eitaa logo
تاملات
732 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
337 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘 بخش 2 از 2 🔹اگر رسانه را ازدست‌بدهد شاید مردم از حرف‌های رسانه خوش‌شان بیاید، اما قطعا از خود رسانه بدشان می‌آید. ما نمی‌توانیم این توقع را داشته باشیم که بدون هیچ تلاشی تا ابد محبوب باقی بمانیم. 🔹در فضای مجازی هر روز شبهات جدیدی مطرح می‌شود و اخبار راست و دروغ می‌آید که ما جواب هیچ‌کدام از آن‌ها را نمی‌دهیم! نمی‌توان زمان انقلاب و جنگ مدام خطبه جهاد و اخلاص و شهادت و زهد بخوانیم و وقتی تمام شد بگوییم شما دنبال کارتان بروید. 🔹بنا به خود، نشان‌دادن بی‌عدالتی را تضعیف نظام و ضدیت با انقلاب می‌دانند، اما وقتی نهی از منکر و امربه‌معروف ادامه پیدا می‌کند، یکمرتبه همه شروع می‌کنند به گفتن همان حرف‌هایی که ما قبلا می‌گفتیم. دهه۷۰ در صداوسیما من حرف‌هایی زدم که می‌گفتند ضد اسلام و نظام است. 🔹آخر دهه ۸۰ همان حرف‌ها و بیشتر از آن را آقا گفت و دیگران هم تکرار کردند و خود تلویزیون هم شروع به گفتن آن کرد. این حرف‌ها همان حرف‌ها و کارکردش همان بود! رسانه‌ملی می‌خواهد مردم را رهبری کند یا می‌خواهد مسائل را توجیه کند و دنبال مردم راه برود؟ 🔹 انبیا حق را سنجیدند و این حقیقت را فهمیدند که باید به مردم خدمت کنند، اعتمادشان را جلب کنند و درست حرف بزنند و عمل کنند. نباید به نام دین حرف نامربوط زد. صداوسیما باید به برنامه‌سازانش بگوید که فرض کنید کل سیستم نظام و صداوسیما دست دشمن است و به شما فقط اجازه ساخت یک برنامه را داده‌اند، آن‌هم به مدت ۲۰ دقیقه برای پخش از یک شبکه فرعی در ساعتی که تلویزیون بیننده چندانی ندارد؛ در این شرایط چه می‌کردید و چه برنامه‌ای می‌ساختید؟ اکنون می‌خواهیم همان برنامه را بسازید. ⚜️ @Taammolat74
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 کلیپ تصویری |«علیه تفسیر» تاریخ روشنفکری ما در تفسیر قیام عاشورا شکست خورده است؛ اما چیزی بیش‌از این هم می‌توان گفت؟ حسین کچوئیان بخش دوم ۲۴ مهر ۹۵ 🔹لحن و گفتار دکتر کچویان در این صحنه، نشان از دشواری مواجهه دارد. اینکه جامعه‌شناسان ایرانی همواره غیب و شهود در عاشورا را نادیده گرفته‌اند، جای دشوار ماجراست. نقطه غامض در روایت چرایی و چگونگی قرن‌ها عزاداری شیعیان برای امام حسین (ع) آنجاست که حسین کچویان بر خلاف ساده‌دلانی که در سخن‌شان «نمی‌دانم» جایی ندارد، این کلمه را ناگزیر به کار می‌گیرد، و همین راهی است که برای ما باز می‌نماید. همین که می‌دانیم و می‌فهمیم؛ اینجا بسیار چیزها برای نفهمیدن هست. 🔱 @Taammolat74
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | غیب و شهود و تفسیرهای عاشورایی 🎙 دکتر حسین کچوئیان سیمافکر ‌🔅«همیشه تاریخ رابطه مردم و قیام عاشورا فارغ از تفسیرهای مدرن بوده» سخنرانی «علیه تفسیر؛ تاریخ روشنفکری ما در تفسیر قیام عاشورا شکست خورده است. اما چیزی بیش از این هم می‌شود گفت؟» ⚜️ @Taammolat74
هر که را نیست سر دادن سر، برگردد زآن که خورشید در این معرکه بی سر گردد به گفته علامه امینی (ره) قلب امام زمان در شب عاشورا تحت فشار قرار می‌گیرد پس لطفاً صدقه دادن برای سلامتی امام زمان رو فراموش نکنید. ⚜️ @Taammolat74
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 کلیپ تصویری | «چرا در سیاست‌گذاری امر اعتباری بر حقیقت مستولی شده است؟» اولین برنامه 🔶 موضوع | حاکمیت خیابان ؛ واکـاوی ظرفـیت‌ها و چـالـش‌های قـانون حجـاب با حضور دکتر مهدی تکلو 👇👇 آپارات یوتیوب 🔹پرسش اینجا است که چطور می‌شود در واقع در فرآیند اجتماعی ما به نقطه‌ای می‌رسیم که مواجهه ما با جامعه در واقع یک مواجهه از ناحیه قانون می‌شود. به این معنا که ما در سابقه‌ی چند دهه گذشته خودمان اگر نگاه کنیم، نیروی پیشران اجتماعی که نیروی مذهبی هم هست، بدون این که ذره‌ای از اصول و اعتقادات و مواضع شرعی و دینی خودش کوتاه بیاید در قالب گفتار اجتماعی به صورت عرصه عمومی پذیرفته می‌شود و صورت اجتماعی و رسمیت عمومی پیدا می‌کند و این گونه بوده است که اهداف خودش را پیش می‌برده است. 