🔰 کدام سلبریتی شما را مصرف میکند؟
✍️ احسان محمدی
🔸 یکی از توهمهایی که #شبکههای_اجتماعی میدهند این است که فکر میکنیم ما هستیم که همه چیز را #انتخاب میکنیم! ممکن است در ابتدا ما یک منبع خبری یا یک سلبریتی را «انتخاب» کنیم اما بعد از این انتخاب، بیشتر اوقات به یک طعمه یا مصرفکننده تبدیل میشویم که حق انتخابی ندارد جز اینکه صدا، چهره و حرفهای آن منبع یا فرد را ببلعد و در بستهبندی جدید تکرار کند.
🔹بسیاری از سلبریتیها دانسته یا ندانسته این کار را با ما میکنند. آنها فکر، روح، #زمان و نگرش ما را مصرف میکنند. #سلبریتیها با خانه و ماشین و لباسهای شیک، دندانها و پوست سفید، لبخندهای رو به دوربین، ظاهر متفاوت و خوشبختنمایی ما را با #حسرت تنها میگذارند و میتوانند به یک #سلاح_حواسپرتی_جمعی تبدیل شوند.
🔸سلبریتیهای تهیمایه در هرجای جهان حتی با ژستهای آزادیخواهانه و از روی خیرخواهی، ممکن است بهترین سرباز برای دیکتاتورها شوند. آنها حواس ما را از واقعیتهای پیرامون پرت میکنند و به ما رویاهای دروغین میفروشند. اینکه همه میتوانند به ثروت و شهرت خیرهکننده برسند. اینکه در همین دنیا همه میتوانند عدالت، خوشبختی و شادی واقعی را تجربه کنند. اینکه اگر شما موفق نیستید دلیلش فقط تنبلی است و تاریخ، جغرافیا، سیاست و شانس هیچ نقشی در آن ندارد!
🔹هنر سلبریتیها این است که مستقیم به ما نمیگویند چه کاری بکنیم، اما آرامآرام ما را فتح میکنند. بدون اینکه حتی متوجه باشیم میبینیم مثل آنها لباس میپوشیم، فکر میکنیم، حرف میزنیم، شبیه آنها ژست میگیریم یا مثل آنها دست به خوشبختنمایی میزنیم. گاهی حتی مقاومت میکنیم که «امکان ندارد و من اینطور نیستم»! اما «به من بگو در شبکههای اجتماعی چه کسی را فالو میکنی تا بگویم کی هستی!». دیر آدم متوجه میشود که مدتها توسط سلبریتیها مصرف شده است.
💢چطور بفهمیم توسط یک سلبریتی مصرف میشویم؟
+ دنبالش نکنید و بعد از یک هفته از خودتان بپرسید بدون دیدن عکس، ویدئو و نوشتههای او چیز ارزشمندی از دست دادهاید یا نه؟ صرفاً به او معتاد بودید یا از او چیزهایی یاد میگرفتید که شما را به انسان بهتری تبدیل میکرد؟
📍پاسخ به این سوالات حتی در خلوت هم نیاز به #شجاعت دارد.
⚜️ @taammolat74
🔰از در و دیوار این شهر مرگ میبارد
✍️ امیررضا مافی
📍برای ما آدمهای این سامان، این روزها، سختترین تجربهی زیستی است. تنگی معیشت فراوان شده و مشقت زندگی بیکران. بیماری عجیبی که پدران ما هم نظیرش را به خاطر نمیآورند، گریبان مردم را گرفته و هر روز شدیدتر و قویتر میشود. نزدیکانمان یا نزدیکان ایشان هر روز میمیرند و رنج و ترس، هر لحظه بیش میشود...
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
✔️ ادامه...
🔹ماجرای « #رنج و #ترس » اما، ماجرای «تعلیق و جهل» است، و این تعلیق و ندانستن هر روز را که از خواب بیدار میشویم، تلختر میکند، در کام ما و آدمهایی نظیر ما. #تعلیق یعنی بلاتکلیفی، برای اینکه چنان مرگ زیاد است که نمیدانیم خودمان یا عزیزانمان سلامت میمانیم یا نه؟ نمیدانیم گرفتار بیماری خواهیم شد یا نه، نمیدانیم اگر دچار شدیم زنده میمانیم یا نه... تعلیق برای زنده بودن، بلاتکلیفی فرداست. تعلیق یعنی نمیدانیم فردا که دلار گرانتر شد، چقدر فقیرتر میشویم، فردا که گوشی موبایلمان خراب شد، چقدر پول میخواهیم تا دوباره یکی دیگر را بخریم و اگر گرسنهمان شد، با چقدر میتوانیم شکممان را سیر کنیم.
🔸ما امروز دچار تعلیق در #حیات و معیشتمان هستیم و هیچ تکلیفی روشن نمیشود که مثلا یک سال بعد همه چیز تمام خواهد شد و آن وقت ما هر صبح، روزها را میشماریم برای پایان این روزگار سخت و امیدوار میمانیم. انسان «معلق و نادان»، انسان «بیچاره» است، زیرا هر چارهای منوط به «ثبات و دانستن» است و وقتی روی آب باشی، هیچ وضع «موجودی» را نمیتوانی رو به یک وضع «موکول» تبیین و تمهید کنی.
