🔸همه اين ها مبين حکمفرما بودن نظم در اين هنر است. بدين ترتيب مي توان نتيجه گرفت:
⬅️هنر موسيقي، تلفيقي از دانش، انديشه و فطرت خداداد است؛ که مظهر فطرت خدادادي در درجه اول، حنجره انسان ها و در درجه دوم ساز ها است که به دست انسان ها ساخته شده است.
🔹پس مي بينيد که پايه، پايه ي الهي است. حال اگر در اين زمينه به سراغ سروده هاي مولوي بروم و بگوييم موسيقي، انعکاس صداي افلاک است و آن را به عالم عرفاني مورد اشاره او وصل کنيم، از واقعيات به تخيلات نقب زده ام. زيرا گفته هاي او در اين خصوص، شبيه خيال است و نه واقعيت؛ و طبعاً مفهوم ديگري خواهد داشت.
🔸اما بي آن که دنبال خيال پردازي بروم، در عالم واقع، صدايي که از حنجره خواننده صادر مي شود، با يک پايه الهي و خلقي که مربوط به خداي متعال است، مانند بنا مستحکم و وسيع، پر جاذبه و رنگين شکل مي گيرد. اولين نتيجه اي که اين بيان دارد، آن است که ما اين هنر را در راه خدا مصرف کنيم.
🆔 @lotfi74
🔰 نفت، پهلوی و انقلاب اسلامی
🔸#چهار_آبان سالروز تولد یکی دیگر از ستمشاهان گجسته و نفرینی ایرانزمین است: #محمدرضا_پهلوی .
💎از شگفتیهای روزگار این است که این ستمشاه که جز فساد و تباهکاری شخصی، دستنشاندهٔ بیگانگان و وابسته به آنها و مستبد و ستمگر هم بوده است اکنون به موجودی محبوب برای برخی ناآگاه از تاریخ معاصر این مرزوبوم تبدیل شده است.
🔹این محبوبیت البته ناشی از افسانهپردازیهایی است که مانند تمامی موارد دیگر به دست مزدوران و بهرهمندان از خان یغمای این شاه ستمگر که از اموال عمومی این مردم بیچاره و گرفتار در چنگال او گسترده شده بود انجام میگیرد.
◼️یک نمونه از این افسانهپردازیها را در نقشی که برای این موجود مزدور و دستنشانده در افزایش قیمت نفت در سالهای چندی مانده به انقلاب ما قائل میشوند میتوان دید.
🔶به کوتاهی باید گفت نقش اصلی در این زمینه را جنگ چهارم اعراب و اسرائیل که منجر به قطع مقطعی صادرات نفت کشورهای خلیج فارس (جز حکومت خائن ستمشاهی) به غرب شد داشته و نه تصمیم ضدانسانی ستمشاه وقت ما.
🔹اصولاً صادرات اصلی نفت منطقهٔ خاورمیانه را مانند امروز، خود عربستان برعهده داشته و میزان صادرات نفت ایران گرچه دست کم ۲-۳ برابر میزان کنونی بوده است اما همواره کمتر از عربستان می بوده است.
🔻به هر حال باید گفت کوتاهی ما طرفداران انقلاب در بازخوانی وقایع نزدیک به آن و ستمهایی که حکومت دستنشاندهٔ وقت پهلوی در حق مردم خود و مردم مظلوم منطقه انجام داده است راه را برای اینگونه تحریف تاریخ باز کرده است.
#چهارم_آبان
#جنگ_اعراب_اسرائیل
#ملک_فیصل
#انقلاب_در_انقلاب
🆔 @lotfi74
آقای زائری را دوست دارم و دلسوزانه اگر قرار باشد کمکی کنم اصلاح همین یک توئیت را مهمترین می دانم.
مضمون توئیت ایشان این است که جمهوری اسلامی نباید به "اقلیتی که راه پیمائی اربعین و 9دی می روند دلخوش کند و نباید از بدنه خاکستری غفلت کند." بعد هم تعریضی زدند که شاه نیز همین اشتباه را کرد.
به این فهم کلیدی ترین اشتباه آقای زائری در همین نقطه است. برای همین تلاش می کنند نماینده اکثریتی موهوم باشند.
🔹بزرگترین اشتباه اینست که ما اعتراض مردم به ناکارآمدی در برخی سطوح نظام را به پای جدا شدن آنها از هویت دینی و انقلابی شان بدانیم.
