eitaa logo
تاملات
726 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
340 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰همگرایی عقل و عشق در نهضت حسینی ✍️محمد جواد رودگر 🔸آیا نهضت امام حسین علیه السلام عقلانی بود یا عاشقانه یا هر دو؟ قیام کربلا، قیامی جامع الابعاد و جاودانه است که به دلیل لایه ها و جنبه‌های فراگیر و متکثرش تفسیرهای مختلف می‌پذیرد و می‌توان با رویکردهای مختلف کلامی، فلسفی، عرفانی و... به آن نگریست. 🔹گر چه ماجراهای تلخ و شیرین در حوزه‌های فکری، معرفتی و حتی تاریخی و اجتماعی پیرامون تضاد یا تعاضد عقل و عشق وجود داشته و دارد، لکن اگر بر اساس اندیشه و بینش اصیل اسلامی و آموزه های وحیانی و عترتی به داستان پرماجرای عقل و عشق نگاه کنیم در می‌یابیم که نه تنها در عرض هم نیستند و در طول هم‌اند، بلکه ناظر به مراتب وجودی انسان، ساحتها، لایه‌های معرفتی، رفتاری، سلوک عقلانی و عرفانی آدمیان می‌باشند 🔸چه این که نه عقل و دل و نه برهان و عرفان در حوزه وجودی انسان و معارف اسلام در تعارض و تضاد با هم هستند و نه «مانعة الاجتماع » در تفسیر و نگرش به قیام امام حسین علیه السلام خواهند بود که حادثه کربلا با توجه به کلیات و جزئیات آن حاوی کاملترین وجه عقلانیت و دارنده جامعترین ساحت عشق و عرفان است . حماسه، عشق، جهاد و عرفان در قیام کامل و تمام عیار انسانی کامل و مکمل به تجلی نشسته است 💢 واقعا این چه نگاهی است که هماره به تفکیک عقل و عشق گرایش دارد و به انفصال و انقطاع بین دفتر عقل و آیت عشق می‌اندیشد در حالی که به تعبیر شهید مطهری هم عقل و هم عشق، هم برهان و هم عرفان دارای ارزش معرفتی و ادراکی‌اند استاد مطهری خود سخن از ترجیح هر یک بر دیگری را بیهوده و آنها را مکمل همدیگر می‌داند ⚜️ @taammolat74
🔰 قلب‌ها و شمشیرها عاشورا، امر اقتصادی و امر اجتماعی ✍️ گفت‌وگو با حسین مهدی‌زاده 📍در یکصد سال اخیر تفسیر و تاویل‌های متفاوتی از عاشورا از سوی متفکرین اسلامی صورت گرفته است. یکی از برداشت‌هایی که در دو سه سال اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته، تفسیر اقتصادی و اقتصادسیاسی از واقعه عاشوراست. پرسش بعضی کسان نیز این است این قیام چگونه می‌تواند با سرمایه‌داری متاخر و مدرنیته توام با آن بازآفرینی و تفسیر شود که انسان عاشورایی با انسان جامعه‌بازار یا بازار آزاد هماهنگ باشد. اما فارغ از این تلاش‌های عجیب، عاشورا چه طرحی می‌تواند برای کاهش، مقابله یا عبور از جامعه‌بازار داشته باشد. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
🔰 قلب‌ها و شمشیرها ✍️ گفت‌وگو با حسین مهدی‌زاده 🔸دعوای دوگانه‌ای که در عصر روشنگری شکل گرفت و به نظرم همیشه تاریخ در کار بوده است و همچنان نیز هست. از این الگو می‌توانیم برای نحوه الهام‌بخشی مبارزات و طرح ائمه و پیغمبر برای زمانه‌هایی غیر از زمان خودشان استفاده کنیم. آن دعوای دوگانه این است که انسان‌ها براساس صفت منفعت‌خواهی در جامعه حضور پیدا کنند یا از طریق صفت محبت و ایثارگری و رحمت. همیشه این دوگانه از لحاظ علمی زنده بوده است. 🔹نکته مهم در جامعه برادری - که همواره در جهان اسلام از حیث علمی بهای کمی به آن داده شده است و جایگاه ویژه آن از لحاظ فهم علوم‌اجتماعی نادیده گرفته شده و صرفا در مسائل خُرد اخلاقی به آن توجه شده است- این است که آیا نقطه آغاز شکل‌گیری هر نظریه اجتماعی و‌ انگیزه حرکت و تحرک انسان در خودخواهی است یا از همان لحظه اول به‌خاطر محبت کردن حرکت را آغاز می‌کند. 