🔰 آیا موانع توسعه در کشور از جنس "سیاسی" هستند یا نسبت وثیقی با "نظام دانایی" دارند؟
✍️ سیدجواد میری
🔹ما می دانیم که یکی از ابعاد در بینش حکمی مقوله "کّون و فساد" است که خود به معنای "پدید آمدن و نابودی" می باشد. به عبارت دیگر، قاعده تحول و دگرگونی در هستی بر پایه پدیدار شدن موجودات و نابودی آنها استوار است و هر پدیده ای ذیل این دو رکن قابل تحدید است. اما در این گفتار بحث از هستی اجتماعی است و در باب عالّم انسانی بحث تمرکز یافته است و بهمین خاطر است که حدیث به مسئله "نابودی" جهان در نسبت با مولفه انسانی "عالِم" اشارت دارد.
🔸 به زبان دیگر، توازن در #هستی_اجتماعی زمانی ممکن خواهد بود که اهل دانش دچار زوال و انحطاط نشده باشند والا واقع بودگی جمعی انسان ها دچار فساد و زوال خواهد گشت. این سخن بدین معناست که نظم زاییده قدرت نیست بل قدرت زاییده نظم است ولی نظم یکی از ابعاد دانش است که عالِم آن را صورتبندی می کند و به صورت مفهومی آن را در "بیان" ظاهر می کند.
🔹حال اگر از این منظر به وضع کشور نگاه کنیم درخواهیم یافت که جنس مشکلات کشور به خلاف "حس اولیه" از جنس سیاسی نیست بل ریشه در ساحت علم دارد که ما از آن به نظام دانایی یاد کردیم. به تعبیر دیگر، برای صورتبندی "وضعیت فسادینه" باید به بنیان های نظام دانایی در کشور و نسبت آن با تحولات عصری نظر بیفکنیم و ببینیم آیا با چینش کنونی قادر به برهم زدن "وضع زوالین" خویش هستیم یا اصلا چینش کنونی خود بخشی از موقعیت فسادینه در کشور است؟ عالِم در نظام دانایی کنونی چگونه دچار "انتروپی" و "فساد" می شود؟
🔸ما می دانیم که عالِم در ساختار معرفت کنونی فردیتش مماس با ساختارها تحدید و تهدید می گردد و هنگامیکه از فساد عالِم در بستر کنونی دانش که سازمانمند و نهادمند است سخن می گوییم به نوعی از #سیاستگذاریهای_دانش در کشور صحبت می کنیم و همزمان به نسبت مدیریت و چینش ساختاری در چارچوب کنترل سیستم ها اشاره داریم.
🔹اگر این سخن بهره ای از حقیقت داشته باشد آنگاه می توان گفت که فساد در نظام دانایی ریشه در نوع فهم از "#مدیریت_دانش" دارد و این سخن بدین معناست که دانش در دیدگاه سیاستگذاران و مدیران نظام دانایی در ایران از چه جنس تلقی می گردد؟ آیا دانش "کالا" است و از نوع "خدمات" یا دانش "آتش" است و از نوع "روشنایی"؟
🔸 اگر کالا تلقی گردد و از نوع خدمات پس می توان آنرا با توجه به ساختارهای اقتصادی کشور که مبتنی بر "دلالی" است خرید و فروش کرد و بهترین نحوه مدیریت بر چنین بازاری "زد و بند" و "دمِ او را ببین تا دمِ تو را ببیند" خواهد بود ولی اگر دانش آتش باشد آنگاه جان باید کوره ای گردد که تحمل آتش را در طول زمان مدید پیدا کند که شاید با تدبیر به انواری در جامعه مبدل گردد.
🔹برای فهم نوع دوم از دانش ما ساز و کار دیگری لازم داریم که اکنون در ساحات گوناگون نظام دانایی ایران وجود ندارد و این فقدان فقط "درون-مخرب" نیست بل کل سیستم را دچار ناکارکردی کرده است و چون عالمان تبدیل به کارمندان حقوق بگیر شده اند حتی حریت فردی را نیز از دست داده اند و اغلب وارد چرخه معیوب "زد و بند" می شوند تا لقمه نانی به کف آرند و به غفلت بخورند. البته این بحث دامنه درازی دارد و حتی می توان تاکتیک ها و تکنیک های به سکوت درآوردن اهل علم را مفهومسازی کرد و نشان داد که ۹۰% آن از جنس سیاست نیست بل ریشه در ساخت نظم دانایی دارد که ما خود در تولید و نهادینه کردن و بازتولید آن و جامعه پذیر کردن یکدیگر برای فسادینه کردن چرخه دانش سهیم و سهامدار هستیم. حال چه باید کرد؟
🌐 https://vrgl.ir/LuNfD
⚜️ @taammolat74
📘افقگشائیهای علمی و شکافتن مرزهای دانش همواره در پاسخ به یک نیاز و ضرورت واقع میشود. یک فکر و اندیشه آنگاه میتواند مفید و سازنده باشد که بتواند به صورتی صحیح خلأ و نیازموجود در صحنه جامعه را پاسخ داده و آنرا مرتفع سازد. #گفتمان_فقه_حکومتی دغدغهای است که از سوی مقام معظم رهبری سالهاست مطرح میشود و به عنوان رسالت حوزه علمیه برای پاسخگویی به نیازهای انقلاب اسلامی معرفی شده است. تبیین و تفسیر و تحلیل این گفتمان و سپس ترویج و کاربست آن یکی از مسائل مهم حوزه علمیه در حال حاضر است.
