🔰 شجریان و منطق سیاست روزمره
✍️ پرویز امینی
🔘 بخش 1 از 2
🔸 بسیاری از واکنشها به درگذشت مرحوم شجریان نشان داد که «منطق سیاست روزمره» تقریبا همه ابعاد زندگی جمعی را فرا گرفته است و از فرهنگ و هنر و اقتصاد تا حوادثی مثل سیل و زلزله و پلاسکو و فوتبال و مرگ هنرمند، خوراک این منطق است.
🔹 در کنار کسانی که بعد از درگذشت مرحوم شجریان، علاقه هنری خود را به وی ابراز کردهاند یا مقام فرهنگی او را پاس داشتهاند و یا به لحاظ عاطفی و روحی نسبتی بین خود و شجریان و آوازها و تصنیفهایش داشتهاند، فراوان افراد و اشخاص وجود دارند که چه در له و چه در مقام نقد، با همین منطق سیاست روزمره وارد این ماجرا شدهاند که نه انسی با آثار هنری و موسیقیایی او داشتهاند و نه حتی این جنبهها ارزشی برایشان داشته است. اما دم غنیمت شمردهاند تا بتوانند از پیکر بیجان او خوراکی برای سفره قدرت خود فراهم سازند.
🔸 برای برخی چه پوزسیون و چه اپوزسیون، #شجریان به ماقبل و مابعد سال ۸۸ تقسیم میشود و برای برخی دیگر حتی به ماقبل ۵۷ و مابعد ۵۷ تقسیم میشود. همچنانی که افتخاری، به ماقبل و مابعد روبوسی با احمدینژاد تقسیم میشود. برای برخی از اینها، #محمدرضا_لطفی نوازنده تار ناشناخته و حتی بیاهمیت است در حالیکه از نظر مقام هنری و در کار خود، دارای موقعیتی بیبدیل است.
🔹 اما چون از نظر کالای سیاسی شدن کاربردی ندارد، هنرش نیز بیاهمیت میشود. برای برخی شهاب حسینی به عنوان بازیگر بر اساس مخالفتش با تحریم جشنواره فجر نیز به ماقبل و مابعد ۹۸ تقسیم میشود. قبل از ۹۸ بازیگری محجوب و با دیسیپلین و بیحاشیه و بعد از ۹۸ به یک بازیگر بیادب تبدیل میشود برای برخی تتلو به تتلوی خوب و بد تقسیم میشود.
🔸در مقطعی که تصور میشد به عنوان یک آس تبلیغاتی میتواند فضای انتخابات را دگرگون کند، قابل غبطه خوردن نیز بود اما بعدها و با خارج شدن از مدار استفاده سیاسی، به تف و لعنت خدا هم نمیارزد. برای برخی با منطق سیاست روزمره هم میتوان خانه سینما را تعطیل کرد و هم فیلم جدایی نادر از سیمین را از طرف جمهوری اسلامی نماینده اسکار کرد. به این فهرست امثال جلال آلاحمد، شریعتی، شاملو، ابتهاح، اخوان ثالث، هدایت، نادر ابراهیمی، محمود دولتآبادی، علی حاتمی، حاتمیکیا، کیمیایی، مهرجویی، تقوایی، بیضایی، فرهادی و... را میتوان اضافه کرد و البته این قصه پرغصه سر دراز دارد. باید بجای مصادیق، منطق این سیاست روزمره را شناخت و آن را مردود ساخت.
⚜️ @taammolat74
🔰 شجریان و منطق سیاست روزمره
✍️ پرویز امینی
🔘 بخش 2 از 2
🔸 منطق سیاست روزمره از پیش موضع مشخصی درباره مسائل و رخدادها دارد. نه حقیقت و نه اخلاق و نه فضلیت و نه انصاف و نه عدالت و نه جوانمردی و نه مردم و...، دخلی به نحوه مواجهه با پدیدهها و رخدادها ندارد اگرچه همواره با این عناوین و در زیر پرچم آنها منطق سیاست روزمره خود را پبش میبرند.