🔹 اما ظاهراً گویی این نسبت بالعکس شده است و بعد از رفت و آمدهای مفصلی که از پارسال در مورد قانون حجاب شکل گرفت و لایحه عفاف و حجاب و بعدها به این نقطه رسید، گویی که این نسبت این که قانون باید حتماً باشد که شکی نیست اما مساله این است که معیار و منطق اصلی چه باشد. و قانون غلبه یافته است و در واقع ما به نوعی اعتبار بر حقیقت می‌بینیم که مستولی شده است. ⚜️ @Taammolat74 ⚜️@Fekrat_Net
🔰 تنظیم‌گری اجتماعی با زمان ✍🏻 رسول لطفی 📍 مدتی است که بحث و نظر پیرامون تصمیم‌گیری بر افزایش تعطیلات در عرصه عمومی جریان دارد و حال بعد از کش‌ و قوس‌های فراوان به سرانجام رسید و قوه تقنین در کمال شگفتی و تعجب به تعطیلی شنبه رای داد. روشن است که مسئله گاه‌شماری و نظم تقویمی، انسجام‌بخش و شکل‌دهنده نظم فرهنگی و اجتماعی هم هست و از این روست که اهالی فکر و فرهنگ نیز با وسواس جدی به فرایند اتخاذ تصمیم نقد و نظر داشته و دارند. مسئله فقط تعطيلي یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. ⚜️ @Taammolat74 ⚜️@Fekrat_Net 👇👇👇
🔹«زمان» به مثابه امر فرهنگی مسئله پراهمیت و مورد تأکیدی است که درون‌مایه‌های الاهیاتی و معرفتی نیز دارد. مسئله چنان پراهمیت است که متفکر طرازی چون آیت الله حسینی طهرانی در «رساله نوين درباره بناي اسلام بر سال و ماه قمري» صورتبندی مهمی پیرامون تقویم زمانی دارند و آنرا از منظر ادله عقلی و شرعی بررسی می‌کنند. جدا از حکمت‌های زمان و تنظیم‌گیری آن، مسئله لایه‌های پیچیده‌تری نیز پیدا می‌کند. اهمیت فرهنگی روز جمعه که اصالت و هویت نظم اسلامی را دارد موضوع دیگری است که مورد دقت اهل اندیشه اسلامی نیز بوده است. آیت الله حائری شیرازی دراین باره جمله مهمی دارند که «ما تعطیلی جمعه‌مان را آنقدر جدی نمی‌گیریم که آنها (یهودیان) تعطیلی شنبه‌شان را جدی می‌گیرند!» 🔸شهید مطهری(ره) پیرامون همین مسئله می‌نویسد:«ما باید توجه داشته باشیم به نغمه‌های که کم و بیش در مجله‌ها و در مقالات ادبی و به اصطلاح علمی و نیمه علمی شنیده می‌شود. می‌نویسند این برای ایران سبب رکود کارهاست که تعطیلات خودمان را جمعه قرار بدهیم در حالی که اکثریت مردم دنیا که ما با آنها سر و کار داریم تعطیلاتشان یکشنبه است...درباره تاریخ هم میگویند: اکثریت مردم دنیا سال مسیحی را انتخاب کرده‌اند ولی ما سال هجری را انتخاب کرده‌ایم و این اسباب زحمت است که ما تاریخ خودمان را به هجری بنویسیم و آنها به مسیحی، پس بیاییم تاریخ هجری را به تاریخ مسیحی تبدیل کنیم. اینها همه مقدمه جذب شدن و مقدمه هضم شدن فرهنگی در هاضمه دیگران است.» 🔹در هر صورت، به نظر می‌رسد در این مسئله و سایر مباحثی که بُعد فرهنگی ویژه‌ای را در بردارد و خلاف ریتم سنتی سبک زندگی ایرانی است باید با دقت‌نظر برخورد کرد و پشتوانه نظری آنرا نیز مدنظر قرار داد. به ویژه آنکه جریان رسانه‌ای پرقدرتی تلاش دارد ابعاد فرهنگی را تحت شعاع نگاه اقتصادی قرار دهد و اصل بحث را به بهبود روابط تجاری جهانی و افزایش هماهنگی با تعطیلات جهانی برای بالارفتن مبادلات اقتصادی تقلیل دهد که خود نگاه جدی‌تر به این موضوع را می‌طلبد. 🔸به نظر می‌رسد بررسی این مسئله بهانه خوبی است تا زمینه گفتگو و تبادل فکر پیرامون اهمیت زمان در نظم اجتماعی و همچنین بحث اوقات فراغت صورت بگیرد چراکه پرداخت این موضوع به‌نوعی دچار آسیب شده و از منظری دچار ساده‌سازی هستیم. به علاوه آنکه از طرح پرسش‌های بنیادین در این مسئله غفلت شده و به‌نوعی تلاشی برای دیدن متفاوت امکانات و ارائه راه‌حل‌های دقیق‌تر صورت نمی‌گیرد. ⚜️ @Taammolat74 ⚜️@Fekrat_Net