eitaa logo
تاملات
764 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
346 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰اگر مردم صد بار اشتباه کنند؟ ✍️ مرتضی مطهری 🔹بسياری از مسائل اجتماعی است که اگر سرپرست‌های اجتماع افراد بشر را هدايت و سرپرستی نکنند گمراه می‌شوند، اگر هم بخواهند ولو با حسن نيت (تا چه رسد به اين که سوء نيت داشته باشند) به بهانه اين که مردم قابل و لايق نيستند و خودشان نمی‌فهمند و لياقت ندارند آزادی را از آن‌ها بگيرند اين مردم تا ابد بی‌لياقت باقی می‌مانند. ♨️مثلا انتخابی مانند "انتخاب وکيل مجلس" می‌خواهد صورت بگيرد... 🔸ممکن است شما که در فوق اين جمعيت قرار گرفته‌‌‌‌‌ايد حسن نيت هم داشته باشيد و واقعاً تشخيص شما اين باشد که خوب است اين ملت فلان فرد را انتخاب کند و فرض می‌کنيم واقعا هم آن فرد شايسته‌‌‌‌‌تر است. 🔹اما اگر شما بخواهيد اين را به مردم تحميل کنيد و بگوييد شما نمی‌فهميد و بايد حتماً فلان شخص را انتخاب کنيد، اين‌ها تا دامنه قيامت مردمی نخواهند شد که اين رشد اجتماعی را پيدا کنند. 🔸بايد آزادشان گذاشت تا فکر کنند، تلاش کنند، آن که می‌خواهد وکيل شود تبليغات کند، آن کسی هم که می‌خواهد انتخاب کند مدتی مردّد باشد که او را انتخاب کنم يا ديگری را، او فلان خوبی را دارد، ديگری فلان بدی را دارد. يک دفعه انتخاب کند، به اشتباه خودش پی ببرد، باز دفعه دوم و سوم تا تجربياتش کامل شود و بعد آن ملت به صورت ملتی در بيايد که رشد اجتماعی دارد. 🔹والّا اگر به بهانه اين که اين ملت رشد ندارد و بايد به او تحميل کرد، آزادی را برای هميشه از او بگيرند، اين ملت تا ابد غير رشيد باقی می‌ماند. رشدش به اين است که آزادش بگذاريم ولو در آن آزادی اشتباه هم بکند. صد بار هم اگر اشتباه کند، باز بايد آزاد باشد. 📚 آینده انقلاب اسلامی ص۳۱۶ ⚜️ @Taammolat74
باران معشوقه ی پاییز است وقتی این همه زیباست نغمه ی رسیدنش… دلبری کردنش… جانا من پاییز باشم تو باران می شوی؟!☔️ 🍁 ⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |شرح اصول کافی 🎙 آیت الله میرباقری کتاب الحجة جلسه چهارم ⏰12 آبان 1399 ⚜️ @mirbaqeri_ir ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
شرح اصول کافی ۴ .mp3
43.45M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙 آیت الله جلسه چهارم 🔹 بررسی کلام علامه مجلسی در مرآة العقول ذیل حدیث هشام بن حکم 🔹توجه به ساحت بشری حجت الهی در کلام مرحوم مجلسی 🔹تقریب استدلال روایت در بیان صدرالمتالهین . . 🔗 برای شنیدن جلسه قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔰فلسفه‌گریزی؛ راه کسب شهرت ✍️دکتر سید یحیی یثربی 🔸اگر اشعریت و تصوف غزالی را یک روی سکه شهرت او بدانیم، روی دیگر آن مبارزه با فلسفه خواهد بود و همین امر نابخشودنی‌ترین خطای غزالی است. ممکن است که ما تحت‌تأثیر مکاتب عقل‌گریزی چون اشعریت و تصوف، به فلسفه بدبین بوده یا به دلیل امکانات لازم برای تفکر فلسفی، از آن غفلت داشته باشیم، اما هیچ‌کدام از این‌ها از شأن «فلسفه» نمی‌کاهد. 