🔘بزرگترین اشتباه این است که مردم مومن را در اقلیت بدانیم و تصور کنیم اکثریت این جامعه غیر ایمانی اند.
برعکس. اکثریت این جامعه مومن اند.
🔸 ایمانی که اتفاقا اهل بروز و ظهور اجتماعی است و اهل دین می دانند این چنین ایمانی چه قدر و منزلتی دارد. این همه موج خدمت رسانی و فعالیت خیریه ای آثار عبور از "خود" و نشانه های ایمان است. مردم ما همه اهل راه پیمائی اربعین اند. فوج فوج حرکت می کنند و به عراق نرسند در شهرشان راه پیمائی جاماندگان راه می اندازند و اینجا هم نرسند در دل و جان حسرت و غبطه می خورند.
9 دی قیام مردم بر علیه توهین به سیدالشهدا بود. همه سلایق با هر رایی به خیابان آمدند. این مردم امام حسینی اند، ولو شبهه تقلب داشته باشند.
🔹آقای زائری با همین تخمین غلط از مردم است که درباره حجاب به مواضع شاذ می افتند و به جای اینکه از ایمان مردم ولو بدحجاب و خطاکار دفاع کند از بی حجابی دفاع می کند.
🔸بدحجابی نیز نشانه رنگ خاکستری نیست واگر چنین بود به غیر از معصوم همه خاکستری بودند چون همه ما یا گرفتار گناه فردی می شویم و یا گناه اجتماعی مثل بدحجابی و تنها ظاهرگراها هستند که مردم را با یک خطا بی ایمان تلقی می کنند.
🔹آقای زائری به تصورشان تلاش می کنند از خاکستری ها بگویند اما نمی دانند که خاکستری رنگ سلایق سیاسی این مردم است نه رنگ ایمانی شان.
🔸کاش به این بزرگوار بگویند از مردم بگوئید؛ اما از حقیقت این مردم که مومنند و انقلابی. اجازه ندهید لایک های سیاه شما را دچار خطای تشخیص کند.
🆔 @lotfi74
هدایت شده از خبرگزاری فارس
اکران فیلمهای مسألهدار، مأموریت جدید سازمان سینمایی؟
🔹«خانه پدری» روایتگر ۷۰ سال زندگی سه نسل در یک خانه است، خانوادههایی که مردانی ستمگر و متعصب دارند.
🔹نمایش صریح و سبعانه قتل ناموسی یک دختر توسط برادر و پدر متشرع خود و زنده به گور کردنش، آنقدر تلخ و گزنده بود که تماشای آن از عهده هر مخاطبی بر نمیآمد.
🔹چند سال پیش وزیر وقت ارشاد، این فیلم را غیرقابل اکران دانسته بود.
🔹حال چگونه است که سیاستهای دولت تدبیر و امید بعد از چند سال تغییر میکند و این فیلم قابل نمایش میشود؟
📝 در لینک زیر بخوانید:
fna.ir/dcn983
@Farsna
⚠️ ۷۰٪مردم توان مالی برای رفتن به دندانپزشکی را ندارند.
🌐 تجارت نیوز
✍احسان عزیزی
بخشی از مساٸل نظام سلامت به تجاری شدن صرف پزشکی و امر درمان بازمیگردد، تصور کنید هر پزشک در روز تنها یک بیمار را رایگان معالجه کند، در طول ماه مشکلات دندان بخش قابل توجهی از طبقات فرودست حل خواهد شد. اما در شرایطی که اخلاق و همبستگی اجتماعی رنگ باختهاست چنین انتظاراتی بیجا و احمقانه جلوه میکند؛ نٸولیبرالیسم مجالی برای تداوم سنتهای اخلاقیمان باقی نگذاشته است.
درحالی که این عده زیاد پولی برای درمان دندان ندارند و باید درد بکشند، عدهای نیز هزینههای هنگفتی بابت پروتز و روکش و انواع دستکاریها برای زیباسازی را انجام میدهند تا نٸولیبرالیسم با دهانی بازتر به ما ریشخند بزند...
🆔 @lotfi74
🔰تجسس و افشای راز در امور اجتماعی!
♦️در مورد واگذار کردن مسئولیتهای اجتماعی به افراد و مسائل سیاسی، که البته با مصالح عموم مردم ارتباط دارد، بحث دربارۀ حرمت تجسس جایی ندارد؛ زیرا حرمت تجسس کاملاً به مباحث فردی مربوط است و نباید سادگی کرد و حرمت تجسس را دربارۀ مسائل اجتماعی هم به کار برد.
