eitaa logo
تاملات
729 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
339 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ [ادامه...] 🔸 -فیلسوف- درباره‌ی نحوه مواجهه با ماجرای شارلی ابدو ضمن اظهار بی‌اطلاعی از علت تکرار آن، می‌گوید باید سکوت کرد و بی‌تفاوت باشیم چراکه واکنش نشان دادن به این موضوعات باعث می‌شود این حرکت‌ها دوباره تکرار شود. همچنین او درباره برخورد نکردن با این موضوع و تفاوت آن با فتوای امام خمینی درباره سلمان رشدی هم گفت ذهن امام سیاسی بود و فتوای ایشان از جایگاه بود اما من به عنوان یک دانش آموخته فلسفه می‌گویم از لحاظ علم فلسفی این روش خیلی موثر نیست. 🔹 روحانی اصلاح طلب درباره نحوه مواجهه با این رفتارها می‌گوید رمواجهه با آنها باید منطقی و استدلالی باشد. چون اسلام دین منطق و استدلال و دین و تفکر است. سراسر آیات قرآن به تفکر و تدبر دعوت کرده است. بنابراین باید فقط روشنگری کرد. همه مسلمانان باید از طریق فضای مجازی که فراگیر شده است درباره دین اسلام روشنگری کنند و دست از برخورد تند بردارند. همچنین . 🔸 روحانی حوزه علمیه قم هم می‌گوید بحث آزادی بیان طرح شده از سوی مکرون رئیس جمهور فرانسه پارادوکسیکال است و برخورد نشریه با مسلمانان به نوع لجاجت تبدیل شده است. در مواجهه با این برخورد باید حاکمان کشورها قوانین جدی در پیش بگیرند.تاریخ نشان داده موضع تند و شدید در برابر موضوعات و شبهات و حتی ناهنجاری‌های جدیدی که پیش آمده نه تنها موجب حذف و سرکوب آنها نمی‌شود بلکه موجب زنده ماندن آن موضوع در سال‌های بعد نیز شده است. من معتقدم اگر در همان سال ۲۰۰۵ که این اتفاق افتاد برخورد دوراندیشانه‌تر و معقول‌تری شکل می‌گرفت و حساسیت‌های شدیدی نشان داده نمی‌شد، این مسئله شاید تا الان ادامه پیدا نمی‌کرد و یا حداقل به شکل امروزی بزرگ و فراگیر نبود!! 🔗 لینک گزارش کامل از سایت انصاف نیوز 🔻 پ.ن: این در حالی است که یکی از اهداف مهم این دست از اقدامات اهانت‌آمیز سنجش میزان غیرت و جرات واکنش جهان اسلام نسبت به حرمت باورهای الهی است. اگر واکنشی صورت نگیرد و اگر واکنش در قد و قواره‌ای موثر و برخاسته از غیرت و بصیرت دینی روی ندهد؛ دشمنان در هتاکی جدی‌تر و جری‌تر می‌شوند و عمل منحوس و پلید خود را تا جایی ادامه می‌دهند که هتاکی به مقدسات، رنگ عادی گیرد. گمان می‌رود به این شکل؛ هم اهمیت ارزش‌ها از دست می‌رود و هم تفکرات و آرمان‌های اسلامی منزوی می‌شود و در سایه فراموشی قرار می‌گیرد. ⏪ نظر شما در این باره چیست!؟ ⚜️ @taammolat74
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سامی یوسف | یا رسول الله یا محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) هو خیر خلق الله رحمة للعالمین علیه الصلاة والسلام🌸 💐خورشید عشق را، ره شام و زوال نیست بر هر دلی که تافت، در آن دل ضلال نیست در آسمان دلبری و آستان عشق نور جمال دلبر ما را مثال نیست . . .💐 ⚜️ @taammolat74
