eitaa logo
تاملات
725 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
340 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰داستان کنکور و کرونا؛ خوب شد ما المپیک را برگزار نمی‌کنیم! ✍️مصطفی داننده 🔸کنکور و کرونا هم مثل باقی ماجراها در این کشور تبدیل به یک داستان کش‌دار شد. قالیباف به عنوان رییس مجلس در مورد کنکور گفته است:« نگران رعایت نشدن پروتکل‌های دقیق بهداشتی در کنکور سراسری هستیم، متاسفانه به وعده‌های داده شده در برگزاری کنکور دکتری عمل نشد. بنظر می‌رسد تعویق زمان کنکور تا گذشتن از دوران پیک کرونا و خنک‌تر شدن هوا که امکان استفاده از ماسک بمدت چند ساعت را میسر کند، ضروری باشد.» 🔹از آن سو رییس سازمان سنجش می‌گوید:« برخی با اظهارنظر کنکوری دنبال جمع‌ کردن فالوئر هستند .کنکور بیشتر یک موضوع جذاب اجتماعی و سیاسی شده .ما یک میلیون نفر را زیر یک سقف جمع نمی‌کنیم بلکه در ۲۸۰۰ حوزه پخش می‌شوند .وزارت بهداشت به کنکور دکتری نمره قبولی داد.» 🔸حضرات حواستان هست در مورد سرنوشت دانش آموزانی صحبت می‌کنید که یک سال از عمرشان را پای تست زدن گذاشته‌اند. نمی‌گویم درس خواندن که کنکور با درس خواندن حاصل نمی‌شود. موسسات کنکور با فرمول‌هایی خاص به بچه‌ها یاد می‌دهند چگونه به جواب تست‌ها برسند بدون اینکه مسئله مطرح شده را یاد گرفته باشند. 🔹دانش آموزان تمام این مدت با استرس شب‌های خود را روز و روزهای خود را شب کرده‌اند. آنقدر از دانشگاه و اینکه تنها راه موفقیت رسیدن عبور از در دانشگاه است، شنیده‌اند که کنکور برای‌شان بزرگ‌تر و مهم‌تر از کرونا شده است. 🔸حالا یک عده به به خاطر دعواهای سیاسی خودشان به اسم کنکور به جان هم افتاده‌اند. واقعا تصمیم گرفتن اینقدر سخت است؟ برای یک بار هم که شده تصمیم بگیرید و مردم را از این کلافگی و سردرگمی نجات دهید. 🔹اگر قرار نیست کنکور برگزار شود، راست و حسینی به مردم بگویید و اگر هم تصمیم به برگزاری کنکور است خیلی راحت با سینه ستبر از تصمیم خود دفاع کنید و چرایی رای خود را به مردم بگویید. 🔸واقعا این بچه‌ها توان کشیدن این همه استرس را ندارند. هر روز یک حرف می‌شنوند. یکی از پشت تریبون مجلس یک حرف می‌زند، دیگر در دولت یک چیز می‌گوید، ستاد ملی مقابله با کرونا مسائل دیگر را مطرح می‌کند و کنکوری‌ها می‌مانند این وسط که چه کنند. 🔹استرس این دانش آموزان به خانواده‌ها هم منتقل می‌شود. آنها که قطعا به واسطه کرونا و وضع بد اقتصادی دچار نگرانی و سردرگمی هستند و نمی‌دانند چه آینده‌ای انتظار آنها را می‌کشد، حالا باید شبانه روز اخبار را در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری بالا و پایین کنند تا متوجه داستان کنکور و کرونا شوند. 🔸ژاپن و کمیته بین‌المللی المپیک در مورد المپیک 2020 به سرعت تصمیم گرفتند و اجازه ندادند، کشورها و ورزشکاران در هول و ولای المپیک باشند. المپیکی به آن وسعت و سرمایه‌گذاری حالا ما در یک کنکور که یک مسئله داخلی است مانده‌ایم و هر روز یک حرف می‌زنیم. 🔹واقعا خوش‌به‌حال ورزشکاران جهان که ما المپیک را برگزار نمی‌کنیم و گرنه آنها هر روز باید تمرین را برقرار یا تعطیل می‌کردند چون هر روز نظر ما در مورد برگزاری مسابقات عوض می‌شد. ⚜️ @taammolat74
🔰 غدیر ظهور مدیریت اجرایی دین ✍️ اصغر طاهرزاده 🔸درست است که دين يک باور قلبي است ولي تا ريزترين زواياي اجتماع حضور دارد و به همين جهت بايد رهبري جامعه اسلامي را کسي به عهده بگيرد که با تمام زواياي دين آشنايي کامل داشته باشد و بر اين اساس است که در غدير تأکيد شد بايد رهبري جامعه اسلامي را بعد از پيامبر(ص) علي(ع) به عهده بگيرد تا روح اسلام در نظام اجتماع جاري باشد. 🔹اين‌كه ملاحظه مي‌شود ادارات ما با الگوهاي غربي اداره مي‌شوند و فقط در مساجد ما نبوت و امامت بحث مي‌شود، نشانه‌ي نظام اجرائي بدون امامت است. جامعه‌اي كه دين تا عمق زندگي فردي و اجتماعي‌اش حضور ندارد به علي(ع) اقتدا نكرده و جامعه‌اي كه علي ندارد، نبوت و شريعتش هم نمي‌تواند نقش خود را در جامعه عملي کند . 