🔷مثلاً زمانی که قرار است نمایندۀ مجلس یا مسئولی را انتخاب کنیم، نباید به صرف اینکه گفته میشود تجسس حرام است، در احوال او و گذشتهاش تفحص نکنیم و بگوییم به فرض که اشتباهاتی هم انجام داده، ممکن است توبه کرده باشد.
▪️در روایتی داریم که شخصی از حضرت امام صادق(ع) سؤال میکند که آیا عورت (زشتی) مؤمن بر مؤمن حرام است؟ امام پاسخ میدهد بله، عورت مؤمن افشای سرّ اوست. سرّ یعنی چه؟ یعنی چیزهایی که شخص نمیخواهد دیگران اطلاع پیدا کنند و کاملاً نسبی است، ده نفر میدانند اما بقیه که اطلاع ندارند.
🔶حتی در دادگاه هم همین طور است. فردی که جرمی سیاسی داشته و حکمی برایش صادر شده است، قاضی و عوامل دادگاه، خانوادهاش و عدهای از اهل سیاست میدانند، اما همۀ مردم کشور از آن اطلاعی ندارند. این سرّ است و افشای آن کاری حرام شمرده میشود.
📝ماهنامه زمانه، شماره ۲۷ و ۲۸، مهر و آبان ۱۳۹۱
#تجسس
#افشای_راز
🆔 @lotfi74
🔰 بت وارگی کالا و کالایی شدن مفاهیم
✍کمیل سوهانی
دیروز از بیلبوردی تبلیغاتی در اتوبان شیخ فضلالله عکسی گرفتم که در آن خانم جوانی در حالی که لبخند رضایتی بر لب دارد اعلام میکند که "انتخاب من آقای فرش" است. پس از اینکه این عکس را به همراه هشتگهای #مصرف و #معنیزدایی در یک استوری قرار دادم، برخی از دوستان از چرایی این هشتگها و ارتباطش با این عکس و همچنین استوریهای مشابه پیشین #پرسش داشتند. توضیح کوتاه زیر در پاسخ به پرسش این دوستان است.
🆔 @lotfi74👇👇👇
🔸اگر #ارزش یک #کالا ورای #نیاز ی باشد که از انسان رفع میکند، بهتدریج ماهیتی فراکالایی پیدا کرده و درجات این موتاسیونِ ارزشی را حتی تا حد رسیدن به جایگاه #معبود طی میکند.
🔹 در #ایدئولوژی_مصرف، مژدهی رستگاری بواسطهی تاکید بر ماهیتِ نجاتبخش کالاهایی که فرد را در دستیابی به پایگاه اجتماعی بالاتر یاری میرسانند، به پیروان داده میشود. #مصرفکننده با کالایی که دیگر فقط کالا نیست از #عشق_بازی تا #پرستش پیش میرود و بدینسان خویشتن خویش را در آنچه میخرد، مییابد. بدینترتیب فرآیند "#بتوارگیِ" کالا، هم به چرخش مالی سرمایهداری یاری رسانده و هم تسلط این نظام را بر فکر و اندیشهی مصرفکننده تضمین میکند.
اما این همهی ماجرا نیست!
🔸برای تکمیل این چرخه، تنها جهش ارزشی اشیاء به #معشوق و #معبود کافی نیست، در روندی موازی هر مفهوم والایی نیز باید در حد کالا #پایین آورده شود، در این نظام هیچ ماهیتِ غیرقابلِ #قیمتگذاری، مبادله و خرید و فروشی وجود نداشته و مفاهیمی مانند زمان، دانش، محیط زیست، معنویت و ... هر کدام قیمتی برای #مبادله خواهند داشت.
🔹بدین ترتیب با "بتوارگی" کالاها از یک طرف و "کالاییشدن" مفاهیم و ماهیتهای مختلف از طرف دیگر، همهچیز در دنیای مسطحِ حاکمیت سود و سرمایه و مصرف از معنای واقعی خود تهی میشود.
🆔 @lotfi74
🔰هنر موسیقی از منظر آیت الله خامنه ای
♦️ بخش سوم
♦️♦️هنر موسيقي، جان دادن به بی جان هاست.
🔸من اين نکته را مي خواهم به شما آقايان - اعم از خواننده، نوازنده، آهنگساز و موسيقي دان - عرض کنم که، اين هنر ساخته و پرداخته نعمت هاي الهي را، که بر اساس يک ذوق و قريحه ذاتي و يک نظم و انتظام خردمندانه شکل مي گيرد و در واقع جان دادن به بي جان هاست، در راه خدا و رضاي او مصرف کنيد.
