eitaa logo
تاملات
725 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
340 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸ابر بارنده به دریا می‌گفت : گر نبارم تو کجا دریایی ؟ در دلَش خنده کنان دریا گفت : ابر بارنده تو هم از مایی ! 👤 حمید مصدق ⚜️ @taammolat74
🔰 تاریخ ائمه از منظر شهید صدر ✍️سيد عباس رضوى 🔸شهيدصدر در مقام مرزبانى انديشه اسلامى از ارزشهاى تاريخ با خبر بود و ضرورت آن را احساس می‌کرد و با پيروى از راه بزرگانى چون: محمد جواد مغنيه سيد محسن امين کاشف الغطاء علامه امينى و… براى احياى تاريخ کوشش کرد. وی با انبوه کارهاى علمى در روزهاى وفات معصومان(ع) براى مردم تاريخ امامت می‌گفت. براى شاگردان علاقه مند به مسائل تاريخى درس ويژه تاريخ داشت و تاريخ تحليلى صدر اسلام را برايشان باز می‌گفت. 🔹شهيد صدر در بحث از سيره ائمه با نقد روشهاى پيشين سيره نويسى در زندگى ائمه که به نحو بررسی تجزيه‌ای بود یعنی به گونه فردى و جزيى در زندگى فرد فرد ايشان به تحقيق دست بزنيم ؛ معتقد است سیره ائمه را باید به شکل کلى مجموعه زندگى امامان را به عنوان يک واحد بررسى کنيم. 🔸شهيد صدر پس از نقد اين ديدگاه می‌نويسد: 📍زندگى همه ائمه يک حرکت واحد بوده و يک کل جارى در تاريخ و در حرکت مشترک ايشان هيچ گونه ناسازگارى و اختلافى وجود نداشته است و اختلافى که در زندگى فرد فرد ائمه(ع) ديده می‌شود مربوط است به اختلاف زمان و حالتهاى اجتماعى گوناگون و دشواريهايى که هر امام با آن رو به رو بوده است؛ و همه کارهاى آنان نقشه‌ای حساب شده و منظم ومربوط به هم است که هر يک ديگرى را کامل می‌کند و هدف اين پيوند هشدار به نسلهاى مختلف است و اين رسالت مشترک ابهامى ندارد تا در پى شناخت اسباب و علل آن برآييم بلکه نفس عقيده به امامت ايشان چنين نقشه وحرکتى را ايجاب می‌کند؛ چه امامت ماهيت يکسانى است که در همه ايشان به گونه مساوى تحقق يافته و مسئوليت و شرايط آن يکى است. ⚜️ @taammolat74
🔰مروری بر کتاب «برگ‌های گمشده» ✍️ سعید مستغاثی 💠
 تمدنی که با تکیه بر خرد و اندیشه رشد کرد!

«کارلتون فیورینا» (بازرگان و مورخ)، مدیر کل شرکت معروف «هیولت پاکارد» Hewlett-Packard یا همان hp مشهور، دو هفته پس از 11 سپتامبر، در 26 سپتامبر 2001 (4 مهرماه 1380) در جلسه‌ای با حضور همه مدیران شرکت یاد شده گفت: 🔸«... زمانی تنها یک تمدن، بزرگترین تمدن جهان دانسته می‌شد. این تمدن قادر بود یک ابر کشور قاره‌ای خلق کند که از اقیانوس تا اقیانوس و از کوهستان‌های شمالی تا نواحی استوایی و صحراها گسترده بود. در دل این قلمرو، صدها میلیون انسان با کیش‌ها و آیین‌های مختلف و ریشه‌های قومی متفاوت زندگی می‌کردند. یکی از زبان‌های این تمدن، زبان رایج در بیشتر نقاط جهان و پلی بین مردم صدها سرزمین بود. 🔹ارتش این تمدن از مردمی با ملیت‌های مختلف تشکیل شده بود و با ایجاد یک امنیت نظامی درخور توجه، صلح و رفاهی را که پیش از آن هیچ گاه وجود نداشت، حاکم کرده بود. قلمرو بازرگانی این تمدن از آمریکای لاتین تا چین و هرجا میان این دو سرزمین گسترده شده بود. 🔸آنچه بیش از هرعامل دیگری این تمدن را به پیش می‌برد، اختراعات و نوآوری‌ها بود. معماران، ساختمان‌هایی را طراحی می‌کردند که نیروی گرانش را زیر پا می‌گذاشتند. ریاضی دانان، جبر و الگوریتم را خلق کردند که ساخت رایانه و رمز گذاری پیام‌ها را ممکن می‌ساخت. پزشکان، بدن انسان را مطالعه و بررسی کردند و درمان‌هایی تازه برای بیماری‌های او یافتند. 