🔸انقلاب اسلامي براساس همين عقيده پديد آمد که مناسبات جامعه را از غرب‌زدگي بيرون آورد و پايه‌گذار مدينه‌اي باشد که غدير بدان اشاره دارد و درصدد است عالم جديدي تأسيس کند که مناسبات آن مطابق حکم خدا باشد...اگر امروز جهان اسلام اين‌چنين زير ضربات استکبار جهاني خردشده است به جهت آن است که به غدير پشت کردند. 🔹هنوز عده‌‌اي تحت تأثير فرهنگ غربي، تغيير بر مبناي انقلاب اسلامي را محدود به تغيير سياسي مي‌دانند و نمي‌خواهند نظام اسلامي، معادلات و مناسبات و علوم انساني ما را که تحت تأثير غرب است بر هم بزند، اين‌ها تصور نمي‌کنند عالَمي غير از عالَم غرب بايد وجود داشته باشد، در حالي که انقلاب اسلامي با توجه به فرهنگ غدير آمده است تا عهد فراموش‌شده‌ي جهان اسلام از غدير را احيا کند. ⚜️ @taammolat74
🔰 جریان تحریف ✍️ محسن مهدیان 🔸رهبر انقلاب فرمودند جریان تحریف شکست بخورد شکست تحریم قطعی است. این تعبیر یعنی جنگ اقتصادی نیز بهانه ای است برای جنگ ذهنی. جنگ ذهنی هدفش چیست؟ مردم برای هیچ حرکت و اصلاحی اقدام نکنند. چطور ممکن است؟ اینکه از راه طی شده ۴۰ ساله پشیمان شوند و آینده را سیاه و تلخ ببینند. غایت جنگ ذهنی یا ادراکی "پشیمانی از گذشته" و "ناامیدی از آینده" است. 🔹 اما ۱۰ گونه در جریان تحریف سهم دارند، البته بجز سهم "مخاطب" و "مسوولین": 1️⃣ افرادی که قلب واقع می کنند. دروغ می گویند مثل آب خوردن؛ روشن است و عبور می کنیم. 2️⃣ افرادی که بزرگنمایی می کنند. آنچه می گویند کذب نیست، اما فراتر از اندازه خودش است. 3️⃣ افرادی که جای اصل و فرع امور را عوض می کنند. امر فرعی را جای اصلی جا می زنند. 4️⃣ فقط سیاهی ها را می بینند و حاضر نمی شوند دارائی ها و فضائل را به زبان بیاورند. 5️⃣ فضائل را یا کتمان می کنند یا کوچک به حساب می آورند و یا به تمسخر می گیرند. 6️⃣ مخاطب را بمباران سیاهی می کنند. هجمه خبرهای تلخ، تصویر سیاه می سازد. 7️⃣ ضعف ها را تعمیم می دهند. خطا را در جزءمی بینند وبه کل نسبت می دهند. 8️⃣ با تلخی ها سلفی می گیرند. کسانی که حیات شان در سیاهی ها است و شهرت می گیرند، جریان تحریف اند. 9️⃣ بت من می شوند. کسانی که تلاش می کنند نشان دهند همه از جمله حکومت خواب است و تنها آنها قهرمان اصلاح هستند. 🔟 هیجان سازها. غوغاسالارهایی که با تحریک احساسات مخاطب اجازه نمی دهند عقل مخاطب منطقی مسائل را تحلیل کند. 💢 مخاطبی که کورکورانه محتوای دیگران را لایک و ریشیر و ریتوئیت می کند و متن و خبر بدون بررسی از این گروه به آن گروه می برد در این جریان وارونه نما سهم دارد. 💢 مسوولین با پنهان کاری زمینه ساز جریان تحریف هستند. همچنین مسوولی که مردم را جهت پاسخگوئی و روشنگری به حساب نمی آورد بیرق دار جریان تحریف است. ✅ خلاصه تصور نکنیم جریان تحریف فقط آنسوی آب هاست. ⚜️ @taammolat74
🔰 نقادی در نسبت با جریان تحریف ✍️ امیررضا مافی 🔸قطعا باید مدام نواقص و ضعف‌ها را بیان کنیم، با جدی‌ترین شکل ممکن نقد کنیم و تا پایان پیگیری نماییم، اما «» کار دیگری می‌کند. رسانه‌های خارجی که تکلیفشان مشخص است و اصلا وظیفه دارند که واقعیت موجود را در بدترین شکل ممکن تحریف نمایند. 🔹روی سخن‌ام با دوستان داخلی است: آن‌ها که نقد را تبدیل به تسویه‌حساب سیاسی می‌کنند و مدام با دو قطبی کردن فضا، سعی در سیاه‌نمایی رفتار رقیب می‌کنند. ما اگر گرفتار دوقطبی‌های هیجانی شویم و سیاست‌زده با امور برخورد کنیم، قطعا وارد جریان تحریف می‌شویم و این قطعا با نقد وضع موجود متفاوت است. 🔸اگر واقعیات موجود تحریف شود، کل این کشتی آسیب خواهد دید و امکان رسیدن به ساحل امن،ممتنع خواهد شد. نقد و نهی از منکر قطعا ضامن سلامت و بقای جامعه و حاکمیت است، اما نادیده گرفتن معروف،نهی از منکر را بی‌اثر خواهد کرد. برای رستن از جریان تحریف،باید تمام واقعیت را بی حب و بغض بیان کرد. 🔹که شرط تحقق این امر، حلقه‌ی مفقود امروز جامعه‌ و سیاست ما یعنی است، اخلاقی که مبنای اساسی آن خواهد بود.از طرف دیگر برای قرار نگرفتن در جریان تحریف، دیدن همه جانبه‌ی امور و تقلیل ندادن مفاهیم به مصادیق است که انگیزه‌ی غیر سیاسی و غیر مادی قدرتمندی را می‌طلبد. ⚜️ @taammolat74