چندی پیش در کانال یادداشتی از آقای #واسطی با عنوان #فقه_حکومتی قرار داده شد، اما به دلیل اهمیت و غنی بودن این یادداشت و از سویی درخواست دوستان و همراهان کانال، تصمیم گرفتم اصل مقاله را در کانال قرار بدهم و امیدوارم برای دوستان مفید باشد.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
SMT_Volume 13_Issue 2_Pages 49-71_2.pdf
1.3M
📘دانلود pdf | فقه حکومتی؛ (مبتنی بر نظریه اجتهاد سیستمی)
چیستی، چرایی و چگونگی فقه حکومتی
✍️ عبدالحمید واسطی، محمد حسین گلگار
🔸مسئله اصلی در مقاله چیستی فقه حکومتی و بررسی «ابزارهای اصلی برای فهم گزارههای دینی در فقه حکومتی» است. بر اساس نظریه نگرش سیستمی به دین در این دستگاهِ معرفتی، داعیه تمدنسازیِ اسلام سبب شده است تا تلاش برای استخراج دیدگاه اسلام در مقیاس جمعی و با رویکرد استخراج «فرآیندها»، مورد توجه جدی قرار بگیرد.
🖌 مجله اندیشه مدیریت راهبردی، دوره13، شماره2، پاییز و زمستان 1398
#فقه_حکومتی
#نظام_سازی
#مدیریت_راهبردی
#اجتهاد_سیستمی
⚜️ @taammolat74
📮 فنجان را برگرداند و نقش و نگارهای جادویی ته آن را نشانم داد. گفت خبر خوبی در راه است... صبور باش!
روشنی آنگاه میدرخشد که تاریکی یکسره بر آسمان چیره شده باشد.
✍️ "ارنست یونگر"
⚜️ @taammolat74
♨️ پیام عالمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی بهمناسبت ایام حج
🔸حج، رزمایش قدرت در برابر مستکبرانی است که کانون فساد و ظلم و ضعیفکُشی و غارتگریاند و امروز جسم و جان امّت اسلامی از ستمگری و خباثت آنان آزرده و خونآلود است.... #حجّ_ابراهیمی، پدیدهی شکوهمند اسلام در برابر این #جاهلیّت_مدرن است؛ دعوت به اسلام و نمایش نمادین زیست جامعهی اسلامی است.
🔹 امروز مانند همیشه و بیش از همیشه، مصلحتِ الزامی #امّت_اسلامی، در #وحدت است؛ وحدتی که ید واحده در برابر تهدیدها و دشمنیها پدید آوَرَد و بر سر شیطان مجسّم، آمریکای متجاوز و غدّار و سگ زنجیریاش رژیم صهیونیستی، رعدآسا فریاد کشد و در برابر زورگوییها، شجاعانه سینه سپر کند.
💢امروز بیداری اسلامی به معنی «توجّه نخبگان و جوانان مسلمان به داراییهای معرفتی و معنوی خود» یک حقیقت انکار نشدنی است.
🔸امروز #لیبرالیسم و #کمونیسم که در صد سال پیش و پنجاه سال پیش برجستهترین ارمغانهای تمدّن غرب شمرده میشد، بکلّی از جلوه افتاده و عیوب درمانناپذیر آنها آشکار شده است... امروز نه فقط الگوی فرهنگی غرب -که از آغاز هم با وقاحت و رسوایی پا به میدان گذاشت- بلکه حتّی الگوی سیاسی و اقتصادی آن یعنی #دموکراسی_پولمحور و #سرمایهداری_طبقاتی و تبعیضآمیز هم ناکارآمدی و فسادانگیزی خود را نشان داده است.