🔰ترکیب غلط «پیامبر اسلام» را به کار نبریم! ✍️ رسول جعفریان 📍سال ها پیش که مرتب تر از امروز خدمت استاد ارجمندم حضرت آیت الله حاج سید محمد علی روضاتی می رسیدم، از ایشان شنیدم که مرحوم امیری فیروزکوهی، شاعر و محقق برجسته کشورمان، مقاله ای در باره غلط بودن تعبیر «پیامبر اسلام» در مجله دانشکده الهیات مشهد نوشته است. شنیدن این که این تعبیر، تعبیر نادرستی است ابتدا برایم نامأنوس بود، و اما به ویژه بعد از مطالعه آن مقاله، دریافتم که حق با آن شاعر فرهیخته و استاد ارجمند بنده بوده و هست. ایشان اصرار داشت که سخن مرحوم امیری درست است و ما نباید این تعبیر را که بسیار غلط و ساخته دست مستشرقان است در هیچ کجا بکار ببریم. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
✔️ [ادامه...] 🔸در ضمن کار و مطالعه آثار اسلامی، دریافتم که آنچه همیشه و همیشه میان مسلمانان و در متون مقدس از قرآن و حدیث و غیره بکار رفته تعبیر «رسول الله» است نه رسول الاسلام که هیچ سابقه ای ندارد. 🔹حتی امروز هم در فرهنگ مسلمانان غیر فارسی زبان، به خصوص در زبان عربی، کسی تعبیر رسول الاسلام را به کار نمی برد. محتمل است که این تعبیر نادرست درآثار مارکسیست های عرب یا لائیک های ضد دین به کار برود و به وضوح یک خواننده عرب با دیدن تعبیر رسول الاسلام می فهمد که نویسنده اعتقادی به نبوت ندارد. 🔸اما در زبان فارسی به طور اعم یعنی توسط مسلمان و غیر مسلمان بکار رفته و این هم ناشی از بی دقتی ما در انتخاب ترکیب های وارداتی یا ترجمه معادل های انگلیسی به فارسی است. 🔹آنچه در این باره باید توجه داشته باشیم این است که وقتی ما کلمه «رسول» را به کار می بریم مقصودمان فرستاده و نماینده است. در این فرستاده مهم آن است که از طرف چه کسی آمده است نه آن که چه چیزی را آورده است. این اهمیت از آن بابت است که قداست رسول به آن است که از طرف خدای تعالی برای زمینیان فرستاده شده است. خداوند مرتب روی این جنبه تکیه دارد و به همین دلیل است که تعبیر رسول الله در متون مقدس استفاده می شود. 💢در قرآن به طور مؤکد تعبیر به رسول الله داریم و متأسفانه در فرهنگ ما به کاربردن این تعبیر قرآنی ترک شده و به جای آن، آن تعبیرنامأنوس آمده است. ⚜️ @taammolat74
🔰 جامعه نبوي فراتر از جامعه مدني ✍️ پیمان محمودی 🔸 آن چه كه در جامعه مدني به انسان‌ها آموزش داده مي‌شود آزاد بودن انسان است. در حالي كه آزادي همواره آرزوي انسان‌ها بوده است اما اين تنها دروغي بي‌اساس است. انسان‌ها در جامعه مدني هيچ‌گاه به آزادي دست نيافتند و نمي‌يابند بلكه آنان تنها قادرند در ميان الگوهاي طراحي شده‌اي كه اساساً نظام سرمايه‌داري براي‌شان به‌وجود آورده است دست به انتخاب بزنند. 🔹اما جامعه نبوي ركن اساسي در عبوديت و بندگي نهفته است. آزادي و آزادگي در جامعه نبوي ركن اساسي تلقي مي‌شود. درس بزرگي كه پيامبر اسلام(ص) به آدميان داده‌اند اين بوده كه همواره عزيز باشند و عزت داشته باشند چراكه آزادي انسان در گرو عزت آن است و عزت انسان‌ها در جامعه نبوي در بندگي خداوند نهفته است. 