🔰رسانه به مثابه توپ جنگی ✍️ باشگاه استراتژیست جوان 🔸 [cognitive war] منازعه‌ای است که بر سر فتح سرزمینی به اسم «شناخت» در رقیب، حریف و دشمن رخ می‌دهد. این جنگ به مانند هر جنگ دیگری دارای دکترین، سازمان رزم، سلاح و…. مقتضی خود می‌باشد. همواره گفته شده است که تکنیک‌های مختلف در کنار یک دیگر تاکتیک‌ها را تشکیل می‌دهند و تاکتیک ها جزوی از استراتژی هستند. در کارکرد استراتژی، تسلط بر تاکتیک‌ها بسیار پر اهمیت است و این قاعده در جنگ شناختی نیز شامل استثنا نمی‌شود. 🔹تمام ابزارهایی که با آن می‌توان شناخت انسان از یک پدیده را مورد تاخت و تاز قرار داد، در جنگ شناختی به عنوان یک سلاح مطرح می‌شوند. کلاس درس، سخنرانی، فیلم، رسانه و…. همه سلاح‌های جنگ شناختی هستند. در این جنگ فرض بر ایجاد نا‌آگاهی نیست، بلکه صحبت بر سر ایجاد آگاهی، شناخت و آموزه مطلوب خود در پنج لایه خود، شریک، حریف، رقیب و دشمن است که در واقع هدف، کاشت بذر شناخت مد نظر در ذهن و قلب مخاطب است. 🔸گاهی نیز ممکن است قصد ایجاد یک شناخت غلط در تفکر و محاسبات طرف مقابل را داشته باشید و یا او در چنین نیتی باشد که در هر دو صورت جهل ایجاد می‌شود. در واقع جهل عدم شناخت نیست، بلکه شناخت غلط نسبت به یک پدیده را «جهل» می‌گویند. لذا دشمن همواره در پی کاشت جهل در ذهن شماست و شما مانع آن با جنود عقل می‌شوید که این تقابل، منازعه‌ای را رغم می‌زند به نام «جنگ شناختی». 🔗 برای مطالعه کامل این مقاله به لینک ذیل مراجعه کنید: 🌐 http://ystc.ir/?p=17551 ⚜️ @taammolat74
🔰تاملی بر شبهات کرونایی سیدکمال حیدری 🔸 مدرس حوزه که مدتی است با آراء و اندیشه‌های متفاوت خود موجب شده که رسانه‌ها به او توجه کنند و حتی مطالب او در کانال‌ها و سایت‌های سیاسی و ضددین ترویج می‌شود. ایده محوری ایشان «» است. ایشان را می‌توان یکی از چهره‌های اصلی به شمار آورد. او معتقد است که در این راه، باید محوریت را به سمت قرآن برگرداند. می‌گوید که تاکنون محور مباحث دینی حول مدار روایات می‌گشته است؛ این مدار باید تغییر کند و قرآن به مرکز و محوریت تأملات دینی بازگردد. 🔹چندی پیش نیز در طی سخنانی با موضوع «تبیین نقش ، دعا و توسّل در مواجهه با کرونا» بار دیگر مسائلی را طرح نمود که واکنش‌های زیادی را برانگیخت و موجب شد تا انتقاداتی را به ایشان داشته باشند. حجت الاسلام و از جمله افرادی بودند که به صورت عالمانه و دقیق به نقد سخنان ایشان پرداختند. کمال حیدری شبهاتی را در باب فهم دین، عدم امتیاز اسلام نسبت به سایر ادیان، عدم توانایی اسلام نسبت به مدیریت جهان و نیز ناتوانایی امام زمان(عج) در حل مشکلات بشر بیان کردند. 📍به نظر رسید که خوب است امروز، به این مساله بپردازیم. از آنرو که نقد یک جانبه صورت نگیرد و منطق گفتگو علمی این مساله را ایجاب می‌کند، اصل سخنان کمال حیدری را نیز در اینجا قرار می‌دهیم. 📩دوستان نیز می‌توانند نکات خود را نسبت به این مساله برای کانال ما ارسال کنند. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
🔉 سخنرانی 🔶 تبیین نقش مهدویّت، دعا و توسّل در مواجهه با کرونا 🎙سید کمال حیدری دیدگاه ایشان نسبت به مساله مدیریت اسلامی و نقش امام زمان و حوزه علمیه ⏰ ۵ مرداد ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 تبیین نقش مهدویّت، دعا و توسّل در مواجهه با کرونا 🎙 سید کمال حیدری 🔹 تبیین دو نظریه درباره نقش امام زمان (علیه السلام) در عصر غیبت 🔹 تفکیک بین اصل "دین" و "فهم عالمان" از دین 🔹 تفاوت بین نقد دین، و نقد برداشت عالمان از دین! 🔹 ردّ نگرش علامه مجلسی و محدث نوری درباره ملاقات با امام زمان ع 🔹نظر امام خمینی درباره اعتبار کتاب های محدث نوری 🔹جایگاه توسّل در زندگی انسان و بیان نگرش صحیح به آن 🔹آیا طبّ اسلامی وجود دارد یا خیر؟! 🔹فلسفه طرح سؤال و رابطه آن با رشد عقل انسانی 🔹 تاثیر اندیشه های ابن عربی و ملاصدرا در تامین مبانی حوزه های علمیه ⚜ @taammolat74