🔹ستاره شناسان به آسمان‌ها نگریستند، بر ستارگان نام‌هایی نهادند و مسیر سفر به فضا و کشف‌های فضایی را هموار کردند. نویسندگان هزاران قصه خلق کردند، قصه‌هایی از شجاعت، احساسات عاشقانه و سحر و جادو. شاعران ازعشق نوشتند،در حالی که مردم پیش از آنها حتی از اندیشیدن درباره چنین چیزهایی به شدت وحشت می‌کردند. 🔸زمانی که سایر ملت‌ها از اندیشه و اندیشیدن می‌ترسیدند، این تمدن با تکیه بر اندیشه و خرد بالید و رشد و نمو کرد و اندیشیدن را زنده نگه داشت. زمانی که سانسورچی‌ها تهدید می‌کردند که دانش را از صحنه تمدن‌های گذشته پاک می‌کنند، این تمدن، دانش را زنده نگه داشت و آن را به تمدن‌های دیگر نیز منتقل کرد. 🔹امروزه تمدن غرب بسیاری از این ویژگی‌ها را دارد اما تمدنی که من درباره آن حرف می‌زنم، تمدن جهان اسلام (از سال 800 تا 1600 میلادی ، 184 تا 1008 هجری قمری) است که امپراتوری عثمانی و دربار بغداد، دمشق و قاهره و ری و اصفهان و... حاکمان مصر و روشن بینی چون سلیمان بزرگ را شامل می‌شده است. 💢اگرچه ما اغلب از دینی که این تمدن بزرگ برگردن ما دارد، ناآگاهیم، هدایای آن به جامعه بشری بخشی از میراث ماست. صنعت فناوری بدون همکاری و مشارکت ریاضی دانان مسلمان، هیچگاه شکل نمی‌گرفت و به وجود نمی‌آمد...» بعدا کارلتون فیورینا به خاطر این سخنرانی به شدت تحت فشار قرار گرفت و از سوی محافل مختلف سیاسی نکوهش شد. 🔗 بخش قبل |علماء مسلمان معیار و ملاک تمدن بوده‌اند! ⚜️ @taammolat74
💠کارلتون فیورینا (مدیر کل شرکت معروف «هیولت پاکارد» Hewlett-Packard): «زمانی که سایر ملت‌ها از اندیشه و اندیشیدن می‌ترسیدند، این تمدن با تکیه بر اندیشه و خرد بالید و رشد و نمو کرد و اندیشیدن را زنده نگه داشت. زمانی که سانسورچی‌ها تهدید می‌کردند که دانش را از صحنه تمدن‌های گذشته پاک می‌کنند، این تمدن، دانش را زنده نگه داشت و آن را به تمدن‌های دیگر نیز منتقل کرد....اگرچه ما اغلب از دینی که این تمدن بزرگ برگردن ما دارد، ناآگاهیم، هدایای آن به جامعه بشری بخشی از میراث ماست!»💯 ⚜️ @taammolat74
🔰جریان‌شناسی فکری مرحوم فردید ✍️ عبدالحسین خسروپناه 📍دومین شخصیت تجددستیز و غرب ستیز در ایران معاصر، سید احمد فردید است که با رویکرد حداکثری به این مقوله پرداخته است. دکتر فردید متولد ۱۲۹۱ در یزد و متوفای ۱۳۷۳ و درس خوانده فلسفه در آلمان و فرانسه و فارغ التحصیل دانشکده الهیات و ادبیات دانشگاه تهران بود و به گفته برخی از محضر آیت الله تنکابنی و سید کاظم عصار و شریعت سنگلجی بهره برده است. وی با آگاهی گسترده از تاریخ غرب و جریان های فلسفی و سیاسی و هنری آن، جریان غرب ستیزی فلسفی را در ایران بنیاد نهاد. 📚جریانشناسی فکری ایران معاصر در چهار بخش ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
🔰 جریان‌شناسی فکری فردید ✍️ عبدالحسین خسروپناه 🔘 بخش 1 از 4 🔸فردید را می‌توان جزء دومین شخصیت تجددستیز و غرب ستیز در ایران معاصر دانست. او با آگاهی گسترده از تاریخ غرب و جریان های فلسفی و سیاسی و هنری آن، جریان غرب ستیزی فلسفی را در ایران بنیاد نهاد. فردید با رویکرد فلسفه به نقد غرب و مشکلات دیگر جامعه ایران پرداخت ولی به گفتار بیش از نگارش اهمیت میداد. فردید بر شخصیت های متعددی از جمله جلال آل احمد و شهید آوینی هم تأثیر گذاشت، به گونه ای که می توان جلال را منعکس کننده اندیشه های فلسفی فردید اما در قالب های ادبی و شهید آوینی را منعکس کننده اندیشه های فلسفی فردید در عرصه هنر دانست. 