eitaa logo
تاملات
764 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
346 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
تاملات
🔰 ایده پارادایم شبکه‌ای ✍️ عبدالحمید واسطی 📍شکل‌گیریِ علم دینی و علوم انسانی اسلامی نیازمند تعریف
🔘 بخش 1 از 2 🔸از چنین طرح‌واره و الگوی معرفتی، با عنوان «پارادایم» یاد می‌شود و از سه «پارادایم تجربه‌گرا، معناگرا، و ساختارگرا» به‌عنوان سه سرشاخه پارادایمی در محافل علمی نام برده می‌شود (با عنوان پارادایم پوزیتویستی، تفسیری، و انتقادی). 🔹مؤلفه‌های عمده یک دستگاه معرفتی (پارادایمی)، بسته گزاره‌های منسجم هستی‌شناختی، روش‌شناختی، معرفت‌شناختی انسان‌شناختی، جامعه‌شناختی، ارزش‌شناختی و دین‌شناختی است که انباشت محتواهای مختلف از این گزاره‌های زیرساختی در برهه‌های متعددی از بستر علم، سبب بروز و ظهور پارادایم‌ها شده است. 🔸بررسی محتوایی «حکمت متعالیه» با رویکرد استنطاق پارادایمی، در دو دههٔ اخیر، توسط ایده‌پردازانِ «علم دینی و علوم انسانی اسلامی» سبب شد تا بسته‌های معرفتی فوق‌الذکر، در فضای علم دینی ظهور و بروز یابند. 🔹ارائه نظام‌مند این بسته‌های معرفتی زمینه‌ساز طرح یک پارادایم برای علم دینی است. متفکران مدافع علم دینی و علوم انسانی اسلامی تقریرهای مختلفی از این بسته‌ها را در کتاب‌ها، مقالات و نشست‌های تخصصی بیان کرده‌اند که به دلیل ابتناء اکثر آنها بر تفکر حکمت متعالیه، معمولاً تعابیر متفاوت برای یک واقعیت است. 💢این قلم تلاش کرده است تا هستهٔ مرکزی تفکر حکمت متعالیه را که «شبکه‌ای بودن هستی» است به عنوان شناسه‌ای برای مجموعه منسجم از این بسته‌های معرفتی، ارائه دهد. ⚜️ @Taammolat74
🔘 بخش 2 از 2 🔸مقصود از «شبکه»، مجموعه به‌هم مرتبط از عناصری است که به صورت برآیندی (جمع بُرداری) برای تحقق هدفی فعالیت دارند. 🔹«شبکه» در پارادایم شبکه‌ای، اشاره به کل «عالَم وجود» به‌صورت یک نظام ذومراتب و به‌هم پیوسته است که موجودات در آن ارتباط دوطرفه تعاملی با یکدیگر دارند و هر حرکتی در هستی، برآیند تمام این تعاملات است و حکمت متعالیه مختصات این موجودات و کیفیت ارتباط آنها با یکدیگر را توصیف و مدلّل کرده است. بر این اساس ایدهٔ «پارادایم شبکه‌ای» با توصیف زیر پیشنهاد می‌گردد: 🔸«پارادایم شبکه‌ای، به‌عنوان پارادایم علم دینی و علوم انسانی اسلامی قابل طرح است، و طرح‌وارهٔ معرفتی‌ای است که مبانی و روش لازم برای توصیف، تبیین و تفسیر هر موضوع یا مسئله‌ای را در مقیاس کل شبکه هستی فراهم می‌کند و ناظر به کشف معادلات حرکت و تغییر در این شبکه است». 🔹در این پارادایم، می‌توان «انسان شبکه‌ای»، «علم و معرفت شبکه‌ای»، «روش شبکه‌ای»، «ارزش شبکه‌ای»، «جامعه شبکه‌ای»، «حرکت و رشد شبکه‌ای»، «اهداف و نیازهای شبکه‌ای»، «حق شبکه‌ای»، «عدل شبکه‌ای»، «دین شبکه‌ای»، «توسعه شبکه‌ای» تعریف کرد و شاخص برای آنها تعیین نمود و ترکیب آنها را به‌صورت یک بسته معرفتی زیرساختی که توان حل مسئله و تولید نظریه دارد ارائه کرد. 💢این پارادایم، به‌عنوان رقیب پارادایم‌های سه‌گانه (اثبات‌گرایی، تفسیری و انتقادی) رایج در علوم انسانی خواهد بود. ⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |مردم‌شناسی شناختی 🎙دکتر ابراهیم فیاض درس کارشناسی ارشد جلسه دوم ⏰ 20 اسفند 1397 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