🔰 نقدی بر سخن اخیر سید کمال حیدری ✍️ حجت الاسلام خسروپناه 🔘 بخش 1 از 3 🔸چندی پیش کلیپی از جناب استاد سید کمال حیدری برای بنده فرستادند که متضمن نقد علم جدید و کارکرد اسلام و تشیع و دربردارنده نقد اثر دعا و توسل و وجه امتیاز مکتب اهل بیت بود. پاسخی خدمت دوستان فرستادم و جمعی درخواست انتشار آن را کردند. 1️⃣ اولا قصه کرونا و دامن گیری جهان، قصه جدیدی نیست. بشر در طول تاریخش همیشه با بیماریهای جهان شمول مانند وبا و حصبه و غیره درگیر بوده وگاهی نیمی ازجهان را به آغوش مرگ می کشاند.عقلانیت و دینداری بشر باعث می شد که با امید به زندگی ومایوس نشدن فعالیتهای علمی را انجام بدهد و بیماران را نجات دهد. بی شک بشر دراین پدیده شوم باموفقیت بیرون خواهد آمد و نباید به سرعت قضاوت نادرست کرد.تحقیقات کنونی عقلا و متخصصان حکایت از توفیقات علمی و پژوهشی و تکنولوژیکی در درمان کرونا دارد. 2️⃣ ثانیا این تصویری که ازغرب می دهد که ادعای خدایی می کند مربوط به قرن نوزدهم و نیمه اول قرن بیستم است ودانشمندان غربی نیمه دوم قرن بیستم با تاثیر پذیری از نیچه توانستند جریان پست مدرن را پدید آورند ونقد عقلانیت ابزاری و عقلانیت خودبسنده غرب راامثال هایدگر و هوکهایمر و هابرماس و دیگران داشته اند و غرب کنونی به هیچ وجه ادعای خدایی نمی کند و به معنویت و عبودیت گرایش زیادی پیدا کرده است. اینگونه سخنان غیر تخصصی درباره غرب ناشی از عدم اطلاع از غرب معاصر است‌.البته حوادثی مانند کرونا بر تواضع انسان معاصر می افزاید ونیازمندیش به خدای سبحان را بیشتر آشکار می سازد.‌ ⚜️ @taammolat74
🔰 نقدی بر سخن اخیر سید کمال حیدری ✍️ حجت الاسلام خسروپناه 🔘 بخش 2 از 3 3️⃣ ثالثا مطلب ایشان درباره اسلام وتشیع به یک بحث کلیدی برمی گردد که انتظار ما از دین چیست؟ آیا کسی ادعا کرده که وظیفه دین درمان وبا و حصبه و کرونا است تا بعد به قرائت رسمی از دین خرده گرفته شود. ادعای طب نقلی درمانگر همه بیماریها،یک ادعای شاذ است نه قرائت رسمی از اسلام و تشیع. آری دین به ما سبک زندگی سالم راپیشنهاد می دهد هر کسی گوش دهد وعمل کند زندگی سالم خواهد داشت. احکام مربوط به خوردن و آشامیدن،نسخه تجربه پذیر موفق اسلام است که صدها تحقیق در باب آن انجام شده؛ حال مسلمانان جهان از جمله ایران بدان اعتنا نمیکنند و دچار ده ها بلیه در زندگی می شوند؛ آیا مقصر، اسلام و عالمان دین است یا مشکل از سبک زندگی نادرست ما است. این یک مغالطه جدی است که رفتار نادرست دینداران را به دین یا عالمان از دین نسبت می دهند و منشا بی اعتقادی به فرمایشات معصومین علیهم السلام می گردد. سبک زندگی فست فودی و رعایت نکردن در روابط شرعی و دهها رفتار نادرست که متاسفانه گاهی در جوامع اسلامی بیشتر از جوامع غربی است دلیل بر نادرستی اسلام و تشیع و مطالب گهربار اهل بیت علیهم السلام نیست. علت عقب ماندگی چند قرن اخیر جوامع اسلامی هم معلول فقدان عقلانیت اسلامی است که متاسفانه به لحاظ تاریخی بدان مبتلا بوده ایم. مگر در قرنهای سوم تا ششم و قرنهای دهم و یازدهم که عالمان بزرگی چون فارابی ‌و زکریای رازی و ابن سینا و سهروردی و خواجه نصیر تا شیخ بهایی مسلمان و اهل بیتی نبودند پس چگونه توانستند دانشهایی را تولید کنند که الگویی برای جهان غرب گردید وتوانست غرب قرن سیزدهم را متحول سازد وزمینه رنسانس در اواخر قرن پانزدهم رافراهم نماید. ⚜️ @taammolat74
🔰 نقدی بر سخن اخیر سید کمال حیدری ✍️ حجت الاسلام خسروپناه 🔘 بخش 3 از 3 خداوند سبحان به بشریت عقل و وحی داده است؛هر گاه از هر دو درست استفاده کند سعادت نصیبش می شود و الا به شقاوت می انجامد.نه عقل جای وحی را تنگ کرده است و نه وحی جای عقل را. 4️⃣ رابعا این بزرگوار چه نسخه ای برای کرونا دارد که بتواند درمانش کند حمله های خام و ناپخته کار راحتی است سخن ایجابی ایشان کجاست.ظاهرا این ادبیات نقادانه غیر مدللانه وخام اندیشانه وشبهه افکنانه،یک مدل جدیدی روشنفکر مآبانه است که تنها اعتقادات مردم را آسیب می زند. 💢خلاصه سخن آنکه: دلایل عقلی ونقلی بر این مطلب دلالت دارد که وحی الهی آمده است تا با کمک عقل و تجربه دنیایی را آباد کند که سعادت آخرت را به همراه داشته باشد.انتظارات آبادانی دنیا از وحی بدون عقل و تجربه ادعایی نادرست است و هیچ عالم دین معتبری چنین نگفته است و از طرفی عقل و تجربه منهای وحی الهی دنیای پیشرفت را با ده ها بحران معاصر مانند بحران هویت و بحران محیط زیست همراه میکند.