🔹دکتر فردید از میان جریان خلقی چپ و راست به نقد جریان راست به نمایندگی کارل پوپر که به دنبال حفظ وضع موجود و دفاع از گذشته بودند، می پردازد و از جریان چپ مارکسیستی و مدافع مبارزه و انقلاب حمایت می کند و آنها را به صراط مستقیم نزدیک تر می شمارد البته این قضاوت فردید نسبت به مارکسیسم را باید با حذف خود بنیادی و طاغوت زدگی از مارکسیسم مورد توجه قرار داد. 🔸فردید با راست های چپ نما که تنها جوانان را به اعتراض دعوت و نئومارکسیست های حوزه فرانکفورت که دست نشانده امپریالیسم و عامل تفرقه و شکاف میان مارکسیسم هستند، مخالفت می ورزد؛ زیرا وی هر جریان موافق با وضع موجود را طاغوت معرفی می کند. بر این اساس، به دفاع از امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی می پردازد. و آن را زمینه مساعدی برای انقلاب امام عصر (عج) می شمارد. 🔹فردید را به جهت اندیشه ضد مدرنیسم و تکنولوژی، باید ذوب در هایدگر، فیلسوف آلمانی دانست. این شیفتگی سبب شد تا در سال ۱۳۳۰ به عنوان مهم ترین شارح هایدگر در ایران معرفی شود. وی با این وجود بر این باور بود که هایدگر در مقام تفکر خویش از ادراک تام و تمام و اصیل نور محمدی و ظلمات عصر غیبت بقیه الله در آخرالزمان که در ساحت دینی می توان در کش کرد، محروم بود. ⚜️ @taammolat74
🔰 جریان‌شناسی فکری فردید ✍️ عبدالحسین خسروپناه 🔘 بخش 2 از 4 🔸فردید را می توان مخالف دین پژوهی فلسفی با رویکرد مشایی و حکمت متعالیه دانست؛ زیرا وی بر این باور است که فلسفه و انسان یونانی مظهر طاغوت است. او، غرب زدگی معاصر را تابع غرب زدگی یونان می داند و از آن به «غربزدگی مضاعف» تعبیر می کند او معتقد است که با پیدایش فلسفه یونانی ماه واقعیت طلوع و خورشید حقیقت غروب کرده، و از آن پس شرق که لب الباب کتب آسمانی و وحی الهی است، زیر پرده های اختفاء غرب قرار گرفته است. 🔹فردید را می توان مخالف دین پژوهی فلسفی با رویکرد مشایی و حکمت متعالیه دانست؛ زیرا وی بر این باور است که فلسفه و انسان یونانی مظهر طاغوت است. او، غرب زدگی معاصر را تابع غرب زدگی یونان می داند و از آن به «غربزدگی مضاعف» تعبیر می کند او معتقد است که با پیدایش فلسفه یونانی ماه واقعیت طلوع و خورشید حقیقت غروب کرده، و از آن پس شرق که لب الباب کتب آسمانی و وحی الهی است، زیر پرده های اختفاء غرب قرار گرفته است. 🔸به نظر می رسد فردید تلاش می کرد در برابر گفتمان کلامی مطهری و گفتمان سیاسی مصدق و گفتمان ایدئولوژیک شریعتی، گفتمان متافیزیکی را ارایه کند. گفتمان متافیزیکی فردید به تبعیت از هایدگر و سارتر، نوعی مواجهه و رویارویی با وجود في نفسه بود. وی، غرب و شرق را دو آنتولوژی و دو گونه فهم از وجود في نفسه می دانست که خودشان را در دو سنت، تاریخ، فرهنگ، تمدن و نظام اجتماعی گوناگون آشکار کرده اند. فردید با همین رویکرد با غرب مقابله می کرد، نه با رویکردی که جلال از غرب زدگی داشت و آن را تا سطح فکلی ها تنزل می داد. 🔹فردید بر این باور است که هر کس در فلسفه، تاریخ و حکمت تاریخ را طرح نی طاغوت زده است. غفلت از ادوار و اکوار تاریخی و غفلت از تذکر به اسماء و تحل اسماء الله در تاریخ و غلبه اسماء بر فکر و دل انسان، طاغوت زدگی است. مکتب ابن عربی از نظر هویت غیبیه و ظهور اسماء و تجلیات او دفاع می کند و میان اسم و صفت فرق می گذارد. ⚜️ @taammolat74