🔹این برای من تجسم معنای « #عسرت » است. تجسم بیچارگی و در وضع تعلیق تنها چیزی که میتواند نجاتبخش باشد، «امید» است. امیدی که در «اضطرار» رخ بنماید و از ایمان نشأت بگیرد. وضع معلق کنونی، تجربهی «انتظار» است و انتظار یعنی امید. وقتی از عِلم تجربت و عَلَم سیاست ناامید شوی، همچنان باید روزنهای را کشف کنی و اگر این روزنه را ببندی یا بِبازیاش تمام است، تعلیق تو را خفه میکند. وعده آن روزنهی بیکران است که «انّ مع العسر یسری...» و ما ناگزیر از خواندن «الهی عظم البلا...» میشویم.
💢تعلیق و جهل را باید به «توکل» ببندیم، که توکل تاب و توانی میخواهد از جنس ایمان و یقین. از در و دیوار این شهر مرگ میبارد و ما دچار «بیچارگی» شدیم، حال آنکه تنها چاره همیشه خود «او»ست. کاش پیش از پایان صبرمان رحم کند، که ماه اهل یقین نیستیم، تا بتوانیم «الخیر فیما وقع و ما یقع» را درک کنیم.
امید و انتظار امروز امتحان تعلیق و جهل ماست.
⚜️ @taammolat74
🔉 مناظره
#اختصاصی
🔶 موضوع |مسأله تجدد در ایران
▪️ دکتر نعمتالله فاضلی، دانشیار انسانشناسی و مطالعات فرهنگی ( نظریه تجدد بومی)
▪️دکتر موسی نجفی، استاد تمام علوم سیاسی (نظریه تجدد ملی و تجددظلی )
بخش نخست
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
⏰ ۲۵ آبانماه ۱۳۹۴
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
مساله تجدد در ایران.mp3
29.28M
🔉 مناظره
🔶 موضوع |مسأله #تجدد در ایران
بخش نخست
📍 موسی نجفی:
«به نظر می رسد رنسانس در اروپا به یک نوع با رنسانس در ایران همزمان بوده است و در ایران هم ظهور صفویه و شکل گیری دولت شیعی یک رنسانس بوده است. بزرگترین تجددی که من در اینجا میبینم ایران جدید است که ایران هم در مذهب تشیع و هم در مدرن شدن، جدید می شود...تفاوت جدی در این است که این واحد ملی در ایران تحت یک مذهب جدید از اسلام یعنی تشیع تشکیل شده است و ایران را از دیگر کشورهای مسلمان جدا کرد که این امر در اروپا دیده نمی شود.»
📍 نعمت الله فاضلی:
مساله اصلی نزاع بر سر صفویه یا اسلام یا قبلتر از آن نیست. مشکل بر سر لحظه اکنون است... دکتر نجفی معتقد است که از دوره قاجار پویایی و تجدد ما متوقف می شود. من درست عکس این را موافقم. در دوره قاجار به بعد تجددزایی ما تا امروز ادامه پیدا کرده است. آنچه که ایشان به عنوان تجدد ابزاری نام می برد اینها را من نادرست و غیرواقعی می دانم.
⚜️ @taammolat74
🔰رفتار شما، دشمنان را در مورد شما به طمع میاندازد!
✍️ فرزاد جهانبین
🔸از منظر امیرالمومنین (ع) در مقابل #قدرت_درونزا میتوان #قدرت_عاریتی را مطرح کرد. قدرت عاریتی به عبارتی قدرتی نیابتی است وهمچون عروسک خیمه شب بازی تمام کنشها و واکنشهایش بسته به اراده فردی است که سر دیگر نخ را در دست دارد. این قدرت ریشه در درون جامعه چنانچه گفته شد ندارد و لذا با میل و اراده قدرتهای بیرونی، بالا و پایین می شود.
🔹از منظر امیرالمومنین، شکست و پیروزی به ما برمی گردد و لذا فرمودند: «فعلکم یطمع فیکم الاعداء» رفتار شما دشمنان را در مورد شما به طمع می اندازد. قدرت درونزا نه با اظهار عجز و التماس بلکه با جدیت و سختکوشی به دست می آید. علی(ع) در خطبه ۲۹ می فرمایند که «لایمنع الضیم الذلیل و لا یدرک الحق بالجد» فرد ذلیل هیچگاه نمی تواند ظلم را از خود دور کند و حق جز با جدیت به دست نمی اید.
🔸جالب آنکه چنین فردی حتی انتظار انصاف هم از دیگران نداشته باشند چه رسد انتظار وفای به پیمان.
ایشان یکی از راههای نفوذ شیطان را آسان نشان دادن مسیر عزت بیان می کنند در حالی که عزت و قدرت جز در سایه سختکوشی و تحمل رنجها به دست نمی آید.
💢دادن آدرس مسائل به خارج از خود، مخالف قطعی سیره امیرالمومنین است. از منظر امیرمومنان، متغیر مستقل خود ما هستیم و اگر سستی نکنیم و دل به بیگانه نبندیم، دیگران، چه آنها که ضعیف تر از ما هستند و چه آنها که قوی اند در ما طمع نمی کنند و یا بر ما مسلط نمیشوند.