اصولا تفکیک دنیا از آخرت نامعقول است چون دنیا وآخرت دو ساحت یک واقعیت هستند و وقتی دین برای آخرت باشد و از طرفی دنیا وآخرت پیوند وثیقی داشته باشند پس نمی تواند دین بادنیا کاری نداشته باشد.احکام خوردنیها و آشامیدنی ها،نمونه ای از سبک زندگی اسلامی است. امیدوارم این بزرگوار که سالها درخدمت دفاع از اهل بیت برآمدند وشبهات نامعقول وهابیت را پاسخ دادند درمسیر دفاع حکیمانه از مکتب اهل بیت پیش بروند و اگر هم شبهه ای در ذهن دارند باحلم به شنیدن و خواندن جوابها اقدام نمایند.توفیق همگان ازجمله نگارنده مسکین را از هادی مطلق خواستارم. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 نقد سخنان کرونایی جناب سيد کمال حيدری 🎙احمدحسین شریفی پاسخی عالمانه به برخی شبهات و ادعاهایی است که کمال حیدری با تحليل ويروس کرونا مطرح کرده‌اند ⏰ 12 مرداد ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 نقد سخنان کرونایی جناب سيد کمال حيدری 🎙احمدحسین شریفی 🔹سید کمال حیدری در سخنرانی خود، ادعاهایی از جمله ناتوانی قرائت رسمی دين، عدم امتياز اسلام و تشيع نسبت به ساير اديان مذاهب، طلان ادعای توانايی اسلام بر اداره و مديريت جهان، ناتوانی امام زمان نسبت به حل مشکلات بشر را مطرح می‌سازند که آقای شریفی عالمانه و دقیق به این ادعاها پاسخ می‌گوید. 🔹 ایشان در آخر سخنان خود جناب سيدکمال حيدری را دعوت به مناظره یا گفتگوی علمی می‌کنند و امیدواریم که آقای کمال حیدری نسبت به این امر پاسخ مثبت بدهند. و جامعه علمی ما شاهد يک مناظره جدی در اینباره باشد. احمدحسین شریفی دانشیار گروه فلسفه مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی هستند. ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @ahmadhoseinsharifi
🔰 نقدی بر دیدگاه‌های سیدکمال حیدری ✍️ صادق گودرزی 🔸ایشان یک جریان فکری نیست، فقط یک شخصیت است که مورد اقبال جریان روشنفکری و رسانه های مخالف نظام حوزوی و سخت ادعای تحول / نظریه پردازی/ آزاد اندیشی دارند. 🔹در کل چون آقای حیدری دنبال مباحث معرفتی بودن برایم جذاب بودن و به یکی از طرفداران ایشون تبدیل شده بودیم و حتی از نقدهای شخصیتی و بی دلیل گله مند بودیم. و خیلی خوشحال بودم ایشان اعلام کردن حاضر به پاسخگویی به مخالفین هستند اگر کسی وارد بحث بشوند بی پاسخ نمی گذارند. اما نقدهای که توسط اساتید سطح عالی حوزوی بود بی پاسخ ماند! چرا میگویم استاد سید کمال زیر بار مناظره شانه خالی می کند روش ایشان چنین است ایشان مرجع است و علامه ! 🔸باید جسارتا عرض کنیم این و علامه نامی فقط مربوط به دفتر ایشان است ایشان در حد یک مدرس مطرح قم است! نه جامعه مدرسین نه موسسات فلسفی کلامی قم، ایشان را صاحب نظر نمی دانند بله یک مدرس علوم دینی هستند که به لطف پول‌های مقلدین عربی تریبون انتشار مطالب را دارند و خیلی های دیگر هستند که اگر این امکانات مادی داشتند از ایشون معروف تر و مطرح تر میشوند . 🔹درس ایشان هم از خلوت ترین دروس اساتید معقول مطرح قم است که بیشتر افرادی که گرایش به روشنفکری یا افرادی که گمان میکنند و یا مشکل با نظام حوزوی دارند جای بهتر و آغوشی باز تر جمع ایشان پیدا نکردند. 💢این را ایراد نگیریم بگذریم : چرا دفتر ایشان (موسسه ) امام جواد نقدها را پنهان می کنند؟! مناظره خلاف اصول علمی است. باشد بهانه سخت نگیریم (چرا این آقایان در جلسات پرسش پاسخ و نظریه پردازی شرکت نمی‌کنند! ) آیا خارج شدن از موسسه و جمع بادیگاردها و جو نظامی و سخت گیرانه دفترتان هم همینطور است ؟؟ و مانند دادگاه گوشی ها رو ضبط می کنند! 🔸چطور پاره از مباحث تلگرامی با چند طلبه جوان را میخواهند چاپ کنند در کتاب جواز تعبد ( اعتراف آقای صفابخش ادمین کانال و مدیر دفتر ایشان ) اگر بحث بد است چرا به پیوی طلاب که مبانی دستشان نیست و کمی تمایل نشان می دهند می روند و شب روز سعی در جذب او دارند نکند بحث و گفتگو فقط با منتقدهای سرشناس اشکال و ایراد دارد! 🔹به این آقایون در یک انتقاد میگویم حداقل مناظره نمی‌کنید نقد ها و اشکالات فضلا را پنهان نکنید و پاسخگو رسمی باشید. حداقل یک نماینده دفتر ایشان معرفی کند تا در بحث عیار نقد ها روشن شود و ثابت بشود مبانی‌تان قابل دفاع است. ⚜️ @taammolat74