🔸در جامعه طرح انبیا طرح اخوت ایده اصلی و کانونی بوده است و انبیا و اوصیای آنها - و به‌خصوص در جهان اسلام پیامبر و ائمه(ع)- بر این طرح به‌شدت تاکید و استقامت کردند. عاشورا جلوه‌ای بسیار احساسی و همه‌فهم از این جامعه اخوت است. جامعه‌ای که این تراژدی یک روزه براساس آن صورت وقوع می‌بندد، بسیار از الگوی برادری و ایثار و محبت الگو گرفته و حتی نمی‌توانید ثانیه‌ای در عاشورا در جانب امام(ع) پیدا کنید که مساله آن غیر از محبت و ایثار باشد. 💢اگر انسان‌هایی با یکدیگر رابطه تجاری داشته باشند، یعنی هیچ‌کدام مولد نیستند بلکه هردو عرضه‌کننده و تقاضاکننده هستند، سوال این است که این رابطه براساس اخلاق سوداگری - که در عصر روشنگری که تبدیل به یک طرح اجتماعی شد- باشد یا اینکه اخوت نیز می‌تواند مولد نوعی رابطه بده‌بستان باشد و آن را به علم و سبکی قابل تعلیم و محاسبه اجتماعی تبدیل کند. اگر دومی درست باشد، و بتوان از اخوت نیز به یک رابطه تجاری رسید، آن‌وقت می‌توان گفت که عاشورا توانسته است علاقه انسان‌ها به داشتن رابطه اخوت را تحریک و این کار را براساس زبان عاطفه و نه فلسفه و علم کرده است. بنابراین ما نیز -که در عصری زندگی می‌کنیم که جامعه بازار شده است و همه‌چیز را در بده‌بستان می‌بینیم- احساس می‌کنیم باز هم امام‌حسین(ع) ما را به‌سمت خودش می‌کشد و برای ما تعالیم و الهام‌بخشی دارد. 🔗 متن کامل مصاحبه را در اینجا بخوانید. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |مراتب معرفت امام 🎙آیت الله مصباح یزدی سلسله سخنرانی معرفت حسینی مجلس سوم ⏰ ۲ شهریور ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @mesbahyazdi_ir👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | مراتب معرفت امام 🎙آیت الله مجلس سوم 🔗 لینک جلسه قبل را در اینجا بشنوید. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | جایگاه عاشورا در اصلاح امت پیامبر(ص) 🎙حجت الاسلام سید مهدی میرباقری مجلس سوم هیئت ثارالله ⏰شب سوم محرم ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @mirbaqeri_ir👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | جایگاه در اصلاح امت پیامبر(ص) 🎙حجت الاسلام سید مهدی مجلس سوم 🔹فسادی که در امت نبی اکرم برپا شده و امام حسین به دنبال اصلاح این فساد است یک فساد پر دامنه‌ای است که در آیا قرآن برخی ابعادی که در این جامعه وجود داشته است بیان می فرماید. 🔹داستان اصلاح، داستان بندگی به خدا، وفای به کیل و قناعت به بقیه الله است و کار انسان هایی است که ایمان به خدا و رسولش دارند. 🔹قسط و عدل مبتنی بر مکاتب مختلف فرق می‌کند. لذا قسط و میزان یک امر عرفی نیست که دین ضامن باشد بلکه اساسا عدالت و قسط در منظر توحیدی متفاوت است. امروزه عدالت را به توسعه تعریف می کنند! مناسبات عادلانه مناسباتی است که به توسعه بیانجامد! توسعه هم کامجویی بیشتر از دنیاست. همه مناسبات نیز ذیل او شکل می‌گیرد. 🔗 جلسه قبل را در اینجا بشنوید! ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |نقد کتاب شهید جاوید 🎙محسن حسام مظاهری شب‌های خیمه ⏰ ۳۱ مردادماه ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |نقد کتاب 🎙محسن 🔹 شهید جاوید جنجالی‌ترین، پرمناقشه‌ترین و مهم‌ترین کتابی است که در دوره معاصر به زبان فارسی نوشته شده و شاید کتاب دیگری را نتوان سراغ گرفت که بیش از 20 کتاب در نقد آن نوشته و در یک بازه سلسله مباحثی را سبب شده باشد. 🔹این کتاب بعد از انتشار با حواشی و مخالفت‌هایی مواجه شد و رساله‌ها و کتاب‌هایی در نقد آن نوشته شده است. از نظر مطالعات عاشورا کتاب مهمی است؛ چون این اثر نخستین کتابی است که از نظر هدف‌شناسی به مساله عاشورا توجه کرد. 🔹تا پیش از این عمده کتاب‌هایی که در این باره نوشته شده در سطح تحلیل و بیان روایت باقی ماندند و هیچ کدام نخواستند هدف امام را مورد بررسی قرار دهند. ⚜️ @taammolat74