⚜️ @taammolat74
🔰شبکههای اجتماعی و مغزهای کوچک خسته
✍️ مجتبی شکوری
1️⃣ شبکههای اجتماعی محاسن زیادی دارند؛ باعث شفافیت میشن، بعضی جاها مسئولان مختلف رو وادار به پاسخگویی میکنند، ضعفها رو نشون میدن و... اما برای فردیت آدمها، معایب زیادی دارند که مهمترین آنها مرگ عمق هست!
2️⃣ ما به دلیل حضور زیاد در شبکهها، امکان تفکر رو از دست دادیم. مطالعات نشان میده انسان امروزی بیشترین زمانی که میتونه بدون سرزدن به #تلفن_همراه تحمل کنه ۲۳ دقیقه هست!
3️⃣ انسانی رو تصور کنید که در ۱۰ سال قبل متمرکز میشد و مثلا ۲ ساعت #کتاب میخوند یا #فیلم میدید یا به یک موضوع فکر میکرد، اما الان توجهش قطعه قطعه شده به زمانهای ۲۳ دقیقهای!
4️⃣ در #شبکههای_اجتماعی اخبار زیادی منتشر میشه، اما ما الان به #اخبار نیاز نداریم. نیازمند تحلیل هستیم. با حضور شبکههای اجتماعی تحلیلها از بین رفت و همه چیز در سطح حرکت میکنه!
5️⃣ وقتی ما از اتفاقات و جریانات تحلیل نداریم، ریشه درد و درمان رو پیدا نمیکنیم و در دنیایی از #اطلاعات شنا میکنیم بدون اینکه دستاویزی داشته باشیم که ما رو به ساحل امنی برسونه!
6️⃣ مغز ما اونقدر در برابر خبر بد و پرتنش قرار گرفته که به حالت خواب رفته و برای حفاظت از بدن ما تصمیم گرفته به این حجم از خبر بد واکنش نشون نده و خنثی عمل کنه. درباره #کرونا هم همین اتفاق افتاد.
7️⃣ اوایل مغز آماده بود، اما به مرور انقدر درباره کرونا صحبت شد، انقدر همه ابراز اطلاعات کردند و اخبار ضد و نقیض منتشر شد که الان بیشتر مردم دیگه در برابر کرونا و توصیههای بهداشتی منفعل شدند!
8️⃣ این رو به همه اتفاقات زندگی میشه تعمیم داد. باید نگران مغزمون باشیم، نگران این که دیگه بین بد و خوب واکنش نشون نده!
⚜️ @taammolat74
🔉 مناظره
#اختصاصی
🔶 موضوع |مسأله تجدد در ایران
▪️ دکتر نعمتالله فاضلی، دانشیار انسانشناسی و مطالعات فرهنگی ( نظریه تجدد بومی)
▪️دکتر موسی نجفی، استاد تمام علوم سیاسی (نظریه تجدد ملی و تجددظلی )
بخش دوم (پرسش و پاسخ)
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
⏰ ۲۵ آبانماه ۱۳۹۴
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
مناظره تجدد در ایران 2.mp3
28.95M
🔉 مناظره
🔶 موضوع |مسأله #تجدد در ایران
بخش دوم (پرسش و پاسخ)
در ادامه پرسش و پاسخ های از دو طرف مناظره مطرح شد و دست آخر اینکه دکتر فاضلی به منتقدان سفارش کرد: دوستانی که به هر دلیلی فکر می کنند شیوه تفکر دکتر نجفی بهتر است، کتاب های مرا هم بخوانند و آنهایی که فکر می کنند شیوه تفکر من بهتر است لطفا کنند و کتاب های دکتر نجفی را هم بخوانند قبل از اینکه به یک جمع بندی کلی برسند و با مطالعه و گفت گوی واقعی وارد بحث ها شویم. اینطور نباشد که کتاب یکی را نخوانیم اما به شدت مخالفش باشیم یا کتاب یکی را نخوانده به شدت موافقش باشیم. این شیوه به رشد جامعه کمک نمی کند.
🔗 برای شنیدن بخش نخست این مناظره اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
تبیین فلسفی درونماندگار هنر.pdf
383.7K
📘دانلود pdf |تبیین فلسفی درونماندگار از نسبت دین و هنر
شرح آرای شریعتی دربارهی هنر
✍️ دکتر حسن محدثی
🔸اینکه ما با اندیشههای شریعتی همدل باشیم یا نه یک بحث است و اینکه سطح اندیشهورزی او چیست، بحث دیگری است. لطفا سطح اندیشهورزی و نظریهپردازی او را داوری نمایید و با دیگر متفکران قبل و بعد وی مقایسهاش کنید!