📘دانلود pdf | سومین شماره نشریه خردورزی ♨️ ویژه‌نامه الاهیات کرونا 🔸سومین شماره نشریه خردورزی با موضوع «الهیات کرونا؛ ظرفیت سنجی الهیات توحیدی در بحران کرونا» با تمرکز بر مباحث نظری اندیشه‌ای ویژه الهیات توحیدی در بحران کرونا، دارای بخش‌هایی شامل گفتگو، گزارش ویژه و یادداشت برای استفاده فرهیختگان در فضای مجازی منتشر گردید. 🔹«» در شماره سه خود به «تقابل الهیات توحیدی و لیبرالی»، «تعامل علم و دین»، «سینمای راهبردی غرب در بحران کرونا» و «جریان‌شناسی الهیات توحیدی» پرداخته است؛ و همین‌طور به بهانه بحران کرونا ابعاد مختلف جایگاه دین را در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی مورد کناکاش داده است. 🖌 هیئت تحریریه: سید حسین امامی، سعید مهدیان، میلادپور عسگری، محسن مومنی، عرفان خلیلی، مجید رحیمی ⏰ مرداد 1399 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
الهیات کرونا -مرداد-فکرت.pdf
11.34M
📘دانلود pdf | سومین شماره ♨️ ویژه‌نامه الاهیات کرونا 🔸ورشکستگی و خشونت نئولیبرالیسم با کرونا آشکار شد،اهداف سینمای راهبردی غرب در کرونا، کرونا، فرصتی برای دعوت جهان اسلام به همبستگی، در قضیه کرونا، نصرت الهی شامل حال ملت ایران شده است 🔹بهانه کرونا نگاهی دیگر به فیلم شیوع، دوگانه پنداری کرونایی و تأملات فلسفی درباره کرونا، جلوه‌های هنر در بحران بشری، کرونا و مناسک دینی، نگاه تعاملی به مسأله علم و دین و عقلانیت شیعی در مواجهه با بحران اجتماعی از مطالب این نشریه است. 🔗 لینک دانلود: 🌐 http://fekrat.net/?p=1269 🌐 mehrnews.com/xSr2q ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @fekrat_net
♨️ بازنگری برنامه سختانه 🔸«هاردتاک» به معنی «گفتگوی سخت» نام برنامه‌ تلویزیونی و رادیویی در BBC است که شامل مصاحبه‌های عمیق با شخصیت‌های مختلف و خبرساز است. برنامه‌ای که مجریان آن سابقه خبرنگاری هم داشته‌اند. در سلسله برنامه‌های هاردتاک مهمانان زیادی از جمله روسای جمهور آمریکا مهمان شده‌اند که گفتگوهای داغ و سختی را به وجود آورده‌اند. 🔹این برنامه چالشی تاکنون الهام بخش برنامه‌های زیادی شده‌است. در کشور ما نیز برنامه‌های مختلفی با ادعای یک گفتگوی داغ و سخت ساخته شدند مانند برنامه «» با اجرا «رضا رشیدپور» که روی شبکه اینترنتی آپارات قرار می‌گرفت. از جمله اینها برنامه «» با اجرای «» است که با ادعای «هاردتاک» در سال 96 از تلویزیون پخش شد. برنامه‌ای که حتی نام آن نیز نوعی ترجمه شده همان برنامه شبکه BBC است. برنامه‌ای که موافقان و مخالفان زیادی دارد. 🔸 در این برنامه دخانچی با اهل تفکر و ژورنالیست‌های اندیشه‌ورز گفتگو می‌کند و به نظر می‌رسد مطالبی که ارائه می‌دهد می‌تواند برای اهل اندیشه مفید باشد. چیزی که شاید به تعبیری بازجویی علمی شناخته شود. چیزی که بعدها به صورت معتدل‌تری در قالب برنامه شوکران فضلی‌نژاد شاهد بودیم. 💢اینک در کانال تاملات بنا گذاشته شد که هر دوشنبه، یک قسمت از این برنامه را بازنگری کنیم و صوت این برنامه را در اختیار دوستان قرار می‌دهیم. ⚜️ @taammolat74
🔉 گفتگو 🔶 موضوع | گفتگو با محمد قوچانی برنامه تلویزیونی سختانه (هاردتاک) قسمت نخست ⏰ ٩ آذر ١٣٩٦ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 گفتگو 🔶 موضوع | گفتگو با برنامه تلویزیونی (هاردتاک) قسمت نخست 🔹روزنامه نگار حرفه ای هستم، نه به این معنا که یک روزنامه نگار خوبی هستم بلکه به این معنا که من از این راه زندگی می کنم، به این معنا که شغل اول و آخرم این است، از آن پول در می آورم و از آن پول دوباره کتابی میخرم و می خوانم تا بنویسم و به این ترتیب چرخه ای تشکیل می دهد! و اینرا انتخاب کردم! 🔻 پ.ن: هر دوشنبه یک قسمت از برنامه سختانه را بارگزاری می‌کنیم. ⚜️ @taammolat74