🔸در جامعه مدني غربي با نام آزادي مردم را تحت استثمار به اشكال مختلفي در‌مي‌آورند چراكه مردم در نظام سرمايه‌داري توان انديشيدن را ندارند كه بخواهند آزادانه انديشه كنند آنها حتي در قالب‌هايي انديشه مي‌كنند كه خود نظام سرمايه‌داري برايشان به‌وجود آورده است و هيچ گاه نمي‌توانند از آن رهايي يابند براي همين است كه از جامعه‌شناسان بزرگ خودشان كساني چون ماكس وبر جهان عقلاني شده غربي را مانند قفس آهنيني مي‌بينند كه راه رهايي از آن نيست... 🔹در جامعه نبوي هر چه انسان‌ها تقواي بيشتري داشته باشند در نتيجه آزادتر و عزيزتر هستد نزد پرودگارشان. اين نوع آزادي از دل تفكر عقلاني متصل به وحي بيرون آمده است و در آن انسان خود را تنها نمي‌بيند گر چه او مختار است و اختيار دارد و بر سرنوشت خويش مسئوليت دارد و حتي رسالت دارد وليكن همه اين‌ها ذيل مقام بندگي‌اش تعريف و تفسير مي‌شود. 🔗 مشروح این یادداشت را در اینجا بخوانید. ⚜️ @taammolat74
🔰 دو امتیاز فیلم محمد رسول الله مجیدی ✍️ سجاد اسلامی 🔸فیلم " محمد رسول الله " ساخته مجید مجیدی دو ویژگی بسیار ستودنی دارد۰ اول اینکه ساحت فراخ متافیزیک در آن به صورت بسیار عمیق و پررنگی دیده می شود و شما از ابتدا تا انتهای فیلم با حوادث خارق العاده و محیرالعقول ومعجزه آسایی مواجه می‌شوید که ذهنیت جامد طبیعی نگر انسان را در هم فرو می ریزد و البته مهم ترین رسالت سینمای دینی همین است که نردبانی شود تا حریم ذهن را به بام آسمان قدس برساند. 🔹دومین ویژگی ستودنی فیلم مجیدی ، به رویکرد تاریخی ایشان درباره ماجرای حیات پیامبر بر می گردد ؛ فیلم "محمد رسول الله " کینه ها و فتنه ها و نقشه های یهودیان را با جسارت تمام به نمایش می گذارد که از همان ابتدا با شناسایی پیامبر از طریق علومی که در اختیار داشته اند در صدد قتل پیامبر خاتم برآمده بودند . 🔸 شما اگر فیلمی را که "مصطفی عقاد "درباره حضرت رسول ساخته است تماشا کنید می بینید که عنصر " یهودیت " کاملا در این فیلم حذف شده است و به هیچ یک از جنگ های پیامبر با یهودیان اشاره ای نمی کند و تمام نزاع های پیامبر را صرفا با مشرکان عرب به نمایش می گذارد. ⚜️ @taammolat74
♨️ موضوع : عقلانیت در اندیشه حضرت آقا حفظه الله تعالی 💥 با ارائه جناب آقای رسول لطفی 🔺طلبه حوزه علمیه قم 🔺کارشناسی روانشناسی 🔺دانشجوی ارشدمدیریت راهبردی فرهنگ 🕰 هر هفته جمعه ها ساعت 21 ♻️در گروه پشتیبان گام دوم انقلاب 🌾🌻🌾🌻🌾🌻 💥 در گروه پشتیبان گام دوم منتظرتونیم👇 http://eitaa.com/joinchat/4173135889Cf3cd43a0d4 لینک گروه☝️ 🌸☘️🌸☘️🌸 🔺دوستانتون رو دعوت کنید☝️ ⚜️ @taammolat74