🔰 جریان‌شناسی فکری فردید ✍️ عبدالحسین خسروپناه 🔘 بخش 3 از 4 ▪️آسیب شناسی گفتمان فردید▪️ مجموعه گفتمان فردید گرچه از این جهت که به نقد غرب پرداخت، دارای امتیاز ویژه ای داشت ولی مشکلات اساسی بر این گفتمان وارد است و همانگونه که فردید بر آن رویه بود جا دارد ما نیز به نقد و تحلیل اندیشه او بپردازیم و پاره ای از ملاحظات خود را به اختصار بیان کنیم: 1️⃣ وی به تأليف نظام فکری خود نپرداخته و اصول و مبانی اندیشه خود را روش نساخته است و به تعبیر برخی، فیلسوف شفاهی و فیلسوف سایه بوده است. البته فرد مقاله ای در سال ۱۳۱۸ با نام اصلی یعنی احمد مهینی یزدی در مجله مهر و یکی دیگر در دهه بیست در مجله سخن به نام فردید و چند مورد دیگر منتشر کرد ولی هیچ یک از نگاشته های او با مجموع گفتارهایش، به نظام فکری نینجامید، علاوه بر اینکه آنقدر گفتار و نوشتارش سنگین و پیچیده است که به تعداد شاگردانش، تفسیر از اندیشه اش، وجود دارد. به هر حال، این مقدار مباحثی که شاگردان فردید در قلمرو عرفان نظری مطرح می کنند، آنقدر خام و ناپخته است که با مطالعه کتاب های عرفانی مانند: الفتوحات المكيه و فصوص الحکم، تمهيدالقواعد، شروح فصوص و غیره بی دقتی فردید در این مباحث آشکار می گردد. به نظر بنده، فردید با طرح واژگان عرفانی، گرفتار تفسیر تطبیقی شده و آراء خود را بر پارهای واژگان عرفانی بار کرده است؛ ➕برای نمونه: وی، بدون توضیح درباره چیستی اسمای الهی و طاغوت زدگی، مسأله اسماء را با طاغوت زدگی مرتبط می سازد. خلاصه اینکه فردید یک اندیشه، نامنظمی داشت که با وصله سازی بر قواره از هایدگر متأخر وابن عربی انجام گرفت و هیچ مکتب فکری ایجابی نظام وار و روشنی را به ارمغان نمی آورد. ⚜️ @taammolat74
🔰 جریان‌شناسی فکری فردید ✍️ عبدالحسین خسروپناه 🔘 بخش 4 از 4 2️⃣فردید نه تنها با نظام های فلسفی مخالفت می‌کند بلکه با فلسفه و تفکر عقلانی و علم حصولی هم به مخالفت می پردازد. علت مخالفت وی با نظام های فلسفی، کنار زدن و غفلت از وجود و بحث از موجود است ولی مخالفت با تفکر عقلانی و علم حصولی چه توجیهی دارد؟ 3️⃣ آیا فردید به تمام لوازم مکتب فلسفی و پدیدارشناختی و هر توجه داشت؟ آیا می دانست هرمنوتیک هایدگر و شاگردش گادامر به نسبی گرایی واقعیت و فهم متون دینی می انجامد؛ همانگونه که این مطلب در هرمنوتیک شاگردش، گادامرظهور بیشتری یافت و نسبی گرایی فهم به نسبیت معرفت دینی و نفسی معیار نفت می انجامد و در این صورت، باید بر اساس نسبی گرایی، شمشیر و تیغ نقاد خود را غلاف کرده و به سلب شخصیت ها و مکاتب دیگر نپردازد؛ زیرا با نفی معیار چگونه می تواند دیگران را به نقد بکشد. 4️⃣ فردید بیشتر شارح هایدگر متأخر است؛ یعنی وقتی که هایدگر، اندیشه فلسفی غرب را در کتاب درآمدی به مابعدالطبیعه، تاریخ متافیزیک و غروب حقیقت هستی معرفی می کرد. فردید پس از دوره شرح هایدگر متأخر، خود را هم سخن هایدگر در ایران معرفی می کرد به هر حال، فردید با احیای هایدگر متأخر و پست مدرنیسم در ایران گرچه به نقد غرب مدرنیسم پرداخت، اما به معنای دیگری بازگشت تازه ای به غرب پیدا کرد؛ زیرا هایدگر و پسامدرنیسم همانند مدرنیسم محصول غرب است. 5️⃣ وجود و موجود در واقع یک حقیقت غیر قابل تفکیک هستند؛ برای اینکه عدم، نقیض وجود است و موجود، عدم نیست، پس وجود است. بنابراین، وجود، معنای عامی داشته و مشترک معنوی است که شامل واجب الوجود و ممکن الوجود می گردد هر چند وجود در عرفان به معنای لا بشرط مقسمی است که در این صورت فقط بر واجب تعالی اطلاق می شود و ما سوى وجود، معدوم می باشند. پس وجود یک اطلاق خاص در عرفان و یک اطلاق عام در فلسفه دارد و نباید میان این دو خلط کرد. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | هندسه معرفتی فردید 🎙 حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی پرونده ویژه «ما و سید احمد فردید» ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | هندسه معرفتی 🎙حجت الاسلام عبدالحسین پرونده ویژه « » 🔹ترسیم اندیشه مرحوم فردید در 5 محور: 1️⃣ دیدگاه ایشان نسبت به فلسفه غرب 2️⃣ دیدگاه ایشان نسبت به فلسفه اسلامی 3️⃣ دیدگاه ایشان نسبت به عرفان اسلامی و سنت‌های شرقی و حکمت انسی 4️⃣دیدگاه ایشان نسبت به روشنفکری دینی 5️⃣دیدگاه‌های ایشان نسبت به تفکر و هنر 🔹بررسی اشکالاتی که بر اندیشه مرحوم فردید وارد است. 🔹 آیا این نگاه که غرب را باید یک کل یک پارچه در نظر بگیریم صحیح است؟! 📍«اگر عقلانیت صوفیانه و عارفانه بخواهد بر جامعه ما حکومت کند، بزرگترین مانع برای تولید علم و نهضت نرم‌افزاری است!» ⚜️ @taammolat74
🔉 گفتگو 🔶 موضوع | آسیب‌شناسی سریال‌سازی در شبکه خانگی ◾️امیررضا مافی ◾️غلامرضا موسوی (تهیه‌کننده سینما) ◾️سیرامیر پروین حسینی (تهیه‌کننده سینما و تلویزیون و شبکه خانگی) برنامه نقد سینما (قسمت ۶۵) ⏰ ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 گفتگو 🔶 موضوع | آسیب‌شناسی سریال‌سازی در ◾️ ◾️غلامرضا موسوی (تهیه‌کننده سینما) ◾️سیرامیر پروین حسینی (تهیه‌کننده سینما و تلویزیون و شبکه خانگی) 🔹ده سال از آن روزهایی که زمزمه تولید یک سریال برای عرضه در شبکه نمایش خانگی با دنیایی از تردید نقل محافل سینمایی و تلویزیونی شده بود گذشت... ⚜️ @taammolat74
↙️ طرح مساله: 🔸سال ۱۳۸۹ کارگردان خوش سابقه سریال‌های تلویزیونی بر اساس فیلمنامه ای از حامد عنقا «قلب یخی» را کلید زد. سریالی که با تکیه بر داستان پرتعلیق و ترکیب بازیگران تعداد قابل توجهی از مخاطبان را مجاب به خرید نسخه های دی وی دی هر قسمت کرد. 🔹این آغاز پر از اما و اگر با ورود یکی دیگر از چهره‌های شاخص سریال سازی در تلویزیون ادامه پیدا کرد و قهوه تلخ توانست نگاه ها را بیش از پیش جذب ظرفیت نوپا در عرضه تولیدات نمایشی کند. 🔸اما قلب یخی و قهوه تلخ در ادامه راه سرنوشت مشابهی پیدا کردند و هر دو ناتمام ماندند. و همین اتفاق بخشی از اعتماد به شبکه نمایش خانگی را با تهدید جدی مواجهه کرد. 🔹اتفاق اصلی اما فراتر از این حواشی، در حال رقم خوردن بود. چرخه تولید سریال های خانگی بی توجه به معدود ناکامی ها با تکیه بر تجربه های موفقی چون شهرزاد به حرکت خود ادامه داد و در کمتر از یک دهه شبکه نمایش خانگی با تجهیز شدن به پشتوانه عرضه مجازی قدرتی صدچندان پیدا کرد. 🔸حالا دیگر چندسالی می‌شود که سریال‌های خانگی جایگاهی تثبیت شده در سبد مصرف فرهنگی برخی خانواده‌های ایرانی پیدا کرده‌اند. جذابیت این حوزه جدید از نگاه صاحبان سرمایه نیز پنهان نماند و اینگونه بخشی از این زمین بازی به اشغال پول‌های بادآورده و حتی مشکوک درآمد. 💢آنچه سریال‌های خانگی تاکنون سپری کردند را چگونه میتوان تحلیل کرد؟! مهمترین آسیب‌هایی که آینده این عرصه را تهدید میکند، کدام است؟! ⚜ @taammolat74
🔉 مجموعه برنامه‌های صوتی هفتگی کانال تاملات 🔶 شنبه و یکشنبه‌ها: نقدسینما 🔶 دوشنبه‌ها: برنامه سختانه 🔶 سه‌شنبه‌ها: درسگفتار استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر آقای عبدی 🔷 چهارشنبه‌ها: درسگفتار اقتصاد اسلامی آقای میثمی تهرانی 🔶 پنج‌شنبه‌ها: نشست‌های علمی 🔷 جمعه‌ها: جمعه‌های اندیشه(بازخوانی حدیث پیمانه) ⚜ @taammolat74