شناختی۲.mp3
30.06M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙دکتر 🔹 جلسه دوم . . . 🔗 لینک جلسه قبل را در اینجا بشنوید. ⚜️ @Taammolat74
🔰 توجه به عرصه روشنفکری عمومی ✍️ عماد افروغ 🔸شخصاً معتقدم صرفاً نبایستی اندیشه و اندیشه‌ورزان را در قالب نهاد‌های رسمی تعریف کرد. ما باید توجه به عرصه عمومی هم داشته باشیم، یعنی عرصه نخبگی ما در دانشگاه‌ها، وقتی شکل می‌گیرد که ما شاهد یک روشن‌فکری عمومی پر رنگ در ساحت عمومی باشیم. ازعرصه عمومی روشن فکری غافل نشویم و نگاه منفی به آن نداشته باشیم. 🔹متاسفانه واقعیت تاریخی روشنفکری ما در واقع چون کارنامه خوبی از خودش بروز نداده. همه نسبت به روشنفکری عمومی حساس می‌شوند اما در عرصه روشنفکری عمومی است که سوال ها مطرح می‌شود و انگیزه‌ای می‌شود برای عرصه رسمی اندیشه‌ای ما که پاسخ بدهد. این یک واقعیت است. 🔸به تعبیر استاد مطهری بیشترین تجلیات اسلامی ما در طول تاریخ مربوط به زمانی بوده که آزادی و فرصت طرح آزادانه پرسش ها مطرح بوده است. وقتی این بسته می‌شود و فضای مصلحتی حاکم می‌شود با هر جهت و نیتی، دیگر ما نباید توقع داشته باشیم این قابلیت‌ها بروز کند. 💢به هر حال اگر قرار است که عدالتخواهی ما یک سمت و سوی الهی اسلامی داشته باشد؛ برداشت من این است که اسلام یک قابلیت است و با سوال و چالش به فعلیت می‌رسد.کسی نمی‌تواند بگوید یک‌بار و برای همیشه من می‌نشینم تمام قابلیت‌های اسلام را به فعلیت می‌رسانم. این امکان ندارد. یک قابلیت گران‌سنگ با سوال به فعلیت می‌رسد. و هرچه سوال دقیق‌تر و قوی تر این فعلیت‌ها شکوفاتر است. ⚜️ @Taammolat74
🔰 لحظه‌های مولد، لحظه‌های مصرفی ✍️نعمت الله فاضلی 📍چه چیزی زندگی آدمی را شگفت انگیز می کند؟ هرکس پاسخی برای این پرسش دارد. برخی سفر و ماجراجویی؛ برخی دیگر داشتن چیزها، برخی کشف تازه، و حتی برخی نیز لذت بردن و هیجان را شگفتی زندگی می دانند. همه اینها «چیزهای جالب» هستند، اما شگفتی زندگی نیستند. شگفتی که همه با آن درگیر باشند و همه زندگی را هم دربر بگیرد. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 لحظه‌های مولد، لحظه‌های مصرفی ✍️نعمت الله فاضلی 📍چه چیزی زندگی آدمی را شگفت انگیز می کند؟ هرکس پ
✔️ [ادامه...] 🔸برای من شگفتناکی زندگی در«تناقض میان رنج و خوشبختی» است. بودن و شدن آدمی از درون تجربه های سخت و دردناک بیرون می آید. وقتی به زندگی ام نگاه می کنم، می بینم تقریبا همه بودن ها و شدن هایم حاصل درگیری ها و لحظه های دشوار زندگی هستند و لحظه های هیجانی و لذت بخش، اگرچه لازمه زندگی اند اما «لحظه های مصرفی » اند. چیزی شبیه کالای مصرفی. این لحظه های مصرفی، پاسخ به نیازهای زندگی اند اما فقط زیستن و بقا را ممکن می سازند. 