🔰 ریشه اختلاف ما با آمریکا ✍️منوچهر محمدی 🔸به‌ اعتقاد من، ریشه‌ ی‌ اختلافات‌ ما، نه‌ در مسایل‌ ژئوپلتیک‌ است‌ نه‌ در منافع‌ اقتصادی‌ و منافع‌ ملی، با تعریفی‌ که‌ آمریکایی‌ها و غربی‌ها دارند که‌ همان‌ رفاه‌ و امنیت‌ است. آمریکا قصد حمله‌ به‌ مرز ما را ندارد. ریشه‌ی‌ اختلافات‌ ما در ایدئولوژی‌ انقلاب‌ است. یعنی‌ ایدئولوژی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با آن‌ تعریفی‌ که‌ ما داریم. و این‌ هسته‌ ی‌ اصلی‌ قدرت‌ ماست. و تا به‌ حال‌ هم‌ به‌ شدت‌ آمریکا را اذیت‌ کرده‌ است. 🔹گر آمریکا در ایران‌ شکست‌ خورد و انقلاب‌ پیروز شد، به‌ خاطر این‌ نبود که‌ مردم‌ مسلح‌ بودند و امکانات‌ نظامی‌ داشتند، به‌ خاطر این‌ بود که‌ آماده‌ شهادت‌ بودند. با دست‌ خالی‌ الله‌ اکبر گویان‌ جلو رفتند و پیروز شدند اگر آمریکایی‌ها به‌ صورت‌ مفتضحانه‌ای‌ مجبور شدند لبنان‌ را ترک‌ کنند، به‌ خاطر نقش‌ ایدئولوژی‌ و مکتب‌ ما بود. اگر امروز هم‌ در فلسطین، اسراییل‌ اذیت‌ می‌شود و ضربه‌ می‌خورد، یقیناً‌ از آثار ایدئولوژی‌ اسلامی‌ بر مردم‌ فلسطین‌ است.زیرا کنترل‌ از دستشان‌ خارج‌ شده، دیگر مردم‌ خودشان‌ هستند، که‌ با این‌ عملیات‌ به‌ میدان‌ آمده‌اند و یک‌ نوع‌ خود آگاهی‌ و اعتماد به‌ نفس‌ در آن‌ها به‌ وجود آمده‌ است. 💢بنابراین‌ مهم‌ این‌ است‌ که‌ آیا ما می‌خواهیم‌ ایدئولوژی‌ و آن‌ چیزی‌ را که‌ زیر بنا و خمیر مایه‌ی‌ انقلاب‌ و نظام‌ است، کنار بگذاریم‌ یا نه؟! ⚜️ @Taammolat74
🔰 سوال راهبردی درباره انتخابات آمریکا 🔸سؤال راهبردی است که شیوه مبارزه انقلاب اسلامی که سهم به‌سزایی در به چالش کشیدن تفکر استکباری و استعماری آمریکا داشته و به‌عنوان رقیب گفتمانی در سطح روابط بین‌الملل حاضر شده و توانسته قدرت خود را در سطح منطقه تثبیت کند، چگونه باید نو شود و همچنان زنده و پویا بماند. 🔹اکنون که از سویی نسل جدید وارد میدان شده و با تاریخ روابط آمریکا و ایران چندان آشنا نیست و از سویی جریان اصلاحات و اعتدال میان معیشت مردم و روابط با آمریکا ارتباط مستقیم درست کرده و رسانه‌های ضدانقلاب هم به‌دنبال وارونه نمایی از واقعیت‌ها هستند و جنگ نرم را در کنار تحریم اقتصادی علیه آسایش مردم پیش می‌برند، شکل جدید مبارزه با آمریکا از اهمیت فراوانی برخوردار است. 🔸این مبارزه گرچه عناصری از مبارزه کلاسیک با استعمار را در خود دارد و روح و معنای آن را باید حفظ کند اما در روش و تاکتیک علاوه بر تاکید روی جنبه‌های مدیریتی و کارآمد‌کردن سیستم مدیریت اجرایی کشور باید بتواند در سطح اجتماعی هم به تبیین این مبارزه بپردازد و روایت‌های ساده‌دلانه و حتی خوش‌دلانه از رابطه با آمریکا را به صورت منطقی نقد کند. 🔹تبیین این واقعیت که قدرت اقتصادی ایران از قدرت منطقه‌ای و توسعه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای می‌گذرد و ریشه در قدرت بازدارندگی موشکی ایران دارد در کنار بیان واقعیت سیاست آمریکا که به مذاکره به مثابه ابزار تضعیف و فریب ایران می‌نگرد موجب می‌شود که دیپلماسی ایران با پیچیدگی مقابل طرف‌های غربی بایستد و خود را نیازمند مذاکره نشان ندهد که این موضوع البته بیش از همه به دولت حسن روحانی بازمی گردد. 🔸مبارزه جدید با استکبار، چند بعدی، پیچیده و دارای عناصر مختلف است که علاوه بر انگیزه و شجاعت و نشاط، تدبیر فراوان می‌خواهد. ریشه این مبارزه در داخل کشور در قوی‌شدن اقتصاد و ارتباط مناسب و دوسویه با مردم است که می‌تواند نقشه‌های مداوم طرف مقابل را خنثی کند. 💢این مبارزه قبل از هر چیز از مقابله با شیفتگان غرب می‌گذرد که هم محاسبات طرف مقابل را تغییر می‌دهند و هم افکارعمومی را منحرف می‌کنند و هم اقتصاد کشور را معطل انتخابات آمریکا و تحولات روابط خارجی نگاه می‌دارند. ⚜️ @taammolat74
