eitaa logo
تاملات
761 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
346 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
Banifateme-Shab-21-Ramezan-95-02.mp3
7.71M
🎼 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔶🔶🔶 🦋مناجات "من اومدم دوا بشه دردم..." من اومدم دوا بشه دردم🌱 آخه خود تو خواستی برگردم بازم میگم خدا غلط کردم الهی العفو...🌙 تموم مشکلاتم رو حل کردی بدیم رو به خوبی بدل کردی حس می‌کنم منو بغل کردی الهی العفو...🌙 آخرین شب جمعه ماه مبارک شعبان 🔷🔷🔷 🎙 سیدمجید بنی‌فاطمه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⏳ نجوای عاشقانه و مناجات دلنشین هر شب جمعه در کانال تاملات ⚜️ @taammolat74
✨🌙 اللهم رب شهر الرمضان...🍃 مژده ای منتظران ماه خدا امده است ماه شبهای مناجات و دعا امده است ماه دلدادگی بنده به معبود رسید بر سر سفره شاهانه گدا امده است ⚜ @taammolat74
🔰قدسی‌ترین زمان و مکان ✍ محمدعلی روزبهانی 🔸تمام مکانها در نسبتی که با کربلا دارند مکان میشوند و تمام زمانها در نسبتی که با رمضان دارند، زمان میشوند. 🔹عصر جدید و زمان و مکان را بی معنا ساخته، جغرافیا و تاریخ را تخت و بی نوسان کرده و از ماهیتشان تهی ساخته... زمان رنگی ندارد و به تمامی در زمان حال ظاهر میشود و نابود میشود. زمان تخت، انسان را بی خاطر و بی خاطره می سازد و از حیات آدمی تاریخ زدایی می کند. تفاوت عظیم آدمی با دیگر کاینات همین تاریخمندی اوست در برابر زمان مندی آنها. 🔸جغرافیا نیز تخت و بی فراز و نشیب میشود، همین هم اجازه می دهد زمین به صورت کالایی قیمتی برای خرید و فروش پدیدار شود که بهای آن بالتبع نه از ذات آن، بلکه از عوامل بیرونی اش نشات میگیرد. . 🔹گسست در زمان و مکان، رنجی به جان آدمی می اندازد، رنجی که خاطره و خطر کردن را همراه می آورد. آدمی را در اضطرار می اندازد که برای خاطره دیروز و فردایی، خطر کند. کرونا چینی انداخته بر زمان و مکان تخت و ملال آور آدمی بر زمین... . 🔸زمان ها و مکان ها در حاق واقعشان اما نه تختند و نه بی خاطره، تاریخ و جغرافیا حقیقت دارند و فرهنگ در نسبت و تنبه آدمی به آنها فراز و نشیب می یابد. 🔹رمضان، قدسی ترین زمان میان زمانها و کربلا قدسی ترین مکان میان مکانهای گیتی است که پیوسته چراغ حیات و خورشید فرهنگ را بر زمین روشن نگاه داشته اند. ♦️به آه شکسته دلی کاش روزی مان شود در بهترین زمانها در بهترین مکانها، تحت قبه مقدس حضرت ثارالله، اباعبدالله الحسین، سیدالشهدا علیه السلام گرد هم اییم و به آنی و لحظه ای از حقیقت زیارتش نایل شویم. @taammolat74
📮 پیشنهاد ویژه سوره‌های قرآن را یک دور به ترتیب نزول بخوانید، نه ترتیب فعلی که بعدتر تنظیم شده. این کار کمک می‌کند تدوین تدریجی کتاب مقدس و تکوین دین اسلام و فرهنگ اسلامی را بهتر درک کنیم. بدون فهم «اسلام مکی» و گذر از آن، فهم و درک «اسلام مدنی» ممکن نیست. ‏برخی قرآن‌پژوهان، این سیر نزول را در جداولی (با تخمین قابل قبول) منظم کرده‌اند؛ ازجمله آیت‌الله محمدهادی معرفت در کتاب «علوم قرآنی». ✍️ محسن حسام مظاهری ⚜️ @taammolat74