عشق همدیگر را فهمیدن و حس کردن است نه یکی شدن ما نیمه ی مکمل میخواهیم نه سایه ی خود را وقتی انگیزه عشق باشد و هدف دوام بخشیدن محصول همیشه عمیق و زیبا است🌷 👤 نادر ابراهیمی ⚜️ @taammolat74
🔰 آزادی از همه اله‌ها ✍️ احمد فردید 🔸...با این همه در آن دوره، یونان و رم از این جهت که طاغوت را اله می‌دانستند، می‌شود نام همه آن‌ها را گذاشت غرب‌زده به غرب‌زدگی غیرمضاعف. نه مضاعف برخلاف غرب‌زدگیِ مضاعفِ جدید، غرب‌زدگیِ مضاعف، در تمام ادوار تاریخی، امری است مختص به تاریخِ جدید در این دوره تاریخی است که انسان می‌شود طاغوت انسان. 🔹اله است و خدایی هم که ثابت می‌کند ظاهراً خدا است اما باطن همان «انسان» و «خویشتنِ خویشِ انسان» و همین است معنی اومانیسم، بشر انگاری جدید در اومانیسم جديد، انسان با وهم و پندار و غرور شیطانی خود، حتی جای طاغوت یونان را می‌گیرد و چنان‌که بعضی‌ها گفته‌اند. از همه بیشتر به امپراتوری رم باز می‌گردد ولی باید دانست که هنوز حالت تاریخی آن طور نبود که امپراتوری رم رسماً دم از أنا الحق خودبنیاد فرعونی بزند. 🔸دوره جدید همه‌اش در أنا الحق خودبنیاد فرعونی است و به این معنی، می‌توان گفت که دوره جدید، غرب‌زده مضاعف و طاغوت‌زده مضاعف و مکر لیل و نهارزده مضاعف وقارعه‌زده مضاعف و نیست‌انگار مضاعف است. 🔹این حرف‌ها که غربی‌ها در باب آزادی می‌زنند، همه و همه رجوعش به یک چیز است: آزادی از همه اله‌ها. الهه سابق و بندگی یک اله که آن هم خود انسان است؛ اعم از این که این خود انسان خود فردی و انانی باشد یا خود جمعی و نحنانی 📚ماهنامه زمانه، مرداد 1384، شماره 35 ⚜️ @taammolat74
🔰مروری بر کتاب «برگ‌های گمشده» ✍️ سعید مستغاثی 💠
 نامه‌رسانانی که بسته تمدن یونان را از لای در به داخل اروپا انداختند !

یکی
از ترفندهایی که برخی مورخین و تاریخ پردازان به جای حذف فاجعه بار دوران تمدن اسلامی از تاریخ، به کار گرفتند، محدود نمودن این تمدن به یک نهضت ترجمه و یا حداکثر انتقال علم یونانیان به اروپاییان و تمدن یونان به رنسانس بود. 💢پروفسور زیگرید هونکه، مورخ، پژوهشگر و نویسنده آلمانی که سالها در زمینه تاریخ تمدن تحقیق و پژوهش کرده بود، رساله دکترای خویش را درباره تاریخ تمدن اسلامی و آنچه در تاریخ نگاری غرب از این تاریخ سانسور شده ، تالیف کرد. پرفسور هونکه، عنوان رساله دکترای خود را "خورشید الله برفراز مغرب زمین" گذارد. او در این کتاب در مقایسه تمدن اسلامی با تمدن یونانی می نویسد: 🔸«... شکوفایی تمدن اسلامی دو برابر تمدن یونان بود و همین مسلماناند که خیلی مستقیم تر و چند جانبه تر از یونان، جهان غرب را تحت تاثیر قرار دادند. چه کسی از این واقعیت باخبر است و چه کسی از آن در تاریخ یاد کرده؟ آنچه تاریخ نویسان اروپایی در مورد نقش 800 ساله تمدن اسلامی بیان می کنند، این است که مختصرا می گویند مسلمانان سبب رساندن گنجینه تمدن یونان به اروپا بودند. این تنها چیز مثبتی است که اروپایی ها درباره مسلمانان اظهار کردند، درحالی که با این بیان، نقش مسلمانان را به حد یک نامه رسان تاریخ تخفیف می دهند که گویی اینان بسته تمدن یونان قدیم را از لای درب به داخل اروپای غربی انداخته و رفته اند! 