🔹 برای منطق سیاست روزمره، همهچیز و همهکس در حکم ابزارند و تا آنجا ارج و اهمیت دارند که به رونق موقعیت قدرت آنها بیانجامد و آن را پیش ببرد و زمانی از چشم میافتند که بیبهره شده باشند. نه دفاع و نه نقد و نه مخالفت با موضوعات و نه نوع رخدادها؛ چه شیرین یا تلخ، چه فرهنگی یا اقتصادی یا هنری با ورزشی یا نظامی یا تاریخی نیز ذاتا اهمیت ندارد بلکه آنچه مهم است این است که این مسائل و رخدادها چگونه مقاصد قدرت ما را تأمین و تضمین میکنند.
🔸 اصحاب منطق سیاست روزمره در خلال هر رخدادی، باید بتواند خانه رقیب و رقبا در سیاست را ویران کند و از قِبَل آن، به خانه خود در سیاست استحکام ببخشند. پایههای مشروعیت رقیب را زایل و و از این نمد، کلاهی برای مشروعیت خود ببافند. نفرت از رقبا و مخالفان را در بین مردم بگستراند و از این طریق پایگاه خود در بین مردم را گسترش دهند. سر حریف را به دیوار نقد و مخالفت بکوبند و از این مسیر برای سربلندی خود عِدّه و عُدّه جمع کنند.
🔹 بنابراین منطق سیاست روزمره با جباریت نمیتواند خود را به حوزه خاص خود محدود کند و اجازه دهد عرصهها و حوزههای دیگر با منطق درونی خویش کار کنند. همه عرصهها و همه مسائل را حوزه نفوذ خود میداند و ورود و خروج به آنها را حق خود میداند.
💢 «سیاستزدگی» و «سیاستگریزی» دو عارضه ظاهرا متناقض حاکمیت منطق سیاست روزمره بر همه عرصههاست. سیاستزدگی یکی از عوارض همهجایی شدن امر سیاسی است. درواقع بیرون سیاست نه چیزی شکل میگیرد و نه میتواند شکل بگیرد. چه پوزسیون باشی و چه اپوزسیون، باید به بند نافِ سیاست روزمره گره خورده باشی و از آن تغذیه کنی. سیاستگریزی عارضه دوم است که به بیاهمیتی امر سیاسی و نیز ارجمندی فاصلهگذاری افراد با امر سیاسی منجر شده است که کارکرد سیاست در حوزه نفوذ مشروعش را نیز انکار میکند. درواقع منطق سیاست روزمره توأمان هم سیاست و هم غیر از سیاست را میفرساید.
#شجریان
⚜️ @taammolat74
📮علیرضا #افتخاری هم هنرمند بزرگیه، اما همین جماعتی که امروز برای شجریان غرق اندوهند، برای یک اظهار ارادت او به احمدینژاد، جوری فرستادنش تو حاشیه که بعدش هر چی هم اظهار پشیمانی کرد، بیفایده بود....
#هنر، تخصص و قهرمانی ورزشی زمانی ارزشمنده که در خدمت تفکر سیاسی اونها باشه و لا غیر!
✍️ دارکوبیسم
⚜️ @taammolat74
👥 #گفتگو
🔰 نظر شما درباره مرحوم شجریان چیست؟!