🔰چرا در جنگ روایت های هیات پیروز شدیم؟! ✍️ محسن مهدیان 🔹 تاامروز در جنگ روایت های محرم پیروز بودیم. البته تا امروز؛ از اینرو خط توفیق این روزها را باید دقت کرد و مستحکم ادامه داد. 🔸 ضدانقلاب برنامه اش چه بود؟ تلاش کرد با جمع آوری تصاویری از هیات های بی اعتنا به پروتکل، نشان دهد هیات ها منشا توسعه کرونا می شوند. با این روش هیاتی ها را مقابل سلامتی مردم قرار دهند و دین گریزی مردم را مستقر سازند. ✅ اما موفق نشدند. بی بی سی با استیصال آمار کرونا را با خیمه های عزا انتشار داد. یورو نیوز نیز از سر درماندگی آمار کرونا را با تصاویر زنان محجبه و درحال دعا منتشر کرد. دست به تحریف و دروغ هم زدند. از تحریف سخنان امام جمعه درباره توسعه عزاداری ها تا دروغ انتشار فیلم عزاداری سال های قبل. اما چرا تاامروز در جنگ روایت ها شکست خوردند؟ 1️⃣ تدبیر رهبری. رهبرانقلاب با تاکید صریح و روشن بر رعایت پروتکل ها مسیر را روشن کردند. رهبری حتی به شکوه عزاداری ها نیز اشاره نکردند تا موجب تصمیم های سلیقه ای و شخصی نشود. در نهایت خودشان هم مجلس شان را مجازی کردند. انشالله روشن است که این تدبیر چه ثمره ای دارد؟ 2️⃣ همراه با تدبیر رهبری اقدام بخردانه مادحین سرشناس است. از کوچه گردی محمودکریمی تا حسینیه کوچه رسولی و سلحشور و دیگر هیات ها. هشتگ هرکوچه یک حسینیه سبک جدیدی در هیات داری بود. 3️⃣ نظم خودساخته و چشم نواز هیات های بزرگ در فضای باز بود. با اینکه به تصمیم ستاد نقد داشتند اما بر دیده گذاشتند. از هیات بنی فاطمه تا مطیعی و طاهری و حدادیان وغیره. 4️⃣ اقدام خلاقانه هیات ها در خدمت رسانی بود که با هشتگ هایی شبیه هر هیات یک خدمت توسعه پیدا کرد. از روضه خواندن برای بیماران تا غذای نذری برای خانواده آنها و کمک به کادر درمان تا آزاد کردن زندانی ها و تا کمک مالی به آسیب دیده های کرونایی و غیره. آنقدر که بی بی سی و من وتو نتوانستند عصبانیت خود را از این اقدام بپوشانند. 💢 این اقدام عینی در کنار تدابیر خبری برای وانمایی و خوانش رسانه ای باعث شد روایت تحریف و دروغ ضدانقلاب برای دوگانه پوچ سلامت و هیات بی ثمر بماند. در این بازنمایی چشم گیر حتا هیات هایی که دچار کم کاری و سهل انگاری شدند نیز نتوانستند مورد اعتنای ضدانقلاب قرار بگیرند. همین خط را باید مستحکم ادامه داد. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | سقوط انسان و نابودی جامعه 🎙حجت الاسلام علیرضا پناهیان مجلس سوم هیئت میثاق با شهدا ⏰ ‌۰۱ شهریور ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @mirbaqeri_ir👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | سقوط انسان و نابودی جامعه 🎙حجت الاسلام علیرضا پناهیان مجلس سوم 🔹بعضی‌ها ولایت‌مدار نمی‌شوند؟ مشکل اصلی آنها چیست؟ آن کسانی که پس از ظهور، با همۀ ادّعای شیعه‌گری، ریاست امام‌زمان(ع) را نمی‌پذیرند، چه مشکلی دارند؟ یک چیزی هست که باعث می‌شود تکبّر آنها، بروز پیدا کند و زمین بخورند. چه موضوعی است که ایمان‌مان را در آن موضوع باید امتحان کنیم؟ 