🆔 @lotfi74👇👇👇
✅ البته ما از دوران جواني خودمان حرف هاي برخي از اهالي هنر را مي شنيديم، که روشنفکر مآبانه و واقعاً بي پايه واساس، مبتني به اين نکته بود که ما هنر را در راه فکر و پيش بيني و سياست، به کار نمي بنديم.
🔸آنها که ادعاي چنين داشتند، هنرشان - اعم از شعر و ديگر فنون - بيش از سايرين در خدمت سياست ها قرار مي گرفت. قصد ورود به چنين بحث ها را ندارم، اما مي خواهم بگويم: هر کار که متکي به اراده انسان است، بايد براي هدفي انجام گيرد. هر چه هدف متعالي تر باشد، آن کار يا هنر ارزشمند تر مي شود.
🔹متأسفانه هدف موسيقي در شرق، منظورم ايران و کشورهاي عربي است. و گر نه از وضعيت موسيقي در هند و چين و ساير ممالک خاور دور، خبر ندارم. به هر حال، تاريخ موسيقي ايران در طول قرون ممتد - چه قبل و چه بعد از اسلام - را خوانده ام و از سير و سر نوشت موسيقي عرب - به خصوص بعد از اسلام - مطلعم.
🔸آنچه بر اساس مطالعات خودم مي توانم بگويم، اين است که موسيقي در منطقه ما، براي هدف هاي متعالي به کار نرفته است و اين به خلاف سير موسيقي در اروپاست.
🔗 لینک بخش های قبل:
📍 بخش نخست
https://eitaa.com/lotfi74/283
📍 بخش دوم
https://eitaa.com/lotfi74/287
🆔 @lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روز کوروش ساختگی است؟؟
‼️معادلاتی که وقتی کنار هم میچینیم میتوان پی به ساختگی بودن روز کوروش برد!
🆔 @lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰افشاگری مهم دکتر مظفر نامدار (مورخ و تاریخ شناس برجسته)
✅ در #منابع_ایرانی اصلا اسمی از #کوروش و سلسله #هخامنشی به عنوان شخصیت مهم و #ایرانی نیامده است.
✅ #فردوسی، فارسنامه ابن بلخی، #فارابی، #طبری، #ابوریحان_بیرونی و حتی کتاب درسی که #فروغی زمان #رضاشاه نوشته اسمی از #کورش و سلسله هخامنشی به عنوان سلسله #ایرانی نیست.
✅ #ابوریحان میگه: کوروش و هخامنشیان #شاه های #ایران نبودند، شاهان #یهودیه بودندکه بخشی از #ایران رو در مقطع کوتاهی گرفته بودند
✅ #پاسارگاد، مقبره مادر سلیمان است.. کوروش در شمال شرق ایران کشته شد، کی آوردش جنوب غرب ایران؟ اینها #افسانه های انگلیسی ها و یهودی هاست..
✅ کوروش هیچگاه در تاریخ ایران آدم مهم و برجسته ای نبوده.. حتی تا زمان #پهلوی اسم بچه های ما کوروش و #داریوش نبود.. ولی #جمشید و خسرو و اسکندر بود..
🆔 @lotfi74
✅به صحنه جنگ برگردیم! (1)
🔹#ایتا آمد!
خوشحال شدیم
همه مان #چفیه و کوله هایمان را برداشتیم و رفتیم وسط ایتا چادر زدیم
منتظر شدیم مردم بیایند.
نیامدند (علتش بماند)
اما ما از رو نرفتیم، همان جا شروع کردیم به ادامه فعالیت فرهنگی، هر روز انقلابی ها برای انقلابی ها در دفاع از انقلاب برنامه داشتند!
#مردم اما مانده بودند وسط یک مشت کانال و گروه #تلگرام ی ضدانقلاب♦️
🔹#انتخابات مجلس و دولت نزدیک است
نمی گویم ایتا را رها کنیم، اینجا هم بمانیم اما فعالیت برای #یک_درصد کاربران اینترنت که قریب به اتفاقشان هم انقلابی اند، اولویت نیست.
🔹ایتا را حفظ کنیم برای تبادلات درونی، اما به جبهه جنگ برگردیم
جنگ رسانه ای در #تلگرام است نه در ایتا
🔹در تلگرام، گرگ های رسانه ای دارند افکار مردم را می درند.
