 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مناظره 🔶 موضوع | خواستگاه 🎙گفتگوی و درباره و پروژه بخش اول 👈 ما باید به اکنونیت و لحظه اثرگذاری ایران در مواجهه با دوستان و دشمنانش، موفقیت‌ها و شکست‌هایش، و موقعیتی که در جهان پیرامونش دارد توجه اساسی کنیم و با این توجه به فهمی از ایران برسیم. چه بسا ما با تقسیم‌بندی‌های هویتیِ رایج که ایران را به مثابه تکه‌هایی از مکتب‌های گوناگون صورتبندی می‌کند، از ایرانی که حقیقتا صاحب اثر است و خود را در موقعیت امروزینش می‌شناساند غافل شویم. 🔹 مسئله‌ای نه برخاسته از فرهنگ و تاریخ ایرانی، بلکه حاصل مواجهه متجددانه با تاریخ ایران است. از نظر دکتر کچویان، در تاریخ معاصر ایران و از زمان مواجهه ما با غرب، همه کسانی که به‌نوعی دل در گرو تجدد داشته و لذا برای خود جایی در سامان فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران پیدا نمی‌کردند، به ناسیونالیسم پناه بردند. بنابراین، ناسیونالیسم ایدئولوژی مدرنی است که با نگرشی تجددی به تاریخ ایران، نقش محوری در هویت‌یابی داشته است. ⚜️ @Taammolat74
👆👆👆 ⭕️ اگر چه برای اولین بار بود که حسین کچویان و سید جواد طباطبایی رو در روی هم به مناظره می نشستند اما سابقه مواجه قلمی این دو به نقد کوتاه کجویان به پروژه «زوال اندیشه سیاسی ایران» طباطبایی در کتاب «تطورات گفتمان های هویتی در ایران» بر می گردد. کچویان البته بعدتر در کتاب «تجدد شناسی و غرب شناسی» خود به طور مفصل تر به طباطبایی پرداخت و اخیرا نیز در مقاله ای در شماره دوم نشریه « نظریه های اجتماعی متفکران مسلمان» به مقایسه و نقد و بررسی آرای طباطبایی درباره ابن خلدون پرداخته است. مقاله‌ای که البته واکنش طباطبایی را بر انگیخت و طباطبایی از تغییر و اصلاح دیدگاه های سابق خود که در کتاب «ابن‌خلدون و علوم اجتماعی» مطرح شده بود سخن به میان آورده است. ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📸 | کلاس «نقش آفرینی ژورنالیسم اندیشه» با حضور استاد رسول لطفی در دوره تکمیلی ژورنالیسم 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙گفتگو با استاد رسول لطفی 📝دوره 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
👆👆👆 🔹 «تاملات ابزاری» خوانشی انتقادی از مجموعه کتاب «تاملی درباره ایران» نوشته ی سید جواد طباطبایی و مشخصا دو کتاب جلد دوم آن - «مکتب تبریز» و «نظریه ی حکومت قانون در ایران»- است. چنین خوانشی از این رو ضرورت می یابد که به نظر می رسد وی در این مجموعه به تدوین «پروژه»ای اقدام کرده است. 🔹قاضی مرادی، در این کتاب، در حوزه اندیشه و تحولات سیاسی برخی از اجزای این «پروژه» را به نقد می‌کشد. از نظر او طباطبایی در پرداختن به عاملان سیاسی در عصر مشروطیت به ادعانامه‌نویسی علیه روشنفکران تجددخواه و نیز ادعانامه‌نویسی به نفع دولت‌مردان و رجال سیاسی مصلح و روحانیت مشروطه‌طلب اقدام می‌کند. او برخی از جلوه‌های این ادعانامه‌نویسی‌ها را در تحلیل آرا و فعالیت‌های چند تن از این عاملان - ملکم‌خان، قائم مقام فراهانی، امیرکبیر، مجدالملک، نائینی و ... - بررسی می‌کند و در پی آن، دو جنبه از ساختار نظری «پروژه» طباطبایی را - نخبه‌گرایی و دولت‌محوری - شرح می‌دهد. 