🔹 نگاهی به خیابانهای آمریکا، به رفتار دولتمردان آمریکا با مردم خود، به درّهی عمیق #فاصله_طبقاتی در آن کشور، به حقارت و بلاهتِ کسانی که برای مدیریّت آن کشور انتخاب شدهاند، به #تبعیضنژادی هولناک در آن، به قساوت مأمور موظّف آن که یک غیرمجرم را در خیابان با خونسردی و در برابر چشم رهگذران با شکنجه به قتل میرساند، عمق بحران اخلاقی و اجتماعی تمدّن غربی و اعوجاج و بطلان فلسفهی سیاسی و اقتصادی آن را آشکار میکند.
🔸ما همهی ملّتهای مسلمان را برادران خود میدانیم، و با غیر مسلمانانی که در جبههی معارض وارد نشدهاند با نیکی و #عدالت رفتار میکنیم. نصیحت به سران برخی کشورهای مسلمان را وظیفه میدانیم؛ دولتمردانی که به جای تکیه به برادر مسلمان خود، به آغوش دشمن پناه میبرند و برای سود شخصی چند روزه، تحقیر و زورگویی دشمن را تحمّل میکنند و چوب حراج به عزّت و استقلال ملّت خود میزنند!
⚜️ @taammolat74
✅ امروز روز بزرگداشت شیخ شهابالدین #سهروردی (شیخ اشراق)
«و لا یکون الانسان من الحکماء، ما لم یحصل له ملکة خلع البدن و الترقی، فلا یلتفت الی هؤلاء المشتبهة بالفلاسفة... فان الامر اعظم مما قالوا...».
انسان از حکما به شمار نمیآید تا زمانی که ملکهی خلع بدن و ترقی روحی برایش حاصل نشده نباشد، پس به این فیلسوفنماها التفات و توجه نکن؛ چراکه مساله بزرگتر از آن است که میگویند ...
✍ شیخ اشراق
📚 التلویحات اللوحیه و العرشیه، بخش پایانی (مرصاد عرشی)
⚜ @taammolat74
🔉 مناظره علمی
♨️ #اختصاصی
🔶 بررسی امکان امر دینی
🔸مناظره صوتی تلگرامی:
▪️حجت الاسلام محمدحسن وکیلی (استاد علوم دینی در حوزههای علمیه مشهد، معاون مؤسسه مطالعات راهبردی)
▪️دکتر بیژن عبدالکریمی (مدرس فلسفه، نظریه پرداز و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی)
🔹کانال تخصصی الاهیات اسلامی
⏰ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
Abdolkarimi_Vakili-2.mp3
42.59M
🔉 مناظره علمی | بررسی امکان امر دینی
🔸مناظره صوتی تلگرامی:
▪️حجت الاسلام #محمدحسن_وکیلی
▪️دکتر #بیژن_عبدالکریمی
🔘 مناظره دوم
🔹پرسش از امکان امر دینی در جهان معاصر» تألیف بیژن عبدالکریمی دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است که در سال ۹۷ منتشر شد. واکنش محافل اندیشه به این اثر قابل توجه بود و از جمله این واکنشها میتوان به همایش دو روزهای اشاره کرد که در اواخر مهرماه ۹۸ در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد و بسیاری از چهرههای برجسته حوزه و دانشگاه به نقد تازهترین اثر عبدالکریمی پرداختند و همچنان نیز نقدهایی پیرامون این کتاب مطرح میشود.
🔗 لینک قسمت نخست:
🌐 https://eitaa.com/taammolat74/1976
⚜ @mahva_ir
⚜️ @taammolat74
🔰 نیاش عرفه
✍️ علامه محمدتقی جعفری
🔸آن حالت روحی که میان انسان و معبودش رابطه انس ایجاد کرده و او را در جاذبه ربوبی قرار می دهد، #نیایش نامیده می شود. در آن هنگام که شما موقعیت واقعی خود را در جهان با عظمت هستی درک می کنید، در حال نیایش به سر می برید؛ زیرا فقط در این حال است که تمام خود را مانند تابلویی بی اختیار در زیر دست نقاش ازل و ابد نهاده اید.
🔹زندگی بی نیایش و حیات بیرون از جاذبیت کمال الهی همان جام خالی است که هنگام تولد به لب مان می چسبانیم و موقع مرگ آن را دور می اندازیم.
🔸در هیچ یک از فعالیت های روانی ما پدیده ای را نمی توان نشان داد که از فعالیت روح به هنگام نیایش عمیق تر و گسترده تر باشد. درک ما، مشاعر ما، تخیل ما، تفکر ما، وجدان با عظمت تر از جهان هستی ما، همگی و همگی در حال نیایش در هم می آمیزند و اقیانوس جان را می شورانند.
🔹آن کس که اشتیاق به دیدار تو در نهادش نیست از هستی خود بهره ای نخواهد برد و آن کس که میل کشش به بارگاه تو ندارد هیچ حقیقتی نتواند او را جذب کند....و اینک خداوند مهربان با عنایت بی چونش گام های ما را به #عرفات رسانده است.
⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 عرفه / حجت الاسلام علی صفایی حائری
🔸کسی که عیبی را نمیداند، چه درمانی رو میخواهد؟ کسی که کسریهایش مجهول است، چه را میخواهد بفهمد؟!
🔹#روز_عرفه روز دعاست. در روایت هست کسی که از شب قدر گذشت، امیدش فقط به روز عرفه باشد و اگر امروز نیز محروم شد، دیگر دستش خالی است.
🔸ماهایی که #شب_قدر رو قدر ندونستیم، تقدیر نکردیم، نه سرمایههامون رو فهمیدیم چقدرن، نه فهمیدیم اندازههامون چه اندازه هستن. نه فهمیدیم اون سرمایهها رو در راه نیازهامون سرمایهگذاری کنیم. ماهایی که قدر رو پشت سر گذاشتیم، لا اقل بگذار از عرفه بهره برداریم.
⚜ @taammolat74
🔰خودت را غرقه زندگی كن
✍️ حسین محمودی، پژوهشگر دین
🔸آیا زندگی معنایی دارد؟ اگر پاسخ منفی است، میتوان معنایی برای آن ساخت؟ اگر پاسخ مثبت است، آیا این معنا برای همه وجود دارد؟ میتوان آن را توصیه یا تجویز كرد؟ یك معنا برای همه وجوه زندگی ما كافی است؟ میتواند در گذر زندگی تا همیشه دوام بیاورد؟ این پرسشها ذهن بسیاری از انسانها را به خود مشغول داشتهاند. نشست هفتگی شهر كتاب با عنوان «زندگی، سفر خلق معناها» در روز سهشنبه هفدهم تیر ماه برگزار شد و در آن دكتر حسین محمودی به مرور اندیشهها و پاسخهای برخی متفكران تاریخ فلسفه از افلاطون تا سارتر و كامو و نیچه و ویتگنشتاین به این پرسشها پرداخت.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
🔰خودت را غرقه زندگی كن!
✍️ حسین محمودی، پژوهشگر دین
💠
از پی آن معنای بیقرار🔸پرسش از معنای زندگی مبنای روانشناختی دارد و از دیرباز مطرح بوده است. متفكران از زوایای مختلف همواره كوشیدهاند، پاسخی به این پرسش بدهند و منحصر به فیلسوفان، روانشناسان یا ادیبان نبوده است. 🔹به ویژه در دوره مدرن، این پرسش اهمیت و فوریت و ضرورت بیشتری یافته است. كما اینكه آلبر كامو میگوید این فوریترین و ضروریترین پرسش فلسفه است و اگر فلسفه نتواند به آن پاسخی بدهد دیگر به هیچ دردی نمیخورد. 🔸معمولا بخش عظیمی از جواب در فهم درست پرسش است، بنابراین ابتدا باید پرسش را به درستی درك كنیم. ویتگنشتاین توضیح میدهد كه گاهی با مسالهنما مواجهیم و نه خود مساله و اگر مساله را به خوبی تحلیل كنیم به جای آنكه مساله راهحلی پیدا كند، منحل میشود. 🔹همچنین دقت در پرسش از پاسخ هم ابهامزدایی میكند. چون برخی از پاسخها فقط به بخشهایی از پرسش میپردازند. من با توجه به نامه ویل دورانت به همعصران خود و «اعتراف» تولستوی 14 پرسش را درباره معنای زندگی استخراج كردم و برای اینكه به بحث انسجامی فلسفی بدهم، آنها را به 3 پرسش اساسی فرو كاستم: چرا باید زندگی كنم؟ چگونه باید زندگی كنم؟ همه اینها یعنی چه؟ ⚜️ @taammolat74
🌸شب و روز عرفه از ناب ترین لحظات تقویم ایمان و از زلال ترین قطرات چشمه توحید است.در دعای امشب یادمان دادند که به او پناه بریم از زوال نعمت و نزول بلا، از جهود و سرکشی بلا! هر باری که از مخلوقاتت بر دوش من است را بردار(حق الناس) و اجعل لی من امری فَرَجا و مخرجا و یُسرا.. و یقینت را بر جانم و امیدت را بر قلبم سرازیر گردان...
کاش همه مضطربان و سرخوشان ، مست شراب عرفه باشند...آنگاه از لابلای غوغای عالمگیر کرونا راه نجات دیده می شد.
در این لحظات نورانی ما را ازدعا فراموش نسازید.