هر روز دهها تیر به سمت انقلاب #شلیک می کنند.
و اعتماد مردم را می کشند!
اما این طرف جبهه خبری نیست که نیست!
🔹به جبهه جنگ برگردیم برادر
🆔 @lotfi74
🔰 «ذاتانگاری دین»
✍علیرضا شجاعیزند
🔸مجلۀ جستارهای فلسفۀ دین
عقبۀ جامعهشناسی تحویلگرا در مطالعات دین، رویکردهای ملحدانه است. بیاعتنایی فحوایی جامعهشناسان دین در قِبال دین از این اعتقاد برخاسته که دین فاقد هرگونه حقیقت و اصالتی است، در همان حال که آثار و پیامدهای اجتماعی گرانسنگی داشته است و همچنان دارد.
دلایل فقدان حقیقت دین را میتوان در براهین پوزیتیویستی دربارۀ عدممعناداری و تحقیقپذیری گزارههای دینی یافت و فقدان اصالت دین را در آرای مارکس و دورکیم که آن را روبنا و یک فرآوردۀ اجتماعی شمردهاند.
نقصانهای ناشی از شیئیتنگری پوزیتیویستی و کمتوجهی به فاعلان اجتماعی، بعدها با نقدهای مؤثر فیلسوفان و جامعهشناسان آلمانی تاحدی مرتفع شد؛ اما تعمیمگرایی سادهنگر و بیاعتنایی فحوایی همچنان دامنگیر جامعهشناسی دین باقی ماند و رشد و رواج رویکردهای تفهمی و پدیدارشناختی هم نتوانست آنها را بهنحو مطلوبی علاج کند.
رویکردهای تفهمی و پدیدارشناختی به دین، قابلیتهای بالایی از خود برای رفع برخی از بیاعتناییهای تحویلی نشان دادهاند و از این طریق به مواضع همدلانهتری در قِبال دین و دینداران رسیدهاند؛ در عین حال، نمیتوان از آنان در تمامی تقریرهایشان بهعنوان قائلین به ذاتانگاری دین یاد کرد.
این بدان روست که اعتنا و همدلی رویکردهای تفهمی و پدیدارشناختی، بیش از آنکه شامل خود ادیان شود، شامل حال دینداران بوده است و افراط در آن میتوانسته بعضاً به محمل دیگری برای خدشهافکنی بر ذاتانگاری دین بدل شود؛ چراکه با اصالت و محوریتدادن به دینداران و دینداریهای محقق، اعتنای به خود دین همچنان در محاق باقی مانده است (ص۹۵).
#علی_رضا_شجاعی_زند
#جامعه_شناسی_دین
#ذات_انگاری_دین
#تحویل_گرایی
#پوزیتیویسم
#پدیدارشناسی
🆔 @lotfi74
🔰محیط زیست، دموکراسی و دانشگاه پروژه ای!
✍ میثم مهدیار
🔸 از سال 92 و به دنبال پروپاگاندایی که دولتی ها با عاملیت حسام الدین آشنا و عیسی کلانتری ( که خودش در دولت های هاشمی و خاتمی 13 سال وزیر کشاورزی این مملکت بود) درباره بحران آب به راه انداخته بودند هفته ای نبود که در دانشگاه های مختلف جلسات پی در پی پیرامون بحران آب برگزار نشود.
🆔 @lotfi74👇👇👇
🔸دولتی ها با این پروپاگانداها عنوان " محیط زیستی ترین دولت" را به خود داده بودند و اسپانسر اصلی جلسات دانشگاهی هم البته همین آشنا و کلانتری بودند. انجمن جامعه شناسی به همین منظور با شعار " بیایید درباره آب گفتگو کنیم" چندین پنل و نشست برگزار کرد که البته محور اصلی بحث ها اغلب معطوف به تبیین "ورشکستگی آبی به خاطر ورشکستگی سیاستی حاکمیت" ( ایده محمد فاضلی) و نقد "نگاه مهندسانه به منابع طبیعی"( ایده آشنا) بود.
با همین سر و صداها عیسی کلانتری شد دبیر ستاد احیا دریاچه ارومیه ( با بودجه چند هزار میلیاردی) و محمد فاضلی شد مشاور وزیر نیرو و انجمن جامعه شناسی هم برای برگزاری همایش ها و... حمایت مالی و لجستیکی ویژه ای شد.