📸 : در جامعه‌ای که روز به روز بیشتر به سمت سکولار شدن پیش می‌رود، باید بیشتر از تعصب سیاسی بترسیم تا تعصب دینی. باید از کسانی بترسیم که اجازه می‌دهند عقاید سیاسی‌شان شکل‌دهنده باورها و اعمال دینی‌شان باشد و گروه‌های مذهبی خود را تبدیل به ارتش سیاسی می‌کنند. باید از کسانی بترسیم که سیاست را جایگزینی برای دین می‌دانند. و در نتیجه ما باید از جامعه‌ای بترسیم که باورهای معنوی در آن روز به روز کمرنگ می‌شود و جوانان در فضایی بزرگ می‌شوند که در آن زیست‌بوم اخلاقی منسجمی شکل نگرفته است. 🔻پ.ن: دیوید بروکس، نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی است. ⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |مبانی نظری غرب مدرن 🎙 محسن بهرامی جلسه هفتم کانال تلگرامی اشراق ⏰ 25 اردیبهشت 1399 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |مبانی نظری 🎙 جلسه هفتم ⬅️مبانی نظری غرب مدرن 3- اندیشه ترقی(سیرخطی تاریخ) 💢قبل از عصر مدرن، انسانها قائل به سیر ادواری تاریخ بودند.این تاریخ از وضعیت مطلوب و طلایی شروع شده وهرچه قدر پیش میرود روال انحطاطی بشر شدت یافته وبه اوج انحطاط میرسد، سپس باظهور موعود یا رخ دادن حادثه ای، تاریخ بشر به دوره طلایی اولیه بازمیگردد. 🔗 برای شنیدن جلسه نخست، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
♨️ اهمیت فرهنگ در سخنان دیروز مقام معظم رهبری: در باب هم همین جور؛ مسئولین فرهنگی باید تلاشهای هوشمندانه‌ای بکنند. گاهی حجم کار فرهنگی‌ ما زیاد است، لکن بایستی فعّالیّت هوشمند باشد؛ یعنی بدانیم کجا نیاز به چه چیزی است، به کدام کار فرهنگی [نیاز] است، برویم سراغ آن کار؛ که اگر این کار انجام بگیرد، به نظر من این سه مقوله، یعنی مقوله‌ی اقتصاد، امنیّت، فرهنگ، سه مقوله‌ی اساسی است که میتوان اینها را با تدبیر، با هماهنگی، با پیگیری [پیش برد]. ⚜️ @taammolat74
🔰در جستجوی زمین سفت 🔸این را آدم توی آب دریا خوب متوجه می‌شود؛ اینکه چقدر مهم است زمینِ سفتی زیر پایش باشد. بدون دلگرمی به زمینِ زیرِ پا، دریای به آن زیبایی و شکوه، می‌شود مایه هراس و عامل مرگ‌. شنا کردن هم برای رسیدن دوباره به زمین سفت و جای پای محکم‌ است. وگرنه هرقدر هم شناگر ماهری باشی، تا ابد که نمی‌توانی شنا کنی‌. آنکه شناکردن بلد نیست و زمین زیرپایش را از دست می‌دهد، از همان لحظه به تقلّا می‌افتد و آنکه شناکردن بلد است، زمان می‌خَرد و جستجو می‌کند. اما او هم اگر پایش به زمین سفتی نرسد از پا می‌افتد. 