🔹چه موضوعی است که عامل اصلی پذیرفتن ولایت ولیّ خدا یا رد کردن ولایت ولیّ خداست؟ 🔗 لینک جلسه قبل را در اینجا بشنوید. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |«تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» 🎙آیت الله جوادی آملی سلسله بیانات ویژه ماه محرم مجلس دوم ⏰روز دوم ماه محرم ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @EsraTvEitaa👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |«تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» 🎙آیت الله جلسه دوم 🔹فاضل‌ترين مردم کساني که به عبادت عشق بورزند و چون حسين بن علي بن ابي‌طالب(ع) نهضت جهاني کربلا را که عدل‌پروري و ظلم‌ستيزي و رعايت حقوق محرومان و ملت‌هاي ستمديده و مانند آن است از منظر عبادت انجام داد و بالاترين عبادت، عبادت عاشقانه است وجود مبارک حسين‌بن‌علي همان طوري که به ساير مظاهر عبادت عشق مي‌ورزيد جريان کربلا را هم عاشقانه اداره کرده است. وجود حضرت برنامه کربلا را عاشقانه تدوين کرد و عاشقانه تبيين کرد و عاشقانه تحليل کرد و عاشقانه تفسير کرد و عاشقانه اجرا کرد. 🔗 جلسه قبل را در اینجا بشنوید. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |علل وعوامل شکل گیری نهضت عاشورا 🎙حجت الاسلام محمدصفر جبرائیلی حسینیه مجازی اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مجلس اول ⏰ شب پنجم ماه محرم ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @iictchannel👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |علل وعوامل شکل گیری 🎙حجت الاسلام مجلس اول 🏴 ⚜️ @taammolat74
📮عزاداری، احیاء خط خون و شهادت، و رساندن صدای مظلومیت آل علی به گوش تاریخ است. «اشك»، زبانِ دل است و «گریه»، فریاد عصر مظلومیّت. رسالت «اشك»، پاسداری از «خون شهید» است. عزاداران حسینی، پروانگانی شیفته نورند كه شمع محفل‏آرای خویش را یافته و از شعله شمع، پیراهنِ عشق پوشیده‏اند و آماده جان باختن و پرسوختن و فدا شدن‏اند. عزاداری برای شهید كربلا، انتقال «فرهنگ شهادت» به نسلهای آینده است. عزاداری، شور و عاطفه را از شعور و شناخت، بر خوردار می‏سازد و ایمان را در ذهن جامعه هوادار، زنده نگه می‏دارد. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |تربیت جوان گام دوم انقلاب اسلامی 🎙حجت الاسلام محمد‌حسن‌ وکیلی سلسله سخنرانی در مراسم عزاداری حضرت سیدالشهداء مجلس سوم ⏰شب سوم محرم ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @heyatehazratezahraa👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |تربیت انقلاب اسلامی 🎙حجت الاسلام مجلس سوم 🔹 خصوصیات گام دوم انقلاب 🔹تاریخچه استعمار از مشروطه تا انقلاب اسلامی (تاریخچه استعمار را باید بشناسیم تا جایگاه انقلاب را نسبت به استعمار روشن بسازیم. استعمار در کشور ما پیشینه بسیاری دارد.) 🔹تلاش های طولانی استعمار در دوران قاجار و پهلوی اتفاقات مختلفی در کشور ما رقم زد. به طور کلی استقلال سیاسی ونظامی را از دست داد. حاکمان به شکل مستقیم از جای دیگر نصب می شدند. هیچ نحوه رای گیری برای تعیین دربار و پادشاه وجود نداشت. 🔹 وجه تحلیلی انقلاب اسلامی 🔹 نقش استقلال سیاسی در تحقق تمدن اسلامی 🔗 بخش قبلی این سخنرانی را در اینجا بشنوید. ⚜️ @taammolat74