⏰ ۴ مرداد ۱۳۹۹
#هنر
#خطابه
#ملکیان
#شریعتی
#نظریهپردازی
⚜️ @taammolat74
🗨#نقد_و_نظر
🔰 نقدی بر نوشته دکتر محدثی در باب نسبت دین و هنر از منظر شریعتی
✍️ رسول لطفی
🔘 بخش 1 از 2
🔸#حسن_محدثی استاد جامعهشناس دانشگاه آزاد تهران که اندیشههایش را متأثر از شریعتی میداند، در مقالهای به شرح آرای شریعتی دربارهی هنر میپردازد و سعی دارد نسبت دین و هنر را از منظر وی تبیین کند. او معتقد است رویکرد شریعتی در تبیین مساله هنر، رویکردی فلسفی ـ دینی دارد. با الهام از بنمایههای فلسفه اگزیستانسیالیست به توصیف حقیقت هنر پرداخته با این حال نمیتوان مولفههای دینی او را نادیده گرفت.
🔹او بیان میدارد که از سویی هنر برای شناخت جایگاه و ارزش یک انسان شرقی در مقابل دیگری خود، و از سوی دیگر به دلیل رسالت هنر در عصر کنونی، مساله واکاوی هنر برای شریعتی اهمیت یافته است. شریعتی هنر را مقولهای دینی و حقیقتی متعالی و مقدس میدانست. او هنر اصيل را هنري معرفی میکرد كه انسان را به تعالي و ماوراء و حتي به مطلق (خدا) برساند و رسالت خداگونه انسان را در اين دنيا تنها از راه هنر امكانپذير ميدانست.
🔸در ادامه او به رابطه هنر و زیبایی پرداخته و مینویسد که شریعتی قائل به طریقیت زیبایی برای هنر بود. و فهم زیبایی و هنر را در گرو انسانشناسی معرفی میکرد. شناخت انسان، نقطه عطف تلاقی هنر، عرفان و دین است. بر همین اساس و نگاه دینی که شریعتی متأثر از آن بود، قرابت دین و هنر را ترسیم میکند و عقیده دارد که هر دو زاییده محرومیتهای انسانیاند. با این تبیین از شریعتی همانگونه که خود آقای محدثی نیز تصریح کرده است در اینجا دین نه معنایی متافیزیکی دارد و نه معنایی اجتماعی، بلکه دلالت بر احساسی وجودی دارد.
⚜️ @taammolat74
🔰 نقدی بر نوشته دکتر محدثی در باب نسبت دین و هنر از منظر شریعتی
✍️ رسول لطفی
🔘 بخش 2 از 2
💢اساس اشکال ما به این صورتبندی نظری شریعتی نیز در همینجاست که ایشان سعی دارد با نگاه اگزیستانسیالیستی تقریری از دین ارائه کند و این اول مشکل است! چراکه نظام معرفتی دین به اغماء میرود. تلقی و تلاش دکتر محدثی در جامعهشناسی دین اساسا نفی قرائت متافیزیکی از دین و نوعی برجستهسازی پوزیتویستی و پدیدارشناسانه از دین است.
🔹در انسانشناسی دینی انسان موجودی است که ودیعه الهی پیشاپیش درونش نهاده شده و سرنوشت او از قبل در عالم زر رقم خورده است. وقتی که از انسان به شکل متافیزیکی آن سخن گفته میشود، این انسان باید در جهان به امر متافیزیکی برگردد. ماوراء از قبل در تفکر و تفسیر دینی سنتی ما مفروض است و لذا نوع نگاه ما در نسبت بین دین و هنر کاملاً متافیزیکی است، حال آنکه در جهان مدرن تفکر متافیزیکی مجالی برای باورپذیری ندارد و اندیشمندانی چون هابرماس از بحران تفکر متافیزیکی حرف زدهاند.
🔸«چارلز تیلور» در کتاب «عصر سکولار» وقتی از شرایط کنونی حرف میزند میگوید تبیینهای استعلایی از جهان دیگر امروز قابل پذیرش و باور نیست و اندیشه دینی اگر بخواهد ادامه حیات دهد باید در چهارچوب درونماندگار عرضه شود. چرا که انسانها آمادگی پذیرش اینگونه حرفها را ندارند و متفکرانی که چنین سخنهایی بیان میکنند آب در هاون میکوبند. به گفته وی، شریعتی از جمله متفکرانی است که این موضوع را فهمیده و تلاش میکند اینگونه از دین سخن نگوید او از دین درونماندگار حرف میزند. بنابراین اشکال اساسی که در تقریر شریعتی وجود دارد، نوعی سکولاریسم معرفتی در حوزه دین است.
📚 دیدهبان اندیشه، شماره 9
⚜️ @taammolat74
📣 درسگفتار شرح اصول کافی
به اطلاع میرساند سلسله دروس «شرح اصول کافی» توسط «استاد میرباقری» انشاءالله از دوشنبه ۵ آبان آغاز خواهد شد.
◾️درس از ابتدای «کتاب الحجة» شروع میشود.
🕚 زمان: هر هفته از دوشنبه تا چهارشنبه (سه روز در هفته)، ساعت ۱۱ صبح
🕌مکان: گذر خان، مسجد فاطمیه سلام الله علیها (مسجد آیتالله بهجت رضوان الله علیه)
⚜️ @mirbaqeri_dars
⚜️ @taammolat74
🔰 تفاوت فلسفه یونان با فلسفه اسلامی
✍️ دکتر نصرالله حکمت
🔸#فلسفه_اسلامی، یعنی آنچه فیلسوفان مسلمان از کِندی و فارابی به اینسو باعنوان فلسفه اسلامی محقق کردهاند، ماهیتاً با فلسفه یونان متفاوت است. به این دلیل که آنچه در یونان و آتن پدید آمده، فلسفه بهمعنای خاص آن و تفکری است که در مواجهه با سوفسطاییان تحقق یافته است؛ یعنی مواجهه فیلسوف یونانی مانند سقراط و افلاطون با تفکر سوفسطایی.