❇️ صبوحانه (ایده یابی قرآنی برای زیست اخلاقی در فضای مجازی) 🔸دکتر حسنعلی رحمتی برای ماه رمضان پیشنهاد خوب و مناسبی را با عنوان "صبوحانه" طرح و اجرا کرده است. 🔹او می‌گوید از چند سال قبل آرزو داشته با این سوال که «قرآن درباره فضای مجازی چه پیام هایی برای ما دارد؟» قرآن را مطالعه کند. حال به برکت آغاز ماه رمضان، اینرا عملی کرده است. 🔸او می‌گوید آنچه می‌بینید تفسیر قرآن نیست، بلکه *نکته‌ها و ایده‌هایی* است که با تامل در آیات قرآن، از منظر اخلاق فناوری اطلاعات، به آن رسیده است. 🌸امید که در ماه قرآن، هر صبح، صبوح تان از می معرفت آکنده و صبوحی‌تان مداوم باشد.🌸 ⚜ @taammolat74 👇👇👇
❇️ (ایده یابی قرآنی برای زیست اخلاقی در فضای مجازی) 🔘 شماره 1 🌙سوره حمد: 🌅الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ (حمد/2) 🔸1. در نگرش خدا-محور به هستی، فضای مجازی به خاطر منافعی که دارد، یکی از نعمت هایی است که خداوند به انسان عطا کرده است. از این رو اخلاقا حمد وسپاس از او لازم است. این کار نه لزوما به صورت زبانی، که باید به صورت عملی باشد. استفاده اخلاقی و درست از این فضا، مصداق بارز حمد عملی است. 🌅 الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ (حمد/3) 🔸1. انتساب دو صفت «بخشنده و مهربان بودن» به خداوند و تکرار آن در ابتدای سوره ها (به جز یک سوره) بیان گر اهمیت این دو صفت است. 🔸2. گذشتن از خطاهای دیگران در فجازی، به ویژه لغزش های سهوی و کوچک، پیامدهایی چون پیشگیری از جدال های بیهوده یا ایجاد کدورت وناراحتی اعضای گروه ها را به دنبال دارد. لغزش هایی چون ارسال شکلک های شیطنت آمیز، یا افزودن شخص به گروه های دیگر بدون کسب اجازه از او، کلمات توهین آمیز اتفاقی و ناشی از خطای تایپی نمونه هایی از لغزش های قابل گذشت است. 🔸3. مهربانی: شبکه های اجتماعی یک فضای تعاملی و زندگی گروهی افرادی است که از نظر سنی، جنسیتی، عقاید و باورها و روحیات با یکدیگر متفاوت و گاه متضاد هستند. یکی از شرایط همزیستی در این فضا، مهربانی و عطوفت نسبت به یکدیگر است. ⚜️ @taammolat74
⁩🔰 مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای با قرارگرفتن صداوسیما در زیرمجموعه رهبری در چهارم اردیبهشت ۱۳۶۸، دستور بازنگری در را خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای، رییس جمهور وقت کشور صادر کردند. پس از تشکیل یک هیات پنجاه نفره، جلسات شورای بازنگری از همان ماه آغاز به کار کرد.‌ ‌ ✅ شورای بازنگری، صداوسیما را که براساس قانون اساسی زیر نظر یک شورای سرپرستی اداره میشد، زیرمجموعه رهبری قرار داد و مدیریت آن را در یک نفر منصوب رهبری متمرکز کرد. آیت‌الله خامنه‌ای از مخالفان این پیشنهاد اصلاح قانون بود. 🔽بخشی از استدلال و مواضع ایشان را از نظر می‌گذرانیم:‌ ‌ 🔸[اگر صداوسیما زیر نظر رهبری قرار بگیرد] سیئات صداوسیما دامن رهبر را خواهد گرفت، این را هم چیز کمی نگیرید. به هر حال سوء تفاهم‌هایی در مردم هست یک وقت یک غفلتی پیش می‌آید همه مردم را به رهبر بدبین می‌کند. یا برنامه نداشته‌اند، [یا] نتوانسته‌اند آن برنامه را ارائه بکنند، خوب همه این چیزها متوجه رهبر خواهد شد که به نظر می‌رسد که این هیچ مصلحت نیست. ‌ 🔹[اما] اگر بخواهيم تمركز باشد آنچنان كه امام فرمودند، و هم بتوان نظارت كرد و مسؤوليت خواست، ما بايد يك نفر را معين كنيم و مسؤول بگذاريم آن هم به نظر مي‌رسد مناسب‌تر از همه رئيس جمهور است. [و] اگر اشتباهی، خطايی بود دستگاه‌های سؤال‌كننده كشور می‌توانند يقة رئيس جمهور را بگيرند و بگويند آقا چرا صداوسيما اين جوری است؟‌ ‌ 📚 منبع: مشروح مذاکرات شورای بازنگری قانون اساسی ‌ ⚜️ @taammolat74