در این روزگار مصرف -که همه چیز و همهکس را میتوان به مصرف اغراض و اهواء رساند- چرا شجریان مهم و مورد احترام است؟ آیا جز به جهت تلاش و هنرمندی وی در آواز؟ آیا «موضعگیری سیاسی» یا «طبعآزمایی در ساختن ساز»، «شکستهنویسی و خطاطی» یا «روابط شخصی و اجتماعی» است که موجب اهمیت ایشان شده است؟ به عبارت دیگر آنچه شجریان را «شجریان» میکند، آیا غیر از آواز اوست؟ البته که خیر. اگر شجریان از این جهت اهمیتی نداشت، جهتگیری او در سیاست هم وجهی نداشت چنان که هزاران نفر از بنیبشر مواضع سیاسی دارند اما چون در زمینهای برجستگی ندارند، مواضع دیگرشان -منجمله مواضع سیاسی- هم چندان اهمیتی برای سایرین ندارد و حتی قابلیت «مصرفشدن» نیز نمییابد. اما پس از اعلام فوت شجریان، خلایق مایلند که حتی آواز خواندن ایشان را یک کار مبارزاتی و سیاسی فرض کنند و از او مردی سیاسی یا اهل مبارزهچیگری بسازند.
⏪ در اینجا سعی میکنم نظرات مختلف درباره ایشان را جمع کنم و ارائه بدهم؛ اما نظر شما درباره این استاد موسیقی چیست؟! منتظر پاسخهای خوبتان هستم🌷
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |ظرفیتهای اربعین با تاکید بر شور عقلانی
🎙 حجت الاسلام احمد رهدار
اربعین جهانی دیگر
موسسه آفاق حکمت
⏰ سال 1398
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
Arbaeen_jahanidigar2_rahdar_1_01-1.mp3
6.56M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |#ظرفیتهای_اربعین با تاکید بر شور عقلانی
🎙 حجت الاسلام #احمد_رهدار
#اربعین_جهانی_دیگر
🔹 احساس عاشورایی فزاینده است و استمرار دارد. حرارت عشق امام حسین(ع) در قلب رهروانش هیچگاه سرد نمی شود. شیعه هنوز تاریخ کربلا را ننوشته و به عقیده بنده نمی تواند هم بنویسد ، هنوز گریه های ما برای کربلا تمام نشده است، شیعه هرچه راجع به کربلا نوشته روضه است، تاریخش هم از جنس گریه است.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔰 شهر اسلامی تبلوری از کارکردگرایی اسلامی
✍️ محمدجواد استادی
🔸تصور فیزیکی از شهر به معنی مجموعهای از ساختمانها، معماریها و امکانات سطحیترین نگاه به شهر است، در حالی که شهر را باید محلی برای انباشت و پروش تجارب مختلف زیستی انسان دانست. مجموع دیدگاههای مختلفی که درباره شهر وجود دارد از تام ترنر، استفن مارشال، کلود فیشر و دورکیم گرفته تا مانوئل کاستلز همگی جنبه مهم ارتباطات اجتماعی و تراکم پویایی و تحرک را نقطه مشترک تعریف شهر میدانند.
🔹بر اساس آنچه در مطالعات نظری پیرامون شهر وجود دارد میتوان سازمان اجتماعی پیچیده، ریختشناسی ویژه، وجود نهادهای متنوع فرهنگی، اقتصاد، سیاسی و اجتماعی و ریختشناسی متمایز فرهنگی و شخصیتی را که با حضور مجموعهای از انسانها بروز مییابد مؤلفههای مشترک مفهوم شهر دانست.
🔸از منظر کارکردگرایی اسلامی چنانچه این بخشهای مختلف از رویکرد دینی برخوردار نباشند در نهایت با شهری که اسلامی باشد مواجه نخواهیم بود. بر همین اساس فارابی معتقد است که شهر و خانه زیستی باید سایه ملکوت باشد. شهر به عنوان مهمترین بستر نمود فعالیتهای فردی و اجتماعی انسان نمیتواند بیارتباط با رویکردها و کارکردهای دینی باشد.