#عرفه
#معنویت
#سفینة_النجاة
⚜ @taammolat74
↙️ #فرهنگ_شهرت
🔰ناموَرسازها را دریابیم
سلبریتی و فرهنگ شهرت در جامعه ایرانی
✍ احسان شاهقاسمی
🔸در خارج از ایران افراد کار و تلاش میکنند و هوادار سلبریتیها هم هستند اما اینجا ما کار نمیکنیم ولی دنبالکننده افراد مشهور هستیم. مثلاً صفحه بچه پولدارهای تهران چند صدهزار نفر دنبال کننده دارد.
🔹 یک مورد از نفوذ مخرب سلبریتیها، زلزله آبانماه سال ۹۶ کرمانشاه است که متأسفانه خیانت کردند. من نمیگویم همه خیانت کردند ولی باور کنید تعداد کسانی که خدمت کردند از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر بود. اکثر سلبریتیها رفتند و فقط با زلزلهزدگان عکس یادگاری گرفتند و یک روز هم آنجا نماندند و برگشتند.
🔸همین فرهنگ شهرت، عشق پولدار شدنِ یکشبه، توهم زندگی و زیست ایدهآل، ارزش قائل شدن روزافزون برای پول و این که پول را معادل خوشبختی میبینیم، تضادهای زیادی ایجاد کرده است.
🔹من واقعاً بهعنوان کسی که در اینستاگرام هستم و صفحه دارم میگویم از بستن آن خوشحال خواهم شد. چون شما میبینید برخی از سلبریتیها که در انتهای طیف سخیف بودن قرار دارند، توانایی ظهور در تلگرام و جمع کردن این میزان دنبالکننده را نداشتند. اینها محصول فضای اینستاگرام است.
🔸خودِ سلبریتیها چیز زیادی نمیدانند و معمولاً افراد باسوادی نیستند اما تیمهای نامورسازی که استخدام میکنند جزو بهترینها هستند. کسانی که به افراد میگویند چگونه بنشینند، چگونه حرف بزنند و چگونه واکنش نشان دهند. همه آن چیزی که شما میبینید برنامهریزی شده است.
⚜ @taammolat74
🔉 مناظره علمی
♨️ #اختصاصی
🔶 بررسی امکان امر دینی
🔸مناظره صوتی تلگرامی:
▪️حجت الاسلام محمدحسن وکیلی (استاد علوم دینی در حوزههای علمیه مشهد، معاون مؤسسه مطالعات راهبردی)
▪️دکتر بیژن عبدالکریمی (مدرس فلسفه، نظریه پرداز و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی)
🔹کانال تخصصی الاهیات اسلامی
⏰ ۱۷ تیر ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
abdolkarimi. vakili3.mp3
47.68M
🔉 مناظره علمی | بررسی امکان امر دینی
🔸مناظره صوتی تلگرامی:
▪️حجت الاسلام #محمدحسن_وکیلی
▪️دکتر #بیژن_عبدالکریمی
🔘 مناظره سوم
🔹پرسش از امکان امر دینی در جهان معاصر» تألیف بیژن عبدالکریمی دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است که در سال ۹۷ منتشر شد. واکنش محافل اندیشه به این اثر قابل توجه بود و از جمله این واکنشها میتوان به همایش دو روزهای اشاره کرد که در اواخر مهرماه ۹۸ در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد و بسیاری از چهرههای برجسته حوزه و دانشگاه به نقد تازهترین اثر عبدالکریمی پرداختند و همچنان نیز نقدهایی پیرامون این کتاب مطرح میشود.
🔗 لینک قسمت دوم:
🌐
https://eitaa.com/taammolat74/2269
⚜ @mahva_ir
⚜️ @taammolat74
🔰ابراهیم و آزمون بزرگ توحید
✍️ شهید مرتضی مطهری
🔸ابراهیم اعتمادش به امر خدا و تسلیمش در مقابل امر خدا تا آنجاست که یک امری که از نظر عقل و فکر او هیچ فلسفهای نمیتوانست داشته باشد، چون اعتماد داشت گفت من در مقابل امر خدا تسلیمم.
🔹موضوع، قربانی دادن است، از نظر اسماعیل جان خود را فدا کردن و از نظر ابراهیم فرزند را در راه خدا دادن، و از نظر مقام تعبّد و تسلیم یک موضوعی است که اصلًا برای ابراهیم هیچ توجیهی نداشت ولی با خود میگوید خدا گفته، چون خدا گفته من عمل میکنم.
🔸همین که ایندو اسلام خودشان را ظاهر کردند (اسلام یعنی تسلیم) یعنی پدر و پسر تا این اندازه نشان دادند که به دستور خدا اعتماد دارند، در مقابل موضوعی که از طرفی یقین دارند دستور خداست ولی از طرفی هیچ فلسفهای و توجیهی برایش نمیفهمند تسلیم هستند، دستور رسید که کافی است.