🔹البته منظور از «فلسفه»، نتایج خاص تفکر فلسفیِ مربوط به شخص یا دوره یا کشور معینی نیست، بلکه منظور اصلی همان تفکر فلسفی است. به‌عبارت دیگر، خود اندیشیدن و تأمل کردن مهم و ارجمند است، اما ممکن است که نتیجه و محصول این اندیشه و تأمل نادرست و باطل، و یا حداقل ناقص و نارسا بوده باشد. 💢اشکال کار غزالی در این نیست که با محصول اندیشه و تفکر ارسطو و ابن‌سینا مخالفت می‌کند؛ این حقّ هر انسان است که نظر و فهم دیگران را (اگر توجیه لازم نداشته باشد)، نپذیرد؛ بلکه اشکال کار او در این است که او اصل تفکر و اندیشیدن را خطا و خطرناک قلمداد می‌کند. درگیری با فلسفه و حکمت در آن روزگار، یعنی درگیری با هرگونه تلاش تجربی و عقلی بشر در جهت فهم و تسخیر جهان. 📖کتاب تحلیلی از خردورزی و دین‌داری امام محمد غزالی ⚜️ @Taammolat74
🔰 ایده پارادایم شبکه‌ای ✍️ عبدالحمید واسطی 📍شکل‌گیریِ علم دینی و علوم انسانی اسلامی نیازمند تعریف یک دستگاه معرفتی استنتاجی است تا با دریافت داده‌های توصیفی و تجویزی از منابع دینی، بتواند «نظریه‌ها» را که بیانگر رابطه معنادار میان مؤلفه‌های مختلف هستند، با روش موجّه تولید کند. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 ایده پارادایم شبکه‌ای ✍️ عبدالحمید واسطی 📍شکل‌گیریِ علم دینی و علوم انسانی اسلامی نیازمند تعریف
🔘 بخش 1 از 2 🔸از چنین طرح‌واره و الگوی معرفتی، با عنوان «پارادایم» یاد می‌شود و از سه «پارادایم تجربه‌گرا، معناگرا، و ساختارگرا» به‌عنوان سه سرشاخه پارادایمی در محافل علمی نام برده می‌شود (با عنوان پارادایم پوزیتویستی، تفسیری، و انتقادی). 🔹مؤلفه‌های عمده یک دستگاه معرفتی (پارادایمی)، بسته گزاره‌های منسجم هستی‌شناختی، روش‌شناختی، معرفت‌شناختی انسان‌شناختی، جامعه‌شناختی، ارزش‌شناختی و دین‌شناختی است که انباشت محتواهای مختلف از این گزاره‌های زیرساختی در برهه‌های متعددی از بستر علم، سبب بروز و ظهور پارادایم‌ها شده است. 🔸بررسی محتوایی «حکمت متعالیه» با رویکرد استنطاق پارادایمی، در دو دههٔ اخیر، توسط ایده‌پردازانِ «علم دینی و علوم انسانی اسلامی» سبب شد تا بسته‌های معرفتی فوق‌الذکر، در فضای علم دینی ظهور و بروز یابند. 🔹ارائه نظام‌مند این بسته‌های معرفتی زمینه‌ساز طرح یک پارادایم برای علم دینی است. متفکران مدافع علم دینی و علوم انسانی اسلامی تقریرهای مختلفی از این بسته‌ها را در کتاب‌ها، مقالات و نشست‌های تخصصی بیان کرده‌اند که به دلیل ابتناء اکثر آنها بر تفکر حکمت متعالیه، معمولاً تعابیر متفاوت برای یک واقعیت است. 💢این قلم تلاش کرده است تا هستهٔ مرکزی تفکر حکمت متعالیه را که «شبکه‌ای بودن هستی» است به عنوان شناسه‌ای برای مجموعه منسجم از این بسته‌های معرفتی، ارائه دهد. ⚜️ @Taammolat74
🔘 بخش 2 از 2 🔸مقصود از «شبکه»، مجموعه به‌هم مرتبط از عناصری است که به صورت برآیندی (جمع بُرداری) برای تحقق هدفی فعالیت دارند. 🔹«شبکه» در پارادایم شبکه‌ای، اشاره به کل «عالَم وجود» به‌صورت یک نظام ذومراتب و به‌هم پیوسته است که موجودات در آن ارتباط دوطرفه تعاملی با یکدیگر دارند و هر حرکتی در هستی، برآیند تمام این تعاملات است و حکمت متعالیه مختصات این موجودات و کیفیت ارتباط آنها با یکدیگر را توصیف و مدلّل کرده است. بر این اساس ایدهٔ «پارادایم شبکه‌ای» با توصیف زیر پیشنهاد می‌گردد: 🔸«پارادایم شبکه‌ای، به‌عنوان پارادایم علم دینی و علوم انسانی اسلامی قابل طرح است، و طرح‌وارهٔ معرفتی‌ای است که مبانی و روش لازم برای توصیف، تبیین و تفسیر هر موضوع یا مسئله‌ای را در مقیاس کل شبکه هستی فراهم می‌کند و ناظر به کشف معادلات حرکت و تغییر در این شبکه است». 