💢سرمایه اجتماعی، هویت، عدالت و ارتباط به عنوان چهار مؤلفه اصلی شهر باید نسبت مشخص خویش را با مبانی اسلامی روشن نمایند. در مسیر تحقق شهر اسلامی نخستین گام لزوم تغییر نگرش نسبت به شهر از رویکردی فیزیکی و ماشینی به رویکردی انسان محور است. انسانی که در مدار اندیشه اسلامی تعریف میشود و نه مبتنی بر اصول اومانیستی.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |نسبت بین حج و اربعین در فرایند امت سازی
🎙 حجت الاسلام سید محمدمهدی میرباقری
اربعین جهانی دیگر
موسسه آفاق حکمت
⏰ سال 1398
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
Arbaeen_jahanidigar2_mirbagheri_01-1.mp3
10.46M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |نسبت بین حج و اربعین در فرایند #امت_سازی
🎙 حجت الاسلام سید محمدمهدی #میرباقری
#اربعین_جهانی_دیگر
🔹ریشه جامعهای که در آن اماممحور است حب به خداوند متعال است که منجر به محبت انسانها به یکدیگر میشود، اگر انسان به آخرت ایمان داشته باشد مقابل ظلم ساکت نخواهد ماند و به کمک مظلوم خواهد پرداخت...
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔉 گفتگو
#اختصاصی
🔶 موضوع | ردپای عقل و عشق در عاشورا
🎙استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی
جلسه دوم | شناخت واقعی از دیدگاه عرفاء
برنامه معرفت
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
004-10-Day-1387.mp3
20.27M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | ردپای #عقل_و_عشق در #عاشورا
🎙استاد غلامحسین #ابراهیمی_دینانی
جلسه دوم | شناخت واقعی از دیدگاه عرفاء
🔹راه کمال همان شناختن خود است. خودشناسی مهمترین چیزی است که راه کمال را به روی انسان میگشاید و انسان اگر خودش را نشناسد، هیچ راهی برای تکامل او نیست...
🔗 برای شنیدن جلسه قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
تاملات
👥 #گفتگو 🔰 نظر شما درباره مرحوم شجریان چیست؟! در این روزگار مصرف -که همه چیز و همهکس را
🔰تیفوسیهای سیاسی علیه افتخاری
✍️ صبح نو
🔸بالاخره هنر، سیاسی است یا نه؟ هنر از هنرمند جداست یا نه؟ این جملات فقط شعار است که در زمان لزوم استفاده میکنیم یا به آن معتقدیم؟ چرا حرف و عمل برخی #مدعیان_روشنفکری در کشورمان در این مواقع متضاد است؟
🔹 فردی در برخورد با رییسجمهور وقت او را در آغوش گرفته و به احترام گذارده است. ممکن است آن كسی كه در آغوش گرفته فردی خوب یا بد باشد؛ اما آیا باید یک انسان -آنهم از نوع هنرمند و محبوبش- بهخاطر آن اقدام با هجمه سنگین مواجه شود؟ بهای مصافحه با یک مسوول ارشد و رسمی، توهین و تهدید آن فرد و خانوادهاش است؟
🔸پس با این حساب، هواداران جریان سیاسی مقابل باید خیل هنرمندانی که در سال88 در سوی مقابل بودند را تا همین امروز مورد توهین و تهدید قرار میدادند! حالا بگوییم تحتتاثیر جو سنگین حوادث88 تعدادی در فضای مجازی خواننده مذکور را مورد نکوهش قرار دادند؛ پای خانوادهاش را چرا وسط کشیدند؟
💢در تفکر این عده، اجتماع، جامعه و سمت درست تاریخ جایی است که آنها ایستادهاند. مردم، جامعه و هرچیزی که درست است، آنها هستند. در نگاه آنها یا باید سمتشان باشید یا آنقدر توهین، تهدید و فشار سراغت میآید که کارت به خودکشی، مهاجرت یا چیزهایی شبیه به آن میکشد. برخی از هواداران دوآتشه تیمهای فوتبال که تعصب جلوی چشمانشان را گرفته، میشناسید؛ آنها را «تیفوسی» مینامند. حالا انگار در بین روشنفکران ایرانی هم در سالهای اخیر تعداد قابلتوجهی تیفوسی تولید شدهاند!
⚜️ @taammolat74