32.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 با مرگ و تنهایی چه کنیم؟! 🔷 سخنانی از دکتر الهی قمشه‌ای پیرامون لزوم بهره‌مندی از قرآن و تدبر و استفاده از آن. 🔸ایشان در این سخنرانی به بیان دیدگاه قـرآن کـه "انسان مرگ را میچشد: كل نفس ذائقـة المـوت" می پردازند و نیز اشاره ای به انس با خـدا با توجه به آیه " و هو معکم اینما کنتم" میکنند. 🔹 هنر میتواند انسان را از غصه ها نجات بدهد. 🔸مطالب قرآن خطاب به تمام انسانهاست و به داستان ها و احوالات خود ما اشاره دارد و صرفا بیان احوالات گذشتگان نیست. 🔹بشارت در این است که مرگ نفی کنندهٔ هستی مانیست و این مایی ما بامرگ اجتماع ضدین نخواهد بود بلکه ماهستیم و مرگ نیز هست و ما با او ملاقات می کنیم. بنابراین بیم و هراس مرگ که عموماً از آن تصور نیستی می شود ازمیان می رود ومرگ به دیداری بدل می شود که ما باحقیقتی ازحقایق هستی خواهیم داشت و امـا تهـدید آن نیز روشن است کـه ستمکاران و خود پرستان بدانند که آن مرگی که از وی می گریزند درحقیقت زشتی اعمال خود آنها است که پیش از مـرگ به سبب غفـلت به زشتی آن نمی اندیشیدند و با دیدارمرگ آگاهی ژرفی برایشان حاصل میشود زیرا به نزد آگاهی مطلق پیش می روند. ⚜ @taammolat74
📖 دانلود pdf | کتاب عصر حیرت مهدی نصیری 🔸مهدی نصیری پژوهشگر، و مدیر مسئول فصلنامه اعتقادی-معرفتی است. او که واجد رویکردی موسوم به نواخباری‌ست بر رجحان آیات و روایات در خردورزی بشری تاکید کرده و امکان تحقق عقل مستقل را نمی‌پذیرد. 🔹 نصیری که صاحب تالیفاتی همچون "اسلام و تجدد" در زمینه مواجهه اسلام با مبانی مدرنیته، آثار و لوازم مختلفش همچون تکنولوژی و علم مدرن است، "فلسفه از منظر قرآن و روایات" که درباره نگاه مستنبط نصیری از دین در نوع مواجهه با فلسفه است و... این بار به سراغ نگارش کتابی درباره وضع حکمرانی، تمدن سازی و دولت در عصر غیبت رفته است. 🔸کتاب به سراغ موضوعی چالشی و البته بسیار مهم در وضع حاضر ما رفته است و نگاه خاصی که آن را نمایندگی می‌کند نیز بر اهمیت و چالشی بودن مسئله دمیده است. باید منتظر واکنش‌های علمی که از جانب اساتید و محافل علمی نسبت به کتاب خواهد شد بود. ⚜ @taammolat74 👇👇👇
¤ عصر حيرت 《مهدى نصيری》 .pdf
2.85M
📖 | کتاب عصر حیرت مهدی نصیری 🔸ادعای در این کتاب این است که غیبت امام معصوم (ع) به ویژه وقتی که با تمدن فراگیر و مسیطر جدید همراه می‌شود، مانع تحقق دولت و جامعه و تمدن تراز دین است و حتی در صورت استقرار یک حکومت دینی با محوریت ولایت فقیه، امکان تحقق چنان تمدنی در حد مطلوب و قابل قبول وجود ندارد و تنها نسبت محدودی از آن مقدور و میسور است. 🔹نصیری معتقد است: این ادعا به هیج وجه نافی وظیفه اصلاحگری در عصر غیبت و تلاش برای به دست گرفتن قدرت سیاسی در صورت امکان نیست، اما مسأله این است که امر اصلاح و تلاش برای تحقق احکام و آرمان‌های دینی در روزگار عدم دسترسی به امام معصوم به ویژه در شرایط سیطره تمدن ماتریالیستی و اومانیستی مدرن با موانع و تنگناهایی مواجه است که دایره مقدور و ممکن آن را محدود می‌کند و عدم توجه به این محدودیت می‌تواند نتایج زیان باری، هم برای دین و هم نظام دینی، داشته باشد. 💠این کتاب در هشت فصل و چهار پیوست به نگارش درآمده است. ⚜ @taammolat74