🔹دو محور اصلی اندیشه‌ ایرانشهری، «شاه آرمانی» و به‌هم برآمدگی یا وحدت دین و دولت‌اند. از نظر طباطبایی «نظریه توأمان بودن دین و سیاست» «بنیادی‌ترین مفردات اندیشه سیاسی ایرانشهری» بود. همین اندیشه بود که به سیاست‌نامه‌های دوره‌ی اسلامی - یعنی دوره‌ای که در واقعیت تاریخی «سلطنت تامه» در قدرت بود - راه یافت. ⚜️ @Taammolat74
🔰 اندیشه ایرانشهری مرده است! 🔹 از چهره های بود که پروژه فکری مشخصی را بر اساس قرائتی دموکراتیک از دین و جایگاه در فقه اسلامی دنبال می‌کرد. او در سخنرانی‌ مهمی که در اواخر عمر خود داشت با عنوان «به کجا ایستاده‌ایم؟» نیم نگاهی به پروژه فکری داشت. 🔹 در نظر او شدنی نیست . «آن چه از خواجه به عنوان ایرانشهری درست کرده ایم تخیل ایرانی است و چنین خواجه ای وجود ندارد.» وی معتقد است فقه سیاسی مهم ترین دانش سیاسی در ایران ، در طول تاریخ بوده است و اندیشه ایرانشهری فاقد هر گونه اهمیتی است : « در منازعه بین و از مشروطه به این سو شریعت برنده بوده است. من می گویم سرنوشتی که ما پیدا کرده ایم خوب یا بد بوده اما سلطنت ایرانشهری قبل از قاجار مرده است .» 🔹فیرحی در ادامه به نظریه در حکومت قاجار اشاره می کند و با توجه به حکومت پهلوی می گوید: « کسانی چون میرزا آقا خان کرمانی ، پیرنیا و فروغی پیش و پس از مشروطه به باستان گرایی بازگشتند . این باستان‌گرایی بعدها تبدیل به ایدئولوژی دولت پهلوی شد که این ایدئولوژی آن باستان‌گرایی نیست. این یک باستان گرایی ایدئولوژیک مدرن و متفاوت است. خیلی وقت است که سلطنت در ایران مرده است. نه تنها نهاد سلطنت مرده بلکه مدت هاست که فکرآن نیز از بین رفته است...» ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ تصویری | «ملیت» یا «دیانت»؟ 👈 حول مفهوم «ایران» مناقشات زیادی در سده اخیر درگرفته که البته بحث‌های گرمی را برپا کرده‌ است. مناقشاتی که از پسِ بحران تمدنی «ایران» در دو قرن اخیر شکل گرفته است. برخی فهم «ایران» را صرفاً در تاریخ آن و در یک پیوستگی تاریخی جستجو می‌کنند. بر این اساس، در فهم «ایران»، بر عناصر تاریخیِ برسازنده آن تأکید می‌شود: ایرانیت، اسلامیت، تجدد و… . در این میان، بسته به تلقی از نسبت میان این عناصر یا محوریت برخی از آن‌ها، تفاسیر مختلفی شکل می‌گیرد. اما به‌راستی این تفاسیر تا چه میزان می‌توانند به تعریفی اساسی از «ایران» دست‌ یابند؟ تعریفی که با وضع امروزین ما نسبتی داشته‌ باشد و به ما چیزی از خودِ «ایران» بگوید؛ ایرانی که همه ما به آن تعلق داریم و این تعلق را فارغ از دل‌بستگی‌های ایدئولوژیک مختلفی که داریم، در خود و اطرافیانمان حس می‌کنیم. 🔹🔹بخش دوم این گفتگو را می‌توانید در اینجا ببینید. ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👆👆👆 🔹🔹روزنامه امروز در بخش ویژه خود در گفتگو با به نقد پروژه فکری پرداخت. 🔹طباطبایی در عین حال که به و گرایی ارادت داشت، از منتقدین نیز بود. او در سال ۱۳۹۵، با توصیف به «عاملان داخلی دشمنان» که «میدان پیکار را به درون مرزهای ایران انتقال دادند» نوشت: «این دشمن که خود ساده‌لوحانه گمان کنند دوستان‌اند، اما با ظاهری که… عقلانیت از آن می‌بارد، چنان ضربه‌هایی بر ریشه‌های این کشور می‌زنند، که عرب و ترک و مغول نزده بود.» 🔹نسبت طباطبایی با اسلام به‌عنوان یکی از جلوه‌های اصلی سنت ایرانی، تقابلی بود. طباطبایی که در سال ۱۳۹۶ و طی نهمین جشنواره فارابی، توسط رئیس‌جمهوری وقت قدردانی شد، نه تنها اسلام‌گرایی را بی‌فایده و ابتر می‌دانست، بلکه اسلام به‌مثابه یک زیست جهان و نظام معنایی را از اساس غیر ممکن می‌پنداشت 🔹 سازمان نظریه نیز بر اساس درک سطحی طباطبایی از مطرح شد و به تعبیری او طی این نظریه کوشید ایران را از درون اسلام بیرون بکشد. البته نظریه ایرانشهری طباطبایی مورد انتقاد بسیاری از جمله برخی شاگردان او نظیر مرحوم داوود نیز قرار گرفته است. فیرحی، نظریه ایرانشهری که بی‌ارتباط با نسبت موثق دین و سیاست در سراسر حکمرانی قدمایی ایرانی است را نوعی «ملی‌گرایی پرخاشگر» و مغایر واقعیت‌های تاریخی ایران می‌دانست. در کل می‌توان رویکرد او به سنت و ارزش‌های سنتی را پیروی از مظاهر تجدد، ارزیابی کرد. ⚜️ @Taammolat74
🔰 طباطبایی و ایرانشهری ✍️ بیژن عبدالکریمی 🔹یک تعبیر غلطی در جامعه ما وجود دارد که نسبت‌ها را یک‌سویه می‌بیند. گویی ایده‌های یک اندیشمند یا به تمامی همسو با قدرت سیاسی یا به تمامی مخالف قدرت سیاسی است. آقای طباطبایی به‌درستی بر امر ملی تاکید داشت. ایشان معتقد بود که ما باید ایران را در کانون مسائل خودمان قرار بدهیم. ایشان از این منظر به دانشگاه‌های ما نقد داشت، چون دانشگاه‌ها را بی‌ارتباط با ایرانیت می‌دانست. این‌ها وجوه مثبت اندیشه دکتر طباطبایی بود، منتهی خطای ایشان این بود که امر دینی را در مقابل امر ملی قرار می‌داد. این در حالیست که حافظ و پاسدار امر ملی در کشور ما، همان جریانی است که داعیه‌دار امر دینی است. 🔹ما نمی‌توانیم میان امر ملی و دینی، شکاف و تقابل ببینیم. رابطه میان این دو امر، از نوع تعارض نیست. چنین نیست که گفتمان انقلاب و قدرت سیاسی در ایران، در برابر امر ایرانی باشند. اینکه گفتمان انقلاب، امت‌محور است و به امر ایرانی نمی‌اندیشد، بیشتر گزاره رسانه‌ای است و چندان با واقعیت جامعه ما، منطبق نیست. 🔹این‌که گفتمان انقلاب کوشیده از مناسبات شیعی خود برای دفاع از مرزهای کشور بهره ببرد، این به هیچ‌وجه مربوط به بسط اندیشه‌های فرقه‌گرایانه شیعی نیست، بلکه نوعی استراتژی سیاسی برای حفظ منافع ملی است. البته ما می‌توانیم با این استراتژی موافق یا مخالف باشیم اما نمی‌توانیم بگوییم گفتمان انقلاب ما، خواهان تشکیل امت شیعی است. این صحبت که گفتمان انقلاب ما به دنبال تشکیل امت شیعی است، در واقع یک «برساخت اپوزیسیونی» است. 