🔰غدیر نافی توسعه منهای عدالت! ✍️ اصغر طاهرزاده 🔸مسلم هر كشوري براي امور امروز و فرداي خود نيازمند برنامه است وگرنه گرفتار هرج و مرج مي‌شود. اما آنچه متأسفانه در بعضي از دولت ها مورد غفلت قرار مي‌گيرد انسان وعواطف انساني است. انسان‌ها بيش از آن که نياز به رفاه داشته باشند، به عدالت و معنويت احتياج دارند و بايد برنامه‌ها طوري باشد که دو موضوعِ اخير سخت مورد توجه قرار گيرد و اين ممکن نمي‌شود مگر آن که فرهنگ غدير وارد صحنه‌ي اجتماع شود و سيره و شخصيت علي(ع) که مظهر عدالت و معنويت ‌است مدّ نظرها قرار گيرد. 🔹غدير توجه به فرهنگي است که پيامبر خدا(ص) يك مجري معصوم را براي اجراي برنامه‌ي شريعت الهي معرفي كردند تا اولاً: زندگي زميني به آسمان معنويت وصل شود. ثانياً: در ذيل برنامه‌ها، عدالت و معنويت مدّ نظر قرار گيرد و به اسم يا از اين دو نياز مهم غفلت نشود. 🔸ملت ايران با نظر به ، انقلاب کردند تا مبناي سياستي را که متأثر از فرهنگ غربي بود تغيير دهند و اين امر مستلزم شناخت عميق‌تر جايگاه امام و امامت در هستي است تا نه تنها براي مديريتِ نوع غربي اصالت قائل نباشيم بلکه متوجه شويم با غفلت از غدير چه برکات ارزشمندي را بشريت از دست داده است، در اين صورت است که با رجوع به غدير و پشت‌کردن به مديريت‌هاي نوع غربي، از ملامت غربزدگان نگران نخواهيم بود که بگويند از تجدد بريده‌ايد و به قرون وسطي روي آورده‌ايد. ⚜️ @taammolat74
🔰اتاق فکر‌های چاق اما اتاق عملیات‌های لاغر 🔸یکی از مشکلات ساختاری بزرگ در سیستم حکومت‌داری در شقوق مختلف، مسئله اتاق عملیات است که به اندازه اتاق فکر مهم و قابل تامل می‌باشد ولی اتاق عملیات به اندازه اتاق فکر جدی گرفته نمی‌شود. 🔹 سختی، فشار و مشکلات اتاق فکر کمتر از اتاق عملیات است اما هزینه و درآمد بیشتری می‌تواند داشته باشد و از طرفی به دلیل اینکه بازخوردها انتزاعی است، بنابراین توقع کمتری از خروجی اتاق فکر وجود دارد و راحت‌تر هستند. 🔸 هر چند تاکنون هنوز موفق نشدیم تا شکاف میان باور تا اجرا را درست پر کنیم و مبتنی بر قواعد فقهی یا دکترین یا هر مسئله دیگری رنگ نظریات را با عمل هم آغوش کنیم، ولی تلاش متنابهی در این راستا صورت هم نگرفته است و این ابتدای شکست تدریجی و بازگشت به گذشته است. 🔹بعضی رسانه‌شناس‌های دانشگاهی هر چند ذهن خود را پر از شناخت رسانه به معنای اصطلاحی آن کرده‌اند و از مانوئل کاتسلز تا دکتر محسنیان راد را ورق به ورق و صفحه به صفحه حفظ کرده‌اند، اما فهم و شناخت رسانه در عرصه عمل بدون شک متفاوت‌تر است و این علوم تنها پشتوانه ایدئولوژیک و عقبه تئوریک فعالیت رسانه‌ای به حساب می‌آید. 🔸 مسئله مشخص است که مسئولیت را باید به دست مسئله‌شناس داد و به دور از فضای امنیتی و سیاسی به عمل رسانه‌ای رسید و حدفاصل میان اقدام امنیتی با اقدام رسانه‌ای به اندازه یک موی باریک است و خبرنگار تحقیقاتی گاهی از افسر ارشد اطلاعاتی قوی‌تر و عمیق‌تر است و بهتر می‌فهمد اما عرصه اقدام و میدان عمل او متفاوت است. ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @ponezs
🔰 مروری بر کتاب «برگ‌های گمشده» 🔸کتاب "برگ های گمشده از تاریخ تمدن اسلامی" تازه ترین کتاب سعید مستغاثی است. این کتاب با سیری موشکافانه و پژوهشگرانه و براساس اسناد و مدارک مستند عمدتا مورخین معتبر غربی در تاریخ 1400 ساله تمدن اسلامی، نقبی تاریخی در زوایای پنهان و ناگفته علمی و هنری و همچنین سبک زندگی این تمدن به عمل آمده تا یک سانسور چند قرنی صلیبی/صهیونی که همواره سعی در حذف این تاریخ شگفت انگیز داشته به چالش کشیده شود. چالشی که اگرچه دیری است از سوی برخی کارشناسان تاریخ تمدن در خارج و داخل کشور به راه افتاده اما خفقان و دیکتاتوری آکادمیک و رسانه ای در غرب همواره مانع انتشار و افشای آن بوده است. 🔹این کتاب، سوابق «تمدن اسلامی» را از دوران پیامبری رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) تا به امروز و از غربی‌ترین مرزهای این تمدن در آندلس(اسپانیای فعلی) تا شرقی‌ترین آن در چین و هند در بر می‌گیرد و حیطه‌های بسیار ناشنیده و ناگفته مانند عرصه‌های علمی در میادین مکاشفات دانش و صحنه‌های هنری و سبک زندگی در معماری و پوشش و رفتار و اخلاق و... مورد توجه قرار داده است. 🔸جریان اصلی آکادمیک و رسانه‌ای برای آنکه تاریخ اسلام را تحریف کرده و آن را از همه مفاخر و ظرفیت‌ها و مصادیق اجرایی‌اش خالی کرده و دینی ارتجاعی و عقب‌افتاده و مخالف با علم و هنر جلوه بدهد، دست به تحریف تاریخ زد! و امروزه شاهد هستیم این تاریخ حذف و سانسور شده یا تحریف گردیده و یا به صفحات بسیار اندکی، محدود شده است. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