🔹قصه زمین سفتِ زیرپا، قصه جستجوی حقیقت و معنا در زندگی هم هست. در دل این جهان، مدام زیر پای آدم خالی می‌شود: از یقین‌های پیشین گرفته تا دلبستگی‌های پیش‌تر مطمئن و امن. مدام بی‌خانمان می‌شویم و زمینِ زیر پایمان را از دست می‌دهیم. هرگوشه‌ و هر جزئش را که نگاه کنی همین است. لااقل برای آنکه در پی حقیقت و دلبستگی‌های عمیق است، چنین اتفاقی می‌افتد. 🔸کم نیستند کسانی که زمین سفت باورهای جزمیشان را رها نمی‌کنند و روابط عاطفیشان را هرقدر پرهزینه و بی‌معنا می‌چسبند‌. شاید هم خوش به حالشان. اما فکر می‌کنم مرگِ دیگران و اگاهی از مرگ خود، دیر یا زود زمین سفت زیر پای آنان را هم می‌گیرد. 🔹هنر شناور شدن همیشگی چاره کار است یا مهارت شناگری برای یافتن زمین‌های سفتِ تازه یا شاید هم چسبندگی مدام و رها نکردن به هر قیمتی؟ نمی‌دانم. یک چیز را اما خوب می‌دانم. اینکه خیلی از ما مدّت‌هاست که زمین سفت زیرپایمان را از دست داده‌ایم. از چشم‌های خیره و نگران بسیاری از ما می‌توان فهمید. ⚜️ @taammolat74
🔉 مناظره 🔶 موضوع |تشیع در کشاکش دیروز و امروز ▪️ میلاد دخانچی ▪️حسین شهرستانی روش‌شناسی مطالعات تشیع بخش نخست ⏰ پنجشنبه 11 آبان 1399 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مناظره 🔶 موضوع | در کشاکش دیروز و امروز ▪️ ▪️ بخش نخست 🔹 امکان‌های علوم انسانی برای شناخت مذهب 🔹 نسبت روانکاوی با دین 🔹بازخوانی فاطمیه در دوران معاصر 🔹 ما و مسأله تقریب و.... ⚜️ @taammolat74
🔰ستاد انتخابات یا ستاد جنگ در آمریکا ⚜️ احمد بنافی اکنون که این وجیزه در حال نگارش است بایدن در یک قدمی کاخ سفید قرار دارد. همه چیز به نوادا تنها ایالت تعیین کننده‌ در انتخابات بستگی دارد که در حال حاضر با ۷۵ درصد شمارش آرا، بایدن تنها با اختلاف هشت هزار رای پیشتاز است. این به هیچ عنوان مهم نیست که ۶ رای الکترال نوادا کافیست تا بایدن بتواند به اتاق بیضی کاخ سفید راه یافته و پشت میز رزولوت بنشیند. مهم این است که صحنه پسا انتخابات آمریکا چگونه به نمایش در خواهد آمد. اگر ساختارها با فرض پیروزی بایدن نتواند ترامپ را مهار کند همه چیز گواهی می‌دهد که ستاد انتخاباتی ترامپ تبدیل به ستاد جنگ خواهد شد. اکنون آمریکا به مثابه آتشفشانی است که اگر فوران کند یقینا دامنه شراره‌های آن ایالت‌های گرفتار در نژادپرستی را خواهد گرفت. برای رژیمی که عادت داشته از طریق دخالت در انتخابات‌ها نسخه‌های مخملی و رنگین برای کودتا در کشورها تجویز کند، اکنون خود گرفتار همان نسخه‌های بنیان‌افکن شده است. به گمانم تیر کمانه کرده و در حال برخورد به خودشان است. شیفتگان در غرب اکنون به این صحنه‌ها خوب بنگرند و به سیمای عریان اما واقعی رژیمی که در پس لیبرال دموکراسی می‌خواست پایان تاریخ را رقم بزند نگاه کنند. این همان کعبه آمالی است که سال‌ها به واسطه آن اقتصاد و فرهنگ ما به گروگان در آمده است. ⚜️ @taammolat74