🔹آن چیزی که هسته مرکزی انقلاب ما را می‌سازد، دفاع از مرزهای ملی و حفظ منافع ملی است. حتی اگر معتقد باشیم جریانات مدافع اندیشه دینی راه نادرست را می‌روند اما چنین نیست که امر دینی، در مقابل امر ملی باشد. از اکنون تا دهه‌های آینده، نیروهایی که در جبهه امر دینی قرار دارند، حافظ مرزهای کشور خواهند بود، نه آن‌هایی که از ناتو می‌خواهند، ایران را تحریم کند یا آن‌هایی که می‌خواهند سپاه را جزو گروه‌های تروریستی قرار بدهند. این‌ها مواضع کاملا ضدملی هستند. ✅ آقای دکتر طباطبایی میان دو امر دینی و ملی تقابل می‌دید و این اواخر و تحت‌تأثیر فضای مجازی، اعتراضات را «انقلاب ملی» تعبیر کرد که به نظر من، عجولانه بود. به بیانی، ایشان نیز مانند بسیاری از روشنفکران، تحت‌تأثیر فضای مجازی بود. ⚜️ @Taammolat74
🔉 نشست علمی 🔶 موضوع | فروکاست "ایران" به "ایرانشهری" نشست نقد و بررسی اندیشه‌های سید جواد طباطبایی 🎙گفتگوی دکتر قاسم پورحسن، دکتر سید جواد میری و دکتر احمد بستانی مجله عصر اندیشه شماره ۱۸ ⏰ آبان ۱۳۹۷ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 نشست علمی 🔶 موضوع | فروکاست "" به "" نشست نقد و بررسی اندیشه‌های سید 🎙گفتگوی دکتر ، دکتر سید و دکتر بخش اول 🔹 در عرصۀ عمومی، ایدۀ ایران‌شهری که طباطبایی مطرح می‌کند، از چه منظری است؟ آیا واقعاً وقتی آقای طباطبایی دربارۀ تاریخ تحولات ایران سخن می‌گوید، انصاف و عدالت را رعایت می‌کند؟ اگر کسی با تاریخ ایران یا نگاه‌هایی که در روایت‌های تاریخی وجود دارد، آشنایی نداشته باشد، این‌گونه می‌پندارد که این اتفاقات و روایاتی که آقای طباطبایی در سیر تحولات تاریخ ایران بیان می‌کند، درست است و غیر از این نیست؛ درحالی‌که منظور و هدف من این است که روایت‌های موازیِ روایتی که ایشان از تاریخ ایران می‌کند، وجود دارد که ممکن است با روایت طباطبایی مخالف باشد. 🔹 برخلاف آن‌چه گفته می‌شود که طباطبایی اولین پایه‌گذار بحث ایران‌شناسی و ایران‌شهری به معنای مدرن کلمه است، ایشان در بستری که عبدالحسین مطرح کرده بود، کار می‌کند. محورهایی مانند این‌که ایران تافتۀ جدابافته‌ای در میان کشورهای اسلامی است و مسائل مختلف دیگری که در کتاب دو قرن سکوت مطرح می‌شود، بستر حرف‌ها و کارهای دکتر طباطبایی است. ⚜️ @Taammolat74
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 نشست علمی 🔶 موضوع | فروکاست "" به "" نشست نقد و بررسی اندیشه‌های سید 🎙گفتگوی دکتر ، دکتر سید و دکتر بخش دوم 🔹 طباطبایی در پاسخ به دکتر ملکیان می‌گوید باید از ناسیونالیسم دفاع کنیم؛ ولی باز می‌‌دانم تعبیرشان از ناسیونالیسم، فکری است نه ناسیونالیسم به معنای نژاد؛ چون پروژۀ ما، شما و آقای طباطبایی تفکر و خرد ایرانی است و ما حتی با سنخ سلطنت هخامنشی و ساسانی در ایران کاری نداریم. 🔹 طباطبایی در جایی می‌گوید من هگلی هستم و تاریخ از مبدأ خاصی به نام یونان شروع می‌شود و مسیر مشخصی دارد. سؤال من این است که چرا طباطبایی باید این‌طور فکر کند که باید تاریخ را این‌گونه بفهمیم و زبان را که مربوط به دورۀ اخیر است، به دوره‌های دیگری اطلاق کنیم که بگوییم این‌ها دچار زوال هستند؟ ⚜️ @Taammolat74