🔹وقتی در جهان اسلام درباره نخستین فیلسوف مسلمان مطالعه میکنیم، متوجه میشویم وجه غالب بر تفکر روزگار کندی و فارابی و حتی ابنسینا، تفکر سوفسطایی نبوده است. در واقع مواجهه فیلسوف مسلمان، مواجهه با پیامبر(ص) و فضای ایمانی است. در نتیجه، مواجهه با تفکر سوفسطایی اقتضای قدرت #عقل را دارد. در واقع فیلسوف میخواهد عقل را در اوج درخشندگی و قدرت خود مطرح و همه بالقوههای عقل مستقل بشری را بالفعل کند.
💢مواجهه با تفکر #سوفسطایی، این ضرورت را دارد که عقل در اوج درخشندگی خود مطرح شود، اما وقتی فیلسوف مسلمان مواجههاش با پیامبر(صلی الله علیه و آله) است و میخواهد نسبت میان پیامبر(ص) و فیلسوف و جایگاه عقل را در ارتباط با وحی پیدا کند، طبعاً این نحوه مواجهه، اقتضای نقادی عقل را خواهد داشت و نه برجستگی آنرا.
🔸عقلشناسی کندی، فارابی و ابنسینا، #نقادی_عقل است. در واقع همه تلاش کندی، فارابی و ابنسینا برای مشخص کردن میزان توانایی عقل و نسبت آن با پیامبر(ص) است. به این معنا که آیا این عقل با پیامبر(ص) توافق دارد؟ یا در بخشهایی تعارض دارد؟ در صورت تعارض، تکلیف چیست!
⚜️ @taammolat74
🔰بررسی نسبت نظام و دولتها در تجربه جمهوری اسلامی
✍️ دکتر علیرضا شجاعیزند
🔸تفاوتهای داشتن «التزام عملی» با «اعتقاد» به نظام برای تصاحب مسئولیتهای کلیدی آن آشکار میشود و معلوم میشود چرا برخی اصرار داشته و دارند که حاکمیت را وادار کنند تا به همان اولی اکتفا کند، و معلوم میشود چرا برخی از سیاسیونی که خود را درزمره جریانات داخل نظام هم تعریف میکنند، اینقدر بر روی حذف و بیاثرسازی #شورای_نگهبان و #نظارت_استصوابی تأکید دارند و تلاش میکنند اصل آن -و نه صرفا عملکردش- را زیر سوال ببرند.
🔹این تلاشها آیا معنا و هدفی جز حذف سازوکارهای صیانتی نظام دارد و نتیجهای جز #استحاله یا #فروپاشی از درون بهدنبال خواهد داشت؟ اسم هرگونه تلاش برای حفظ این قواعد قانونی و سازوکارهای صیانتی را هم میگذارند «#انسداد_سیاسی» و منظورشان این است که چرا نظام دربرابر راهبردهای مسالمتآمیز فروپاشی از خود مقاومت نشان میدهد و چرا نمیگذارد مخالفان با استفاده از اسب تروای #دموکراسی وارد حاکمیت شوند و کنترل مراکز تصمیمگیری و برنامهریزی و اداره کشور را بهدست گیرند.
💢 کدام نظام سیاسی باثبات و مشروع و مقتدری را سراغ دارید و [یا] میتوانید نشان دهید که #اهرمهای_صیانتی خود را از کار انداخته باشد و کشورش را درمعرض فریبکاریهایی از ایندست قرار داده باشد. این یعنی گشودن راه دستیابی به مناصب کلیدی حکومت بهروی نامعتقدان آن نظام، با اسم رمز دموکراسی. ظلم و خیانت دموکراسیخواهان به دموکراسی همین است که از این راهبرد پذیرفتهشده و مقبول در اداره حکومت، برای فروپاشی نظامهای سیاسی استفاده کردهاند و میکنند.
🔻پ.ن:
مصاحبه بسیار خواندنی و پر محتوا از دکتر #شجاعیزند را از دست ندهید. ایشان برای تبیین ناهموسی و تلاطمات سیاستهای دولتها در جمهوری اسلامی به واکاوی رابطه «نظام»، «حاکمیت» و «دولت» پرداخته و بیان میکند: «#نظام جایگاه طرح و تعقیب آرمانها و تعیین جهت و اتخاذ رویکردهای ایدئولوژیک است و محمل رصد و ارزیابی مشروعیت، حال آنکه مسئول رعایت ملاحظات اقتضایی و معطوف به اداره و اجرا و محمول طرح مساله کارآمدی #دولت میباشد.» لذا طرح مسأله کارآمدی نظام از اساس غلط است.
همچنین در ادامه به نامه موسوی خوئینیها و ناکارآمدی دولت روحانی میپردازد.