اینکه چه بر سر آن چند هزار میلیارد و دریاچه ارومیه چه آمد (بخشی از دریاچه ارومیه با باران از آسمان پر شد) که بماند ولی در همین یکی دوسال گذشته که عیسی کلانتری معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست شد و همان رویکرد مهندسانه و کالا انگارانه به محیط زیست را پی گرفت، کم کم سر و صدای بعضی از فعالان محیط زیست و سازمان های مردم نهاد در آمد.
کار به جایی رسید که یک کمپین 20 هزار امضایی با فعالیت محمد درویش( مدیر کل سابق مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست) در انتقاد به رویکردهای محیط زیستی دولت روحانی شکل گرفت ولی این بار این اعتراضات و انتقادات کوچکترین ضریبی میان همان کسانی که هر روز راجع به ورشکستگی آبی و محیط زیستی سخن رانی می کردند پیدا نکرد.
حتی وقتی رییس جمهور در جلسه هیات دولت در سمنان ( زادگاهش) معاهده های جهانی محیط زیست و نظام تولید علم جهانی را تمسخر کرد صدایی از این دانشگاهیان برنخواست و به راحتی از کنار آن گذشتند و البته همزمان در سخنرانی ها و نشست هایشان بر ضرورت توجه به علم و محیط زیست و دموکراسی و نقد نئولیبرالیسم و... تاکید کردند.
محمد فاضلی که آن سالها چندین جلسه با محمد درویش در دانشگاه ها و شهرهای مختلف درباره بحران آب سخن پراکنی کرده بود اینک حتی در حد یک خط هم درباره کمپین اعتراضی درویش ننوشت. گویا وقتی کارفرما عوض می شود، پروژه ها ته می کشد دیگر دانشگاه و محیط زیست و دموکراسی و توسعه پایدار هم اهمیت خود را از دست می دهد. منتقدان نولیبرالیسم و کالایی شدن علم و دانشگاه و... هم بهتره به جای نگاه به افقهای دور به میز کناری شان نیم نگاهی داشته باشند. (درباره ابعاد و تبعات این پروژه بازی بیشتر خواهم نوشت)
🆔 @lotfi74
🔰 هنر موسیقی از منظر آیت الله خامنه ای
♦️ بخش چهارم
♦️♦️هنر موسیقی امتیاز غرب است!
🔸مي دانيد که من به طور طبيعي از جمله آدم هاي غرب ستيزم. چنانکه هيچ ويژگي غرب، مرا مبهوت و مجذوب نمي کند. در عين حال، ويژگي هاي مثبت غرب را از روي محاسبه، تأييد مي کنم. يکي از آن ويژگي ها، مقوله موسيقي است.
🔸درست است که در غرب، موسيقي هاي منحط وجود دارد. اما در همان نقطه از جهان، از دير باز موسيقي هاي آموزنده و معنا دار هم بوده است؛ موسيقي اي که براي گوش سپردن به آن، انسان عارف واقف خردمند، مي تواند بليت تهيه کند، در سالن اجراي کنسرت بنشيند و ساعتي، از آن لذت ببرد. در غرب موسيقي هايي که گاهي يک ملت را نجات داده و گاهي يک مجموعه فکري را به سمت صحيح هدايت کرده، کم نبوده است.
🆔 @lotfi74👇👇👇
✅غرب برخوردار از چنين ويژگي اي نيز بوده و هست. در شرق که راجع به آن گفتم ( يعني در محدوده جغرافيايي مورد اشاره ) متأسفانه موسيقي از چنين اعتبار و جايگاهي برخوردار نبوده است. موسيقي در اين جا عبارت از آهنگ ها و آلات و ادوات لهو بوده؛ که فقها از آن به موسيقي لهوي حرام تعبير کرده اند. فرض بفرماييد فلان خليفه، شب دچار بي خوابي مي شده است. موسيقي دان ها همراه با کنيزکان مغني، بايستي مي آمدند تا اسباب طرب او را فراهم کنند.
🔸موسيقي دان با آن خصوصيات که گفتم اهل خرد و قريحه و ذوق است بايستي خود را مي شکست و انواع و اقسام هنرهاي خويش را نثار مي کرد تا خليفه از حالت افسردگي که لازمه خونريزي ها، قساوت و خباثت هاي وي بود - بيرون مي آمد! اين وضعيت موسيقي در بارگاه خلفا و امراي عرب بود. يعني همين قضيه، در مورد سلاطين ايران هم صدق مي کند. پادشاهان که اهل موسيقي لهو بوده، و دربارهاي موسيقي طرب داشته اند، کم نيستند. که از آن جمله مي توان به دربار قاجار و پادشاهان آن سلسله اشاره کرد.