🔹جورج زیمل، جامعه شناسی که بیش از همه کلاسیک ها دوستش دارم، «زندگی» (life) و «بیش تر از زندگی» (more than life) را از هم جدا می کند. نوشیدن، خوردن، بهداشت، سکس، تنفس کردن، امنیت و سکونت، همه و همه، «زندگی» هستند. اما انسان ها برای بودن و شدن انسانی شان به «بیش تر از زندگی» نیاز دارند. 🔸کیفیت زندگی، تقلا و جستجوی چیزی «بیش تر از زندگی» است. عشق، صلح، زیباشناسی، دگردوستی، اندیشیدن، خلاقیت، بزرگ منشی و خودتحقق بخشی، اینها و بسیاری دیگر از کیفیت ها، «بیش تر از زندگی» هستند. این کیفیت ها، بودن و شدن ما را می سازند. اما قسمت سخت ماجرا در این است که این کیفیت ها، خریدنی و جعل کردنی نیستند و در نتیجه رنج کشیدن و ملالت ها ساخته و پرداخته می شوند. از این رو، هر کس به اندازه رنج هایش، «بیش تر از زندگی» را تجربه می کند. 🔹 رنج ها و مرارت ها، «لحظه های مولد» زندگی اند. در این لحظه ها، کیفیت ها ساخته و پرداخته می شوند. در لحظه های رنج، ما ناگزیر می شویم از اندیشیدن، آفریدن، و درک کردن و لمسیدن هستی و زندگی. لحظه های رنج ما را عارف می کند و آگاه و هشیار می سازد. لحظه های رنج، تنها می شویم و لایه ها پنهان و سطوح ناخودآگاه تر خویش را کمی آگاه تر لمس می کنیم. لحظه های رنج ما را از نو می آفرینند. 💢ما ساخته دست رنج ها هستیم، همان طور که رنج ها هم ساخته دست ما هستند. خوشبختی را اگر حس پایدار و ماندگار رضایت از زندگی معنا کنیم، و نه هیجان ها و لذت های گذرا، رنج ها ما را خوشبخت می کنند. ⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |مردم‌شناسی شناختی 🎙دکتر ابراهیم فیاض درس کارشناسی ارشد جلسه سوم ⏰ 19 فروردین 98 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
شناختی۳.mp3
28.01M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙دکتر 🔹 جلسه سوم . . . 🔗 لینک جلسه قبل را در اینجا بشنوید. ⚜️ @Taammolat74
🔰لزوم آچارکشی فکری، فقهی و تئوریک نظام اداری کشور ✍️ محمدکاظم انبارلویی 🔘 بخش 1 از 2 🔸 انتخابات ۱۴۰۰ برای ملت ایران، یک انتخابات سرنوشت‌ساز و برای دشمنان انقلاب نیز فوق‌العاده مهم است. انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ از این باب اهمیت دارد که آیا ملت ایران پس از ۴۰ سال موفق به تشکیل «دولت اسلامی» خواهند شد. ما طی ۴۰ سال گذشته در دولت‌سازی براساس مبانی اسلام و قرآن، کم آوردیم. همگان معتقدندکلید حل مشکلات در دست یک «دولت انقلابی»، «حزب‌اللهی» و «جوان» است. 🔹مردم سؤال می‌کنند؛ آیا احزاب و گروه‌های سیاسی و نیز رجال سیاسی – مذهبی که خود را برای ورود به صحنه رقابت‌های سیاسی آماده می‌کنند، مسئله شکل‌گیری «دولت اسلامی» با کارگزارانی که باید در تراز دولت اسلامی باشند، در دستورکار خود دارند؟ مردم سؤال می‌کنند؛ تئوری و مصداق مطرح در شکل‌گیری دولت اسلامی آینده چیست؟ آیا احزاب و رجال سیاسی و مذهبی حاضرند به این سؤال پاسخی شفاف بدهند؟ 