🔹خدا هم که واقعاً نمیخواست پدری به دست خودش پسرش را بکشد و بلکه یک سنتی بود که قبلًا انسانها را میکشتند و ابراهیم باید این سنت را نسخ کند. اما چطور این سنت را نسخ کند؟ اگر ابراهیم قبل از این قضیه این سنت را نسخ میکرد، مردم حق داشتند بگویند ابراهیم خودش ترسید، برای اینکه بچهاش را قربانی نکند گفت: انسان را قربانی کردن، دیگر ملغی!
💢ما از بندگان این را میخواهیم، ما از بندگان فداکاری در راه حق را میخواهیم، ما از بندگان تسلیم در راه حق را میخواهیم، بنابراین یک رکن عید قربان که ما مسلمین باید آن را عید بگیریم برای این است که یک یادگار و خاطره بزرگی از توحید دارد که نه تنها توحید فکری است، بلکه توحید عملی است.
⚜️ @taammolat74
🔰در جستوجوی آرامش
تقریری از داستان «ایمان ابراهیم»
✍️علیاشرف فتحی
🔸 «خدا هنوز نمرده است! آنچه قرار بود به مرگ دین ختم شود، به جای دینزدایی به جستجو برای یافتن اشکال جدیدی از حیات دینی منجر شده است. دینزدایی هرگز به پیروزی قریبالوقوع پادشاهی خِرَد منتهی نشد، زیرا انسان تنها با خِرد زنده نیست. اگر سنت دینی واقعا از بین برود تفاوت میان خیر و شر هم اعتبار خود را از دست میدهد. اگر فرهنگ حس دریافت #امر_مقدس را از دست بدهد، همه حسهای خود را از دست خواهد داد».
🔹اینها سخنانی است که لِشِک #کولاکوفسکی (2009-1927)؛ فیلسوف نامدار لهستانی و نویسنده کتاب مهم «جریانهای اصلی مارکسیسم» در مصاحبههای دهه پایانی عمر خود گفته است. او که در جوانی از فعالان کمونیست بود، به تدریج از از مرام مارکس سرخورده شد و اکنون او را به عنوان یک منتقد مهم #مارکسیسم میشناسیم. این گفتگوها را #خسرو_ناقد در کتاب «در جستوجوی معنای زندگی» گردآورده است.
🔸 #عید_قربان نه تنها یک عید بزرگ اسلامی است، بلکه ریشه در همه ادیان ابراهیمی دارد و دستکم در خلق یکی از مهمترین آثار فلسفی غرب نقش داشته است: ترس و لرز؛ نوشته سورن کییرکگور.
🔹او در این کتاب با پررنگ کردن نقش «ایمان» در داستان ایمان ابراهیم(ع) میگوید: «آن کس که #ایمان دارد، جاودانه جوان میماند. پس ستایش بر این داستان باد!». به باور کییرکگور، ایمان #ابراهیم فقط به زندگی اخروی نبود، بلکه به زندگی دنیوی و خوشبختی و سعادت اینجهانی نیز ایمان داشت. داستان باشکوه قربانی کردن ابراهیم، متألهان مسیحی را به واکاویدن مکرر داستان غریب و قریب «ایمان» برانگیخته است؛ ایمانی که اگرچه رابطه خصوصی فرد با خداست، اما زندگی او و جامعهاش را تحت تأثیر قرار میدهد.
🔸 داستان «ایمان ابراهیم» در #قرآن، ابعاد افزونتری هم دارد. علاوه بر داستان ذبح در سوره صافات، در آیه 260 سوره بقره نیز با پیامبری روبهرو هستیم که از خدا میخواهد زنده شدن مردگان را به او نشان دهد و در پاسخ به این پرسش که مگر ایمان نیاوردهای، میگوید: «بله ایمان دارم، ولی میخواهم قلبم آرامش یابد». گویا که اطمینان قلبی مرحلهای فراتر از ایمان است و ابراهیم به این مرحله نیز نائل میشود؛ اطمینانی که بیشک دستاورد ایمان است.
🔹 بشر امروز ناآرامتر از هر زمانی در جستجوی ایمانی است که به او اطمینان و #آرامش_قلبی دهد. اینجاست که ایمان ابراهیموار دغدغه جدیتری برای انسان امروز شده است.
💢عید قربان؛ جشن تقرب و نزدیکی ایمانی ابراهیم و فرزندش به خداست و شاید حامل این معنا که نه ایمان و نه اطمینان قلبی بدون تقرب جستن به خدا دریافت نمیشود؛ تقربی که آغازش برای مسلمانان با #عرفه و تلاش برای خلوتگزینی و شناخت خداست.