🔹توجه مي کنيد که موسيقي در خدمت چه جريان ها و کساني بوده است؟! اينکه مي بينيد در کلمات فقها، موسيقي، مقوله اي حرام و ممنوع و دست نزدني ونزديک نشدني است، به همين خاطر است.
🔗 لینک بخش های قبل:
📍 بخش نخست
https://eitaa.com/lotfi74/283
📍 بخش دوم
https://eitaa.com/lotfi74/287
📍بخش سوم
https://eitaa.com/lotfi74/298
🆔 @lotfi74
🔘ذوق نظریهپردازی ما!
🔹«به طور خلاصه چند نقد به جریان روشنفکری (در ایران پس از انقلاب) دارم.
1️⃣ اول اینکه با هم گفتگو نمیکنند و سریع دچار خشونت کلامی میشوند. روشنفکران به جای آنکه به تحلیل جامعه خود بپردازند وارد جنگ با همدیگر شده و علیه هم لشکرکشی میکنند.
2️⃣ دوم اینکه متاسفانه اکثر روشنفکران بین «حقیقت» و «محبوب مردم بودن» اولویت را به دومی میدهند و به همین دلیل در برخی موارد مجبور میشوند حقیقت را کنار گذاشته و دنبال مردم بدوند. این در حالی است که به نظر میرسد روشنفکر باید حقیقت را بگوید؛ هرچند حقیقت همچون طفل حرامزادهای باشد که منجر به بدنامی مادر شود.
3️⃣ سوم اینکه خیلی از روشنفکران مشغول بندبازی و شارلاتانیسم هستند. اگر به فضای هیئت علمی دانشگاهها نگاه کنید، میبینید جدا از اساتید خنثی و منفعل، اکثریت آنها تمایلات مذهبی، اصلاحطلبی و یا چپ دارند. اما هرسه گروه در این نکته که مسائل مسائل اصلی را کنار گذاشته و شکافهای فرعی را فعال کنند باهم همپیاله هستند.
4️⃣ چهارم اینکه روشنفکران ایرانی عقده و عطش عجیبی دارند یک نظریه یا حداقل یک اصطلاح به نام خود ثبت کنند. دور از شان خود میبینندکه بگویند من پیرو اندیشههای جان استوارت میل، کانت، فوکو ویا هوادار فلان نظام سیاسی وجود در دنیا هستم.»
📝ماهنامه زمانه، شماره 1، دوره جدید، در گفتگو با نظام بهرامی کمیل
🔰 ما و غرب زدگی
✍ امیررضا مافی
💎غربزدگی واژهای است که بیش از داشتن یک تعریف و مفهوم مشخص، ایدئولوژیک شده و قرائتهای گوناگونی به نفع قدرتهای سیاسی-اجتماعی موجود، یافته است. ما غربزدگی را از قلم جلال آل احمد به اشتهار رساندیم و سپس آن را در برهههای گوناگون با معنی سلب رقیب غربی و موجبیت ایدئولوژیک خویشتن استفاده کردیم و در این میدان هر کس که در تعریف موجودیت خود، انکار غرب را داشت، از این اصطلاح استفاده کرد.
🆔 @lotfi74👇👇👇
🔹حال و چهل سال پس از انقلاب سال پنجاه و هفت، «غرب» همچنان مورد مناقشهی همهی طرفهای عقیدتی موجود در جامعهی ایران است و هیچ رهیافت روشنی در تعاریف حاضر وجود ندارد.
🔸به نظر میرسد، غربزدگی را به دلیل سنگینی بار مفاهیم مغرضانهای که بر آن مترتب است، میتوان مسکوت گذاشت و به جای آن و نفی مطلق غرب دربارهی وضعیت «آمیختگی با غرب» امروزمان، به گفتگو نشست و این یک پیشنهاد معرفتی است.
🔹در واقع ما در ایران با بیشماری از مصادیق ساخته شده در غرب مواجهیم. هم در عرصهی فرهنگی، هم در عرصهی علمی و هم در عرصهی سیاسی. امروز نمیتوان غرب را به عنوان یک مفهوم جهانشمول از امور جاری در ایران جدا یا آن را به هر نحو انکار کرد. آمیختگی با غرب جدیتر از همیشه است و ما در لحظهلحظهی وجودمان متاثر از آنیم.