🔹در همین چند سال قبل کتابی منتشر شد درباره تاریخ علم و تمدن اروپا که از ابتدا تا گالیله، کپلر و نیوتن در آن بحث شده بود. یعنی از ابتدای تاریخ تا 1642 میلادی. در یک چنین کتاب 600 صفحه ای همه آنچه مربوط به تمدن اسلامی بود، فقط در دو صفحه، سر و ته اش را هم آورده بودند. 🔸با توجه به این چنین قضاوت های غلط، به نظر می آید به خاطر وظیفه تاریخی، بالاخره باید نسبت به تمدن اسلامی احقاق حق بشود. احقاق حق از کسانی که تا کنون عیسویت و ناسیونالیسم اروپایی عاجز از داوری صحیح و ابراز احترام لازم دربرابر آنان بوده،فعالیت های علمی، هنری و صنعتی شان را تحقیر کرده، بر سهم اساسی آنان در ساختمان تمدن بشری سرپوش گذارده و از بیان آن خودداری می کند...» 🔗 بخش قبل |تمدنی که با تکیه بر خرد و اندیشه رشد کرد! ⚜️ @taammolat74
🔰 سرآغازی بر ژورنالیسم اندیشه ✍️ رسول لطفی 🔸از اوصافِ بشرِ معاصر این است که زندگی‌اش چنان با ژورنالیسم پیوند خورده است که به‌سختی می‌تواند بدون آن زندگی کند. ژورنالیست‌ها شیوه زیستن و نگرش ما را تغییر می‌دهند. تصرف و تسخیر اذهان هدفی است که یک ژورنالیست دنبال می‌کند. امروزه با ظهور و بسط شبکه‌های اجتماعی در سراسر زندگی بشر، شاهد اهمیت روزافزون امر ژورنالیسم هستیم. 🔹ژورنالیست‌های علوم انسانی نیز با بهره‌مندی از شبکه‌های‌ اجتماعی در تلاش برای برساخت اندیشه‌های گفتمان نظری خود هستند. در این روزگاران، نویسندگان تحصیل کرده در علوم انسانی را شاهدیم که با بهره‌گیری از اصول و تکنیک‌های ژورنالیستی، نسبت به دغدغه‌های اجتماعی اظهار نظر کرده و سعی می‌کنند روایت خود را با ادبیات علمی ترویج دهند. 🔸سابق بر این، آنچه از ایده «دانشگاه» در ذهن خطور می‌کرد، محفلی برای تبادل دانش و مباحثات بین اساتید و دانشجویان و هدایت فکری برای جامعه بود. اینک با وجود شبکه‌های اجتماعی و برچیده شدن محدودیت‌های حقیقی و اعتباری، همان مباحثات و نزاع‌ها میان اساتید و دانشجویان با ادبیات ژورنالیستی شکل گرفته است. فارغ از گروه‌های مختلف فکری و علمی با هر گرایش خاص سیاسی و فرهنگی، امروزه دیگر اساتید و روشنفکران و اندیشمندان دست به قلم، فعالانه وارد میدان شده‌اند و مستقیم با بدنه جامعه نخبگانی در ارتباط هستند. 🔹حضور جدی و فعالانه اساتید، روشنفکران و اندیشمندان علوم انسانی در شبکه‌های اجتماعی را می‌توان در لایوهای بیشمار اینستاگرام، یادداشت‌های تلگرامی و وبینارهای متعدد اینترنتی مشاهده کرد. اگر در گذشته، افراد باید برای خواندن و شنیدن مباحثات فکری بین روشنفکران، انتظار می‌کشیدند و هزینه می‌کردند؛ در حال حاضر با سهولت دسترسی اساتید و روشنفکران مواجهه هستیم. اساتیدی که دغدغه‌های اجتماعی را اولویت خود قرار داده، با پردازش مفاهیم و استنطاق متون، به حل مسائل و پرسش‌های جامعه نخبگانی می‌پردازند. 🔸اما به راستی دلیل اقبال نخبگان جامعه به این دست مباحث ژورنالیسم اندیشه‌ای چیست؟ به چه میزان این مباحثات و گفت‌‌وشنودها می‌تواند گره‌های علمی در حوزه علوم انسانی را از میان بردارد و به چه میزان در رشد سطح علمی جامعه مؤثر است؟ ژورنالیست‌های اندیشه تکثر یافته‌ در عصر مجازی، چه میزان در تغییر اذهان نخبگان نسبت به موضوعات و مسائل جامعه تأثیر داشته‌اند؟! مضاف بر این تا چه حد می‌توان به تأثیر و تأثر نخبگان از این فضاها امیدوار بود؟ این دست پرسش‌ها، دغدغه‌هایی است که دیده‌‌بان اندیشه در تلاش است، در شماره‌های آتی پاسخ‌هایی برای آنها بیابد. 📚 سرمقاله نشریه دیده‌بان اندیشه ش7 ⚜️ @taammolat74