🔹در این پارادایم، می‌توان «انسان شبکه‌ای»، «علم و معرفت شبکه‌ای»، «روش شبکه‌ای»، «ارزش شبکه‌ای»، «جامعه شبکه‌ای»، «حرکت و رشد شبکه‌ای»، «اهداف و نیازهای شبکه‌ای»، «حق شبکه‌ای»، «عدل شبکه‌ای»، «دین شبکه‌ای»، «توسعه شبکه‌ای» تعریف کرد و شاخص برای آنها تعیین نمود و ترکیب آنها را به‌صورت یک بسته معرفتی زیرساختی که توان حل مسئله و تولید نظریه دارد ارائه کرد. 💢این پارادایم، به‌عنوان رقیب پارادایم‌های سه‌گانه (اثبات‌گرایی، تفسیری و انتقادی) رایج در علوم انسانی خواهد بود. ⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |مردم‌شناسی شناختی 🎙دکتر ابراهیم فیاض درس کارشناسی ارشد جلسه دوم ⏰ 20 اسفند 1397 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
شناختی۲.mp3
30.06M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙دکتر 🔹 جلسه دوم . . . 🔗 لینک جلسه قبل را در اینجا بشنوید. ⚜️ @Taammolat74
🔰 توجه به عرصه روشنفکری عمومی ✍️ عماد افروغ 🔸شخصاً معتقدم صرفاً نبایستی اندیشه و اندیشه‌ورزان را در قالب نهاد‌های رسمی تعریف کرد. ما باید توجه به عرصه عمومی هم داشته باشیم، یعنی عرصه نخبگی ما در دانشگاه‌ها، وقتی شکل می‌گیرد که ما شاهد یک روشن‌فکری عمومی پر رنگ در ساحت عمومی باشیم. ازعرصه عمومی روشن فکری غافل نشویم و نگاه منفی به آن نداشته باشیم. 🔹متاسفانه واقعیت تاریخی روشنفکری ما در واقع چون کارنامه خوبی از خودش بروز نداده. همه نسبت به روشنفکری عمومی حساس می‌شوند اما در عرصه روشنفکری عمومی است که سوال ها مطرح می‌شود و انگیزه‌ای می‌شود برای عرصه رسمی اندیشه‌ای ما که پاسخ بدهد. این یک واقعیت است. 🔸به تعبیر استاد مطهری بیشترین تجلیات اسلامی ما در طول تاریخ مربوط به زمانی بوده که آزادی و فرصت طرح آزادانه پرسش ها مطرح بوده است. وقتی این بسته می‌شود و فضای مصلحتی حاکم می‌شود با هر جهت و نیتی، دیگر ما نباید توقع داشته باشیم این قابلیت‌ها بروز کند. 💢به هر حال اگر قرار است که عدالتخواهی ما یک سمت و سوی الهی اسلامی داشته باشد؛ برداشت من این است که اسلام یک قابلیت است و با سوال و چالش به فعلیت می‌رسد.کسی نمی‌تواند بگوید یک‌بار و برای همیشه من می‌نشینم تمام قابلیت‌های اسلام را به فعلیت می‌رسانم. این امکان ندارد. یک قابلیت گران‌سنگ با سوال به فعلیت می‌رسد. و هرچه سوال دقیق‌تر و قوی تر این فعلیت‌ها شکوفاتر است. ⚜️ @Taammolat74
🔰 لحظه‌های مولد، لحظه‌های مصرفی ✍️نعمت الله فاضلی 📍چه چیزی زندگی آدمی را شگفت انگیز می کند؟ هرکس پاسخی برای این پرسش دارد. برخی سفر و ماجراجویی؛ برخی دیگر داشتن چیزها، برخی کشف تازه، و حتی برخی نیز لذت بردن و هیجان را شگفتی زندگی می دانند. همه اینها «چیزهای جالب» هستند، اما شگفتی زندگی نیستند. شگفتی که همه با آن درگیر باشند و همه زندگی را هم دربر بگیرد. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