⚜️ @taammolat74
🔰عید قربان، عیدِ نفیِ آقازادگی
✍️ وحید جلیلی
🔸عید قربان، بر خلاف آنچه بعضی پنداشتهاند، اتفاقاً یکی از سیاسیترین اعیاد اسلام است و یکی از مهمترین شاخصهای جامعه دینی را به رخ میکشد. شاخصهای که اتفاقاً در جامعه امروز ایران هم محل بحث است.
🔹ابراهیم پس از آن که از فرزندش میگذرد و عملاً ثابت میکند دستور خدا را بر رابطه پدر_فرزندی ترجیح میدهد، به مقام امامت میرسد، «وَ إِذِ ابْتَلی إِبراهیمَ ربّه بِکلماتٍ فأتمهنّ قالَ إِنّی جاعِلُک لِلنّاسِ إِماماً » جالب اینجاست که ابراهیم میپرسد حالا که به این مقام رسیدم این اعتبار و جایگاه از طریق ژن به خانواده و بازماندگانم هم میرسد؟ «قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي »؟ و پاسخ میرسد که «قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمينَ»
یعنی: خیر، با آقازادگی نمیشود ادعای سروری کرد و اگر فرزند ابراهیم هم باشی و از موازین عدالت فاصله بگیری، حق نداری از اعتبار خانوادگی خرج کنی و در جایگاه تمشیت امور جامعه قرار بگیری. عید قربان، عید نفی آقازادگی و تاکید بر مناسبات عادلانه در سازماندهی جامعه دینی است.
🔸با این تفصیل، اتفاقاً نسبت عید غدیر و قربان هم آشکار میشود و نام گذاری «دهه ولایت» معنا و منطق روشنتری پیدا میکند. حکومت و جایگاه سرپرستی و رهبری جامعه، مبتنی بر عهدی ملکوتی است و به علی علیه السلام که عادلترین شخصیت امت است، «اختصاص» دارد که او هم ابراهیم دیگری است چرا که ده فرزندش یکی پس از دیگری به قربانگاه میروند و عملاً اثبات میکنند که در انجام رسالت الهی از مسموم ومقتول شدن ابایی ندارند.
🔹فرزندان رسول خدا از حضرت زهرا سلام الله علیها تا امام حسن عسکری علیه السلام به شهادت رسیدند تا خدا به فرشتگانش فخر کند که ببینید عهد مرا چه ظلم ستیزان فداکاری به دوش گرفتند. عید قربان عید امامت است و عید غدیر عید قربانی شدن و فداکاری برای اهداف مکتب.
⚜️ @taammolat74
🔰 پاسخ شریعتی به روشنفکرانی که خرده میگیرند قربانی چرا؟!
🔸نیمه روشنفکران بی درد و دل، خرده می گیرند که قربانی چرا؟ خدا چراخون را دوست بدارد؟ شگفتا ! شگفتا ! چرا نمی فهمند؟ این او نیست که خون می طلبد ، قربانی می خواهد، این عاشق استکه بدان سخت نیازمند است. می خواهد به او ، نه ، به خودش ،به دلش ،ایمانش ، نشان دهدکه :من اسماعیلم را نیز قربانی تو می کنم! نشان دهد که من در دوست داشتن ،در ایمانم مطلقم!
🔹مطلق! آری قربانی !عشق تشنه می شود، خون بایدش داد.سرد می شود،آتشش باید زد. گرسنه می شود، قربانی بایدش کرد. عشق با قربانی،با خون ، نیرو می گیرد ، زلال می شود، رشد می کند،پاک و بی لک می شود،گرم و نورانی می شود..... از هر چه جز خود زدوده می گردد، مجرد ، بی غشی ، صافی ، ناب !
و اکنون عید قربان است...!
⚜️ @taammolat74
📮 «...چارهای نیست جز اینکه بگوییم، سعودیها لیاقتِ ادارۀ این مشاهد را ندارند؛ «مدینه» و «مکّه» را باید از زیرِ نگینِ این حضرات بیرون کشید و دو شهرِ بینالمللیِ اسلامی اعلام کرد... چارهای نیست جز بینالمللی کردن این «مشاهد»؛ - مکه و مدینه و عرفات و منا- و اداره آنها را در اختیار هیئت مشترکی از نمایندگان ملل مسلمان گذاشتن و از اختیار عرب سعودی درآوردن و از محل درآمد حج، مخارجش را تأمین کردن و بهجای پلیس و شرطه سعودی، راهنما از هر ملتی گذاشتن؛ و جواز دادن به مراسم خاص هر یک از مذاهب و باج راه را برداشتن...»