دومین محفل گفت‌و‌گومحور فکرت با عنوان: ✅ پرسش و پاسخ 💠 مهمان ویژه: حجت‌الاسلام استاد حمید پارسانیا 📌و با حضور فرهیختگان و کارشناسان حوزوی و دانشگاهی ⏰ یکشنبه ۱۴ اسفند، ساعت ۱۰:۳۰صبح مکان: قم، خیابان هنرستان، مؤسسه شناخت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰محفل گفتگو فکرت با حضور دکتر جلسه کاملا صمیمانه و گفتگویی پیرامون مسائل انضمامی: و... در حال برگزاری است ⚜ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |انقلاب اسلامی از نظر تا عمل 🎙 حجت‌الاسلام حمید پارسانیا محفل گفتگوی فکرت موسسه شناخت ⏰ 14 اسفند 1401 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | از نظر تا عمل 🎙حجت الاسلام 🔹 برای رفع انسدادها انجام شد و اگر مسیر باز بود که نیاز به انقلاب نبود. منتهی برهم ریختن این ساختار سیاسی از افق یک ساختار معرفتی و فرهنگی بود که آرمان‌هایی داشت و افق گشایی شده بود. اگر این آرمان‌ها قوت و قدرت روشنایی نداشت نمیتوانست آن نظام سیاسی را درهم بریزد. 🔹انقلاب ما از دل ساختار سیاسی و منازعه قدرت نظامی درنیامد؛ مثل نزاعی که امروز در اوکراین بلوک غرب با روسیه انجام می‌شود؛ بلکه داشت که این تولید یک کرد. پس افق معرفتی ما بسته نبود. 🔹این انقلابی که از بستر آرمانهای دینی جامعه برخواسته بود و قدرت سیاسی را کنار گذاشته بود، به رغم این توانمندی ها و ظرفیت‌هایی ک داشت همواره احساس میکرده که برای رسیدن به آرمانهای خود راه زیادی دارد. 🔹اینکه میفرمایید ما چهل سال هست که با انسدادها مواجه هستیم. انقلاب آمده این انسدادها را کنار بزند و این ظرفیت در انقلاب وجود دارد و کمتر از گذشته نیست. ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📍طباطبایی ، ایدئولوژی‌زدگی و توهماتی درباره ایران نقد و بررسی کتاب "دولت، ملت و حکومت قانون" که مدت‌هاست با پروژه تأملی درباره ایران و طرح بحث در فضای اندیشه سیاسی جامعه ایرانی شناخته شده است، در طول یک دهه گذشته با پیگیری بحث ایرانشهری و صورت‌بندی تاریخ و میراث فرهنگ ایرانی ذیل این مفهوم درصدد است به الگوی خاصی در نظریه تاریخی ایران دست یابد. طباطبایی که معمولاً با ادبیات بعضاً تندی به نقد برخی از آرا و افراد شهیر و اثرگذار در حوزه علوم انسانی و فضای علمی و تاریخ معاصر ایران می‌پردازد، اخیراً کتاب "ملت، دولت و حکومت " را در امتداد پروژه تأملی درباره ایران به رشته تحریر درآورده و ضمن ایضاح بیشتر نظریه و تبیین آنچه معنا و میراث انقلاب مشروطه است به انتقادهای تندی نسبت به برخی از متفکران چند دهه گذشته کشور پرداخته است. در ادامه انتقادات دکتر پیرامون این کتاب را اشاره می‌کنیم ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