📮 حالا بیشتر از هر زمانی صدای فرو ریختن نظام سرمایه‌داری از سمت آمریکا به گوش می‌رسد؛ نظیر صدای فرو ریختن کمونیسم که سال ۱۹۹۱ از سمت شوروی بلند شد! یکی را خمینی کبیر پیش‌بینی کرد و دیگری را خامنه‌ای عزیز... ✍️ علیرضا گرائی ⚜️ @taammolat74
🔰 ایرانیان حافظه تاریخی ندارند؟ ✍️منوچهر ذاكر 📍 خاطرات اعم از شخصی و به ویژه اجتماعی که حقیقتی را در خود نهان دارند، نباید فراموش شوند حتی اگر سالیانی سپری شده و شرایط جامعه در ظاهر عوض شود. مرور خاطرات جامعه یعنی یادآوری و احترام به اهداف و آرمان‌هایی که در مقطعی از تاریخ عده‌ای بر دوش کشیدند ولی ناتمام مانده و چشم انتظار اهتمام نسل‌های آتی ماندند. مقوله فراموشکاری، تحت عبارت «ایرانیان حافظه تاریخی ندارند» بارها توسط مورخان و ادیبان، البته بیشتر در قالب کنایات تکرار شده است. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش 1 از 2 🔸موضوع فراموشکاری ایرانیان را باید در دو ساحت مختلف تحلیل کرد؛ در یک ساحت، نهادهای رسمی فرهنگی و تبلیغاتی کشور قرار دارد که درخصوص وقایع و خاطرات تاریخی، تبلیغ، آموزش و برنامه‌ریزی می‌کنند. در این ساحت وابسته به محتوای عقیدتی و سیاسی نهفته در رویدادهای تاریخی و میزان همنوایی آنها با شرایط فعلی، هم نسیان و اغماض شدید و هم تذکار مکرر و مفرط خاطرات اتفاق افتاده است 🔹در ساحت دوم با روحیه فراموشی و خصلت بی‌اعتنایی افراد و فرهنگ عامه جامعه نسبت به وقایع و خاطرات تاریخی و نیز اهداف و آرمان‌های مندرج در خواسته‌ها و مجاهدات پیشین همان جامعه مواجه هستیم. در اینجا، فراموشکاری ایرانیان موضوعیت خاصی پیدا کرده و قابل تامل است. 🔸واقعیت این است که بر اثر تبعیت عامه مردم از «فرهنگ اینجا و اکنونی» و نیز شرایط نامطلوب اقتصادی، افراد جامعه حس و توانایی یادآوری وقایع تاریخی و توجه به اهداف و آرمان‌های پیشین را از دست می‌دهند. در چنین حالتی شاهد یک نوع عارضه و ناتوانی روانشناختی افراد جامعه هستیم که آنها را تبدیل به افرادی فراموشکار و بی‌اعتنا به تاریخ کرده، به نحوی که هم و غم و رسالت زمان حال آنان در شگرد برای یافتن فرصت‌ها، اکازیون‌ها و کاستن ضرر و زیان اقتصادی خلاصه می‌شود. 🔹از طرفی نابسامانی در امنیت روانی و توزیع خواسته‌های اقتصادی و اجتماعی، باعث بی‌تابی و تشویش شهروندان و همچنین «اینجا» و «اکنونی» شدن افراد جامعه می‌شود. هر آینه شرایط فوق‌الذکر در ایران مستولی شود، جامعه به سادگی قابلیت آموختن از تاریخ و وفاداری به اهداف جمعی پیشین خود را از دست می‌دهد. 💢حال در چنین شرایطی که عوامل متعددی دست به دست هم داده تا خاطرات گویای حقایق، به اوراق مرده تاریخ بدل شوند، این وظیفه نویسندگان، مورخان و روزنامه‌نگاران حقیقت‌جو است که نگذارند وقایع و جنبش‌های تاریخی به فراموشی سپرده شده و بلکه اهداف ناتمام این جنبش‌ها را گوشزد و احیا کنند. ⚜️ @taammolat74