🔰مروری بر کتاب «برگ‌های گمشده» ✍️ سعید مستغاثی 💠
جوایز نوبل سال 1000 میلادی فقط برای مسلمانان
🔸در کتابی به به نام The Future Of Political Islam (آینده اسلام سیاسی) تالیف نویسنده و محقق معروف آمریکایی، "" که در سال 2003 توسط در آمریکا به چاپ رسیده، ابعاد مختلف گرایشات سیاسی اسلام گرایان و عملکرد آنها خصوصا در دو سه دهه اخیر در نقاط ملتهب جهان (از نقطه نظر غربی ها) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. در مقدمه کتاب نقل قولی از یک مورخ و دانشمند یهودی به نام "" آمده که موقعیت اسلام را در بیش از 1000 سال پیش چنین ترسیم می کند: "🔹در سال 1000 میلادی،خاورمیانه اساس دنیای متمدن بود.کسی اگرزبان عربی نمی دانست، نمی توانست ادعا کند که آموزش کاملی دیده است. یک امپراتوری اسلامی از طریق فتح و غلبه از 4 قرن پیشتر، بذرهای یک را کاشته و آبیاری کرده بود و این تمدن توسط اراده آزاد خلاقیت های مادی و شجاعت های معنوی حمایت و پشتیبانی می شد. تردیدی وجود ندارد که سلسله های اسلامی، قوی ترین سیاست و اقتصاد و نظامی گری روز را به نمایش گذراده بودند. این فوق العاده، هوش و نبوغ و استعداد انسان ها را به خوبی پرورش داد. به نظرم اگر در آن سالها یعنی سال 1000 میلادی ، جایزه نوبل وجود داشت ، تقریبا همه جوایز آن ، به مسلمانان اختصاص می یافت ..." ⚜️ @taammolat74
📮یونس عزیز دلشکسته، باید همواره از باورهایمان غبارزدایی کنیم تا زانوهایمان سست نشود. گاهی خطاهای ریز باورسوز می شود آرام و آرام به تدریج لرزش های کوچک در طول زمان به ارتعاشی عظیم مبدل می شود، که صخره های مغرور مستحکم را می لرزاند و می شکافد. ✍️ وحید یامین‌پور 📚ارتداد، ص ۱۴۷ ⚜️ @taammolat74
🔰برای این خلأ بزرگ فکری کنیم و گرنه ول معطلیم! ✍️ سیده راضیه حسینی 🔸رهبر انقلاب جبهه اهالی رسانه‌ را خیلی صریح مشخص کردند: «شکستِ ». رسانه‌ها و فعالان شبکه‌های اجتماعی باید حقیقت موضوعات را برای جامعه روشن کنند و نگذارند تحریف حقایق باعث سست‌شدن در مقابل جریان تحریم شود. 🔹اما در تمام سال‌هایی که جریان انقلاب اهمیت رسانه را فهمیده، یک جای خالی بزرگ در فعالیت رسانه‌ای‌اش وجود داشته: «ضعف در ارتباط با عموم مردم»؛ چه در فرم محتوا و چه در کانال ارتباطی. 🔸 تجربه نشان داده رسانه‌ها و فعالان شبکه‌های اجتماعی اگر دوباره صرفا به تکرار و تحلیل این جملات کلیدی بسنده نکنند، در بهترین حالت شروع به تولید محتواها با قالب‌های همیشگی و برای مخاطب همیشگی خواهند کرد. کلیشه‌های رجزخوان، فرم تکراری و محتواهای عصاقورت‌داده و رسمی. همه این‌ها هم در یک حلقه محدود از خودی‌ها می‌چرخد. ازین رسانه و کانال به رسانه و کانال دیگر با مخاطبان مشترک که اغلب همفکر خودمان هستند. 🔹 این خلأ بزرگ ،حالا و در این عرصه‌ای که رهبرانقلاب مورد تأکید قرار داده‌اند، بیشتر و جدی‌تر خودش را نشان خواهد داد. چون مخاطب اصلی جریان تحریف، ذهن و مردم است و اتفاقا در تمام این سال‌ها، جبهه رسانه‌ای جریان ضدانقلاب و غربگراها توانسته‌اند با افکار عمومی ارتباط موثرتری را با برقرار کنند. 💢 تعارف را کنار بگذاریم؛ برخلاف مخاطبینِ ثابت ما، بخش اعظم ذهنیت «عموم مردم» را کانال‌هایی با محتوای غیررسمی جهت‌دهی می‌کند؛ آن هم با قالب‌هایی مثل سرگرمی و عکس‌نوشت و پیام‌های ساده فورواردی در شبکه‌های اجتماعی. به همین خاطر محدودشدنِ ما به متن‌های سیاسی و رسمی، فکر و حرف ما را در یک حلقه بسته نگه می‌دارد؛ حتی اگر به بهترین ادبیات تبیین کرده باشیم و بزرگترین ابهامات و شایعات را پاسخ داده باشیم. ✅ باید به فکر شناخت کانال‌های موثر ارتباط با «عموم مردم» باشیم؛ وگرنه دوباره ول‌معطیم. ⚜️ @taammolat74