🔗 برای خواندن مشروح این مصاحبه جذاب و قابل استفاده به همراه تحلیل و خلاصه گفتارشان به دیدهبان اندیشه 10 که به زودی منتشر میشود مراجعه کنید.
⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار
#اختصاصی
🔶 موضوع |مبانی نظری غرب مدرن
🎙 محسن بهرامی
جلسه نخست
کانال تلگرامی اشراق
⏰ 22 فروردین 1399
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
مبانی نظری غرب مدرن 1.mp3
21.47M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |مبانی نظری #غرب_مدرن
🎙 #محسن_بهرامی
جلسه نخست
🔹تاریخمندی انسان(هیستوریسیزم)
🔹تاریخمندی هستی شناختی(هیستوریسیزم آنتولوژیک)
🔹تاریخمندی معرفت شناختی(هیستوریسیزم اپیستمولوژیک)
🔹تاریخ و تاریخ نگری چیست؟
🔻 پ.ن:
هر روز این درسگفتار را در کانال تأملات دنبال کنید.
⚜️ @taammolat74
📮#دعا، توسل و استغفار برای دفع بلا، اهمیت معجزهواری دارد. همه آنچه برای مقابله با کرونا گفته شد در حکم ابزار است و آنچه به این ابزارها، جان و روح میبخشد پروردگار متعال است که باید با دعا و تضرع، نظر لطف الهی را که همواره شامل حال ملت ایران بوده است، برای عبور از این گردنه نیز جلب کرد.
✍️ مقام معظم رهبری
⚜️ @taammolat74
🔰 انقلاب اسلامی معجزهای بزرگ برای هدایت قلوب
◾️ ابتدای مسیر سخت انقلاب اسلامی، راه سختتری هم برای پیمایش دارد و همواره بر این نکته پایبند هستیم که نگهداشتن انقلاب در مسیر بسیار سختتر از انقلاب کردن است.
◾️ بنابراین موضوع #تحریف به مراتب از #تحریم مهمتر میشود، چرا که تحریم مسئلهای اقتصادی است که در طول زمان و با مدیریت درست حل میشود (هرچند میدانیم که این روزها تحریم و بی بصیرتی مسئولین دولتی کمر مردم را شکسته است) اما تحریف برای نسلهای بعدی خواهد ماند.
◾️ بهترین زمان برای #تحریف در دوران سختی #تحریم رخ میدهد، زمانی که همه از اتفاقات مختلف پیش آمده در کشور عصبانی هستند و تحلیلها به سطحی ترین مدل ممکن میرسد، اینجاست که نهضت #تحریف یا #ترجمه قد علم میکند تا ریلگذاری را تغییر دهد.
◾️ حال اگر در نهادهای انقلابی، مسئولین امر درگیرودار تحریم و جنگ محاسباتی دشمن، اشتباه تاکتیکی کنند و تصمیمی اشتباه بگیرند، سالهای سال این اشتباه دامن حزب الله را مستقیم یا غیرمستقیم خواهد گرفت.
◾️ همه میدانند که امت حزب الله مصداق روایت (انّ المؤمنَ أشدُّ مِن زُبَرِ الحديدِ: "مؤمن محکمتر از فولاد است) بنابراین لازم و ضروری است که گاهی در اتخاذ تصمیمها درست موضعگیری کنید و مراقب #تحریف باشید تا #اشتباه_محاسباتی نکنید و گرنه در همین نزدیکیها تاریخ شما را قضاوت میکند و محکوم به نابودی وافول خوهیم شد.
⚜️ @ponezs
⚜️ @taammolat74
بیا که آینه ی روزگار ، زنگاری است
بیا که زخم زبان های دوستان کاری است
به انتظار نشستن در این زمانه ی یاس
برای منتظران چاره نیست ناچاری است
به ما مخند اگر شعرهای ساده ی ما
قبول طبع شما نیست کوچه بازاری است
چه قاب ها و چه تندیس های زرینی
گرفته ایم به نامت که کنج انباری است !
نیامدی که کپرهای ما کلنگی بود
کنون بیا که بناهایمان طلاکاری است
به این خوشیم که یک شب به نامتان شادیم
تمام سال اگر کارمان عزاداری است
نه این که جمعه فقط صبح زود بیدارند
که کار منتظرانت همیشه بیداری است
به قول خواجه ی ما در هوای طره ی تو
" چه جای دم زدن نافه های تاتاری است "
سعید بیابانکی
⚜️ @taammolat74
🔰 الاهیات لیبرال
✍️ حمید پارسانیا
🔹انسان چون در فراسوى جايى كه هست، مقصدى نمىبيند، همه راهها براى او يكسان و همه گام ها براى او مباح مىشود، به همين دليل بايدها و نبايدها راه را به او نمىنمايانند، بلكه از جاى پاى او حاصل مىشوند. پس #اباحيت نمادى نيست كه راه را از بى راه باز نماياند و مقصدى را ارائه دهد و در ارائه واقع، تنها لفظى بى معناست و در نزد اربابِ بصيرت، حجابِ حقيقت است.