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش 2 از 2 🔸مهم‌ترین کارکرد «نویسنده» بیان و نقد وضعیت «انسانیت» در جامعه است. در هر جامعه‌ای اخبار تخلفات اقتصادی، ستم‌های اجتماعی و خانوادگی و ناهنجاری‌های اخلاقی توسط رسانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود و مورد بحث قرار می‌گیرد، ولی فقط نویسندگان حساس به عواطف و ارزش‌های انسانی قادر به شرح و نقد وضعیت انسانیت هستند. 🔹انسان چیزی جز خاطراتش نیست، زیرا هر انسانی با پیوند قلب، کبد، کلیه و سایر اعضا می‌تواند به حیات خود ادامه دهد ولی خاطره پیوند زدنی نیست، از این‌رو «خاطره» هویت فردی را برمی‌سازد. احترام و وفاداری به خاطرات، به معنای پذیرفتن دربست وقایع و آرمان‌های پیشینیان نیست، زیرا روند اجتماعی و سیاسی هر ملتی ممکن است آگاهانه دستخوش چرخشی رادیکال شود. 🔸وفاداری به خاطرات به معنای نوستالژی‌های اتفاقات گذشته یا سوگواری برای آنها نیست، بلکه احیای اهدافی‌ است که هنوز نیاز مبرم جامعه هستند. ممکن است گفته شود چه لزومی به مرور خاطرات و وفاداری به اهداف و آرمان‌های پیشین داریم، چراکه زمانه هماره در تغییر است. اما در پاسخ باید گفت: ارزش‌هایی همچون آزادی بیان، مبارزه با استبداد، عدالت و مبارزه با نظام رانتی و سوداگری، توجه به اندیشه و کثرت اندیشه‌ها، ابدی و درازمدت هستند. 🔹با وجود اینکه عصیان علیه بی‌عدالتی و نظام رانتی همواره در تاریخ معاصر ایران وجود داشته، چنین به نظر می‌رسد این جنبش اکنون تبدیل به مطالبات جسته و گریخته و دستاویز برخی خط‌مشی‌های سیاسی پوپولیستی شده و در مجموع تاریخ و هویت خود را گم کرده است. تاریخچه عدالت‌خواهی در ایران سرشار از خاطرات و تعلقات انرژی‌بخش است. مرور این خاطرات، انگیزه و انرژی مضاعفی برای احیای این مطالبه کلان مردمی در روح و روان پیروان آن به ارمغان می‌آورد. ⚜️ @taammolat74
📘دانلود pdf |ویژه‌نامه دوره معرفتی- گفتمانی قیام نشریه دانشجویی سمر/ شماره (شماره ۲۲۵) بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران ✍️ مدیر مسئول: روح‌الله اکبری 🔸اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی، به منظور آشنایی با مبانی و آرمان‌های اساسی انقلاب اسلامی دوره معرفتی قیام را برگزار کرد. دوره مذکور از دوم تا پنجم شهریور به‌صورت مجازی و برخط برگزار شد. ⏰ 22 شهریور 1399 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
4_5971851149744015259.pdf
7.34M
📘دانلود pdf |ویژه‌نامه دوره معرفتی- گفتمانی نشریه دانشجویی / شماره (شماره ۲۲۵) بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران 🔸رابطه امت و امام / صادق شهبازی 🔹ولایتمداری در نظام مفاهیم اسلامی / مجتبی عرب 🔸اسلام و مستضعفان / مسعود شجره 🔹استعمار جهانی غرب / مسعود براتی 🔸ایران پس از انقلاب / پریسا رضایی 🔹رویکرد خیریه‌ای / روح الله رشیدی 🔸 آزادی و چالش‌های این مفهوم / هامون سلامتی و.... ⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |عقلانیت در اندیشه آیت‌الله خامنه‌ای رسول لطفی بخش نخست بحث و گفتگو کانال گام دوم ⏰ 16 آبان 1399 ⚜️ @gamedovomenghelab ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ورودیه بحث