🔸مردم سؤال می‌کنند؛ آیا در انتخابات آینده با یک دوقطبی یا چندقطبی روبه‌رو هستیم که سرویس‌های امنیتی آمریکا، اسرائیل و انگلیس نان ناامنی در داخل و بی‌ثبات سازی خود را در شکاف‌های این رقابت پخت و پز کنند؟ یا با یک اجماع ملی برای رسیدن به «دولت اسلامی»؟! آیا احزاب و گروه‌ها حاضرند مردم را در رسیدن به این اجماع ملی که متضمن امنیت ملی باشند، کمک کنند؟ 🔹پرسش دیگری که در ذهن مردم شکل گرفته، این است که دشمنان اسلام و انقلاب که طی ۴۰ سال گذشته همواره در مسیر شکل‌گیری «دولت اسلامی» مشغول دسیسه و توطئه بوده‌اند،‌ چه برنامه‌ای دارند؟ آیا با حمایت تلویحی و تصریحی از یک قطب رقابت می‌خواهند در تاریخ انتخابات اثرگذار باشند یا با ناامیدی از همه اضلاع رقابت، همچنان در مسیر براندازی نظام تاخت و تاز می‌کنند؟! ⚜️ @Taammolat74
🔰لزوم آچارکشی فکری، فقهی و تئوریک نظام اداری کشور ✍️ محمدکاظم انبارلویی 🔘 بخش 2 از 2 🔸پاسخ این پرسش از جهاتی برای مردم روشن است؛ در هر دو صورت آن‌ها همه توان خود را برای جلوگیری از شکل‌گیری «دولت اسلامی» به کار خواهند بست. مردم می‌دانند دشمن ۴۰ سال است در راه شکل‌گیری «ایجاد یک نظام اداری صحیح و اسلامی» از طریق نفوذی‌ها در داخل و فشار از بیرون اخلال می‌کند. 🔹دشمن در جنگ اقتصادی وجب به وجب سفره مردم را هدف قرار داده است. آن‌ها نیک می‌دانند کارآمدی نظام و شکل‌گیری دولت اسلامی، تیر خلاص به توطئه‌های آن‌هاست. آیا بازیگران اصلی و فرعی انتخابات آینده به همین میزان حساسیت و هوشمندی دارند؟ همه اضلاع رقابت در انتخابات ۱۴۰۰ باید با این هوشمندی و نیز هدفگذاری وارد معرکه رقابت‌ها شوند که نتایج انتخابات حتما منجر به تضمین استقلال، امنیت، حفظ منافع و مصالح ملی و کارآمدی نظام اجرایی کشور و شکل‌گیری «دولت اسلامی» باشد. 🔸انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ قرار است در قاب اصول و معیارهای بیانیه گام دوم برگزار شود. اصول و مؤلفه‌هایی در بیانیه گام دوم برای «نظام‌سازی» ارائه شده است. این «نظام‌سازی» حتما براساس ارزش‌هایی چون آزادی، عدالت، استکبارستیزی، معنویت، عقلانیت و مردم‌سالاری باید باشد و اگر غیر از این مفاهیم به چیز دیگری فکر شود، نه اسلامی است و نه مردمی! 🔹حرف آخر مردم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ این است که نظام اداری کشور پس از ۴۰ سال نیاز به یک آچارکشی فکری، فقهی و تئوریک دارد. آن‌ها این آچارکشی را در قاب و ساخت دولت حزب‌اللهی، انقلابی، جوان و جهادی جست‌وجو می‌کنند. آیا احزاب، گروه‌ها و رجال سیاسی و مذهبی کشور که اضلاع رقابت انتخابات آینده را شکل می‌دهند، به لحاظ علمی و تجربی، توان و صلاحیت این کار را دارند؟ این مهم باید در نطق‌ها و تبلیغات به جای نفی رقیب، در اثبات صلاحیت نامزدها نمود داشته باشد. ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نقد تشیع علوی، تشیع صفوی شریعتی دکتر احمد رهدار 🔹«تشیع علوی و تشیع صفوی»، نظریه‌ای است که بیش از چهل سال قبل توسط علی شریعتی طرح شد و مباحث، نقدها و حتی تنش‌های قابل توجهی را برانگیخت. ⚜️ @Taammolat74