🔹 اباحيت و #آزادى بر جايگاه #زئوس كه رب الارباب و خداوندِخداوندگاران بود، تكيه مى زند و صورت تجسم يافته ى او نه در خانه ى خدا كه نشانى از آفريدگار عالم و آدم دارد بلكه بى هيچ پوشش و پردهاى در قالب صنم، بت و يا پاره سنگى سترگ در ميدان بزرگ شهر قرار مىگيرد تا همگان، همهگاه بر محتوای وجود او زندگى خود را سازمان بخشند.
🔹 اين بت كه اگر در چهره ى انسان نباشد، اثرى انسانى است ؛ نشان و نماد شهر و يا تمدنى مىشود كه روزهاى بىرمز و راز خود را با نام آن آغاز مىكند و به پايان میرساند. ميدان و يا مجسمه آزادى ـ به معناى اباحيت ـ نماد كدام حقيقت است كه براى انسان راز و رمز باشد؟ اين بت ، نشان غيبت حق و نسيان ياد اوست; زيرا تا يادى از حقيقت باقى باشد، تفرعن آدمى در قالب اساطير، پوششى آسمانى مى يابد.
🔹#اباحيت، ظهور همان تفرعنِ عريان است و همان تعين را كه انسان در آن به سر مىبرد، ارائه مى دهد. مثل او با آتشى كه در دست دارد به تعبير قرآن كريم، مَثل كسانى است كه چون براى روشن كردن اطراف خود آتش افروزند، خداوند نور آن را برده و آنها را در ظلمات و تاريكى رها مىكند.
⚜️ @Taammolat74
🔰 روحانی که دین را ابزار سیاست کند از روحانیت فقط لباسش را دارد!
✍️ رحیمپور ازغدی
❓ در باب قیاسی که حسن روحانی در مورد ۷ سال عقبنشینی بیحاصل و پیاپی خود در برابر آمریکا و خضوع بیحساب و بیپایان در برابر غرب و امتیازاتی که از جیب ملت بدون مابهازائی داد و با دست خالی، خود و برجامش، نزدیک یک دهه از عمر جمهوری اسلامی را با وعدهی سراب، تلف و یک ملت را معطل کرد و اینهمه مشکلات آفرید و هم چرخهای اقتصاد کشور را متوقف کرد و هم حقوق هستهای ملت را به باد داد و حال با تحریف تاریخ و برای توجیه خود، امام معصوم (ع) را متهم به سازش با ظلم میکند، چه پاسخی دارید؟!
پاسخ استاد رحیمپور ازغدی را در متن ذیل بخوانید 👇👇👇
⚜️ @taammolat74
🔰 روحانی که دین را ابزار سیاست کند از روحانیت فقط لباسش را دارد!
✍️ رحیمپور ازغدی
🔘بخش 1 از 2
🔸این تنها پرسش بیپاسخ این سالها نیست. پرسشهای بسیاری در این سالها بیهوده به دنبال پاسخگو بوده است. اما در واقع، این وضعیت که امروز میبینیم، مزد ترس است. امروز همه جا و همه تیپ مردم، یکصدا شدهاند که اعتماد به دشمن دین و دنیای مردم، عین نفسانیت و خلاف عقلانیت بود. شاید تنها دستاورد مفید اما ناخواسته تجربه شکست خورده دیپلماسی این شیخ، همین باشد که برای تاریخ ایران میماند.
🔹اما وقتی نوبت به غارت دین مردم هم برسد، سکوت، حرامتر میشود. آنکه مذهب را فدای خود و دین را ابزار استفاده سیاسی کند از وجناتش پیداست که از روحانیت، تنها لباسش را دارد. حال آنکه پیش از این، روحانیت، به سوادش و به معنویت و روحانیتش بود. هر که به نام، روحانی است لزوما به صفت، روحانی نیست.
🔸با وعدهی سراب، اقتصاد کشور را به اینجا رساندند. پیشتر، معیشت و دنیای مردم را برجامی کردند، حال نوبت به برجامی کردن دین مردم رسیده است. اکنون لحظهای بود که باید کمترین شجاعت مسئولیتپذیری را داشته باشند و دیگر حریم پاک اهل بیت (ع) را به وهم و ترس خود نیالایند.
🔹اما این نخستین بار نیست که به امام حسن مجتبی (ع) ستم میرود. نسبت سازش را اولین بار معاویه به ایشان بست تا خوارج و افراطیون را بر ایشان بشوراند. مظلوم بزرگ همه دورانها، حسن بن علی (ع) است. شیعه حسن (ع) آن است که عاقبت چون امام حسن (ع)، به دست دشمن، به شهادت رسد و خون بالا بیاورد. تعجبی نیست اگر غربباوران در وقت پاسخگویی، دین و دنیای مردم را قربانی کنند. من امثال قاسم سلیمانی را واجد روحانیت و اهل معنا میدانم و امثال حسن روحانی را فاقد آن.
✔️ [ادامه دارد...]
⚜️ @taammolat74
🔰 روحانی که دین را ابزار سیاست کند از روحانیت فقط لباسش را دارد!