پس چه باید کرد؟
🔸امروز متفکران عرصهی عمومی ما، هیچکدام فارق از سیاستزدگی و هیجانات فضای مجازی نمیتوانند با مسئلهی غرب برخورد کنند. غرب مانند یک قطرهی جوهر در آب، میان همهی عناصر سازندهی فرهنگ ما رسوخ کرده و انکار آن بیفایده است. کاری که باید کرد پاسخ به مسئلهی «آمیختگی با غرب» است، یعنی ما امروز در برابر غرب چه وضعیتی داریم؟ آیا در حوزهی فرهنگ هویت مستقلی یافتیم؟ آیا صرفا با مناسک آیینی-دینی میتوانیم در برابر غرب هویت خود را محافظت کنیم؟ آیا با یقه دریدن برای کورش که هیچ از او نمیدانیم ایرانی بودن خودمان را حفاظت میکنیم؟ یا در برابر پرسشهای معرفتشناختیمان پاسخی غیر غربی داریم؟
🔹آنچه همواره رخ داده سلب و انکار غرب است، حال آنکه ما با انکار آنچه بدان آمیخته شدیم، خودمان را انکار میکنیم و دچار از خودبیگانگی میشویم؛ پس چاره این است که یک بار دیگر جدا از سیاستزدگی جناحی و حتی ایدئولوژیک، مباحث هدفمندی دربارهی ایجاب حفظ هویت دینی-ملی خودمان در روزگار آمیختگیمان با غرب مطرح سازیم و این امر محقق نمیشود جز تحقق امکان گفتگو و به رسمیت شناختن هر دیدگاه غیر سلبی. چیستی و چگونگی «آمیختگی با غرب» مهمترین مسئلهی مغفول معرفتی امروز ماست.
🆔 @lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 برنامهای که تماشایش، ارزش وقت گذاشتن دارد!
🔹 خبر آغاز به پخش فصل دوم #شوکران برای اهل فکر و اندیشه مسرت بخش بود. برنامهای که با متفکران امروز ایران با گرایشها و سلیقههای مختلف فکری به گفتگو مینشیند. متفکرانی که بعضی از آنها به خاطر استانداردهای سلیقهای برخی مدیران، تاکنون در جمهوری اسلامی، در قاب تلویزیون ظاهر نشدهاند!
🆔 @lotfi74👇👇👇
🔸 از میهمانان این فصل شوکران میتوان به شخصیتهای ذیل اشاره کرد:
- #سیدحسین_نصر فیلسوف ۸۶ ساله و استاد دانشگاه جرج واشنگتن.
- دکتر #احمد_مهدوی_دامغانی اسلامشناس ۹۵ ساله و استاد دانشگاه هاروارد.
- دکتر #شیرین_هانتر متفکر سیاسی ۷۴ ساله، عضو شورای روابط خارجی آمریکا.
- دکتر #منصوره_اتحادیه بانوی ۸۶ ساله تاریخ ایران.
- دکتر #کریم_مجتهدی فیلسوف ۹۰ ساله.
- دکتر #حاتم_قادری سیاستپژوه ۶۳ ساله.
- دکتر #مهدی_محسنیان_راد رسانهشناس ۷۴ ساله.
- دکتر #باقر_ساروخانی متفکر ۸۰ ساله و پدر جامعهشناسی ارتباطات.
- آیتالله #سیدمحمد_مهدی_میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم.
- استاد #لوریس_چکناواریان موسیقیدان ۸۲ ساله.
- دکتر #ابوالحسن_تنهایی جامعهشناس ۶۸ ساله.
و...
🔹 در برههای که صداوسیما با شبکههای عریض و طویلش دچار بحران محتواست، برنامههایی با سبک و سیاق شوکران میتواند فرهیختگان را به پای تلویزیون بکشاند، اتفاقی که در صدا و سیما به ندرت شاهد آن بودهایم.
🔴 شنیدهها حاکی است که بعضی از جریانها و افراد، از حضور برخی میهمانان شوکران در صداوسیما ابراز نارضایتی و ناراحتی کرده و حتی سعی دارند با فشار و لابیگری، از پخش برخی قسمتهای شوکران جلوگیری کنند.
🕗 زمان پخش:
شوکران با سردبیری و اجرای #پیام_فضلی_نژاد دوشنبه هر هفته ساعت ۲۱ از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد.
🆔 @lotfi74