🔰در پس پرده‌ بایکوت فردید توسط سروش ✍️ گفتگو با دکتر محمد رجبی ⁉️چرا فردید پس از انقلاب مورد هجمه برخی جریانات خاص همچون حلقه سروشیه قرار گرفت تا حدی که تحت همین فشارها مدتی به انزوا کشیده شد؟ در میان مسوولین مختلف کشوری، موضع مقام معظم رهبری درباره فردید چه بود؟ آیا تقسیم معرفت به غروب غربی و معرفت شرقی در نزد فردید، واجد شأن فلسفی هست؟ 👈گروهی که در ابتدای انقلاب در پوستین انقلابیون خزیده و علیه مبانی انقلاب اقدام می‌کردند، پس از بنی صدر به سراغ علَم کردن سروش رفتند، سروشی که صدها مرتبه بدتر از بنی‌صدر بود و اساسا به دلیل سویه‌های جدی پوپری‌اش، به لحاظ مبنایی با اصلِ انقلاب در تعارض بود. همانطور که خود پوپر هم در کتاب "انقلاب یا اصلاح" عنوان می‌کند که :«نباید انقلاب کرد بلکه باید بصورت تدریجی دست به اصلاح امور زد.» 🔹شخصیتی همچون سروش که ناقوس تقلید از پوپر را سر می‌داد بر افواه انداخته و مدعی شدند که او در مقام تئوریسین انقلاب است، البته بعدها مشخص شد که او عضو انجمن حجتیه بوده است... شبکه بسیار گسترده‌ای را سروش به واسطه افرادی که گرایش به حجتیه داشتند راه انداختند و بسیاری از افراد انقلابی، متدین و اهل فضل و فکر را حذف کردند. 🔸مرحوم فردید در همان اوائل انقلاب با توجه به نوع افکار سروش و نفوذی که در بدنه انقلاب پیدا کرده بود، می‌گفت که قطعا حمایت‌هایی از جانب برخی نفوذی‌ها از سروش می‌شود که او توانسته تا این حد درون سازمان‌های انقلابی نفوذ کند، فردید بارها می‌گفت که سروش اصل اسلام را هدف قرار داده است. 🔗 لینک کامل مصاحبه را در اینجا بخوانید. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | فردید و انقلاب اسلامی 🎙دکتر محمد رجبی طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی پرونده ویژه «ما و سید احمد فردید» ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | و 🎙دکتر پرونده ویژه « » 🔹بررسی شأن علمی و فلسفی دکتر فردید و نقد برخی نگاه‌ها 🔹بررسی رابطه انقلاب اسلامی با فردید 📍«دکتر فردید زمانی غرب را نقی می کرد که ایران پایگاه غرب بود! تمام خیابان های غرب پر از مستشاران انگلیسی و آمریکایی و شوروی و.. بودند! بیست سال قبل از آنکه رژیم پهلوی سقوط کند.» 📍«انقلاب اسلامی از نگاه فردید، دریچه ای‌است به سوی پایان تاریکی و آخرالزمانی که به ظهور حضرت مهدی منجر میشود.» ⚜️ @taammolat74
🔉 گفتگو 🔶 موضوع | گفتگو با شهریار زرشناس برنامه تلویزیونی سختانه (هاردتاک) قسمت دوم ⏰ 23 آذر ١٣٩٦ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 گفتگو 🔶 موضوع | گفتگو با برنامه تلویزیونی (هاردتاک) قسمت دوم 🔹دعوا بین دو جناح آرمانگرا معتقد به انقلاب اسلامی با جناح نئولیبرال، جنگ تمام عیار فرهنگی سیاسی اقتصادی و اجتماعی است! من قبول دارم در جبهه انقلاب در طراحی نسخه‌ها در تدوین برنامه ها کوتاهی کردیم اما این جنگ و تضاد وجود دارد. 🔹فضای سیاسی ایران از سال 68 به بعد تقابل بین دو رویکرد را نشان میدهد. رویکردی که عدالت می‌طلبد و رویکرد که سرمایه داری و استثمار را میخواهد و تحت عنوان تعامل با دنیا، وابستگی را تئوریزه و اجرا می کند. 🔗 لینک برنامه قبل را در اینجا بشنوید! 🔻 پ.ن: هر دوشنبه یک قسمت از برنامه سختانه را بارگزاری می‌کنیم. این گفتگو جذاب و چالشی را از دست ندهید! بسیاری از سوالات خود را دریافت میکنید. ⚜️ @taammolat74
گفتے نباش منتظرم خنده ام گرفت من زنده بودنم همه چشم انتظارے است 🍃 ⚜️ @taammolat74