🔰حسن آقامیری، پیامبر اباحی‌گری تاملی در افکار و رفتارهای سید حسن آقامیری ✍ محمدامین رضایی 🔘 بخش ۲ از ۲ 🔸 "برای انسان گرد هم آمدیم" این جمله را در سر در اینستاگرامش نوشته، احتمالا میخواهد بگوید به سبک رفتار او عمل میکند، این روزها "گام به گام با موسی صدر" مجموعه آثار امام موسی صدر را میخوانم، ایده امام موسی صدر هم گفتگو بود، حتی به کلیسا رفت و برای مسیحی ها صحبت کرد، با خیلی ها سر میز نشست اما او یک مجتهد باسواد بود، ریشه ای و مبنایی بحث میکرد، با تیپ های مختلف، اما دچار بی موضعی نمیشد؛ تسامح در گفتگو به عنوان یک روش او را به تسامح و تساحل فکری_رفتاری و حتی بالاتر استحاله نرساند، اگر چه امام موسی صدر اصلا قابل قیاس با سیدحسن اقامیری نیست اما میخواهم بگویم وقتی اندیشه نباشد، وقتی مبنا نداشته باشی حتی اگر بخواهی از سیره رفتاری یک مصلح اجتماعی هم الگو بگیری به این بی هویتی دچار میشوی؛ شهوت جذب تو را تبدیل به یک آدم خنثی میکند؛ آن وقت دین هم میشود ابزار جلو رفت در این بی هویتی نه عامل رشد و تکامل. 🔹وقتی کسی مبنا داشته باشد شبیه سید حسن نصرالله، جولیا پتطرس خواننده زن لبنانی که برای گفتمان مقاومت آهنگ میخواند در جوابش میگوید: شما برای گفتمان مقاومت در لبنان آهنگ خوانده اید تشکر میکنم؛ البته من آهنگ شما به لحاظ فقهی نمیتوانم آهنگ شما را گوش بدهم، یا سلبریتی معروف لبنانی که نه حجاب دارد نه عقاید سیدحسن را قبول دارد درخواست میکند کفشت را بعد از استفاده برایم بفرست تا به عنوان بهترین هدیه در خانه ام نگه دارم، مبنا داشتن اینطور رفتارها را جهت میدهد، مبنا که باشد هر روز از اصولت دست بکشی تا بتوانی با بعضی افراد بی اصول مشهور همراه و هم گفتگو بشوی؛ ایده امام موسی صدر گفتگو برای نزدیک شدن و حل اختلافات بود نه اصول فروشی و استحاله شدن. 🔸من نیز معتقدم به گفتگو با افراد با سلایق مختلف، آنها که من را میشناسند به این سیره شهادت میدهند، اما به صراحت میگویم حسن آقامیری تقریبا رو به تمام شدن هست، نه به لحاظ اجتماعی بلکه به لحاظ ایدیولوژیک، او دیگر رسما را تئوریزه میکند آن هم با ادبیات دینی و این خطرناک ترین کار موجود است! اگر فساد و اباحیگری را صرفا تایید یا ترویج میکرد باز میشد کاری کرد اما او برای اباحیگری بنیان معرفتی کاذب تولید میکند؛ به انسان ها خصوصا جوان ها شبه بینش میدهد، در وجود آنها گرایش تولید میکند تا به خود جرئت رفتار باطل را بدهند، من اینجا میخواهم یک جمله تاریخی و سنگین بگویم: حسن آقامیری را میتوان نامید، جمله سنگینی است اما این آئین و مکتب اوست، او به واسطه حمایت چهرهای معروف و تیم رسانه ای ش هر روز دارد این مکتب را جلو میبرد و البته پایان او تلخ است چون جبهه حق کم از این پیامبران دروغین به خود ندیده، اما زنده و استوار باقی مانده است 🔹البته این را هم باید گفت: حسن آقامیری تولید آنهایی است که معتقد به گفتگو نیستند و میخواهند در منبرهای یک طرفه با تکان دادن انگشت دینداری را برای نسل جدید ترویج کنند، اگر در باب گفتگوهای عالمانه با سلایق مختلف باز بود امروز امثال آقامیری اینقدر بزرگ نمیشدند؛ این همه جوان جذبش نمیشدند، وقتی بازار گفتگو با جنس اصل گرم نباشد، بدل ها رشد میکنند. 🔗برای خواندن بخش قبلی یادداشت اینجا کلیک کنید. ⚜ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مارا به دعا کاش نسازند فراموش رندان سحرخیز که صاحب نفسانند... 🔸رمضان، ماه از «منيت» و «ماديت» بريدن و پركشيدن در هواي لاهوت و «سیر به سوی خدا»ست.   ⚜ @taammolat74