✍️ جلال آل احمد
⚜️ @taammolat74
📘دانلود pdf | کتاب «خسی در میقات»
سفرنامه حج
✍️ جلال آل احمد
▫️یکی از ویژگیهای سفرنامه خسی در میقات موقعیت ویژهای است که جلال آل احمد با عقاید روشن فکری خود در آن پا گذاشته است. از نظر بسیاری از صاحبنظران این سفر به نوعی فصل تازهای از حیات آل احمد محسوب میشود.
▫️خسی در میقات کتابی است که این سفر را نه فقط از جنبهی زیارتی بلکه از زوایای مختلف به این سفر دارد و مسائل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاحتی و… را مورد توجه و تحلیل قرار داده است.
▫️خسی در میقات یک سفرنامهی ساده نیست که تنها از سفر یک نویسنده به مکه و مناسک حج بگوید، او از تجربههای خودش در این سفر، محرم شدن و کشف نیروی ایمان و معنویت سخن گفته است و بیقراریهای خودش را روایت میکند.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
KhasiDarMighat.pdf
1.92M
📘#دانلود_pdf | کتاب «خسی در میقات»
✍️ #جلال_آل_احمد
🔸جلال در این سفرنامه از نگرش خودش دربارهی حاجیان و انگیزه های درونی آنها می نویسد. او مشتاق است زائران را بشناسد و انگیزههای درونیشان برای آمدن به این سفر را بداند.
🔹برای او این سوال وجود دارد که این زائران خانهی خدا به انگیزهی سنت راه خانهی خدا را در پیش گرفتهاند و از هر گوشهی دنیا به این سرزمین مقدس آمدهاند یا ایمان و احساسی واقعی آنها را به سرزمین وحی کشانده است.
🔸آیا آنها به قصد کشف حقیقتی به مکه سفر کردهاند یا این سفری است که تنها فکر میکنند باید انجام دهند. او میخواهد بداند در این سرزمین چه اتفاقی رخ میدهد.
⚜️ @taammolat74
🔰 شیخ فضل الله و عدالت اسلامی
✍️علی ابوالحسنی
🔸شیخ فضل اللّه وجه عقلانیت و افراط ستیز جنبش مشروطیت است. در مقابل تقی زاده که وجه افراط گری و احساسات زدگی آن است و فرق شیخ با نائینی و آخوند خراسانی این است که آنان در فضای از معاشقه با آرمانیهای بلندشان سیر می کردند و شیخ لبه تیز شمشیر واقعیت را بر گردن خودش احساس می کرد. او رهبری بود که نبض زمان و جنبش را در دست داشت و متناسب با شرایط و مقتضیات و محذورات عمل می کرد.
🔸برای شیخ و یارانش این سوال مطرح بود: چرا و چگونه استعمار بریتانیا این همه برای استقرار مشروطه دل می سوزاند و انگلیس بساط تحصّن به پا می کند. این برای او جای سوال بود. شیخ فضل اللّه, هیچ گاه استبداد را نمی خواست و همواره در پی مهار استبداد و تحقق عدالت اسلامی بود.
🔹استبداد همچنان که باید تعریف دقیق و شفاف در ذهنیت تاریخی ما ندارد. استبداد, لزوماً, ظلم و جور نیست. حتی اولیای امور در نظام استبداد, مثل امیر کبیر و قائم مقام هم می توانند گرایشهایی عدالتخواهانه داشته باشند. استبداد یک نظام است, نظامی که اولیای امور بر اساس عقل و تجربه شخصی و احیاناً امیال و غرایز نفسانی عمل و کشور را اداره می کنند و عدالتخانه, مفهوم حداقلی مشروطیت, مرحله گذار و مشروطه به معنای مفهومِ به اصطلاح حداکثری آن, می خواهد بیاید عقل و تجربه شخصی و این امیال و اغراض را کنار بگذارد. و جای آن, امر و تجربه جمعیِ قانون مند را جایگزین کند.
⚜️ @taammolat74
🔰نقش غربزدگی در نهضت مشروطه
📍در این ۵۰، ۶۰ ساله آخر که سر و کله نفت پیدا شده است و ما باز چیزی به عنوان علت وجودی یافتهایم بر اثر همین زمینه چینیها و سوابق دیگر آبها چنان از آسیاب افتاده که سرنوشت سیاست، اقتصاد و فرهنگمان یکراست در دست کمپانیها و دولت های غربی حامی آنهاست و روحانیت نیز که آخرین برج و باروی مقاومت در قبال فرنگ بود از همان زمان مشروطیت چنان در مقابل هجوم مقدمات ماشین در لاک خود فرو رفت و چنان در دنیای خارج را به روی خود بست و چنان پیله ای به دور خود تنید که مگر در روز حشر بدرد، زیرا قدم به قدم عقب نشست.
در ادامه بخوانید 👇👇👇
⚜️ @taammolat74