✍️ رحیمپور ازغدی
🔘بخش 2 از 2
🔸مردم دارند تاوان توهم و وعدههای چند سیاستمدار با ضریب هوشی پایین را میدهند که معلوم شد نه تنها مفهوم عزت و اقتدار ملی را نمیدانند بلکه سیاست بینالملل هم نمیدانند. پایان معامله با شیطان و اعتماد به وعدههای او، به تعبیر قرآن، فحشای سیاسی و... میشود. «الشیطان یعدکم الفقر و یامرکم بالفحشا»
🔹وضع مردم، در اقتصاد برجامی بد است. اما خوب شد که همه، همه ماجرا را با چشم خود دیدند. در پایان ۸ سال مدیریت آرمان ستیزان، وقتی برای معلق زدن و طلبکار شدن نمانده، ضمن آنکه دیگر کسی هم پشت سرشان نمانده و با تخیلات و دروغهایشان تنها ماندهاند.
🔸در سالهای حاکمیت این ورژن از روحانیت، درجه اعتماد به لباس روحانیت به طرز بیسابقهای تنزل یافت. اقتصاد برجامی و دیپلماسی ترس، در کنار دزدیهای بیسابقهای که این سالها از بیتالمال شد، ضربات سنگینی به دین و دنیای مردم زد. اما نمیشود هر بار پس از تجربههای بد، همه پروندهها را سوزاند و دوباره بازی جدید شروع کرد.
🔹آنچه در این سالها با اقتصاد مردم و عزت ایران شد، در تقابل مستقیم با عقلانیت بود. این دستاورد ملی، گران تمام شد اما لازم بود یک بار دیگر، همه توهمات و وعدههای تسلیمطلبان که نه تنها آرمانگرا نبودهاند بلکه هرگز واقعبین هم نبودند، و این بار، پیش چشم نسل دههی هشتاد و نود هم محک بخورد و دیگر برای ابد در تاریخ پساانقلاب، به جای آب، سراب ننوشیم.
💢 شانس مردم ما را ببین که آن یکی میخواهد با آنجلینا جولی ، خودشان دو نفری مشکلات جهان را حل کنند و این یکی، در پایان هشت سال حکومتش هنوز منتظر ترحم ترامپ و تعهد اوباما و امید جدیدش، جو بایدن است.
⚜️ @taammolat74
🔰مثلث نفوذ؛ تاکتیک گوناگون و هدف مشترک!
✍️ حجتالاسلام عالمیان
یکی از کلیدواژههای پیام امام در #منشور_روحانیت، خطر نفوذ است که با بازخوانی آن میتوان نتیجه گرفت که گویا ایشان امروز را میدید. اما خطر نفوذ چه کسانی؟
1️⃣ لیبرالها: یکی از جریاناتی که امام نسبت به خطر نفوذ آنان هشدار میدهند. جریان #لیبرالها و مشخصاً طرفداران نهضت آزادی است. از نگاه ایشان، لیبرالها کسانی هستند که از همه اصول اساسی انقلاب طلبکار هستند و انقلابیها را به خاطر گفتن شعار مرگ بر امریکا، اجرای حکم خدا نسبت به منافقین و ضدانقلابیون، سر دادن شعار نه شرقی و نه غربی و همین طور اشغال #لانه_جاسوسی مورد بازخواست و شماتت قرار میدهند.
2️⃣ متحجرین: جریان تحجر به سرکردگی #انجمن_حجتیه است. این انجمن که برای ایجاد انحراف در مبارزات نهضت اصیل روحانیت به وجود آمده بود.
3️⃣ سکولارها: خطر آنان در قالب ترویج اندیشه جدایی دین از سیاست معنا مییابد. این جریان به تعبیر حضرت امام به دنبال «القای شعار جدایی دین از سیاست است.» متأسفانه این حربه در حوزه و روحانیت تا اندازهای کارگر شده است تا جایی که دخالت در سیاست دونشأن فقیه و ورود در معرکه سیاسیون تهمت وابستگی به اجانب را به همراه میآورد.»
🔹 جریان لیبرال، تحجر و #سکولار گرچه در تاکتیک با هم متفاوتند اما در هدف با هم کاملا مشترکند و این هدف چیزی نیست جز نفوذ! این مثلث مخرب با دو حربه ( انقلابی نمایی و تفرقه افکنی) کاملاً حساب شده به میدان میآیند تا دایره نفوذ خود را گسترده نمایند.
⏪حربه اول؛ انقلابی نمایی است. به تعبیر امام در این پیام: «هشدار میدهم که علاوه بر اینکه باید مواظب القائات روحانینماها و مقدسمآبها باشند، از تجربه تلخ روی کار آمدن انقلابینماها و به ظاهر عقلای قوم که هرگز با اصول و اهداف روحانیت آشتی نکردهاند عبرت بگیرند که مبادا گذشته تفکر و خیانت آنان فراموش و دلسوزیهای بیمورد و سادهاندیشیها سبب مراجعت آنان به پستهای کلیدی و سرنوشتساز نظام شود.»
⏪حربه دوم؛ نیز تفرقه افکنی است. حضرت امام در این مورد نیز هشدار میدهند که: «دشمنان از دیرباز برای اختلافافکنی … آماده شدهاند. غفلت از آن، همه چیز را برباد میدهد. حال اختلاف به هر شکلی باشد، بدبینی شدید نسبت به مسؤولان بالا باشد یا مرزبندی فقه سنتی و پویا و امثال آن….. اختلاف به هر شکلی کوبنده است.
⚜️ @taammolat74