🔉 گفتگو ♨️ 🔶 موضوع |گفتمان عاشورا در اندیشه شریعتی 🎙سیدجواد میری برنامه سوره قسمت دوم ویژه «تاثیر گفتمان عاشورا در گفتمان‌های فکری_سیاسی معاصر» ⏰ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 گفتگو 🔶 موضوع | در 🎙دکتر سید قسمت دوم 🔹عاشورا در گفتمان چپ انقلابی با تاکید بر اندیشه و آثار علی شریعتی شکل گرفته است. این نگاه بر مفاهیمی چون مسئولیت تاریخی شیعه در احیای اسلام ایدئولوژیک، رهایی بخشی مستضعفان، آزادی بخشی توده‌ها، مبارزه با خرافات، جمود و تعصب‌های کور متمرکز است. 🔹مهمان دومین شب فصل سیدالشهدای سوره، سید جواد میری است. او روایت دکتر شریعتی از عاشورا را یکی از مهمترین روایات شیعی در جهان اسلام می‌داند. 🔹میری در تحلیل خود بر اهمیت شهادت در نگاه شریعتی تاکید دارد. او نیز مانند برخی تحلیلگران معتقد است: امام در شرایطی قرار دارد که نه می‌تواند بجنگد و ساکت بنشیند، نه سلاحی دارد و نه سربازی. حتی کسی از بنی هاشم هم نیست که با او هم‌صدا شود. بنابراین تنها وسیله‌ای که می‌تواند اسلام را نجات دهد و در جامعه تحرکی ایجاد کند، کشته شدن است. ⚜️ @taammolat74
🔉 کتاب صوتی: 🔶 موضوع | عاشورا علی صفایی حائری قسمت سوم 📖 بازخوانی صفحه ۲۲ الی ۳۱ ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @EinSad_aBook👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 کتاب صوتی: 🔶 موضوع | حائری 📖 بازخوانی صفحه ۲۳ الی ۳۱ 🔹در آن لحظه كه انسان از هستیاش آزاد میشود و شور رفتن میگيرد، در آن لحظه كه پايش در زمين است و روحش مشتاق پرواز، در اين لحظه‌ى آزادى است، كه بايد از اين آزادى هم آزاد بشود و بماند. روح‌هايى كه از انجماد يخ زدن به گستردگى تبخير رسيده‌اند و ظرفها برايشان تنگ شده است و از محدوده‌ها آزاد گشته‌اند، اينها بايد پس از آزادى مهار شوند و سرپوشها آنها را كنترل كنند و از آزادى آنها حركتها و نورها به دست بيايد. 🔗 صوت قبل را در اینجا بشنوید. ⚜️ @taammolat74
°°° پرچم و نام حسن بالا رود در کربلا با حضور کربلایی قاسم ابن مجتبی ⚜️ @taammolat74
🔰 عاشورای حسینی، حماسه یا تراژدی؟! ✍️محمد اسفندیاری 🔸عاشورا ترکیبی است از حماسه و تراژدی و این دو تفکیک‌ناپذیر. اینک سخن در این است که کدامیک از این دو، اصل است: حماسه یا تراژدی؟ چنین می‌نماید که در «نگاه سیاسی»، حماسه عاشورا برجسته تر می‌شود و در «نگاه عاطفی»، تراژدی عاشورا. با این دو دید متفاوت، نه تنها دو عاشورای متفاوت، که دو سلوک متفاوت نیز به وجود می‌آید. 🔹 اگر به «حماسه عاشورا» نگریسته شود و آن اصل قرار گیرد، نتیجه‌اش آن می‌شود که هیچ گاه تن به ذلت و زور ندهیم و در برابر یزیدیان بایستیم و آزادگی پیشه سازیم. اما اگر به «تراژدی عاشورا» نگریسته شود و آن اصل قرار گیرد، حاصلش این می‌شود که یکسره مصیبت‌زده باشیم و مرثیه‌سرایی کنیم و روضه‌خوانی برپا سازیم و بگرییم، خلاصه، اشک و علم و زنجیر و قمه و هیات. 💢شک نیست که آنچه در عاشورا اصل است، حماسه است و نه تراژدی. البته فرجام این قیام حماسی، چون بسی دیگر از حماسه‌ها، تراژیک است، اما اصل و اساس آن برحماسه است. پس عنصر تراژدی در آن، عارضی است و معلول جنایت دشمن. مضافاً این‌که همین جنایت، در دیده نزدیک‌بین ما تراژیک است، ورنه به دید شیرزن کربلا، «زیبایی» است. 🔸حسین کشته نشد تا امتی را، تا ابدالاباد، مصیبت‌زده و گریان سازد، بلکه جان داد تا آزادی را جان دهد و امتی را درس ستیهندگی و آزادگی و عزت دهد و روزگار امت جدش را سامان بخشد. مگر نفرمود: انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی؟ و نه مگر فرمود: لکم بی‌اسوه؟ آن حضرت الگوی اصلاح است و ستم‌ستیزی، نه دستمایه مرثیه‌سرایی بی‌هدف و میان تهی و بی‌تأکید بر اهداف عاشورایی. ⚜️ @taammolat74